Derde Internationale 11 Chansonweek Leiden 'Opheffen die Kleinkunstakademie Winterreizigers met haast Hollandse Komedie misschien naar Leiden Organisator Harry Kies bij het 10e Leids Cabaretfestival: PODIÜMBUK PAGINA 26 KUNST DINSDAG 26 APRIL 1988 LEIDEN - Hoewel Schubert, zijn 'Winterreise' op gedichten van Wilhelm Miiller voor een hogere stem gedacht heeft, lijken de ba ritons zich deze cyclus helemaal toegeëigend te hebben. De wee moed en vertwijfeling van de anonieme zwerver passen nu eenmaal goed bij een donker timbre en iedere bariton die zich met de liedkunst bezighoudt, moet bijna wel door deze geslo ten, sterk met sfeer werkende cy clus aangetrokken worden. De uitvoering van Charles van Tassel was gebaseerd op veelbe lovende uitgangspunten: een warm en donker timbre, een hel dere maar niet nadrukkelijke ar ticulatie, een ingetogen benade ring en gevoel voor de combina tie van poëzie en dramatiek. Toch bleek het resultaat niet al tijd overtuigend en dat was voor al terug te voeren op twee basis elementen. Het eerste was het veelal te hoge tempo, dat verant woordelijk was voor een onge woon snelle uitvoering. Schu bert zelf noteerde echter enkele malen met nadruk "Nicht zu ge- schwind" en niet zonder reden. Een hoog tempo kan moordend zijn voor de sfeer, maar ook wordt het moeilijker frasering en kleuring en volle aandacht te ge ven, zodat bovendien de neiging ontstaat in plaats daarvan meer met verschillen in dynamiek te werken. Dit tempo maakte even eens dat diverse malen de voor dracht in gevaar kwam en leidde mogelijk ook tot de soms door klinkende problemen met hoog te en intonatie. Jammer, want meer dan eens bewees Van Tassel dat hij wel degelijk tot mooie momenten kon komen. Helaas moet echter ook gecon stateerd worden dat hij geen ide ale ondersteuning vond in de (veel te) extraverte begeleidin gen van Marien van Nieukerken, die bovendien op het punt van ritmiek en frasering niet op de zelfde golflengte leek te zitten als de zanger. Misschien lag in die verschillende uitgangspunten ook de basis voor het hoge tem po, maar in ieder geval hoop ik beiden een volgende maal onder gunstiger omstandigheden te ho- PAUL KORENHOF Nina Simone en Melanie zorgen voor nostalgie LEIDEN - "Als het aan mij ligt zal de Hollandse Kome die in de toekomst hier haar 'thuishaven' vinden". Frans Boelen, directeur van de Leidse Schouwburg, maakte dat gisteren bekend. Daarmee zou Leiden na zoveel jaren weer een eigen toneelgezelschap rijk zijn. De Hollandse Komedie bestaat uit een aantal ac teurs en actrices van de voormalige Haagsche Come- die. Oorspronkelijk was het de bedoeling de Hollandse Komedie een 'brede' basis te geven, dat wil zeggen dat zeven a acht theaters voor een gezond draagvlak moes ten zorgen. Nu het er naar uit ziet dat dit plan geen LEIDEN - De derde Internationale Chansonweek Leiden komt er. Het is weer gelukt. En volgens schouw burgdirecteur Frans Boelen 'mis schien nog wel iets beter dan vorig jaar'. Boelen en zijn kompanen hebben weer enkele beroemdhe den van internationaal kaliber we ten te contracteren voor deze ge beurtenis, die van dinsdag 24 mei tot en met maandag 30 mei zal plaats hebben. De optredende ar tiesten: Melanie (24 mei), Stephan Sulke (26 mei), Nicolas Peyrac (26 mei), Nina Simone (27 mei), Maijol Flore (27 mei), Maria del Mar Bonet (28 mei), Maria Farantouri (29 mei), Basilis Lekkas (29 mei) en Linda de Suza (30 mei). Voor Stephan Sulke, de puissant rijke, zingende zakenman, is het optreden in Leiden zijn eerste po diumoptreden. Zijn komst naar de ze stad stelt hem bovendien in staat om een samenwerking aan te gaan met de Franse chansonnier Nicolas Peyrac, die Sulke's chansons wil slagen heeft, wil Frans Boelen zich gastvrij gaan vertalen in het Frans. Peyrac Stephan Sulke kans betonen. Over een eventuele huisvesting van de Hol landse Komedie in Leiden moet echter nog worden c derhandeld met het bestuur van het gezelschap en i dere belanghebbenden. Hoewel hij zelf de eerste voorstelling van dit gezel- voordoen eens goed met elkaar schap gaat regisseren, ziet Boelen geen leidende rol kunnen bespreken, voor zichzelf weggelegd bij de Hollandse Komedie. Sulke wil zich nog meer als voor- Wel is hij bereid zitting te nemen in een soort overkoe- heen gaan toeleggen op een inter- pelende stichting, die de belangen van het gezelschap nationale carrière als zanger. Vol- zal behartigen. gens Bob Peters van 'Theaprod' uit de Westduitse zanger hebben hun optreden op dezelfde avond gepland, zodat ze na afloop de pro blemen die zich bij dat vertalen Amsterdam, het impresariaat dat een aantal van de chansonweek-ar- tiesten naar Nederland heeft weten te halen, is de chansonnier zeker niet alleen uit op het maken van ge makkelijke 'hitjes' en stelt hij zeer hoge artistieke eisen aan zichzelf. Interessant in deze chanson week is ook het optreden van de Catalaanse zangeres Maria del Mar Bonet. Zij schrijft en vertolkt haar eigen liederen. Luis Aravena van LANE, het organisatiebureau dat haar komst naar Leiden mede mo gelijk heeft gemaakt: "Del Mar Bo nets chansons hebben een sterk folkloristische invloed. Het is ty pisch muziek zoals die wordt ge maakt in de landen rondom de Middellandse Zee. Maar daarnaast verwerkt zij ook elementen van de Balkanmuziek in haar chansons en wordt invloed van Tom Waits en Billy Holiday niet geschuwd. Over de teksten zelf kan ik nog niet veel zeggen. Tijdens de chansonweek zal er een vertaling verschijnen van ze brengt". Zelf zegt Maria del Mar Bonet over haar muziek: "Ofschoon ik mijn muziek niet verander öm te veranderen, probeer ik iedere keer iets te bereiken dat nog poëtischer en nog gevoeliger is dan mijn voor gaande werk. Ik hoop dat mijn tek sten tijdloos zijn. Ik ben gëinteres- seerd in het hedendaagse, maar ik wil dat mijn teksten hun waarde nog vele jaren zullen behouden". Nostalgie Er ligt een beetje een nostalgisch waas over de Internationale Chansonweek Leiden deze keer. Grote namen als Nina Simone en Melanie, namen uit de jaren zestig en zeventig, zullen veel 'oudere jongeren' een gevoel van heimwee naar die woelige periode bezorgen. Maar beide zangeressen komen ook met nieuw repertoire naar de Leidse Schouwburg. Nina Simone zal met een begeleidingsgroep van vier musici ongeveer voor negentig minuten vocaal vuurwerk zorgen. Maijol Flore, die wat stemcapaci- teit niet hoeft onder te doen voor Simone, maakt haar opwachting in het voorprogramma. Melanie zou oorspronkelijk op woensdag 25 mei naar Leiden ko men, maar aangezien dan de Euro- pacupfinale Benfica-PSV wordt gespeeld, heeft men haar optreden naar dinsdag 24 mei verschoven. Boelen: "Je kunt wel zeggen: de liefhebbers komen toch wel, maar ik wil niet het risico lopen, dat* straks de zaél maar voor de helft vol zit. Dat zou verschrikkelijk zijn". De organisatie van deze chansonweek heeft zo om en nabij de twee ton gekost. Twee ton die voornamelijk van sponsors uit het zakenleven zijn gekomen, zoals daar zijn: Menken Landbouw, TRN Groep, Erica Beheer BV eni Bloemsierkunst David Nieuwen-j burgEn de gemeente Leiden - wat is haar bijdrage geweest aan dit unieke gebeuren? Frans Boelen:! "Laten we het er maar op houden dat we door de gemeente moreel zijn gesteund". Met de voorbereidingen voor de vierde chansonweek, volgend jaar, is reeds begonnen. In ieder geval wil men Barbara en Milva naar Lei den zien te krijgen. Maar naast dit evenement zijn er nog meer grotel plannen. Marcel Marceau, die on-| langs zijn carrière weer heeft opge pakt, zal naar Leiden worden ge haald. En er zullen voor het eerst ook opera's in de Leidse Schouw burg worden gegeven, te beginnen met 'Die Entführung aus dem Se rail'. Voor wat het toekomstige be leid betreft van de Leidse Schouw burg - wellicht het oudste theater van Europa, dat wordt nog uitge zocht - zal er een nauwere samen werking komen met de andere the aters in Leiden, het LAK-theater en K&O. Boelen: "Dat heeft het LAK nodig en wij misschien ook een beetje". Op 19 juni aanstaande! is er een informatiedag over de ac tiviteiten van deze drie instellingen; in de Leidse Schouwburg. TALENT GEZOCHT - De VARA biedt jonge, aankomende toneel spelers de mogelijkheid ervaring op te doen met spelen en werken voor de tv-camera's. Vijfentwintig jongeren van rond de zestien jaar krijgen in dit kader de komende maanden een driedelige stoomcur sus. Uiteindelijk heeft de VARA zes a acht goede, jeugdige spelers nodig voor een nieuwe eigen dra- die op z'n vroegst in het 1989-1990 te zien zal zijn. LEIDEN - Het Leids Caba retfestival bestaat tien jaar. Aan dat heuglijke feit zal de ze en volgende week ruime aandacht worden besteed. Allereerst zijn er op respec tievelijk donderdag- en vrij dagavond optredens van twee inmiddels beroemd geworden festivalwinnaars: van 'Dubbel en Dwars' en van 'Zak en As'. 'Dubbel en Dwars' met Jack Spijker man brengt de laatste voor stelling van 'De Vogelaar', waarna de groep enige tijd niet meer in de theaters te zien zal zijn. 'Zak en As' komt met 'Het nut van de door Wijnand Zeilstra Neushoorn', dat nog niet zo lang geleden in première ging. Deze voortvarende ca baretgroep werkt intussen aan de voorbereidingen van een nieuw programma, dat volgend jaar maart in de Leidse schouwburg in pre mière moet gaan. Op 2, 3 en 4 mei vinden de voorronden van het festival plaats. Uit negen kandida ten zal de jury, bestaande uit theaterdirecteur Frans Boelen, cabaretier Jack Spijkerman en recensent Jaap Koopmans, drie fina listen kiezen voor de slot- avond op 7 mei. Alle festivi teiten worden ditmaal in de Leidse schouwburg gehou den. Aanvankelijk zou op zaterdag 30 april eveneens een beroemde LCF- winnaar optreden: 'Mon Chérie en de Herenflikken'. Deze groep is echter begin maart van dit jaar ten gevolge van "interne spanningen en artistieke meningsverschillen" opgeheven. Dat vertelt Harry Kies, de organisator van het festival. In plaats van 'Mon Chérie' zal nu het succesvolle cabaretduo Waarden burg/De Jong met het programma 'De Gekkengalerij' op zaterdag in de schouwburg staan. Ook dit is overigens een STEEK-produktie, een produktie van de Stichting En gagement en Kuituur, waarachter eveneens de naam van Harry Kies als theaterproducent staat. Een maand geleden werd in Am sterdam voor het eerst een door Sor- bo-huishoudhulpjes gesponsord Kleinkunstfestival gehouden. Er vaart de organisator van het jubi lerende LCF een nieuw festival als een bedreiging? Leiden drie jaar lijkse festivals, in Delft, Leiden en Amsterdam, niet tot een zekere ni vellering? Toen wij tien jaar geleden begon nen, riep iedereen: het is overbo dig, want Camaretten in Delft be staat al. Al gauw bleken deze twee festivals naast elkaar te kunnen be staan, en trad er een scheiding der markten op. Ik geloof, dat het vol strekt onzinnig is om na één jaar Sorbo in Amsterdam te constate ren, dat een derde festival be staansrecht heeft, of daarentegen overbodig is, tot verschraling leidt en de buit nu verdeeld moet wor den. Dat zal de toekomst moeten leren. Ben je bang voor de toekomst? Neen, ik durf met het LCF alle con currentie aan, die zich aandient. Waarom zou ik dat niet? Als er ruimte blijkt te zijn voor een derde festival, zal Sorbo overleven. De positie van het LCF op de amateur- markt in Nederland is momenteel bijzonder sterk. Als wij als organi satoren de komende jaren op de zelfde manier doorgaan, met de pu blicitaire steun van de VARA-radio en -televisie, zie ik geen enkele re den waarom de positie van het LCF zou verzwakken. Neen hoor, ik ben nergens bang voor. Terugkijkend op tien jaar cabaret geschiedenis valt er de laatste ja ren een enorme opleving waar te nemen. Heb jij een verklaring hier voor? Tien jaar geleden lag het cabaret op zijn gat. Dat is trouwens één van de drijfveren geweest voor de oprich ting van het LCF. De toenmalige generatie cabaretiers was al enige jaren bezig en sommigen stonden op het punt om te gaan stoppen. Er was geen enkele doorstroming van nieuw talent. 'Het cabaret is dood' was toen dan ook een gevleugelde uitspraak. Dus komt er dan weer een tegenbeweging, een beweging van nieuw talent. Ik denk dat het een gewone conjuncturele golfbe weging is. Er zijn naar mijn mening geen externe factoren te noemen, die de opleving verklaren. Hooguit kun je stellen - en dat is wel een belangrijk verschil met tien jaar geleden - dat de infrastruc tuur in de Nederlandse theaterwe reld is verbeterd. Het is voor nieu we cabaretiers aanmerkelijk ge makkelijker geworden om in de theaters te komen. Dat heeft ook te maken met de media die veel be langstelling voor nieuw cabaretta lent tonen. Win je het LCF, dan kan er een pro- duktie-apparaat in werking treden, waardoor een winnaar direct kan gaan optreden in een circuit, waar dat met professionele be langstelling volgen en begeleiden. Als er een talent opduikt, kan het dus gemakkelijker doorstromen. Er is bovendien een nieuwe gene ratie theaterproducenten opge staan, waartoe ook mijn eigen bu reau behoort, die graag met dit ca barettalent werkt. Krijgt nieuw ta lent eenmaal sneller een kans, kan het zich beter profileren, dan laten anderen zich daardoor misschien weer inspireren. De negen voorrondekandidaten mogen in tegenstelling tot voorheen direct al in de Leidse schouwburg optreden. Kunnen ze dat aan? Als ze de finale halen, staan ze toch ook in de schouwburg? Ze spelen bovendien geen avondvullende voorstelling, maar een program maatje van vijfentwintig minuten. Tijdens zo'n festival is er vanuit het publiek een bepaald soort goodwill naar de kandidaten toe. Voor de kandidaten is het alleen m voordeel dat ze al eerder dat profes sioneel geoutilleerde podium kun- Zoiets kan stimuleren. Aan de an dere kant kan een gebrek aan podi umervaring in een professionele omgeving duidelijker zichtbaar zijn. We zullen wel zien. Ik denk dat ie dereen kan rekenen op drie kwali tatief interessante voorronden. Kleinkunst-akademie Dit jaar zijn er maar liefst negen- LEST Vanavond en morgenavond zijn in de Leidse Schouwburg nog twee voorstellingen te zien van 'Who's afraid of Virginia Woolf, gespeeld door het Leiden English Speaking Theatre. Cabaret De Leidse Schouwburg staat deze hele komende week in het te ken van het tiende Leidse caba retfestivalcabaret. Op donder dagavond wordt het spits afgebe ten door ex-winnaars 'Dubbel en dwars' met 'De vogelaar'. Vrijdagavond is het podium voor het veelbelovende cabaret gezelschap 'Zak en as'. Zij komen met het programma 'Het nut van de neushoorn', waarin een aan tal zeer gevoelig liggende zaken zoals discriminatie en de 'bejaar- denberg' op de hak worden geno men. We moeten het oordeel over deze voorstelling maar overlaten aan de recensentmaar ik wil u alvast verraden dat dit optreden zeer de moeite waard is. Niet in de laatste plaats door de perfecte zang en de geestige, soms zeer cy nische, teksten van 'Zak en as'. Op zaterdagavond, ook in de Leidse Schouwburg, presenteren Waardenburg en De Jong hun Cabaret Zak en As met hun programma 'Het nut van de neushoorn' programma 'Gekkengalerij'. Ook weer een gezelschap om de tv voor in de steek te laten. Maandagavond beginnen de spannende voorronden van het Leidse Cabaretfestival. Hieron der vindt u meer over deze spran kelende theatergebeurtenis. InDependance Woensdag- en donderdag avond speelt InDependance in het LAK-theater het stuk 'Schip breukelingen', dat is gebaseerd op een film van Luis Bunuel. Het gaat over zes mensen steeds open hartiger worden in hun conver satie. Totdat de facades helemaal wegvallen en verlangens en drif ten onbedekt aan het daglicht treden. Labberdaan Toen Karei van het Reve af scheid nam van de Leidse Uni versiteit stond niet alleen de lite ratuurwetenschap op zijn ach terste benen maar werd door een aantal Slavisten ook de toneel groep Labberdaan opgericht. Op vrijdagavond brengt dit gezel schap 'De beer' van Tsjechov en Waardenburg en De Jong met 'De Gekkengalerij' (foto Hans van der Pol» 'De spelers' van Gogol. 'De beer' werd door Tsjechov zelf een scherts genoemd, maar dat moe ten we bij Tsjechov altijd met een korrel zout nemen. In 'De spelers' komt de bedrieger zelf bedrogen uit. De Blauwe Zebra Op zondagmiddag 2 mei in het LAK-theater weer een kinder voorstelling. De Blauwe Zebra speelt daar 'Een half tuinhuis', een stuk waarin de wederwaar digheden van het blinde meisje Cathariena centraal staan. Aan vang 15.00 uur. willen aanmelden. Dan hebben we een paar drempels ingebouwd. We laten geïnteresseerden gewone cassettebandjes of een videoband insturen. Daarna volgt het selecte ren. Op basis van dit materiaal gaan we kijken en laten kandida ten auditeren. De score ligt dit jaar vele malen hoger dan voorheen. We hebben ongeveer vijftig band jes ontvangen, waarna we zo'n vijf entwintig kandidaten zijn gaan Ooit lagen er tussen de voorronden en de finale-avond twee maanden. Nu zijn het nog maar twee dagen. Ja, leuk is dat. Misschien moeten we volgend jaar alles op één dag or ganiseren. Waarschijnlijk experi menteer ik graag met dit soort din gen; het moet elk jaar een beetje anders. Wat is er eventueel in de loop der ja ren veranderd in de motivatie van de potentiële kandidaten? Daarin is absoluut niets veranderd. Mensen die de drempels willen ne men om aan dit festival deel te ne men, willen maar één ding: be roemd worden. Zitten er bij die negenennegentig aanmeldingen ook Kleinkunst- akademie-pupillen? Weinig! Kijk, in de Kleinkunstaka- demie wordt in principe alles afge leerd, wat nou juist zo aardig is voor het maken van cabaret. Bespeur ik een duidelijke voorkeur voor de geïnspireerde amateur? Ik vind talent, persoonlijkheid, charisma en uitstraling interes sant, maniertjes, techniek interes- Zoutzak Maar we leven toch in een periode, 'techniek' weer mag en zelfs Kijk maar naar Youp van 't Hek. Die staat als een zoutzak op het to neel ontzettend goed theater te ma ken. Dat kan ik niet tegenspreken. Heus, het is absoluut geen voor waarde - ik heb liever mensen zon der dan met een opleiding. Soms denk ik wel eens: mensen met zo'n opleiding zijn voor hun leven lang bedorven. Opheffen dus die Klein- kunstakademie, als het om caba rettalent gaan. Zo'n opleiding is hooguit nuttig voor een echt klein- kunstprogramma, waarnaar in Ne derland toch geen hond komt kij ken, of voor mensen die een bijrol in een Nederlandse musical willen. Voor dat soort bijrollen leidt de Kleinkunstakademie op. Toen in 1982 Paul van Soest en 'Dubbel en Dwars' door het festival bekend werden, kwamen er bij mij vele aanvragen voor optredens bin nen. Ik ben toen wat. gaan bemid delen, hetgeen geld bleek op te le veren. Dat heb ik enige tijd als bij verdienste naast mijn studie volge houden, totdat ik in 1985 definitief voor het theaterbureau heb geko- Dus volgt nu de vraag naar het ge vaar van belangenverstrengeling? Laat ik daarover duidelijk zijn: ik vind het erg goed voor mijn bu reau, dat ik dicht bij de bron zit en elk jaar over een interessant aan bod van talent kan beschikken. Ik verplicht echter niemand om met mij te werken, en voel me ook niet verplicht om deelnemers in mijn productiebureau op te nemen. Ben je nu bij het selecteren voorrondekandidaten commercië ler gaan kijken? Ja. Vïndje dat jammer? Het LCF is per slot van rekening uit groot idealis me geboren. Neen. 'Ach idealisme... als student begin je aan iets, dat commerciële aspecten blijkt te hebben; anders was mijn theaterbureau niet daar uit voortgekomen. Ja, toen ik acht tien jaar was en PPR stemde, vond ik 'commercieel' een vies woord, maar dat vind ik al lang niet meer. Commercie en kwaliteit hoeven el kaar niet uit te sluiten. Iemand met een commerciële blik is misschien wel beter in staat eerder talent te herkennen. Tien jaar geleden had den we iets van: Oh, hij is tegen Van Agt - dat vonden we prachtig, dus hup het festival in. Idealisme ja, maar misschien hebben we daardoor wel artistiek talent laten liggen. OVERZICHT AFGELOPEN TIEN JAAR 1978 overzichtsfestival zonder win- 1979 Latent Talent publieksprijs 1980 Géén festival 1981 Kick 'n lek publieksprijs 1982 Paul van Soest/Dubbel en 1983 '1983'juryprijs 1984 geen winnaar 1985 'Zak en As' juryprijs 1986 Mon Chérie en de Herenflik ken juryprijs 1987 Verreck en Pleijsier juryprijs OVERZICHT VOORRONDE KANDIDATEN Maandag 2 mei: Cabaretduo Kommer en Kwel Cabaretier Karei Bosman Absurdistisch Duo De Pinokkio's Cabaretier Berry Eggink Vlaams Cabaretduo Zwiep en Cabaretier Vincent Bijlo Woensdag 4 mei: De jeugdige cabaretier Roel Reine

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 26