'Oud speelgoed': broddelwerk Geen glansrol voor Carry Tefsen Fascinerend en gedateerd Niveau van stemmen hoog Schilderijen van Duerer vernield met zwavelzuur Spetterend fluitwerk KIJKUIT 198Ö KUNST PAGINA 25 'Oud Speelgoed" van Chiem van Hou- weninge als produktie van Het Nederlands Volkstoneel. Met: Carry Tefsen, Jacqueline Ebskamp. Wim Rijken en Saskia van Bas ten Batenburg. Regie: Henk van Ulsen. Gezien op 21 april (première) in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Het is een erecode om in recensies de plot van een to neelstuk niet prijs te geven. In het geval van 'Oud speelgoed' is het nog nauwelijks zinvol om je aan deze norm te houden. Me nigeen zal het stuk al wel van de televisie kennen; het is op zijn minst tweemaal uitgezonden. Een jong stel huurt de zoldereta ge bij een excentrieke vrouw, Rosalie genaamd, die ooit varié- te-artieste is geweest. Die etage was de atelier van een kunst schilder, de grote liefde van Ro salie, die op een dag plotseling is verdwenen. Deze kunstenaar verzamelde oud speelgoed en schilderijen - de titel van het stuk verwijst naar het speelgoed, maar uiteindelijk blijkt een waardevol schilderij van door slaggevende betekenis... Daarmee is al een eerste zwakke punt genoemd. Dit stuk moet het in belangrijke mate hebben van het verrassingseffect van de plot. Is dat eenmaal bekend (nota be ne van het massamedium televi sie), blijft er weinig van over. Vanwaar die repertoirekeuze, vraag je je af? In de televisiever sie speelde Ellen Vogel de rol van Rosalie. Bij haar zag je een exentrieke vrouw, die ondanks alle aftakeling iets van de gran deur van vroeger liet doorsche meren. Carry Tefsen kan aan een actrice als Ellen Vogel natuurlijk bij lange na niet tippen. Gekleed als een voddenbaal weet zij met dit personage totaal geen raad. Rosalie lijkt niet meer dan een vreemde, huissloofachtige be moeial die geen enkele emotie oproept. Wat voor gevoelig moet doorgaan, zijn slechts ongeloof waardig uitvergrote sentimen ten. Saskia van Basten Batenburg en Wim Rijken als het jonge stel spelen wel redelijk, hoewel de laatstgenoemde aanmerkelijk minder dan zijn tegenspeelster. Daar komt nog bij, dat Saskia van Basten Batenburg geen ge makkelijke rol heeft. Ze speelt bijkans een heilige: wie geeft er nou zonder blikken of blozen één-miljoen-zevenhonderdvijf tig-duizend gulden weg!? Het ergste van alles is echter nog, dat de schrijver iets aan het stuk heeft toegevoegd, waardoor het een absoluut wanprodukt is ge worden. Hoe kan een man als Chiem van Houweninge met zijn enorme schrijfervaring zoiets doen en hoe kan een gerenom meerd acteur als Henk van Ulsen de regie hiervan voor zijn reke- In de televisieversie was Rosalie artieste, met de klemtoon op 'was'. De roem van het verleden wordt aan de fantasie van de toe schouwer overgelaten. Het to neelstuk begint met een flash back, namelijk een optreden van Rosalie in haar glorietijd. De re den ligt voor de hand. 'Oud speelgoed' moest avondvullend gemaakt, en Carry Tefsen moest even als showstar kunnen schit teren. Sietse Dolstra heeft zelfs speciaal hiervoor nog twee lied jes in elkaar geknutseld en daar voor muziek van Irving Berlin misbruikt. Deze opening is er te moedwillig aangeplakt. Na een paar minuten zien we, dat Rosa lie door haar rug zakt - einde van haar carrière. Om zo'n dramati sche wending in iemands leven ook maar enigszins aannemelijk te maken, is deze scène te kort van opzet en wordt er te belab berd gespeeld. Het tweede toevoegsel volgt hal verwege. Als Rosalie de oude kledingkist opent, waant ze zich weer even in het verleden. Het gebeurt te nadrukkelijk en lijkt verwarrend op de openingsscè ne, waardoor het geheel schom melt tussen reële flash back en ir reële droomuitbeelding. De laatste toevoeging slaat ech ter werkelijk alles. Als het jonge stel verdwenen is, richt de alleen achtergebleven Rosalie zich - we derom in zo'n zweeftoestand - di rect tot het publiek. Wat er nog aan gevoelige in het stuk is ge bleven, wordt dan in één klap weggevaagd: Rosalie gaat uitleg gen, wat we allemaal al lang be grepen hebben. Wat een broddel werk! WIJNAND ZEILSTRA. Scène uit 'Oud Speelgoed'. V.l.n.r. Wim Rij- ken, Carry Tefsen en Saskia van Basten Baten burg. Martha Graham Voorstelling: Martha Graham Dance Com pany. Choreografie: Martha Graham. Pro- gramma I: Seraphic Dialogue (1955); Circe (1953); Heretic (1929) en Acts of Light (1981). Gezien op 21 april in het Muziek- ir nog t< zondag n a programma's Het ballet Seraphic Dialogue door de Martha Graham Dance Company. (Foto Joris van Bennekom). AMSTERDAM - Ze is 94 jaar. heeft 176 balletten op haar naam en ze maakt, hoewel vanuit een rolstoel, nog steeds nieuwe cho reografieën. Martha Graham, één van de belangrijkste (Ameri kaanse) dansvernieuwers van deze eeuw, was gisteravond zelf aanwezig tijdens de voorstelling. Na afloop mocht de selecte groep danscritici haar achter op het to neel een hand komen geven. Dit tekent de institutionele en eer biedige benadering van haar per soon: zij is al tijdens haar leven Gezongen pelgrimstocht in kapelzaal Santiago de Compostela: Muziek en Beeld bij een pelgrimstocht. Medewerkenden zijn Ruth Caransa-sopraan. Kees Voortman- counter-tenor. Jan Sleumer-tenor, Willem Bouwman-bas, Tony Holsbergen-mezzo- sopraan, darbuka en draailier. Diapresen tatie: Annet van Wiechen en fotografie: Ruud Conens. Gehoord en gezien op 21 april in de Kapelzaal K&O te Leiden. LEIDEN Een bomvolle en warme kapelzaal liet zich gister avond eensgezind meenemen langs de pelgrimsbaan naar de bedevaartsplaats Santiago de Compostela in Noordwest Span je. In de Middeleeuwen was die weg lang en gevaardlijk, vandaar dat men altijd in groepen liep en wandelende gezelschappen zin gen nu eenmaal, vroeger maar ook nu. Het geeft een band zeker als het einddoel gemeenschap pelijk is. Die band tussen zan gers, muziek en beeld werd zeker door de vertelster Annet van Wiechen stevig gesmeed, soms echter wat té expressief, waar door de vreugdevolle kant van de tocht beter overkwam dan het introverte en meditatieve aspect van de toch gedeeltelijke 'lij densweg'. De sfeer van de liederen en het 'mee optrekken' met de pelgrims had mijns inziens iets beter ver beeld kunnen worden wanneer de zanggroep niet achter maar vóór de lichtbeelden was gaan staan, waardoor ze letterlijk in het landschap waren opgeno men en 'wegbereiders' zouden zijn geweest. Ook miste ik in de beelden (hoe wondermooi ze wa ren), iets van de letterlijke weg, n, lopende voeten, de afmattende reis. Maar dit is slechts een heel kleine hopelijk opbouwende aanmerking op het geheel. Vier fantastische stemmen be geleid door de laconieke maar ui terst vaardige en muzikale lier- speelster Tonny Holsbergen, die later in het programma ook een warm stemgeluid bleek te bezit ten. De draailier, een eeuwenoud instrument voor arm en rijk met zijn nasale grondtonen (bour dons) is te vergelijken met de doedelzak en levert een heel spe ciale sfeer op die zeer wel past bij de eenstemmige pelgrimsliede ren en plechtige motetten. De samenzang was recitatief, ingetogen en sober met telkens verrassende wendingen waarin 'elke stem tot zijn recht kwam zonder de eenheid te schaden. De sopraan Ruth Caransa maak te op mij de meeste indruk door haar vibratieloze, strakke, enigszins gevoileerde stem, ui terst geschikt voor deze muziek. Ondanks het feit dat dit gezel schap maar gedeeltelijk profes sioneel is, is het niveau van alle stemmen hoog. Naast profane teksten, geestig en zacht spot tend vermengd met religieuze re freinen, lag het hoogtepunt toch bij de motetten, waarvan het vijf stemmig slotmotet, (reeds eeu wenlang gezongen bij aankomst in de kathedraal van de Heilige Jacobus in Santiago de Compos tela), ronduit knap en indruk wekkend werd vertolkt. LIDY VAN DER SPEK een legende. Dat is niet zo vreemd wanneer je bedenkt dat de moderne dans grof gezegd in twee kampen verdeeld is. Er zijn dansers met een Graham tech niek in huis of dansers zijn ge schoold in de zogenaamde Cun ningham techniek. Graham staat dan min of meer voor de emotie en de psychologie achter de be wegingen, terwijl Cunningham, de rebellerende leerling van Graham, staat voor abstractie, vorm en de dans om de dans. Grahams eerste choreografie da teert uit 1926. Hoewel zij haar verhalende uitgangspunten al tijd trouw is gebleven, verschilt de vorm van haar balletten naar mate de tijd verstrijkt. Het ope ningsprogramma geeft hiervan een goed overzicht. Seraphic Dialogue uit 1955 en Circe uit 1963 vind ik persoonlijk minder overtuigend maar dit zou je als een compliment kunnen opvatten. Het bewegingsidioom en de symbolen die Graham ge bruikt zijn voor die tijd waar schijnlijk nog vernieuwend en anders, maar zijn ze toch tot cli chés van zichzelf geworden. Ze hebben hun zeggingskracht ver loren doordat ze te vaak en teveel gebruikt zijn door Graham zelf en haar vele aanhangers. Seraphic Dialogue bijvoorbeeld gaat over Jeanne D'Arc die, bij gestaan door St. Michael, St. Cat- harina en St. Margaretha, terug kijkt op haar leven als respectie velijk jong meisje, krijgsvrouwe en martelares. Bijpassende be wegingen, rekwisieten en decor laten niets aan symbolische bete kenis te wensen over: als krijgs vrouw marcheert ze en maakt ze vechtlustige bewegingen en als martelares valt ze veelvuldig op haar knieën om te bidden. Deze twee balletten beschouw ik daarom meer als museum- en ar chiefstukken dan als artistiek overeind gebleven choreografie ën. Zeker in deze tijd waarin de abstractere balletten de boven toon voeren. Vreemd genoeg is Heretic uit 1929 het modernst: kort, rede lijk vormgericht en 'minimaal'. Maar vooral mooi en bondig, zonder poespas. Ook in Acts of Light uit 1981 ligt de nadruk wat minder op het willen vertellen van een verhaal, al verloochent Graham haar archetypische be wegingen niet. Maar nu richt ze zich bewust op de ruimte in plaats van de innerlijke zieleroer- selen. De verspringende patro nen leveren prachtige plaatjes op en het vele synchrone werk is niet te versmaden. MUNCHEN (AP) - In de Alten Pi- nakothek in München zijn gisteren drie schilderijen van Alfred Duerer met zwavelzuur bewerkt en ver nield. De dader, een 51-jarige man, kon ter plaatse worden aangehou den. Tegenover de politie verklaarde de dader in alle rust dat zijn daad een wraakactie was geweest, om dat er op zijn uitkering van 900 mark 160 mark per maand werd ge kort. Dat was gebeurd om de scha de te verhalen van eerdere vernie lingen aan schilderijen die de man had aangericht in Hamburg. De dakloze i werd donderdagochtend om 10 uur werkte waren Duerers 'Beweinung bij zijn verwoestende bezigheden Christi', 'Maria als Schmerzens- betrapt door een groep schoolkin- mutter' en 'Paumgartneraltar'. De deren op excursie. De man liet zich schade loopt in de honderden mil- (zonder verzet door suppoosten joenen marken. Een van de doeken aanhouden. werd voor 70 procent aangetast, werkloze dader De schilderijen die de man be- "Kunsthistorisch gezien is deze schade helemaal niet te bereke nen," aldus de geschokte conserva tor Hubertus von Sonnenburg. De drie panelen van het 16de-eeuwse Paumgartner altaarstuk vertonen bruine strepen en spatten van het zwavelzuur. De waarde van het De schilderijen zullen om te be ginnen twee maanden moeten dro gen, voor met restauratie kan wor den begonnen. De te hulp geroe pen expert Johann Koller vertelde gisteren dat restauratie weliswaar mogelijk is, maar dat dat altijd zichtbaar zal blijven. Galaconcert van hel Internationaal Mu ziek Concours voor dwarsfluit met als so listen drie prijswinnaars: de fluitisten Em manuel Pahud, Jacques Zoon en Samuel Coles. Ze speelden werken van Jacq Ibert, Tristan Keuris. W.A. Mozart. C W. von Gluck en werden begeleid door het Radio Symphome Orkest o.l.v. Ken neth Montgomery. Gehoord op 21 april ir het Circustheater. SCHEVENINGEN - Het wemelde van de avondkleding, smokings en decolleté's bij de diverse ingangen van het i custheater. Er werd dan ook niet zomaar een concert gehou den, nee, dit was een galacon cert ter promotie van het r ziekconcours dat draaiend wordt gehouden door een groot aantal sponsors. Waarom had ik toch die i druk dat de -muziek niet zc grote rol speelde? Was dat het vertoon van ministers en ka- j merleden die 'hun neus lieten zien'? Was het de geur van bankbiljetten die overal te be speuren was; in de luxe aankle ding, op veel van de gezichten? Was het de onwetendheid van het publiek, dat na elk deel van het fluitconcert van Ibert be- gon te applaudiseren? Waren het de cameralieden die tussen de leden van het begeleidende radio symphonie orkest door kropen? Waarschijnlijk hebben de so listen dit op de koop toe geno men. Tenslotte was dit galacon cert voor hun het eerste in een lange rij concerten die hun te wachten staat. De TV camera's waren gisteravond op hun ge- richt. Ze kregen elk de kans om een facet van hun talent te laten horen. Spectaculaire composi ties voor fluit werden gespeeld door de tweede prijswinnaar, de Fransman Emmanuel Pahud. Met een prachtig ge schakeerde toon en een moeite loze techniek wist hij feilloos de juiste toon te treffen in het vir tuoze fluitconcert van de Fran se twintigste eeuwse compo nist Jacques Ibert. De Neder- landere Jacques Zoon speelde met veel branie en misschien wel iets teveel aan uitstraling 'Aria' van Tristan Keuris, spe- ciaal voor dit concours geschre- ven. Naast al deze staaltjes van spetterend fluitwerk kwamen j de klassieke composities van j Mozart en von Gluck als mos terd na de maaltijd. Heel mooi gespeeld door eerste prijswin naar Samuel Coles uit Enge land, maar toch een anti-climax in het programma. Duidelijk hebben deze drie solisten gedemonstreerd dat de dwarsfluit, mits vaardig be speeld, een prachtig instru ment is, dat toch wel wat meer aandacht verdient. Op de mu ziekscholen en in de semi-klas- sieke richting is de fluit een po pulair instrument. Misschiet^ dat dit concours ook een pro motie kan zijn voor de dwars fluit op de kamermuziekpodia en in de concertzalen. MONICA SCHIKS Exposities Leiden Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou de Singel 28-32, 'Gedrukt voor het le ven', verschillende soorten drukwerk voor het dagelijks gebruik vanaf eind van de vorige eeuw tot heden, t/m 25/4; di. t/m za.* 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-117 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, Kawahara Keiga, foto graaf zonder camera, t/m 24/4; di. t/m 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma nente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uür en za. en zo. 1 miniatuur, di. t/m za. 10-161! Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg 18-20, schilderijen en aquarellen van Ad Kroese, van 24/4 t/m 22/5; vr- .za.zo. 13.30-17.30 uur. Galerie Stelling - Burgsteeg 14, beel den van Appie Smulders, wo. t/m za. 13.30-18 u 12-18 u a 12-17 Galerie Fotomania - Koppenhink- steeg 6, Amsterdamse fotografe Lau ra Samsom-Rous met een nieuwe se rie werken onder de titel 'Voyage d'un Visage', t/m 30/4, wo. t/m za. 13- 17 uur. Art Center Droomfabriek - Oude Sin gel 56, Amsterdamse kunstenaar Theo Leijendekkers, werken van pas tel en acryl op papier, tot eind april; dag. vanaf 10 uur. Lakgalerie - Cleveringaplaats 1, schil derijen van Klaas Bosker, t/m 23/4; Jacqueline Ravelli met tekeningen en Rob Walter met tekeningen en schil derijen. van 25/4 t/m 28/5; ma. t/m vr. 10-22 uur. Art-Teahouse 'De Oude Rijn', Stille Mare, Ari van Duyvenvoorde met gouaches, tot 4/5; dag. van 10-18 uur, do. tot 21 uur, zo. van 11-18 uur. Onderzoekcentrum sturing en sa menleving - Maresingel 3, schilderij en van Marijke Bovens, tot 20/5; ge opend tijdens kantooruren. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10 (blauw gang), schilderijen van Jonn T. de Zwart, tot 16/5. Pand Caecilia - Caeciliastraat 18, Hie- ke de Jong met gouaches, Betty Nico- lai met olieverfschilderijen, Monique van der Ploeg en Saskia Masseling met grafiek en Liesbeth Taminiau aquarel en pentekeningen, tot 3/6; z 113-17 i Koffie-eethuisje Piggelmee - Jan Vos- sensteeg, Mariska Eyck met pastel-te keningen, collages en acryl-schilde- rijen, t/m 29/4; ma. di. wo. vr. 9.30-18 uur, do. 9.30-21 uur, za. 9.30-17 uur. 'De Bruine Boon' - Rijnsburgersingel lb, expositie van An Brugmans met landschappen, figuratief en olieverf, tot 15/5. Academiegebouw - Rapenburg 73, Paul Stikkelorum exposeert 12 teke ningen van de universiteitsbiblio theek onder auspiciën van het Acade misch Museum, tot 11/5; ma. t/m vr. van 9-16 uur. Clubhuis Matillo - Zaanstraat 126, beeldend kunstenaar Renzo Boek hout met tekeningen, schilderijen en aquarellen, t/m 23/4; di. 9-13 uur, wo. t/m vr. 13-17 i 11-17 i De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, schilderijen, tekeningen en grafiek van Thomas Ankum en Carine van Gorp, t/m 22/5; do.za.zo. 13-17 uur en na afspraak, tel. 124454. Stichting Beeld en Grafiek - Hoog landse Kerkgracht 20A, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, atelierbezoek na afspraak, tel: 146024. Ajphen Galerie Rhijnkade 11 - Rijnkade 11, Krikor Momdjian met olieschilderij- za.' 10-17.30 uur, vr. io-21 uur.' Leiderdorp Restaurant Elisabeth Ziekenhuis - Si mon Smitweg, zwart/wit- en kleuren foto's van Film- en Fotoclub 'Daguer- re'. t/m 8/5; ma^ t/m vr. van 8.30-17.30 Lisse Artopa - Grevelingstraat 50, Exposi tie: 'Het hart van de zoeker', foto's van Koos Schippers, t/m 8/5; do.za.zo. 13.30-16.30 uur, do. 19.30-21.30 uur. Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe. na 14 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, permanente tentoonstel ling 'De andere Middeleeuwen'; the ma tentoonstelling 'De toekomst van Rijnsburgs Verleden', vr. 19-21 uur, Concerten Pop Michael Collins and friends geven vanavond een optreden in de Droom fabriek. Hun repetoire omvat num mers uit Frankrijk, V.S., Schotland en Engeland. Ook brengen zij eigen composities. Zaterdag brengt zange res Beatris Fippi in diezelfde Droom fabriek samen met een pianist en con gaspeler samba-latina muziek. Aan vang 21.30 uur. Oude Singel 56. Lei den. In het hardrockcentrum Scum in Kat wijk is zaterdag het live-optreden van de groep Sodom en Whiplash te be wonderen. Aanvang 20.00 uur. De Zuidhollandse formatie Can't beat the system staat vrijdagvond in het LVC op de planken. Hun repetoire kent alleen eigen nummers met een knipoog naar jazz en funk. Zaterdag avond is het de beurt aan de groep Mekons. In 1987 maakte deze Engelse band de elpee 'Honky Tonkin', waar mee ze muzikaal passen in het rijtje Violent Femmes, The Pogues en The Men They Couldn't Hang. Aanvang 22.30 uur, Breestraat 66, Leiden Jazz Op de jaarlijkse Leidse Jazzavond van Hot House staat het talent uit de Leidse regio centraal. Om 21.00 uur begint het Tom Beek Quartet, een groep die zich spiegelt aan de hardere bobpraktijken van de jaren vijftig en zestig. Om 22.00 uur treedt het kwin tet van de tenor- en baritonsaxofonist Bob Rigter aan. Rigter is de laatste ja ren weer aktief in de stijl van Dexter Gordon. Als afsluiter van de avond komt de nieuwe groep Homeward Strut. Het repetoire, grotendeels be staande uit eigen composities, is een aanstekelijke combinatie van akoesti sche, elektrische jazz en geïmprovi seerde muziek. Waaggebouw, Aal markt 21, Leiden. Klassiek Het laatste concert uit de K&O-Mees- terserie wordt zaterdagavond gege ven door het Residentieorkest o.l.v. Aldo Ceccato. Solist is de pianist Her- ir, Oude vest 45, Leiden. Maandag 25 april zijn de bariton Char les van Tassel en de pianist Marien van Nieukerken in de Kapelzaal te be luisteren in de cyclus 'Die Winterrei- se' van Franz Schubert. Aanvang 20.15 uur, Oude Vest 45, Leiden. Het Iskander Strijkkwartet dat op 19 februari wegens ziekte verstek moest laten gaan geeft woensdagavond een concert in de Kapelzaal. Donderdag heeft er in diezelfde zaal een lunch concert plaats door het duo Hilde de Wolf (blokfluit) en Petra Veenswijk (clavesimbel). Aanvang 12.45 uur. De kunstkring Burcht organiseert maandag een optreden van het orkest De Volharding. Jaarlijks geeft De Volharding, opgericht door Louis An- driessen, zo'n 40 concerten in binnen en buitenland. Op het programma Guus Janssen, Huub de Vriend, Cees van Zeeland. Aanvang 21.00 uur, Burgsteeg 14, Leiden. 'Toen er paniek uitbrak in het collec tieve onderbewustzijn', woe 27 en do 28, 20.30 uur; Indepen- dance met 'Schipbreukelingen'. Den Haag Appeltheater vr 22, za 23, wo 27, do 28,20.15 uur, zo 24, 14.00 uur; Toneelgroep De Appel met 'Ghetto', van Joshua Sobol, met Sacha Bulthuis, Aus Greidanus, He'd- dy Lester e 'Alpha Omega', van Adrian Snell. mmv combo olv Henk van der Molen, di 26, 12.45-13.30 uur; Wieteke van Dort, mmv Ed Koning: 'De late late Lien show'. di 26, 20.15 uur; concert pianist Gil- berto Matté. wo 27, do 28, 20.15 uur; Jenny Arean en George Groot: 'Neem je een apie Leiden Leidse Schouwburg vr 22, 20.15 uur; Litteris Sacrum met 'Yvonne, prinses van Bourgondië'. Het cabaret Dubbel en Dwars komt donderdag met hun programma De Vogelaar naar de Leidse schouwburg Joncens, Lucas Dietens en Reinier Heidemann. zo 24. ma 25. di 26. 20.15 uur, zo ook 14.00 uur; Haagse Comedie met 'Tol ken', van Ronald Harwood, met An- ne-Wil Blankers en André van den Heuvel. wo 27.20.15 uur; Dansproductie 'Dag en nacht'. do 28, 20.15 uur; Henny Orri en Wil lem Nijholt in: 'Memoires, het leven van Sarah Bernhardt', van John Mur- rell. Muziektheater vr 22 en do 28, 20.15 uur; Residentie Orkest olv Aldo Ceccato, mmv win naar Internationaal Fluitconcours, progr: 'Fluitconcert' van Mozart en 'Symfonie' van Mahler, ma 25. 20.15 uur; NedPho Orkest olv Lev Markiz. mmv Elisabeth Leons- kaja (piano); werken van Bartók en Mozart. Nederlands Congresgebouw vr 22, 20.15 uur; optreden van John Denver. za 23, 20.15 uur; optreden van Man- hatten Transfer. Amsterdam vr 22 en za 23. 20.15 uur; Hoofdstad Operette met 'Wiener Blut', olv Mar tin Malzer, met Marga de Boer, Nico Schaap, Karin Beugels, Anita Heins, Jacco van Renesse, Antoni Wink e.a. di 26 t/m do 28. 20.15 uur; Song and Dance van Andrew Lloyd Webber. C.C. Amstelveen vr 22. 20.15 uur; Youp van 't Hek met 'Hond op het ijs'. za 23, 20.15 uur; 'Oud Speelgoed' met Carry Tefsen, Wim Rijken, Saskia ten Batenburg en Jaqueline Ebskamp. zo 24. 14.00 uur; Scapinoballet, fami liematinee. di 26, 20.15 uur; Laurens van Rooyen. woe 27 en do 28. 20.15 uur; Martine Bul. olv Lev Markiz mmv Elisabeth Leonskéya piano, Janacék suite, Mo- zart-pianoconcert, Tsjaikowsky-Sou- venir de Florence. za 23,15.00 uur; Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor olv Ro bert Craft, mmv Martin Hill tenor, John-Shirley Quirk bariton e.a. zo 24, 20.15 uur; Murray Perahia pia no. Mozart-fantasy in d KV 397, Schu bert sonate in D op. 53, Chopin 4 bal lades. ma 25,20.15 uur; Royal Philharmonic Orchestra olv Antaï Dórati, Haydn- symfonie nr 104, Bruckner symfonie di 26, 20.15 uur; Slagwerkgroep Den Haag, Schönberg Ensemble, Asko Ensemble, Nederlands Kamerkoor olv Reinbert de Leeuw. Jolivet - In Memoriam Edgard Varèse, Varèse- Equatorial, Hyperprism, Messiaen-et expecto resorectionem mortuorum. woe 27 en do 28,20.15 uur; Concertge bouworkest olv Joeri Temirkanow mmv Maxim Vengerov viool. Muziektheater vr 22. 23 en zo 24. 20.15 uur; Martha Graham Dance Company, met ver schillende balletten. Nieuwe de la Marthcater za 23 en zo 24. 20.15 uur; 'Memoires' van John Murrell met Henny Orri en Willem Nijholt. di 26 t/m do 28.20.15 uur; Total mano- li' met Gerrie van der Klei. Margarit Minoeff, Burkhard Graffon en Sebas tian Weingarten. Stadsschouwburg za 23, 20.15 uur; Toneelgroep Amster dam, Finale toneelschnjfwedstrijd, twee eenakters. do 28, 20.15 uur; Australian Chamber Orchestra olv Max Mcbride 'Ben- nelong van Murray Copland, mmv Thomas Edmonds tenor, Beverly Bergen mezzosopraan. Rotterdam Dc Doelen vr 22, 20.15 uur, zo 24,14.15 uur; Rot terdams Philharmonisch Orkest olv James Conlon, Hakan Hagegard bari ton, Ken Noda piano, Mozart-piano- concert in bes KV595/pianoconcert in D KV537 Mahler o.a. Ruckertlieder. zo 24, 19.30 uur; Nederlands Philhar monisch Kamerorkest olv Lev Mar- j kiz, sol Maria Tipo, piano, Bartok Di- ':o, Part-frates, mozart-pia- 27, 20.15 uur; 'Muziek i deze Slag werkgroep Den Haag, Asko Ensem ble en Mannenkoor Nederlands Ka merkoor, olv Reinbert de Leeuw met werken van Varese en Messiaen. Luxortheater vr 22 en za 23,20.15 uur; Jasperina de Jong met 'Victoria', zo 24, 20.15 uur; Balletprogramma van juniorengroep van het Neder lands Danstheater, met o.a. Grosse Fuge en Squares van Hans van Ma ma 25,20.15 uur; Freek de Jonge met 'De Pretentie'. woe'27, 14 00 uur; 'Een kat in een door Stichting Jeugdkomedie Am sterdam. woe 27,20.15 uur; Freek de Jonge met 'De Pretentie'. do 28. 20.15 uur; 'Mens en gevoelens' met Paul Haenen (Margreet Dolman) en Dammie van Geest. Theater Zuidplcin vr 22 en za 23. 20.15 uur; Tineke Schouten met haar 'Wan Woeman Sjow'. zo 24, 20.15 uur; Bennelong' muziek theater-productie uit Australië door Australian Chamber Orchestra olv Ri chard Mills, mmv Thomas Edmonds tenor, en Beverly Bergen Mezzo so praan. woe 27. 20.15 uur; 'Oud Speelgoed' door het Nederlands Volkstoneel met Carry Tefsen in de hoofdrol, do 28, 20.15 uur; 'Tolken' door de Haagse Comedie. met Anne-Wil Blan kers en André van den Heuvel. De hardrockband Wiplash is zaterdagavond te zien in Katwijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 25