De schuifdeuren van Leiden gaan open Korte Stukken Festival in Microtheater Imperium Leonard Cohen nog niet in zijn nadagen PODIÜMBLIK En dé klanken stroomden voort Brit Coles (25) wint fluitconcours Krikhaar neemt afscheid met Cobra Van geniaal tot knudde XUNÖl FAU11NA 210 "Als je goed kijkt, blijkt er in Leiden en omstreken gigan tisch veel talent te zitten. Het is jammer dat veel van dat talent tussen de schuifdeuren blijft steken", aldus Martin Hooy- mans. Hij is een van de oprich ters van het Korte Stukken Festival Leiden, een nieuw fe nomeen in het Leidse amateur toneel, dat met dit initiatief amateur-acteurs en actrices, acrobaten, conferenciers, dan sers en andere podiumkunste naars een kans wil geven een keer echt op de planken te staan. Het Korte Stukken Fes tival is behalve een vriendelijk gebaar naar de thuisbeoefe- naars van de podiumkunsten, vooral bedoeld om een gevari eerd en origineel theatergefcjeu- ren te creëren, dat alsalles goed gaat om de drie maanden zal gaan plaatsvinden. door Wendelien Voogd LEIDEN - Het Korte Stukken Fes- tival is de vrucht van een samen werking tussen de Stichting Plot, een organisatie die helpt bij het ontplooien van initiatieven op het gebied van de amateuristische kunstbeoefening, en het Microthe ater Imperium, die haar podium voor de Korte Stukken Festivals beschikbaar zal stellen en tevens de groepen zal assisteren op het or ganisatorische, publicitaire en technische vlak. "Dat wil zeggen dat we het programma samenstel len, de affiches en de persberichten Leonard Cohen Concert: Leonard Cohen in het Muziek theater te Amsterdam. Bob Furgo: toet sen en viool, Steve Meador: slagwerk, Stephen Zirkel: bas, toetsen en trompet, John Bilezikjian: mandoline en oud, Tom Mc-Morran: toetsen, Julie Christensen en Perla Batalla: zang. Gezien op 18 april. Ook nog vanavond (19 april, uitver kocht). De Canadese dichter-schrijver en componist Leonard Cohen is bepaald nog niet in zijn nada gen. Integendeel, hij blijkt zich op zijn 53e muzikaal zelfs nog te kunnen vernieuwen. Dat werd duidelijk op zijn jongste album 'I'm Your Man'. Cohen nam de produktie nu eens in eigen hand en verraste met een hel der en hedendaags geluid, prachtig contrasterend met zijn sonore stemgeluid. Opvallend is daarbij dat zijn teksten op nieuw wat toegankelijker lij ken geworden, zonder dat ze aan zeggingskracht hebben in geboet. In het kader van een 50 con certen tellende Europese tour nee kwam de troubadour gis teravond voor het eerst najaren weer eens naar Amsterdam. Daar was men kennelijk zo, met zijn komst verguld, dat hem als eerste 'pop'-artiest de toegang werd vergund tot het heiligdom van de Stopera. Cohen stelde zijn aanhang bepaald niet teleur. Gesteund door een uitgebalanceerde be geleidingsgroep waarin vooral de zangeressen Batalla en Christensen excelleerden, gaf hij een sterk concert. Hij werk te zich in tweeëneenhalf uur door een repertoire waarin werk van bijna twintig jaar en negen elpees aan bod kwam. Opvallend was dat een aantal evergreens als 'Bird on a wire' van een nieuw arrangement was voorzien en in sommige ge vallen zelfs van nieuwe flarden tekst. De vonk sloeg vooral na de pauze goed over, toen Cohen solo en zichzelf begeleidend op akoestische gitaar nostalgisch teruggreep op 'Avalanche', 'Chelsea Hotel' en 'The Stran ger's Song'. Daarna kon de avond niet meer kapot. De zan ger kreeg een steeds beter con tact met zijn publiek en bereik te vooral in zijn ode aan Lorca, 'Take this waltz', een hoogte punt. Een steeds enthousiaster reagerende zaal liet Cohen aan het eind van het concert drie keer terugkomen, tot hij einde lijk ook 'Suzanne' nog een keer stemmig tevoorschijn toverde. Cohen liet zich de bewondering zichtbaar welgevallen. PETER DICKER verzorgen en helpen bij de opbouw van het dekor. We hopen met een minimum aan dekor te kunnen werken. Als elke groep enorme pa nelen gaat meeslepen, wordt het natuurlek een gekkenhuis". Per avond zullen telkens zo'n zes verschilende acts gepresenteerd worden, variërend van toneel tot performances en bandparodieën, die steeds niet langer dan 20 minu ten mogen duren. Behalve popmu ziek (vanwege de geluidsoverlast) komt in principe bijna alles in aan merking voor het Korte Stukken Festival. Te denken valt aan clow nerie, mime, tableaux vivants, film en video, voor-premières van voor stellingen, eindpresentaties van cursussen, maar bijvoorbeeld ook aan interviews met bekende Leide- naars. Wel zal de organisatie steeds proberen de kwaliteit van het ge- bodene zoveel mogelijk in het oog te houden. Gestroomlijnd Het fenomeen 'open podium' is in Leiden geen onbekend verschijn sel, denk maar aan de jaarlijkse 'Lak-salon', maar een organisato risch en technisch gestroomlijnd amateurfestival bestond tot nu toe nog niet in Leiden. Juist aan dat ge brek hebben de organisatoren iets willen doen, door amateurs een professioneel geoutilleerd theater aan te bieden, waarbinnen zij hun kunsten kunnen vertonen. Paul Schaminée is als zakelijk leider van het Microtheater zeer bij het amateurtoneel betrokken en Mar tin Hooymans, die eerder de Stich ting Plot hielp oprichten, beschikt eveneens over de contacten en or ganisatorische kwaliteiten, die no dig zullen zijn om het Korte Stuk ken Festival goed te doen functio neren. Beiden hopen mensen van allerlei pluimage te inspireren om van het podium gebruik te maken. Dus niet alleen de gevestigde ama teurgezelschappen, maar ook indi viduen die al jaren met een idee rondlopen, maar nog nooit de mo gelijkheid hebben gehad om dat aan een echt publiek toe te vertrou wen. "Er zijn in Leiden heel veel groepjes en ensembles bezig, die samen oefenen, maar die daarmee nooit naar buiten komen. Daar bie den wij nu de gelegenheid toe". Be halve een uiteenlopende groep the atermakers denkt de organisatie ook een gevarieerd publiek naar de Korte Stukken Festivals te trek ken. Mensen die houden van een verrassing, maar ook mensen die een avondvullende voorstelling niet kunnen uitzitten, maar wei eens willen weten wat er zich in het theater afspeelt. Het idee van het Korte Stukken Festival ontstond in eerste instan tie vanuit een puur zakelijk oog punt. Paul Schaminée, die na zijn studie natuurkunde zijn oude to neel-ambitie weer oppakte en bij Microtheater verzeild raakte, werd vorig jaar aangesteld als zakelijk leider van dit kleine theater aan de Oude Vest. Om niet elk dubbeltje drie keer te hoeven omdraaien en de financiële armslag te hebben om bijvoorbeeld het theater eens een goede opknapbeurt te geven, nam Schaminée contact op met an dere amateurgezelschappen met het doel hen te interesseren de zaal van het Microtheater te huren voor voorstellingen. Bij Plot stuitte hij op Martin Hooymans een ex-stu dent wiskunde die zich vooral be zig hield met het toneel- en muziek- wezen. Samen ontwikkelden zij het idee om een regelmatig terug kerend amateurfestival te organi seren. Er werden nog vier anderen bij de organisatie betrokken en in januari van het vorige jaar kreeg het plan definitief gestalte. Inmid dels zijn er twee data vastgesteld: i Paul Schaminée: „Als je goed kijkt, blijkt er in Leiden en omstreken gigantisch veel 17 juni en 30 september. De organi satie van het eerste festival is zo goed als rond en er is een subsidie aanvraag naar de gemeente de deur uit. De organisatoren verwachten dat daar positief op zal worden ge reageerd. Paul Schaminée en Martin Hooy- hopen dat het Korte Stukken zal krijgen van een Instituut bin nen het Leidse amateur-toneel. Of het zover zal komen is vooral af hankelijk van het succes van de eerste twee, voorlopig nog experi mentele festival-avonden, die uit voerig geëvalueerd zullen worden. Aan belangstelling vanuit de po diumkunstenaars is in ieder geval Festival in de toekomst de status geen gebrek. Dat blijkt uit het feit dat het programma van 17 juni al volledig is volgeboekt en de orga nisatie groepen reeds heeft moeten verwijzen naar de tweede avond in september. (Voor deze avond kun nen belangstellenden zich overi gens nog steeds aanmelden, vóór 31 maart bij Hans Liefkes: 071- 133348; of Paul Schaminée: 071- 133363.) Oud Speelgoed Chiem van Houweningen is vooral bekend van de succesvolle serie 'Zeg 'ns AAA'. Samen met Alexander Pola schrijft hij de be levenissen van het doktersgezin en Mien Dobbelsteen. Maar van 'Houweningen doet meer. Voor Het Nederlands Volktoneel schreef hij het stuk 'Oud speel goed'. Het gaat over een trombo- niste die vroeger triomfen heeft gevierd maar die nu nog slechts teert op oude roem. Die trombó- niste wordt gespeeld door Carry Tefsen. In het oude grachtenhuis waar zij woont maakt zij dolle avonturen mee met een jong stel dat bij haar op zolder komt wo nen. Woensdag- en donderdag avond in de Leidse Schouwburg. Tolken Zaterdagavond brengen An ne-Wil Blankers en André van den Heuvel in de Leidse Schouw burg het door Ronald Woods ge schreven stuk 'Tolken'. Het gaat over twee tolken die elkaar tien jaar na een stormachtige liefdes affaire weer ontmoeten. Zij werkte voor de Engelse delegatie, hij voor de Russische. De man wil zijn vaderland verlaten, asiel aanvragen in Europa. Dat geeft de nodige verwikkelingen. Onze recensent was zeer lovend over dit brokje ouderwets toneel. Litteris Sacrum De Poolse schrijver Witold Gombrowicz - heeft die dan ook toneel geschreven? Ja. Onder an dere 'Yvonne, prinses van Bour- gondië', een stuk overheen kroon prins die zich verlooft met een volstrekt onappetijtelijk meisje. Onnodig te zeggen dat bij een schrijver als Gombrowicz de waanzin en absurditeit volop aan bod zullen komen in dit stuk. Het wordt gespeeld door Litteris Sacrum. In de Leidse Schouw burg. Vrijdagavond 22 april. LEST 'Who's afraid of Virginia Woolf - deze klassieker duikt om de zoveel jaren weer op in de schouwburgen. Maandag-, dins dag- en woensdagavond zal het stuk in de Leidse Schouwburg worden gespeeld door ons eigen Leiden English Speaking The atre. De regie is in handen van tiev John van Eerd en in de rolbezet ting zijn een aantal acteurs te zien, die in eerdere produkties hun kunnen duidelijk hebben be wezen. Kaarten aan de kassa van de Leidse Schouwburg. Wie vrveren kan dat doen op r 071-131943 of 131944. Kristina de Chatel De onlangs bekroonde choreo grafe Kristina de Chatel komt op woensdag- en donderdagavond met de nieuwe produktie 'Chan ge'. Het is een choreografie die wordt ondersteund door de licht ontwerpen van Peter Struycken en de minimal music van David Borden. JosefNadj Vrijdagavond in het LAK-the- ater aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen van de dans in Frankrijk. De dansgroep Josef Nadj brengt er 'Peking Duck', een voorstelling waarin dood, ge kte, zwarte humor en een surrea listische maaltijd aan bod ko men. Aanvang 20.30 uur. De Voorziening 'Toen er paniek uitbrak in het collectieve onderbewustzijn'. Zo heet de voorstelling waarmee to neelgroep De Voorziening op za terdagavond 23 april naar het LAK-theater komt. Het stuk gaat derne cultuur, de verwarring over wat de beschjaving toestaat en wat de mensen zelf eigenlijk willen. De vette knipoog naar Jung wordt daarbij niet verge ten. Aanvang 20.30 uur. Jeugdtheater Jeugdtheater. Dat is er ook de ze week. In het LAK-theater komt zondag om 15.00 uur het Neder lands Jeugd Theater met 'Het woekerende woud'. Men geeft een eigen versie van het bekende sprookje Doornroosje. Voor kin deren van 6-12 jaar. Theater Toverlei Theater Toverlei brengt op za terdag 23 april in 'Imperium' het stuk 'Rinkelrooien' van Eric Sch neider. 'Rinkelrooien' bestaat uit een verzameling van acht scènes duwnaar kontakt zoekt met een eenzame weduwe, die in het Cen traal Station in kontakt komt met een eenzame jongen van ne gentien, die op zijn beurt dan weer de gewezen minnares van zijn vader verleidt, die...juist dus een aaneenschakeling van po gingen tot contact. En niemand die erin slaagt om zijn eenzaam heid te doorbreken. Aanvang van de voorstelling 20.30 uur. Philidor Trio Concert door het Philidor Trio, bestaande uit Jet Rölmg piano. Michel Frangois viool en Christiaan Norde cello; met medewer king van Pieter Roosenschoon altviool en Tony Rous viool. Werken van Fauré, Chausson en Franck. Gehoord in de ka pelzaal van K&O op 18 april. LEIDEN Muziekgenoegen kent geen tijd. Dit bleek gister avond in het uitvoerige maar boeiende programma van Fran se romantische kamermuziek. De combinatie piano-viool-cel lo, die door Haydn nog als pia noconcert werd behandeld, ontwikkelde zich in de 19e eeuw tot een volwaardig trio waarin vooral de cello een zelf standige rol krijgt. De cellist Christiaan Norde leefde zich zichtbaar uit in de vele melodie ën deze avond, gesteund door de geconcentreerd spelende violist Michel Francois en de pianiste Jet Röling. De laatste had, zoals bij combinaties van piano met strijkers gebruike lijk is, handenvol werk aan de drukke pianopartijen en deed dat met de nodige flair. Het beginstuk was nog het meest introvert, namelijk het pia notrio dat Fauré op 77-jarige leeftijd componeerde, twee jaar voor zijn dood en al stokdoof, onder het motto "au diable la vieillesse". Desondanks heeft het de milde atmosfeer van Fauré's vroegere stukken met een grillig rondo, dat uiteinde lijk toch weer vredig in D groot eindigt. Onbezorgder is het vierdelige pianokwartet van Chausson, waarin strijkers en piano met elkaar wedijveren in vloeiende lijnen die langzaam in elkaar overgaan. Het Philidor Trio werd hierbij versterkt door de altviolist Pieter Roosenschoon, die zich soepel aanpaste, maar helaas achter de violist zat, waardoor zijn toon wat zwak ker klonk. Een betere opstel ling was er na de pauze, toen ook Tony Rous als tweede vio list meespeelde: het strijkkwar tet bij elkaar en de vleugel naar links geschoven. Het piano kwintet van César ïVanck wordt zelden uitgevoerd, maar is vooral in de eerste twee delen zeer de moeite waard. De eerste paar maten zetten de strijkers in, uitmondend in de daarop volgende subtiele pianosolo op een manier die aan de Varia tions Symphoniques van Franck doet denken. De hele opzet is trouwens nogal symfo nisch en zo'n combinatie van instrumenten staat garant voor een volle klank. Het hartstoch telijke karakter van dit kwintet werd misschien veroorzaakt doordat César Franck toen ver liefd was op een compositie- leerlinge. Hoe dan ook, alle vijf de musici en het publiek kon den hun hart ophalen aan de soms wat dik gecomponeerde, maar dankbare partijen. Een voedzame, maar smakelijke hap. FRANK DEN HERDER Nederlander Jacques Zoon dex-de DEN HAAG (ANP) - De Brit Sa muel Coles (25) heeft gisteren in het internationale muziekconcours voor fluitisten dat in het Circusthe ater in Scheveningen is gehouden, de eerste prijs van 25.000 gulden gewonnen. De tweede prijs (15.000 gulden) werd toegekend aan de Fransman Emmanuel Pahud' (18). De Nederlander Jacques Zoon (27) solist bij het Residentie-orkest, werd derde (10.000 gulden). De vierde prijs (5.000 gulden) was voor de Fransman Eric Kirchhoff (26). Zoon werd ook de prijs van 5.000 gulden toegekend voor de beste uitvoering van "aria voor fluit en orkest", het verplichte werk voor de finalisten dat Tristan Keuris speciaal voor het concours had ge componeerd. Record-prijs aquarel Turner LONDEN (AP) - Op een veiling in Londen is gisteren een re cordbedrag van 440.000 pond betaald voor een aquarel van de Britse schilder J.M.W. Turner. Het was de hoogste prijs die ooit voor een Britse aquarel was betaald. De aquarel werd gekocht door een Duits zakenman. Het veilinghuis was Phillips, na Christie's en Sotheby's het grootste ter wereld. Turner werd voor zijn 22 bij 31 centimeter grote aquarel ge- inspireerd door zijn derde en laatste bezoek aan Venetië, in 1840. De titel van de Aquarel is 'The Grand Canal with Santa Maria della Salute'. Eigenaar Krikhaar midden) samen met zijn dochter Caroline (links) en burgemeester Van Thijn voor de legen darische galerie aan het Amsterdamse Spui. (f0t0 anp> AMSTERDAM (ANP) - Burgemeester Ed van Thijn heeft gisteravond een Cobra-tentoonstelling in galerie Krikhaar in de hoofdstad geopend. Deze opening viel samen met het zilveren jubileum van de galerie van de achtenvijftigjarige Herman Krikhaar. Als de expositie pp 18 mei is afgelopen zal galerie Krikhaar aan de Spui straat definitief zijn deuren sluiten en niet meer be staan. Herman Krikhaar, die vorig jaar een hartaanval heeft gehad, stopt ermee. Hij gaat naar Zuid-Frankrijk om zelf te schilderen. Krikhaar zal zich evenwel nog op andere wijze met de beeldende kunst bezig blijven houden, zo heeft hij laten weten. Herman Krikhaar eindigt waarmee hij ongeveer be gon: Cobra, de kunststroming die zich in 1948 voor het eerst presenteerde. De vertegenwoordigers daarvan zoals Karei Appel, Corneille, Anton Rooskens, Con stant, Wolvecamp, Eugène Brands en Asger Jorn, die als zo vaak te zien waren in galerie Krikhaar, zijn ook op deze tentoonstelling vertegenwoordigd. De werken zijn doorgaans van vroege datum, de ja ren veertig,, vijftig en ook zestig. Alleen van Appel zijn er enkele recente werken te zien: 'Horse Riding Fred dy', 'Towards the Finish' uit 1988 en 'La Ville' van 1982. Het werk op de expositie is niet te koop. Herman Krikhaar toont nu zijn eigen bezit, waarvan een deel door de kunstenaars aan hem is geschonken.Burge meester Van Thijn, die hem namens B W van Am sterdam de zilveren medaille van de stad uitreikte, zei dat vele kunstenaars die bij Krikhaar exposeerden, diens vriend zijn geworden. Dat noemde de burge meester in de kunstenaarswereld zeer uitzonderlijk. Hij prees Krikhaar voor zijn grote bijdrage aan het cul tureel klimaat in Amsterdam en vergeleek hem op dit punt met Bernard Haitink, van wie de burgemeester zondag afscheid nam. Vijfentwintig jaar geleden begon Krikhaar zijn gale rie, die een begrip in de Amsterdamse Spuistraat is ge worden. Aanvankelijk had hij een kunsthandel aan de Weteringschans in de hoofdstad waar hij voornamelijk archeologische werken verkocht die hij had verzameld in de tijd dat hij steward was bij de KLM. Zijn voor keur ging evenwel uit naar levende kunstenaars. DV 8 op Springdance Festival Spring Dance Festival Utrecht. Voorstel ling: DV 8 Physical Theatre (GB) met My Sex, Our Dance en Deep End. Choreogra fie: Lloyd Newson i.s.m. Nigel Charnock, Michelle Richecoeur, Liz Ranken. Gezien op 18 april in de Blauwe Zaal. 19 en 20 april nog in Rotterdam. UTRECHT Hoewel nog pre matuur, kun je van het groepen- aanbod op het Spring Dance Fes tival waarschijnlijk wel zeggen dat ze de comeback van de bood schap vieren. De periode van de dans om de dans lijkt zo langza merhand voorbij. Vrij baan dus voor de dans met moraal (zonder hoofdletter). Een goed voorbeeld hiervan is de Londense groep DV 8 Physi cal Theatre. Artistiek leider Lloyd Newson hoopt dat 'what we are saying is clear and intelli gible. Its's the context which must shape the form, not the other way around'. Newsons boodschap (vrije liefde en sex is goed maar klamp je niet vast aan de kortstondige intimiteit en het vertrouwen) komt dan ook luid en duidelijk over in de twee cho reografieën van gisteravond: My sex, Our Dance en Deep End. Psycholoog en therapeut van huis uit, toont Newson de wisse lende emoties in (sexuele) lief desrelaties. En tussen tederheid en haat zijn dat er veel. Om alles zo helder mogelijk te vertellen kiest hfj voor een sterk theatrale, mimische vorm die doet denken aan Jan Fabre, Grotowski en La La La Human Steps. In My Sex, Our Dance weten Newson en Nigel Charnock het best een evenwicht te vinden tusen vorm en inhoud. Op de vloer ligt een matras en de situa tie lijkt op die van na-het-naspel. De twee mannen trekken elkaar aan, stoten elkaar af in een on derzoek naar eikaars verwach tingen. Is die ander wel te ver trouwen en kan ik me aan hem overgeven? Vangt hij me op als ik val? In een dansante en acro batische choreografie worden ook meer realistische en dus ken bare reacties op elkaar getoond, als toeschouwer identificeer je je als vanzelf met de onzekere en onhandige stumperd die graag aandacht en overgave wil maar die niet krijgt. Dat levert lach wekkende beelden op, meestal zeer explosief en krachtig, soms ook verstild en introvert. Eigenlijk gaat het mis met 'Deep End' dat Newson in sa menwerking met Michelle Ri checoeur, Liz Ranken en weder om Nigel Charnock maakte. Het therapeutische aspect van het fy sieke theater (wat gebeurt er met je wanneer je lichamelijk 100% uitgeput bent) krijgt alle aan dacht. Liz Ranken, een reuzin van een vrouw, verplettert met haar sexuele agressie de twee mannen en laat in een solo een soort 'primal scream' in verschil lende toonaarden horen. Of Charnock toont een staaltje or gastische zelfkastijding door te gen een bord aan te blijven beu ken. Dit soort theater is echter behoorlijk passé, zeker als het gaat om het pyschologisch saus je waarmee Newson alles over giet. Klef wordt het dan. Nee, wanneer het realisme be treft is Newson op zqn best. Nog even een voorbeeld van een leu ke scène. Man vraagt vrouw hoe ze 'het' vond, of hij wel goed was en of ze wel wat met hem wil in de toekomst. Kinderen of zo. On der het motto 'er moet over ge praat kunnen worden' ontaardt de discussie in een jungle aan woorden en moderne nonsen- spraat. Voer voor relatiefreaks dus. De voorstelling van DV 8 is kortom zeer wisselend van kwa liteit. Van geniaal tot knudde, maar vooralsnog geef ik ze het voordeel van de twijfel. INGRID VAN FRANKENHUYZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 25