Zelfverzekerde
nieuwe
koers
Nesko goed
op dreef
Rotterdamse volksopera Pol:
Geparfumeerde tuinen
hebben goedkoop luchtje
Spaans vuur ontbreekt nog bij Pepa
KIJKUIT
Exposities
Concerten
Leiden
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
VRIJDAG 15 APRIL 1988
PAGINA 27
Nederlands Studenten Kamerorkest o.l.v.
Daan Admiraal. Werken van Ravel. Schat
en Brahms Soliste: Young-Hee Kim, so
praan in Les nuits d'eté van Berlioz. Ge
hoord op 14 april in de Stadsgehoorzaal.
Het tiende en tevens slotconcert,
waarmee het Nesko zijn 24e tour
nee besloot in Leiden, had jam
mer genoeg niet de belangstel
ling die het uitstekende studen
tenorkest verdient. Gaan Leidse
studenten alleen maar naar hun
eigen orkesten en ensembles
luisteren? Aan het programma
kan het in ieder geval niet gele
gen hebben, want dat bood vol
doende onderdelen die de
nieuwsgierigheid of belangstel- gende muzikale logica. Het Nes-
verstoorde het evenwicht en de
innerlijke rust en beheersing die
ook aan de snellere dansen ten
grondslag ligt.
De jonge sopraan Young-Hee
Kimn nam in 1987 deel aan de
meestercursus van Elisabeth
Swchwarzkopf in Amsterdam,
en zij was een van de uitverko
renen voor het slotconcert van
deze cursus. Geen wonder, zij
heeft een prachtige flexibele
sterke stem, die in alle registers
en in elke sterktegraad rond en
mooi klinkt. Maar bovendien
zingt ze haar teksten intelligent
en doorleefd, waardoor de zes
liederen van Berlioz, die niet alle
even sterk en boeiend zijn, op
een hoger plan worden gebracht.
Ook het Nesko was hier zeer
goed op dreef. Peter Schats Se
renade voor strijkers op. 31 is een
uitermate boeiend werk, heel
doorzichtig geschreven volgens
zeer persoonlijke en overtoi
ling opwekten.
Met Le Tombeau de Couperin
wilde Ravel in zijn eigen idioom
eer bewijzen aan de muziek uit
een van de bloeiperioden van
Frankrijks muzikale verleden.
Een suite van 18e eeuwse dansen
in een onmiskenbaar Ravelli-
aans jasje was het resultaat. Ele
gant, geraffineerd, en kwasi-een-
voudig moet deze muziek klin
ken, en juist dit kon het Nesko,
ondanks of wellicht doordat het
de zoveelste uitvoering betrof,
niet waarmaken. Doodgespeeld,
mat gespeeld of moe gespeeld?
Een element van gejaagdheid
ko heeft zich dit stuk volkomen
eigen gemaakt waardoor het zeer
overtuigend over het voetlicht
kwam. Uitstekende soli droegen
niet weinig bij tot deze voortref
felijke uitvoering.
In de Eerste serenade op. 11
van Brahms kondigen zich de la
tere grote werken al aan, zij het
dat met het klimmen der jaren
ook Brahms's zelfkritiek toe
nam: in dit jeugdwerk laat hij
zich nog ongebreideld en breed
sprakig gaan, zodat de lengte van
het werk, zo'n vijfig minuten aan
de inhoud afbreuk doet.
MIES ALBARDA
Een scène uit de volksopera Pol, welke werd geschrevi
de handkar Ramses Shaffy als rechter Simon Stuimel.
geregisseerd doorJos Thie en Antoine Uitdehaag. Op
waarden. Vakmanschap en profes- Eerste Wereldoorlog, schetst de
sionaliteit zijn nu de steekwoor- opera de opkomst van de arbei-
ROTTERDAM Het RO The
ater opent vanavond de nieuwe
Rotterdamse Schouwburg met
een speciaal door Jos Thie en
Antoine Uitdehaag geschreven
en geregisseerde volksopera
naar het werkt van de voor-oor-
logse Rotterdamse schrijver
Willem van Iependaal. Giste
ren was de voor-première van ,D
•Por, de officiële openings-
voorsteUing vlJ}dt een week la- dachte 'theaterfabriek' die archi-
ter plaats. Het RO-theater heeft tect Wim Quist op de plaats van de
een uitzonderlijk goede abon- oude Rotterdamse schouwburg
nementcampagne achter de heeft neergezet, laat een zelfverze-
rug. Nu al staat vast dat de zaal kerd begin zien van de koers, waar
bij alle Rotterdamse voorstel- ™ee, hAet *9 Theater het êrote Pu'
lingen voor tenminste de helft tracht terug te winnen.
vol zal zitten. En dat is wel eens
anders geweest. Het repertoire- door
toneel heeft de afgelopen twin- Eric van der Velden
tig moeilijke tijden door ge- -
maakt in de Maasstad. Is het
succes terug te voeren op de Maar even wennen is het wel. 'spraakmakend' en 'vernieuwend
nieuwsgierigheid naar de nieu- Wat een verschil met nog geen vijf hechten zijn opvolgers Jos Thie er
we schouwburg of hebben Jaar geleden, toen Franz Marijnen Antoine Uitdehaag duidelijk geen drew Lloyd Webber, de
Thie en Uitdehaag met hun onder dezelfde gezelschapsnaam van HmMh»r_ o a Hpm„5,Mirak
aanpak de juiste snaar van de de kunst van het controversiële
Rotterdammer geraakt?
den.
De opera
ken van de vooroorlogse Rotter
damse schrijver Willem van Iepen-
daal. Niet bij naam genoemd
is het wel. veel te z
kostuums en de-
'spraakmakend' en 'vernieuwend'
Een Rotterdamse volksopera hechten zijnjDpvolgers Jos Thie c
moest het zijn. Ene
theater bedreef. Aan de etiketjes ken. Hij is het soort MackieMesser,
slachtoffer van de sociale onge- sfeer of onderliggend gevoel
lijkheid die besluit om als i
Evertsprijs voor pianist Ivo Janssen
HAARLEM (ANP) - De Elisabeth Evertsprijs voor jonge talentvolle mus
ci is toegekend aan de pianist Ivo Janssen (24) uit Amsterdam. De prijs,
6.000 gulden, wordt hem op 3 mei in Haarlem uitgereikt na een concert
met het Noordhollands Philharmonisch Orkest.
Ivo Janssen komt uit Venlo. Hij kreeg zijn eerste pianolessen toen hij
acht jaar was. Hij studeerde verder in Amsterdam bij Jan Wijn en volgde met dreigend lapje over het
diverse meestercursussen. Janssen geeft in binnen- en buitenland solo- blinde oog, is als een kop van
recitals en treedt op met orkesten en diverse kamermuziekensembles. Hij roofdier dat speurt i
Zanger/acteur Huub
Lubbe slaagt er prachtig
figuur van Pol te laten
met een meeuw. De bewegingen
van zijn armen doen denken aan
concert vleugels van een vogel die zijn le
ven lang in een te kleine kooi heeft
opgesloten gezeten. Zijn gezicht,
vertolkt onder meer muziek van Strawinsky, Prokofiev en Ravel. In 1986
won Janssen het Trompconcours dat in Eindhoven is gehouden en vorig
jaar verwierf hij de tweede prijs op het Koningin Elisabethtoncours in
Brussel.
te kunnen overleven.
'Pol' gaat over goed en kwaad.
Met als historische achtergrond de
periode vlak voor en vlak na de
Voorstelling: De geparfumeerde tuin van
het Danserscollectief. Choreografie- Ricar-
do Anemaet en Lilian Brumsma. Muziek:
Mozart, Paul Abraham. Decor en kos
tuums: Hedy Grunewald. Gezien op 14
april in het LAK-tl
LEIDEN - Ricado Anemaet en
Lilian Bruinsma van het Tilburg-
se Danserscollectief staan over
het algemeen te boek als makers
van indringende doch zwaar
moedige voorstellingen. Prachti
ge Voorstellingen die heftige re
acties opriepen: zo werd Hart
stuk op basis van teksten van
Heiner Muller een jaar of twee
geleden een aantal mensen in het
LAK-theater teveel en liepen zij
demonstratief weg. Waarom?
Omdat twee acteurs elkaar in een
bak met water bijna verdronken
of elkaar met een schaar pijnig
den. Dit soort reacties heeft de
voorstelling van gisteravond. 'De
geparfumeerde tuin', in elk geval
niet opgeroepen. De geparfu
meerde tuin is luchtig en aange
naam, vermakelijk en snel verge
ten.
Inspiratie deed het duo Anemaet
en Bruinsma ditmaal op uit het
schilderij De tuin der lusten van
Jeroen Bosch, waarop het aardse
en het paradijselijke verlangen
vormgegeven werd in vele gede
tailleerde taferelen. Met de vlese
lijke verlangens lijkt het Dan
serscollectief niet zo veel op te
hebben, een enkele romantische
verwijzing daargelaten. Ze zoe
ken het meer in de detaillering
van het schilderij. Vele korte,
symbolische taferelen trekken
aan het oog van het publiek voor
bij. Het opvallendste symbool is,
jawel, de appel wi
dansers de hele tijd lonken tot
uiteindelijk een van de twee
mannen hem oppeuzelt. Een zeer
hedendaagse bijbellezing.
In de vele fragmenten wordt ove
rigens weinig gedanst en des te
meer gemimed. Zo zijn er frag
menten van een vrouw die bevalt
van een levensgroot ei; raken
man en vrouw verstrikt in een
elastiek; eten de vier aan tafel en
wordt de etiquette ruimschoots
overschreden in een choreogra
fie van gebaren, winden laten en
smijtwerk. De assosiaties die
Bosch bij de makers opriep, zijn
voornamelijk speels en voorzich
tig. Beschaafd als de paradijselij
ke reclamecampagne voor de
zeepfirma FA. Bij binnenkomst
hangt de lucht van deze pene
trante okselgeurvreter dan ook
in de lucht en aan het einde van
de voorstelling wordt de tekst op
de verpakking voorgelezen.
De geparfumeerde tuin is met
andere woorden niet een heel
herkenbare Danserscollectief
voorstelling, hoewel wederom
veel aandacht wordt besteed aan
dagelijkse handelingen. Ane
maet en Bruinsma blijken van
meer markten thuis te zijn. Deze
keer stond de biologische wer
king van het menselijk lichaam
in de picture. En de kinderlijke
onschuld van Bruinsma in com
binatie met de gefronste wenk
brauwen van Anemaet werkt op
de lachspieren, al zakt de span
ning naar het einde toe wat weg.
Maar geef mij maar een confron-
terender aanpak, daar krijg je
echt kippevel van.
INGRID
VAN FRANKENHUYZEN.
dersbeweging. Er wordt met rode
gebaseerd op de boe- vlaggen gezwaaid, 'het gepeupel'
zingt krachtige strijdliederen, en
uiteraard ontbreken ook de door
oorlog en ander leed verwoeste lief-
wel degelijk ook als inspiratiebron des niet. Omdat het tempo hoog
te wijzen zijn de 'singspiels' ligt, de scènes kort zijn
Wat een verschil met nog geen vijf corwisselingen ontrolt de voorstel-
jaar geleden, toen Franz Marijnen ling zich toch als een betrekkelijk
i de geniale pathetiek 1
de musical Cats. Maar goed in
gehoor liggen de composities voor
Pol wel en de teksten worden qua
doeltreffend onder
steund.
Technisch levert het RO Theater
een hoogstandje van de eerste orde
af. Of het nu om geluid, licht, zang
of spel gaat, professioneler kan het
haast niet. Jos Thie en Antoine Uit
dehaag verdienen voor organisatie
talent en vakmanschap een tien.
Gaat het om artistieke eigenheid,
dan kom ik niet verder dan een zes.
Voorstelling: Pol. Tekst en Regie:
Antoine Uitdehaag en Jos Thie. Mu
ziek: Herman van Veen en Erik van der
Wurff. Met: o.a. Huub van der Lubbe,
Ramses Shaffy, Mare Drost, Marjol
Flore, Ryan van den Akker, Stef van
den Eijnden, Lex Goudsmit en Hajo
Bruins. Gezien: 14 april, Rotterdamse
Flamenco in K&O
Flamenco zit in de lift en de k^pelzaal van K&O zat
wederom bomvol met belangstellenden voor deze
Zuid-Spaanse volkskunst. Ditmaal was het de
beurt aan la Pepa, de artiestennaam van de Neder
landse Josien Locher, die na twee jaar dansstudie
aan de academie van Madrid, met Carmina en Mario
Cortes een aantal voorstellingen geeft in ons land.
Zowel Carmina als Mario Cortes zijn al op zeer jeug
dige leeftijd in het flamenco-vak begonnen en heb
ben met vele groten uit de flamenco-wereld samen
gewerkt. Wie als Nederlandse met zulke artiesten in
zee gaat, moet van goede huize komen, om er niet
schril bij af te steken, maar helaas bleek Josien
(nog) niet echt aan deze twee gewaagd te zijn.
De uit Barcelona afkomstige Carmina Cortes was
zonder twijfel de ster van de avond. Met haar hese,
schrijnende stemgeluid vertolkte ze een aantal
prachtige Buleria's en Tango's, waarbij zij de zaal
tot op het bot raakte. Tijdens een rumba paradeerde
ze als een trotse pauw over het podium, waarmee ze
de allure van de in Spanje befaamde Lola Flores
evenaarde. Het gitaarspel van haar neef uit Malaga
was impulsief, met een krachtige slag en, zoals te
genwoordig bijna alle gitaristen, vooral geïnspi
reerd op het spel van Paco de Lucia.
La Pepa begon haar optreden veelbelovend met
een Solea, waarbij haar dansen zo nu en dan echt
overtuigde, maar bij de dansen die volgden bleek ze
niet aan de hoog gespannen verwachtingen te kun
nen voldoen. Te veel pasjes, bewegingen die mooi
waren ingestudeerd, maar uit het niets leken te ko
men en te weinig vonken die oversprongen naar het
publiek.
Misschien moet je de flamenco met de paplepel
hebben ingegoten gekregen om iets te kunnen uit
stralen van de passie, humor en dramatiek die het
flamenco-dansen, eigen is. Josien Locher heeft in
Madrid een aantal aardige choreografieën geleerd,
maar naast Carmina Cortes, die tijdens de laatste
buleria ook nog bleek te kunnen dansen, werd pijn
lijk duidelijk dat voor dansen meer nodig is dan ge
raffineerd voetenwerk en uitgekiende bewegingen
alleen.
Zonder een grote dosis trots en minachting, humor
en vulgariteit kom je er niet. De essentie van het fla
menco-dansen heeft la Pepa nog niet aangeboord,
maar wat niet is kan nog komen. Misschien zijn er
nog een paar jaar Spanje voor nodig om van wat nu
nog een Hollands knapperig haardvuurtje is, een
vonkend Spaans vuur maken.
WENDELIEN VOOGD
Leiden
Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou
de Singel 28-32, 'Gedrukt voor het le
ven', verschillende soorten drukwerk
voor het dagelijks gebruik vanaf eind
van de vorige eeuw tot heden, t/m
25/4; di. t/m za. 10-17 uur. zon- en
feestdagen 13-117 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1, Kawahara Keiga, foto
graaf zonder camera, t/m 24/4; di. t/m
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma
nente tentoonstelling van werk van
Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, per
manente expositie; Vijf eeuwen mode
di. t/m za. 10-16 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg 18-20, schilderijen en aquarellen
van Bert Grotjohann en bronzen en
aluminium dierplastieken van Hetty
Heyster, t/m 17/4; vr. za. zo. van 13.30-
17.30 uur.
Galerie Stelling - Burgsteeg 14, beel
den van Appie Smulders, vvo. t/m za.
13.30-18 uur en op afspraak.
a Samsom-Rous met e
rie werken onder de titel 'Voyage
d'un Visage', t/m 30/4. wo. t/m za. 13-
17 uur.
Art Center Droomfabriek - Oude Sin
gel 56, Amsterdamse kunstenaar
Theo Leijendekkers, werken van pas
tel en acryl op papier, tot eind april;
dag. vanaf 10 uur.
Lakgalerie - Clevenngaplaats 1, schil
derijen van Klaas Bosker, t/m 23/4;
ma. t/m vr. 10-22 uur.
Art-Teahouse 'De Oude Rijn', Stille
Mare. An van Duyvenvoorde met
gouaches, tot 4/5; dag. van 10-18 uur.
do. tot 21 uur, zo. van 11-18 uur.
Onderzoekcentrum sturing en sa
menleving - Maresingel 3, schilderij
en van Marijke Bovens, tot 20/5; ge
opend tijdens kantooruren.
Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37
en Oude Rijn 56, exposities van leden
van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen,
litho's en houtsnedes.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10
(blauw gang), schilderijen van John
T. de Zwart tot 16/5.
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, ontwerpers en vorm
gevers tonen diverse ontwerpen, te
vens presentatiemappen, do. 12-21
uur, vr. 12-18 uur. za 12-17 uur.
Pand Caecilia - Caeciliastraat 18, Hie-
ke de Jong met gouaches, Betty Nico-
lai met olieverfschilderijen, Monique
van der Ploeg en Saskia Masseling
met grafiek en Liesbeth Taminiau
aquarel en pentekeningen, tot
3/6;
1 13-17 l
Koffie-eethuisje Piggelmee - Jan Vos-
sensteeg, Mariska Eyck met pastel-te
keningen, collages en acryl-schilde-
rijen, t/m 29/4; ma. di. wo. vr. 9.30-18
uur, do. 9.30-21 uur, za. 9.30-17 uur.
'De Bruine Boon' - Rijnsburgersingel
lb, expositie van An Brugmans met
landschappen, figuratief en olieverf,
tot 15/5.
Academiegebouw - Rapenburg 73,
Paul Stikkelorum exposeert 12 teke
ningen van de universiteitsbiblio
theek onder auspiciën van het Acade
misch Museum, tot 11/5; ma. t/m vr.
van 9-16 uur.
Clubhuis Matillo - Zaanstraat 126,
beeldend kunstenaar Renzo Boek
hout met tekeningen, schilderijen en
aquarellen, t/m 23/4; di. 9-13 uur, wo.
t/m vr. 13-17 uur, za. 11-17 uur.
De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4,
schilderijen, tekeningen en grafiek
van Thomas Ankum en Carine van
Gorp, van 16/4 t/m 22/5; do.za.zo. 13-17
uur en na afspraak, tel. 124454.
Alphen
Galerie Rhijnkade 11 - Rijnkade 11,
Krikor Momdjian met olieschilderij
en, etsen en pastels, t/m 28/4; di. t/m
za. 10-17.30 uur, vr. 10-21 uur
Leiderdorp
Restaurant Elisabeth Ziekenhuis - Si
mon Smitweg. zwart/wit- en kleuren
foto's van Film- en Fotoclub 'Daguer-
re', t/m 8/5; ma. t/m vr. van 8.30-17.30
uur, za. en zo. 9-15 uur.
Lisse
Artopa - Grevelingstraat 50, 'O...color,
color, color!', Marianne Zwollo met
schilderijen, gouaches en tekeningen,
t/m 17/4; do. za. zo. van 13.30-16.30
uur, do. van 19.30-21.30 uur.
Noordwijk
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van
der Sar met kleuretsen 'Bloemen en
planten in de Orangerie', geopend
dag. behalve woe. na 14 uur.
Rij'nsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, permanente tentoonstel
ling 'De andere Middeleeuwen'; the
ma tentoonstelling 'De toekomst van
Rijnsburgs Verleden', vr. 19-21 uur,
za. 10-16 uur.
Klassiek
Het Kodaly Kwartet uit Hongarije
geeft vanavond in de Groene Kerk in
Oegstgeest een concert met werken
van Haydn, Kodaly en Debussy. Het
kwartet behoort tot de meest promi
nente vertegenwoordigers van de
Hongaarse kamermuziek-cultuur.
Aanvang 20.15 uur, Haarlemmer-
straatweg 3.
In de kapelzaal van het K&O-gebouw
een avond over Scarlatti en Beetho
ven (besproken en beluisterd) met
medewerking van van Toos Onder
denwijngaard (piano).
Het Philidor Trio is maandag in de
Kapelzaal te beluisteren. Het ensem
ble met pianiste Jette Röhling, devio-
list Michel Francois en cellist Christi-
aan Norde brengen werken van Fau-
ré. Chausson en Franck ten gehore.
Aanvang 20.15 uur.
blokfluitiste Hilde de Wolf e
niste Petra Veenswijk wordt gegeve
is gewijd aan muziek uit de 17e en 18
De pelgrimstocht naar Santiago de
Compostela. Dat is de titel van het
programma dat zowel in muziek en
beeld wordt uitgevoerd door het En
semble Peregrino. De muziek beslaat
ruwweg de periode 650 tot 1650. Zij
loopt in karakter uiteen van simpele
pelgrimsliederen tot plechtige vier
stemmige motetten. Donderdag 21
april, aanvang 20.15 uur in de kapel
zaal van het K&O-gebouw.
Het befaamde pianoduo Hector More
no Norberto Capelli verzorgen vrij
dagavond (22 april) het programma in
de Kapelzaal. Zij spelen werken voor
piano vierhandig van Schubert,
Brahms, Schumann en Liszt. Aan
vang 20.15 uur.
Pop/Jazz
In het zoldercafé van het LVC treedt
vrijdagavond de jonge Amsterdamse
band Into The Flesh op. Aanvang
23.30 uur; Breestraat 66, Leiden.
De Amsterdamse band Slauerhoff
heeft onlangs weer een nieuwe elpee
uitgebracht getiteld La Luna. De
nummers erop worden zaterdag
avond in het LVC ten gehore ge
bracht. Volgens het persbericht gaat
het om een soepel opererende een
heid die grossiert, onder aanvoering
van zanger/saxofonist Dijkman, in in
telligente swingmuziek. Aanvang
22.00 uur; Breestraat 66, Leiden.
Shoppers nummers uit de Roaring
Twenties. Aanvang 21.30 uur, Droom
fabriek, Oude Singel 56, Leiden.
Een dag later, zaterdag dus. is de Lat
tin jazz groep Suspended Fours in de
Droomfabriek. Aanvang 21.30 uur
De groep Gallemiere verzorgt zon
dagmiddag in de Droomfabriek een
koffieconcert. Zij brengt een gevari
eerd programma met middeleeuwse
liederen en Madrigalen, maar ook mo
derne muziek zoals Duke Ellingtones
'Moon Indigo'.
Aanvang 12.30 uur
Lcidschc Schouwburg
vr 15 en za 16, 20.15 uur; nieuw solo
programma van Brigitte Kaandorp
'Oud
speelgoed'.
La'kthcater
vr 15 en za 16, 20.30 uur; La Terazza
speelt 'De neef van Rameau'.
woe 20 en do 21; Dansgroep Krisztina
De Chatel 'Change'.
De groep Slauerhoff is zaterdag te
Appeltheatcr
vr 15 en za 16 en woe 20 en do 21,20.15
uur; Toneelgroep 'De appel' speelt
'Ghetto', regie Erik Vos, met Sacha
Bulthuis, Aus Greidanus, Heddy les-
ter, Carol Linssen en Robert Schnei
der.
Circustheater
vr 15,14.00-17.00 uur en 19.00 tot 22.00
uur; Internationaal Fluit Concours
(halve finale)
ma 18, 20.00 uur; Finale Internatio
naal Fluit Concours,
do 21,20.45 uur; Gala avond optreden
le en 2e prijswinnaars Internationaal
Fluit Concours.
Diligentia
vt 15. za 16, woe 20 en do 21,20.15 uur;
Martine Bijl.
zo 17,14.30 uur; Zeger van der Steene
(tenor) en Levente Kende (piano):
'Die Schone Müllerin'.
di 19.12.45 tot 13.30 uur; Liselore Ger
ritsen mmv Jeroen Jacobs (piano).
Koninklijke Schouwburg
vr 15, 20.15 uur; Haagse Comedie met
'Tolken', met o.a. Anne Will Blankers
en André v.d. Heuvel,
za 16,13.30,15.00,16.30,19.30 en 21.00
uur; Presentatie nieuw gez. het Natio
nale Toneel.
zo 17. 14.00 en 20.15 uur, ma 18 en di
19, 20.15 uur; Haagse Comedie 'Hap
py End' van Dorothy Lane met o.a
woe 20, 20.15 uur; Eurythmic Bühne
Dornach.
do 21. 20.15 uur; De Tijd 'Pan' van
Charles van Leberghe.
Carry Tefsen in het stuk Oud Speel
goed. Woensdag en Donderdag in de
Leidse schouwburg.
Muziektheater
vr 15 en za 16, 20.15 uur; Residentie
orkest olv Vassili Sinaiski; mmv
Koos Verheul (fluit); werken van
Grieg, Nielsen en Sibelius,
woe 20, 20.15 uur; Leden Residentie
orkest; werken van Lotti, Schubert,
Ibert, Maliepiero.
do 21, 20.15 uur: Rotterdams Philhar- -
monisch Orkest olv James Conlon,
mmv Hakan Hagegard (bariton) en
Ken Noda (piano); werken van Mo
zart en Mahler
Nederlands Congresgebouw
vr 15, 20.00 uur; operettevereniging
ODES olv Ben Swaab, 'Viktoria und
ihr Husar'.
za 16, 20.00 uur; Sting.
Carré
VT 15. za 16. 20.15 uur. er
en 20.15 uur; André v.
Frans van Dusschoten i
Carré Revue,
ma 18 en di 19, 20.15 uur;
in 'Zilver'.
o 17. 14.00
it 100 jaar
mmv Prewizorka Dzezz Bed
di 19, 20.15 uur; NedPho Kameror
kest olv Lev Markiz mmv Elisabeth
Leonskaja piano, Janacek-suite, Mo-
zart-pianoconcert, Tjaikowsky- Sou-
venier de Florence.
CCC Amstelveen
vr 15 en za 16, 'Max Havelaar' met Jos
Brink, Frank Sanders, Lucie de Lan-
Amsterdam'.
di 19, 20.15 uur; Toneelgroep Amster
dam 'Terug in de woestijn' met Ca
therine ten Bruggencate, Kitty Cur-
bouis, Ingeborg Elzevier, Sigrid Koet-
se en Alexandra van Marken.
Muziektheater
ma 18 en di 19, 20.15 uur; Leonard Co-
hen.
do 21,20.15 uur; Martha Graham Dan
ce Company
Nieuwe de la Mar Theater
vr 15, za 16 en zo 17, 20.15 uur; Mar-
greet Dolman 'Mens Gevoelens'
mmv Paul Haenen, Dammie van
Geest en Willem Jeths piano.
Stads Schouwburg
ma 18, 20.15 uur; Haagse Comedie
'Happy End',
za 16. 24.00 ui
ma 18, 20.15 u
Woe 20. 20.15i
De Doelen
za 16. 20.15 uur; Rotterdams Philhar
monisch Orkest olv James Conlon,
Kaoru Kakudo, viool, Kun woo Paik,
piano, werk van Smetana, Dvorak,
Liszt, Bartok en Brahms,
ma 18, 20.15 uur; Orgelconcert door
20.
t John Denver.
Kammer orchester olv Reinhardt duktie.
ling '25 jaar Folkloristisch Dansthea-
di 19. woe 20 en do 21. 20.15 uur: Jas-
perina de Jong in 'Victoria'.
Zuidplein
vr 15, 20.15 uur; 'Dag en Nacht' dans
voorstelling door Stichting Danspro-