Q Zware kost in Woody Aliens 'September' Advocate in rol van politieagent Verzameling toevallige verhalen in Filmboek 1988 VRIJDAG 15 APRIL 1988 PAGINA 11 BIOSCOPEN 'September'; regie: Woody Allen, hoofdrollen: Mia Farrow. Dianne Wiest. Elaine Stritch. Sam Waterston. theater- Trianon, Leiden Het publiek dat doorgaans naar Woody Allen-films gaat komt om te lachen. Dat merkte ik bij Aliens voorlaatste film 'Hannah and her sisters'. Al meteen bij de eerste beelden werd er volop gegrinnikt en gegiecheld. Kwam Woody Allen zelf in beeld dan werd er bijna auto matisch gelachen. Een soort Freek- de-Jonge-effect waar Allen niet echt blij mee zal zijn. Een uiterst se rieuze ondertoon is immer altijd aanwezig Behalve een reeks 'humoristi sche films' heeft Allen zich ooit een keer gewaagd aan het maken van een serieuze film, 'Interiors'. Na tien jaar komt hij met zijn tweede serieuze Film, 'September'. Opnieuw heeft Allen aan 'zijn' Mia Farrow de hoofdrol in dit huis kamerdrama toebedeeld. Ze speelt daarin de al jaren met psychische problemen worstelende Lane. Als 14-jarig meisje heeft ze de minnaar van haar moeder doodgeschoten en die gebeurtenis is ze nooit meer te boven gekomen. Sindsdien be woont ze een groot landhuis van haar moeder. Het verhaal begint op het het moment dat ze heeft beslo ten terug te keren naar New York. om daar als fotografe weer aan het gewone leven deel te nemen. Het huis is op de avond voor haar vertrek vol mensen. De moeder (Elaine Stritch) is er met haar nieu we vriend Lloyd (Jack Warden). Lane's beste vriendin Steffie (Dianne Wiest) logeert een paar da gen en buurman Howard is ook aanwezig. Verder maken we ken nis met de aankomend schrijver Peter (Sam Waterston). die in het tuinhuisje woont. Al snel blijkt dat iedereen zijn eigen problemen heeft. Tijdens een hevig onweer valt de stroom uit, niemand kan naar buiten, en het stel is volledig op elkaar aangewezen. In de ge sprekken die dan volgen komt alle ellende naar buiten. De onderlinge relaties zijn nogal ingwikkeld. Lane is verliefd op Pe ter, maar deze is verliefd op Steffie. Zij is getrouwd en bovendien de beste vriendin van Lane. Buurman Howard is weer verkikkerd op La ne. De relatie tussen Lane en haar moeder is ronduit slecht. Lane ver wijt haar moeder niet geïnteres seerd te zijn in haar problemen. Moeder zelf meent dat de dochter haar leven zelf verpest heeft. De verstoorde moeder-dochter relatie staat centraal in 'Septem ber'. Allen ontleende dit thema aan het waargebeurde verhaal van de actrice Lana Turner en haar doch ter. Dit meisje werd vrijgesproken van de moord op haar moeders minnaar. Reden: het dodelijke schot zou bedoeld zijn om haar moeder te beschermen tegen haar vriedn die bekend stond als onder wereldfiguur. Woody Allen pakte hier de draad van het verhaal op. Hoe ging het verder met de doch ter? Een uiterst pessimistische, som bere film is 'September' geworden. Geen sprankje humor, louter zware kost. Voor velen zal dit iets te ver gaan. De uitzichtloze situatie waar in alle spelers verkeren werkt de- Mia Farrow en Sam Waterston in 'September primerend. Door alleen in verdui- voor beetje leven in de brouwerij, sterde kamers te filmen, z inder dat Overigens gebeurt dat niet altijd op je ook maar een straaltje z jnlicht te een even sympathieke manier, zien krijgt, versterkt dit nog eens. Geef mij maar weer zo'n 'humo- Alleen de moeder zorgt af en toe ristische' Woody Allen-film. Als je sombere kant van Allen na 'Inte riors' en 'September' goed hebt le ren kennen, weet je dat dan ook niet te hard moet lachen. ERNA STRAATSMA Rechtbankfilms en televi doen het altijd goed. Vrijwel gelijk tijdig met de nieuwe televisieserie L.A. Law ging in de bioscoop de rechtbankfilm 'Suspect' in premiè- Daarin komen we opnieuw de voormalige zangeres Cher tegen. Na een rol als heks in 'The witches of Eastwick' en haar met een Oscar bekroonde spel in (het nog in Lei den draaiende) 'Moonstruck' is ze nu een hardwerkende pro deo ad vocate bij het Bureau voor Rechts hulp in Washington': Ze krijgt als cliënt een doofstom me zwerver toegewezen die wordt aangeklaagd wegens roofmoord op een secretaresse. De verdediging lijkt geen schijn van kans te ma ken, maar tijdens het proces ko men allerlei nieuwe feiten aan het licht die een hele andere richting uitwijzen. 'Suspect' begint gelijk heel spannnend. Een befaamd rechter pleegt zelfmoord, een vrouw wordt dood in een meer aangetroffen en advocate Kathleen Riley (Cher) wordt het slachtoffer van een brute straatroof. Na deze vlotte inleiding maken we kennis met de twee hoofdperso nen. advocate Kathleen Riley en jurylid Eddy Sanger. De advocate is een overwerkt dametje dat bui ten haar baan aan niets toekomt. Het jurylid (Dennis Quaid) ver dient de kost met het verzamelen van zo veel mogelijk stemmen als politiek adviseur. Beiden raken met tegenzin in dezelfde rechts zaak verzeild. Om onduidelijke re denen biedt Sanger de adyocate de helpende hand. Samen gaan ze op onderzoek uit. Dat moet echter wel in het allergrootste geheim gebeu ren want elk contact tussen advo caat en juryleden is ten strengste verboden. Deze thriller lijkt erg veel op een aflevering van de serie Matlock. Advocaten verrichten zelf het poli tiewerk en dat gebeurt allemaal tij dens het proces. Rechtbankscènes zitten er dan ook volop in 'Sus pect'. Beelden die tot in den treure op het scherm zijn gebracht en daarom behoorlijk saai zijn. De ge bruikelijke onmin tussen officier en verdediger, en het inwerken op het gevoel van de jury, dat kunnen we zo langzamerhand dromen. De verveling slaat bij dergelijk scènes al gauw toe. Toch is 'Suspect' een verre van saaie Film. De rechtbankscènes daargelaten, zijn er vele spannende momenten, die vooral veel te .ma ken hebben met de verboden rela tie tussen raadsvrouw en jurylid. Het plot van deze thriller neemt te gen het einde een verrassende wending die. in tegenstelling tot wat vaak het geval is bij deze films, niet ongeloofwaardig is. Cher en Dennis Quaid spelen overtuigend en dat alles maakt van 'Suspect' een heel aardig schouwspel. ERNA STRAATSMA GRONINGEN - Het Nederlands Jaarboek Film 1988 is uit en dat mag in de krant, want het is ieder jaar onduidelijk of dit onmisbare naslagwerk voor vooral de Nederlandse filmsituatie een vervolg krijgt. De achtste editie werd uiteindelijk mogelijk gemaakt met steun van de vaderlandse filmindustrie en met een kleine bijdrage van het ministerie van wvc. Maar niet klein genoeg of het was minister Elco Brinkman die afgelopen woensdag in Den Haag het eerste exemplaar uit handen van Monique van de Ven mocht ontvangen. Het Filmjaarboek (ter afkorting) staat al jarenlang bloot aan terechte en onterechte kritiek. Maar het blijft een feit dat ook de achtste editie het vooral moet hebben van de uitgebreide rubrieken 'Alle films' die in 1987 in de Nederlandse bioscopen werden uitgebracht en het overzicht van de Nederlandse film in 1987. Het aardige van dat overzicht is, dat de meningen van de pers en de reacties van het publiek op een rijtje worden gezet. In de loop der jaren wordt die rubriek alleen maar interessanter. Bovendien gaat Peter van Bueren nog eens in op de kwaliteit en de ontvangst van de premières van binnen- en buitenlandse Films in 1987. Geen reden om te juichen, noch om te grienen, daar komt het bij hem eigenlijk op neer. Voor zover het Filmjaarboek 1988 een naslag- en naleeswerk is, mag gehoopt worden dat het tot in lengte van jaren blijft verschijnen. Het probleem, als het gaat om de waarde van zo'n uitgave, ligt zoals altijd meer in de redactionele artikelen. Zo biedt het nieuwe Jaarboek beschouwingen over cameraman Robby Müller (beslist de interessantste bijdrage), een kwart eeuw Afrikaanse cinema door Hans Kroon, Stanley Kubrick door Fred van Doorn, Bernardo Bertolucci door Joyce Roodnat en Monique van de Ven door Eric Koch. Onderwerpen die ook aan de orde hadden kunnen komen op de filmpagina's van de diverse kranten of in de filmbladen en daar ook ruimschoots aan de orde kwamen. Hoewel gezegd moet worden dat het verhaal over En zo mag Eric de Kuyper opnieuw vertellen hoe hij zich een ideaal functionerend Amsterdams Filmmuseum gedacht heeft. Noodzaak Het zijn stuk voor stuk leesbare verhalen, maar de noodzaak ontbreekt enigszins, al zijn ze wel op de een of andere actualiteit in het vorige jaar toegesneden. Zo'n Jaarboek zou echter, naar mijn smaak, pittiger stukken moeten bevatten, meer discussie uitlokken, meer hete hangijzers aanpakken. Nu blijft het teveel een verzameling toevallige keuzes. Er hadden ook andere verhalen in kunnen staan met evenveel of even weinig belang. Zo is het nu al te voorspellen, dat het Jaarboek 1989 artikelen zal bevatten over Sergej Paradjanov, de Perestrojka in de Russische cinema, de Zweedse kinderfilm èn de populairste Nederlandse acteur van 1988. Huub Stapel misschien? Dat neemt allemaal niet weg dat het Nederlandse Jaarboek Film 1988 een aanrader blijft. Alleen al die vaste rubrieken en overzichten maken het nog steeds onmisbaar. 'Het Nederlandse Jaarboek Film 1988'; uitgeverij Het Wereldvenster; 265 pagina's; prijs: 34,90. FILMS OP VIDEO Er zijn regisseurs die zeggen dat film beeld is. De gebroeders Ta- viani huldigen dat standpunt; Bergman en Fellini ook. Er zijn ook regisseurs die film vaak ge bruiken als mogelijkheid om beelden te voegen bij gesproken woord. Zo'n regisseur is Woody Allen (die opvallend genoeg Bergman en Fellini als enkele van zijn grote voorbeelden noemt). Van Allen is 'Radio days' en dat gaat over de liefde voor de goede, oude radio die. in de tijd voor de televisie, de we reld bij je thuis bracht en die je wereldbeeld in hoge mate be paalde. Allen was gek op die ou de radio en dat laat hij zien en, vooral, horen. Zelf is Allen dit keer niet in beeld, maar wel zorgt hij voor de verbindende teksten. Ais dat allemaal niet tegen het wezen van de film (is beeld) in gaat, dan weet ik het niet meer. Toch is 'Radio days' door aan pak, montage, humor en het goe de spel van o.a. Mia Farrow en Dianne Wiest een uitstekende Film geworden. Van RCA. Ook niet vies van gesproken woord is Jerzy Skolimowski. Hij zette 'The Lightship' op als een thriller over een kaping op zee, maar hij laat Robert Duvall, Klaus Maria Brandauer en" Mi chael Lyndon zoveel uitleggen, verklaren en beschouwen, dat het thrillerelement verzuipt. Ik mag het niet zeggen, maar als Skolomowski iets oppervlakki ger was geweest dan was 'The lightship' waarschijnlijk veel spannender geworden. Van CBS. Nog een 'praatfilm': 'Night mother' van Tom Moore, een Film naar een toneelstuk, behan deld als een toneelstuk. Sissy Spacek is de vrouw die besluit dat ze genoeg van het leven heeft en zelfmoord wil plegen. Anne Bancroft is de moeder die pro beert haar dochter te behouden. Ze tobben wat af, die twee. De vraagstukken die aan de orde worden gesteld zijn, ethisch ge zien, interessant. Filmisch is het behelpen. Van Esselte CIC. Meer, veel meer pit zit er in 'The secret of my success' van routinier Herbert Ross. Nu kan dat ook moeilijk anders, want 'The secret...' behoort tot een heel ander genre: dat van de ko medie. Tempo en timing, daar gaat het om bij komedies en hoofdrolspeler Michael J. Fox toont zich daar een meester in. Hij is de yup die door lef en in ventiviteit een bliksemcarrière maakt. Dat hij daarbij het bed deelt van de vrouw van de grote baas moet als een toeval worden beschouwd, niet als een 'spring plank'. Van Esselte. Humor en actie zit volop in 'Blind date' van Blake Edwards waarin Kim Basinger en Bruce Willis uitblinken als het stel dat na een zeer wilde avond op over tuigende wijze aan de rol gaat. Het toeval heeft hen samenge bracht en het toeval stort hen van het ene probleem in het andere, maar dat mag allemaal niet hin deren: alles komt goed. Het tem po is soms verbazend hoog en veel van de grappen mogen er zijn. Prima film van RCA. De eerdergenoemde Films zijn allemaal in de bioscopen te zien geweest. Dat geldt niet voor Hollow point' van Bruce Seth Green, een televisieFilm met in de hoofdrol Linda Purl, bekend van de tv-serie 'Matlock'. Purl speelt een vrouw die getuige is in een proces tegen een psychopati- sche moordenaar. Door een tech nisch foutje komt de moorde naar op vrije voeten. De man zweert wraak te zullen nemen op Purl die weinig anders kan dan zich met mannenmoed verdedi gen. Het thema is veel vaker ge bruikt en leidde meestal tot spannende, maar viezige scènes met veel geschreeuw en bloed. Green heeft zich een stuk be heerster gedragen en dat is 'Hol low point' ten goede gekomen. De opbouw van het verhaal is goed en Linda Purl, politieman Yaphet Kotto en engerd Billy Drago spelen uitstekend. Van Vi deo excellent. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUYV 'September' - Trianon, Leiden 'Suspect' - City. Katwijk 'A night on the town' - Euro. Alphen 'The living daylights - Timothy Dal ton als nieuwe James Bond trekt ten strijde tegen spion Jeroen Krabbe - Lido, Noordwijk 'The mission' - meeslepend melodra ma over missiewerk - Greenwav, Voorschoten I've heard the mermaids singing' - sprankelende komedie over ontwape nend onhandig meisje - Greemvay, Voorschoten 'Tom Jerry (6)' - City, Katwijk BLIJVERS 'Wall Street' - Charlie Sheen raakt in de ban van het grote geld - Luxor. Leiden 'Moonstruck' - Cher als spil in uitbun dige klucht - Lido, Leiden 'Nuts' - Barbra Streisand-film over callgirl verwikkeld in rechtszaak - Lido. Leiden 'Jungle Book' - Walt Disney-film vol komische avonturen van het jongetje Mowgli - Luxor, Leiden, Euro, Alp- 'Cry Freedom' -'blanke journalist en zwarte activist worden vriendjes - Lido, Leiden 'Amsterdamned' - spektakelfilm op en onder Nieuw Amsterdams Peil - Lido. Leiden, Euro, Alphen en City. Katwijk 'Fatal Attraction' - spannende film een nacht' en zijn gezin te grazen neemt - Lido. Leiden en Euro. Alphen 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm - Greenway, Voorschoten en City, Katwijk 'The Last Emperor' - groots epos die /ellicht niet helemaal oplevert wat 'Troetelbeertjes III' - Greenway, Voorschoten 'Pinkeltje' - Greenway, Voorschoten 'Peter Pan' - Greenway, Voorschoten DEN HAAG 'Empire of the sun' - Asta (463500), al. 'Wall Street' - Asta, al 'Moonstruck' - Asta. al. 'Fatal Attraction' - Babylon (471656). 12 jr. 'Nuts' - Babylon al. 'Broadcast News' - Babylon, al. 'II barbiere di Siviglia' - Babylon, al. 'Amsterdamned' - Cineac (630637), 12 jr. 'A nightmare on Elm Street 3' - Cine- 'The Last Emperor - Metropole, al. 'Suspect' - Metropole, 12 jr. 'El amor brujo' - Metropole. al. 'Au revoir les enfants' - Metropole, 16 Babv boom' - Metropole. al. 'Dirty Dancing' - Odeon (462400), al. 'The hidden' - Odeon. 16 jr. 'Hot bubblegum op vrijersvoeten' - Odeon. 16 jr. Amsterdamned' - Odeon. 12 jr. 'Oci Ciornie' - Studio 656402). 16 jr. L'ami de mon amie' - Studio. 16 jr. 'Can't buy me love' - Studio, al. AMSTERDAM 'Moonstruck' - Alfa (278806), al. 'Wall Street' - Alfa, al 'Fatal Attraction' - Alfa. 12 jr. 'Can't buy me love' - Alfa, al 'The last emperor' - Alhambra (233192), al. Au revoir les enfants' - Alhambra, al. 'Fatal attraction" - Bellevue Cinerama (234876). 12 jr. 'Empire of the sun' - Cinerama, al. Broadcast News' - Calypso (234876), al. 'Wall Street' - Calypso, al 'Tannhauser' - Calypso, al. 'The Dead' - Cinecenter (236615), 16 jr. .'2001: A space Odyssey' - Cinecenter, 16 jr. 'Barfly' - Cinecenter, 12 jr. 'Hail! Hail! Rock and roll' - Cinecer^ 'Don Giovanni' - Cinema Int. (15124). 16 jr. 'Amsterdamned' - Cinema Int.. al 'Baby boom' - Cinema Int.. al. 'The hidden' - City (234579). 16 jr. 'Amsterdamned' - City, 12 jr. 'Batteries not included" - City, al 'Hot bubblegum op vrijersvoeten' - City. 16 jr. 'Dragnet' - City, al. 'Suspect' - City, al. 'Dirty Dancing' - City al. 'Yeelen' - Kriterion, (231708). 16 jr. I've heard the mermaids singing' - Kriterion. 16 jr. 'The flesh connection' - Parisien (246540). 18 jr. 'Seks zonder sluier' - Parisien. 18 jr. 'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16 jr al. 'The Last Emperor' - Tuschinski, al. 'Baby boom' - Tuschinski, al. 'Jean de Florette - Tuschinski, al. Dirty Dancing' - Tuschinski, al. 'A nightmare on Elmstreet 3' - Tus chinski Cineac (243639), 16 jr. 'Nuts' - De Uitkijk (237460), al. TELEVISIE De politiek getinte thriller 'Missing' komt vanavond op België 2 (20.25 uur). Tijdens een militaire staatsgreep in een Zuidamerikaans land (Chili wordt bedoeld) verdwijnt een Amerikaans schrijver Zijn vrouw en vader gaan hem zoeken. Het detectiveduo Holmes en Watson doet in 'Pursuit to Algiers' weer zijn best om raadsels te ontrafelen. Ze kri jgen deze keer de opdracht de kroonprins van Rovenia heelhuids bij zijn koninkrijk af te leveren. Vanavond op BBC 2, 19.00 uur. 'The wreck of the mary Deare' is zaterdagmiddag (16.00 uur) op België 1 te zien. Kapitein Patch wordt daarin beschuldigd van nalatigheid; hij moet zich verantwoorden tegenover Hoge Heren, met onder anderen Gary Cooper en Charlton Heston. De wereld is in 'Battletruck' verwoest door een atoomoorlog. Slechts op sommige plaatsen is nog leven mogelijk. Een man probeert de baas te worden over zo'n gebied. Een Nieuwzeelandse Film uit 1981 van Harley Cokliss, met Michael Beck en Annie McEnroe (zaterdag, Ned. 2, 23.40 uur). De volstrekt gestoorde Amerikaanse lachFilm 'It's a mad, mad, mad, mad world' komt dezelfde avond op Duitsland 1 (20.15 uur). Met onder anderen Spencer Tracy en Milton Berle. Het verhaal gaat over een gangster die betrokken raakt bij een auto-ongeluk. Hij zal het niet overleven en vertelt omstanders waar zij de buit van een overval kunnen vinden die hij heeft verstopt. Plotseling zijn de hulpverleners niet meer zo menslievend. Het voormalige tieneridool John Travolta komt dinsdag (23.10 uur) bij de BBC (1) op het scherm. In 'Perfect' is hij een journalist die de Fitness-business in een verhaal wil afkraken. Dat gaat niet door als aerobic-freak Jamie Lee Curtis in een weinig verhullend pakje haar charmes in de strijd gooit. In 'China rose' van Robert Day (1983) gaat een Amerikaan in China op zoek naar zijn zoon die tijdens de Culturele Revolutie is verdwenen. Woensdag op BBC 1 (15.15 uur), met onder anderen Ali MacGraw. In de LAK-cinema draaien dins dag twee Films: 'De Vuurpaar- den' (20.00 uur) en 'Het stadje Anara' (22.00 uur). Laatstge noemde Georgische Film van re gisseur Kvirikadze verhaalt over de grote en kleine vraagstukken des levens als liefde, principes en ambities. Het Filmhuis LVC vervolgt de serie films van vrouwelijke regis seurs. Vrijdag tot en. met zondag draait 'Ruc cases nègres' van Euzhan Palcy. Daarin is de tien jarige José de hoofdpersoon, die samen met zijn grootmoeder in een krottenwijk woont. Op school wordt zijn intelligentie opgemerkt en door te studeren kan de jongen zich bevrijden uit zijn armoedige milieu. 'Naplo I' van Marta Mészaros is het eerste deel van een autobiograFisch ge tint epos over het Hongarije van na de Tweede Wereldoorlog. Het meisje Juli keert op 16-jarige leeftijd terug in haar geboorte land Hongarije en wordt daar ge confronteerd met een totaal ver anderde maatschappij. Het eer ste deel van deze Film is woens dag en donderdag in het Film huis, het tweede deel wordt vrij dag tot en met zondag vertoond. Alle voorstellingen in het Film huis LVC beginnen om 21.15 De bijzondere speelFilm 'Blue velvet' draait tot en met woens dag in het Kijkhuis (19.30 en 21.45 uur). Isabella Rosselini is daarin te zien als slachtoffer van een sadistische misdadiger. Ty pisch zo'n Film die je heel mooi vindt of totaal niets zegt. Hef laatste werk van regisseur Sho- hei Imamura 'Zegen' is tot en met zondag in het Kijkhuis (20.00 en 22.15 uur). Het is het ongepo lijste realistische verhaal van een bordeelhouder (Ken Ogata) die denkt zijn land te dienen door voor de keizer een keten van bor delen te exploiteren. 'De ballade van Narayama' is ook van Ima mura en draait woensdag in het Kijkhuis (20.00 en 22.15 uur). Het gaat daarin over het leven in een oud Japans bergdorpje. 'Diva' van Jean Jacques Beineiix is een Franse misdaadFilm, wwarin al les draait om een postbode die toevallig op het spoor komt van een misdadig complot (Kijkhuis, dinsdag, 20.00 en 22.15 uur). Cher als advocate en Joe Mantegna als openbare aanklager in 'Suspect'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 11