Het loodgieter - in - de - kast - effect Aria van een gangster Theater op z'n mooist Schilderij van Hitier geveild Bill Cosby krijgt drie 'anti-Oscars' Messcherp trompetspel van Robertson Van Ulsen vertilt zich aan lege koffer PAGINA 22 KUNST MAANDAG 11 APRIL 1988 Alan Ayckbourn geeft toneel-workshop ROTTERDAM - "Ik ben re gisseur, en geen leraar - zoals u weet, is dat een groot verschil". Vorige week was Alan Ayck bourn in Nederland. De be faamde Britse schrijver/regis seur kwam naar Rotterdam om er een regieworkshop kome diespelen te geven, onder het motto 'Ayckbourn directs Ayckbourn'. Met zijn veront schuldiging geen leraar te zijn, begon hij aan een serie van zes demonstraties, waarmee hij een indruk beoogde te geven van zijn werkwijze als regis seur. Ayckbourn vertelde iets dergelijks nog niet eerder ge daan te hebben. Daarom be perkte hij zich steeds tot een korte inleiding en tot het ach- door Wijnand Zeilstra teraf beantwoorden van vra gen; verder ging hij tijdens de drie uur durende sessies zo veel mogelijk met zijn eigen ac teurs aan de slag op een ma nier, alsof de toeschouwers er niet waren. Eigenlijk houdt Ayckbourn naar zijn zeggen niet van pottekijkers tijdens een repetitie; in het Rotterdam se Bibliotheektheater waren maar liefst tachtig pottekijkers tegelijk aanwezig. Óndanks het gemaakte voorbehoud van zijn kant bleken deze demonstra ties het onbetwiste hoogtepunt van de week te vormen. Een unieke kans - georganiseerd door de Rotterdamse Kunststich ting in samenwerking met het Rot terdams en het Nederlands Cen trum voor het Amateurtoneel - om één van de meest vooraanstaande hedendaagse blijspelauteurs als re gisseur van zijn eigen toneelstuk ken gedurende zo'n twintig uur aan het werk te zien. Per slot van rekening brengen niet alleen reper toiregezelschappen maar ook vrije producenten en niet te vergeten ve le amateurtoneelverenigingen re gelmatig zijn stukken uit, die bij een groot publiek geliefd zijn. Ayckbourn heeft er zeker vijfen dertig op zijn naam staan, waarvan er inmiddels een behoorlijk aantal in het Nederlands zijn vertaald. Heel bekend zijn 'Slippers' ('Relati vely speaking'), 'Bedkwartet' (Be droom farce') en 'Binnenste boven' ('Taking steps'). De Haagse Come- die bracht enige tijd geleden onder meer 'Prettige feestdagen' ('Sea son's greetings') en 'Ons kent ons' ('A chorus of disapproval') uit. Dit seizoen nog was 'Droom van een vrouw' (Woman in mind') als vrije produktie met Anne-Wil Blankers in de hoofdrol te zien. Tijdens de demonstratie-regies worden enkele korte scènes uit verschillende stukken getoond. Het gaat hierbij om repetities met het script in de hand. Er wordt ge speeld door vier acteurs, werkzaam bij 'Ayckbourns' Stephan Joseph- Theatre in Scarborough; Lesley Meade, Weather Stoney, Robin Herford en Stephen Mallatrat. Zij allen hebben onder zijn leiding in één of meer Ayckbourn-stukken gestaan. In zeer gecomprimeerde vorm krijgen we te zien, hoe Ayck bourn in het beginstadium (quasi de eerste repetitiedag) een bepaal de scène opzet. Techniek Wat hierbij door velen zeer opmer kelijk wordt gevonden, is de zoge naamde 'blocking' in dit stadium: na de lees-ronde begint Ayckbourn direct al met de mise-en-scène, met het zetten van de personages. In antwoord op vragen over deze aan pak laat hij bij herhaling het belang van een strikt technische benade ring blijken. Ayckbourn staat toch al algemeen bekend als een 'techni cal writer': "Ik beschouw dat maar als een compliment, hoewel het soms als een belediging bedoeld kan zijn. Ik heb in de loop der jaren verschillende schrijfstijlen meege maakt. 'Technicality' gold enige tijd als een 'dirty word', maar komt gelukkig weer in de mode". Het feit dat hij niet als regisseur, niet als ac teur maar als theatertechnicus ooit is begonnen, acht Ayckbourn zelf dan ook voor zijn schrijverschap van groot belang. Evenzo speelt een wezenlijke rol, dat hij begon te schrijven om zich als acteur ("sha meless show-cases") te profileren. Idioot Extra nadrukkelijk komt het tech nische aspect naar voren tijdens de eerste demonstratie van een scène uit 'Taking Steps', dat zich in een huis met drie verdiepingen af speelt. De motor van deze - door hem zelf als zodanig getypeerde - 'farce' bestaat hierin, dat de drie verdiepingen door elkaar op één en hetzelfde vlakke podium zijn gesi tueerd, en dat dientengevolge gek ke taferelen ontstaan, waaronder het fictieve traplopen. De regisseur Ayckbourn laat nu zien, hoe om zichtig hij te werk gaat om te voor komen, dat het stuk met spelers en al op de loop gaat en dan 'te' dwaas wordt. De schrijver Ayckbourn vertelt, hoe hij zich zelf met deze 'farce' een erg ingewikkelde technische opga ve had gesteld. Met het farcepiot wil hij het publiek als het ware meenemen vanuit de zaal langs de muren, totdat de toeschouwers on dersteboven aan het plafond han gen en zich plotseling afvragen: hoe ben ik hier in hemelsnaam ge komen? "Van waarschijnlijk via min of meer waarschijnlijk naar absoluut onmogelijk; het is een heerlijk experiment, als het lukt". Aangezien de moeilijkheidsgraad hiervan naar zijn mening meestal wordt onderschat, heeft hij ooit eens in kwaadheid tegen een criti cus gezegd: "elke idioot kan een drama schrijven, maar voor een farce moet je verduveld goed we ten, watje doet". Voor de toeschouwer zijn de schrij ver en de regisseur in Ayckbourn trouwens vaak moeilijk van elkaar te onderscheiden. Waarschijnlijk kijkt de regisseur in hem tijdens het schrijfproces mee over zijn schouder. Dat is althans de indruk die je krijgt, als je de schrijver zijn eigen werk ziet regisseren. Her schrijven doet hij naar zijn zeggen nauwelijks, schrappen zo mogelijk nog minder. De acteurs houden zich in elk geval tijdens de demon straties aan de letter en de komma van het script. Tijdens het regisseren beent de vo lumineuze Ayckbourn, conse quent in T-shirts met schreeuwerig opschrift gekleed, over het toneel. Hij formulieert onderwijl allerlei 'sub-texts', dat wil zeggen beelden, vergelijkingen, parallele-situaties en overige informatie over de per sonages en naar aanleiding van het gespeelde scènefragment. Hier komt natuurlijk vast en zeker ook de schrijver om een hoekje kijken. Voor zijn regieaanpak hoopt hij dat de spelers met behulp van deze 'sub-texts' hun personages nader kunnen invullen. Hij citeert daarbij de woorden van zijn leermeester Stephen Joseph: "Directing is the art of creating an atmosphere in which other people feel free to cre ate". Loodgieter Met de sub-texts laat Ayckbourn dus de spelers een zekere mate van vrijheid, wil hen niet voortdurend met rechtstreekse opmerkingen over hun spel onzeker maken of zelfs frustreren, en laat hen toch die dingen doen, die hij voor ogen heeft. Bovendien zegt hij het leuk te vinden om te zien, hoe de spelers zijn personages invullen: "Zou ik dat niet willen en mag niemand aan mijn personages komen, dan zou ik romans moeten schrijven, en geen toneelstukken". Zo zien we dus tij dens de demonstratie-regies in de regisseur met zijn acteurs tegelij kertijd de schrijver temidden van zijn personages in wording. Hoe essentieel een werkzame 'blocking' voor het bereiken van een komisch effect is, laat Ayck bourn weer eens nadrukkelijk in een ogenschijnlijk eenvoudige scè ne uit 'Slippers' zien. Plaats een derde persoon tussen twee strij dende partijen - hij weet niet wat te doen, is meestal niet van alles op de hoogte, hij kan niet weg, maar zou het liefst ter plekke door de grond willen zakken. Dat noemt Ayck bourn het 'plumber-in-the-cup- board' effect, het loodgieter-in-de- kast-effect, waarmee hij een soort wetmatigheid leek te formuleren, die in elk geval tijdens de work shop bij de deelnemers een eigen leven ging leiden. Van 'Slippers' uit 1965 naar 'Droom van een vrouw' uit 1985 (waaraan eveneens demonstratie materiaal werd ontleend) maakt onmiskenbaar een ontwikkeling zichtbaar van een 'light comedy' naar een 'darker comedy'. Van amusante verwarringen in 'Slip pers' (zijn eerste 'well-made-play' na teleurstellingen met experimen tele stukken) tot een verhaal over een vrouw, die in een droomwereld leeft een uiteindelijk een zenuwin zinking krijgt. Het blijven kome dies, maar ze worden ernstiger van toon en de personages worden met meer diepgang uitgewerkt. De aan dacht verschuift van de humorvol le situaties (High Key Comedy) naar de meer analytische kijk op menselijke relaties (Low Key Co medy). Toch blijft dat alles verpakt in een herkenbare komedievorm, wat kenmerkend is voor het soort publieksvriendelijk theater dat Ayckbourn nadrukkelijk wenst te maken. Ook de vormgeving dient het publiek niet met artistieke pre tenties af te schrikken. Van het soort abstracte bouwsels, zoals wij die hier kennen, moet Ayckbourn niet veel hebben - hij noemt dat vanuit Engelse optiek: 'continental setting'. 'Continental setting' was er trou wens tijdens de drie avondvoor stellingen volop te zien. Op drie af zonderlijke avonden brachten na- menlijk drie verschillende ama- teurgroepen uit Rotterdam ieder één deel van Ayckbourns trilogie 'Zo zijn onze manieren' ('The Nor- Alan Ayckbourn: "Elke idioot kan een drama schrijven (foto pr) man conquests'). De dekors hier voor waren ontworpen door drie studenten van de Rotterdamse akademie voor Beeldende Kun sten. Ayckbourn was hierbij overi gens niet aanwezig en heeft derhal ve geen commentaar geven. Op de laatste dag van de workshop kwam alsnog iets tot stand, wat toi dan had ontbroken: de samenwer king van Ayckbourn rpet de deel nemers. Verschillende deelnemers speelden een korte scène, waaraan zij in werkgroepen gedurende vijf middagen hadden gewerkt. Ayck bourn reageerde op het resultaat en ging zelf met een enkele groep aan de slag. Dat was dermate infor matief en leerzaam, dat het ach teraf jammer is, dat de opzet van de workshop niet eerder op een of an dere manier in dit soort confronta ties heeft voorzien. Ayckbourn be weerde dan wel geen leraar te zijn, maar de demonstratieregies met zijn eigen acteurs en zeker ook de opmerkingen naar aanleiding van de werkgroepdemonstraties bewe zen het tegendeel. SANTIAGO (UPI) - Een olieverf schilderij van Adolf Hitler is zater dag in Santiago de Chile geveild door de nakomelingen van een ge neraal in het Duitse leger die het cadeau gekregen had van de man die aan het hoofd van het Derde Rijk stond. Het bracht 35.000 gul den op. De koper is een toerist uit Vene zuela. Hij zei het schilderij in de woonkamer aan de muur te zullen hangen. Het doek van 50 bij 38 cm heet 'Blik op Waidhofen' en is door Hit- Ier geschilderd in 1910, toen hij nog aspiraties had om kunstenaar te worden. Het stelt een straat in een stad in het zuiden van Duitsland Hitier schonk het schilderij aan Klaus von Marquardt, een generaal in het Duitse leger die aan het Oost front sneuvelde. Zijn zoon emi greerde na de oorlog naar Chili. De veilinghouder zegt dat hij nog 30 pentekeningen van Hitler in be zit heeft, alle landschappen in Beieren voorstellend. Die gaan in de loop van het jaar onder de ha- LOS ANGELES (AFP) - In Holly wood, waar vannacht de uitreiking van de Oscars plaatsheeft, zijn gis teren 'gouden frambozen' uitge reikt. Dat zijn onderscheidingen die een jury van deskundigen, criti ci en filmliefhebbers toekent aan de slechtste prestaties. De zwarte komiek Bill Cosby valt met zijn film 'Leonard, part 6' maar liefst drie keer in de prijzen: de slechtste film, het slechtste sce nario en de slechtste acteur. Bill Cosby, die op de Nederlandse tele visie te zien is in de tamelijk druk bekeken 'Cosby-show', heeft toe gegeven dat 'Leonard, part 6' een flop is. Ook de zangeres Madonna kreeg een gouden framboos, als wan-ac- trice in de film 'Who's that girl', ter wijl de prijs voor de slechtste vrou welijke bijrol gaat naar Daryl Han nah die optreedt in de film 'Wall Street'. Voorzitter John Wilson van de 'Stichting Gouden Framboos' legt uit dat er drie criteria zijn voor de toekenning van een anti-Oscar: hoe veel verlies heeft de film opgele verd, komt een niet als komisch be doelde film in de bioscoop wel als komisch over, en hoe veel sjagrijn veroorzaakt de rolprent bij de kij ker. Studio-opera van Onafhankelijk Toneel Helmi Verhoeven en Tirtsa de Vries. Piano: Ger Otle en Marcel Worms; klave cimbel: Ernst Boreel. Muzikale begelei ding: Ernst Boreel. Theatrale begeleiding: Amy Gale, Ton Lutgerink, Gerrit Timmers en Mirjam Koen. Vormgeving: Marc War ning en Edwin Kolpa. Gezien op 8 april in theater Studio's Onafhankelijk Toneel, Rot- ROTTERDAM Studio's Onaf hankelijk Toneel is een samen werkingsverband van kunste naars uit verschillende discipli nes. In 'Victim's Victory' heeft het Rotterdamse gezelschap de aandacht geconcentreerd op het acteren door zangers in opera fragmenten. 'Victim's Victory' is als studio-opera aangekondigd. Het is een compilatie van frag menten uit de opera's 'La Notte di Figaro', 'Cosi fan tutte' en 'Don Giovanni' van Mozart en Da Ponte. Ruim drie weken heeft een vier man sterk regieteam, aangevuld met Ernst Boreel, de stemmeester van Toneelgroep Amsterdam, in een 'workshop' met zeven geschoolde zangers aan de studio-opera gewerkt. De zangers bestonden uit conserva toria-leerlingen en afgestudeer den. Het eindresultaat van deze 'workshop' was op drie achter eenvolgende avonden in het pand van Studio's Onafhankelijk Toneel te bekijken en te beluiste- Na een voorbereidingstijd van drie weken mag men geen voor stelling verwachten die af is. 'Victim's Victory' had het karak ter van een vriendelijke en ont spannen soiree, evengoed geor ganiseerd voor het plezier van de uitvoerenden, als voor het pu bliek. Aan de balken van de mooie zaal zijn 'kroonluchters' opgehangen: geometrische figu ren waarop kaarsjes branden. Op de vloer ligt rode vloerbedek king. Ernst Boreel verwelkomt het publiek en stelt vast, wijzend op de zaal, dit is een Italiaans palazzo. Vervolgens leest hij met heftige armgebaren en emotio nele intonatie de korte inhoud van de opera van een briefje voor. Ër is zo goed als niets van te verstaan. Het enige wat door komt is dat in 'Victim's Victory' een vendetta tussen twee Itali aanse families als uitgangspunt dient. Terwijl het onkruid buiten het pand door toneellampen wordt verlicht en de Rotterdamse trams voorbijrijden, treden de twee families in lange gangster- jassen naar voren. De opera ont rolt zich en de verschillende slachtoffers van liefde en dood worden beurtelings geïntrodu ceerd. De zang is bezield, maar het acteren en het bewegen erg voorzichtigjes en ingehouden. Ernst Boreel loopt de hele avond als een clowneske coach tussen de spelers door. Zijn optreden is niet zonder charme en met zijn rommelige gedrag lijkt hij bij een aantal zangers de koudwater vrees voor het acteren weg te ne- Die zangers die echt goed bewe gen en acteren tonen de winst van zo'n 'workshop'. Het acteren in opera's is veelal secundair. De perfect gezongen aria, ook al sta je er als een zoutzak bij, staat cen traal. 'Victim's Victory' gaf je bij momenten een gevoel van sensa tie als zang, spel, muziek en be weging elkaar versterkten. Bo vendien was 'Victim's Victory' een originele compilatie van ope rafragmenten. Wie het verhaal van de studio-opera precies kan navertellen heeft het briefje van Ernst Boreel uit zijn handen ge trokken. RADBOUD ENGBERSEN Rinus. Een solovoorstelling van Marien Jongewaard, geschreven door Rob de Graaf. Gezien in het LAK-theater op zater dag 9 april. Marien Jongewaard speelt Rinus In de Leidse Schouwburg heb ik een tijd geleden een voorstelling van een Engelse groep gezien, die'in één zin valt te typeren: ge stuntel tussen de schuifdeuren van 'tonelisten' die nog steeds in de veronderstelling verkeerden dat acteren gelijkstaat aan over dreven articuleren en veel grote gebaren. Het stuk speelde zich af in Enge land, maar niet één keer had ik het gevoel dat ik daar was. Ik was en ik bleef in de Leidse Schouw burg, gezeten in een pluchen stoel. Erger kan het niet. Vroeger werd na afloop van een toneelstuk de 'slechterik' nog wel eens opgewacht door een kwaadwillende toeschouwer die fantasie en werkelijkheid niet meer kon onderscheiden. Bij dit soort toneel is die kans klein: je zou die aktreutels alleen een pak rammel willen geven omdat ze niet goochelen met illusies. Het niet kunnen. Hoe het moet, heb ik zaterdag avond in het LAK-theater gezien. Op het toneel een volwassen man. Hij liep zenuwachtig heen en weer. En maar praten. Hakke lend. Niet goed wetend hoe hij al die zinnen aan elkaar moest brei en. Die man was gedreven. Dat zag je aan.het schuim op z'n lip pen. Hoe kon hij de mensen wakker schudden? Met woorden? Nee, woorden waren ontoereikend. Hij moest een daad stellen, al leen, want hij had gemerkt datje met andere mensen geen afspra ken kon maken. Maar na zijn daad zou alles veranderen, dan Voor de zoveelste keer beende hij zenuwachtig heen en weer. Een aardige jongen, die droomde van een samenleving waarin hij en de zijnen geen armoede meer zouden kennen, van een tijd waarin hij niet meer voor de rui ten van restaurants zou hoeven te staan om te zien hoe weldoor voede mensen zich te goed de den aan maaltijden die voor hem onbetaalbaar waren. Die uiteindelijk zijn daad stelde, en merkte dat het wonder zich niet voltrok: de ogen van de meeste anderen gingen niet open. Wat zijn moeder vreesde, gebeurde: hij eindigde met ge knakt hoofd. Marinus van der Lubbe heette hij. Als waarschuwing tegen het oprukkende bruine gevaar stak hij de Rijksdag in Berlijn in brand. Over zijn leven heeft Ma rien Jongewaard een solo-voor- stelling gemaakt, waarvoor ik maar één woord heb: indruk wekkend. Zo'n superlatief klinkt zwak, ik weet het, maar werke lijk: de manier waarop Jonge waard afwisselend Van der Lub be en diens moeder speelt, maak te grote indruk. Geen moment heb ik gedacht dat Jongewaard zwetend stond te ac teren. Zijn grote gebaren, het ge draai van zijn ogen en het gehak kel waren niet op de foute ma nier vals. Hij zette - hoe zeg je dat? - een mens van vlees en bloed op de planken. Je gedachten dwaalden niet af, je ging niet het aantal stoelen in de zaal teilen, je keek gebiologeerd naar die man die vergeefs pro beerde duidelijk te maken wat hem precies bezielde. Dit was theater op z'n mooist: alsof het geen theater was. WIM BRANDS Frans Vermeerssens 'All Ears' met Herb Robertson bij Hot House. Gehoord op 9 april in de Waag. LEIDEN In aansluiting met het verschijnen van een nieuwe lp (op het Groningse label Swingmaster) maakt 'All Ears' een korte toernee waarvan de duur gedicteerd wordt door de drukke agenda van de Ameri kaanse trompettist Herb Ro bertson. Robertson, toch al bijna veertig jaar oud, heeft zich in en kele jaren in de kijker van voor aanstaande Amerikaanse musici gespeeld, zodat Vermeerssen van geluk kan spreken dat hij zo'n vruchtbare samenwerking met hem kon aangaan voor zijn groep. Waarom Robertson zo ge vraagd is, bleek duidelijk tijdens het concert van afgelopen zater dag: de trompettist heeft niet al leen de beschikking over een messcherp geluid, een bijzonder groot arsenaal aan effecten en een levendige fantasie, maar zet zich ook voor de volle honderd procent in, zodat hij tijdens het ensemblewerk bijna alle aan dacht naar zich toetrekt. In de 'All Ears' in De Waag meer traditioneel klinkende stukken kwam Robertsons erva ring als meer 'ouderwets' spelen de jazzmusicus hem goed van pas. In de ballads slaagde hij erin af en toe trompetwerk uit de hoogtijdagen van de zachte swingbands op te roepen. De leider, in deze formatie alleen op tenorsax opererend, kon ge lukkig wat klankfantasie ruim schoots weerwerk bieden, ter wijl het samenspel van de bla zers bijna Amerikaans Tos' klonk, dat wil zeggen dat er na tuurlijk en ongedwongen werd ingezet bij de ritmisch soms moeilijke passages. Frans Ver meerssen, die zich nog steeds aan het ontwikkelen is, heeft zich sinds zijn begintijd met de 'Noodband' ontwikkeld tot een saxofonist die vooral interessant is om zijn dynamiek en raak toe gepaste effecten als flageoletten, growls, dubbeltonen en flutters. geving: Jos Groenier; spelers: Henk van Ulsen en Wivineke van Groningen. Gezien op 9 april in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Ton Vorstenbosch en Guus Vleugel zijn de auteurs van 'No exit', een toneelstuk speciaal geschreven voor het akteursjubi- leum van Henk van Ulsen. On danks de reputaties van het tweetal is 'No exit' een vluchtig toneelwerkje geworden, waar de 40-jarige jubilaris zijn pink niet voor omdraait. De oude rot Henk van Ulsen en de prille, belofte volle Wivineke van Groningen maken van 'No exit' een onder houdende voorstelling, die amu seert, tevreden stemt, soms ont roert, maar beslist geen gooi doet naar een plaats in de Vaderland se toneelgeschiedenis. Natuurlijk, die pretentie heeft het stuk ook niet, maar helemaal pretentieloos wil het stuk over duidelijk niet zijn. Henk van Ul sen speelt de oudere homoseksu ele ex-acteur Gijs die met zijn schoonheidsspecialiste Moira op vakantie gaat naar Cannes. Hij is eenzaam, eens gevierd en geres pecteerd, leeft in het verleden en is met bitterheid vervuld over het heden. Hij schrijft een bizar boek over een oudere homo seksueel Alfred, die zich aan meldt bij een euthanasiekliniek ('No exit') en allerlei avonturen beleeft met de hulpverleenster Melodine die hem het leven wil redden. Alfred en Melodine wor den bedreigd door overheids maatregelen (bezuinigingen), die voorschrijven dat patiënten zo snel mogelijk moeten worden opgeruimd: de vergrijzing vraagt harde maatregelen. Op het toneel lopen de twee ver haallijnen door elkaar. Het ver haal van Gijs en Moira in Cannes en het boekverhaal van Gerard en Melodine. Van Ulsen speelt de beide mannenrollen, Wivine ke van Groningen de beide vrou wenrollen. Het boekverhaal is één grote stoflap, het vakantie verhaal draagt de voorstelling. Van Ulsen speelt zijn rollen knap. Speciaal in een aantal pijn lijke momenten laat hij zijn klas se zien. Wivineke van Groningen houdt zich met grote overtuiging naast hem staande. Ze behoort tot het slag actrices waar vrije produkties het patent op heb ben, ongecompliceerde naturen en met een gevoelsleven waar naar het publiek nooit hoeft te ra den. Heel wat anders dan de duistere, complexe naturen van de actrices van het prestigieuze toneel. Die is geknipt voor een hoofdrol in een populaire Neder landse ziekenhuis-televisieserie dacht ik in de schouwburg. Bij het schrijven van mijn recensie blijkt mijn gedachte al realiteit te zijn geworden. In het Leidse Uit- Magazine verklaart Wivineke dat ze binnenkort in de TROS-serie 'Medisch Centrum West' is te zien. Of Henk van Ulsen in 'Medisch Centrum West' te bewonderen zal zijn, is zeer de vraag. Daar voor is zijn voorkomen en uit straling waarschijnlijk te gecom pliceerd. De serieuze acteur Henk van Ulsen kreeg in de 'No exit' wel erg weinig accent. Dat is mijn bezwaar tegen de voorstel ling. RADBOUD ENGBERSEN Af en toe deed hij zelfs aan Albert Ayler denken in de meer uitbun dige soli. De derde musicus die solistisch veel aan bod kwam, was gitarist Piet Hoeksma. Hoeksma, op versterkte akoesti sche gitaar, is in zijn optreden een stuk minder extrovert dan de blazers. Bij hem hoorde je geen onverwachte en keiharde uithalen, terwijl hij de neiging heeft om zeer bedachtzaam ele menten van het melodieus mater riaal als het ware uit te kleden en tot nieuwe vormeh om te wer ken. Een gitarist met grote preci sie met een enigszins abstracte benadering. Het lange concert, dat in totaal bijna twee uur in beslag nam, was oorspronkelijk opgebouwd met aan het begin en het eind een rustig stuk, waarin de spanning langzaam vergroot werd. Dre spanningsboog was alleen aan de lange kant in 'Passion obstinée', dat bijna een half uur duurde. Hier werd veel geëist van de luis teraar, die elke wending moest volgen om de complexe struc tuur niet uit het oog te verliezen tijdens de lange solo-passages. In de snellere stukken klonk drum mer Harrie Arling, evenals de an dere Nederlanders afkomstig uit de bijzonder vruchtbare Gro ningse scene, meer op zijn ge mak dan in zachtere en langza mere, omdat Arling dan ritmisch een tamelijke passieve rol speel de. Ook vond ik zijn drumset wat vlak qua stemming, zodat hij wat klank betreft niet zo goed aan sloot bij de 'anderen. Egbert Jas, die ongetwijfeld veel naar Char lie Haden heeft geluisterd, speel de eveneens een relatief beschei den rol, maar af en toe werd men opgeschrikt door een zeer fraaie passage. De beide leden van het ritmesec tie beloven, als je afgaat op de leuke uitschieters, in ieder geval meer voor de toekomst. Door het oorspronkelijke even wicht tussen traditie, oudere free jazz en nieuwe Newyorkse gelui den is All Ears een belangrijke aanwinst voor de Europese jazz, zoals vorig jaar al tijdens de Jazz- marathon vastgested kon wor den. Het zou leuk zijn om te zien waar Vermeerssen c.s. zich vol gend jaar muzikaal gezien bevin den. KEN VOS Herb Robertson met 'All Ears' in De Waag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 22