'WallStreet': in de ban van een beursbons Barbra Streisand wil niet voor gek worden versleten Aanstekelijke klucht bij volle maan Geen ruimte voor subtiliteiten in 'Best seller' Aandacht voor Jeanne Moreau illlilV f I Zerline) is een gedramatiseerd ver- TELEVISIE VRIJDAG 1 APRIL 1988 PAGINA 11 K S m S u w mm mmi s m a. m si 3 s? a De vertalers van 'Wall Street' zijn bij hun werk een handje geholpen door een Rotterdams effectenkan toor. Dat is niet zo verwonderlijk. De financiële wereld, waarvoor 'Wall Street' zo ongeveer het Mek ka is, kent zijn eigen taalgebruik en die is voor buitenstaanders weinig toegankelijk. Met de verfilming van die wereld heeft Oliver Stone een eigen wens in vervulling doen gaan. Wall Street prijkte al lang op zijn lijstje van graag te verfilmen onderwer pen omdat zijn vader er vroeger beursmakelaar was. Stone had geen beter tijdstip kunnen uitkiezen om die wens te verwezenlijken. De beurs kwam een paar maanden geleden in het nieuws na een historische koersval en bovendien werd v'ak daarvoor de fantasie al achterhaald door de werkelijkheid. Vorig jaar werd de beurs in New York opgeschrikt door een schandaal: handelaar Ivan Boesky had zichzelf verrijkt door onrechtmatig verkregen in formatie. Dat is ook zo'n beetje het verhaal van 'Wall Street'. Bud Fox is een eenvoudig commisionair die in de ban raakt van Gordon Gekko, een beurs-tycoon die met zijn succes de fantasie op Wall Street prikkelt. Elke dag probeert Fox met Gekko in contact te komen en op de dag van het jaar, Gekko's verjaardag, lukt dat. Met een knappe kist sigaren dingt Fox naar diens gunsten en met een gouden speculatietip dringt hij metterdaad binnen in de financiële glitterwereld van Gor don Gekko (een opvallende rol van Michael Douglas). Er ontwikkelt zich een merkwaardig feodale ver houding. Op z'n best is het de rela tie tussen leraar en leerling, meestal die van een loopjongen en zijn autoritaire baas Maar Fox is niet zomaar een loopjongen, hij moet met list en be drog achter de bedoelingen van de concurrentie zien te komen. Be geerte wordt hem noodlottig als het vliegtuigbedrijf, waar zijn va der werkt, te grabbel wordt ge gooid op de beursvloer. Tot op dat moment is 'Wall Street' een overtuigende film. Oli ver Stone, vorig jaar de grote win naar van de Oscar-verkiezingen, geeft een fascinerende kijk op de vierkante kilometer New York, waar aandeel koning is. Met venij nige disco-ritmen (componist is Stewart Copeland, de vroegere drummer van The Police) en in een hoog tempo worden de spanning en de hectische toestanden tref fend in beeld gebracht. Net als in zijn vorige films wordt in een hefti ge strijd, waarin goed en kwaad keurig zijn gescheiden, een naïeve dromer op zijn plaats gezet. Als het berouw eenmaal na de zonde is gekomen, draait hij de kraan echter te ver open. Opnieuw: net als in vorige films. Het senti ment wordt er duimendik bovenop gelegd. Alle emoties rond de zoon die verantwoordelijk dreigt te wor den voor het ontslag van zijn vader en met betraande ogen boete doet, waren met enige terughoudend heid veel pakkender geweest. Het enig aardige is eigenlijk dat met Martin en Charlie Sheen in de ze twee rollen de werkelijkheid bij zonder dicht wordt benaderd. En dat is dan wel weer typerend voor een film die in de portrettering van het financiële milieu de kenmer ken van een documentaire ver toont. Of dat een erg waarheidsge trouw beeld heeft opgeleverd, mag overigens wel weer worden betwij feld. BART JUNGMANN 'Nuts'; regie: Martin Ritt, hoofdrollen: Barbra Streisand, Richard Dreyfuss en Maureen Stapleton; theater: Lido, Leiden. Martin Ritt regisseerde, Richard Dreyfuss speelde een hoofdrol en Tom Topor schreef het verhaal. Maar 'Nuts' is bovenal een Barbra Streisand-film, zo eentje waarin emoties flink oplaaien, bergen hoog en dalen diep zijn. De tragische geschiedenis van een vrouw die door de samenle ving monddood wordt gemaakt, was voor haar een uitgelezen gele genheid weer in de filmbranche te rug te keren. En die mogelijkheid heeft ze met beide handen aange grepen. Streisand is zich in het ver leden nog wel eens te buiten ge gaan aan een zelfverheerlijkende manier van filmmaken, maar 'Nuts' mag er best wezen. Goed, de camera is weer voorna melijk op haar gericht, maar ze gunt ook anderen een plaatsje in het spotlicht en durft zich boven dien van een niet zo fraaie kant te laten zien. Misschien is de rol van Ritt toch niet zo marginaal, als in eerste instantie gedacht. 'Nuts' is vooral de moeite waard omdat het een echt verhaal te ver- Richard Dreyfuss tellen heeft. Een verhaal over her kenbare mensen en emoties, een verhaal met een kop en een staart (al kwam de staart wat onverwacht, helemaal bevredigend is het einde niet). GPD) Barbra Streisand speelt in 'Nuts' de rol van Claudia Draper, een call- girl die een klant om zeep heeft ge- h,olpen. De eerste kennismaking met haar is in een overvolle gevan genis. Als ze vervolgens in de rechtszaal haar advocaat knock out slaat, lijkt maar één conclusie mogelijk: die is niet goed snik. Om die reden wordt ook aangestuurd op ontslag van rechtsvervolging, maar Claudia zelf wil niet voor gek worden versleten. Samen met de aan Claudia toege voegde rechtshulp Levinksy (Dreyfuss) leren we nuanceren. Heel fraai is wat dat betreft een sce ne, waarin Levinksy haar opzoekt in een inrichting. Er moet een psy chiater worden gevonden, die een onafhankelijk advies over Claudia geeft. Heel geraffineerd laat Clau dia tegenover Levinsky een andere patiënte die rol spelen. Niet alleen hij, maar ook de kijker wordt met zijn ideeën over dokters en patiën ten op het verkeerde been gezet. Zo vervagen langzaam maar zeker de grenzen tussen normaal en gek, en krijgt de liefde van haar ouders erg verstikkende vormen. 'Nuts' is op dat moment een film geworden, die de rechtszaal niet meer uitkomt. Dat lijkt een be zwaar, want nogal statisch, maar dat wordt volledig ondervangen door het uitstekende spel. B.J. 'Moonstruck'; regie: Norman Jewis rollen Cher, Vincent Gardenia er Cage; theater: Licjo, Leiden De volle maan weet wat. Talloze filmmakers hebben, als deze wach ter van de aarde weer volop gloei de, mensen tot waanzin of weer wolven gedreven. Een paar jaar geleden nog ver filmden de gebroeders Taviani het verhaal 'Mal di Luna' van Luigi Pi randello, als onderdeel van hun vijfluik 'Kaos'. Maanziek luidt de Nederlandse vertaling van mal di luna. In het Engels betekent dat moonstruck en dat is tegelijkertijd de titel van een bijzonder aansteke lijke filmkomedie, één van de voor naamste kandidaten bij de komen de Oscar-verkiezingen. Engels is de voertaal in deze film, maar daar tussendoor klinkt bij voortduring Italiaans. 'Moon struck' speelt zich af in het Italiaan se milieu van New York. Alle cli chés over Italianen zijn in een bon te verzameling bijeen gebracht en deze uitvergroting van gemeen plaatsen werkt uiterst komisch. Cher is de spil in deze uitbundig heid. Jarenlang leken haar activi teiten als actrice toch voornamelijk een marginaal gebeuren (al kreeg ze in Cannes een prijs .voor haar rol in 'Mask'). Maar mede dank zij deze film (en 'Suspect') lijkt ze in de ere divisie van Hollywood terecht ge komen. Cher speelt de rol van Loretta, een weduwe van middelbare leef tijd, die als thuiswonend kind voorbestemd lijkt haar bejaarde ouders naar hun einde te helpen. Maar Johnny, een sulige veertiger, doet Loretta een sullig aanzoek en ze zegt ja. 'Houd je van hem', vraagt haar moeder. Ze antwoordt ontken nend. 'Dat is maar goed ook', zegt haar moeder. 'Als mannen weten dat je van ze houdt, maken ze je gek'. Van dat soort terloopse wijsheden zit 'Moonstruck' vol, en dat maakt de film zo plezierig. Johnny vertrekt vlak voor het huwelijk met Loretta naar Sicilië waar zijn moeder op strerven ligt. Als het vliegtuig opstijgt, zien we de volle maan en de filmveteraan weet wat er dan allemaal kan ge beuren. Loretta's vader blijkt te flikflooien met een ander, Loretta zelf duikt het bed in met Johnny's broer. Als in een klucht wordt vervol gens de een met de ander gecon fronteerd en deze pijnlijke ogen blikken zorgen voor de vrolijke noot. Meer nog dan met een klucht is 'Moonstruck' overigens met een opera te vergelijken. Dat doet re gisseur Norman Jewison trouwens zelf al vanaf het begin als affiches en vrachtwagens van de Metropoli tan uitgebreid in beeld komen. 'Moonstruck' is emotioneel en uit bundig als een opera, maar vooral een film die je twee uur lang een prettig gevoel bezorgt. Vincent Gardenia 'Best seller': regie' John Flynn; hoofdrollen: Brian Dennehy, James Woods en Victoria Tennant; theater: Trianon, Leiden. king op het boek dat een politie man schrijft met behulp van een beroepsmoordenaar. De film zelf kan die betiteling bij lange niet Het mooiste theater van Leiden waarmaken, gaat gebukt onder een programme- James Woods en Brian Dennehy ring zonder enige lijn. Draaide vo- zijn vertrouwde krachten die de rige week hier nog Woody Aliens hoofdrollen uitstekend aankun- 'Radio Days' in een passende om- nen, maar een zo'n matige film als geving, nu is het de beurt aan een 'Best seller' ook niet tot een accep- wanprodukt van de firma Hamdale tabel niveau kunnen optillen. Den- ('Platoon'). Voor alle duidelijkheid: nehy is een politie-agent, die met de titel 'Best-seller' heeft betrek- de beschrijving van een roofover- zijn. best-seller heeft geschre- iar nu opgedroogd schijnt te Gelukkig wordt hij opgezocht door de hoofdrolspeler van die overval. Deze biedt hem materiaal aan voor een nieuwe best-seller. De intrige die zich vervolgens aan ons ont vouwt is even voorspelbaar als ver velend. Woods heeft als killer gewerkt voor een boef die inmiddels opgeklom men is tot een politiek machtige fi guur. Die macht blijkt vooral uit de enorme hoeveelheid 'bad guys" die op Woods en Dennehy losgelaten wordt. Geen ruimte voor subtiliteiten, geen analyse van geweld en macht, geen sprankje humor en geen spanning in deze totaal overbodige film. Wel alle cliché's van het genre en natuurlijk de verbroedering van de politieman en moordenaar, die toch iets menselijks heeft. LEONARD ENGEL. AMSTERDAM (GPD) - De Franse actrice Jeanne Moreau zal op 4 en 5 april in de Amsterdamse Stads schouwburg optreden met haar so lo-voorstelling 'Le récit de la ser- vante Zerline'. Tevens zal het Film museum een programma presente ren van films die Moreau ooit zelf regisseerde plus een tiental films, waarin zij glansrollen speelde. Haar regisseurs waren onder ande re Orson Welles, Joseph Losey, Mi chelangelo Antonioni, Francois Truffaut en Rainer Werner Fass- binder. --««wBiHrawwwsissws** w '^e de servante Zerline' N' 'testoaSt&L i (De vertelling van de dienstmaagd - rv haal, afkomstig uit de roman Die Schuldlosen, in 1950 geschreven werd door de Oostenrijker Her mann Broch. In een monoloog te genover de zwijgende heer A. blikt Zerline terug op haar leven en vooral haar overweldigende lief- Walt Disney stierf een paar maanden voor de première. Hij heeft dus zelf niet mogen meemaken hoe 'Jungle des. Gravend in haar verleden, legt Book' werd ontvangen en dat deze getekende bewerking van de Kipling-boeken 21 jaar later opnieuw in de Ne derlandse bioscopen welkom was. De komische avonturen van het jongetje Mowgli, die door de dieren wordt opge voed, zijn nu (Nederlands gesproken) weer in 35 theaters te bekijken. Daaronder Luxor in Leiden en Euro in Alp hen. i lang vergeten herinneringen de bijbehorende emoties bloot. De voorstelling staat onder regie van Klaus Maria Gruber, een van de op richters van de legendarische Ber liner Schaubühne. Het programma in het Filmmu seum, dat loopt van 4 april tot en met 7 april zal bestaan uit onder meer 'Gas Oil' (1955. Gilles Gran- gier), 'Jules et Jim' (1961, Francois Truffaut), 'La Notte' (1961, Mi chelangelo Antonioni), 'The Trial' en 'Une Histoire Immortelle' (1962 en 1966, beide van Orson Welles), 'l'Ascenseur Pour l'Échafaud' (1957 en 1963, beide van Louis Mal le), 'Mr. Klein' (1976, Joseph Losey) en 'Querelle' (1982, Rainer Werner Fassbinder). De twee films die actrice Jeanne Moreau zelf maakte, hebben beide met acteren te maken. Meest re cent is 'Portrait de Lilian Gish', een documentair profiel dat ze vervaar digde van de nog steeds actieve, hoogbejaarde Amerikaanse actrice die al voor de Eerste Wereldoorlog een 'ster' werd via de klassieke films van D.W. Griffith. Moreau's enige speelfilm is het uitstekend geslaagde 'Lumière' uit 1976. De film is een groepsportret van vier actrices en hun relaties tot het échte leven. BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Wall Street' - Luxor, Leiden 'Moonstruck' - Lido, Leiden 'Nuts' - Lido, Leiden 'Jungle Book' - Luxor, Leiden en Eu ro. Alphen 'Best Seller' - Trianon, Leiden 'Oei Ciornie' - Nikita Michalkov com bineerde aantal verhalen van Tsjechov tot een film, Greenway, Voorschoten 'Barfly' - Mickey Rourke zwalkt vaker dronken dan nuchter door komische film van Barbet Schroeder. Green way, Voorschoten 'Luchtmacht Academie' - City, Kat wijk 'The Pick-Up Artist' - Dennis Hopper als de dwangmatige versierder en Molly Ringwald als het meisje op wie hij echt verliefd wordt. City, Katwijk 'Flodder' - strip-achtige komedie over -a-sociale familie, Lido. Noordwijk 'Dixie Ray' - sexfilm, Rex, Leiden BLIJVERS 'Children of a lesser God' - William Hurt wordt verliefd op doofstomme Marlee Matlin, Greenway, Voorscho- Voorschoten 'Jaws Revenge' - Michael Caine ver dient een zakcentje met slap vervolg op haaienfilm, City, Katwijk 'Cry Freedom' - blanke journalist en zwarte activist worden vriendjes, Lido, Leiden 'Amsterdamned' - spektakelfilm op en onder Nieuw Amsterdams Peil, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Fatal Attraction" - spannende film over vrouw die haar 'minnaar voor één nacht' en zijn gezin te grazen neemt, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm, Lido, Leiden en Euro Alphen 'The Last Emperor' - groots epos die wellicht niet helemaal oplevert wat de Bertolucci-liefhebber verwacht, Euro, Alphen DEN HAAG 'Empire of the sun' - Asta (463500), al. 'Wall Street' - Asta, al. 'Moonstruck' - Asta, al. 'Fatal Attraction' - Babylon (471656), 12 jr. 'Nuts' - Babylon al. 'Broadcast News' - Babylon, al. 'Amsterdamned' - Cineac (630637), 12 jr. 'A nightmare on Elm Street 3' - Cine ac. 16 jr. 'Dirty Dancing' - Cineac, al. 'Cry Freedom' - Metropole (456756), al. 'The Last Emperor' - Metropole, al. 'Suspect' - Metropole, 12 jr. 'Jean de Florette' - Metropole, al. 'Barfly' - Metropole. 12 jr. 'Dirty Dancing' - Odeon (462400), al. 'Batteries not included' - Odeon, al. 'Hot bubblegum op vrijersvoeten' - Odeon, 16 jr. 'Amsterdamned' - Odeon. 12 jr. 'Oci Ciornie' - Studio 656402). 16 jr. 'Can't buy me love' - Studio, al. '2001, A space Odyssey' - Studio. 12 jr. AMSTERDAM 'Moonstruck' - Alfa (278806), al. 'Wall Street' - Alfa, al. 'Fatal Attraction' - Alfa, 12 jr. 'Can't buy me love' - Alfa, al. 'The last emperor' - Alhambra (233192), al. 'Suspect' - Alhambra, 12 jr. 'Fatal attration' - Bellevue Cinerama (234876), 12 jr. 'Empire of the sun' - Cinerama, al. 'Broadcast News' - Calypso (234876), al. 'Wall Street' - Calypso, al. 'The Dead' -Cinecenter (236615), 16 jr. '2001 A space Odyssey' - Cinecenter, 16 jr. 'Barfly' - Cinecenter. 12 jr. 'Hail! Hail! Rock and roll' - Cinecen ter, al. 'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124), al. 'Amsterdamned' - Cinema Int., al. 'A nightmare on Elm Street 3' - City (234579), 16 jr. 'Amsterdamned' - City, 12 jr. 'Batteries not included' - City, al. "Hot bubblegum op vrijersvoeten' - City, 16 jr. 'Dragnet' - City, al. 'Suspect' - City, al. 'Dirty Dancing' - City al. 'Yeelen' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'I've heard the mermaids singing' - Kriterion, 16 jr. 'Young doctors in lust' - Parisien (246540), 18 jr. 'Aziatische geneugten' - Parisien, 18 jr. 'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16 al. 'The Last Emperor' - Tuschinski, al. 'September' - Tuschinski, al. 'Jean de Florette' - Tuschinski, al. 'Dirty Dancing' - Tuschinski, al. 'Schorem van de school' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Nuts' - De Uitkijk (237460), al. Vanaf maandag heeft de Neder landse tv drie netten in voorraad. Nederland 3 is er onder meer voor culturele uitzendingen bij gekomen, waaronder film. Vol gende week woensdag wordt daarmee een begin gemaakt met de Nederlandse produktie 'Vroeger is dood'. Deze film was vorig jaar goed voor een paar Gouden Kalveren en is geba seerd op een boek van Inez van Dullemen. Jasperina de Jong speelt haar alter ego die de aan dacht moet verdelen tussen haar gezin en haar snel aftakelende ouders (20.28 uur). Tijdens de paasdagen zullen de filmliefhebbers hun heil el ders moeten zoeken. Zondag is op BBC 1 'A Passage to India' te zien. Een mammoetproduktie waarin David Lean terugblikt op de periode dat India nog Brits bezit was. Het verhaal concen treert zich op de botsing tussen de twee verschillende culturen. Een Engelse vrouw beschuldigt een Indiër van handtastelijkhe den. Hoofdrollen van Judy Davis en Peggy Ashcroft (20.15 uur). Op BBC 2 wordt die avond een korte documentaire uitgezonden over het maken van de film 'Bra zil' (22.05 uur). Een dag later staat 'Brazil' op het programma van dezelfde zender. Een bizarre film waarvoor Terry Gilliam (be kend van zijn animaties in Monty Python) een futuristische wereld creërde. Daarin wordt het ver haal verteld van een man die op Kafka-achtige wijze wordt opge jaagd (23.00 uur). TV 5 vertoont komende week in twee delen 'Les Miserables', Marilyn Monroe, te zien in 'Bus Stop'. (archieffoto) een van de meest verfilmde boe ken uit de geschiedenis. Deze versie uit 1934 van Raymond Bernard wordt wel beschouwd als de beste en is in elk geval de meest uitvoerige. Alle door Vic tor Hugo opgezette verhaallijnen worden gevolgd en dat verklaart ook de lengte. Harry Baur speelt Jean Valjean die na een kruimel diefstal zijn leven lang wordt achtervolgd door inspecteur Ja- vel (Charles Vanel). Deel een is dinsdag om 22.40 uur te zien, deel twee donderdag 16.15 uur. Vanavond zijn zowel BBC 1 als 2 het waard om op afgestemd te worden. Op het eerste net om een uur 's nachts 'Bus Stop', een van de aardigste films met Marilyn Monroe in de hoofdrol. Op BBC 2 om 23.40 uur 'The Dresser', een verfilmd toneelstuk met Albert Finney als een uiterst knorrige tonelspeler. Tom Courtenay speelt een prachtige rol als zijn assistent. FILMHUIZEN Na tien jaar in Europa te hebben gewoond, keerde Mary Jimenez terug naar vaderland Peru om haar eigen geschiedenis voor de camera te reconstrueren. Haar moeder is een paar jaar eerder overleden en in gesprekken met onder andere vader Jimenez pro beert ze de verhouding tot haar te nuanceren. Dit alles is uitge mond in een film onder de titel 'Du verbe aimer'. Als eerste in een reeks vrouwenfilms vertoont Filmhuis LVC 'Du verbe aimer'- tot en met zondagavond (21.15 uur). Woensdag volgt 'De deur van het huis', een film van Hedy Ho- ningmann, maakster van 'Her senschimmen'. In deze film wordt de machtsstrijd tussen twee mannen, wier onderlinge relatie lang onduidelijk blijft, in beeld gebracht (ook 21.15 uur). Het Kijkhuis brengt deze paas week met oude getrouwen door. Tot en met volgende week woensdag draait om 19.30 en '21.45 uur 'Oci Ciornie' van Niki ta Michalkov. Marcello Mast- roianni speelt een man die ge trouwd is met een rijke vrouw en verliefd wordt op een Russische (het Kijkhuis is overigens zon dag en maandag gesloten). Tot en met zaterdag is Urba- nus weer te zien in de rol van Hector, de volwassen bewoner van een weeshuis. Hij wordt in gehuurd door een ver familielid als hulpje in de bakkerij (20.00 en 22,15 uur). Dinsdag biedt het Kijkhuis 'A room with a view', de succesvol le Foster-verfilming die een beeld geeft van Victoriaans En geland (20.009 en 22.15 uur). En dag later geeft "The Color Pur ple' een beeld van de strijd die een zwarte vrouw levert voor een menswaardig bestaan. De regie is van Steven Spielberg (20.00 uur). LAK—Cinema vertoont dins dag 'Fitzcarraldo'. Werner Her zog haalde voor de verwezenlij king daarvan flink wat overhoop in de jungle van Zuid-Amerika. Klaus Kinski speelt een man die een operagebouw in de Amazone wil laten verrijzen. Daartoe wordt zelfs een stoomschip met rolhouten over een berg gehesen (20. 00 uur). Michael Douglas en Charlie Sheen in 'Wall Street'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 11