'Nederland koestert zijn talent niet' Liesbeth List verontwaardigd over haar tanende succes: Verbaal geweld De Tijd Rava/Saluzzi: fraai geluid Brave Roos en flauwe Palinckx Jane Ira Bloom de moeite waard Nederlander wint Triënnale Arean/Groot: verrukkelijk Doorzichtig pianospel Rogé ZATERDAG 26 MAART 1988 KUNST PAGINA 33 Gebeurt er niet snel een wondertje, dan viert Liesbeth List over ongeveer twee jaar een jubileum met een wrange bijsmaak. In 1990 zal het precies tien jaar geleden zijn dat de Amsterdamse zangeres/actrice een elpee met nieuw materiaal heeft volgezongen. En dat terwijl ze op dit ogenblik meer dan genoeg geschikte nummers heeft klaarliggen die zo in het zwarte vinyl kunnen worden geperst. Maar het ziet er niet naar uit dat er binnen afzienbare tijd nieuwe platen van Liesbeth List op de markt zullen verschijnen. Liefhebbers die haar willen horen zingen moeten een theater bezoeken. Want met het fonkelnieuwe programma 'List Nu' treedt ze in elk geval tot mei her en der in Nederland op. AMSTERDAM - "Het is onbegrij pelijk. Absoluut onbegrijpelijk", klinkt het bitter uit de mond van de zangeres die diverse keren per week honderden mensen naar de theaters weet te trekken en van wie vele tienduizenden langspeelpla ten zijn verkocht. "Platenmaat schappijen denken tegenwoordig alleen maar aan geld verdienen. Ze willen hoe dan ook op safe spelen". door Berrie van Helden Op haar gemak, maar met stem verheffing, maakt ze duidelijk hoe veel moeite het kost om anno 1988 als Nederlandstalige zangeres een plaat te maken. "Ik zit mezelf echt niet te beklagen. Dat is absoluut niet de bedoeling. Maar ik- wil een tendens weergeven. Neem zange ressen als Conny Vandenbosch, Lenny Kuhr, Jasperina de Jong, Thérèse Steinmetz. Een paar jaar i de katoenvelden' door De Tijd. Tekst: Bernard-Marie Költes. Regie en vertaling: Ivo van Hove. Spelers. Bart Siegers en Dirk Typens. Gezien op 25 maart in het LAK, Leiden. Aldaar nog te zien, vandaag 26 maart. LEIDEN Het decor in de voor stelling 'In de eenzaamheid van de katoenvelden' is grijs en leeg. Een vaal schijnsel verlicht de ruimte. In het maanlicht krujfeen de wegen van twee mannen zich, of beter gezegd de ene man is verdwaald op het territorium van de ander. Op de vloer van het to neel is het pad aangebracht dat de mannen bij elkaar heeft ge bracht. In de duisternis ontstaat een gesprek, waarin het romanti sche thema van het verlangen in Beckett-achtige teksten wordt uitgewerkt. De man van het territorium in troduceert zich als de verkoper, de inlosser van verlangens; de ander krijgt de rol van de koper van verlangers in de schoenen geschoven. Deze rolverdeling van verkoper en koper wordt tot het einde volgehouden en vormt voor het publiek de belangrijkste steun in het verbale geweld waarmee de twee elkaar te lijf gaan. Het absurdistisch perspec tief wordt rauw en zonder con- sessies opgediend. De communi catie bestaat uit monomane en afmattende monologen. Stacca to sprekend wordt er dwangma tig en half-wiskundig doorgere deneerd. Het is nauwelijks te vol gen. Twee randfiguren aan de zelfkant die als Socratische filo sofen het verlangen, het gemis, zichzelf en de ander analyseren. De verkoper wil weten wat de ander verlangt. Mensen die 's nachts op dit uur op deze plaats vertoeven, verlangen iets. Wat kan hij hem verkopen? Het ant woord op die vraag wordt niet gegeven. 'In de eenzaamheid van de katoenvelden' brengt alles te rug tot handelswaar. De inlos sing van het verlangen is een 'deal' tussen twee mensen. In de duisternis van de nacht proberen ze tevergeefs die 'deal' te sluiten. Als vogelgeluiden de ochtend aankondigen verstommen de .monologen. Eenzaam en met le ge handen wordt de nieuwe dag begroet. De kijker daarentegen begroet het einde met een gevoel van opluchting. De voorstelling is boeiend, pakkend, er wordt fantastische geacteerd, maar je moet wel in conditie zijn en over uithoudingsvermogen beschik ken. RADBOUD ENGBERSEN geleden maakten ze de ene hit na de andere. Maar nu hoor je niets meer van ze. Ze krijgen geen gele genheid meer om platen te maken. Waarom niet? Omdat Nederland zijn talent niet koestert. Als ie mand lang meedraait, dan weten de mensen het wel na een paar jaar. Kijk dan eens naar Frankrijk. Tot je laatste snik blijf je daar een ve dette van het volk". Verontwaardigd Enkele jaren geleden kwam Liesbeth List in contact met een platenmaatschappij. "Ze hadden een goed idee", begint de zangeres in haar ruime Amsterdamse wo ning in het hartje van de stad. "We zouden een langspeelplaat maken met zes hits en zes nieuwe num mers. De bekende liedjes moesten het nieuwe materiaal als het ware dragen. Zou deze plaat aanslaan, dan mocht ik een heel nieuwe elpee maken. We hebben een jaar lang besprekingen gevoerd en uit eindelijk werd de knoop doorge hakt. Ik mocht de plaat maken, maar moest dan wel een wiegelied je en een nummer met een kinder koor zingen. Toen heb ik voor de eer bedankt. Nog nooit heb ik met een kinderkoor gezongen. En om het geld ga ik niet iets doen wat ik niet wil. Vervolgens heeft de pla tenmaatschappij een lp uitge bracht met hitnummers van Ram ses Shaffy en van mij. Daarvan zijn er nu geloof ik zo'n 20.000 ver kocht. En daar hebben ze in wezen niets voor hoeven doen", zegt ze verontwaardigd. In 1980 heeft ze haar laatste lang speelplaat getiteld .Voor vanavond en daarna' gemaakt. Sedertdien zijn er alleen maar verzamel-elpees van haar verschenen. "Ik denk dat nu alle nummers zo'n drie keer op verschillende platen en compact discs zijn verschenen". Ze wil graag een nieuwe plaat maken. Maar ze krijgt de kans niet Volgens Liesbeth List zit het bete re Nederlandstalige genre in de hoek waar de klappen vallen. "We leven nu in het tijdperk van Lee To wers en Anita Meijer. De Engelsta lige muziek voert de boventoon". Andere koers Ook de koerswijziging van de omroepen hebben naar haar over tuiging met het verval van het bete re genre te maken. "Vroeger had je nog tv-shows en galaprogramma's. Tegenwoordig heb je in feite alleen maar quizprogramma's. En ons soort muziek hoort daarin niet thuis. Daar komt nog bij dat de Enrico Rava/Dino Saiuzzi Quintet: 'Volver (Oktober 1986. ECM 1343 (EP) en ECM 831395-2 (CD). Een in de beste tradities van ECM aangenaam klinkende plaat. De Italiaanse trompettist Rava, die niet altijd even consis tent musiceert, hoewel altijd van technisch hoog gehalte, in com binatie met de bandoneon van Saiuzzi. Inderdaad wordt het grootste deel van het album in beslag genomen door prachtig opgenomen moderne 'mood mu sic', maar zo hier ep ander wordt de rust aangenaam verstoord door gitarist Harry Pepl. De te neur is echter: impressionistisch spel met losse structuren. En dat klinkt geslaagd. De aangename klanken van Saiuzzi en Rava c.s. kunnen weliswaar niet doorgaan voor stevige jazz, menige zogenaamde 'new age'-muzikant zou hier eens naar moeten luisteren. De bandoneon van Saiuzzi treedt helaas niet teveel op de voor grond, zodat de aandacht wordt getrokken door de fraaie toon van Rava, die toch nog altijd een van Europa's beste trompettis ten is. De ritmesctie van Furio de Castri (bas) en Bruce Ditmas (slagwerk) houdt zich voorname lijk onledig met dramatisch ge rommel. maar ja, dat hoort nu eenmaal bij dit soort muziek. Zeer goede persing. Toon Roos Quartet: 'Attitudes', Timeless SJP 285. Palinckx: 'Grrrroeten', Trac tion Avant 600 Twee Nederlandse producties uit geheel verschillende muzika le hoeken en met heel andere oogmerken op de markt ge bracht. De Toon Roos-plaat zit stevig in de mainstream van de moderne jazz, terwijl het nonet van gitarist Jacques Palinckx op het terrein van de nieuwe geïm proviseerde muziek opereert. Roos treedt in de sporen van de illustere Amerikanen en Pa linckx wil compleet eigen niet te categoriseren muziek maken. Beiden slagen maar gedeeltelijk in hun opzet. Het is duidelijk waar het kwar tet van de oorsponkelijke Alp- hense tenor- en sopraansaxofo nist zich aan spiegelt, namelijk aan het Miles Davis Quintet uit de jaren zestig zonder de trom pettist. Nu klinken Roos en pia nist Karei Boehlee inderdaad qua geluid een beetje als Wayne, Shorter en Herbie Hancock, maar ze slagen er niet in om een goed alternatief (misschien een beetje te veel gevraagd) voor Shorter en de zijnen te bieden. De vraag is waar de potentiële koper zich het meest tot aange trokken voelt: de nieuwe Toon Roos of een oude Shorter of Han cock? Nu ligt dat niet aan de mu zikale en technische capaciteiten van Roos en Boehlee, want er wordt goed gespeeld en behoor lijk geschreven (Roos). Helaas nemen de heren net iets te wei nig zelf aangelegde hindernis sen, zoals Shorter en anderen dat wel deden vroeger. Kortom, er is te weinig eigens op deze plaat, af gezien van de composities, om hem te doen opvallen. Tekenend voor de voorzichig- heid waarmee wordt gespeeld is de ritmesectie (Frans van der' Hoeven, bas en Roy Dackus, drums) die vrijwel nooit meer doet dan netjes begeleiden en het nalaten om Roos en Boehlee eens op te jutten. Desondanks een goede elpee die te beschouwen is als een bre vet van technisch vermogen en hopelijk springplank is voor een toekomst met meer uitdagende muziek. Goede opname, redelij ke persing. De plaat van Palinckx is een stuk minder commercieel, wat helaas ook een beetje tot uiting komt in de opname en vooral de mixing. Die had met wat meer aandacht een stuk helderder ge- kunt. Traction Avant is een Tilburgs muzikantenlabel dat muziek uit de eigen regio (Van Kemenade, Langenhuijsen) uitbrengt. Jac ques Palinckx, niet te verwarren met broer en bassist Bert, die ook in de groep zit, maakte vorig jaar een toernee met deze grote groep om eigen composities te spelen. De indruk van vorig jaar wordt op deze plaat bevestigd. De suite-achtige stukken van Pa linckx klinken verbrokkeld en vertonen niet altijd een logische ontwikkeling. Daarom doen de composities wat statisch aan zo dat, vanuit een jazz-standpunt gezien, het geheel een beetje lijkt op typisch Europese serieuze muziek. De goede kwaliteit van de so listen (Wil Offermans, Paul Ter mos, Peter van Bergen, Toon de Gouw, Hans Sparla en Michiel Scheen) maakt het een en ander goed. maar met andersoortig ma teriaal had er meer spanning in gezeten. Muziek is nu eenmaal met alleen een zich voortbewe gen van de ene interesante frase naar de andere. De persing is re delijk. Jane Ira Bloom: 'Modern Dra ma: (9-13 februari 1987. Colum bia FC-40755) (CBS). De plaat waar ik de laatste maand het meeste plezier aan be leefd heb, is deze, de vijfde van Bloom. Jane Ira Bloom heeft zich gespecialiseerd op de so praansax, naar zij vertelt, omdat ze de andere gangbare saxofoons wat aan de zware kant vond. Een zeer gelukkige keuzè, want te veel wordt de sopraansax als een soort tweede instrument be schouwd, vooral door tenoristen. Dat Bloom tot het een en ander in staat was, wisten we al van haar vorige platen op kleinere la bels, maar het meest complete, interessante en gevarieerde al bum is toch wel 'Modern Drama'. Het is een Amerikaanse persing die gelukkig hier officieel door CBS wordt geïmporteerd. Het indrukwekkende van deze produktie is de bewuste manier waarop Bloom speelt met ele menten uit diverse richtingen van de hedendaagse jazz en tege lijkertijd alles heel makkelijk fris doet klinken. Ze wordt bijzonder goed aangevuld door Ratzo Har- ris op bas en basgitaar en Tom Rainey op drums. Pianist Fred Hersch, die één keer ook op Hammond B3 te horen is, is har monisch en ritmisch zeer goed op dreef en zijn toekomstige ver richtingen zal ik met spanning afwachten. Alle composities zijn van Bloom en zeer de moeite waard. Let bij beluistering ook op het creatieve gebruik van electronica. Kant één is goed, kant twee is matig geperst, maar de opname is uitstekend. j discjockeys van de radio onze pla ten niet draaien. Dat betekent dus dat mensen gewoon niet weten wat er allemaal te koop is. Zo is mijn laatste elpee niet eén keer op het scherm geweest. Voorheen werden er ook shows rond artiesten opge bouwd. Daar was toen nog geld voor. Nu niet meer. Men laat de kijkcijfers spreken. En aangezien dat soort programma's niet door de grootste gemene deler wordt beke ken, worden ze niet meer ge maakt". Liesbeth List steekt een sigaret op en vervolgt haar relaas met de veelzeggende woorden: "Wil je te genwoordig op het scherm, dan mag je panellid worden". Diverse keren heeft ze aankomende arties ten beoordeeld, spreekwoorden en zegswijzen uitgebeeld en moorde naars ontmaskerd. Ook is ze een keer in het dichtbekeken 'Wedden Dat' een weddenschap aangegaan. "Af en toe moet je je gezicht laten zien. Dan weten de mensen dat je er nog bent". Gokken Toch heeft Liesbeth List nog hoop dat zij een nieuwe plaat mag maken. "Op de nieuwe elpee van Ramses Shaffy zing ik met hem een duet. Dat nummer wordt op single uitgebracht. Slaat de elpee aan, dan mag Ramses dus een nieu we plaat maken. Wordt ook de single een succes, dan krijg ik mis schien ook weer een kans. In we zen is het gewoon een kwestie van gokken". Liesbeth List: "Als een platen maatschappij er brood in ziet, smij ten ze er geld tegen aan. Anders niet. Ergens geef ik ze wel gelijk. Immers: doet een plaat het niet, dan gooit men zomaar even 6 ton in de vuilnisbak. En dat is natuurlijk heel erg. Maar...". De zangeres maakt haar zin niet af. Plotseling staat ze op. Wenkt de verslaggever mee te komen en beent naar een kamertje achter de woonkamer. "Moetje hier eens kij ken. Daar hangen ze". Liesbeth List wijst naar de muur waar zeven gouden en twee platina elpees han gen. De platen zijn het 'levende' be wijs dat materiaal van haar goed werd verkocht. Toch zullen men sen die haar willen horen (nog...) niet in een platenwinkel terecht kunnen. Ze dienen naar het theater te gaan. Want Liesbeth List is niet voor één gat te vangen. Vanaf 1980 heeft ze nog elk jaar op de planken gestaan. Alleen, met Ramses Shaf fy, Henk Elsink en als sociaal werk ster in de produktie Jan Rap en zijn maat. "Was ik louter platenartieste, dan was ik allang uitgeschakeld", erkent ze. "Maar gelukkig kan ik terugvallen op het theater. Ik ben niet afhankelijk van de platen. Col lega's van mij die wel van hits af hankelijk zijn, vallen dan ook weg. Of zijn aangewezen op het schnab belcircuit: discotheken, voetbal verenigingen. Maar daar ben ik ab soluut niet voor geschikt. Ik heb het één keer gedaan, maar nooit weer. Dat ligt mij totaal niet". Schuttingtaai Maar op het toneel voelt Lies beth List zich wel thuis. "Het thea ter is nummer 1Het nadeel van het maken van platen vind ik dat je je gevoelens in drie minuten moet la ten vereeuwigen. En soms ben je met één zo'n lied een hele dag in de studio bezig. Als je het resultaat dan weer na een jaar hoortdenk je ik zou het nu anders willen zingen, maar dat kan dat niet". In het theater speelt ze vooral graag met haar artistieke partner Ramses Shaffy. Toch treedt ze niet elk jaar met hem op. "Als mensen ons een tijd niet samen zien, dan hebben ze er na een bepaalde pe riode weer zin in. Zou je 20 jaar lang avond aan avond zij aan zij door het land trekken, dan hebben ze het onderhand wel gezien". Dus treedt Liesbeth List alweer enige weken, begeleid door pianist Rob van Dijk solo op. De laatste keer deed ze dit in 1983. "Een solopro gramma is moeilijker. Je staat er al leen voor en alle verantwoording is voor jou. Maar ik vind het enig". 'List Nu' is een min of meer auto biografisch programma. Bewust heeft ze hiervoor gekozen. "Ik kies altijd repertoire uit dat met mijn gedachten wereld heeft te maken. De teksten hebben te maken met mijn houding in het leven", legt ze Uit. De onderwerpen van de gedich ten, de sketchjes en liedjes zijn soms gewaagd. Ze bezigt teksten die het doorsnee publiek niet uit haar mond verwacht te horen. "Ik heb mijn normen verlegd. Maar ik zeg dingen niet op een ordinaire manier, ik vloek niet en gebruik Liesbeth List: "Platenmaat schappijen den ken tegenwoordig alleen maar aan geld verdienen". (foto GPD) geen schuttingtaai. De taal die bij voorbeeld Freek de Jonge bezigt, zou het publiek uit mijn mond niet accepteren". Duidelijk is in elk geval dat Lies beth List niet louter over liefde zingt. "Dat ambieer ik beslist niet. Ik lees de krant en ik heb veel ge reisd. Ik weet hoe de wereld in el kaar steekt. En die wereld is niet lief. Wel heb ik liedjes over liefde in de show. Want gelukkig bestaat er tegenwoordig toch nog zoiets als liefde". Kritiek De thema's die Liesbeth List be handelt, zijn onder meer: verlegen heid, emancipatie, terrorisme (een prachtige song over de moeder van een jonge terrorist dat zij op aan grijpende wijze vertolkt) en de journalistiek. Ze opent het pro gramma met een liedje waarin ze de draak steekt met de critici. "Meer als een soort therapie heb ik dit nummer op het programma ge zet. Vroeger kon ik hier heel nijdig om worden, maar nu ben ik er over heen. Als ik weer zo'n kritiek lees, dan denk ik alleen maar: daar heb je weer zo iemand". Vanaf 1965 hebben fans de kran teartikeltjes systhematisch be waard. Uit deze enorme berg lo vende, spottende, opbeurende en afbrekende kritieken heeft Lies beth List een zeer bijzondere bloemlezing samengesteld. "Als mensen horen wat journalisten over mij hebben geschreven, gelo ven ze hun oren niet. Maar elk ci taat dat in het liedje voorkomt, heeft echt in de krant(en) gestaan", beklemtoont de zangeres die nu wel kan lachen ("Ik sta er boven") over kritieken die soms niets met de inhoud van een programma te maken hadden. "Soms komen journalisten die een hekel aan mij hebben naar een optreden. Als het publiek op die avond enthousiast reageert, mij wil opvreten, dan kan zo iemand onmogelijk schrijven dat het een saaie, koele vertoning was. Dus schrijft zo'n verslaggever dat ik knokige knieen heb, een lan ge nachtjapon draag, net zo hijg als Astrid Nijgh of in de mist ga door knullige gebaren. Vroeger werd ik van die kritiek echt ziek. Kritiek le veren mag natuurlijk, maar op deze manier beledigen ze je gewoon", zegt ze toch fel. "Leest het publiek zo'n puur ne gatief verhaal dan hebben ze geen zin meer te kijken. En daar sta je als artiest dan met je goede gedrag. En als mensen bij het niet-gesubsidi- eerde toneel wegblijven, dan houdt het op. Alleen de personen die echt van je houden, de fans, die zullen toch blijven komen". LUBLIN/HAARLEM (GPD) - Beeldend kunstenaar Michel van Over- beeke heeft de Grand Prix gewonnen van de Poolse Triënnale Against War, die in van mei tot oktober in Lublin wordt gehouden. Michel van Overbeeke krijgt de onderscheiding voor zijn etsen 'Cut Off I tot en met III. Deze Triënnale wordt voor de twee keer gehouden. De ex positie van kunstwerken, die onder auspiciën staat van het Poolse minis terie van Cultuur en de UNESCO, heeft plaats in het beruchte voormalige Duitse concentratiekamp Majdanek, waar tussen 1941 en 1944 360.000 mensen van 50 verschillende nationaliteiten, waaronder Nederlanders, zijn vermoord. Het kamp is nu een staatsmuseum. De Triënnale komt voort uit een reeks eerdere tentoonstellingen, die in Majdanek werden gehouden en waaraan voornamelijk Poolse kunste naars deelnamen. Deze exposities kregen in 1979 een internationaal ka rakter. In 1985 werd de eerste Triënnale Against War gehouden, waaraan 224 kunstenaars uit 29 landen met in totaal 478 werken deelnamen. De prenten die Michel van Overbeeke heeft gemaakt, stellen 'innerlijk geweld' voor. Ze zijn in 1985 vervaardigd. Aan de Grand Prix is een geldbedrag van 100.000 zloty's (2500 gulden) verbonden. Michel van Overbeeke is uitgenodigd voor een verblijf van drie dagen in Lublin, in welk district Majadanek ligt. George Groot. Muziek-Martin gie: Paul Vermeulen Windsant. Gezien op 25 maart in de Leidse schouwburg. Aldaar LEIDEN Terwijl velen in de cabaretwereld als solist een plaats proberen te veroveren, hebben twee zeer verschillende kleinkunstgiganten een duo trachten te vormen. Wie had dat ooit kunnen bedenken: Jenny Arean en George Groot samen op de bühne?! Het idee stamt van Jenny, die George heeft ge vraagd. Zo'n hoogst ongebruike lijke combinatie roept natuurlijk verwachtingen op. Zulke con trasterende persoonlijkheden sa men op één podium: dat wordt ofwel helemaal niets, ofwel per fect en verrukkelijk. Dat laatste is zonder voorbehoud van toe passing. Wat aanvankelijk hoogst opmerkelijk leek, blijkt een vanzelfsprekende haast voor de hand liggende combi natie te zijn geworden. Het gele genheidsduo brengt een voor treffelijk programma, dat geen enkele kleinkunstliefhebber zich mag laten ontgaan. Beiden nemen een aantal soli voor hun rekening en laten el kaar daarbij in hun waarde. Ge orge Groot maakt zich weer eens op weergaloos knappe wijze boos en houdt weer zo'n schitte rende conference waarbij je echt niet weet, of je eigenlijk wel mag of kan lachen. Als je dat verge lijkt met de leuterverhalen, waar toe vandaag de dag menig caba retier zijn toevlucht zoekt! Dat Jenny Arean met imponerend stemgeluid liedteksten kan ver tolken. weten we uit haar solo- programma's zoals 'Gescheiden vrouw op oorlogspad'. Hier in dit programma is ze sterker dan ooit. Soms is ze heel gevoelig, als zij bijvoorbeeld over haar oma in het verzorgingstehuis vertelt. Vaak leeft ze zich helemaal uit in de dialoogsketches en in de zangnummers. Dat wil niet zeggen, dat het pro gramma slechts bestaat uit het geraffineerd samenvoegen van twee solo-optredens. George Groot en Jenny Arean doen ge noeg nummers samen, waarin beiden goed tegen elkaar opge wassen blijken te zijn. Ze vullen elkaar perfect aan: die kleine vrouw vol bruisende vitaliteit en die lange, rijzige man met zijn tobberig gevoel voor humor. Hun dialogen liggen misschien woord voor woord strikt vast. Het oogt echter als een spontaan gesprek dat ter plekke ontstaat gewoon puur vakwerk. WIJNAND ZEILSTRA Concert door het Rotterdams Philharmo- msch Orkest onder leiding van Yan Pascal Tortelier. Solist Pascal Roge, piano. Wer- LEIDEN "Le Tombeau de Couperin" componeerde Ravel als suite voor piano en later voor orkest. Het lichtvoetige karakter van deze stukken werd meteen aan gevoeld door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Yan Pascal Tortelier, zoon van een beroemde cellist. Schijnbaar onopvallend, met ly rische bewegingen voerde hij het orkest door de bonte afwisseling van klankkleuren. Het Franse karakter van deze suite werd gevolgd door een mengeling van blues en Spaanse en Baskische invloeden: Ravel's pianoconcert in G. Het gevarieer de slagwerk, waaronder de be kende zweepslag in het begin, geeft extra kleur aan het geheel naast natuurlijk de pianosolist. In dit geval was dit Pascal Rogé, die al een reputatie heeft op het gebied van Franse pianomuziek. Dit bleek inderdaad ook in zijn doorzichtige manier van spelen, waardoor ook de snelle passages helder te horen waren. Naast energieke gedrevenheid demon streerde hij de nodige rust en eenvoud in de lange pianosolo aan het begin van het langzame middendeel. In het algemeen heb ik trou wens de indruk dat veel orkesten steeds sneller gaan spelen, mis schien een invloed van het mo derne jachtige leven. Zo vond ik na de pauze de eerste twee delen van de Italiaanse symfonie van Mendelssohn beslist te vlug ge speeld. Het eerste deel heeft een zonnig karakter, maar de levens vreugde ging verloren door het verbeten tempo dat (weliswaar consequent) werd volgehouden. Het door de componist voorge schreven accellerando tegen het eind van dit deel was daardoor niet goed mogelijk. Het tweede deel, dat een processie voorstelt, had in deze uitvoering meer een stevig wandeltempo dan de gang van een voortschrijdende rij Overigens gaf het Rotterdams Philharmonisch Orkest een knappe en gedreven uitvoering van deze onbezorgde symfonie. De strijkers reageerden exact op elkaar en vormden een gedisci plineerde eenheid in de vele snelle noten. FRANK DEN HERDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 33