'Hollywood is er niet zo best aan toe Lokroep van een zeemeermin Taviani's duiken met 'Good Morning Babilonia' in filmhistorie mfM VRIJDAG 25 MAART 1988 i/e heard the mermaids singing'; regie: Patri- a Rozema; hoofdrol' Sheila McCarthy; thea- r: Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag) Eén van de verrassingen op het laatste filmfestival van Cannes (het nieuwe komt er al weer aan) was 'I've heard the mermaids singing' van Patricia Rozema. Deze Cande- se van Nederlandse afkomst maak te een sprankelende komedie over een ontwapenend onhandig meisje dat het leven naïef maar zelfverze kerd tegemoet treedt. Deze Polly mag dan geen mooie carrière in het verschiet hebben liggen of goed zijn in het onderhou den van relaties, ze weet die handi caps te compenseren met een le vendige fantasie. Met haar fototoe stel in de hand legt ze de gekste dingen vast. Thuis in haar donkere kamer droomt ze bij het afdrukken heerlijk weg: vliegt door de lucht, loopt over water en hoort de zee meerminnen zingen (zie de titel). Dan maakt ze iets mee dat haar lelijk in de war brengt. Ze is secre- tarese van een sjieke galeriehoud ster. Een knappe en intelligente vrouw die over kunst spreekt in woorden die Polly nauwelijks kan bevatten. Ze vereert haar mateloos en als de vrouw haar in een vertrou welijk ogenblik eigen werk laat zien is ze sprakeloos van zoveel moois. In een vlaag van overmoed stuurt Polly haar (anoniem)v een aantal eigen foto's, maar die wor den met een sneer terzijde gelegd. Rozema heeft het verhaal hele maal toegeschreven op Polly. De stijl is speels en af en toe absurdis tisch. Op de juiste momenten ook weer serieus genoeg om te kunnen ontroeren. En in Sheila McCarthy heeft ze iemand gevonden, die ge knipt is voor de rol van Polly. Haar stralende verbaasdheid contras teert prachtig met de quasi-ge- leerdheid van die mooie galerie- juffrouw. Dit is kortom een film, waarin spontaniteit en onschuld aan het langste eind trekken, een klein juweeltje. LEO BANKERSEN Sheila McCarthy als Polly. (foto GPD) AMSTERDAM - „Over het alge meen wordt de bijdrage van de Ita lianen aan de Amerikaanse cultuur voornamelijk geassocieerd met pizza's en de Mafia. Daarom waren we heel blij toen we dit waar ge beurde verhaal lazen over Italiaan se ambachtslieden en kunstenaars die als decorbouwers terecht zijn gekomen in Hollywood". door Pieter van Lierop Cineast Paolo Taviani praat over 'Good Morning Babilonia', de film die hij samen met broer Vittorio heeft gemaakt in vervolg op hun fameuze reeks lyrische drama's Padre Padrone, La Notte di San Lorenzo en Kaos. 'Good Morning Babilonia' wordt volgende week in de Nederlandse bioscopen ver wacht. Paolo Taviani: „Hollywood inte resseerde ons vanwege de filmhis torie. De tijd dat D.W. Griffth de opnamOn maakte van zijn roem ruchte 'Intolerance'. Dat markeert het begin van de kunst waarvan wij houden. Toen we het plan opvatten 'Good Morning Babilonia' te ma ken, heb ik veel gelezen over Holly wood zoals het toen was, aan het begin van deze eeuw". „En wat het meeste indruk op me maakte was de pioniersgeest die je ook terugvindt in onze film. Al die mensen die overal vandaan kwamen en die dat nieuwe, fantas tische medium in handen kregen en daarmee aan het improviseren sloegen. Films kwamen op een los se, bijna speelse wijze tot stand. Als we nu naar de Verenigde Staten gaan en we ontmoeten jonge cine asten, dan merken we bij hen heel vaak de wens om terug te gaan naar die spontane methode van filmma ken zoals die vroeger in Hollywood bestaan heeft". „Dat interesseert ons. We heb ben het niet willen hebben over be paalde negatieve aspecten die ei genlijk ook toen al naar voren kwa men. Hollywood werd vrij snel een grote industrie, maar wij vonden het leuker om het over andere din gen te hebben". Slachtoffers „We hebben ook kunnen zien dat het hedendaagse Hollywood er niet zo goed aan toe is. Het is een indus trie die slachtoffers maakt. Ik ben van mening dat de Amerikaanse ci nema heel groot is en vooral heel groot is geweest. Cineasten als Coppola, Scorsese en Woody Allen vind ik nog steeds reusachtig. Maar daarnaast bestaat er een giganti sche hoeveelheid afschuwelijke Amerikaanse films die de hele we reld overspoelt en een cultuur op dringt die ons vreemd is en die zelfs de wortels aantast van de Eu ropese cultuur". „Dat maakt dat bij ons de jonge ren honger krijgen naar een puur infantiel filmaanbod dat ook meteen het meest negatieve deel vormt van de Amerikaanse cine ma. Die pulp is voor de Amerikaan se filmindustrie als geheel van groot economische belang, maar het heeft een rampzalig effect op de Europese cultuur. Het enige wat we daartegen kunnen doen is zelf goede films maken die'wèl bij ons passen". „Maar we hebben in Hollywood ook veel mensen ontmoet die ons hebben geïmponeerd. Regisseurs, acteurs, scenario-schrijvers. Voor dat we besloten de hoofdrollen te geven aan Joaquin de Almeida en Vincent Spano hebben we echt honderden acteurs getest en we waren verbijsterd door het hoge ni veau. Wat me eveneens verbaasde is de liefde die Amerikaanse regis seurs hebben voor de Europese ci nema. Iemand als Martin Scorsese heeft er meer kennis over dan wij. Hij heeft overal in zijn huis tv-toe- stellen opgesteld staan, tot in de badkamer toe. En daar zit hij voort durend naar te kijken. Hij zit te ont bijten met Anna Mangnani op de video en hij gaat in bad met Jean Renoir". Autobiografisch 'Good Morning Bailonia'. Paolo Taviani: „Wat op ons de meeste indruk maakte, was de pio- Toscaanse broers die terechtkomen in het filmvak. In hoeverre wordt daarmee iets gezegd over de Tos- caanse gebroeders Paolo en Vitto rio Taviani? „Minder dan je zou denken. Om te beginnen werd het basis-gege ven aangedragen door Lloyd Fon- vielle, de Amerikaanse co-produ cent. 'Good Morning Babilonia' is dus niet een autobiografische film. Wel is het waar dat de broers van 'Good Morning Babilonia' een ze kere gelijkenis vertonen met Vitto rio en mij. Ze hebben ook die sa menzweerderigheid die wij even eens bezitten. We hebben materiaal gebruikt dat deels autobiografisch is voor een verhaal dat'niet-auto- biografisch is. We hadden liever ge zien dat het autobiografisch ele ment in deze film via cineast Grif fith tot stand zou komen in plaats van via die twee broers". „Aan het begin van de film zegt de vader tegen zijn zoons: 'Jullie kracht is dat jullie met zijn tweeën zijn'. Zowel de personages in het verhaal als de toeschouwers weten dat er iets zal gebeuren waardoor dat cruciale evenwicht zal worden verstoord. De gelijkheid, die de kracht was van de twee broers, wordt vernietigd en daardoor wordt in feite ook hun leven ver nietigd. Vittorio en ik denken ook wel eens dat er iets zou kunnen ge beuren waardoor we gedwongen zijn om uit elkaar te gaan. En ik denk dat als het gebeurt en ik hoop uiteraard dat het niet gebeurt het zou worden veroorzaakt door iets dat we absoluut niet had den kunnen voorzien". 'Good Morning Babilonia' is dus geen autobiografische film. Maar toch. Als we hier Omero Anto- nutti weer tegenkomen als een strenge patriarchale vader, zoals Antonutti ook al werd opgevoerd in eerdere films, dan kan ik me niet voorstellen dat uw eigen vader een totaal ander mens is geweest. „Inderdaad. We hebben een va der gehad die heel belangrijk voor ons is geweest. Hij kwam uit een burgelijk milieu, was advocaat en een felle anti-fascist in een tijd dat ons land door en door fascistisch was. Antonutti's personage in 'La Notte di San Lorenzo' is nog het meest rechtstreeks op hem geïn spireerd geweest. Hij is daarin de man die de burgers van San Minia- to waarschuwt om niet de kathe draal in te gaan zoals de Duitsers wildèn, maar adviseert om 's nachts te stad te verlaten en te lo pen in de richting van de opruk kende Amerikanen, richting vrij heid". "Onze vader was een advocaat. Hij heeft ons opgevoed met liefde voor de democratie en liefde voor de kunst. Hij was heel streng, soms bijna gemeen, vonden wij toen. Hij was een imponerende man die we zijn gaan zien als een symbool voor ook andere belangrijke dingen uit ons verleden. Een verleden dat je op een gegeven moment moet kun nen vergeten om jezelf te kunnen zijn". „Dat vind je terug in de ontmoe ting tussen de vaderfiguur in 'Good Morning Babilonia' en Grif fith. Daar vertegenwoordigt die va der het grootse verleden hij is restaurateur van kathedralen dat aan de verliezende hand geraakt is ten opzichte van I filmkunst". Theatrale „De filmgeschiedenis begint met de film 'Intolerance' van Griffith. Alle regisseurs houden van Griffith om die reden. We laten hem in 'Good Morning Babilonia' dingen zeggen, die ook Eisenstein of Ros- selini gezegd zouden kunnen heb ben. We hebben Griffith onderge schikt gemaakt aan het verhaal dat we wilden vertellen. Wel hebben we geprobeerd om dat theatrale, dat retorische recht te doen in onze regie van Charles Dance. En Dance heeft daar erg zijn best op gedaan". „Als Engels acteur heeft nogal wat moeite gehad om het accent van Kentucky op te pikken. Niet dat ik dat in de gaten had, want in spreek helemaal geen Engels. Laat staan dat iklhet accent van de Ame rikaanse staat Kentucky zou kun nen herkennen. Ik hoor van ande ren dat hij het uitstekend gedaan heeft". „Griffith hebben we eigenlijk nooit beschouwd als een speciaal idool van ons. Als je ons vraagt van welke Amerikaanse regisseur wij het meeste houden, dan is dat John Ford. Maar er zijn cineasten die een nog veel grotere invloed op ons hebben gehad. Rosselini bij voor beeld. Vittorio en ik hebben beslo ten dat we zelf films wilden gaan maken, nadat we Paisa van Rosse lini hadden gezien". „Veel hebben we ook te danken aan Joris Ivens. Dat is iemand die we als filmer èn als mens diep be wonderen en aan wie we veel dank verschuldigd zijn. Hij is degene ge weest die ons erop heeft gewezen dat ons talent niet lag in de richting van de documentaire maar in de speelfilm. Hij heeft ons er ook op gewezen dat je nooit tevreden moet zijn met watje al hebt bereikt, maar altijd door moet gaan met nieuwe dingen te proberen en je grenzen te verleggen. Ivens heeft ons tal van onschatbare lessen gegeven". Scenario U en uw broer tekenen altijd voor de scenario's van uw films. Daarnaast duikt dan de naam op van Tonino Guerra, Italie's meest vermaarde scenarist. Hoe moeten we ons die samenwerking voorstel len. „Dat gaat nogal speciaal. We be ginnen met een ruwe opzet van een verhaal, een basis-idee. Daarna gaan Vittorio en ik aan het scenario werken en pas als we daar heel ver mee zijn, gaan we naar Tonino Guerra, met wie we al heel lang een bijzondere relatie hebben. Die script-besprekingen met Tonino zijn altijd botsingen. Hij heeft het dan te voren gelezen en dan neemt hij anderhalf uur de tijd, langer werkt hij er niet aan, ons zijn me ningen te laten weten en suggesties aan de hand te doen. Die spuit hij er allemaal in ijltempo uit en dan is hij klaar. Wij hebben daar heel veel „Tonino zegt: 'Die film van jullie is een bal. Die gooien jullie tegen een muur en dat ben ik. En dan hoop ik alleen maar dat er aan die muur een beetje kalk zit en dat daarvan wat aan jullie bal blijft kle ven'. Wat zo goed is aan Tonino dat is dat hij zich nooit boven zo'n script-ontwerp plaatst, maar iets probeert uit zichzelf te halen en iets uit ons probeert te halen, zonder onze poëtische kant te verstoren. Hij schrijft voor ons dus geen com plete scenario's zoals hij dat voor anderen doet, maar hij interveni eert alleen maar". - Uw samenwerking met compo nist Nicola Piovani moet eveneens een nogal bijzonder zijn, gezien het sterke muzikale karakter van uw films. „Wij beschouwen het muzikaal element als een fundamenteel ele ment. Veel regisseurs leunen met cinema, meer dan wij doen, aan te gen andere figuratieve kunst of te gen verhalende kunst en dan ge bruiken ze muziek als versiering. Bij ons is het zo dat de muziek deel uitmaakt van de structuur van een film, waarschijnlijk omdat wij ge vormd zijn met muziek. Opera heeft grote invloed gehad op onze ontwikkeling". „Als wij aan muziek denken, dan gebruiken we dat bijvoorbeeld als het commentaar op een buitenscè ne. Voor ons heeft de muziek het zelfde gewicht als een acteur en wordt daarmee al rekening gehou den in de script-fase van een film. Op het moment dat wij gaan draai en weten we al wat voor muziek Piovani aan het uitwerken is". „Hij zoekt meestal naar een mu ziek van de grootste mogelijke een voud, geworteld in de traditie van Italiaanse plattelandsfanfares. En dat is iets waar we altijd op uit zijn geweest: het combineren van die folkloristische muziek met compo sities van klassieke meesters". Kafka Fellini heeft aangekondigd een Kafka-film te maken in Ameri ka. Francesco Rosi nam zijn vorige film op in Zuid-Amerika, Sergio Leone maakte zijn vorige film in Amerika en gaat zijn volgende film draaien in Leningrad. Bertolucci heeft nu een film gemaakt in China. Is er een verband tussen die ontwik keling en wat u in 'Good Morning Babilonia' laat zien: trekken de Italiaanse regisseurs er op uit. zoals de zonen van de Italiaanse kathedralenbouwers in Hollywood decors gingen bouwen? „Dat heeft denk ik vooral te ma ken met eep veranderde wereld en veranderde mogelijkheden voor filmers. Ik denk niet dat het een kwestie is van gebrek aan moge lijkheden in Italië. Ook omdat je in Italië via de samenwerking met tv, de RAI in het bijzonder, beter in staat bent tot het maken van co- produkties, terwijl film en tv vroe ger op juist concurrerende voet stonden. De RAI neemt altijd deel in onze films, dat heeft ze ook ge daan in 'Good Morning Babilonia', hoewel die zich hoofdzakelijk in Amerika afspeelt". „Wat Fellini betreft, dat project héét 'Kafka In Amerika', maar ik moet nog zien gebeuren dat hij het ergens anders zal opnemen dan in Cinecitta. Overigens zullen juist Fellini-films het internationaal goed blijven doen bij juist de gratie van het feit dat ze zo Italiaans, zo pronvinciaal zijn. Dus Fellini zal echt niet zo makkelijk voor Italië verloren gaan. En dat zal ook wel voor de gebroeders Taviani gel den". (OP)NIEUW 'Stake Out' - politieman Richard Dreyfuss wordt verliefd op vrouw die hij in de gaten moet houden, Green- way, Voorschoten Children of a lesser God' - William Hurt wordt verliefd op doofstomme Marlee Matlin, Greenway, Voorscho- 'Working Girls' - documentaire-achti- ge film over bestaan als prostituee, Greenway, Voorschoten 'Hector' - Urbanus maar eens als de domslimme Hector, Greenway, Voor schoten 'Jaws Revenge' - Michael Caine ver dient een zakcentje met slap vervolg op haaienfilm, City, Katwijk BLIJVERS 'Cry Freedom' - blanke journalist en zwarte activist worden vriendjes, Lido, Leiden 'The Principal' - Maffiafilm, City, Kat wijk 'Radio Days' - Woody Allen vertelt het ontroerend-komische verhaal over het opgroeien in New York in de tijd dat de radio nog een centrale plaats in de huiskamer had, Trianon, Leiden 'Barfly' - Mickey Rourke als de Ame rikaanse dichter Charles Bukovski, wiens poezie het best gedijt onder in vloed. Lido, Leiden 'Big Foot and the Hendersons' - fami lie neemt mensaap in huis, Lido, Noord wijk 'Amsterdamned' - spektakelfilm op en onder Nieuw Amsterdams Peil, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Fatal Attraction' - spannende film over vrouw die haar 'minnaar voor één nacht' en zijn gezin te grazen neemt. Lido. Leiden en Euro, Alphen 'De reddertjes' - Disney-film uit 1977, waarin in de gewelven van het ge bouw van de Verenigde Naties hulp vaardige muizen huizen, Lido. Leiden 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm, Luxor, Leiden en Euro Alphen 'The Last Emperor' - groots epos die wellicht niet helemaal oplevert wat de Bertolucci-liefhebber verwacht, Lido, Leiden en Euro. Alphen SEKSFILM 'A little Americain maid' - Rex, Lei- DEN HAAG 'Empire of the sun' - Asta (463500), al. 'Wall Street' - Asta, al. 'Moonstruck' - Asta. al. 'Fatal Attraction' - Babylon (471656), 12 jr. 'Nuts' - Babylon al. 'Can't buy me love' - Babylon, al. 'Amsterdamned' - Cineac (630637), 12 John Carpenter maakte in 1978 'Halloween' en was daarmee een van de initiatiefnemers tot reek sen van Vrijdagen de dertiende, nachtmerries op Elm Street en wat dies meer zij. Ook 'Hallo- ween' werd een paar keer over gedaan, maar de resultaten wa ren nimmer zo goed als het origi neel. Donald Pleasence en Jamie Lee Curtis spelen de hoofdrollen in het verhaal over een man die op zes-jarige leeftijd zijn zus ver moordde. Vijftien jaar later ont snapt hij uit de inrichting. Hij keert ten tijde van Halloween te rug naar zijn geboortestad en gaat op jacht (vanavond, 20.55 uur, België 1). Morgenavond op BBC 2 weer Film Club, de nachtelijke combi natie van twee films die verwant zijn. Ditmaal twee versies van Otave Mirbeau's boek 'Le jour nal d'un femme de chambre' (Dagboek van een kamermeisje). Om 22.25 uur eerst de film die Luis Bunuel er in 1964 van maak te, daarna rond half een de Holly- wood-versie van Jean Renoir uit 1946. Bunuël plaatst zijn versie in een bourgeois-milieu gedurende de jaren dertig. Jean Moreau is het kamermeisje dat ontdekt dat het niet pluis is in huis. De heer des huizes zit achter vrouwelijk personeel aan en de huisbedien de is een fascist. Jean Renoir concentreert zich op de seksuele 'The Last Emperor' - Metropole. al. 'Suspect' - Metropole. 12 jr 'Jean de Florette' - Metropole, al. 'Barfly' - Metropole. 12 jr. 'Dirty Dancing' - Odeon (462400). al. 'The Last Emperor' - Odeon, al 'A nightmare on Elm Street 3' - Odeon. 16 jr. 'Amsterdamned' - Odeon, 12 jr. 'Oei Ciornie' - Studio 656402), 16 jr. 'Wish you where here' - Studio, 16 jr. '2001, A space Odyssey' - Studio, 12 jr. AMSTERDAM 'Nuts' - Alfa (278806), al. 'Wall Street' - Alfa, al. 'Fatal Attraction' - Alfa. 12 jr 'Can't buy me love' - Alfa, al. 'The last emperor' - Alhambra (233192), al. 'Naam van de roos' - Alhambra, 16 jr. 'The Last Emperor' - Alhambra, al. 'Fatal attration' - Bellevue Cinerama (234876), 12 jr. 'Empire of the sun' - Cinerama, al. 'Moonstruck' - Calypso (234876), al. 'Wall Street' - Calypso, al 'The Dead' - Cinecenter (236615), 16 jr. '2001: A space Odyssey' - Cinecenter, 16 jr. 'Barfly' - Cinecenter, 12 jr. 'Half Moon Street' - Cinecenter. 16 jr. 'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124), al. 'Amsterdamned' - Cinema Int., al. 'A nightmare on Elm Street 3' - City (234579), 16 jr. 'Amsterdamned' - City. 12 jr. 'Best Seller' - City, 16 jr. 'Schorem van de school' - City, al. 'Dragnet' - City, al. 'Suspect' - City, al. 'Dirty Dancing' - City al. 'Yeeien' - Kntenon, (231708), 16 jr. 'I've heard the mermaids singing' - Kriterion. 16 jr. 'The devil in miss Jones' - Parisien (246540). 18 jr. 'Wanda whips Wall Street' - Parisien. 18 jr. 'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16 jr. 'Sammv and Rosie get laid' - The Mo vies, 16 jr. 'Der Himmel uber Berlin' - The Mo vies, 16 jr. al. 'The Last Emperor' - Tuschinski, al. 'Barfly' - Tuschinski, al. 'Jean de Florette' - Tuschinski, al. 'The Dead' - Tuschinski, 16 jr. 'Dirtv Dancing' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'September' - De Uitkijk (237460), al. opwinding die zijn kamermeisje Paulette Godard in huis teweeg brengt. 'Milwr Bychan' is de oor spronkelijke en onuitsprekelijke titel van een film die de Welsh man Karl Francis maakte. In het Engels luidt hij 'Boy Soldier'. De film gaat over een jonge soldaat Wil Thomas die in Noord-Ierland dienst doet. In het nauw ge bracht door katholieke demon stranten vuurt hij een dodelijk schot af en wordt door zijn mili taire superieuren tot zondebok gebombardeerd. Een tamelijk heftige film die door de gebeur tenissen in Belfast afgelopen za terdag weer actueel is geworden. Volgende week woensdag op Duitsland 2 (22.50 uur). Veel gepolijster geweld wordt getoond in 'Once upon a time in the west'. Deze spaghetti-wes tern van Sergio Leone is uitge groeid tot een ware cult-film en zal ongetwijfeld weer velen aan staande maandag aan de buis kluisteren (20.28 uur, Nederland 1). Leone schreef het verhaal sa men met Bernardo Bertolucci. Dat is gesitueerd in het wilde westen in de periode dat de trein westwaarts trok. Henry Fonda speelt een huurmoordenaar die in opdracht van de directie van de spoorwegen onwillige boeren om het hoekje jaagt. FILMHUIZEN Twee Spaanse films eind volgen de week in Filmhuis LVC. Woensdag draait 'La mitad del cielo' van Aragon. De titel wil zo veel zeggen als: 'De helft van de hemel'. Het verhaal speelt ten tij de van de burgeroorlog in Span je. De politieke verwikkelingen vormen echter niet meer dan een achtergrond in dit verhaal over een jonge vrouw die zich ontwor stelt aan haar provinciale omge ving (21.15 uur). Volgende week donderdag tot en met zondag is 'Los Motivos de Berta' te zien. J.L. Guerin toont hierin eveneens het portret van een provinciaal meisje dat op het platteland van Castilië worstelt met de puberteitsjaren. Een poë tische film, waarin met minimale middelen de ontwikkeling van Berta wordt geschetst (21.15 uur). Tot en met zondag draait deze week nog 'Angst essen Seele auf' van Fassbinder. Een eenza me vrouw van in de vijftig ont moet in het café een Marokkaan se man. Een dansje eindigt in een huwelijk en dit stuit op veel vooroordelen (ook 21.15 uur). In het Kijkhuis duikt de toe schouwer aan de hand van Woody Allen in het verleden. Al len voert de kijker in 'Radio Days' mee naar zijn eigen jeugd toen de radio nog een centrale plaats had in de woonkamer. De ze anekdotische film toont ook de andere kant van radio en laat zien hoe een meisje talloze po gingen doet voor de microfoon te komen (19.30 en 21.45 uur). Laurie Anderson Maandag in het Kijkhuis 'Rocky Horror Picture Show', de verfilming van een musical uit de jaren zeventig (20.00 en 22.15 uur). Dinsdag is 'Betty Blue' te zien. Een psycho-drama van Beneix over een jonge schrij ver en zijn labiele vriendin (20.00 en 22.15 uur). 'Down by law' is een vrolijke film van Jim Jar- musch over drie mannen die sa men uit de gevangenis ontsnap pen (20.00 en 22.15 uur). Onder het motto muziek 'Round Midnight' en 'Home of the brave' bij LAK-Cinema. De eerste film is een werkstuk van Bertrand Tavemier, waarin Dex ter Gordon een slonzige saxofo nist speelt (20.00 uur). De twee film werd gemaakt door Laurie Anderson, een registratie van een eigen optreden (22.00 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 9