'Kinderen vinden geweld niet zo vreselijk' Van Kooten geen gastdocent Sluitende exploitatie Danstheater Ratjetoe van experimenten KIJK-UIT Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam VRIJDAG 25 MAART 1988 HHDSZSBHB. PAGINA 21 Illustrator Fiel van der Veen: "Kinderen vinden geweld niet zo vreselijk. Ja, een pagina bloed kan er best tussendoor. Ware het niet dat er onmiddellijk pedagogische reacties komen op zo'n tekening". Fiel van der Veen uit Haarlem kreeg onlangs een onderscheiding in de categorie boeken van de Nederlandse Illustratoren Club (NIC). Hij tekent kinderverhalen en illustreert tijdschriften. Werk van hem is van 7 t/m 29 mei te zien op een grote tentoonstelling van de NIC in het Stedelijk Museum in Amsterdam. HAARLEM - "In de Rode Prinses van Paul Biegel heb ik een akelige kerker getekend waar de gevange nen op de geraamten zitten van hun voorgangers, zoals dat ook in de tekst staat. Kinderen kijken daar volstrekt anders naar. Ze den ken er niet over na hoe dat skelet er is gekomen. Ze maken meteen een gedachtesprongetje: die gevange ne kan nog tegen een ruggewervel leunen...". "Ja, ik maak wel vreemde din gen mee, maar die spelen zich af aan de binnenkant van mijn hoofd. Het is beter dat ze daar blijven. Want ik leef hier namelijk van en als ik al te wilde dingen doe weet ik niet of de auteurs en de uitgevers daar zo gelukkig mee zijn". Rood op snee Ter verduidelijking haalt hij een paar kleine boekjes tevoorschijn die hijzelf heeft gemaakt: "In opla gen van 100 ongeveer, 't Zijn verha len die ikzelf schrijf en illustreer. Springdance ook naar Rotterdam AMSTERDAM (ANP) - Dansgroe pen uit New York, Grenoble, Pa rijs, Venetië, Londen en Amster dam zullen dit jaar van 12 tot en met 23 april te zien zijn op de jaar lijkse Springdance, het internatio naal festival voor de moderne dans in Utrecht. De meeste buitenland se groepen die in Utrecht op diver se locaties optreden, zullen dit jaar ook te zien zijn in Rotterdam. De kans bestaat zelfs dat het gehele festival volgend jaar al in beide ste den plaatsvindt. Er is evenwel geen sprake van een verhuizing van Utrecht naar Rotterdam. Dit vertel de George Brugmans namens de organisatie van het festival giste ren op een persconferentie in Am sterdam. In de programmering van dit jaar zal het verleden in zekere zin een rol spelen. Dat wil zeggen dat ge zelschappen die eerder in de afge lopen tien jaar op Springdance op traden ook dit jaar weer te zien zul len zijn. Brugmans noemde het fes tival van dit jaar er dan ook een 'festival van herkenning en verken ning'. door Frans Keijsper Die gebruik ik als experiment om te kijken hoever je met tekenen kunt gaan, wat de techniek alle maal toelaat. Hier heb ik een ver haal over scheuren die zich uit het papier bevrijden. Dat is geïllu streerd met echte scheuren, kijk, die pagina's zijn kapot. Het gaat over wat een scheur allemaal be leeft op zijn tocht door een kantoor. Als je daarmee naar een uitgever gaat ziet hij je komst waarschijnlijk met zorg tegemoet. Alleen al om produktie-technische redenen. Op een gegeven moment wordt die scheur gesteund door een ponsgat. Het boekje is rood op snee en dat ponsgat ook. Iedereen vroeg zich af hoe ik dat voor elkaar had gekre gen. Ik vind het een mooi geheim om te bewaren: hoe je een ponsgat rood op snee kunt krijgen." Waar houdt hij bij het uitvoeren van opdrachten rekening mee? "Ik volg niet altijd precies het verhaal, al bestaat die relatie wel. Als*het me nuttig lijkt de spanning wat te verhogen, stop ik in het de cor allerlei dingen die in de tekst niet voorkomen. Op die manier schrijf ik het verhaal een beetje te kenachtig verder". "De leeftijdsgroep van 8 tot 12 kijkt heel nauwkeurig, je mag ei genlijk niks verkeerd doen. Zodra je een zeerover opzadelt met een houten poot aan de verkeerde kant, is het echt mis. Daar krijg je brie ven op. Je moet er op letten dat dit soort dingen klopt". „Je wordt een beetje een eenza me zonderling als jë de hele dag in je eentje thuis zit te tekenen. Elke streep is bijna een handtekening. Het leidt tot een laat ik het voor zichtig zeggen prettig soort ge stoordheid, waarvan andere men sen geen last hebben". "Zo heb ik met iemand een mu ziekstuk gemaakt dat? bestaat uit sluitend uit het geluid van papier. Je hoort alleen maar ritselen, scheuren, wapperen en het knak ken. Dat soort geluiden. Het zijn van die dingen die je al nietmeer in een tekening kwijt kunt. Dergelij ke plannen voer ik echt uit. Nie mand ziet er heil in, maar het roept weer andere gedachten op waar- Illustrator Fiel van der Veen: 'Tekenen leidt tot gestoordheid door je een beetje in een halve waanzin blijft hangen. Een prettige accu om heel bruikbare tekenin gen uit te halen, voor boeken waar aan de mensen plezier hebben". Eetbaar kookboek "Zo heb ik wel het idee gehad een kookboek voor analfabeten te maken, want ik las in de krant dat er daarvan steeds meer komen. Elk voedsel kun je vriesdrogen en plet ten tot een stuk papier. Als je een tekeningetje maakt, dat een be paald gerecht voorstelt en je drukt dat met eetbare inkt op het papier, dan krijg je een kookboek waaruit je gewoon een vel kunt scheuren. Die doe je in een pan water en dat wordt bijvoorbeeld aardappelpu ree. Op het volgende vel staat een prei. Is het boek leeg dan koop je weer een nieuw. Omdat die boeken worden opgevreten kan de oplage heel aantrekkelijk worden, vooral als ik daar royalty's over zou krij gen. Daarmee zou mijn pensioen verzekerd zijn. Mijn plan was tech nisch niet uitvoerbaar. Maar die onzin is nodig, want als ik dat niet zou hebben zou ik niet kunnen te- kenen." Katholicisme Zijn jeugd bracht Fiel van der Veen (geboren 1943) in Nijmegen door. Hij herinnert zich kapot ge schoten straten, de oorlogsverha len van zijn oudere broer. "Al als kind tekende ik me suf, deugde nergens voor. En ik vond van alles uit, want uitvinder wor den leek me ook heel mooi. Het wa ren twee activiteiten die ik in zulke overmaat bedreef dat mijn ouders daar grote zorgen over hadden". "Ik tekende een mengeling van sprookje, religie, oorlog en vrede. Nijmegen was toen een behoorlijk :o GPD) katholiek terrein, een bolwerk der jezuïeten. Je werd al vroeg uit je bed gebeierd door al die kelere klokken. Er waren veel heiligen beelden, optochten met vaandels, misdienaartjes met van die roken de pannetjes. Dat gebruikte ik ook in mijn tekeningen". "In de lucht beeldde ik engelen en vliegtuigen af die door elkaar heenvlogen en bommen gooiden ja, de engelen ook. Later tekende ik meer sprookjesachtige onderwer pen. Het goed en het kwaad: een zwart en een wit leger. Ja, toen ge loofde ik nog in spoken, maar dat is er nu een beetje af. Ik geloof eigen lijk niks meer, ik wil alleen maar iets wéten. Ik kom uit een katho liek gezin, maar het was zo'n soort katholicisme waar de fles vrolijk rondging. Dat was heel aange naam, vooral wanneer je van een bourgondisch leven houdt. Ik heb daar niet zo onder geleden." LEIDEN - "Het bericht dat Kees van Kooten als gastschrijver naar Leiden zou komen berust op on waarheid". Dit zei vandaag me vrouw Van Westrienen, secretares se van de Vakgroep Nederlands, in een reactie op een bericht in het Leidse Universiteitsblad Mare. In dat bericht wordt gesteld dat "Van Kooten weliswaar nog niet officieel heeft toegestemd, maar (,..)heeft la ten weten wel voor het idee" van een gastschrijverschap te voelen. DEN HAAG (ANP) - Het Neder lands Dans Theater haalt dit eerste seizoen in het nieuwgebouwde ei gen onderkomen aan het Spui in de Haagse binnenstad zijn doelstel ling: een sluitende exploitatie. Er zijn veel meer voorstellingen gege ven dan voorheen mogelijk waren en de bezoekersaantallen zijn gro ter dan verwacht. Het komende seizoen brengt het gezelschap evenals dit seizoen negen nieuwe programma's uit, waarvan twee door de kleinere groep NDT 2. De leiding van het NDT zegt ver bijsterd te zijn door het bezoek op de wat ongebruikelijke dinsdag- en woensdagavonden waarop vroeger geen voorstellingen werden gege ven. Een zaalbezetting van 80 pro cent op deze avonden is normaal, terwijl de voorstellingen op andere avonden geheel of nagenoeg ge heel zijn uitverkocht. Het NDT signaleert verder dat het publiek is veranderd. Er is veel meer belangstelling gekomen van vrij jonge, tamelijk hoog opgeleide mensen met een baan, in de leef tijdsgroep van twintig tot veertig jaar. Het is tegenwoordig heel ge woon dat aan het einde van de voorstelling de dansers tien minu ten applaus krijgen. Dansconcert 'Geen Deel' Voorstelling: Geen Deel. Een dansconcert van Neel Verdoorn en Arend Niks. Dans: Neel Verdoorn, Ellen Knubben, Nienke Reehorst; (bas)gitaar Corrie van Binsber- gen; toetsen Albert Veenendaal; slagwerk Arend Niks. Gezien op 24 maart LAK-thea- ter. LEIDEN - In de Dikke van Dale is het woord dansconcert niet op genomen, maar wat je je er bij moet voorstellen word je na het zien van de voorstelling Geen Deel wel duidelijk. Op initiatief van danseres Neel Verdoom en slagwerker Arend Niks is. al im proviserend waarschijnlijk, een voorstelling ontstaan waarbij de dialoog tussen muziek en dans centraal staat. Geen Deel is dan ook op z'n sterkst wanneer er werkelijk sprake is van zo'n tweegesprek en dat gebeurt mijns inziens toch te weinig. Ei genlijk zijn er maar een paar mo menten goed en die zijn echt goed. Wanneer drummer Arend Niks naar voren komt en precies drumt wat danseres Nienke Ree horst aan korte en heftige bewe gingen maakt of wanneer de drie danseressen drumbewegingen op maat maken, ja dan is Geen Deel een dansconcert. De drum mer danst met zijn drumstokken en de danseressen gebruiken hun lichaam als slagwerkinstru ment in een luchtige compositie. Vitaal en dynamisch, de gefron ste wenkbrauwen van Nienke Reehorst en de knipogen van Arend Niks zorgen voor hilariteit en ironisch ontroerend wordt het wanneer Albert Veenendaal met zijn ghetto-blaster een treurig liedje zingt, ondersteund door de Scène uit 'Geen Deel': 'Het lichaam als slagwerkinstrument'. danseressen als achtergrond koor. De rest van de voorstelling kun je ongeveer typeren als een ratjetoe van uitprobeersels. Jazz- en moderne dansidioom wordt losgelaten op een potpourri van muziekstijlen als jazz, jaren ze ventig gitaarsoli, rock, vaudevil le etc. Die veelheid en structuur loosheid (wat heb ik daar toch mee?) doen Geen Deel de das om. Op een gegeven moment heb je het allemaal wel gezien, die fratsen. En de choreografie en muziek afzonderlijk zijn te zwak om de aandacht vast te houden. Wat ontbreekt is een re gisseur die knopen doorhakt, de rommel eruit haalt en de juweel tjes koestert. Iemand die orde op zaken stelt. INFRID VAN FRANKENHUYZEN Van Westrienen sprak hoogleraar Ton Anbeek, die zitting heeft in de commissie die de be noeming van gastschrijvers regelt. "Wij vinden het erg onelegant dat er in dat bericht staat dat Maar ten 't Hart nummer één op ons lijst je stond. Nu 't Hart heeft gewei gerd, lijkt het net alsof Van Kooten 'tweede keus' zou zijn geweest". Kees van Kooten is overigens wel gepolst over een eventueel gastschrijverschap in Leiden, maar hij heeft afwijzend gereageerd, al dus Van Westrienen. Muziektheater brengt eigen opera-produklies AMSTERDAM (ANP) - Het Mu- ziektheater in Amsterdam komt in het seizoen 1988/1989 met twee ei gen opera-produkties: 'De Naam van de Maan' en 'The Making of the Representative for Planet 8'. De Naam van de Maan is een jeugdopera van componist Kees Olthuis en tektschrijvers Annie M.G. Schmidt en Flip van Duyn. The Making of the Representative for Planet 8 is van componist Phi lip Glass naar het gelijknamige boek van Doris Lessing. Zij schreef ook het libretto. Deze opera komt tot stand in co-produktie met Houston Grand Opera, English Na tional Opera en de Opera van Kiel. De jeugdopera wordt gebracht door ongeveer honderd jongeren. Het Nederlands Jeugd Strijkor kest, aangevuld met jeugdige bla zers en slagwerkers, staat onder lei ding van Roland Kieft. De regie is in handen van Hans Nieuwenhuis. De Naam van de Maan gaat op 25 december in première. In Planeet 8 treden onder ande ren de solisten Lesley Garrett, Ri chard Angas en Andrew Shore op. Het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Opera koor staan onder leiding van Bruce Ferden. De Japanner Minoru Tera- da Domberger heeft de regie. De première is op 8 juli in Houston in de Verenigde Staten. Het Muziektheater heeft verder voor het komende seizoen vier gastgezelschappen weten te con tracteren: Cloud Chamber, Com pagnie Carolyn Carlson, Com pagnie Maguy Marin en het Neder lands Dans Theater. Leiden Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou de Singel 28-32, 'Gedrukt voor het le ven', verschillende soorten drukwerk voor het dagelijks gebruik vanaf eind van de vorige eeuw tot heden, t/m 25/4; di. t/m za. 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-.117 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, 'Kawahara Keiga, foto graaf zonder camera', en 'Chimu, pre- Spaans aardewerk uit Peru', tot 11/4 di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma nente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. ën zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, per manente expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di. t/m za. 10-16 uur. Galerij Atelier 'Treetje Lager' - Oude Rijn 138, 'Diogenes restaureert in Lei den', fotodokumentatie van restaura tieprojecten van de Stichting Dioge nes, aangevuld met oorspronkelijke bouwmaterialen en gereedschap, en dokumentatie over oude bouwwij zen, t/m 26/3; woe. do. en vr. 13.30-18 uur, do. 19-21 uur, za. 12.30-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg 18-20, schilderijen en aquarellen van Bert Grotjohann en bronzen en aluminium dierplastieken van Hetty Heyster, t/m 17/4; vr. za. zo. van 13.30- 17.30 uur. Galerie Stelling - Burgsteeg 14, schil derijen van Ben Hoezen en perspex objecten van Eric Hirdes, tot 6/4; wo. t/m za. van 13-18 uur. Galerie Fotomama - Koppenhink- steeg 6, fotowerken van Jean Paul Rohner, t/m 26/3; woe. t/m za. van 13- Art Centre Droomfabriek - Oude Sin gel 56, Annemarie Wouters met eco- line tekeningen en olieverf-schilderij- Lakgalerie - Cleveringaplaats 1, schil derijen van Klaas Bosker, t/m 23/4; ma. t/m vr. 10-22 uur. naars, leden van Ars, met diverse technieken, van 26/3 t/m 4/4; dag. van 13-16 uur. Onderzoekcentrum sturing en sa menleving - Maresingel 3, schilderij en van Marijke Bovens, tot 20/5; ge opend tijdens kantooruren. Nutsspaarbanken - Doezastraat 35/37 en Oude Rijn 56, exposities van leden van de Grafiekwinkel Inkt, o.a. etsen, litho's en houtsnedes. i fotografisch werk, Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10 (blauw gang), L. Baron von Richter met foto's met de nadruk op pasteltin- Signaal, Studio voor vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vorm gevers tonen diverse ontwerpen, te vens presentatiemappen, do. 12-21 12-18 t 12-17 v Pand Caecilia - Caeciliastraat 18, Hie- ke de Jong met gouaches, Betty Nico- lai met olieverfschilderijen, Monique van der Ploeg en Saskia Masseling met grafiek en Liesbeth Taminiau met aquarel en pentekeningen, tot 3/6; zo. van 13-17 uur. Alphen Galerie Rhijnkade 11 - Rijnkade 11, Krikor Momdjian met olieschilde rijen, etsen en pastels, t/m 28/4; di. t/m za. 10-17.30 uur, vr. 10-21 uur. Hillegom Kunstgalerie 'Catharina' - Meerstraat- promenade 12b, Gentse kunstenaar Janus 11 met schilderijen waarop de relatie tussen mens en natuur cen traal staat, t/m 1/4; geopend di. t/m za. Leiderdorp Restaurant Elisabeth Ziekenhuis - Si mon Smitweg, zwart/wit- en kleuren- ffoto's van Film- en Fotoclub 'Da- guerre', t/m 8/5; ma. t/m vr. van 8.30- 17.30 uur, za. en zo. 9-15 uur. Lisse Artopa - Grevelingstraat 50, Ella Schimmel met gemengde technieken en Petra Boshart met beelden, t/m 27/3; do.za.zo. 13.30-16.30 uur, do. 19.30-21.30 uur. Noorden Hotel-Restaurant 'De Watergeus' - Si mon van Capelweg 10, tekeningen en olieverfschilderijen van Thea de Bruin, t/m 4/4; di. t/m zo. vanaf 12.00 Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe. na 14 uur. Hotel Noordzee - Kon. Wilhelmina- boulevard 8, aquarellen op sculptu ren en eieren, wilde bosvruchten 'en romantische taferelen van Ingrid de Boer-Bonefaas, t/m 4/4. Noordwijkerhout Openbare Bibliotheek - Herenweg 2, werk van de weefsters van de weef- kring 'De Bollenstreek' en keramiek van Hanne Oele, t/m 28/3; geopend tij dens openingsuren. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, permanente tentoonstel ling 'De andere Middeleeuwen'; the ma tentoonstelling 'De toekomst van Rijnsburgs Verleden', vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur. Voorschoten Voorschotense Kunstkring - Voor straat 12, werk van Luut de Gelder, Anne Hulleman, Fanny Mazure en Karen Person, t/m 27/3; geopend woe. t/m zo. 14-17 uur. Pop 'Axe of Hope' is een drietal muzikan ten, allen afkomstig uit Leiden. Zij bestaan sinds september 1987 en hun muziek is beïnvloed door groepen als Killing Joke en Chameleons. Zij spe len krachtige nummers met een dui delijke melodielijn. Axe of Hope is vrijdagavond rond 23.30 uur in het zoldercafé van het LVC. Zaterdagavond treden op in het LVC de bands 'Vaudeville', Crème de la Cream'. Beide groepen spelen een re pertoire ontleend aan Joe Cocker, Willy de Ville en the Beatles. Zij on dersteunen met hun optreden een aantal jonge ontwerpers van kleding, die een modeshow geven in het LVC. In het Katwijkse 'Tripodia' treedt za terdagavond om 20.15 uur een gloed nieuw artiestenduo op dat luistert naar de naam 'Maurits en Kees van der Woude'. Zij brengen het program ma 'Zindroom'. Ze zijn volgens opa Van der Woude begaafd tot in het diepst van hun DNA-struktuur. Hun show boeit, vermaakt en ontroert. Wat zij precies doen is niet duidelijk. Kaarten verkrijgbaar bij K&O, Lei den, Oude Vest 45; VVV Katwijk, Vuurbaakplein; K&O Katwijk, Sluis- weg 16, telefoon 01718-16400. Telefo nisch reserveren op werkdagen tus sen 9.00-12.00 uur alleen bij K&O Kat wijk. Klassiek De Christelijke Oratorium Vereni ging Ex Animo brengt op 29 maart in de Stadsgehoorzaal te Leiden een uit voering van J.S. Bachs 'Matthaus Passion'. Ze worden daarbij begeleid door het Randstedelijk Begeleidings orkest en het geheel staat onder lei ding van Wim de Ru. Toegangskaar- i bij K&O, Oude Vest 45, te Leiden. i de zaal ver- In de Hartebrugkerk te Leiden zal op woensdag 30 maart om 20.15 het Col legium Musicum Almae Matris Bol ogna (koor orkest) een concert ge ven, getiteld 'Musicum Sacra dal XVI al XX secoio'. Dit concert vindt plaats in het kader van een uitwisseling tus sen het USKO en het Collegium Al mae Matris Bologna dit jaar. Het ge heel staat onder leiding van David Winton. Kaarten verkrijgbaar voor aanvang van de voorstelling. De flamenco-gitarist Guy van Duij- nen.is op woensdag 30 maart in de Ka pelzaal van het K&O-gebouw in Lei den te beluisteren in een uitgebreid programma van Spaanse muziek. Aanvang 20.15 uur. Telefonisch plaatsbespreken vanaf 10.00 uur op r0771-141141. Flamenco-gitarist Guy van Duij- Op donderdag 31 maart om 19.00 uur en op 1 april 1988 om 11.30 uur wordt Bachs Matthaus Passion in de Pieter skerk uitgevoerd door het Bachkoor Holland. Medewerking: Ute Fruhha- ber (sopraan, 31 maart), Marianne Koopman (sopraan, 1 april), Kurt Equiluz (tenor, evangelist), Peter Bar- tels (tenor, aria's), Herman Christian Polster (bas, Christus), Ulrike Cold (bas, aria's). Hans Broekman (orgel), Ben de Ligt (gamba), Jongenskoor onder leiding van Etty van der Mei en het Amsterdams Kamerorkest (leden Concertgebouworkest). Kaarten verkrijgbaar bij alle be- spreekburo's; K&O, Oude Vest 45, Leiden (071-141141); Bureau Bach koor Holland, Pieterskerkhof 4b, Lei den (071-144769) en indien voorradig op genoemde concertdata voor aan vang aan de Pieterskerk. In de Kapelzaal van K&O is op don derdag het podium voor de Marlies Molenaar. Zij geeft een lunchconcert en speelt daarbij de Sonate in A grote terts D959 van F. Schubert. Van 12.45- 13.30 uur. Lcidsc Schouwburg vr 25, za 26, 20.15 uur; Jenny Arean en Swami George Groot in: 'Neem je een apie voor me mee', ma 28, 20.15 uur; Toneelgroep Am sterdam met de klassieke triller: 'De Twaalf Gezworenen', di 29, 14.30' uur; kindervoorstelling: 'De grote meneer Kaktus Show' met Peter Jan Rens. wo 30, 19.00 uur; de wereldberoemde Italiaanse meesterclowns Alberto en Carlo'Colombaioni met de familie- oorstelling: 'I Colombaioni'. LAK-theatcr vr 25, za 26, 20.30 uur; Belgische to neelgroep De Tijd met: 'In de een zaamheid van de katoenvelden'. wo 30 do 31, 20.30 uur: 'De nacht der Tribaden' door de Rotterdamse groep Fact. Appclthcatcr vr 25. za 26, wo 30. do 31,20.15 uur; To neelgroep De Appel speelt: 'Ghetto' van Joshua Sobol, met o.a. Heddy Lester, Aus Greidanus en Carol Lins- Circusthcatcr zo 27, 12.15-13.30 uur; Arrion Ensem ble olv Alexandru Lascae, mmv Lola Bobeso, viool, werk van Borodin, Pugnani-Kreisler, Tsjaikovski, Grieg en Bartok. Diligentia vr 25, za 26, 20.15 uur; Cabaret Zak As met: 'Het nut van de neushoorn', zo 27,11.30 uur; Abbie de Quant (fluit) en Elizabeth van Malde (piano): wer ken van o.a. Reinecke, Schubert en Poulenc zo 27, 14.30 uur: Ned. Strijksextet; Brahms-progr. zo 27,20.15 uur: A'dams Projekt Koor olv Bernard van Beurden; mmv En semble d'Accoord e.a. met werken van Beethoven, R. Strauss en Men delssohn di 29, 12.45 tot 13.30 uur; Kees van Kooten leest uit eigen werk. woe 30 en do 31, 20.15 uur; De Zwarte komedie: 'Tucholsky; met Jan Jaap Jansen, Ineke ter Heege, Max Schur en Chris Cauwenberghs. Koninklijke Schouwburg za 26, t/m woe 30, 20.15 uur; Haagse Comedie met 'Happy End', van Doro thy Lane; regie Eddy Habbema, met Michael van buuren, Guido Jonckers, Lucas Dietens en Reinier Heide- Muzickthcatcr vr 25 en za 26,20.15 uur; Residentieor kest olv Alain Lombard; mmv Linda Kelm (sopraan) Wagner-programma. zo 27, 20.15 uur; Radio Symfonie Or- Grusin en Tom Scott. kest olv Antoni Ros-Marba r Martinova, Alexander Barantschik viool. Bach-concert voor 2-violen in d BWV 1043, Schnittke-Concerto Gros- so voor 2 violen en orkest, Haydn symfonie nr. 104. zo 27,14.15 uur; Concertgebouwor kest olv Nikolaus Harnon concert mmv Robert Holl Bas, Kurt Equiliz tenor, Arleen Augér sopraan, Jadwiga Rappe alt, Thomas Moser tenor en Anton Scharinger bas, en het Neder lands kamerkoor. J.S. Bach-Johan- nes Passion. ma 28 en di 29, 19.15 uur; K.C.O.V. Excelsior, Nedpho olv Meindert Boe kei, mmv Charles van Tassel bas, Ro nald Bufkens tenor, Ellen Bolongino sopraan, Catherine Patriasz alt, Ad van Baasbank tenor e.a. J.S. Bach- Matthaus Passion. woe 30, 12.30 uur; Lunchconcert, Combattimento Consort olv Jan-Wil- lem de Vriend. C.C. Amstelveen vr 25, 20.15 uur; I Colombaioni. za 26. 20.15 uur; 'Mijn zuster en ik' met Josephine van Gasteren Sacco van der Made e.a. regie Jos Brink. zo 27, 14.30 uur; Folkloristische Dansgroep Paloina. Nieuwe de la Mar Theater vr 26, za 27, 20.15'uur; zo 28, 14.00 uur; 'Jeans' met Jacco van Lee en Su- ma 28 t/m do 31, 20.15 uur; 'Rita en Frank' met Carolien van den Berg, Jules Hamel. Stadsschouwburg vr 25 en za 26, 20.15 uur; KNS Ant werpen, 'Artiestenuitgang' met Guy van Sande en Hubert Damen. zo 27, 15.00 uur; Familiematinee Scapinoballet. ma 28 t/m do 31, 20.15 uur; Toneel groep Amsterdam 'In de eenzaam heid van de katoenvelden', met Mar- jon Brandsma en Kitty Curbouis. De Doelen vr 25, 20.15 uur; Radio Symfonie Or kest, olv Kenneth Montgomery mmv Lucia Meeuwsen mezzo-sopraan, met werken van Frescobaldi/Ghedini Weill en Berio. zo 27, 11.00 uur; Zondagsconcert Freddy Golden's Big Band. uur; André van Duin Revue, di 29 en woe 30, 20.15 uur; 'Heimweh' muzikaal Volkstoneel met Carry Tef- sen en Conny Vandenbos. Theater Zuidplcin vr 25, za 26. 20.00 uur, zo 27.14.00 uur; 'Polenbloed' opera van Oskar Nedbal en Leo Stein. ma 28. 14.00 en 20.15 uur; 'Trois Fois Courtelline', 3 eenakters van Georges Courtelline door Centre Dramatique de Rennes en Compagnie Pierre De- programma, met Saskia Gardien. Au gust Gischler, Jaqueline v.d. Ham, John Englisch, Frans Schaven en Maarten Vogel. e.a. woe 30, 20.15 uur; 'Pan' met Warre Borgmans, Antje de Boeck, Nark Ver- straete, Vic de Wachter en Johan van Asche. do 31, 20.15 uur; 'De Rozebotteltijd' door Paul de Leeuw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21