Perestrojka komt ook kerk ten goede Doop van Rusland wordt na duizend jaar overal grootscheeps herdacht DINSDAG 22 MAART 1988 Dit jaar is het duizend jaar geleden dat de Russische grootvorst Vladimir bevel gaf dat zijn hele volk in de rivier de Dnjepr bij Kiev moest worden gedoopt. Dit feit, dat de Doop van Rusland wordt genoemd, is het begin van de kerstening van het oude Roes. Vanaf die tijd ontwikkelde zich de Russische cultuur zoals wij die kennen, niet in de laatste plaats uit de Russische literatuur. Drager van deze cultuur door de eeuwen heen was vooral de Russisch Orthodoxe Kerk, die dit jaar dan ook op grootscheepse wijze het millennium van het Russisch christendom viert. In de Sovjetunie, maar ook daarbuiten. Want met name sinds de revolutie van 1917 zijn er overal ter wereld Russisch orthodoxen. Ook in Nederland. Duizend Jaar Russisch Christendom Thohejiethe KPEUIEHHflPyCH Het Danïlov-klooster in Moskou (tekening boven). Dit dertiende eeuwse com plex werd in 1928 gesloten. Ter gelegenheid van het mil lennium kreeg de Russisch Orthodoxe kerk het verval len complex enkele jaren ge leden weer ter beschikking om het uit eigen middelen te herbouwen. Nu is het uit puin herrezen. (Tekening gpd> -Cr* Het Rode Plein met rechts het Kremlin en in het midden de beroemde Basilius-kathedraal met z'n 'toverbalkoepels'. Een Russisch-orthodoxe bisschop heeft onlangs in een hoogst onge bruikelijke procedure een oproep aan het Kremlin openbaar gemaakt, waarin hij pleit voor de heropening van het oudste Russische klooster uit 1051, dat in Kiev staat. De brief van bisschop Feodosij van As- trachan en Jenotajevka is gepubli ceerd in het Bulletin van de christe lijke gemeenschap, dat wordt uitge geven door de orthodoxe ex-politie ke gevangene Alexander Ogorod- nikov. Door Ton van der Werf De bisschop besloot de tekst van zijn brief te publiceren toen hy na twee maanden wachten geen antwoord uit het Kremlin kreeg. Hij had Gorbatsjov ge vraagd ter gelegenheid van het 1000-jarig jubileum van het Russisch christendom weer monniken tot het Kievse Pet- sjerski- of Holenklooster toe te laten. Verder had hij geklaagd dat kloosterge meenschappen zeer worden tegenge werkt als zij de opengevallen plaatsen van overleden monniken door jongeren willen laten innemen. Het klooster aan de oevers van de Dnjepr in Kiev werd in 1961 gesloten. Bisschop Feodosij om schrijft het als de wieg van het Russische christendom. Tenslotte vond de Doop van Rusland in 988 daar plaats. Kroniek Het besluit van grootvorst Vladimir zich te laten dopen, kwam niet zomaar. De Kievse monnik Nestor (die leefde in de tweede helft van de elfde eeuw) heeft in zijn Kroniek het verhaal van Vladimirs bekering geschreven. Hij vertelt hoe de grootvorst in zijn streven naar meer con tacten met ondermeer het Oostromeinse rijk achtereenvolgens vertegenwoordi gers van godsdiensten uit de buurlanden van het oude Roes - dat het huidige Rus land, de Oekraine en Wit-Rusland om vatte - ontving: moslims, Duitse christe nen uit Rome, gestuurd door de paus en joden. Zonder Vladimir te overtuigen, vertel den zij over hun geloof, hun zeden en ge bruiken. Tenslotte kwam er een Griekse wijsgeer bij de grootvorst, die hem over de gewijde historie vanaf Adam tot het Laatste Oordeel vertelde. Na deze toe lichting raadpleegde de grootvorst zijn bojaren en stuurde vervolgens gezanten op pad om de manier van bidden van de diverse religies te onderzoeken. De afge zanten kwamen terug met een afwijzend oordeel over de islam, de joden en de la- tijnse kerk. Maar in Constantinopel wa ren zij getroffen door de ontroerende pracht van de Heilige Liturgie. Zij zelden niet meer te hebben geweten of ze in de hemel of op aarde waren, want zulke schoonheid is niet van deze wereld. "Wij zijn niet in staat het te vertellen. Wij we ten alleen maar dat daar God onder de mensen woont", moeten ze hebben ge zegd. Toen stond voor Vladimir vast wat hij moest doen: zich door de Doop laten op nemen in de Griekse kerk. Voor het zo ver was, eiste hij na zijn verovering van de Griekse stad Cherson op de Krim van de Oostromeinse keizers Basilius en Constantijn van Constantinopel de hand van hun zuster Anna. Terwijl hij de komst van zijn bruid afwachtte, werd Vladimir volgens de kronieken blind, maar zijn blindheid genas door het water van de doop, die hem door de bisschop van Cherson werd toegediend. Daarna trouwde Vladimir met Anna. Weer terug in Kiev liet de grootvorst alle heidense beelden en idolen kapot gooien en beval hij dat de hele bevolking gedoopt moest worden in de Dnjepr. Hij liet kerken bouwen en verordon neerde dat ook in andere vorstendom men de christelijke eredienst moest wor den ingevoerd en de bevolking moest worden gedoopt. Als consequentie van zijn overgang tot het christendom schaf te Vladimir de doodstraf af, verbood on menselijke straffen zoals verminkingen en zorgde voor een goed systeem van maatschappelijke hulpverlening aan ar men, weduwen en wezen. Het kloosterle ven kwam tot grote bloei, bijvoorbeeld in het Kievse Holenklooster. Mongolen Aan deze Kievse période van de Russi sche geschiedenis komt een eind in de dertiende eeuw door de invallen van de Mongolen en Tataren. Kiev valt in 1237. Er volgt een periode van Mongoolse overheersing, die duurt tot 1380, als de Mongolen bij de slag op het Snippenveld worden verslagen. Tijdens deze over heersing echter werd wel voortgegaan met de kerstening van de niqt-Russische bevolking; het monnikenleven bloeide en de ikonen-schilderkunst bereikte gro te hoogten (bekend uit die tijd is de mon nik Andrej Roebljov die tijdens de vie ring van het millennium als heilige aan de Russisch orthodoxe heiligenkalender wordt toegevoegd). Het centrum van de macht verplaatste zich in die tijd naar Moskou. In 1448 maakten de Russische bis schoppen zich los van de patriarch van Constantinopel en vormden een zelfstan dige kerk. Toen kort daarop Constan tinopel door de Turken werd veroverd, ontstond in Rusland de theorie van Mos kou, het derde Rome, volgens welke Moskou het christelijke keizerrijk dat eerst in Rome en later in Constantinopel was gevestigd, moest voortzetten. Daar om namen in die tijd de grootvorsten van Moskou, die hun macht inmiddels over alle andere vorstendommen hadden uit gebreid, de titel 'tsaar' caesar, keizer) De Moskouse periode duurde tot 1700. In deze periode valt het bewind van Ivan de Verschrikkelijke, dat heel wat minder christelijk was dan de tijd van Vladimir. In 1589 nam de metropoliet van Moskou met toestemming van de patriarch van Constantinopel de titel patriarch aan. Nieuwe periode Met Tsaar Peter de Grote, bekend om zijn hervormingen en moderne inzich ten, begint een nieuwe periode in de Rus sische geschiedenis, de Petersburgse pe riode. Omdat de autoritaire Peter nie mand naast zich duldde, verbood hij in 1700 na het overlijden van patriarch Adriaan de verkiezing van een nieuwe patriarch. De kerk werd sindsdien door een synode bestuurd. De leden daarvan werden door de tsaar benoemd en afge zet. De kerk werd dus sterk afhankelijk van de tsaren. De tsarina's Elisabeth en Catharina II probeerden eveneens niet alleen de invloed van de kerk te vermin deren, maar drongen ook haar maat schappelijke activiteiten terug. Veel ker kelijk bezit werd onteigend en ruim de helft van het aantal kloosters werd geslo ten. De kerk werd min of meer terugge bracht tot een soort administratie in godsdienstzaken. De kerkelijke organisatie functioneer de echter prima en vooral in de vorige eeuw werden de theologische opleidin gen verbeterd en uitgebreid. In die ne gentiende eeuw kwam het startsendom tot grote bloei. 'Startsen' zijn de uit het werk van Dostojevsky zo bekende grote geestelijke leiders onder de monniken, wier advies en raad velen kwamen in winnen. Bekendste is de heilige Serafim van Sarov. In het begin van de twintigste eeuw gingen steeds meer stemmen op tot her stel van het patriarchaat. Na de troonsaf stand van tsaar Nikolaas II in maart 1917 kwam een concilie van de Russisch Or thodoxe Kerk bijeen en herstelde de pa triarchale bestuursvorm van de kerk. Op 5 november van dat jaar werd metropo liet Tichon van Moskou tot patriarch ge kozen. Intussen hadden de bolsjeviki de macht in Rusland overgenomen en nog voordat het concilie in de zomer van 1918 gesloten was een begin gemaakt met een van de smartelijkste perioden uit de geschiedenis van het Russisch christendom: de kerkvervolgingen in de jaren twintig en dertig. Alle kerkelijke bezittingen werden geconfiskeerd, patri arch Tichon werd in de gevangenis gezet en na zijn dood in 1925 mocht er geen op volger worden gekozen. Moorden, arres taties, dwangarbeid waren het deel van veel priesters, bisschoppen en gelovigen. Wetgeving In 1929 werd een wetgeving op de reli gieuze verenigingen ingevoerd die tot op dit moment bijna ongewijzigd van kracht is, ofschoon er vorig jaar belang rijke wetswijzigingen zijn aangekon digd. Kerken mogen bijvoorbeeld geen onroerend goed bezitten, geen propagan da maken, geen activiteiten ontplooien buiten het kerkgebouw, geen diakonaal werk doen, geen godsdienstonderricht geven. Een niet door de sovjetautoritei ten bevestigd bericht van ruim een jaar geleden en komend uit kerkelijke bron meldde als nieuwe maatregelen onder meer de mogelijkheid voor kerken eigen gebouwen te mogen bezitten en activitei ten buiten het kerkgebouw te ontplooi en. Overigens is maar een klein deel van de kerkgebouwen van vóór de revolutie beschikbaar voor de eredienst. Patriarch Tichon had in zijn benarde positie al de gelovigen aangespoord loy aal te zijn tegenover het vaderland en de sovjetstaat, zonder overigens het geloof te verzaken of de kerk te verraden. Die loyaliteit kwam in de jaren van de Twee de Wereldoorlog tot uiting in de oproep aan de gelovigen de strijd tegen het Duit se fascisme te steunen. De kerk finan cierde uit eigen middelen twee regimen ten, gewijd aan de heilige Alexander Nje- vski en Dimitri Donskoj. Die houding bezorgde haar wat goodwill. In 1943 mocht er een nieuwe patriarch worden gekozen, enkele seminaries werden her opend en mochten weer studenten opne men, er mochten nieuwe bisschoppen (aan de vooravond van de oorlog waren er nog maar vier bisschoppen op hun post) en priesters worden gewijd. Goodwill De positie van de kerk bleek dus na d-e oorlog aanzienlijk versterkt. De vredes- activiteiten van de Russisch Orthodoxe Kerk gedurende de laatste decennia heb ben voor nog meer goodwill gezorgd. De glasnost en perestrojka van Gorbatsjov komen de kerk eveneens ten goede. En zo is de situatie van dit moment er een van optimisme. "Kijk maar hoe wij ons verbeterd hebben", zei een trotse Russi sche aartsbisschop, wijzend op onder meer het Danilov-klooster in Moskou dat nieuw herrezen is uit het puin. Dit der tiende eeuwse complex werd in 1928 ge sloten. Ter gelegenheid van het millenni um kreeg de kerk het vervallen complex enkele jaren geleden weer ter beschik king om het uit eigen middelen te her bouwen. Gigantisch Dertien kerken, een verblijf voor patri arch Pimen, kantoorgebouwen voor de kerkelijke administratie, een gastenver blijf en een klooster voor dertig nieuwe monniken werden in een gigantische krachtsinspanning van de hele kerk (54 miljoen gelovigen) uit eigen middelen vrijwel steen voor steen ge- of herbouwd: Op tachtig kilometer afstand van Mos kou werd het klooster van Zagorsk, tot nu toe het centrum van de kerk, even eens hersteld en uitgebreid. Daar, in Zagorsk en in Moskou, maar later ook in Kiev, Novgorod en elders, wordt in de maanden juni en juli het millennium luister bijgezet. Op 5 juni wordt er een concilie gehouden, waarop ondermeer enkele grote figuren uit de geschiedenis van de kerk heilig worden verklaard. On der hen de ikonenschilder Andrej Roebl jov, de al genoemde vorst Dimitri Dons koj, de monnik Ambrosi, die een vriend van de schrijver Dostojevsky was, en de zalige Xenia, die zich het lot van de'koet siers aantrok. Op 12 juni worden er in de hele kerk dankdiensten gehouden. Orthodoxe gelovigen uit de hele we reld vieren het feest in Rusland mee. Ook leiders van andere kerkgenootschappen de Russisch Orthodoxe Kerk is sinds 1962 lid van de Wereldraad van Kerken zullen te gast zijn bij het Moskouse pa triarchaat. De paus zal daar niet bij zijn, wèl de Nederlandse kardinaal Wille brands, hoofd van het Secretariaat voor de Eenheid. Hoewel de laatste maanden de betrekking tussen het Vaticaan en het patriarchaat weer verbeterd zijn, is de kwestie van de Oekraïense Kerk de met Rome geünieerde kerk, die na de Tweede Wereldoorlog bij de Russisch Orthodoxe Kerk werd ingelijfd sinds het pontificaat van de Poolse paus Jo hannes Paulus II een struikelblok ge weest voor de goede betrekkingen tus sen Rome en Moskou. Missie Ofschoon de oosterse orthodoxe kerken weinig zendingsdrift bezitten, heeft de Russische Kerk in het verleden wel wat gemissioneerd. Zo werd de kerk geves tigd in bijvoorbeeld Alaska, Japan en China. Dat er nu over de hele wereld Russisch orthodoxen te vinden zijn ligt echter vooral aan de revolutie van 1917. Veel tegenstanders van de rode revolutie vluchtten toen naar het westen en kwa men ondermeer in West-Europa, maar ook in de Verenigde Staten terecht. Hun problemen met de leiding van de kerk die in Rusland onder zeer moeilijke om standigheden verkeerde en met wie praktisch geen communicatie mogelijk was, leidde tot de instelling van een ei gen Orthodoxe Kerk in Amerika onder leiding van een synode. De koers van deze synodale kerk die enkele jaren geleden de laatste tsaar en zijn familie heilig heeft verklaard riep al gauw weerstanden op en zo plaatsten grote groepen Russisch orthodoxen zich onder leiding van het oecumenische pa triarchaat van Constantinopel, dat voor hen in West-Europa een eigen aartsbis dom in Parijs oprichtte met zetel in de Rue Daru. Deze controverse, recht streeks samenhangend met de gevolgen van de revolutie, veroorzaakt nog steeds een scheiding tussen de verschillende Russisch orthodoxen. Met name de sy- nodalen hebben nog steeds grote aversie tegen beide andere jurisdicties, ofschoon de tijd bezig is de wonden te helen. Zo waren er bij de opening van de Mil lennium-viering van de Russisch Ortho doxe Kerk van het Moskouse patriar chaat op 24 januari in Amsterdam verte genwoordigers van de verschillende ju risdicties aanwezig, net als representan ten van andere kerken, onder wie bis schop Bomers van Haarlem en zijn oud- katholieke collega Horstmans. Nederland In Nederland is er net als elders een Vereniging van Orthodoxen, gewijd aan de Heilige Nikolaas van Myra, die jaar lijks gelovigen van de verschillende ju risdicties samenbrengt, bezinningsda gen en kinderkampen organiseert, een jaarboek uitgeeft en vooral in praktische zaken probeert coördinerend te werken. Deze vereniging werkt ook mee in de or ganisatie van een groot herdenkingscon cert dat op 25 september mogelijk in aanwezigheid van koningin Beatrix in Zwolle wordt gehouden. Aan het concert werken diverse koren mee. Vanwege de relaties van de vredesbe wegingen met de kerken in Rusland, or ganiseren Pax Christi en een aantal an dere instanties onder auspiciën van de Raad van Kerken in Nederland een her denkingsdienst in Utrecht op 8 mei. Daarvoor komt de aartsbisschop van Smolensk, Kyrill, naar ons land. De Rus sisch Orthodoxe parochies in Rotterdam en Groningen hopen ook op zijn komst naar de plaatselijke viering van het jubi leum. Er staan in de vijf parochies van het Moskouse patriarchaat (twee in Den Haag, een in Amsterdam, Rotterdam en Groningen) diverse evenementen (lezin gen, exposities, uitgaven) op stapel die aandacht aan het Millennium schenken. Expositie Eind september komt er in ons land een grote expositie die eerder in het gebouw van de Unesco in Parijs wordt gehouden. Deze tentoonstelling over het millenni um zal in Den Haag en Amsterdam te zien zijn. In Groningen bereidt men een eigen expositie voor. De opening van de grote, landelijke tentoonstelling wordt verricht door de exarch voor West-Euro pa (speciale vertegenwoordiger van de patriarch), metropoliet Vladimir van Rostov en Novotsjerkask. Hij zal in okto ber ook een afsluitende dankdienst in de katholieke Nikolaaskerk (tegenover het Amsterdamse Centraal Station) leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 9