Maurice Ravel: een geniaal 'enfant terrible' PODIUMBUK RPhO brengt Ravels 'Le tombeau de CouperiiT Geestig mysteriespel Nog weinig boeken Uris omgeruild DINSDAG 22 MAART 1 Beatrix onder de hamer AMSTERDAM (ANP) - Het portret van koningin Beatrix, geschilderd door de vorig jaar overleden Ame rikaanse schilder Andy Warhol, heeft gisteren op een veiling van moderne en hedendaagse kunst van Sotheby's in Amsterdam 85.100 gulden opgebracht. Het acrylverf-schilderij, dat on langs nog was tentoongesteld in museum Paleis 't Loo, is gekocht door een Nederlanc^e verzame laar. Een andere Nederlandse ver zamelaar kocht de complete, zes- tiendelige serie prenten (zeefdruk ken) '4 Reigning Queens', eveneens van Warhol. Deze serie bestaat uit vier varianten van de portretten van koningin Beatrix, koningin Elisabeth van Groot-Brittannie, koningin Margarethe van Dene marken en koningin Ntombi van Swaziland. Een vrouwenportret van Kees van Dongen ging op de veiling voor 174.800 gulden naar een kunsthan delaar uit Tokio. In totaal werden 415 kunststuk ken geveild die bij elkaar meer dan 2 miljoen gulden opbrachten. ZWANENMEER - Wegens ziekte van dirigent Adam Gatehouse heeft Het Nationale Ballet in een laat stadium de Westduitser Mi chael Heise moeten engageren als plaatsvervanger voor de voorstel lingen van Het Zwanenmeer, dat op 31 maart in het Amsterdamse Muziektheater in première gaat. Pan Allereerst een wat droevige me dedeling: 'Pan' gaat wegens on voorziene omstandigheden niet door. 'Pan' is de tweede voorstel ling van toneelgroep De Tijd die voor vanavond op het program ma van de Leidse Schouwburg stond. Een vervangende voorstel ling is er niet. Nou ja, hebben die ploeteraars in de schouwburg ook eens vrij. Zand erover Wat wel doorgaat is de voor stelling 'Zand erover' van het Amsteltoneel. Op woensdag avond zullen Joost Prinsen en Yvonne Petit op het Podium van de Leidse Schouwburg hun stra- patsen vertonen in een voorstel ling die handelt over list en be drog. Dat moet ons mensen, de grootste leugenaars van het die renrijk, toch wel aanspreken. Dus: bolhoed op en frak aan, en dan fluks in de benen. Apie Jenny Arean, de hard-boiled lady of the lowlands' staat vrij Geen deel Bewegingstheater. Ha!, we dachten al dat Leiden van deze kunstvorm verstoken zou blijven, maar nee, gelukkig is er op don derdagavond in het LAK-theater de dans- en muziekgroep 'Geen deel' met de voorstelling 'Geen deel'. Strelende tongen beweren dat dit gezelschap bewegingsthe ater biedt van de bovenste plank. 'De danseressen uiten zich, ma ken contact, spelen spelletjes, hebben plezier!' Als het publiek nu ook maar plezier heeft. Maar dat zit vast wel goed. Katoenvelden 'In de eenzaamheid van de ka toenvelden' - zo heet de nieuwste produktie van de Belgische to neelgroep De Tijd. Het is een stuk van de Bernard-Marie Koltès, Het gaat hier om de relatie tussen twee mannen, de een dealer, de ander klant. Er wordt niet ge zegd wat er nu precies ge-dealed wordt. Met elkaar praten of el kaar doden, dat lijkt de kwestie in dit spel. Puntenland Ook weer een kindervoorstel ling in het LAK. Zondag 27 maart komt Cees Brandt met de produktie 'Puntenland' naar dit theater. Het is een stuk over een jongetje dat onder het schrijven van een opstel telkens weer een ander verhaal en andere avontu ren verzint. Een leuk gegeven, waarbij aan de fantasie de vrije loop wordt gelaten. Komt allen tot Cees Brandt, kindertjes. (foto rechts) Jenny Arean en Swami George Groot in 'Neem je een apie voor dat de zuidafrïkaanse politie in 1960 zo'n zeventig zwarte Zuid afrikanen tijdens een vreedzaam demonstratie doodschoot. In Lei den wilde men deze dag niet on opgemerkt voorbij laten gaan. Daarom zijn er in de week voor en na 21 maart tal van aktivitei- ten georganiseerd. Een daarvan is de komst van de toneelgroep Tie 3 naar het Lak-theater op woensdagavond 23 maart. Zij spelen het stuk 'Rats, een ode aan de oertijd' Dit stuk gaat over vijf mensen die wachten op hun dood, vijf mensen die een verschillende religieuze, raciale, culturele en sociale achtergrond hebben. Twaalf gezworenen 'De twaalf gezworenen' - wie kent hem niet deze thriller die als film inmiddels een klassieker is geworden. Toneelgroep Amster dam heeft hem in een nieuw jasje gestoken. Drie acteurs nemen aanstaande maandag in de Leidse Schouwburg de rol van twaalf over. Lidwien Roothaan tekende voor de regie. Toneel groep Amsterdam is een groep die wij in de gaten moeten hou den. Dus... Multi-raciaal thea ter Gisteren werd het feit herdacht dagavond op de planken van de Leidse Schouwburg. Samen met Swami George Groot, die zo op het eerste gezicht een tweeling broer van WimdeB ie zou kunnen zijn. Groot was ooit lid van de vermaarde groep Don Quis- hocking. Deze voorstelling draagt de wat nostalgische, aan Onze Jongens Overzee herinne rende, titel: 'Neem je een apie voor me mee'. Het is een program ma vol grappen en liedjes over verre havens, vreemde kroegen, afscheid nemen, meisjes en ma trozen. Het is een benaming die Ravel te Het Rotterdams Philharmonisch Orkest geeft op 25 maart kee^tanaheTwlt^weemde^aar een concert ondeT leiding van Pascal Tortelier. Op het pretentie of snobisme, en aan de programma staan behalve de bekende Vierde Italiaanse' vlijmscherpe uitspraken die hij .Symfonie van Mendelssohn twee werken van Ravel: 'Le vanuit die afkeer deed over muziek en musici. De onverschilligheid die hij aan de dag legde voor commen taar of kritiek van anderen op zijn eigen werk wordt wel het beste ge ïllustreerd door zijn weigering, per tombeau de Couperin', en het pianoconcert in G grote terts dat uitgevoerd zal worden door de Engelse pianiste Imogen Cooper. Beide werken geven een goed beeld van de verschillende kanten van een componist die wel eens het 'enfant terrible' van het Franse muziekleven uit het ondSe"dfng: h^eïioen0'begi" V3n deZe eeUW êehoemd werd. Eer. Wie was die man, die met zijn Siamese katten leefde in een klein dorp bij Parijs, in een villa die door een torentje een soort kasteeltje leek, die een Japanse tuin had, een Japanse salon, een werkkamer vol gepropt met kitscherige snuisterij en, curiosa en vooral mechaniek jes: speelgoed, en speeldoosjes. Van zijn vader, ingenieur en uit vinder, erfde Ravel die fascinatie voor techniek, maar ook voor tech- nisch-muzikale problemen, het exacte en punctuele werken. Zijn moeder was een Baskische wier verhalen en herinneringen aan haar geboorteland een onuitwisba re invloed op haar kleine zoon had den. Aan haar dankte de compo nist ook zijn voorliefde voor Span je. Geboren in 1875 in Ciboure, een dorp in de Pyreneeën, begon hij als duidelijk muzikaal begaafd kind op 6-jarige leeftijd met pianospe len, waarbij de wetenschap dat hij voor ieder uur pianostudie een door Mies Albarda Als hij veertien jaar is, wordt hij toegelaten tot het Parijse conserva torium. Hij studeert er piano en krijgt er compositielessen van Ga- briël Fauré. Pianostuderen deed hij overigens niet graag. Hij werd dan ook een middelmatig pianist die de uitvoering van veel van zijn f realiteit leidt tot vervaging tot het weergeven buitenland valt hem pas tegen de dertiger jaren ten deel. Met de 13-jaar oudere Debussy wordt Ravel meestal in één adem genoemd als voornaamste verte genwoordiger van het Impressio nisme. Het was een schilderij van Monet uit 1874, getiteld 'Impres sion: soleil levant' (impressie: zonsopgang), waaraan deze nieuwe be weging van schilders, dichters en componisten haar naam ont leende. In het Impressionisme gaat het niet meer om het onderwerp zelf, maar om de indruk die er door gewekt wordt. Het loslaten eigen zeer virtuoos geschreven pia- nowerken maar beter aan anderen kon overlaten. Als componist deel de hij het lot van andere kunstbroe ders uit die tijd: in 1899 bij de pre mière van zijn eerste werk voor or kest Shéhérazade wordt hij uitge floten. Erkenning in binnen- en Ludus Danielis "Ludus Danielis", liturgisch drama naar een middeleeuwss manuscript uit Beau- vais, opgevoerd door de Staatsopera van Warschau m.m.v. het Bornus Consort ert het ensemble Ars Nova. Tekstbewerking: Marek Dyzewski. Duitse vertaling: Antoni Buchner. Muzikale leiding: Marcin Bornus- Szczycinski. Regie: Hanna Chojnacka. To- LEIDEN - Wie een middeleeuws mysteriespel wil opvoeren, ziet zich geplaatst voor de nodige problemen. Omtrent de muzika le uitvoering en de authentieke speelstijl is weinig met zekerheid békend, terwijl bovendien ge poogd moet worden om dat wat voor de middeleeuwen vanzelf sprekend was, voor een modern publiek te verduidelijken. Bij de enscenering van het 'Lu dus Danielis' (Het spel van Da niël) door de Staatsopera van Warschau hebben regisseuse Hanna Chojnacka en muzikaal leider Marcin Bornus-Szczycins- ki vooral gestreefd naar het be houd van de religieuze atmosfeer en van de in de oertekst aanwezi ge, naïeve charme. Als toneel beeld kozen zij een duidelijk her kenbaar voorplein van een kerk, waar monniken na afloop van een dienst op de trappen het stuk komen opvoeren. Het decor van het spel zelf bestaat uit eenvou dige, uiterst bruikbare zetstuk ken, die gebaseerd lijken op illu straties in middeleeuwse hand schriften, en met het oog op de herkenbaarheid zijn de spelers getooid met de naam van de door hem uitgebeelde personages. De plaats van handeling, het ou de Babyion, leidde tot een kleuri ge, oosters aandoende kostumering met soms zelfs een Oostaziatische inslag, zoals even eens gebruik werd gemaakt van gestileerde bewegingen uit de Indiase danskunst en het Chine se theater. Geen authentieke op lossingen, maar wel effectief en zeker vol sfeer, zoals ook de in het Duits gesproken verbinden de teksten juist door een sterk Pools accent van de spreker eer der bijdroegen tot een verhoging van de charme dan dat ze storend werkten. Humor werd niet uit de weg ge gaan, maar evenals de humoris tisch werkende dansjes ingepast in het geheel, wat stilistisch een bijzonder homogene voorstel ling opleverde. Authentiek mid deleeuws leek het in de verste verte niet (en de grappen van on ze voorouders zullen zeker veel boertiger zijn geweest), maar eenvoud en ontwapenende naï viteit wekten wel die suggestie. Hetzelfde gold voor de muzikale bewerking met enkele ingelaste dansen, maar ook met een klank kleur die soms suggereerde dat de "Carmina burana" van Orff aan de bewerkers niet onge merkt voorbij was gegaan. Door deze aanpak van alle pro blemen werd een kloof van bijna duizend jaar met zoveel succes overbrugd, dat de aldus ontstane voorstelling niet alleen een edu catief curiosum werd, maar ook een nog steeds werkzame the atrale kracht uitstraalde. Jam mer eigenlijk dat dit de enige voorstelling in Nederland was. Jammer ook dat zoveel details in het gedrang kwamen, omdat het toneel van de Leidse Schouw burg duidelijk kleiner was dan de ruimte waarop de voorstelling was afgestemd. PAUL KORENHOF i de stem mingen, sfeer en gevoelens, soms tot een droomwereld. De muzikaal- technische gevolgen zijn vele: de strakke maat maakt plaats voor een vrijer ritme en veelvuldige maatwisselingen, de nadruk op at mosfeer en stemming leidt tot een schilderen met klankkleuren, waardoor het orkest in de hand van meesters als Debussy en Ravel tot een groot schilderspalet wordt. Samenklanken verliezen hun traditionele onderlinge relaties en worden ook als kleur gebruikt. Zoals de impressionistische schil ders hun ateliers verlaten om in de vrije natuur te gaan schilderen, zo speelt de natuur ook in de impres sionistische muziek een grote rol, waarbij de voorkeur vooral uitgaat naar het steeds veranderende en daardoor ongrijpbare: wolken, wa ter, zee, weerspiegelingen in het water. In tegenstelling tot Debus sy, die intuïtiever en gevoelsmati ger werkt, is Ravel bewuster, exac ter en feller van kleur. Gevoel en in spiratie worden gecontroleerd door het verstand. Zijn belangstel ling voor wat technisch mogelijk was, stelde hem in staat voor elk in strument zo virtuoos te schrijven alsof hij het uit eigen ervaring ken de. In elke compositie stelde hij zichzelf een probleem; was dat op gelost dan verloor hij de belang stelling ervoor. Hoezeer het verstandelijke ook een rol speelt in Ravels werk, on der de ironie en afstandelijkheid waar hij de buitenwereld mee tege moet trad ging een grote gevoelig heid schuil. Daarvan getuigt de manier waarop hij de kinderwereld tekende in een pianowerk als 'Ma mère l'Oye' (Sprookjes van moeder de gans) of de opera TEnfant et les sortilèges' (Het kind en de behek ste wereld) op tekst van Colette. Met een fijnzinnige humor laat hij een theepot en een Chinees thee kopje in quasi-Chinees een duet zingen, om maar te zwijgen van het schitterende kattenduet. Het is muziek die slechts geschreven kan zijn door iemand met een grote lief de voor wat hij nauwkeurig obser veerde. Le 'Tombeau de Couperin' werd in 1917 geschreven door Ravel, kort na zijn terugkeer uit de Eerste Wereldoorlog waarin hij als Rode Kruismedewerker had gediend. Elk van de 6 stukken is opgedragen aan een vriend die hij aan het front verloren had. Door het huldebe toon aan Couperin, een van de gro ten uit Frankrijks muziekgeschie denis, huldigde hij tevens hun na gedachtenis. De stukken hebben de vorm die in Couperins tijd in zwang waren, maar steken in een Ravelliaans jasje. De orkestversie is van eigen hand. Het Pianoconcert in G behoort met het 'Pianoconcert voor de lin kenhand' en de Liederencyclus 'Don Quichotte' tot het laatste wat hij geschreven heeft voor een her senziekte hem het componeren on mogelijk maakte. De zweepslag waar het werk mee begint doet de argeloze luisteraar misschien op schrikken, maar betekent het sig naal voor de inzet van piano en or kest. De bezetting van het orkest is niet zeer uitgebreid, behalve dan van het slagwerk dat veelvuldig als kleurend effect wordt gebruikt. Jazz-effecten, onder andere in de glissandi van de trombones, geven het stuk een uitgelaten karakter. Het langzame tweede deel begint met een breed uitgesponnen melo die voor pianosolo die door het or kest wordt overgenomen en door de piano omspeeld. Het deel ademt van begin tot einde rust, of berus ting zo men wil, en is een van de meest indringende middendelen ooit in een pianoconcert geschre ven. De Finale is humoritisch uit dagend getint en met zijn korte duur van hooguit 4 minuten voor bij voor je het weet. Het werk is opgedragen aan de grote pianiste Marguérite Long en' stelt zwaardere eisen aan de uitvoe renden dan aan de toehoorders. Ravel zelf moest weinig hebben van de grote en zijns inzien sterk overschatte rol die de uitvoerende kunstenaar in zijn tijd speelde: "Het is niet nodig mijn muziek te vertolken omdat men kan volstaan met haar te spelen". Het leidde tot een daverende ruzie met Toscanini die de beroemde Boléro niet strak en exact genoeg wenste uit te voe- ROTTERDAM (ANP) - De stich ting Poetry International, organi sator van het jaarlijkse gelijknami ge dichtersfestival, heeft een prijs ingesteld voor nieuwe dichters. Deze Sfinksprijs zal op 18 juni, op de introductieavond van het ne gentiende Poetry-festival, voor de eerste maal worden uitgereikt aan de nog onbekende Nieuwe prijs Poetry International Volgens een bekendmaking van Poetry is de prijs 2.500 gulden groot. In aanmerking komen dich ters van wie in het afgelopen jaar een eerste bundel is verschenen. De prijs is mogelijk gemaakt door de Rotterdamse papiergroothan del Deutschmann Roelants, die ook de publikatie van de poëzie van de genomineerde dichter mo gelijk zal maken. DEN HAAG (GPD) - Van het aan bod van uitgeverij Hollandia in Baarn om onvolledige exemplaren van Leon Uris-boeken in te ruilen AMSTERDAM (ANP) - De hoofd rolspelers van de musical 'Bar- num', waarin het leven van de be roemde circuskoning P.T. Barnum centraal staat, presenteerden zich gisteren aan de pers. V.l.n.r. Lils Mackintosh, Fred. Butter, Jacky van Oppen, Mike Burstyn (die Bar num speelt), Marloes van den Heu vel en Rick Somsen. (foto anp) Stichting Vrouw en Theater opgericht AMSTERDAM (ANP) - Helga van Bemmel, Marijke Frijlink en Agaath Witteman hebben in Amsterdam de Stichting Vrouw en Theater opgericht. Ze willen ermee bewerkstelli gen dat een beter beeld wordt gekregen van vrouwen in het theater, dat de deskundigheid van, de werkgelegenheid voor en het emancipatorisch denken van vrouwen in de theaterwe reld wordt bevorderd. De stich ting is er voor de disciplines to neel, kleinkunst, dans, mime en poppenspel. Haar doel wil de stichting be reiken door onder andere: een fonds te vormen, deel uit te ma ken van adviesorganen, ten toonstellingen te organiseren, reclamecampagnes op te zet ten, een jaarkrant uit te geven, een festival van emancipatiebe- vorderende voorstellingen te organiseren, adviezen te ver strekken bij subsidie-aanvra gen, opdrachten te verlenen aan schrijfsters en vrouwelijke choreografen en componisten, cursussen en workshops te or ganiseren voor vrouwelijke managers en technici en voor regisseuses, actrices en toneel schrijfsters, en alert reageren op discriminatie van vrouwen binnen het theater. tegen complete versies is tot nu toe beperkt gebruik gemaakt. Bij de afdeling Tetouren' van de uitgeve rij zijn 7 incomplete boeken bin nengekomen met het verzoek deze om te wisselen tegen een compleet exemplaar. Bovendien heeft Hol landia 50 ingevulde bonnen ont vangen waarin te kennen wordt ge geven dat bezitters van Uris-boe ken te zijner tijd persoonlijk een nieuw exemplaar bij de uitgeverij komen ophalen. Inmiddels heeft Hollandia een overeenkomst gesloten met de Ne derlandse Bibliotheek Dienst (NBD) waarbij de uitgeverij zich verplicht tot levering van 900 on verkorte exemplaren van elk van de vier titels waar de gedwongen omruil-'actie' om begonnen is. Begin vorige week liet Hollandia in twee landelijke dagbladen ad vertenties plaatsen, waarin eige naars van ingekorte exemplaren van 'Gezworen kameraden', 'Exo dus', 'Armageddon' en 'Trinity' werden uitgenodigd een 'oud' exemplaar in te wisselen tegen een nieuw volledig boek, zij het in pa- perbackvorm. Hollandia was daar toe gedwongen door de schrijver Hollandia betreurt het op de markt brengen van onvolledige edities. Volgens de Hollandia-di- rectie zijn destijds passages uit de boeken geschrapt om de inhoud meer vaart te geven. De verwijder de delen zouden nauwelijks of geen invloed hebben gehad op de structuur van de verhalen of de vi sie van de auteur. Nog steeds is niet achterhaald wie destijds het rode potlood gehanteerd heeft, de verta ler of de toenmalige directeur van de uitgeverij Muntinga Senior. Gil Evans overleden PARIJS/MEXICO (DPA/AF- P/REUTER/UPI) - De Amerikaan se jazzcomponist Gil Evans is zon dag op 75-jarige leeftijd overleden. Dit heeft zijn platenmaatschappij gisteren meegedeeld. Evans, die vooral bekendheid kreeg als arran geur van Miles Davis, overleed tij dens zijn vakantie in Mexico aan buikvliesontsteking. Russische kunst illegaal naar Nederland ROTTERDAM (ANP) - De eigen zinnigheid die Russische beelden de kunstenaars tegenwoordig aan de dag leggen was aanleiding voor een paar Nederlanders 21 werken van elf kunstenaars uit Leningrad illegaal naar West-Europa te halen. Ze zijn tot 9 april te zien bij Galerie Dionysus in Rotterdam. De kunstenaars noemen zich Vrienden van Majakovski, de Rus sische dichter van de Oktober-re- volutie in 1917, die tegen het einde van de jaren ageerde tegen de dic tatuur van Stalin. Het waren Hans Miltenburg en Paul Vink van het Rotterdamse kunsttijdschrift Nieuwe Weelde die in Leningrad Timur Novikov (30) ontmoetten, de voorzitter van de Vrienden van Majakowski. Deze richtte in 1982 de groep Nieuwe Kunstenaars op, nam deel aan con certen van Popular Mechanics, trad op met de rockgroep Kino, vormde in 1984 mede het Nieuwe Theater en werkte mee aan de Film Assa van Moskou Film Studio. Uit de groep van 1982 kwam 'Vrienden van Majakovski' voort. Maurice Ravel an het werk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21