Brecht met Italiaanse grandeur
Oude rot
doet het
nog goed
Genietbare passiemuziek
Uit de kleren gedanst
Le Pen wil
doodstraf
voor Sagan
Wel talent, geen uitschieters
MAANDAG 21 MAART 1988
PAGINA 23
Milva weergaloze theaterpersoonlijkheid
AMSTERDAM (GPD) - Ovatio
neel applaus in Carré. Milva
heeft net Kurt Weills 'Bilbao
Song' afgerond dat weemoedi
ge lied over een huis van plezier
in Baskenland dat er niet meer
is:"...Auf dem Tanzboden wuchs
das Grass. Und der rote Mond
schien durch das Dach.."
Helemaal valt het niet te con
troleren, maar de Italiaanse ver
taling waarin de roodharige, eeu
wig-jonge,. maar inmiddels al
weer 48-jarige diva selecties uit
'Die Dreigroschenoper', 'Ma-
hogonny' of 'Das Berliner Requi
em' zingt, lijkt me vrijwel letter
lijk. Toch heeft het applaus méér
van doen met de uitstraling van
een vedette dan met de zelfkant
van het leven die Brecht in zijn
gedichten de maatschappij als
een spiegel voorhoudt.
Zie eens hoe Milva daar kaars
recht op haar hoge hakken staat.
Een vrouw die met één waterval
van haar voorover vallende lange
lokken in staat is om een hoer
neer te zetten. Daar blikt ze naar
de ronde cirkel die een spot naast
haar op het podium laat vallen.
Beheerst stapt ze de lichtkring
binnen, recht de rug zo mogelijk
nog meer en zet 'Zu Potsdam un-
ter den Eichen' neer al heet dat
Kevin Ayers
Gehoord op zaterdag 20 maart in het LVC:
Kevin Ayers en band. Bezetting: Kevin
Ayers, gitaar/zang; Ollie Halsall, gitaar;
Manlelo Fuentes, bas; Tony Vasques,
drums.
LEIDEN Het tijdperk van de
psychedelische muziek is wat
Kevin Ayers betreft nog niet
voorbij. Dit bleek zaterdagavond
tijdens zijn concert in een rede
lijk gevuld LVC. De vroegere
voorman van het bijna legendari
sche Soft Machine woont tegen
woordig op Mallorca. Als het
zonnige weer in Spanje enige in
vloed op zijn muziek heeft ge
had, dan is het geen verfrissende.
Want de inmiddels 44-jarige
Ayers bleek geen vernieuwer.
Het zwaartepunt van z'n reper
toire lag zaterdagavond bij zijn
vroegere werk. Van z'n onlangs
verschenen langspeelplaat
speelde hij slechts enkele num
mers. En daaraan viel meteen te
horen dat zijn muziek niet echt
met de tijd meegaat. Zijn nieuwe
composities klonken hoogstens
wat luchtiger en ongecompli
ceerder dan zijn oude.
Hoewel het begin wat moei
zaam verliep raakte hij naarmate
het optreden vorderde flink op
dreef, daarbij geholpen door zijn
begeleidingsband die van een
technisch hoog gehalte was. Met
als absolute uitblinker de zeer
begaafde gitarist Ollie Halsell,
onder andere bekend van zijn sa
menwerking met John Cale. Zijn
snelle en scherpe gitaarsoli druk
ten een duidelijk stempel op het
concert.
Dat viel eigenlijk uiteen in
twee delen. Voordat hij over
schakelde op wat steviger reper
toire (met hier en daar zelfs wat
reggae- en funk-elementen)
in het Italiaans 'Sotto le Querce
di Potsdam'.
Het lied heeft een cynische bo
ventoon als je het Lotte Lenya op
de plaat hoort zingen zo van,
kijk nou eens waar al die held
haftigheid en vaderlandsliefde
eindigt: "Und auf dem Sarg met
Mennigerot/stand geschrieben
ein Reim/Die Buchstaben sahen
hasslich aus:/'Jedem Krieger
sein Heim'. En met de neo-realis-
tische, ingekeerde manier van
zingen zoals Gisela May heeft
Milva's versie al helemaal niets
van doen. Nee, hier zingt een Ita
liaanse haar versie van het 'Re
quiem' van Verdi. Aangezet, the
atraal, melodramatisch het he
le lijf functioneert als slippendra-
ger. Monument voor een onbe
kende soldaat.
door
John Oomkes
Milva's wijze om Brecht eer te
doen geniet in eigen land veel er
kenning meer dan haar sa
menwerking met de Argentijnse
tangospecialist Astor Piazzolla
of haar bijdragen aan opera's van
Luciano Berio, waarmee ze in
Nederland naam heeft gekregen.
Slechts begeleid door de nogal
decoratief spelende Beppe Mora-
schi aan de vleugel en geregis
seerd door Giorgio Strehler van
de Scala van Milaan gebruikt ze
het hele podium, zingt ze de 'Bar
bara Song' liggend op de plan
ken, slaat ze haar grote handen
kletsend tegen haar lijf in 'La
Ballata' en beschrijft ze 'Suraba-
ja Johnny' alsof ze hem persoon
lijk kent, en misschien straks wel
"O, Porco!" weer tegen het
lijf kan lopen in de hal van het
Amstel Hotel.
Die Italiaanse grandeur staat
haaks op de eenvoud van Brecht
en zijn componisten Weill en Eis-
ler, die het juist van karige,
scherp aangezette melodieën
moeten hebben. Stijlgevoelig is
deze Italiaanse interpretatie be
slist niet, maar de warmte en de
De zangeres Milva.
explosieve kracht van Milva be
werkstelligen datje er toch meer
dan tevreden mee bent. Als ze
dan in de toegift van je eist dat je
de 'Moldau' van Smetana meen-
euriet, dan doe je dat ook nog.
Petra Gospelkoor
Concert gegeven door het Petra Gospel
koor Leiden in de Petra-kerk te Leiden. Ge
hoord op zaterdag 19 maart 1988.
LEIDEN - Het is een uitdaging
de lijdensgeschiedenis muzikaal
gestalte te geven met hedendaag
se instrumenten, ritmes en licht-
effekten. Anderzijds ook een
enorme opgave: wil het niet ver
zanden in een gewone swingen
de muziekavond, dan zul je zui
nig moeten zijn op stijl, de inge
togenheid en uitbundigheid
goed moeten doseren en bovenal
verstaanbaar moeten zijn. Het
gaat tenslotte om een passie die
je uitvoert!
Een poging werd zaterdag
avond ondernomen door het Pe
tra-Gospelkoor met het projekt
'Hosanna 88'. Voor wie bereid is
te aanvaarden dat er naast Bach
ook nog andere passiemuziek
kan bestaan, viel er over het ge
heel genomen best te genieten.
De begeleidingsband was van
kwaliteit, de koorstemmen ge
traind en enthousiast. De koorle
den waren geheel in het wit ge
stoken en dat verried dat ook de
opstandingsgeschiedenis in
'Hosanna' was verwerkt.
Met het eerste lied 'Juicht voor
de Koning' zette het koor meteen
stevig in; het zou het beste num
mer worden, hoewel er daarnaast
ook nog andere mooie momen
ten waren zoals de solo 'Hij is an
ders', het lied 'Kajafas' en de
'Kruisweg'. Indrukwekkend was
de duisternis die letterlijk ook in
de zaal viel.
Naast lof is er ook reden voor
wat opbouwende kritiek. De ver
teller heeft in elk passiestuk een
centrale rol. Rustig en stijlvol
voert hij zijn toehoorders langs
de gebeurtenissen. De spreker
van het Petra-Gospelkoor deed
dit beslist te gehaast en onder
schatte daarmee kennelijk zijn
rol. Daarnaast waren de Neder
landse bewerkingen van de lie
deren niet altijd even sterk. Zo
kan goed beschouwd de navol
gende zin eigenlijk niet: 'Zijn ge
zicht vertrekt van pijn en hoon
gelach'.
De slotsom is niettemin posi
tief: het gospelkoor bracht een
veeltonig en vooral veelzeggend
passieverhaal.
M. VAN DOMMELEN
Volksdansgroep 'Achalay'
'Oude rot' Kevin Ayers in het LVC.
bracht hij eerst een aantal rustige
nummers ten gehore. Voor het
merendeel rommelige, eentoni
ge muziek waarvan de hippies in
de jaren zestig uit hun dak gin
gen als ze goed stoned waren.
Psychedelisch dus. Zijn typeren
de diepe stemgeluid leent zich
bij uitstek voor deze muziek
vorm, er gaat soms een hypnoti
serende werking van uit. Maar
het LVC-publiek reageerde hier
op lauw.
Toch bleek niet al zijn oudere
repertoire saai. Een hoogtepunt
vormde het lang uitgesponnen,
uit 1973 daterende, 'Why are we
sleeping?'. Dit nummer bleek de
inleiding tot een swingend twee
de gedeelte waarin Ayers een ge
zonde dosis rock roll de zaal in
slingerde. Hiermee kreeg hij de
zaal in zijn greep. Dat het publiek
hem tot twee keer toe terugriep
was het bewijs dat sommige 'ou
de rotten' het nog steeds goed
doen. Vernieuwend of niet.
THOMAS DE LEEUW
Folkloristisch Dansensemble Achalay. be
geleid door het internationaal Folklore-or-
kest "Zanat", gezien op 19 maart in de
Leidse Schouwburg.
Volksdansen, zo stel ik mij voor,
speelden zich oorspronkelijk af
op zanderige dorpspleintjes tus
sen loslopende kippen en koei
en, waar ter vermaak en verbroe
dering tussen de sexen, een
dansje werd gepleegd. Natuur
lijk ontbreken in het theater de
geur van verse koeiemest en op
stuivend zand, dus is men ge
noodzaakt met andere middelen
die landelijke sfeer op te roepen.
Helaas beschikken te weinig
volksdansgroepen over de fanta
sie om voor het podium interes
sante mogelijkheden te vinden
en blijven zij vaak steken in vlak
ke persiflages van de oorspron
kelijke dansen, waar het publiek
gemakkelijk genoegen mee
neemt.
Achalay maakt soms dezelfde
fout, maar laat aan de andere
kant zien dat er choreografieën
zijn die wel kunnen boeien. Het
beste voorbeeld daarvan was de
Zenska Albananska Igra, een
zwoele en toch ingetogen vrou-
wendans uit Macedonië die, me
de door de eveneens zeer zwoele
kostuums, heel spannend was
om naar te kijken. Een voorbeeld
van hoe het niet moet, was de
Karrikazo, de vrolijke meisjes-
dans uit Hongarije. Als jonge
schoolmeisjes in wit gesteven
schortjes werd al zingend een on
schuldige rondedans uitgevoerd,
waarbij de adem te kort bleek om
het gezang overtuigend te doen
klinken. Een misgreep in de cho
reografie-keuze, deze dans, want
Achalay kan meer dan dit soort
popperige dansjes ten tonele
brengen. In andere dansen, zoals
de Roemeense stokkendans en
de Bulgaarse Trakija laat Acha
lay zien wel degelijk virtuositeit
en oprechte spontaniteit in huis
te hebben. Bij de misschien iets
te lange dans die als sluitstuk
diende waren de dansers zelfs
niet door uiteenvallende kos
tuums van hun stuk te brengen.
De beenomwindsels en -om
hulsels, die tot de kledij hoorden,
slingerden hier en daar over het
podium en veroorzaakten enige
hilariteit onder het publiek, maar
men danste gewoon door.
Wat Achalay voor heeft op pro
fessionele volksdanstheaters is
haar spontane uitstraling, die on
losmakelijk aan het volksdansen
verbonden is. Als toeschouwer
moet je de behoefte krijgen om
het podium op te stormen en
mee te gaan dansen en daar
kreeg ik bij het zien van sommi
ge dansers wel zin in.
WENDELIEN VOOGD.
PERPIGNAN (AFP) - De Franse
extreem-rechtse leider Jean-Marie
Le Pen is van mening dat de
schrijfster Frangoise Sagan ter
dood moet worden veroordeeld als
zij schuldig bevonden wordt aan
drugssmokkel. Sagan werd afgelo
pen donderdag aangeklaagd op
verdenking van het gebruik en
smokkelen van verdovende mid
delen.
Le Pen, die in april meedoet aan
de Franse presidentsverkiezingen,
verklaarde zaterdag op een bijeen
komst in het Zuidfranse Perpignan
dat drugssmokkelaars de
doodstraf moeten krijgen. Hij zette
zijn pleidooi kracht bij met de op
merking dat als Sagan schuldig
verklaard wordt, hij wat haar be
treft "zeer zeker voor de doodstraf'
zou zijn.
De beroemde romanschrijfster,
die nooit ontkend heeft dat zij ver
dovende middelen heeft gebruikt,
beschouwt de tegen haar ingedien
de aanklacht als een "politieke ma
noeuvre" die niet los kan worden
gezien van de komende president
verkiezingen. Sagan is ervan over
tuigd dat men via haar probeert
schade toe te brengen aan presi
dent Francois Mitterrand, die zich
Nederlandse
arcliitectuurprij s
voor Belg
ROTTERDAM (ANP) - De Rotter-
dam-Maaskantprijs 1988 is toege
kend aan de Belgische architect,
publicist en docent Geert Bekaert.
De jury onder voorzitterschap van
mr. Ludo J. Pieters, oordeelt onder
andere dat Bekaert zowel door zijn
publikaties als door zijn onderwijs
een verstrekkende invloed heeft
uitgeoefend op het architectuur-
denken in het Nederlandse taalge
bied. Dit heeft de Stichting Rotter
dam-Maaskant zaterdag bekend
gemaakt.
De in Kortrijk geboren Bekaert
(1928) studeerde filosofie, archeo
logie en kunstgeschiedenis aan de
Katholieke Universiteit in Leuven,
aan welke universiteit hij sinds
1968 docent architectuurgeschie
denis is. Sinds 1973 is hij hoogle
raar theorie en geschiedenis van de
architectuur aan de Technische
Universiteit in'Eindhoven. Bekaert
organiseerde tentoonstellingen,
schreef scenario's voor films over
stedebouw en architectuur en
heeft een groot aantal publikaties
op zijn naam staan. Het is nog niet
bekend wanneer de prijs (50.000
gulden) hem zal worden uitgereikt.
De Rotterdam-Maaskantprijs
wordt om de twee jaar toegekend,
door de in 1976 door de Rotterdam
se architect Hugh A. Maaskant
(1907-1977) opgerichte stichting,
aan personen die zich hebben on
derscheiden op het gebied van de
bouwkunst. De vorige prijswin
naar was de Nederlandse architect
Rem Koolhaas.
vrijwel zeker herverkiesbaar zal
stellen. De schrijfster steunt de so
cialist Mitterrand en onderhoudt
nauwe contacten met hem.
Kunstcollectie
voor een deel
naar Spanje
MADRID (GPD) Een belangrijk
deel van de imposante schilderij
encollectie van baron Heinrich von
Thyssen-Bornemisza zal binnen
kort onderdak vinden in Madrid.
Na onderhandelingen, die onge
veer twee jaar geduurd hebben,
heeft de baron het Spaanse minis
terie van Cultuur een verleidelijk
aanbod gedaan om rond de 700 van
zijn 1200 schilderijen voor een pe
riode van minimaal 10 jaar in een
Madrileens museum te huisvesten.
De privé-collectie van baron von
Thyssen-Bornemisza is een van de
de belangrijkste ter wereld en
wordt geschat, op een waarde van
1,5 miljard dollar.
Een deel van de collectie is mo
menteel ondergebracht in Lugano,
in een van de buitenhuizen van de
familie, Villa Favorita. Maar van
wege de beperkte oppervlakte van
amper 1300 vierkante meter zijn
daar slechts 300 schilderijen ten
toongesteld. De rest staat in het
magazijn of prijkt aan de muren
van de talloze huizen, die baron
von Thyssen periodiek bewoont.
Een van de voorwaarden, die ba
ron von Thyssen heeft gesteld, is
dat de toekomstige lokatie van zijn
collectie, het paleis van Villeher-
mosa, (het voormalige hoofdkan
toor van tie Banco Lopez Quesadai,
aan de artistieke en klimatologi
sche eisen die een collectie van der
gelijke importantie stelt, wordt
aangepast. Minister van Cultuur,
Javier Solana, heeft al door laten
schemeren, dat de Spaanse rege
ring daartoe graag bereid is. Spanje
wil van het centrum van Madrid,
met het overbekende Prado-muse-
um, de Guernica van Picasso en
het nieuwe Reina Sofia-museum
met de uitbreiding van de Thyssen-
collectie een wereldbefaamd cultu
reel centrum maken. In de weten
schap, dat alleen al de beperkte ex
positie in Lugano meer dan 300.000
bezoekers per jaar trekt.
GJLubberhuizenprijs voor Barnard
AMSTERDAM (ANP) - De Geert-
jan Lubberhuizenpnjs 1987 is toe
gekend aan de schrijver Benno
Barnard voor zijn boek 'Uitgesteld
Paradijs'. Het is de vierde keer dat
deze prijs voor literaire prozadebu
ten wordt uitgereikt. De Marten
Toonder Stichting, die de prijs be
schikbaar stelt, heeft dit zaterdag
bekend gemaakt.
Aan de prijs is een bedrag van
10.000 gulden verbonden. Doel van
de prijs is het bevorderen van het
schrijven van literair proza.
Benno Barnard is in 1954 in Am
sterdam geboren. In 1981 debuteer-
Kleinkunstfestival Amsterdam
Finaleavond van het Kleinkunst Festival
Amsterdam. Met: Job Schuring, Mars Teu-
nisz en 'Idioten blozen niet'. Gezien op 18
maart in de Stadsschouwburg, Amster
dam.
AMSTERDAM - Amsterdam
heeft 't - Delft en Leiden hadden
het al (veel) langer: een eigen ca
baretfestival. Op initiatief van ca
baretier Evert de Vries (en met fi
nanciële steun van sponsor 'huis-
houdhulpjes' Sorbo) is namelijk
dit jaar het Kleinkunst Festival
Amsterdam ontstaan. Tijdens
het festival, dat nog tot en met 2
april duurt, treden tal van beken
de en onbekende, al dan niet pro
fessionele kleinkunstenaars op.
Onderdeel van het festival vormt
een concours voor beginnende
cabaretiers, waarvan de finale
vrijdagavond in de Stadsbouw-
burg plaatsvond.
Maar liefst drie verschillende
jury's mochten de door hen ge
kozen drie finalisten een aantal
prijzen toekennen. De eerste
prijs, de Sonneveldprijs, be
staande uit een beeld van Wim
Sonneveld plus vijfduizend gul
den, gaf de vakjury aan Job
Schuring. De media- en pu
blieksjury's waren eensgezind
en verkozen Mars Teunisz tot de
beste kandidaat.
De échte eerste prijs voor de
ene solist, twee andere nomina
ties voor de andere: wie heeft er
nou eigenlijk gewonnen? Allebei
een beetje, en dat klopt ook wel,
want hun beider kwaliteiten lie
pen niet ver uiteen. Woordvoer
der van de media-jury was NRC-
recensent Henk van Gelder. Hij
noemde Mars Teunisz een thea
terpersoonlijkheid, die zelfs met
siltes spanning kan opbouwen
en helder geobserveerde gebeur
tenissen ("van Carmiggeltachti-
ge kwaliteit") vertelt. Bij monde
van Jaap van de Merwe noemde
de vakjury de persoonlijkheid en
muzikaliteit van Job Schuring,
die naar haar mening "net iets
meer dan de anderen voor de eer
ste prijs in aanmerking komt".
De oogst van dit eerste Am
sterdamse festival is overigens
redelijk, maar zonder echte uit
schieter. De beide winnaars ma
ken misschien kans op een caba
retcarrière, als ze zich - vooral on
der deskundige begeleiding -
verder kunnen ontwikkelen.
Daarbij gaat Mars Teunisz voor
alsnog eigenzinniger te werk.
Zijn verhalen hebben iets meer
eigen stijl. Hij stelt zich introver
ter op, probeert niet nadrukke
lijk leuk te doen en weet zelfs wel
eens een gevoelige snaar te ra
ken. Het optreden van Job Schu
ring is daarmee vergeleken veel
geijkter. Zijn tekstmateriaal is
hier en daar erg zwak. Schuring
zoekt duidelijk nog naar een ei
gen stijl, al beschikt hij weer
meer over wat je noemt 'uitstra
ling'. De derde finalist, het duo
'Idioten blozen niet', had aanvan
kelijk de lachers op zijn hand.
Het programma van Chiel van
Berkel en Stef Bos is uitbundi
ger en theatraler opgezet dan de
toch wat statische en kale pro
gramma's van de beide solisten.
En er zijn trouwens al zo veel (en
zulke uitstekende) soliste in de
Nederlandse cabaretwereld. Het
duo verspeelt zijn kansen, omdat
hun programma erg oppervlak
kig blijkt te zijn en in kinderach
tige grappenmakerij met vele
speelgoed-rekwisieten verzandt.
Naast de drie finalisten waren
er vrijdagavond nog een aantal
optredens. Get a capella kwartet
'Herenmettijd' verzorgde de en-
tre'actes. Met begeleiding van
een combo onder leiding van
Hugh den Ouden brachten Joost
Prinsen, Joke Bruijs en een vo-
calgroep een Sonneveld-medley
om de uitreiking van de eerste
Wim Sonneveld-prijs extra luis
ter bij te zetten. Een verslag van
de hele finaleavond is op zater
dag 9 april vanaf 12.00 uur te be
luisteren via de VARA op Radio
twee. Dat de VARA aan dit klein
kunst concours in Amsterdam
heeft meegewerkt, betekent ove
rigens niet dat ze daarmee het
Leids cabaretfestival ontrouw is
geworden. De VARA blijft ook
betrokken bij het Leids cabaret
festival, dat binnenkort zijn
tweede lustrum viert.
WIJNAND ZEILSTRA
Recordaantal
bezoekers
rijksmusea
DEN HAAG (ANP) - In 1987 heb
ben de rijksmusea in ons land een
recordaantal van vier miljoen be
zoekers getrokken. Het waren er
volgens opgave van het ministerie
van welzijn, volksgezondheid en
cultuur precies 4.085.513. Daarmee
werd het vorige record uit 1984 met
ruim 100.000 verbeterd.
Geconcludeerd kan worden dat
de belangstelling van het publiek
voor de kunstmusea gestaag toe
neemt. De records zijn evenwel
vooral toe te schrijven aan bijzon
dere evenementen en uitbreidin
gen.
In 1987 waren het de grote expo
sitie 'Onze Meesters van het Lands-
schap' in het Rijksmuseum in Am
sterdam die in samenwerking met
twee Amerikaanse musea was op
gezet, de openstelling van het uit
gebreide en gerestaureerde Mau-
ritshuis in Den Haag en de campag
ne rond het Nederlands Openlucht
Museum in Arnhem, dat in zijn be
staansmogelijkheden werd be
dreigd.
In 1984 waren er eveneens drie
gebeurtenissen die grote trekpleis
ters bleken: de expositie over Van
Gogh in Kroller-Müller op de Hoge
Veluwe, de heropening van het ge
restaureerde deel van Paleis Het
Loo in Apeldoorn en het juist ge
reed gekomen Buitenmuseum van
het Zuiderzeemuseum in Enkhui-
TILBURG - Toon Hermans zocht vrijdagavond, in de schouwburg van
Tilburg voor de tekst af en toe steun bij zijn zoon Maurice tijdens de eerste
try-out van het nieuwe theaterprogramma van de 71-jarige artiest, die
weer hersteld is van een ziekte. Maurice Hermans treedt voor de pauze in
het programma op met zangeres Gemma van Eek, ex Babe-zangeres.
(toto ANP)
de hij met de gedichtenbundel
'Een engel van Rosetti'. Zijn in
1983 verschenen tweede bundel
'Klein Rozendaal' werd bekroond
met de Lucy B. en C.W. van der
Hoogtprijs. Barnard publiceerde
zijn proza onder andere in het tijd
schrift 'Maatstaf en het 'Nieuw
Wereldtijdschrift'.
In 'Uitgesteld Paradijs' be
schrijft Barnard vooral zijn verblijf
in Brussel, waar hij tussen 1976 en
1984 woonde.
De Geertjan Lubberhuizenprijs
zal op 10 mei in Amsterdam wor
den uitgereikt.
Museumgids
bestseller
WORMER (GPD) - De routegids
van de actie Nederland Museum-
land 1988 blijkt een enorm succes.
De gids, vol informatie over musea,
hun collecties, de te volgen routes
en bereikbaarheid blijkt in korte
tijd nagenoeg te zijn uitverkocht.
Expositie Francis
Bacon in Moskou
LONDEN (Rtr) - De Britse schilder
Francis Bacon zal in september ex
poseren in Moskou. De tentoon
stelling zal twee maanden duren,
zo is vrijdag uit welingelichte bron
in Londen vernomen. Het is voor
het eerst dat het werk van een he
dendaags Brits kunstenaar in de
Sovjetunie te zien zal zijn.
Britse filmprijs
voor Claude Bern
LONDEN (AP) - De film 'Jean de
Florette' van de Franse regisseur
Claude Berri heeft gisteravond drie
Britse filmprijzen in de wacht we
ten te slepen. De Amerikaan Oliver
Stone werd uitgeroepen tot beste
regisseur voor zijn film Platoon.
'PAN' AFGELAST - De voor mor
gen in de Leidse Schouwburg ge
plande voorstelling 'Pan' door to
neelgroep De Tijd kan door om
standigheden geen doorgang vin
den. Er is geen vervangende voor
stelling.
De 52-jarige schrijfster Franqoise
Sagan (foto ap)