Beroeps of liefhebber, ieder heeft dezelfde DE ARME KANT VAN NIJME GEN PAGINA 2 ZATERDAG 19 MAART 198t LEIDEN Een boek van 270 pagi na's, met artikelen, opstellen, pre ken, preekschetsen en toespraken uit de nalatenschap van professor dr. Wessel Eliza Verdonk, eerst pre dikant (onder andere in Oegst- geest) en later hoogleraar. De redactie voor deze uitgave onder verantwoordelijkheid van de afdeling systematische en prak tische theologie aan de theologische faculteit in Utrecht koos als titel een woord dat de theoloog-ethicus Verdonk graag gebruikte: 'Onge hoord'. Zoals in deze zin: "Er wordt gezegd, dat het kennelijk mogelijk is om via een mens God te ontvan gen. Dat is natuurlijk iets onge hoord groots". Op 10 februari 1986 overleed Wessel Verdonk, hoogleraar in de christelijke ethiek vanwege de Hervormde Kerk, 57 jaar oud. Zijn graf is bij de Groene Kerk in Oegst- geest, de plaats waar hij elf jaar pre dikant was geweest. Na een kerke lijk docentschap aan de Leidse uni versiteit werd hij in 1981 hoogle raar aan de Universiteit van Am sterdam. Vier jaar later verkoos de kerk hem tot hoogleraar christelij ke ethiek in Utrecht, welke post hij door zijn ziekte en heengaan maar kort heeft bezet. Luisteren De titel van het boek 'Onge hoord' herinnert niet alleen aan een door Verdonk vaak gebruikt woord, maar typeert hem ook scherp. "Het was hem er bijzonder aan gelegen, ongehoorde stemmen te laten meespreken", zeggen An- tonie Vos, Kees van der Zwaard, Eef Dekker en Aline Looman- Graagkamp in hun 'woord vooraf. "Dat gebeurde in gesprekken waarin hij de ander de achtergrond van zijn of haar opvattingen liet ontdekken. Dat gebeurde ook als hij naar armen en verdrukten wilde luisteren, vanuit het idee dat juist deze mensen in deze positie het ge weten van de maatschappij vor men. Aan hen is af te lezen hoe het er met de maatschappij voor staat. Na intensief luisteren kwam voor Verdonk het ogenblik van spreken. En hij sprak". Daarvan getuigt dit boek in ve lerlei toonaard. In een inleidend verhaal over wat hem kenmerkte en bewoog wordt Verdonk beschreven als ie mand die op het terrein van de ethiek een geheel eigen weg is ge gaan. "Steeds vaker verhief hij zijn stem als ethicus, zowel in kerkelijk verband als daarbuiten. Na 1980 dook zijn gestalte op in alle discus sies waarbij theologie en politiek nauw op elkaar betrokken waren". 'Losse contacten' had hij onder andere met bewegingen als 'Kerk en Vrede', de Vereniging Weige ring Defensiebelasting en de Vere niging Dienstweigeraars. Vier jaar was hij voorzitter van de Stichting Oecumenisch Studie- en Actiecen trum voor Investeringen en vijf jaar voorzitter van de Nederlandse afdeling van de Christelijke Vre desconferentie. Afstand 'Politieke prediking' wordt meestal verbonden met hoop. Maar, zei Verdonk, daarmee gaan we misschien aan een aantal pro blemen voorbij die toch nadere overweging verdienen. Dat inspi reerde hem tot een preekschets over Romeinen 7ik doe niet wat ik LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Dron- kers; Marekerk 9.45 ds. Bogaard. Katwijk aan Zee, 12 studentenekklesia, 5 ds. Abma, Gouda; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Koolstra; Oecumenische geloofsgemeen schap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds. Al- blas, 11.15 bisschop Bar, R.dam, vormselvie ring; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds. Horten- sius. gez. dienst; Bevrijdingsk. (Montgomery- str.) 10 ds. Jansen, 5 ds. Rietveld; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Wijk 'Stevenshof' (geb. 'Dijkhof') 10 kand. mevr. H. J. Buijs. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. v. Bei- num. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. v. 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinameslr.) zie Bethl- .kerk herv. gem.; Oude Vest 10 ds. Rietveld, ha; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Verdoorn; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds. Heida, 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Boogaard, ha. Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. R. Oosterdijk (herv.). Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 prof. dr. Heering. Baptistengemeente (Petrakerk Surinamestr.) 10 ds. Agtereek, Evang. Ge meenschap (Middelstegr. 3) 9 evang J. Faber, 10.30 evang. A. Jansen. Evangehecentrum- Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammer markt) zo. 10 en wo. 8 evang. J. Zijlstra. Pink- stergem. (O. Vest 13) br. J. Eikerbout. ha. Le ger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhofland V.schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predi katie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. 'De Christengemeenschap' zat. 26 maart 9.45 mensenwijdingsdienst in oud-ka- th. kerk Zoeterw.singel. Kerk van J Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30. 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) zo. 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7. zo. 10.30; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11Rijn dijk (Leiden-Stevenshof) zat. 7. zo. 10; Steen- schuur zat. 7, zo. 8.30.10,11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lam- menschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl- .straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel, 7 zangdienst. Geref. Kerk 10ds. v. Wijn gaarden. 6.30 dr. Fernhout. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Meij. Alphen. 6.30 ds. Hofman. Ouderkerk a.d. Amstel. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 mevr. J. Broeijer-Bogers, Utrecht, 6.30 ds. Gall. Den Haag; Kruiskerk 10 ds. Jonkman; Opstandmgskerk 10 ds. v.d. Broeck, Bodegraven, 6.30 ds. v.d. Pol, Bos- wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Er is een geweldige afstand tussen willen en het goede doén; er leeft in de mens een enor me gespletenheid. "In het zoeken naar vrede oorlog maken". Mensen proberen de wereld te veranderen door een andere maatschappelijke orde te maken, maar het kwade dat ze haten staat daar middenin. Ver donk kon nooit begrijpen, dat er mensen zijn die daar plezier in scheppen om dan met een gerust geweten maar niets te doen. Overigens was hij zich bewust van de distantie tussen wat mensen maken en wat God tot stand brengt. "Ook in de politieke predi king zal nooit gezegd worden, dat het Rijk van God een door mensen maakbare gerechtigheid is". Ook wat hij zei en schreef over het fenomeen 'burgerlijke onge hoorzaamheid' getuigde van Ver- donks brede aandacht voor de soci ale en politieke werkelijkheid. "Veel mensen", zo begon hij een universitaire rede, "vinden een pleidooi voor burgerlijke onge hoorzaamheid volkomen onge wenst. Zij vrezen, dat dan een brug wordt geslagen naar anarchie". Daartegenover stelde hij zijn con clusie dat vrede niet ten koste van gerechtigheid kan bestaan. Bur gerlijke ongehoorzaamheid kan plicht worden als de staat een be lemmering wordt voor werkelijke verbetering van het recht. Een 'nieuw beroep op het geweten'. "Het is dan óók aan twijfel onder hevig, of de overheid wel een on derdeel van het credo kan blijven". Zijn idee van burgerlijke onge hoorzaamheid was voor de discus sie over dit zeker in de kerk omstreden onderwerp een krachti ge impuls. Zorgzaam Niet alles in dit boek een uitga ve van Boekencentrum in Den Haag draait om de ethiek. Het licht valt ook op de zorgzame pas tor Verdonk. Hij verdiepte zich in de leefomstandigheden van men- Op catechisatie merkte hij, dat veel jongeren eigentijdse literatuur lazen. Dus ging hij Wolkers en an dere tijdgenoten lezen. Leraren die kritische opmerkingen maakten over het christendom konden op zijn aandacht rekenen, want dat betekende dat hij op catechisatie in discussie kon gaan met hun leerlin gen. Als het waar is wat we gelo ven, dan kunnen we iedere con frontatie aan, ook met Wolkers, was zijn stelregel. Zoals Verdonk teder met men sen omging, bleef hij zich ook zorg vuldig aan de studie wijden. In Oegstgeest bood de kerkeraad hem studieverlof aan toen hij twee keer achtereen plaatsvervanger was ge weest in een wijk zonder predi kant. Die kans greep hij met beide handen aan, maar wel tegelijk met een regeling van studieverlof voor zijn collega's. In 1977 zag hij zijn ijver bekroond met een promotie. 'Ongehoord' is geen 'gemakke lijk' boek. Dat kan ook moeilijk met zo'n titel. Maar wie belangstel ling heeft voor het gedachtengoed van de hoofdpersoon en rustig en geduldig zich probeert te verplaat sen in zijn blikverruimend denken, komt ook zonder theologisch of ethisch brevet een heel eind. Wat Verdonk op het vaak nog on gebaande terrein van geloof en ethiek heeft nagelaten is niet ge ring. Dat bevestigt deze ruime se lectie uit zijn werk. 'Een nalaten schap met kiemkracht', zeggen de samenstellers er zelf van. Dat kon alleen doordat hij mid den in het leven stond met hoop én met besef van wanhoop en ook zo heel dicht bij de mensen. JS. J. de Groot f Wessel Eliza Verdonk (1928-1986). Het gemeentebestuur van Nijmegen is van plan een 'buffer- fonds' te stichten om mensen die dat om sociale redenen nodig hebben financieel te kunnen hel pen. De gemeente zou daarvoor zelf een half miljoen gulden be schikbaar willen stellen en heeft fondsen en kerkelijke diakonieën gevraagd hieraan deel te nemen. De diakonale predikant J. Si- monse in de 'Diakonale Nieuws brief van Nijmegen': "In de jaren 70 hadden we in Nederland het trotse gevoel dat we beschikten over een sluitend stelsel van sociale zekerheid. Voor allerlei situaties waarin in komen uit arbeid wegviel waren voorzieningen getroffen. Van 1979 af is dit stelsel steeds meer aan erosie onderhevig geweest. De uitkeringen werden stukje bij beetje minder. Sinds het begin van de jaren 80 werden steeds meer signalen afgegeven dat mensen in noodsituaties ver keerden. Kerken en diakonieën vingen deze signalen op en ook de burgerlijke gemeenten via hun sociale diensten". Simonse signaleert een dalen van de koopkracht, stijgen van woonlasten en schuldenlast, kortom het ontstaan van een 'on derklasse zonder perspectief. Hij vertelt, dat in Nijmegen zo'n 50.- a 60.000 mensen afhan kelijk zijn van een uitkering rond het minimum. Vandaar dat 'buf ferfonds'. Het landelijke gerefor meerd-hervormde blad 'Diako- nia' meldt, dat de diakonieën in Nijmegen hebben besloten, in bescheiden mate aan het 'buffer fonds' van de gemeente mee te doen. Tegelijk wekken ze de kerkleden op, financiële meeval lertjes eens extra diep in de beurs te tasten. Overigens stelt de rubriek 'Kroniek' van 'Diakonia' wel een vraag bij dit verzoek van de ge meente aan de kerken. "De staat heeft indertijd toegezegd, dat niemand meer voor zijn of haar inkomen afhankelijk zou zijn van liefdadigheid. Een leefbaar inkomen werd tot recht ver- klaard. Vraag is of een stedelijke overheid het tekortschieten van de landelijke overheid moet op vangen en of een kerkelijke ge meente dan weer die burgerlijke overheid daarbij moet gaan hel pen. Is het juist, als diakonie ga ten te vullen die de overheid maakt?" "Vergelijkbare situaties kun nen zich voordoen in Goes, Leeuwarden of Deventer, om maar wat te noemen. Dan gaat het niet om de vraag of een diakonie rijk of arm is, maar of dit opgepakt mag of moet wor den. En ook heel praktisch; hoe lang kun je zoiets volhouden? Het kan een aansporing zijn om met anderen eens grondig na te denken over dit soort kwesties. We waren ze vergeten, maar* ze zijn er weer". Amateur De historicus dr. S. Groen veld, verbonden aan de Leidse universiteit, is al twintig jaar or ganist van de doopsgezinde kerk in Hoofddorp. Voelt een organist zich in de kerk wel eens eenzaam? vroeg een medewerker van het Algemeen Doopsgezind Week blad hem. "In een kleine kerkelijke ge meenschap (90 leden en 50 be langstellenden, redactie) waar je thuis bent raak je niet zo gauw op de achtergrond. Natuurlijk zitje wel zondag aan zondag in je een tje op diezelfde plek. Ik geloof dat onze trouwdienst dë enige kerkdienst is geweest waarin ik naast m'n vrouw zat". De amateur-organist Groen veld bespeelt in zijn kerk een Flentrop-orgel uit 1914. Een 'ple zierig instrument'. Van regelma tig studeren komt in zijn drukke bestaan minder dan hij zou wen sen. "Eigenlijk moest ik, om soe pele vingers te houden, elke dag achter piano of orgel kruipen. Een amateur moet dubbel z'n best doen. Nu probeer ik in elk geval op zaterdag te oefenen. Voor de rest moet ik op m'n erva ring teren, helaas". "Je vult je taak zelf in, maar er zijn spelregels". Zo wil hij een dag tevoren weten wat in grove trekken de inhoud van de preek zal zijn. "Je moet de trefwoorden kennen. Een goede organist sluit mijns inziens naadloos aan bij de preek. Zo speel ik na de overden king liefst een bewerking van een koraal dat de gemeente had kunnen zingen". Ook in Amsterdam, waar hij geschiedenis studeerde, is Groenveld organist geweest. Daar kreeg hij pas op het laatste moment, als de dienst al bijna was begonnen, het briefje met een opgave van de liederen. "Nippertjeswerk. Daar houd ik niet van. Het kan gebeuren dat een voorvanger tweemaal een zelfde melodie uitzoekt. Dat moet niet. Daarom wil ik vooraf overleggen". Groenveld deelt de klacht dat het vóór de dienst zo lawaaiig in de kerk kan zijn. "Heel begrijpe lijk dat mensen even willen bij praten. Maar waarom zo hard? Dat stoort anderen die willen luisteren, en de organist die zo goed mogelijk probeert te spe len". Voor die muzikale intro ductie trekt hij maximaal tien minuten uit. "Het orgelspel dient als voorbereiding op de dienst. Het moet de mensen langzaam aan in de stemming brengen". Elke week is Groenveld op zijn post. "Spijbelen kan niet. Je moet er wel slecht aan toe zijn wil je het laten afweten. Natuurlijk heb je je vrije dagen en je vakan tie. Daar zijn de vervangers voor. Gelukkig zijn die te vinden. Ik ken het aparte organistenwereld je een beetje. Beroeps of liefheb ber, ieder heeft dezelfde tic. Ons kent ons, men helpt elkaar". Woonwagens Religieuzen die werken on der woonwagenbewoners hebben het niet gemakkelijk. Het contact met deze mensen komt meestal traag op gang. Landelijk woon wagenpastor J. van der Zandt in het tijdschrift 'Nederlandse Reli gieuzen': "Met woonwagenbewoners is dikwijls door de jaren heen zo veel gesold en ze zijn zo weinig serieus genomen, dat ze apa thisch zijn geworden, wantrou wend en soms vijandig ten op zichte van de samenleving, waar toe ook de kerk kan behoren. Daar komt nog bij dat de paro chies waar deze religieuzen aankloppen niet direct zitten te wachten op nog meer werk. Het is niet vanzelfsprekend, dat woonwagenbewoners op grond van hun katholiek- of gelovig- zijn worden opgenomen in de plaatselijke geloofsgemeen schap. Dat is hard om te consta teren. En dan heerst ook bij de ei gen achterban van religieuzen vaak onbegrip over het werk dat hun medebroeder of -zuster on der deze mensen verricht. Er zijn zelfs voorbeelden van contact personen die er vrienden door zijn kwijtgeraakt". Woonwagenbewoners mogen nagenoeg niet meer reizen. Zij wonen nu in kleine centra bij ste den en dorpen. Daardoor vallen ze ook binnen de grenzen van een parochie. Gevolg is, dat paro chies wordt gevraagd ook het pastoraat onder deze mensen te verzorgen. Maar dan komen de problemen. Pastor Van der Zandt: "De vooroordelen en be zwaren van burgermensen zijn over het algemeen nog groot. Wanneer het woonwagencen trum er ondanks alle bezwaren toch komt, blijkt het meestal mee te vallen". Van der Zandt vraagt om soli dariteit. "Religieuzen staan van oudsher bekend om hun keuze voor moeilijke situaties binnen onze samenleving. Op ons ge bied liggen mogelijkheden voor hen om sómen met woonwagen bewoners naar de toekomst te kijken. Woonwagenbewoners zijn gewone Nederlanders, die door hun reizen en trekken van vroeger in wagens terecht zijn gekomen. Ons wordt gevraagd hen te aanvaarden als de onzen. Zij moeten opnieuw de kans krij gen zich te ontplooien in maat schappij en kerk. (Zijn er belangstellenden die nadere inlichtingen wensen over het werken met woonwagenbe woners, dan kunnen zij contact opnemen met de stichting 'Pas toraat Woonwagenbewoners in Nederland', Luybenstraat 17, 5211 BR Den Bosch, 073-132888). Fobieën Wat zou er de oorzaak van zijn dat veel gevestigde kerken vergrijzen en leeglopen, terwijl godsdienstige groepen en krin gen groter worden? Die vraag stelt mevrouw M. E. de Korver- Gravesteijn in een ingezonden stuk in het Evangelisch-Lutherse blad 'ELK'. Na haar gerefor meerde opvoeding was zij tien tallen jaren vrouw van een lu therse 'kerkrentmeester'. Haar vader was gereformeerd ouder ling en diaken en haar broer lid van de lutherse Zendingsraad. "Hebt u, trouwe lutheraan, wel eens een pinksterdienst of ande re opwekkingsdienst meege maakt? Ik wél, en hoewel ik mij daar dikwijls niet 'thuis' voelde, ben ik er altijd zeer gezegend vandaan gekomen. Hebt u wel eens gehoord van de Blumhardt- groep in Rotterdam, het Oase- werk uit Rotterdam (dat zich zelfs in Noorwegen heeft uitge breid als een olievlek), de Sheki- nagroep in Utrecht, de opwek kingsbeweging van Ben Hoe kendijk, de Obed-samenkom- sten in Den Haag en de conferen ties in 'De Bron' in Dalfsen? Het lijkt wel of wij, lutheranen, er een beetje vies van zijn. Net zoals veel hervormden en gerefor meerden". Het ontstaan van al deze groe pen schrijft mevrouw De Korver toe aan 'de houding van onze ge vestigde kerken'. "Het is hard nodig dat er eindelijk eens con tacten worden gelegd met die groepen, dat wij ophouden met onze oordelen en nederig onze hand uitsteken. Wij kunnen heel wat van ze opsteken". "De Jezus die mij bevrijd heeft •en genezen van vreselijke fobie ën, die mij onder vallen en op staan de hand boven het hoofd heeft gehouden, die Jezus heb ik niet leren kennen in de calvinis tische, noch in de lutherse kerk, maar in de kringen en groepen. Zijn naam worde ook bij ons ge loofd en geprezen! Zijn liefde verwarme ons en zijn kracht ko- me over ons en werke door ons heen". Nieuwenhuis; De Bron 9.15 ds. Nieuwenhuis, 10.30 ds. Moll. 6.30 ds. Mulder; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds. Ter Bals. Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. B. J. Zaal. 6.30 ds. Schrijver, Woerden. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds. Wilschut, 6.30 ds. v. Wijngaarden; Salv.kerk 10 dr. Fernhout. 6.30 ds. Wilschut. Geref. K. Vrijg. (school Bos- park, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 en 4.30 br. J. Kloosterman. Chr. Geref. Kerk (Grijpen- steinstr.) 9.30 leesdienst. 4.30 ds. v.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1)10 ds. Koekkoek, 6.30 evang. R. Wijmenga. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. Joh. v.d. Steen, 6.30 hr. J. v. Barneveld. Volle-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. A. v.d. Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgen- stersch. Briljantstr. 1) zo. 10. Christenge meente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) zo. 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Gem. (Van Manders- loostr. 36) 10 dr. Meijering. Rk Kerk: Bonifaci- BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Vlok, Gouderak. 6 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweitzerstr.-Bern- BODEGRAVEN: Hen/. Gem. Dorpskerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Wieman; Salv.kerk 10 ds. Seton, Assen. 6.30 ds. v.d. Hoef; Bethl- .kerk (Nieuwerbrug) 10 kand. R. Luyk. Zalt- bommel, 6.30 ds. Taselaar, Alphen. Geref. Kerk 10 ds. Elderrnan. 6.30 gezongen evan gelieverkondiging 'Hosanna' door Petra gospelkoor Leiden. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 ds. Simpelaar, 4.30 leesdienst. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 leesdienst. Evang.-Luth. Gem. 10.30 hr. L. Sijp, Bussum. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Pol, 6.30 dr. Haitsma; De Stek 9.30 ds. Vlasblom. Geref. Kerk 9.30 ds. v. 't Hoff, 5 ds. Davidse, Zevenhuizen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Ribbers. Geref. Gem. 9.30 lees dienst, 3.30 ds. Rietdijk. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaf of ds. v. Eijk (Gouda). 6.30 ds. Gaas beek, Zevenhuizen, jeugddienst. Geref. Kerk 10 ds. Huismsn, 5 ds. Snel. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zat. 7, zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Verbeek. 5 ds. Hofland en pastoor Waning, gez. dienst. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds. Hofland. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v. Langevelde. Rk 11; Jozefk. zat. 7, HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds. Mackaay. s zich de handen... (Matth. 27 vers 24) KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 dr. v.d. Bank, Ede, 6 prof. dr. v.d. Beek; Ontm.kerk 10 en 6.30 ds. Sloof. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Kat wijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Kersten. 5 ds. v. Breevoort. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. Vlieg kamp Valkenburg: 10 oecum. dienst, vloot- aalm. Buskermolen en vlootpred. v. Selms. jeugddienst; Ichthusk. 10 ds. Volk, 3 ds. Christ, met gehandicapten, 5.45 samenzang, 6 ds. Christ; Pniëlk. 9.30 ds. Schuurman, 6 ds. Visser; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Visser, 6 ds. Bogaard. Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen- college Pr. Frederikdreef 15) 10 kand. E. Ha gen. Leiden. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds. v. Breevoort. 5 ds. v.d. Horst; T riumfatork. 10 ds. v.d. Horst, jeugddienst. 5 ds. Kersten. Geref. K. Vrijg. 9.30 'leesdienst, 4 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. Zwarts, 7 kand. J. Winter. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Uni- zaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remi- Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 ds. J. A. Visser. Soefibewe ging Universel Murad Hassil (einde Zuid-Bou levard) 4 nam. universele eredienst. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Taselaar, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Lugt, 7 ds. v.d. Velden, Leiden, opendeurdienst. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds. v. Loenen; Hoofdstr. 10 ds. Doesburg; Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. v.d. Born. Leythenrode 10 ds. De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9.30 hoogmis, 11 ds. Brom- met, ha. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. v.d. Zeeuw. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt. Ge ref. Kerk 9.30 dr. Bade, Alphen. 7 ds. Wattel, Hoofddorp. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 1115. LISSE: Hen/. Gem. Dorpskerk ip ds. 't Hooft; Pauluskerk 10 ds. De Gelder. 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 ds. Korenhoff, Heemste de, 7 ds. Roos. A.dam, gez. jeugddienst. Ge ref. K. Vrijg. (Pnnsessestr. 1) 9.30 en 4.30 ds. Grutter, ha. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 kand J. v. Es, 7 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. v. Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds. Den Boer. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr. M. A. Brands. Rk Kerk: Agatha- kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7. zo. 9 en 10.30; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP' Herv. Gem. 9.30 ds. v. Doorn, Hilversum, 6.30 ds. Pannekoek, Amerongen. Geref. Kerk 9.30 ds. Baane, 5 avondgebed. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst. 7 ds. Boiten, Schiedam. Remonstr. Gem. 10 ds. Friedench. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Drieber gen, Katwijk aan Zee, 6.30 ds. G. Bikker, jeugddienst. Geref. Kerk 9.30 mevr. ds. Atte- ma-Roosjen, 7 hr G. Kat. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 NIEUW-VENNEP' Herv. Gem. 9.30 ds. v. Niel, Rijnsburg, 7 ds. Quak, Berkel. Geref. Kerk 9.30 ds. Rang, 4.30 ds. Wijngaarden. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 hr. G. Kat, H.wou- de, 7 ds. Elderrnan, Bodegraven. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. v.d. Lee, ha. 5 dr. Meij- ers. Leiden. 7 ds. Kuiper, Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) I0ds. De Vreugd, Amersfoort. Zie ook geref. kerk. Ge ref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kuiper, 5 ds. Ruitenburg; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Speelman, Urk. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 dienst. 'Sole Mio' 9 ds. v.d. Lee. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds. Spijker. Den Haag. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Bin NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 jeugd dienst; De Zilk 10 ds. v.d. Mey, ha. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. school) 9.30 leesdienst. 4.30 ds? Smelik, Ca- pelle a.d. IJssel. Ned. Geref. Kerk (Gem.cen trum) 8.45 en 4 ds. De Lange. Van Wijcker- gem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk 2 7, zo. 9 en 10.30. Pauluskerk nam. 7.30 dienst Radiogemeente, ds. A. H. v. Gent. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9 hr. J. de Haan, Zevenhoven. Geref. K. 10.30 ds. Zijl (in herv. kerk), 5 ds. Zijl (in 'De Spreng'). Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 hr. J. Goedhart, 7 ds. Vlasblom, Boskoop. Chr. Ge ref. K. 9.30 en 2.15. RIJNSBURG: Hen/. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. Smaling, 5 ds. Wagter; Bethelkerk 9.30 ds. Christ, Katwijk aan Zee. 'De Wegwij zer' 10 ds. Wagter, opendeurdienst. Grote Kerk dond. 24 maart 8 lijdens-zangdienst, mmv kerkkoor, ds. v. Niel. Geref. Kerk Petra- kerk 9.30 ds. Snel, 5 ds. C. v.d. Velden, Haar lem; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Cziria, 5 ds. Huisman; Maranathakerk 9.30 ds. H. Wierda, Zaandam, 5 ds. Cziria. jeugddienst. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. J. Krijtenburg. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Chris- tengem. (aula mavo) 10 hr. C. Vork, Heerde. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. v. Achterberg. 7 hr. W. J. Hoffenaar. Geref. Kerk 10 ds. Baas. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slof- stra, Noordwijk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 ds. H. W. Kuiper, Amstelveen. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. A. Sterren burg, Rijsoord, 6.30 ds. Stam. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Ribberink, Rijnsburg. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7. zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr. Vermeu len, 6.30 ds. Teygeler, Zeist. Geref. Kerk 9.30 hr. D. J. Brouwer, Katwijk, 6.30 ds. Rietveld, Leiden. Geref. K. Vrijg. 9.30 ds. Houtman, Lei- i, 5.30 ds. Heida. Vliegveld Valkenburg: 2 VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Blanken, familiedienst, mmv koor 'Emoe- na' Leiden; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. De Zeeuw. Hulp en Heil-kerk (Schaken- bosch) 10 pastor J. Wiegmans. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds. G. H. van Kooten, 4.30 ds. R. van Kooten, Zeist. Geref. Kerk 10 ds. De Zwart, 7 ds. De Zeeuw, zang- dienst met oude liederen. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 8.30 ds. A. Geelhoed, 3 ds. H. J. Room. ..Aulagemeenschap Noordhofland 10.30 woorddienst. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Nether lands, J. v. Hoof laan 3) 10.15 anglicaanse WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Kunz, 5 ds. Schipaanboord; Hoeksteen 9.30 ds. Schipaanboord, 6.30 ds. Goossen; Bet- helk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Kunz; Reho- both-school 9.30 kand. W. Groenenboom, Capelle a.d. IJssel, Imm.kerk 10 en 5 ds. v. Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.30 ds. De Moor, 5 ds. Dronkert, Gouda; Ontm.kerk 9.30 ds. Honig, Leidschendam. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 ds. Houwen. Voorburg, 2.45 student J. Boerma, Kampen. Chr. Af- gesch. Gem. 9.30 en 5 ds. v.d. Want. Oud- Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. 10 ds. R. Thieme-Tiessing, Boskoop. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 mevr. ds. I. Visser-Schroot, 4.30 kand. v. Dis; Kie- vietk. ('Samen op weg') 10 ds. Janse de Jon ge; Messiask. 10 ds. v. Waasbergen; Dorps centrum 9.30 dr. Tukker, Epe. Geref. Kerk Zijl- laan 10 en 7 ds. J. Zijlstra, A.dam. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 bezinningssamen- komst. 't Hof, ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. H. van Oostende, Veenendaal. Geref. Kerk 9.30 ds. G. Terlaak, Alphen, 7 ds. Rang, Nieuw-Ven- ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds. Voor- douw, 's Gravenzande, 6.30 ds. Eijsenga. Ge ref. Kerk 10 ds. S. de Jong, Woerden, 6.30 hr. J. v. Wallinga, L.dorp. Remonstr. Gem. 10 hr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2