ES D Stephen Biko door de ogen van Donald Woods Een uit de hand gelopen massage Indrukwekkend debuut VRIJDAG 18 MAART 1988 t PAGINA 9 BIOSCOPEN 'Cry freedom'; regie: Richard Attenborough; hoofdrollen: Kevin Kline, Denzei Washington; theater: Lido, Leiden De eerste fragmenten van 'Cry freedom' zouden journaalbeelden kunnen zijn. Zuidafrikaanse poli tieagenten overvallen met grof ge weld de zwarte 'township' Cross roads en arresteren illegale bewo ners om ze terug te sturen naar hun 'thuisland'. De politie hakt er gre tig op in, de bewoners redden wat er te redden valt. Een gebeurtenis die zich afspeelt in 1975 maar die helaas nog steeds actueel is. 'Cry Freedom' is een historisch drama over de apartheidspolitiek in Zuidafrika, toegespitst op het le vensverhaal van de zwarte verzets strijder Stephen Biko. De man die zich inzette voor de emancipatie van de negers in Zuidafrika, het be grip black consciousness invoerde dat uiteindelijk tot een gelijke, ge mengde maatschappij van zwart en blank zou moeten leiden. Stephen Biko werd gearresteerd en na drie weken, op 12 september 1977, dood in zijn cel aangetroffen. 'Dood door hongerstaking' luidde de politie- verklaring. Later zou blijken dat Biko als gevolg van ernstig hersen letsel is overleden. De precieze om standigheden waaronder Biko is gestorven zijn altijd onduidelijk gebleven. 'Noir et Blanc': regie: Claire Devers; hoofdrol len: Francis Frappat en Jacques Martial: thea ter: Kijkhuis, Leiden. Als er één ding gezegd kan worden van 'Noir et Blanc' dan is het wel dat het iets anders dan anders is. De film van de Franse regisseuse Claire Devers is niet zonder meer goed, bij vlagen zelfs vervelend, maar uiteindelijk zijn de gebeurte nissen toch zo fascinerend, dat er op z'n minst van een eigenzinnig produkt gesproken kan worden. Antoine is een schuchter boekhou- dertje met een brave vrouw. Buiten zijn werk heeft hij als 'opwinende' hobby een truttig zangkoortje. Geen boeiend personage voor een film, zou je denken. Zijn leven wordt echter danig overhoop ge gooid, wanneer hij de opdracht krijgt de boekhouding van een fit ness-centrum bij te werken. Op aanraden van de eigenaar on derwerpt de iele en geremde Antoi ne zich aan een massage. Domini que, een forse, norse neger houdt duidelijk van een stevige aanpak. Half kreupel van de spierpijn keert hij na de eerste sessie naar huis. Binnen de kortste tijd ontwikkelt de massage zich van kneden en een bubbelbad tot een hogedrukspuit en rake klappen. Beiden putten uit deze sessies veel genoegen. Wan neer ze het te bont maken, belandt Antoine met een gebroken arm in het ziekenhuis. Tot zover is er nog niet veel bijzon ders aan de hand. Schokkend en te gelijk fascinerend wordt het pas, wanneer Dominique Antoine uit het ziekenhuis ontvoert, om hun Scène uit 'Noir et blaiic'. praktijken in een hotelkamer te kunnen voortzetten. Voor een gru welijke apotheose verhuizen ze zelfs naar een fabriek. Het is natuurlijk niet zo dat een film pas interessant wordt als het choquerend wordt, maar het intri gerende van 'Noir et blanc' is toch Een effect dat vergelijkbaar is met Pasolini's 'Salo', zonder dat 'Noir et blanc' ook maar bij benadering zo gruwelijk is. Pasolini's film is een politiek tractaat, bij Devers mis je juist een maatschappelijke dimensie, of je zou het moeten zoe ken in een symbolische strijd tus sen blank en zwart. Slecht acteren, grote hiaten in het scenario en een te individuele problematiek ma ken datje deze film kunt missen als kiespijn, tenzij je natuurlijk erg van kiespijn houdt. LEONARD ENGEL Het verhaal in 'Cry Freedom' is gebaseerd op twee boeken van de Zuidafrikaanse journalist Donald Woods: 'Biko' en 'Asking for trou ble'. Deze voormalige hoofdredac teur van de Daily Dispatch was een vriend van Biko. Na diens dood vluchtte Woods naar Engeland om zijn boeken uit te kunnen geven. Regisseur Richard Attenborough zag na jaren kans zijn werk te ge bruiken voor een filmscript. Hoewel 'Cry freedom' een anti- apartheidsfilm is over het Zuidafri kaanse verzet in de jaren zeventig is de eigenlijke hoofdrol wegge legd voor de blanke journalist Do nald Woods (Kevin Kline). In het begin van de film is Woods het symbool voor alle blanken die zich nauwelijks druk kunnen maken om wat er zich in de zwarte slop penwijken afspeelt. Het tweede deel van 'Cry freedom' gaat over Woods na de dood van Biko. In 1975 ontmoeten de twee el kaar voor het eerst. Biko is 'ban ned', wat er op neerkomt dat hij een beperkte bewegingsvrijheid heeft en maar met een persoon te gelijk in een ruimte mag zijn. Woods noemt Biko in eerste in stantie een 'zwarte racist'. Na een 'heropvoeding' door Biko verande ren Woods' ideeën radicaal, de twee worden zelfs vrienden. Na Biko's dood gaat het politiek getin te verhaal over in een soort span nende thriller. De familie Woods wordt meerdere keren bedreigd en besluit te vluchten. Het vluchtplan en de uitvoering daarvan brengt Attenborough breedvoerig in beeld. De in Zimbabwe opgenomen film is een persoonlijk verslag ge worden van Donald Woods' korte vriendschap met Stephen Biko. Het hele verhaal wordt vanuit zijn positie verteld, de blanke die tegen de zwarte maatschappij aankijkt. De apartheidspolitiek in Zuidafri ka en het verzet daartegen komen slechts oppervlakkig aan de orde. 'Cry freedom' kent veel indruk wekkende filmbeelden. Bijvoor beeld de begrafenis van Stephen Biko. Een grote mensenmenigte (ongeveer 20.000 figuranten) zin gend uit protest en vol hoop op een betere wereld waarin iedereen ge lijk is. Ook bij de in beeld gebrach te scholierendemonstratie in So- weto - die uitloopt op een bloederi ge moordpartij - lopen de rillingen je over de rug. De film duurt tweeëneenhalf uur en dat eigenlijk wat te lang. Na een uitstekend begin wordt de film minder boeiend naarmate meer aandacht naar de persoon van Woods gaat. Zijn vluchtpoging, overigens een heel spannend ge deelte, had zeker een flink korter gekund. Jammer dat een film die gezien moet worden als een protest tegen het apartheidsregime in Zuidafrika toch vooral gaat over het doen en laten van de blanke journalist Donald Woods. ERNA STRAATSMA Emily Lloyd in 'Wish you were here' De grote charme van 'Wish you we re here' is zonder enige twijfel hoofdrolspeelster Emily Lloyd. Haar filmdebuut is zelfs zo indruk wekkend dat je je afvraagt wat de volgende stap in haar carrière moet zijn. Lloyd speelt Lynda, een meisje dat geen blad voor de mond neemt. Met haar rokken hoog opgeknoopt fietst ze dwars door een verstik kend milieu van brgermansfat- soen. Regisseur David Lleland (de scenarioschrijver van 'Mona Lisa' heeft zijn verhaal gesitueerd in een Engelse badplaats buiten het sei- Lynda's moeder is overleden en met haar vader - schoolvoorbeeld van een kleinburger - kan ze niet opschieten. Maar ze zit eigenlijk zichzelf in de weg. Lynda uit dat in zeer extravert gedrag, ze rebelleert tegen alles en iedereen. Schutting- taal ligt in haar mond bestorven. Als iets mis gaat reageert ze stee vast met up you bum en over haar saaie zus spreekt ze louter als bloody, boring sister. Haar vrijgevochten gedrag is niet meer dan schijn. Als het werkelijk op seks aankomt gaat het mis. Een eerste vrijage in een bioscoop strandt op wederzijdse onbehol penheid en haar ontmaagding door een oudere heer is één van de minst romantsche vrijscènes uit de film geschiedenis. Maar Lynda is van het slag dat zich niet gemakkelijk klein laat krijgen. Tegen de stroom in weet ze zich te handhaven, daarmee de op timistische ondertoon van de film bevestigend. Aan het eind van 'Wish you were here' staat Lynda nog fier overeind. De film zelf ook dank zij zijn speelse originaliteit en ondanks enkele minpuntjes. In de karakterisering van de hoofdpersonen wordt een beetje geschipperd tussen karikaturen en 'echte mensen'. Lynda's vader bij voorbeeld blijft er een beetje tus- senhangen. Als hij getuige is van haar stappen in het seksueel ver keer, reageert hij getroffen en klinkt er zelfs mededogen door in zijn stem. Maar een paar scènes la ter wordt hij als een stripfiguur neergezet. Emily Lloyd krijgt ech ter alle gelegenheid om wat moois te maken van Lynda en zij is, zoals gezegd, de grote attractie van 'Wish you were here'. BART JUNGMANN Emily Lloyd in 'Wish you were here FILMS OF VIDEO Je ziet ze niet vaak op video, die statige films met het trage ritme van een langzaam stromende ri vier en met scènes die lang duren en waarin personen soms gerui me tijd zwijgen. Distributeurs wagen zich er vrijwel niet aan, omdat ze bang zijn dat ze met hun voorraad blijven zitten. Denkbeeldig is dat niet. In een bioscoopzaal is het donker en, la ten we het hopen, rustig. In de huiskamer is meestal beweging en het is er licht. Voor je het weet ga je even koffiezetten omdat die scène wel wat erg lang duurt en dan is meteen de concentratie verdwenen en vind.je de hele film maar niks. Vestron Video neemt het risico van een strop en komt op de markt met 'The Bostonians' van James Ivory, een rustig voort kabbelend verhaal over de bete re kringen in Boston en New York, ongeveer een eeuw gele den. Vrouwenemancipatie kreeg niet al te veel kans, maar er wa ren doordouwers. Vanessa Red grave behoort tot de voorvechts ters van gelijkheid, maar heeft het moeilijk met de heren die hooguit vinden dat ze zich niet moet aanstellen. Als ze een oogje krijgt op een meisje op wie ook de rijke Christopher Reeve ver liefd wordt komen er problemen. James Ivory ('Quartet', 'Heat and dust') maakt geen haast met het verhaal en dat heeft een zekere charme. Jammer is wel dat hij er geen warmte in weet te brengen, waardoor de acteurs eerder lede poppen lijken dan mensen van vlees en bloed. Veel sneller en heel erg leuk voor degenen die houden van te gen het absurde aanleunende hu mor is 'Malcolm', gemaakt door Nadia Tass. Deze Australische film begint waar 'Abel' van Alex van Warmerdam ophield. De hoofdpersoon, Colin Friels, lijkt in doen en laten ook een beetje op Abel. Hij is wereldvreemd en op zijn eigen manier zeer crea tief. Hij hecht zich aan een ex-ba- jesklant en om zijn vriend te ple zieren ontwerpt hij in alle stilte enkele prachtige manieren om overvallen te plegen. Wel eens een geldroof zien uitvoeren door drie afvalbakken? 'Malcolm' biedt het en ik heb me er bijzon der mee vermaakt. In de bio scoop is de film niet aangesla gen, maar ik kan me niet voor stellen dat videoliefhebbers hem links laten liggen. Van RCV 2001. Leuk bedoeld, maar niet veel meer dan dat is 'Burglar' van Hugh Wilson met Whoopi Gold berg als dievegge die tegen een moord oploopt. Goldberg is een heel begaafde comedienne, maar ze heeft er een neus voor om de verkeerde films te kiezen. Naast Goldberg spelen in 'Burglar' Lesley Ann Warren en Bobcat Goldthwait. Deze Goldthwait heeft enige naam gemaakt als de acteur uit de 'Police Academy'- serie die met een scheurende stem praat. Persoonlijk word ik van die stem heel erg moe. Van Warner Home Video. Mystiek speelt vaak een rol in enge films. In 'White of the eye' van Donald Cammell spelen ge heimzinnige Idiaanse riten voortdurend op de achtergrond. Ze leiden tot dood en verderf door een man die er op het oog uitziet als een aardige, beschei den knutselaar met een tik voor techniek. David Keith speelt heel bekwaam de enge man die altijd in de buurt is als er een moord is gepleegd. De finale is spannend, maar door de mystie ke elementen in het verhaal is het soms gokken waarom de per sonen de dingen doen die ze doen. Van Vestron Video. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Cry Freedom' - Lido, Leiden The Principle' - City, Katwijk 'La Bamba' - City Katwijk 'Malcolm' - Green way. Voorschoten 'Bambi' - Greenway, Voorschoten 'Pinkeltje' - Greenway, Voorschoten BLIJVERS 'Radio Days' - Woody Allen vertelt het ontroerend-komische verhaal over het opgroeien in New York in de ïjd dat de radio nog 'Flodder' - voorlaatste hit van Dick Maas, Greenway, Voorschoten 'Barfly' - Mickey Rourke als de Ame rikaanse dichter Charles Bukovski, wiens poezie het best gedijt onder in vloed, Lido. Leiden 'Out Of Africa' - meeslepende film met Meryl Streep als Deens schrijf ster in Afrika, Greenway, Voorscho- 'Jesus Christ Superstar' - oude musi cal waarin het hippie-tijdperk op bij bels niveau wordt gebracht, Green way. Voorschoten 'Big Foot and the Hendersons' - fami lie neemt mensaap in huis, Green way, Voorschoten 'Amsterdamned' - spektakelfilm op en onder Nieuw Amsterdams Peil, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Fatal Attraction' - spannende film over vrouw die haar 'minnaar voor één nacht' en zijn gezin te grazen neemt, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'De reddertjes' - Disney-film uit 1977, waarin in de gewelven van het ge bouw van de Verenigde Naties hulp vaardige muizen huizen, Lido, Leiden 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm, Luxor, Leiden en Euro Alphen 'The Last Emperor' - groots epos die wellicht niet helemaal oplevert wat de Bertolucci-liefhebber verwacht. Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Raising Arizona' - kinderloos echt paar gaat op babyjacht en maakt van een zesling een vijfling. Komisch, Ci ty, Katwijk 'Witches of Eastwick' - Jack Ni cholson als de duivel die de vrouwen om zijn vinger windt, Lido, Noord- wijk SEKSFILMS 'Suzie Superstar II' - Rex, Leiden DEN HAAG 'Empire of the sun' - Asta (463500), 'September' - Asta, al. 'Nuts' - Babyion al. 'Can't buy me love' - Babylon, al. 'Best Shot' - Cineac, al. 'Dirty Dancing' - Cineac, al. 'Cry Freedom' - Metropole (456756), al. 'The Last Emperor' - Metropole, al. 'Otello' - Metropole, al. 'Suspect' - Metropole, 12 jr. 'The Dead' - Metropole, 16 jr. 'Barfly' - Metropole, 12 jr. 'Dirty Dancing' - Odeon (462400), al. The Last Emperor' - Odeon, al. 'A nightmare on Elm Street 3' - Odeon, 16 jr. 'Amsterdamned' - Odeon, 12 jr. 'Oci Ciornie' - Studio 656402), 16 jr. 'Wish you where here' - Studio, 16 jr. '2001, A space Odyssey' - Studio. 12 jr. AMSTERDAM 'Fatal Attraction' - Alfa, 12 jr. 'Barfly' - Alhambra (233192), 12 jr. 'Jean de Florette' - Alhambra, al. The Last Emperor' - Alhambra, al 'Fatal attration' - Bellevue Cinerama (234876), 12 jr. 'Wall Street' - Cinerama, al. 'Empire of the sun' - Calypso (234876), al. 'Macbeth' - Calypso al. 'Can't buy me love' - Calypso, al. 'The Dead'-Cinecenter (236615), 16 jr. '2001: A space Odyssey' - Cinecenter, 16 jr. 'Barfly' - Cinecenter. 12 jr. 'Half Moon Street' - Cinecenter. 16 jr 'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124), al. 'Amsterdamned' - Cinema Int., al. 'El amor brujo' - Cinema Int., al. 'A nightmare on Elm Street 3' - City (234579), 16 jr. 'Amsterdamned' - City, 12 jr. 'Best Seller' - City, 16 jr. 'Schorem van de school' - City, al. 'Dragnet' - City, al. 'Suspect' - City, al. 'Dirty Dancing' - City al. 'Coming of angels' - Parisien (246540), 18 jr. 'Debbie does Dallas' - Parisien. 18 jr. 'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16 jr 'Hersenschimmen' - The Movies, 16 jr. 'Der Himmel liber Berlin' - The Mo- 'The Last Emperor' - Tuschinski, al. 'Barfly' - Tuschinski, al. 'Jean de Florette' - Tuschinski, al. 'The Dead' - Tuschinski, 16 jr. 'Dirtv Dancing' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'September' - De Uitkijk (237460), al. TELEVISIE Op de vroege zaterdagavond (19.20 uur) brengt de BBC (1) een western, 'Chisum', met John Wayne als veeboer die de strijd aanbindt met corrupte ambtena ren. Dennis Quaid en Max von Sydow spelen de hoofdrollen in 'Dreamscape', een science-fic- tion-achtige film waarin politie ke intrige een belangrijke rol speelt. Het verhaal gaat over een man die dromen van anderen binnen kan dringen (BBC 1, za terdag 23.05 uur). Dolly Parton speelt een secre taresse in '9 to 5'. Samen met twee collega's (Lily Tomlin en Jane Fonda) komt ze in opstand tegen het autoritaire en seksisti sche gedrag van haar baas (Ned. 2, maandag 19.27 uur). Later op de avond op Duitsland 1 de Tsjechoslowaakse film 'Prod- louzency' (23.00 uur). Over een Praagse kunsthistoricus die na dat hij heeft gehoord ongenees lijk ziek te zijn nog even optimaal van zijn leven wil genieten. Na een tijdje blijkt hij echter toch te genezen en valt hij weer in zijn oude leefstijl terug. 'The way ahead' is een oor logsfilm die vroeger de titel 'The immortal Battaljon' droeg. Een ruige actiefilm uit 1944 die zich afspeelt in Noordafrika tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met onder anderen David Niven en Carol Reed (BBC 2, dinsdag 22.00 uur). Het tweede deel van 'The Godfather' komt dinsdag op Ne derland 1 (23.00 uur). In deze met zeven Oscars bekroonde film geeft Marlon Brando gestalte aan 'the Godfather', de peetvader die de maffia in New York beheerst. In dit tweede en laatste deel is de Marlon Brando. oorlog tussen twee i de maffia-families uitgebroken. Zoon Sonny (Al Pacino) heeft tij delijk de leiding en wordt in een hinderlaag gelokt. 'La passante du Sans-Souci' is een Duits/Franse film met in de hoofdrollen Romy Schneider en Michel Piccoli. Toen deze film in 1982 in première ging was Ro my Schneider al een half jaar dood. Het is verhaal van een Pa- rijse moord in de jaren tachtig die een menselijk drama uit de nazitijd aan het licht brengt (Duitsl. 1, woensdag 20.15 uur). 'Coming up roses' is een En gelse film uit 1986 die donderdag op België 1 (20.15 uur) wordt uit gezonden. Problemen in een ge meente in Wales wanneer een bioscoop wordt gesloten die plaats zou moeten maken voor een parkeergarage. Uiteraard volgen acties tegen het plan. FILMHUIZEN De door Tevnik Baser geregis seerde film '40m2 Deutschland' draait vanavond voor het laatst in het Filmhuis-LVC. Problemen van een Turkse vrouw bij de aan passing aan de Duitse maat schappij komen daarin aan de or de. In het weekeinde wordt Fass- binders film 'Angst essen Seele auf' vertoond, met als thema vreemdelingenhaat. Een vrouw trouwt met een Marokkaanse gastarbeider en stuit hierdoor op weerstand bij buren en familie. Volgende week zijn in het Film huis een aantal Spaanse films aan de beurt. Om te beginnen op woensdag 'Las mitad del cielo', het verhaal van een jonge vrouw die zich ontworstelt aan haar provinciale milieu. Donderdag tot en met zondag draait 'Los motivos de Berta', een poëtische film over de puberteitsjaren van een meisje op het platteland van Castilië. Alle films beginnen om 21.15 uur. Alcoholisme en eenzaamheid staan centraal in het verassende Belgische 'Crazy love'. Domini que Deruddere bewerkte een verhaal van de Amerikaanse schrijver Charles Bukovkski en gaf de hoofdrol van lelijke dron kelap aan Josse de Pauw (Kijk huis, 20.00 en 22.15 uur). 'Radio Days' is het verhaal van Woody Allen over opgroeien in New York toen de radio in de huiska mer nog een centrale plaats had (Kijkhuis, vanaf donderdag om 19.30 en 21.45 uur). 'I've heard the mermaids singing' van Pa tricia Rozema handelt over een naïef meisje die in de wereld van de kunst terecht komt (Kijkhuis, vanaf donderdag om 20.00 en 22.15 uur). In de LAK-cinema gaat de cy clus over Gérard Dépardieu nog even door. Vanavond (20.00 uur) 'Pas si méchant que ca' en 'Mon oncle d'Amerique'. Laatstge noemde film gaat over drie wille keurige levenslopen die elkaar kruisen. In 'La femme d'a coté (zaterdag, 20.00 uur) worden een man en een vrouw die een trau matische passie voor elkaar heb ben gekend, toevallig buren. La ter op de avond 'Police' (22.00 uur) over een politie-inspecteur die verliefd wordt op de vriendin van en drugshandelaar. Denzei Washington als Stephen Biko in 'Cry freedom' GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 9