Mooie misverstanden
Kunstcollectie naar Spanje
Filmproducer
Angermeyer
overleden
Tv-portret van Beatrix
Schilderijen
naar Rijk
Amsterdamse
galeries
exposeren
samen
Privé-concert voor persmuskiet
Jeugdwerk
Wagner terug
Fransen onder indruk Nederlandse kunst
DONDERDAG 17 MAART 1988
PAGINA 25
Tolken' van Ronald Harwood door de
Haagse Comedie. Met: Anne-WII Blankers,
André van den Heuvel, Adrian Brine (te
vens regie), Carl van der Plas, Kees van
Lier en Anne-Marie Heyligers. Decor: John
Otto. Gezien op 16 maart in de Koninklijke
Schouwburg, Den Haag. Op 23 april in de
Leidse Schouwburg te zien.
DEN HAAG - Nog net voordat
eind maart de laatste voorstel
ling van de Haagse Comedie in
première gaat, brengt het gezel
schap een kleinere produktie uit:
een recent toneelstuk met een
degelijke, overzichtelijke ver
haallijn. Het 'Tolken' viert Anne-
Wil Blankers bovendien een
beetje haar vijfentwintigjarig ju
bileum en tevens vijftigste rol bij
de Haagse Comedie. Na afloop
van de persvoorstelling werd zij
dan ook toegesproken door de
scheidende artistiek leider, Eddy
Habbema, en ontving zij een ge
schenk uit handen van Ronald
Harwood, de Engelse schrijver
van het stuk.
De oorspronkelijke titel van
Tolken' luidt: 'Interpreters'. In
de Nederlandse vertaling valt het
aspect 'verklaren, uitleggen"
enigzins weg. Dat is eigenlijk
jammer, want om een pijnlijk in
terpretatieverschil gaat het in dit
stuk.
Tien jaar geleden hebben Na-
dia en Viktor een heftige liefdes-
affaire beleefd. Als zij elkaar
'Tolken': gedegen voorstelling
weer ontmoeten (hij als tolk van
de Russische, zij als tolk van de
Engelse delegatie), stuurt hij het
op een hernieuwde voortzetting
van hun relatie aan. Omdat het
abrupte einde van hun toenmalig
samenzijn Nadia nogal heeft aan
gegrepen, houdt zij aanvankelijk
met veel moeite de boot af en
probeert niet op Viktor's avances
in te gaan. Ze geeft zich gewon
nen, als hij zegt voor haar te wil
len overlopen en asiel aan te vra
gen.
De gebeurtenissen nemen ech
ter een onverwachte wending die
als 'de geschiedenis herhaalt
zich' te omschrijven is. Dit gege
ven is in een documentair kader
verpakt, waardoor het stuk in
zijn geheel iets afstandelijks en
onderkoelds krijgt. Nadia moet
zich namelijk verantwoorden
voor een onderzoekscommissie,
waarbij zij haar verklaring van
de affaire geeft. Die blijkt af te
wijken van de uitleg van Viktor.
Staand aan de rand van het to
neel vertellen Nadia en Viktor -
ieder apart; eerst zij, dan hij - hun
versie van het verhaal dat als een
flash back wordt getoond.
Al jarenlang maakt André van
den Heuvel samen met zijn
vrouw eigen vrije-theaterpro-
ducties. Met behoud van de daar
in ontwikkelde lichte toonzet
ting maakt Van den Heuvel ook
ditmaal zijn rol geloofwaardig.
'Tolken' had trouwens in zijn
vrije-produktie-repertoire niet
misstaan, al is het een genoegen
om deze goede acteur nu weer
eens in een andere omgeving aan
het werk te zien.
Anne-Wil Blankers speelt Na
dia als een kwetsbaar vogeltje
dat zich tegen nieuwe emotione
le kwetsuren wil wapenen. Als
zij tenslotte door de omstandig
heden gedwongen wordt de in
het Russisch geformuleerde ver
dedigingsrede van Viktor te ver
talen, speelt Anne-Wil Blankers
dat gevoelig als het toppunt van
vernedering voor die vrouw.
'Tolken' is derhalve een gedegen
voorstelling in een buitenge
woon smaakvol en efficiënt inge
richt decor.
Toch heerst er een afwachten
de sfeer in de Koninklijke
Schouwburg, waar Hans Croiset
hard aan zijn reorganisatieplan
nen werkt. Het nieuwe gezel
schap gaat met ingang van het
komende seizoen 'Het Nationale
Toneel' heten. Toen Carl van der
Plas als de Engelse onderhande
laar in 'Tolken' tegenover zijn
Russische gast over een eventu
eel bezoek aan het Nationaal
Theater sprak, werd er hier en
daar in de zaal hoorbaar gegrin
nikt - niet netjes eigenlijk.
WIJNAND ZEILSTRA
MADRID (RTR/AFP) - De West-
duitse staalmagnaat en kunstver
zamelaar baron Hans Heinrich
Thyssen-Bornemisza heeft aange
boden zijn nu in Zwitserland on
dergebrachte kunstverzameling
over te brengen naar Spanje. Dit
MüNCHEN (DPA) - De uit Mün-
chen stammende Westduitse film
producer Heinz Angermeyer is
zondag op 78-jarige leeftijd aan een
hartverlamming te zijn overleden.
Dit heeft zijn raadsman, Walter
Müller-Goerne, gisteren bekendge
maakt.
Angermeyer, die in 1909 in Bel-
gershain/Leipzig was geboren, was
een van de meest geprofileerde
producers van de Bondsrepubliek.
Hij produceerde o.a. succesfilms
als 'Das Haus in der Karpfengasse'
en 'Wir Wunderkinder'; verfilmin
gen van Kurt Tucholsky ('Rheins-
berg', 'Schloss Gripsholm'), Eric
Malpass ('Morgens um sieben ist
die Welt noch in Ordnung') en Curt
Goetz ('Das Haus in Montevideo',
'Dr. med. HioÖ Pratorius', 'Hokus-
pokus').
Hella Haasse praat met koningin
DEN HAAG (ANP) - Op de avond
voor Koninginnedag zal de NOS
een ongeveer twee uur durend tele
visieportret van koningin Beatrix
uitzenden. De basis van het portret
wordt gevormd door een aantal ge
sprekken tussen de koningin en de
schrijfster Hella Haasse, aldus een
mededeling van de Rijksvoorlich
tingsdienst. In de film zijn unieke
opnamen te zien van de koningin
in haar werkkamer, in haar beeld-
houwatelier, tijdens het paardrij
den op het strand bij Wassenaar en
tijdens een skivakantie in Lech.
Ook zijn beelden te zien van de ko
ningin tijdens officiële werkbezoe
ken in binnen- en buitenland.
De gesprekken tussen de konin
gin en Hella Haasse zijn opgeno
men op Huis ten Bosch, in Paleis
Noordeinde en op Het Loo. In de
uitzending 'Beatrix, Koningin' zijn
ook in Lech opgenomen gesprek
ken te zien van NOS-tv-directeur
E. van Westerloo met de prinsen
Claus, Willem-Alexander, Friso en
Constantijn over de koningin.
In de gesprekken met mevrouw
Haasse spreekt de koningin onder
UTRECHT (ANP) - Minister Brink
man van WVC (Welzijn, Volksge
zondheid en Cultuur) heeft giste
ren in Rijksmuseum Het Catha-
rijneconvent een tentoonstelling
van schilderijen geopend die het
verzamelaarsechtpaar Thurkow-
Van Huffel aan het rijk heeft na
gelaten; een verzameling schilde
rijen uit de 16de, 17de en 18de
eeuw. Van die collectie maken on
der meer deel uit werk van Ferdi
nand Bol, Salomon van Ruysdael,
Salomon de Bray en Cornelis van
Cleve.
Enkele jaren geleden is de Wet
Behoud Cultuurbezit ingesteld.
Die wet is bedoeld om de export
van een beperkt aantal zeer waar
devolle voorwerpen te verbieden
en ze zodoende voor Nederland te
behouden.
AMSTERDAM (ANP) - Onder gro
te belangstelling van vertegen
woordigers uit de kunstwereld is
woensdagavond in de zogenaamde
Grote Goederendbeurs van de
beurs van Berlage in Amsterdam
de tentoonstelling "Galerie '88 -
Jonge kunst en design" geopend.
Zo'n 40 galeries uit het gehele land
tonen daar tot 21 maart het werk
van 175 kunstenaars en ontwer
pers. Daarnaast presenteert Gale
rie '88 35 jonge, debuterende beel
dend kunstenaars. Behalve schil
derijen zijn er op de tentoonstel
ling ook objecten, plastieken, gra
fiek, ontwerpen in glas en kera
miek en sieraden te zien.
Door de grote verscheidenheid
van de galeries op de expositie, zijn
er tal van stijlen en richtingen ver
tegenwoordigd maar is er ook spra
ke van wisselende kwaliteit. Naast
werk van onbekende kunstenaars
zijn daar ook nationale of interna
tionale bekendheden zoals Arman
do, Karei Appel, Baselitz, Benner,
Ad Dekkers, Penck, Jan Schoon
hoven, Arie van Selm, Walasse
Ting, Ab Visser, Jaap Wagemaker
en De Lussanet.
Omdat de Grote Goederenbeurs
van het beursgebouw niet groot ge
noeg bleek, is op het beursplein
een grote tent opgetrokken. Tus
sen de beurs en de tent is een loop
brug aangelegd, zodat de bezoe
kers droog van het ene deel van de
expositie naar het andere kunnen
komen. Als blikvanger en marke
ring van de entree is een 18 meter
hoge toren opgetrokken van buis
materiaal.
De tentoonstelling'is mogelijk
geworden door financiële steun
van het bedrijfsleven.
andere over de monarchie, haar ei
gen functioneren als staatshoofd,
de inhoudelijke kant van haar
werk en het uiterlijk vertoon van
het koningschap. Verder praat ze
over haar jeugd, haar gezin en tal
van andere zaken die haar belang
stelling hebben. De moderne kunst
neemt daarbij een speciale plaats
in, aldus de RVD.
Het programma zal tweemaal
worden uitgezonden. Op de avond
voor Koninginnendag op Neder
land 3, van 20.30 tot ongeveer 22.30
uur. Op Koninginnedag zelf wordt
het herhaald na de reportages van
het koninklijk bezoek aan Kampen
en Genemuiden.
LEIDEN - Hoe kan iemand die
voortdurend zegt gek te zijn en die
lijdt aan angstaanvallen, zo onbe
vangen op het toneel staan? Aan
deze vraag ontkom je niet als je
Maarten Biesheuvel ziet optreden
zoals hij dat gisteren deed met zijn
goede vriend Maarten 't Hart in So
ciëteit De Burcht. Zonder enig
merkbare plankenkoorts debiteer
de hij kwinkslagen, zong dat het
een lieve lust was en las voor uit ei
gen werk alsof hij het zojuist gepro
duceerd had en het trots aan zijn
vrouw Eva liet horen.
De Leidenaar zal wat dat betreft
Het Jazz Ensemble van het Rotterdams
Conservatorium in de kapelzaal van K&O.
Gehoord op 16 maart.
LEIDEN - Een unicum is een
feit: de verslaggever bleek de
enige bezoeker van het concert.
Natuurlijk was er voetbal op de
buis, natuurlijk betrof het een
vrijwel geheel onbekende groep,
maar ik geloof niet dat er nog
goedbedoelende middenstan
ders zijn die na gisteravond kun
nen roepen dat Leiden een 'jazz-
minded' stad is.
Maar goed, de musici waren er
en ze hadden de moeite genomen
om hun spullen op te stellen zo
dat er een kort privé-concert van
af kon. Een andere bijkomende
onaardigheid was overigens dat
de formatie was aangekondigd
als een 'jazz-rock ensemble' ge
naamd 'R.C. Beat', terwijl* dat
kennelijk de naam is van een po
p/rockgroep van hetzelfde Rot
terdams Conservatiorium. De in
het periodiek van K&O vermei-
de leider, docent Frank Verhoef,
was trouwens ook niet aanwezig.
Het kwartet bleek bij navraag te
bestaan uit laterejaarsleerlingen
van het conservatorium. Het
viertal speelde geen jazzrock of
iets wat daar ook maar in de verte
op leek, maar het geijkte stan
daard-materiaal zoals dat aan te
treffen is in edities van een be
kend illegaal muziekboek voor
jazzbeoefenaars. Een gesprek
met de leider van de groep, waar
toe uiteraard alle gelegenheid be
stond, leerde de persmuskiet dat
verhoef de muzikale leider in die
zin was, dat hij arrangementen
en eigen stukken onder de ogen
van de groep bracht. In plaats
daarvan verkozen de musici het
om wat te oefenen op het reeds
genoemde bekende repertoire.
De stijl was het geliefde neo-bop-
werk dat maar al te gretig aan 's
lands muziekbolwerken wordt
gedoceerd.
Natuurlijk was het voor één
vrouw en drie man onmogelijk
om de juiste concentratie op te
brengen voor het spel met voor
zich een middelgrote zaal be
vlekt met één luisteraar, die niet
eens voor zijn eigen kaartje hoef
de te betalen. Toch was het repe-
titie-achtige karakter van het op
treden voldoende om enige in
druk te krijgen van de mogelijk
heden van enkele aankomende
professionele jazzmusici. Slor
digheden in het spel konden a
priori vergeven worden, want
zoals het hoort werd de gelegen
heid te baat genomen om het een
en ander uit te proberen en a vue
te spelen. Zelfs een verzoekje
van schrijver dezes werd helaas
niet helemaal volmaakt, in klan
ken omgezet.
Al snel bleek dat het met de
techniek wel goed zit, afgezien
van een nerveus afgeraffeld loop
je. De meest positieve impressies
had ik van de bassist, Mare van
Rooij en de drummer, Isidoro Lo
Presti. Van Rooij overtuigde
voornamelijk door zijn gewaag
de uitstapjes, zeer melodieus, tij
dens zijn solowerk. Ook heeft hij
de nodige aandacht besteed aan
zijn intonatie en versterking.
In grote lijnen kan ik hetzelfde
zeggen van Lo Presti, die zijn
drumstel heel precies had afge
stemd en nooit probeerde met
onnodig hard en druk slagwerk
de aandacht naar zich toe te trek
ken. Opvallend was ook zijn be-
geleidingswerk, dat bestond uit
smaakvolle en ter zake doende,
nooit overvloedige variaties. Dit
zijn twee muzikale individuen
waarvan in de nabije toekomst
veel verwacht kan worden. Pia
niste Annelies de Jong, die er on
bevangen en prettig agressief te
genaan ging, had soms wat moei
te om haar soloruimte als een
eenheid te behandelen en laat
zich te veel leiden door de be
hoefte in korte tijd zoveel moge
lijk dingen tegelijk te zeggen. Gi
tarist Johan Witt is kennelijk een
enigszins introverte persoonlijk
heid, die bij het ensemblewerk
teveel op de achtergrond blijft.
Solistisch is hij het beste in de
langzamere stukken, hoewel zijn
klank voor mij wat te vlak en me
taalachtig is.
Voor de echte liefhebbers was
het zeker de moeite waard. De
vraag is alleen of die er in Leiden
en omgeving ook zijn.
KEN VOS
altijd een raadsel blijven. Wellicht
dat hierin de oorzaak van zijn grote
populariteit schuilt, want de zaal
was met 350 plaatsen geheel uitver
kocht. Natuurlijk staat Bies met
zijn boekenweekgeschenk 'Een
Overtolig Mens' midden in de be
langstelling en kun je geen krant
openslaan zonder de wereldvreem
de blik van de bekendste Leide
naar van Nederland tegen te ko
men. Tientallen Biesheuvel-aan
hangers moesten gisteravond in ie
der geval teleurgesteld afdruipen.
In de broeierige zaal begon 't
Hart met zijn kijk op Biesheuvel.
"Hij heeft beslist geen fantasie", zo
poneerde hij. "Wel heeft hij de on
verklaarbare eigenschap om uitge
rekend daar te zijn waar iets bijzon
ders gebeurt". En vervolgens
noemde 't Hart, die met Biesheuvel
bevriend is geraakt in de tijd dat ze
beiden in Leiden Zuid-West op een
steenworp afstand van elkaar
woonden, een reeks van voorvallen
op die zich volgens hem absoluut
niet hadden voorgedaan indien
Biesheuvel niet aanwezig was ge
weest.
Het niet van humor gespeende
optreden van 't Hart bleek slechts
een opwarmertje te zijn voor de-
geen die tijdens de boekenweek
Richard, Wagner
MÜNCHEN (DPA/RTR) - Een
jeugdwerk van Richard Wagner
dat al tientallen jaren werd vermist,
is teruggevonden. Als artistiek di
recteur van een theatergezelschap
in Magdeburg had de componist in
1843 het eerste deel en 29 opmaten
van het tweede deel van een twee
de symfonie in E grote terts vol
tooid, maar was toen gaan verder
werken aan de opera "Das Liebes-
verbot".
Het werk zal, naar de Beierse
Rijksbibliotheek in München dins
dag meedeelde, op 13 oktober in de
Beierse hoofdstad worden ge
speeld door het Beierse Staatsor
kest onder leiding van Wolfgang
Sawallisch.
DEN HAAG (ANP) - Zoals Neder
landse deskundigen zijn getroffen
door de dynamiek van musea en
tentoonstellingscentra in het ge
bied van Rhóne-Alpen, zo zijn
Franse conservatoren en directeu
ren van kunstinstellingen onder de
indruk van en enthousiast over de
verscheidenheid en kwaliteit van
hedendaagse Nederlandse beel
dende kunst. Dit is de Rijksdienst
Beeldende Kunst (RBK) in Den
Haag gebleken bij de voorberei
ding van een presentatie in Frank
rijk die 28 april in aanwezigheid
van minister Brinkman van cul
tuur op twee plaatsen, in Saint
Etienne en in Lyon, van start gaat
en waar kunstenaars als Armando,
Jan van Schoonhoven en Ger van
Elk zullen exposeren.
De dienst heeft dit gisteren in
Den Haag meegedeeld nu de uit
werking nagenoeg is voltooid. Het
project is het Nederlandse ant
woord op een soortgelijke manifes
tatie die vorig jaar met Franse
kunst in ons land werd gehouden.
In Frankrijk worden de komende
extra in het zonnetje wordt gezet
en daarvoor het hele land afreist.
Kale Maarten had over gekke
Maarten gesproken en zo ging het
ook omgekeerd. Maar dan wel op
zijn Biesheuveliaans. Hij sprak op
nasale toon, graaide telkens in zijn
haarbos, maakte absurde opmer
kingen tussendoor en liet zelfs niet
na om een mop over een dominee
in Katwijk te tappen. Als een vol
leerd cabaretier bespeelde hij zijn
toehoorders, die werkelijk om alles
wat hij deed hartelijk lachten.
Biesheuvel vergeleek zich met
zijn vriend en kwam tot de slotsom
dat hij stinkend jaloers was op 't
Hart en met name op diens werk
lust. Met een combinatie van ont
zag en spot beschreef hij ooit de ac
tiviteiten van 't Hart in het verhaal
De Leeuw van Leiden. Biesheuvel
vindt zichzelf maar een minkun-
kel: hij is lui, krankzinnig, nooit op
gewekt, weet bijna niets van mu
ziek en zo gaat hij nog een tijdje
door. Met een groot gevoel voor
zelfspot, zich goed bewust dat juist
daar zijn grote kracht ligt.
Zonder er doekjes om te winden
verklaart hij dat hij liever in de tuin
zit om naar het groeien van de
brandnetels en naar het ruisen in
de bomen te luisteren, eindeloos in
Nieuwe voorzitter
Concertgebouworkest
AMSTERDAM - W.E. Scherpen-
huijsen Rom, voorzitter van de
raad van bestuur van de NMB-
bank, is benoemd tot voorzitter
van het Concertgebouworkest. Hij
volgt oud-burgemeester W. Polak
van Amsterdam op, die "om zuiver
persoonlijke redenen" zijn werk
voor het orkest beperkt.
Polak (63), die dit al geruime tijd
te kennen gaf, blijft nog wel lid van
het bestuur van de 'Nederlandse
Orkestsstichting tot beheer van het
Concertgebouworkest', zoals de or
ganisatie achter het orkest voluit
heet. Het orkest maakte dit woens
dag bekend.
De benoeming van Scherpen-
huijsen Rom heeft ieders instem
ming. Er was sprake van een una
nieme voordracht door minister
Brinkman (cultuur), de stichting
zelf en door de orkestleden. De
NMB-topman was al enkele jaren
voorzitter van de vereniging vrien
den van het Concertgebouw en -or
kest.
BLOEDBRUILOFT -In Montpellier in het zuiden van Frankrijk is dins
dag de première gegeven van Charles Chaynes' opera naar het toneeldra
ma van Federico Garcia Lorca 'Bodas de Sangre' (Bloedbruiloft)
Chaynes is sinds 1974 directeur-muziekonderzoek van 'Radio France'.
'Bodas de Sangre' is in opdracht van het rijk geschreven.
maanden in elf instituten een-
manstentoonstellingen gehouden
van Nederlandse kunstenaars; op
één plaats wordt een overzicht ge
geven van hedendaagse keramiek,
en een kunstenaar staat een gasta-
telier ter beschikking om er werk
te maken dat ook wordt geëxpo
seerd.
Het initiatief voor deze activitei
ten onder de titel 'Vice Versa' komt
van het Landelijk OVerleg van Mu
sea en Centra van Hedendaagse
Kunst en een soortgelijke organisa
tie in Frankrijk, de Direction Ré
gionale des Affaires Culturelles Ré-
gion Rhöne-Alpes. De RBK voert
een en ander uit in samenwerking
met zijn Franse equivalent, de As
sociation Frangaise d'Action Artis-
tique (AFAA).
Meer greep op
sluikreclame
HILVERSUM (ANP) - Als een
omroep hardnekkig weigert
sluikreclame uit zijn program
ma's te weren, kan hem een ge
deelte van zijn zendtijd ontno
men worden. Dat is één van de
sancties die het Commissariaat
voor de Media (CvdM) heeft
voorgesteld aan de omroepen.
Hiermee wil men paal en perk
stellen aan de sluikreclame op
radio en televisie.
Het CvdM 'kijkt' (en luistert)
sinds 1 januari naar de media
om te zien of er ook verborgen
reclame-uitingen inzitten. Deze
kijk- en luisterdienst viel vroe
ger onder het ministerie van
welzijn, volksgezondheid en
cultuur. Het voorstel van de
CvdM aan de omroepen houdt
nu in dat als een overtreding
wordt geconstateerd een advies
aan het bestuur van de CvdM
volgt en dat daarna een onaf
hankelijke commissie de over
treding nog eens bekijkt.
Dan wordt een sanctie opge
legd. De hoogte hiervan hangt
af van het soort overtreding en
wordt bepaald door het medi
um en het bereik. Het stan
daardbedrag is 10.000 gulden
(landelijk), wat wordt verdub
beld voor tv. Voor regionale uit-
zendigen is dat 5.000 gulden en
lokale uitzendigen 1.000 gul
den.
de verte te staren en te dromen van
het ideale boek. Geen meesterwer
ken van nachtegalen zoals Kafka,
Proust, Flaubert, Nabokov of Tol-
stoj zijn van hem te verwachten.
Nee, hij vindt zichzelf maar een
musje die zo af en toe eens wat
tjilpt.
De onbevangen wijze waarop hij
het talrijke publiek tegemoet
treedt doet vermoeden dat hem dat
niet meer deert en dat hij daaruit
juist zijn kracht put. Bescheiden
neemt hij het ovationeel applaus in
ontvangst als hij is uitgelezen. Al
leen, want 't Hart voelde zich niet
helemaal wel en keerde tijdens de
pauze huiswaarts. Biesheuvel leek
het niet erg te vinden om in zijn
eentje verder te gaan. Integendeel,
hij genoot ervan.
MEINDERT VAN DER KAAIJ
heeft het ministerie van cultuur in
Madrid gisteren meegedeeld.
Een woordvoerster zei dat de ba
ron had voorgesteld dat de collec
tie -- waarvan de waarde wordt ge
schat op 2 miljard dollar -- lange
tijd, dat wil zeggen minstens tien
jaar, in Spanje zou blijven. Madrid
zal binnen een week op zijn voor
stel antwoorden, aldus de woord
voerster.
De in Spanje geboren vrouw van
de verzamelaar, Carmen Cervera,
bevestigde op de Spaanse radio dat
haar man met Madrid overeen
stemming had bereikt. "Het lijkt
mij een buitengewoon goed be
sluit; het beste na langdurig over
leg tussen onszelf, de erfgenamen
en de Spaanse regering. Wij heb
ben een magnifieke oplossing ge
vonden," zei zij.
Een aantal Westduitse en Ameri
kaanse steden had aangeboden de
1.600 schilderijen in de collectie on
der te brengen. Zij berusten nu in
de villa van de baron in Lugano in
Zwitserland, dat de collectie met
lede ogen ziet vertrekken. De ba
ron had met vertrek gedreigd als
Zwitserland niet betaalde voor een
nieuwe vleugel voor het onder
brengen van zijn 800 moderne wer
ken.
Literatuurprij s
mensenrechten
naar Colombiaan
PARIJS (DPA) - De voorzitter van
de Nationale Vergadering in Parijs,
Jacques Chaban-Delmas, heeft
woensdag de letterkundeprijs van
de socialistische mensenrechten
overhandigd aan de Colombiaanse
schrijver Manuel Zapata Olivella.
Hij heeft de voor de vijfde keer toe
gekende prijs gekregen voor zijn
roman 'Lève-toi, Mulatre!'
"Tegen racisme zijn volstaat
niet; de aanval is de beste verdedi
ging," zei de gaullist Chaban-Del
mas bij de overhandiging van de
prijs. De anthropoloog Zapata Oli
vella antwoordde dat hij in zijn
boeken bericht over "zelf beleefd
lijden."
De prijs, waaraan geen geldbe
drag is verbonden, is in 1977 door
de vereniging 'De Nieuwe Mensen
rechten' ingesteld. Ongeveer 140
Franse kamerleden van socialisti
sche huize zijn er lid van. Ter vie
ring van de 200e verjaardag van de
Verklaring van de Rechten van de
Mens in 1989 willen zij aandacht
voor de mensenrechten op plaatse
lijk, gewestelijk en landelijk vlak.
ROTTERDAM - Cliff Richard treedt vrijdag 13 mei op in het Rotterdam
se Ahoy'. Dit concert van de Britse zanger maakt deel uit van zijn Europe
se toemee 'The Always Guaranteed Tour, Part Two'. Kaarten zijn vanaf
zaterdag 19 maart verkrijgbaar.
Op de foto is hij in actie tijdens een eerder bezoek aan ons land.
'Nederland Onderste Boven'in RMvO
LEIDEN (ANP) - In het Rijksmu
seum van Oudheden in Leiden is
van 23 april tot en met 3 oktober de
tentoonstelling 'Nederland Onder
ste Boven'. In de tentoonstelling
staat het thema 'het bodemarchief
centraal: wat is het bodemarchief,
wat levert het op en wat is er nog
van te zien? In een groot ruimtelijk
model ziet de bezoeker vanaf een
loopbrug de ondergrond van ons
land, met alles wat daarin aanwezig
is: van rioleringen en waterleidin
gen, via boomwortels en konijnen
gangen, tot huïsfunderingen, wa
terputten, grafkuilen en voorwer
pen.
De kern van de expositie laat
de resultaten van het archeolo
gisch onderzoek zien. De tentoon
stelling wordt gehouden ter gele
genheid van het 40-jarig jubileum
vanm de Rijksdienst voor het Oud
heidkundig Bodemonderzoek.
Vrouwelijke componisten bij K&O
LEIDEN - In de Kapelzaal van het
K&O-gebouw zal vrijdag om 20.15
uur het tweede concert in de serie
'vrouwelijke componisten' plaats
hebben, een projekt dat wordt ver
zorgd door Madeion Michel (mez
zo-sopraan), Fania Chapiro (piano)
en Maurits Bosman (viool).
Het programma is geheel gewijd
aan componisten van deze eeuw en
bevat stukken voor viool en piano
van Lili Boulanger, liederen van
Bertha Frensel-Wegener en Hen-
riëtte Bosmans, de pianosonatine
van Fania Chapiro zelf. Three
Hymnes van Tera de Marez Oyens
en 'Caractères', een werk voor
viool en piano van Ida Gotkovsky.
Deze werken zijn in Leiden nog
maar zeer zelden uitgevoerd. Tij
dens het concert wordt een toelich
ting gegeven door de uitvoeren
den.
NDT OP TOURNEE - Het Nederlands Dans Theater II gaat weer op tour
nee. Brazilië is nu aan de beurt. Op 6 en 7 april staat het gezelschap in Sao
Paulo. Op 9 en 10 april treedt het NDT II op in het belangrijkste theater
van Rio de Janeiro, het Theatre Municipal met vierentwintighonderd zit
plaatsen. De toernee wordt besloten in Belo Horizonte.
Het programma in Brazilië bestaat uit 'Nomaden' en 'La Cathédrale
Engloutie' van Jiri Kylian en van Nacha Duato 'Jardi Tancat'.