Zij hebben atoomwapens, wij stenen Reportage Palestijnse opstand gaat vijfde maand in Bestuur Missieraad verwerpt eis bisschoppen DINSDAG 15 MAART 1988 JERUZALEM - Na precies vier maanden opstand is het Ziad Abdullah wel duidelijk dat hij zich maar het beste aan de ongeschreven regels kan houden van het grimmige spel dat op de Westbank wordt gespeeld. Als we Rammalah na deren, ten noorden van Jeruzalem, vraagt hij me zijn cou- feija voor hem uit het dashboardkastje te pakken. Al rij dend drapeert hij de Palestijnse sjaal rond zijn nek. Die eenvoudige zwart/witte Arafat-doek is hier voor hem van levensbelang. Zou hij 'm niet dragen, dan zou hij op ba sis van de gele kentekenplaten op zijn oude Ford Escort zonder meer voor Israëliër worden aangezien. En dienten gevolge vrijwel zeker op stenen worden getracteerd. Aan het eerste heeft hij al geen behoefte, aan het tweede nog minder. door Peter van de Maat De auto's van de Arabieren in de bezette gebieden hebben blauwe nummerborden. Maar de 29-jarige socioloog Abdullah kreeg zijn wa gen van een in West-Jeruzalem wo nend familielid en hij dient de risi co's van de vijandelijke gele platen voor lief te nemen. Hij en zijn pas sagier weten de oplettende ogen van zijn volk op hun gericht. Toegegeven, het hier geschetse probleem is van persoonlijke aard en marginaal. Maar het zegt veel, zo niet alles, over de jongste, dramati sche ontwikkelingen in het Israë- lisch-Palestijns conflict. De Ameri kaanse minister van buitenlandse zaken Shultz was in het Midden- Oosten maar zijn vredesmissie le verde niets op. De Israëlische pre mier Shamir reist een dezer dagen naar Washington, ook daarvan wordt weinig heil verwacht. Ondertussen zet de revolte in Ga za en op de Westbank zich voort. De Israëliërs spreken van tachtig doden, de Palestijnen noemen een getal van 130 doden. Het zijn er veel, dat staat vast. Uitgestorven Woensdag, 9 maart: in het Arabi sche deel van Jeruzalem en in de bezette gebieden zijn de straten uitgestorven. Behalve bij apothe ken zijn voor alle winkels stalen rolluiken neergelaten. Transport heeft niet plaats, geen vrachtwa gens, geen bussen. Massaal is ge hoor gegeven aan de algemene sta- kingsoproep van de PLO-organisa- tie 'Verenigde Nationale Leiding'. Ook Ziad Abdullah was van zins geweest om zich aan de staking te houden en thuis te blijven. Het Pa lestijnse persbureau vroeg hem echter om de Nederlandse journa list op de Westelijke Jordaanoever te begeleiden en aan een dergelijk verzoek voldoet hij graag. Nu de Palestijnen eindelijk de aandacht van de wereldpers hebben, moet daarvan worden geprofiteerd, zo is de achterliggende gedachte. Maar hij mag niet al te lang van huis blijven, want anders zouden de buren kunnen denken dat hij zich aan de staking onttrekt. Dan loopt hij de kans als collaborateur te worden beschouwd. En dergelij ke figuren maken het tegenwoor dig niet lang, zo heeft de praktijk de afgelopen weken inmiddels tweemaal uitgewezen. Abdullah is een beminnelijk mens, doch zal vermoedelijk niet als groot vrijheidsstrijder de ge schiedenis ingaan. Hij is in Ameri ka in de sociologie geschoold en hij doceert nu culturele wetenschap pen aan de Palestijnse Birzeit Uni versiteit bij zijn woonplaats Ram malah. Vanwege de opstand heeft Israel de Arabische onderwijsin stellingen echter gesloten en der halve heeft hij tijd voor andere za ken: „Ze proberen ons met die slui ting onder druk te zetten, maar het resultaat is juist dat strijd gaan participeren. Van part time-activist worden ze full-time". Met zijn veiligheidsgordel (vol gens Israëlische voorschriften) netjes vast, rijdt hij naar een paar vrienden die bij het Palestijnse vluchtelingenkamp Amari in Ram malah wonen. De wegen rond het 4500 inwoners tellende kamp zijn bezaaid met rotsblokken en stuk ken ijzer. Het lijdt geen twijfel dat hier binnen een paar minuten flin ke barricades kunnen worden op gericht. Ter bestemder plekke schuift Ziad zijn sjaal zorgvuldig achter de vooruit in de hoop de wagen straks nog in originele staat terug te vinden. Juk In het huis van de smid Abed Ayyad scharen zich zeven mannen rond de verslaggever. Met elkaar maken ze duidelijk wat ze onder het juk van Israel moeten trotse ren. Sinds de bezetting van Gaza en de Jordaanoever in 1967 zijn 5000 boeken verboden, is meer dan 50 procent van het land door de Israë liërs geconfisceerd, is er geen be wegingsvrijheid en mogen ze zelfs niet bij familie overnachten in het Arabische Oost-Jeruzalem. "Zogenaamd vallen wij onder de Jordaanse wetgeving", zegt Ziad Abdullah, "maar die is op 1100 punten aangepast. Dat betekent in de praktijk dat Israel volledig be paalt hoe ons dagelijks leven er uit ziet". Abed Ayyad haalt een bonnen boekje van de belasting tevoor schijn: "Volgens het internationaal •recht is het een bezettende macht verboden om de onderdrukten be lasting te laten betalen. Maar Israël trekt zich daar niets van aan. Op al le manieren proberen ze ons geld uit de zak te kloppen". Zijn bonnenboekje toont aan dat hij in termijnen jaarlijks voor hon derdduizend gulden wordt aange slagen. Een bedrag dat volgens hem op niets is gebaseerd. "Ze pro beren je gewoon onderuit te halen. Als je niet betaalt sluiten ze je zaak". Door een listig waarschu wingssysteem met zijn collega winkeliers in de straat lukt het hem al twee jaar om zijn rolluiken op tijd te sluiten als de fiscus in aan tocht is. Schultz Ook al wonen ze niet meer in het kamp, alle mannen zijn nazaten van Palestijnen die bij de vorming van Israel in 1948 uit het toenmali ge Palestina zijn gevlucht. Zo woonde de vader van Ziad Abdul lah in Lifta bij Jeruzalem, op de zelfde plek waar nu het Hilton Ho tel staat waar minister Shultz enige weken terug tijdens zijn bezoek lo geerde. Volgens Ziad en zijn vrienden was de Amerikaanse bewindsman er louter en alleen op uit om Israel uit de huidige problemen te hel pen. "Hij kwam niet voor ons, want hij zegt 'nee' tegen de PLO en 'nee' tegen een Palestijnse staat. Ze spreken er nu over om ons autono mie te geven, maar daarin zijn wij niet geinteresseerd. We willen on afhankelijkheid". In een internationale conferentie voorafgaande aan werkelijke vre desbesprekingen zien de mannen niets. "Wat hebben Thatcher en Mitterrand met onze toekomst te maken? Ook het voorstel om een Jordaans-Palestijnse onderhande lingsdelegatie te vormen wijzen ze van de hand. Ziad: "We hebben de zelfde rechten als iedereen en kun nen uitstekend voor onszelf opko men. Het gaat om ons, om ons land. We zijn mensen met nationale rechten, geen vluchtelingen of zi geuners". Een Palestijnse staat zou volgens Salim Bast, een vriend van Ziad, vreedzaam naast Israel kunnen be staan. "Iedereen heeft het altijd maar over de veiligheid van de jo den. Niemand neemt het ooit voor de Palestijnen op, terwijl wij Pales tina, Libanon en Jordanië zijn uit geknikkerd. Het is zionistische propaganda dat wij hen in zee zou den willen drijven. De zee is voor de vissen". Ziad vult hem aan: "Natuurlijk erkennen wij de staat Israel niet, omdat de joden ons niet erkennen. Als zij dat nu eens als eerste zouden doen, waren we een stuk verder. Wat hebben ze te vrezen? Iedereen kent de machtsverhoudingen: zij atoomwapens, wij stenen. Boven dien kunnen ze rugdekking van de Verenigde Naties krijgen". Ingeboet De Palestijnen hebben door de buskaping van afgelopen maandag internationaal ingeboet op hun sinds december vorig jaar gegroei de slachtoffer-imago. Geconfron teerd met de stelling dat zijn volk toch bepaald niet uit 'duiven' be staat, zegt Ziad: "Natuurlijk weet Israel die kwestie met de bus weer prachtig in hun eigen voordeel uit te leggen". Van buiten klinkt opeens ge schreeuw. Jongens en jongeman nen vluchten richting heuvels. Ze ontkomen maar net aan een groep gewapende soldaten die via een achteringang het kamp Amari bin- nendraaft. De mannen rond Ziad zijn wat lacherig, alsof ze er plezier aan beleven dat de knapen het le ger voor de zoveelste keer op stang hebben gejaagd. "Nee, het is meer omdat je er toch wel zenuwachtig van wordt", zegt Ziad. "Al begin nen we er langzamerhand aan te wennen. Drie keer per dag eten, en één keer per dag het leger, zo gaat het hier tegenwoordig". De demonstranten schreeuwen "Allah akbar, Allah akbar God is groot". Dat heeft niets met toene mend fundamentalisme te maken, haast Ziad zich te verklaren. "Het is een manier van uitdrukken, per slot van rekening zijn wij allen moslim. Nee, het is absoluut niet zo dat de acties door religieuze fanati ci worden opgezet. De opstand is van iedereen, oud en jong, man en vrouw, gelovigen en minder-gelo- vigen". Desondanks is geen van de man nen bereid om mee naar het kamp te gaan. Ze wagen zelfs geen stap buiten de deur. Bij de hoofdingang van de krottenwijk staan schots en scheef zo'n tien militaire voertui gen. Met machinegeweren gewa pende soldaten hangen eromheen. Vrouwen huilen, schreeuwen, één roept om haar zoon. Die blijkt sa men met zijn vriendje te zijn afge voerd. Beirut-syndroom Vier internationale tv-ploegen zijn ter plaatse, plus een zelfde aan tal fotografen. Een Amerikaanse cameraman vertelt dat er zo'n 50 soldaten het kamp zijn binnenge trokken. Nee, gewonden zijn er niet, het viel dit keer eigenlijk alle maal wel mee. In tegenstelling tot andere berichten lijken de militai ren geen moeite te hebben met de aanwezigheid van de pers. De Newyorkse fotograaf Bill ver toont tekenen van een Beirut-syn- droom: "Ik ben hier nu drie weken en het wordt steeds agressiever. Het gaat een keer echt mis, dat duurt niet lang meer. Ik kan het bij na met Libanon vergelijken". Het leger rukt in, de reportage- teams volgen. In hun wagens heb ben ze apparatuur waarmee ze de militaire zenders kunnen afluiste ren. "Vaak arriveren wij eerder bij een opstand dan de legereenhe- Een schietende soldaat. Een gooiende Palestijn.... den", zegt Bill, "en die Palestijnen raken door de dolle heen als ze ca mera's zien". Ziad Abdullah is inmiddels met zijn (ongeschonden) wagen een zij straat ingereden, zo'n 200 meter van het tumult. Hij houdt vol: "De opstand van jong en oud. Iedereen levert op zijn eigen manier een bij drage. De een bezoekt gewonden in het ziekenhuis, de ander gooit stenen. Ik voel het als mijn plicht om journalisten bij hun werk te helpen". Volgens hem worden de demonstraties door minstens 85 tot 90 procent van de Palestijnen on derschreven. Zij zijn het met de PLO eens. "De rest kan je vergelij ken met lieden die tijdens de Duit se bezetting met de nazi's heul den". Dit keer dus geen gewonden in het Amari-kamp, maar in de zie kenhuizen worden dagelijks nog steeds tientallen verminkte men sen binnengedragen. In het Ac-Na- qassed-hospitaal in Arabisch Jeru zalem liggen zo'n 40 jongens en jongemannen. Sinds begin decem ber zijn hier bijna 600 gewonden verpleegd en ongeveer tien doden afgeleverd. Fanatisme Sommige gewonden verblijven er inmiddels voor de tweede keer binnen korte tijd, zoals Imad Sbach (17) uit de Gaza-strook. An derhalve maand geleden lag hij hier nog met een kapotgeschoten rechterdij, drie weken terug werd hij genezen verklaard en nu is het zelfde been op twee plaatsen door stokslagen gebroken. Zijn fanatis me lijdt er niet onder: „Mij houden ze niet tegen, over een paar weken sta ik weer op de barricade". Het lijkt nauwelijks nodig, maar zijn vader moedigt hem aan: "Als ie mand jou slaat, moet je antwoor den". De moeder van Raouf Ibrahim, uit het dorp Hussan bij Betlehem, is niet minder trots op haar zoon. "Hij stond in de eerste lijn". Het ge volg was een kogel in de linkerdij van de 14-jarige knaap. Het lood zit nog in het bot, maar Raouf geeft geen krimp. "Gevaarlijk? Maakt niet uit. Het is ons land en we moe ten het beschermen". Nasser Tow- fiq (17) houdt een verlamde voet aan zijn verwondingen over, zijn zes jaar oudere broer Gamel mag hopen dat het weer goed komt met zijn rechter bovenbeen. Ondanks de ellende hangt er een soort heroï sche sfeer in de ziekenzalen. Issam Barbaroui (21), een verwoeste arm en over zijn kussen een Palestijnse sjaal, zegt: "We gaan door met vechten tot de laatste er bij neer valt. Ik ben bereid om voor ons land te sterven". Verstoringen Uit soortgelijk hout is de 21-jari- ge Israëlische legerwoordvoerder "call me X" (hij wil zijn naam niet vermeld hebben) gesneden. Deze in Amerika geboren joodse jongen trok naar het Heilige Land om het militair uniform te mogen dragen. "De gebieden zijn onder controle", meldt hij fier, "er is geen anarchie, er heerst law and order". Het betreft zijns inziens geen op- stand doch 'verstoringen', die voortkomen uit frustratie. Hij lijkt er enig begrip voor te hebben. "Veertig jaar bezetting en de Ara bieren kan het niks schelen. Op de Arabische top in Amman kust ko ning Hoessein iedereen bij aan komst op de wangen, behalve Arafat. De Palestijnse kwestie stond ergens onderaan op de agen da. De Palestijnen hebben dat als een klap in het gezicht ervaren. Ze zijn gefrustreerd en uiten dat op de meest voor de hand liggende ma nier: tegen de Israëliërs". Dat het leger krachtig optreedt vindt hij vanzelfsprekend: "Wij voeren de orders van de regering uit". Zo heeft hij evenmin twijfels over de wijze waarop het leger Pa lestijnen aanpakt die een collabo rateur opknopen, zoals in Kaba- tiyah is gebeurd. Op bevel van de legerstaf vernietigden soldaten de huizen van de moordenaars. "I'm sure that was right", blaast 'call me Persbureau Wegens klachten over het gebrek aan voorlichting hebben de militai re autoriteiten onlangs een speciaal persinformatiecentrum ingericht. Toch doen veel westerse verslagge vers liever een beroep op de 'con current', het Palestijns Persbureau (PPS) dat ondanks een uitgespro ken standpunt een redelijke mate van objectiviteit lijkt na te streven. Het PPS geeft tevens het En gelstalige weekblad Al-Awdah (De Terugkeer) uit, dat wel in Jeruza lem mag worden verspreid maar in de bezette gebieden verboden lec tuur is. Hoofdredacteur Elias Zana- niri dient tot de rechtlijnigen bin nen de Palestijnse beweging te worden gerekend: „We hebben niets meer te verliezen". De redactie is gevestigd aan de belangrijke Arabische winkel straat Salah El-Din Street, die van wege een staking is uitgestorven. Al maandenlang zijn de winkels uit protest slechts drie uur per dag ge opend. „Dat is geen probleem", be weert Zananiri, „iedereen doet tij dens die uren zijn inkopen. En nie mand denkt aan geldverdienen. In een tijd van opstand beperk je je tot je dagelijkse behoeften en ben je niet geinteresseerd in nieuwe hui zen of auto's". Hij beschouwt de kaping van de Israëlische bus, eer der deze week, als het begin van een nieuwe golf van geweld. „Het gaat nu escaleren. Arafat heeft er voor gewaarschuwd. Nee, het slaat beslist niet over naar andere delen van de wereld, de bezette gebieden vormen het slachtveld". PLO-voorman Yasser Arafat heeft aan Elias Zananiri een uitste kend volgeling. De hoofdredacteur wenst niets te weten van een ver zwakte positie van zijn leider ten gunste van George Habbasj van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina. „Arafat is het hoofd van de PLO en het is absoluut non sens dat hij de buskaping nodig had om zijn positie te verstevigen". Verraders Ook hij hecht geen waarde aan de vredesmissie van Shultz: „Zo lang de PLO niet wordt erkend, is er geen Palestijn die wil onderhan delen. Iemand die daartoe wel be reid is, is een verrader. En wie wil dat stempel dragen? Iedereen is voor de opstand, zelfs de lieden die tot nu toe met de Israëliërs hebben samengewerkt. We bieden hen aan om met daarmee té stoppen en een nieuwe carrière onder de eigen mensen te beginnen. Goed, er zijn twee verraders vermoord. Wat moet ik daar van zeggen? De rech ter had hen ook onmiddellijk ter dood veroordeeld". Zananiri vindt het onzin dat de Palestijnen eerst Israel moeten er kennen, om te mogen meepraten over vrede: „Toen de Fransen door de Duitsers bezet waren, is hen toch ookniet gevraagd om die te er kennen. Wij bevinden ons in een zelfde situatie: we zijn het slachtof fer". - „Hoe lang we dit nog volhou den? Israel heeft twee mogelijkhe den: of het wordt een tweede Zuid- Afrika en dan graaft het zijn eigen graf, of het wordt eindelijk de wes terse democratie die het al zo lang beweert te zijn. Wij zijn klaar voor beide..." Het bestuur van de Nederland se Missieraad verwierp gisteren de eis van de bisschoppen dat al leen bisschoppelijk goedgekeur de organisaties kunnen deelne men in de raad. Een desbetref fend voorstel haalde niet de ver eiste tweederde meerderheid in het bestuur. Het overleg met de bisschop pen, dat in principe al was afge sloten, wordt nu voortgezet, ver klaarde secretaris A. N. van El ven van de Missieraad. Mocht het bestuur blijven weigeren de eis van de bisschoppen te aan vaarden, "dan is het aan de bis schoppen om te besluiten wat er met de Missieraad gebeurt". Al in een eerdere vergadering van het bestuur begin februari - bleek, dat de voorwaarde van de bisschoppen tot het schrap pen van de lekenorganisaties op grote bezwaren stuitte. "Het be stuur wil vasthouden aan het open lidmaatschap", zei be stuurslid Karei Weerkamp van het Bureau Internationale Soli dariteit toen. Maar ook in het daaropvolgende in principe laatste overleg met de Missie raad bleven de bisschoppen bij hun eis. Tot de instellingen die de bis schoppen willen zien verdwijnen uit de Missieraad behoren het Bureau Internationale Solidari teit, het Missionair Centrum in Heerlen en het maandblad 'Bij een'. De raad zou worden gekop peld aan de onlangs opgerichte bisschoppelijke contactcommis sie voor missionaire aangelegen heden, wat inhoudt dat de voor zitter van de commissie (nu bis schop Bomers van Haarlem) ook voorzitter is van de Missieraad. Met deze voorwaarde was het be stuur al akkoord gegaan. In de Missieraad werken bijna alle rooms-katholieke instanties voor missie en ontwikkelings werk samen. Veel organisaties vrezen, dat de raad slechts ad viesorgaan voor de bisschoppen zou worden. Niemandsland Nieuwe religieuze bewegin gen spelen bij de Nederlandse jongeren nauwelijks een rol. Wel trekken religieuze onderwerpen als reïncarnatie, meditatie, astro logie en parapsychologie steeds meer belangstelling. Jongeren kiezen voor individuele geloofs beleving. Dat betoogde de Nijmeegse so cioloog J. de Hart op een studie dag van de Raad van Kerken over nieuwe godsdienstigheid bij jongeren. Binnenkort hoopt hij te promoveren op een proef schrift over godsdienst en poli tiek onder jongeren. De Hart kwam bij zijn onder zoek tot de conclusie dat zo'n 75 procent van de middelbare scho lieren nog nooit heeft gehoord van merendeels oosters gerichte groeperingen als theosofie, an troposofie en transcendente me ditatie. Slechts 2 procent van de leerlingen voelt zich tot deze be wegingen aangetrokken. Wel houdt 15 procent zich wel eens met meditatie bezig en is 25 pro cent sterk geïnteresseerd in reïn carnatie en parapsychologie. Hoewel de meeste jongeren zich van de kerk hebben afge wend, vinden maar heel weini gen zich niet-religieus. Dat be vestigde dr. R. Kranenborg, die verbonden is aan de Vrije Uni versiteit in Amsterdam en voor zitter is van de werkgroep Nieu we Religieuze Bewegingen van de Raad van Kerken. Het onder zoek van De Hart wees uit, dat de meeste jongeren de kerk niet uit onvrede vaarwel zeggen maar uit onverschilligheid. "Voor hun ge loofsbeleving hebben zij de kerk niet meer nodig. Zij kiezen voor een persoonlijke manier van ge loven". De Hart sprak van een 'nie mandsland'. De invloed van de kerken neemt af, maar nieuwe bewegingen groeien niet dien overeenkomstig. "Anders zou Nederland wel een heel sterke exotische tegenstroom moeten hebben, en dat is niet het geval". In dat 'niemandsland' hebben de jongeren een allegaartje van tra ditionele en alternatieve religio siteit op zak. Ze staan open voor elke ervaring die een begin vol van belofte inhoudt". Vier van de tien middelbare scholieren (het onderzoek om vatte 3200 ondervraagden) zei den, dat het zoeken naar een ei gen levensbeschouwing een be langrijke plaats inneemt in hun leven. Een op de drie zag bij zich zelf een toenemende belangstel ling voor religieuze zaken. Met 'alternatieve religiositeit' worden bij dit onderzoek niet al leen die bewegingen bedoeld die uit het Oosten naar hier 'over waaien'. Ook christelijke groepe ringen als Youth for Christ en de Navigators, en 'kerkgenoot schappen' als het Leger des Heils en de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Da gen (Mormomen) vallen daaron der. Met die alle voelt ongeveer een kwart van de scholieren zich min of meer verwant. Het Hu manistisch Verbond scoort 9 procent. Sympathisanten zowel van oosterse als van traditioneel christelijke stromingen hebben hun voorkeur voor een belang rijk deel van ouders overgeno men. Wel trekken 'exotische be wegingen' nogal wat ex-kerkle- den, maar De Hart betwijfelde of die aantrekkingskracht duur- Kranenborg zag in 'New Age' een tweede golf religiositeit, na de oosterse in de jaren 60 en 70. Belangrijkste kenmerken zijn: het universele (het gemeen schappelijke is het ware geluk), het syncretistische (alle religies hebben hun goede kanten), het holistische (alles hangt met el kaar samen) en het eschatologi sche (een nieuw tijdperk is ko mende). Volgens Kranenborg is het moeilijker, met deze religio siteit om te gaan dan met atheïs- Emmen De volgende gereformeerde synode begint volgend jaar mei in Emmen. Die van Almere wordt in november dit jaar geslo ten. Ze komt nog bijeen in april,, oktober en november. (Na de opening in de plaats waar zij voor het eerst samenkomt, vergadert de gereformeerde synode altijd in het congrescentrum 'De Blije Werelt' in Lunteren). Beroepen. Hervormde Kerk: beroepen te Barendrecht B. Jon ker Nieuw-Helvoet en A. J. Ham mer Rijk-Rijsenhout. Christelij ke Gereformeerde Kerken: beroe pen te Lelystad (in combinatie met de Nederlands Gereformeer de Kerk) J. Germs Zwolle. Gere formeerde Gemeenten: bedankt voor Zwolle J. Kareis Rijssen. Leiden. Morgenavond (woensdag) om 8 uur zal in 'De Bakkerij', Oude Rijn 44c, een openbare bijeenkomst worden gehouden met Cedric Mayson, een blanke methodistenpredi kant die dertig jaar in Zuidafrika heeft gewerkt. Mayson wiens toespraak wordt vertaald is uitgenodigd in verband met de internationale dag tegen het ra cisme. In 1983 moest hij uit Zuid afrika vluchten. De bijeenkomst gaat uit van het oecumenisch werkverband van de Leidse Raad van Kerken. Paulus en cassettes. De Amerikaanse rooms-katholieke priester Miles Riley (50), direc teur van het mediacentrum van het aartsbisdom San Francisco, gaat een jaar lang rooms-katho lieke leiders over de hele wereld instrueren hoe de massamedia op verstandige en aanvaardbare manier gebruikt kunnen worden voor verbreiding van de bijbelse boodschap. Riley geniet in de Verenigde Staten grote bekendheid door zijn radio- en tv-bijdragen. Naar zijn oordeel kan de kerk van be paalde tv-predikanten leren hoe het beslist niét moet. "Als Paulus nu zou leven, zou hij niet alleen brieven schrijven", zei de me- diapriester in een toelichting op zijn rondreis door zo'n vijftig lan den. "Hij zou uitzendingen op ra dio en tv verzorgen en cassettes produceren".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2