Q
Simon van Collem weet niet van ophouden
Slechts vage schimmen
BIOSCOPEN
Dienstklopper maakt jacht op een tv-dominee
r A(J1I\A 1 1
'Hersenschimmen'; regie: Heddy Honigmann;
hoofdrollen: Joop Admiraal en Marja Kok; the
ater Kijkhuis, Leiden.
Bernlefs roman 'Herenschimmen*
is met recht een bestseller gewor
den. In dit boek komen een aantal
thema's en motieven, die Bernlef
sinds jaren in veel vormen hanteer
de, op zeer gelukkige wijze samen.
Zo wordt bijvoorbeeld het gevecht
van de schrijver met de taal in 'Her
senschimmen' mooi in het gegeven
van de dementerende oude man
geïntegreerd. De in Noord-Amen-
ka wonende Maarten raakt immers
steeds meer in de knoop met zijn
Engels, tot hij ten slotte in het te
huis uitsluitend Nederlands
spreekt en dus helemaal niet be
grepen wordt.
Ook Bernlefs bekende sneeuw
landschap ondersteunt de thema
tiek van de dementie bijzonder
goed. Enerzijds doet de sneeuw de
aanwezigheid van de mens in de
natuur vergeten, wanneer alles
door een grote witte deken is toege
dekt. Maartens vrouw Vera houdt
van dit mooie landschap. Ander
zijds wist de sneeuw alle sporen
uit, waardoor in de witte vlakte
niets meer te onderscheiden is.
Maarten heeft de pest aan de
de lange winters, omdat
het zijn toenemend gebrek aan on
derscheidingsvermogen symboli
seert. Zijn geest wordt een witte
vlakte, zonder duidelijke wegen of
grenzen en over de vlakte dansen
oncontroleerbaar de schimmen,
die ongevraagd uit zijn hersens op
stijgen.
Een ieder die zich waagt aan de ver
filming van een succesvolle roman,
weet dat zijn film de vergelijking
met het boek op een of andere ma
nier zal moeten doorstaan. Regis
seuse Heddy Honigmann heeft de
roman tamelijk consciëntieus ge
volgd. Allerlei kleine details ko
men in de film terug, zonder dat ze
de functie vervullen. Daardoor was
de roman juist zo uitzonderlijk ge
slaagd.
Natuurlijk moet je keuzen maken
wanneer je aan een literatuurver
filming begint. Honigmann heeft
zich vooral toegelegd op het zorg
vuldig in beeld brengen van het ge
leidelijk afglijden van de man in
een volledige staat van dementie.
Terecht heeft ze daarvoor de nodi
ge tijd genomen. We zien Joop Ad
miraal als Maarten kleine foutjes
maken, bijvoorbeeld wanneer hij
midden in de nacht aangekleed in
de huiskamer zit. Langzaam maar
Marja Kok en Joop Ad:
zeker groeien die onschuldige ver
gissingen uit tot meer dan pijnlijke
verwarringen van heden en verle
den en volledige black-outs. De
ontwikkeling van het verhaal
stemt volledig met de roman over-
kan dat? Aan het acteren van Joop
Admiraal ligt het niet. Zijn voor de
rol nogal jeugdige leeftijd, staat
een overtuigend personage niet in
de weg, al zie je soms achter de
schim van een oude man een jonge
vent opstaan. Los van het feit dat
het spel van Marja Kok niet over
tuigt, is de rol van de vrouw veel
'Dragnet'; regie: Tom Mankiewicz; hoofdrol
len: Dan Aykroyd, Tom Hanks en Christopher
Plummer: theater: Lido. Leiden.
Dan Aykroyd in 'Dragnet'
De afkorting LAPD duikt geregeld
op in de film 'Dragnet'. Ze staat
voor Los Angeles Police Depart
ment. Joe Friday is lid van het poli
tiekorps in de grootste stad van de
Amerikaanse westkust, en een toe-
gewijdere overheidsdienaar is nau
welijks denkbaar.
Als zijn partner Frank meteen in
het begin van de film zijn baan bij
de politie blijkt te hebben verruild
voor een een geitenboederij. ver
zucht Joe Friday: 'Ik weet dat
Frank daar altijd van gedroomd
heeft, maar die paar miljoen inwo
ners van Los Angeles rekenden
wel op Frank'.
- De toon van 'Dragnet' is een hu
moristische, dat zal met dit citaat
wel duidelijk zijn. Acteur/schrijver
Dan Aykroyd (ooit een Blues Bro
ther) brengt met deze film een iro
nische hommage aan een gelijkna
mige tv-serie uit zijn jeugd. Handig
combineert hij gevoelens van
nostalgie met eigentijdse zaken. Zo
wordt een ouderwets standaard
melodietje om spanning te sugge
reren afgewisseld met rap en dis-
Aykroyd speelt zelf de rol van
dienstklopper Friday. In plaats van
genoemde Frank krijgt hij Pep
Skeebek als partner toegewezen,
een rol van Tom Hanks. Beiden
zijn eikaars tegenpolen, die, zoals
dat eigenlijk altijd gaat in politie
films, langzaam naar elkaar
toegroeien.
In steeds eendrachtiger samen
werking maken ze jacht op een tv-
dominee (weer zo'n link met het
heden), die door stimulering van
het kwaad zieltjes probeert te win
nen. Goed is immers alleen maar
gebaat bij kwaad, zo luidt zijn vrij
logische theorie.
Op zich een aardig gegeven,
maar het verhaal wil niet erg van de
grond komen. Het is niet altijd
even logisch of interessant en de
plot had ook beter gekund. Dat
gaat allemaal ook een beetje ten
koste van de humor. Als persiflage
is 'Dragnet' best geslaagd, maar
een duidelijke richting ontbreekt.
Door het slappe verhaaltje dobbert
'Dragnet' stuurloos in het rond.
Dat creëert een groeiende irritatie
en in zo'n sfeer heeft een film de la
chers niet zo gauw op zijn hand.
BART JUNGMANN
problematischer. Aangezien in het
boek alles vanuit het verwarde ge
zichtspunt van Maarten wordt be
keken. is de vrouw een nauwelijks
merkbare figuur in de mist.
Juist door haar positie op de ach
tergrond, beseft de lezer door een
paar kleine reacties de tragiek van
deze vrouw die machteloos moet
toezien hoe haar man van haar ver
vreemdt. In de film is Vera natuur
lijk explicieter en meer gepronon
ceerd aanwezig, maar heeft daar
mee tevens een dramatische kracht
ingeboet.
In plaats van naar volledigheid te
streven, had Honigmann er beter
aan gedaan ëén of twee belangrijke
motieven uit de roman te lichten,
maar ze dan wel volledig te volgen.
Ik denk hierbij aan de kinderen die
door de schoolbus worden opge
haald en aan de hond. Maarten
wacht tevergeefs op de kinderen
omdat het zondag is en de hond
fungeert als symbool voor trouw
en het vinden van de weg. Aan de
hand van enkele motieven slaagde
Bernlef erin op subtiele wijze de
geestelijk aftakeling van een oude
man te beschrijven. Dat de film on
danks alles zeker de moeite waard
is, is uitsluitend te wijten aan de
kracht van Bernlefs gegeven.
LEONARD ENGEL.
HILVERSUM - "Ik heb Peter Sel
lers geïnterviewd, een dag na zijn
trouwen in februari 1964 met Britt
Eklund. Het was ergens in een
stulpje op het platteland van Enge
land in het dorpje Brookfield. Daar
woonde hij. Het was met een En
gelse cameraploeg, zo rond vijf
uur. Ik zit met hem te praten, zijn
vrouw zat erbij, want dat had hij
bedongen. Ik vond dat goed".
door
Eric Bos en Fred van
Garderen
"Ik vraag hem over zijn imitaties
waarmee hij zo beroemd geworden
is. Dat doe ik alleen voor Engelse
televisie, zei hij. Maar Britt Eklund
vroeg het hem toch te doen. Toen
deed hij Churchill in de 'Slag om
Engeland'. Geweldig wasj dat met
een potloodje als de grote sigaar".
"Daarna Alec Guinness als Ri
chard III. Hij had een hekel aan
Guinness. Die schijnt met zijn
mond te trekken, dus dat deed hij
overdreven na. Na een kwartier
komt de geluidsman naar ons toe
en vraagt of het over kan. Wat was
er aan de hand? De stroomtoevoer
was zwakker geworden. Dat kwam
doordat om vijf uur veel mensen
thuis komen, het licht aan doen,
gaan koken, enzovoort. Dat kan al
leen in Engeland".
"De cameraploeg had alleen
maar zwevende beelden. Onbruik
baar dus. Sellers was pissig en ging
als een wilde tekeer. Imiteren wil
de hij niet meer en uiteindelijk
praatte hij nog maar twee minuten
over film. Dat was heel dramatisch.
Achteraf heb ik die ploeg gevraagd
waarom ze niet eerder gewaar
schuwd hadden. Ze hoopten dat
het zich vanzelf zou herstellen.
Vreselijk jammer".
Schuldcomplexen
Achter een 'Eghte Haaringsala-
de' in restaurant Schiller op het
Amsterdamse Rembrandtsplein
ventileert Simon van Collem geest
driftig. tussen de happen door, zijn
grote ongenoegen. Het mislukte in
terview met Sellers is niet het enige
wat hij zich kan herinneren. On
langs schreef hij een boekje vol
over dertig jaar filmjournalistiek.
Daarin staat echter niet het Sellers-
verhaal en nog veel meer niet.
Van Collem: "Vinden de mensen
dat wel leuk, vraag ik me af. Ik heb
nog wat vreemde verhalen van re
gisseurs, maar ik weet niet of dat
wel interessant is. Bijvoorbeeld
over schuldcomplexen van Duitse
acteurs en regisseurs. Eën vreemd
verhaal staat mij bij. Dat gaat over
'Baron von Munchhausen', een ju
bileumfilm van de Duitse UFA uit
1943. Die gaat door voor een nazi-
film, maar er spelen allemaal anti-
"Erich Kastner schreef het sce
nario, maar zijn naam mocht in die
tijd niet worden gebruikt. Josef
von Baky was de regisseur, hij
mocht in die tijd eigenlijk geen
films maken en hoofdrolspeler
Hans Albers had een joodse vrouw.
Maar er zat een bloedmooi blond
meisje in die film, die was er inge
zet door Goebbels. Salomons heet
te ze. geloof ik. Ze was van joodse
afkomst en toch een spionne".
Die film kwam ter sprake bij een
interview met Terry Gilliam van
Monty Python. Hij maakt op dit
moment in Rome ook een film over
Von Münchhausen. Toen ik zei dat
er al een film over gemaakt was,
riep hij: 'Maar dat is een nazifilm'.
Dat is toch vreemd dat dat misver
stand bestaat. Maar om het Gilliam
nou uit te leggen heeft geen zin. Ik
dacht toen wel: dat is niet zo. Maar
ik weet niet of dat nu informatie is
waar de mensen op zitten te wach
ten".
Magazijnbediende
Simon van Collem werd 68 jaar
geleden geboren in Amsterdam.
Zijn vader was chef van 'Goud-
visch', een diamantfabriek aan de
Nieuwe Keizersgracht. Het was
een sociaal-democratisch gezin
waarin lezen de enige vorm van
cultuur was. "Mijn ouders gingen
sporadisch naar de film," zegt Van
Collem.
Maar kleine Simon was alras on
der de indruk van bewegende beel
den. "Ik werkte na het behalen van
mijn HBS-diploma als jongste be
diende op een atelier en later nog
als magazijnbediende bij een stof
feerderszaak. Ik wilde echter graag
bij de film. Als jongetje van vijftien
ging ik in een vrij weekeinde naar
twee hoofdfilms. Voor een kwartje
in de ene bioscoop en voor vijftien
cent in de andere"
Zijn hobby werd uiteindelijk zijn
werk: "Een nichtje van mij was be
vriend met de moeder van Jeroen
Krabbé, Greetje Reiss. Zij werkte
als filmvertaalster op het filmver
huurkantoor Nova, dat later Tus-
chinski werd. Die zei op een gege
ven moment tegen mij: we hebben
een jongste bediende nodig. Daar
ben ik toen komen te werken. Het
bedrijf verhuurde de eerste
Hitchcock-films als 'Sabotage' en
'De man die teveel wist' en Franse
films als 'Le jour s'élève' met Jean
Gabin".
Debuut
Maar bij films verhuren bleef het
niet. Op 9 februari 1958 maakte hij
zijn tv-debuut met de rubriek 'De
Oude Draaidoos'. "Ik had in de ja
ren vijftig een verhaal geschreven
over de oude Nederlandse stomme
film in een boek dat heette 'Weetje
nog wel'. Naar aanleiding daarvan
vroeg de VPRO me of ik uit dat
boek een fragment voor de televi
sie wilde doen".
"Daarover kreeg ik een heleboel
brieven want dat waren de mensen
niet gewend van de VPRO. Toen
zeiden ze: wil je dat nog eens doen
en dus de volgende maand weer.
Zo is het begonnen. Dat waren dus
live-uitzendingen van een half uur.
Eén keer liep een uitzending twin
tig minuten uit. Een gast praatte en
praatte maar over één en hetzelfde
onderwerp".
"De floormanager, Leen Timp,
gaf met handbewegingen een te
ken dat het afgelopen moest zijn.
Die gast zegt tegen mij: wat heeft
die man? Waarom zwaait-ie? En
even later zei hij: sorry... het is een
doofstomme, hij gebruikt gebaren
taal. Dat was een grote lacher".
In 1970 maakte Van Collem de
overstap naar de AVRO: "Het was
in de tijd dat er bij de VPRO een
aantal veranderingen plaatsvon
den. Het waren de jaren zestig en ze
wilden meer geëngageerde films.
Ik vond het niet leuk meer. De
AVRO heeft me gevraagd en ik ben
gegaan. Daar heb ik tot '75 met ple
zier gewerkt, maar het was wel de
omroep waar niet alles kon. Ik her
inner me een filmfragment waarin
Bastard geroepen werd. Dat werd
vertaald met 'klootzak'. Dat moest
er uit van de AVRO-leiding. Het
heeft me nog heel wat uurtjes ge
kost om dat fragment zonder dat de
mensen het zagen te laten verdwij
nen. Die bemoeizucht heeft de
TROS waar ik sindsdien mijn film
programma verzorg, totaal niet.
Het enige waar zij op letten is of ik
wel aan mijn tijd zit".
Rolletje
Van Collem werd twee keer door
Dick Maas gevraagd een rolletje te
spelen. "Ik had met Dick Maas een
interview naar aanleiding van zijn
eerste film 'De Lift'. Dat hielden we
ook in die lift. Levensgevaarlijk,
want dat ding was echt niet goed.
Nu is Maas heel slecht te intervie
wen. Hij praat weinig, is heel
schuchter. Dus na het interview
zeg ik hem: daar mag je wel eens
wat tegenover stellen. Een rolletje
in je nieuwe film bijvoorbeeld"
"Later werd ik door een meisje
gebeld, of ik op de set van 'Flodder'
wilde komen. Ik kreeg mijn rolle
tje. Samen met moeder Maas als
het echtpaar met het zwembad. In
'Amsterdamned' weer samen met
haar een rolletje. Nu op de water
fiets. In de volgende film moeten
we samen maar over het water lo
pen"
Simon van Collem heeft plannen
genoeg. Hij weet nog niet van op
houden. "Ik voel me nog net zoals
dertig jaar geleden. Alleen wat ze
kerder, want toen had je veel tegen
werking. Er is tegenwoordig geen
concurrentiè meer. Voorlopig ga ik
dus door. Tot ik er bij neerval? Dat
doe ik waarschijnlijk al iets eer
der".
FILMS OP VIDEO
Het aantal cassettes met films
over karate, kickboksen, boksen
en straatvechten neemt de
laatste tijd toe. Er schijnt een
flinke markt voor te zijn en me
nig distributeur bedient die
markt graag. Echt goede films
zie je in dit genre weinig. Produ
centen en regisseurs lijken wel
erg snel tevreden. Als er maar
flink geknokt wordt, dan is het
wel best, lijkt hun standpunt, en
verder doet het er weinig toe wat
er op film komt.
Ervaring opdoen speelt overi
gens ook het rol. Ik krijg de in
druk dat een beginnend regis
seur in de Verenigde Staten eerst
een vecht- of een puberfilm moet
maken voor hij degelijker kost
voorgezet krijgt.
Van Jamaa Fanaka had ik
nooit gehoord, maar veel erva
ring kan hij nog niet hebben.
Zijn 'Penitentiary 3' is tech
nisch lang niet in orde en bevat
menig scène waar ik absoluut
niet tegen kan.
Het hele gedoe in een gevange-
i een bokser-met-goe-
de-inborst zich verzet tegen een
gevangene die machtiger is dan
de directeur bevalt me niets. Een
broeierige sfeer kan een film ten
goede komen, maar er is verschil
tussen 'broeierig' en 'smerig'.
'Penitentiary 3' had wat mij be
treft niet gemaakt behoeven te
worden. Vestron Video.
De beste vechtfilm die ik de
laatste tijd op video heb gezien is
'American Ninja 2' van Sam Fir-
stenberg met Michael Dudikoff
in de hoofdrol. De films was on
langs nog in de bioscopen te zien.
Er is humor in het verhaal ver
werkt en de vechtscènes zitten
goed in elkaar. Dudikoff als mili
tair rolt samen met een vriend en
collega een drugs-imperium op
en hij doet dat met weinig woor
den, maar met veel schoppen en
slagen die prima in beeld zijn ge
bracht. Eveneens Vestron Video.
Lang voor iemand ook maar
dacht aan het maken van Ninja-
films waren er cowboys die voor
het geweld zorgden. Een beetje
cowboy-film had minimaal één
vuistgevecht, de rest van de on
enigheden werd per revolver af-
'Will Penny' is een van de be
tere cowboyfilms, vooral door de
sterke rol van Charlton Heston
als de eenling die zich moet ver
dedigen tegen een bende. Tom
Gries maakte van "Will Penny'
een sterke film die wordt ge
steund door mooie muziek en
goed wordt geacteerd
door o.a. Donald Pleasance, Slim
Pickens, Ben Johnson en Bruce
Dern. Van Esselte CIC.
Wie moderne cowboyfilms
zoekt komt terecht bij het poli
tiewerk. Geen sheriff tegen out
laws, maar rechercheurs tegen
gangsters en ander tuig. In 'Let
hal weapon' van Richard Don-
ner vormen Mel Gibson en Dan
ny Glover een prachtig duo dat al
bekvechtend ten strijde trekt te
gen iedereen die niet deugt. Het
verhaal zit goed in elkaar, de dia
logen zijn prima en actie is er ge
noeg. Lekker kijkwerk voor de
liefhebber van stevige kost. Van
Warner Home Video.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Radio Days' - Woody Allen vertelt
het ontroerend-komische verhalen
over het opgroeien in New York in de
tijd dat de radio nog een centrale
plaats in de huiskamer had. Trianon.
Dragnet' - Lido, Leiden
'Jesus Christ Superstar' - oude musi
cal waarin het hippie-tijdperk op bij
bels niveau wordt gebracht, Green-
way. Voorschoten
'Tenue de Soiree' - opvallende film
over een driehoeksverhouding met
onverbloemd taalgebruik, Greenway.
Voorschoten
'A night on the town' - bizarre avontu
ren met babysitter, City, Katwijk
'Raising Arizona1 - kinderloos echt
paar gaat op babyjacht en maakt van
een zesling een vijfling. Komisch, Ci
ty, Katwijk
BLIJVERS
'Flodder' - voorlaatste hit van Dick
Maas, Greenway, Voorschoten
'The Untouchables' - oude tv-serie
door Brian de Palma in een fraai
nieuw jasje gegoten, City, Katwijk
'Barflv' - Mickey Rourke als de Ame
rikaanse dichter Charles Bukovski,
wiens poëzie het best gedijt onder in
vloed, Lido, Leiden
'Out Of Africa' - meeslepende film
met Meryl Streep als Deens schrijf
ster in Afrika, Greenway, Voorscho-
'Big Foot and the Hendersons' - fami
lie neemt mensaap in huis. Green
way, Voorschoten
'Amsterdamned' - spektakelfilm op
en onder Nieuw Amsterdams Peil,
Lido. Leiden en Euro, Alphen
'Fatal Attraction' - spannende film
over vrouw die haar 'minnaar voor
eén nacht' en zijn gezin te grazen
neemt, Lido, Leiden en Euro, Alphen
'De reddertjes' - Disney-film uit 1977,
waarin in de gewelven van het ge
bouw van de Verenigde Naties hulp
vaardige muizen huizen, Lido, Leiden
'Dirty Dancing' - eenvoudige maar
charmante dansfilm, Luxor, Leiden
en Euro Alphen
'The Last Emperor' - groots epos die
wellicht niet helemaal oplevert wat
de Bertolucci-liefhebber venvacht.
Lido, Leiden
Witches of Eastwick' - Jack Ni
cholson als de duivel die de vrouwen
om zijn vinger windt, Lido, Noord-
wijk
SEKSFILMS
'Wild Things II' - Rex, Leiden
DEN HAAG
'Wall Street' - Asta (463500), al.
'Fatal Attraction' - Asta, 12 jr.
'September' - Asta, al.
'Nuts' - Babyion (471656). al
Fatal Attraction' - Babylon. 12 jr.
Can't buy me love' - Babylon, al.
'Amsterdamned' - Cineac (630637), 12
jr.
'Best Seller' - Cineac. 16 jr
'Dirty Dancing' - Cineac, al
'Cry Freedom' - Metropole (456756).
al.
"The Last Emperor' - Metropole. al
'The Dead' - Metropole. 16 jr.
'Barfly' - Metropole, 12 jr
'Dirty Dancing' - Metropole. al.
'The Last Emperor' - Odeon (462400).
al.
'A nightmare on Elm Street 3'
Odeon, 16 jr.
'Amsterdamned' - Odeon, 12 jr.
'Dirty Dancing' - Odeon, al
'Oei Ciornie' - Studio 656402), 16 jr
'La Famiglia' - Studio, 16 jr
'Witches of Eastwick' - Studio, 12 jr
AMSTERDAM
'Hersenschimmen' - Alfa (278806),
al.
'Sammy and Rosie get laid' - Alfa,
16jr.
'Fatal Attraction' - Alfa. 12 jr.
'Barfly' - Alhambra (233192), 12 jr
'The Last Emperor" - Alhambra, al.
'Fatal attration' - Bellevue Cinerama
(234876). 12 jr.
'Wall Street' - Cinerama, al
'Nuts' - Calypso (234876), al.
Can't buy me love' - Calypso, al
'The Dead' - Cinecenter (236615), 16 jr.
'Dorst' - Cinecenter, 16 jr.
'Barfly' - Cinecenter, 12 jr.
'Half Moon Street' - Cinecenter, 16 jr
'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124).
al
Amsterdamned' - Cinema Int., al
'A nightmare on Elm Street 3' - City
(234579), 16 jr.
'Amsterdamned' - City, 12 jr.
'Best Seller' - City, 16 jr.
'Schorem van de school' - City, al.
'Dragnet' - City, al.
'Innerspace' - City, al.
'I've heard the mermaids singing'
Kriterion (2317080), 16 jr
'Yeelen' - Kriterion, 16 jr.
'Valley Girls' - Parisien (246540), 18 jr.
'Physical Attraction' - Parisien, 18 jr
Oci Cic
al.
- The Movies (245790), 16
e here' - The Movies, 16
The Last Emperor' - Tuschinski. al.
'Barfly' - Tuschinski, al.
'Dirty Dancing' - Tuschinski. al.
The Dead' - Tuschinski, 16 jr.
'Naam van de Roos' - Tuschinski Ci
neac (243639), 16 jr
'September' - De Uitkijk (237460), al.
TELEVISIE
Twee mammoetfilms worden de
komende week door de Neder
landse tv, al dan niet in tweeën
gehakt, uitgezonden. 'The God-
father' werd al in aparte delen
gemaakt, het was een van de eer
ste films waarop een vervolg
werd gemaakt.
'The Godfather' betekende in
1971 de terugkeer van Marlon
Brando op het witte doek en
werd zowel financieel als artis
tiek een groot succes. Brando
speelt op onvergetelijke wijze
Don Corleone, de peetvader die
de maffia in New York beheerst.
Al Pacino heeft de rol van zijn
zoon. Hij probeert te ontsnappen
uit het milieu, maar als het impe
rium op instorten staat, doet de
familie een dringend beroep op
hem. De regie is van Francis
Coppola. Dinsdag wordt op Ne
derland 1 om 23.00 uur deel een
uitgezonden.
'Exodus' is zo'n lange film dat
de EO hem in twee delen uit
zendt. Donderdag (20.28 uur, Ne
derland 1) deel een van deze be
werking van Leon Uris' gelijkna
mige boek. Hy vertaalt hierin
een historische gebeurtenis in
een persoonlijke drama, zoals hij
wel vaker deed.
Exodus is de naam van een
schip dat in 1947 naar Palestina
voer. De Britten, die toen nog het
gezag uitoefenden over dat stuk
je Midden-Oosten, lieten de jood
se passagiers niet van boord
gaan. Teruggestuurd naar Frank
rijk mogen de joden ook daar
niet van aan land en een interna
tionale rel is geboren. Het gaf
mede de stoot tot de stichting
van de staat Israel.
Een andere Hollywood-klas-
sieker, 'All the president's men'
wordt vanavond om twaalf uur
via BBC 1 uitgezonden. De we
derwaardigheden van de journa
listen Bernstein en Woodward,
die meehielpen aan de val van
Nixon, werden in een film gevat.
De twee hoofdrollen zijn van Ro
bert Redford en Dustin Hoff
man.
De laatste is vanavond ook te
zien in 'Marathon Man'. Hij
speelt hierin een joodse jongen
die door zijn broer in een sinister
spel wordt betrokken en dertig
jaar na het einde van de oorlog
alsnog het slachtoffer van Nazi-
terreur dreigt te worden. Lauren
ce Olivier speelt een figuur die is
gebaseerd op de kamparts Men-
gele. Regie: John Schlesinger
(België 1, 20.55 uur).
FILMHUIZEN
De hele week films met Gérard
Depardieu bij LAK-Cinema.
Tien films van de acteur die in de
afgelopen vijftien jaar zo bepa
lend was voor de Franse cinema.
Dinsdag wordt het festival om
20.00 uur geopend met 'La der-
nière femme'. Een schokkende
tragedie over een man die zich
waardeloos voelt als vader en
minnaar. 'Les Valscuses', die de
zelfde avond om 22.00 uur wordt
vertoond, was destijds een even
omstreden film. Samen met Pa
trick Dewaere zwerft Depardieu
door Frankrijk en kent god noch
gebod.
Woensdag om 20.00 uur 'Bax
ter, Vera Baxter'. Een suggestie
ve, bijna hallucinerende film (al
dus het persbericht) over een
vrouw die door haar echtgenoot
wordt verkocht. Om 22.00 uur
volgt 'Je vous aime', waarin De
pardieu naast Catherine Deneu-
ve acteert. Een ongecompliceer
de film over een liedjesschnjf-
ster die geen relatie in stand
kand houden. Donderdag staat
er slechts ëén film op het pro
gramma: 'Danton' (20.00 uur).
Een film over de Franse revolu
tie met Depardieu in de gelijkna
mige hoofdrol.
Vrijdag allereerst 'Pas si mé-
chant que ca' van de Zwitser
Claude Goretta. Depardieu dit
maal als een directeur die uit ste
len gaat om zijn personeel te be
talen. Om 22.00 uur 'Mon oncle
d'Amerique', waarin Resnais de
levensloop van ogenschijnlijk
willekeurig gekozen mensen
schetst.
Het festival wordt zaterdag af
gesloten. Om 20.00 uur wordt
dan 'La femme d'a coté' ver
toond. Een aangrijpende film
van Truffaut over twee mensen
die vroeger een relatie hadden en
elkaar vele jaren later weer tref
fen. Om 22.00 uur 'Police'. Daar
in speelt Depardieu een politie
man die verliefd wordt op een
meisje dat hij heeft gearresteerd.
In het LVC-Filmhuis draait dit
weekeinde nog 'Oblomov' van
Nikita Michalkov. Woensdag is
Palermo oder Wolfsburg' te
zien. Een Siciliaanse jongen ver
trekt naar Duitsland om van
daaruit zijn familie financieel te
kunnen ondersteunen. Film van
Werner Schroeter. Problemen
bij de aanpassing aan de Duitse
maatschappij komen ook aan de
orde in '40m Deutschland'. Een
Turkse vrouw vereenzaamt op
haar flat. Film van Tevfik Baser
(alle films draaien om 21.15 uur).
In het Kijkhuis wordt de verto
ning van 'Sammy and Rosie get
laid' voortgezet. Politieke film
van Stephen Frears, waarin hij
een omstreden beeld schetst van
het leven onder premier That
cher (19.30 en 21.45 uur).