'Tijd dat een ander leuk gaat doen' 'Ik heb een hekel aan muzikale rotzooi' Toneelloopbaan lacht Piet Bambergen toe Milva, zangeres van het betere lied, in Carré Lee Towers; succes in Duitsland Meesterwerken beschadigd Kans op concert Sinatra Correspondentie Reve teruggevonden WOENSDAG 9 MAART 1988 KUNST Een pakje sigaretten schuift rechtop naar de rand van het tafelblad. „Bekijk dit pakje. Als dit zo goed verkoopt, zou de fabrikant er dan verstandig aan doen de kleur te veranderen? Nee. Zo is het ook met mij. Als de mensen mij zien is het: hé, Pietje. Altijd al zo geweest. Ik hoef me niet op te peppen om te voldoen aan het beeld dat de mensen van mij hebben". door Ron de Haan GRAFT-DE RIJP - Piet Bamber- gen. Deze maand wordt hij 57 en is het zevenendertig jaar geleden, dat hij in nachtclubs en striptease-ten- ten tussen naaktdanseressen als acteur de eerste stappen op het po dium zette. Het grote publiek leer de hem daarna kennen als de komi sche helft van het tv-duo De Moun- ties. De laatste jaren heeft Bamber gen zich op het repertoire-toneel gestort. Vanaf eind maart is hij te zien in de theaters in het Ameri kaanse toneelspel Hoofdstuk Apart. Bambergen heeft er een hoofdrol in, met als tegenspelers Rudi Falkenhagen, Monique Smal en Suze Brokx. Een toneelcarrière lonkt, maar Piet blijft nuchter. „Ik vind het zo langzamerhand tijd worden dat een ander leuk gaat doen". -- Is het variété-verleden een las tige vlieg, die, nu de komiek Bam bergen een serieuzere richting op wil, moet worden weggewapperd? „Beslist niet. Het werkt twee kanten op. Als je op televisie goed bent geweest, krijg je meer mensen in de zaal. Was je slecht, dan zit er niemand. Toen Johnny Kraay- kamp aan het toneel ging hoorde je op de gangen het gesis. Agut, die jongen uit het variété, die gaat ook toneelspelen. Dat ie laatst die to neelprijs won vond ik dan ook fan tastisch. Hoofdstuk Apart is niet mijn allereerste begin. Twee jaar geleden deed ik met Carry Tefsen al een stuk (na enig zoekwerk in een archiefkast herinnert hij zich de titel): Huwelijk in de steigers, aardig stuk. En vorig jaar., (ander maal ontschiet hem de naam): Je merkt het al. Ik leer snel, maar ben alles ook zo weer vergeten". -- Mooie herinneringen, hoe hou je die gevangen? „Ik heb net met mijn zoon weer wat oude opname-banden zitten af draaien. Zeven items hadden we als Mounties in onze toptijd. Moet je nagaan; dan had je de entree, een gast, dan wij met een sketch, dan een gast, wij weer met een sketch en dan waren die drie kwartier al weer om. In de laatste show zaten 27 items. Ik noem het ongeduld. De mensen zijn steeds ongeduldiger geworden. Scoor je tegenwoordig als komiek niet in de eerste vier mi nuten, dan wordt het al een moeilij ke avond". „De revue is dood. Of laat ik zeg gen, niet meer te betalen. Terwijl de mensen er wel behoefte aan hebben. Maar het kan er financieel niet meer af. Dan maar niet. Dat zeiden René (Sleeswijk, red.) en ik tegen elkaar, toen we voor de keuze stonden; of doorgaan met een der derangs showorkest, of stoppen. Een gemiddeld theater heeft 500 stoelen. Met zo'n Mountiesshow moesten we in de beste tijd 1000 gulden meebrengen op een voor stelling, die toch 10.000 gulden aan kaartverkoop had opgebracht. Dat Piet Bambergen: 'De revue is niet meer te betalen'. is frustrerend, maar realiteit. Dan zit je te wachten op een vet spon sorcontract en als dat er dan niet komt, bloedt het dood. We zijn er net op tijd mee opgehouden". „Je ziet aan de omroepen dat ie dereen zit te wachten op reclame. Wat er tegenwoordig nu gebeurt is toch armoedig. Hoeveel talkshows zijn er nu al niet. Programmaatjes (foto GPD) die door drie mensen moeten wor den gemaakt. Kwissen, bloedeloos amusement. Acteurs gaan tot ver beneden hun waarde. Het is een hard vak. Je bent niets. Ik ben ook niets. Je moet in vier minuten je act opvoeren en leuk zijn. Ben je niet meer leuk, dan zijn ze je zo verge ten". -- Wanneer zien we je bij Jan Len- ferink in 'RUR'? „Ze hebben me er al een paar keer voor gevraagd. Ik had er steeds geen tijd voor, maar anders was het al gebeurd. Laatst heb ik het programma een keer gezien. Daaraan zie je toch af, dat de om roepen geen geld meer hebben. Adriaan van Dis Heb ik veel over gehoord. Nee, nooit gezien". Sterrenslag „In Sterrenslag deed ik mee, om dat ik als coach mocht optreden. Ik ben zo'n type dat bij zulke gelegen heden een been breekt. Dan zit je toch met je verantwoordelijkheids gevoel naar de mensen met wie je werkt en die brodeloos raken als jou iets overkomt. Ach, en verder is zoiets als Sterrenslag of de 1, 2, 3 Show leuk voor het onderlinge contact. Je ontmoet weer eens wat andere mensen". -- Ben je thuis ook de leukste? „Laten we vaststellen dat er aan komieken na André van Duin niks meer is bijgekomen. Ik lach niet zo snel. Als ik met m'n werk bezig ben en de hele club raakt in paniek om dat iemand z'n tekst kwijtraakt, kun je me wegdragen. Om gekke toestanden, situaties kan ik lachen. Ik heb een opgeruimd karakter. Dat komieken thuis sjacherijnig zouden zijn gaat voor mij niet op. Ik ben mezelf. Kijk naar die kop. Die heb ik. Daar doe ik verder niks mee". -- Hoe belangrijk is werk voor je? „Mijn gezin is belangrijker. Dat komt op de eerste plaats. Als ik thuis ben spring ik niet meteen te gen het behang. De tijd van negen tien uur met je werk bezig zijn is voorbij. Voordat ik met René aan de Mounties begon verloor ik m'n vriend Fred Plevier, met wie ik ei genlijk De Mounties zou vormen. Daar ben ik stuk van geweest. Het is een zeepbel, die in één keer uit el kaar klapt". Kontknijpen „Ik ben gewoon een ontzettend nuchtere jongen. En op het podi um moetje eerlijk zijn, anders ga je geheid op je smoel. Ik wil er maar mee zeggen, Piet Bambergen mag niet vreemd gaan. Een jonge meid in d'r kont knijpen is oké, maar hij mag er niet mee naar bed. Dat zou het publiek niet pikken. Rudi Falkenhagen wel. Die mag vloe ken. Ik niet. Zo gauw als het een dirty mind krijgt, wordt Piet een oude vieze man. Dat kan dus niet". - Wat doe je op de weegschaal? „Vijfennegentig kilo. Ik eet niet veel. Kostuums van twaalf jaar ge leden kan ik zo aan. Een magere Piet Bambergen bestaat niet. Nou goed, ik ben iets zwaarder gewor den. Ik heb zwaardere botten ge kregen, haha. Hoofdstuk Apart gaat over een schlemielige man - die speel ik - die een boek geschreven heeft. Het is nogal een verlegen type, zelfs zo verlegen, dat hij er zelf niet mee durft te komen. Niemand kent die man. Iedereen zou dat boek dus ge schreven kunnen hebben. Een vriend (Rudi Falkenhagen) neemt de promotie van hem over en dan blijkt het boek een hit te zijn". Het wordt een net stuk. KEULEN (GPD) - Niet alleen in haar geboorteland Italië, maar ook elders in Europa is Milva (48) een superster. Een klassiek ge schoolde zangeres, die werken van Brecht, Theodorakis, Weil, Stolz en Vangelis op populaire en bijna onnavolgbare wijze weet te brengen. De Italiaanse diva staat in haar genre op eenzame hoogte. Met haar chansons (in diverse talen) maakt ze ook op col- iega'sals Hildegard Knef, Yves Duteil, Gilbert Bécaud en Jac ques Brei enorme indruk. En ook al gaat het om de muziek, Mil- va's prachtig uitgedost donkerrood haar is voor de meeste bezoe kers van haar avondvullende galavoorstellingen het visitekaartje. Milva wekt de indruk van een zelfverzekerde vrouw. Milva: 'Ik hou niet van mensen die dom en vulgair zijn'. (foto gpd> je dan je eisen stellen en zelf een ei- had het geluk dat ik de Italiaanse gen muzikale richting kiezen. Ik regisseur Giorgio Strehler leerde „Maar in werkelijkheid ben ik dat niet. Ik ben zeer verlegen en zelfs preuts", zo vertelt ze ons na afloop van een optreden in Keulen. Op 20 en 21 maart treedt de actrice/zange res op in theater Carré in Amster dam met het programma 'Milva canta Brecht'. Eveneens in maart is ze in haar woonplaats Milaan te zien op het toneel in de Scala in 'De blauwe engel'. En tenslotte ver schijnt ook haar nieuwste plaat 'Unterwegs nach morgen', een pro- duktie van de in Duitsland al even zeer bekende ster Peter Maffay. Dit HILVERSUM (GPD) -'Lee Towers slaat zijn vleugels uit naar Duits land. Onlangs werd voor het eerst een langspeelplaat van de Rotter dammer in Duitsland uitgebracht. De reacties daarop zijn overweldi gend. Lee Towers geeft nu aan de lo pende band interviews op de Duit se radiostations en verschijnt ook geregeld op televisie in grote shows. Onlangs was hij te gast in een programma waarin wereldster ren als Cher, en Kirk Douglas wer den belicht. Op deze manier kon den de Duitse kijkers kennisma ken met het Nederlandse feno meen. Een cameraploeg had To wers thuis in Scheveningen en tij dens zijn concerten in Ahoy ge filmd. Volgens zijn manager, Hans Sleeswijk, zijn op die uitzending veel positieve reacties binnengeko men. „Lee wil niet per se Duitsland veroveren, maar het gaat vanzelf en dat vindt hij natuurlijk wel leuk. We moeten alleen oppassen dat hij het nu niet te druk krijgt. In zijn agenda is helemaal geen rekening gehouden met deze plotselinge be langstelling van de Oosterburen." Hans Sleeswijk vertelt dat West Deutsche Rundfunk ook een optie heeft genomen op de registratie van de laatste Lee Towers concer ten in Ahoy. „Tijdens die concer ten was een delegatie van de Duitse omroepen en platenmaatschappij en aanwezig en toen sprong de vonk over. Ze waren echt 'begeis- tert' van Towers capaciteiten en zijn gevoel voor show." Overigens wordt de tv-registratie van de Ahoy concerten, die de VARA in Nederland uitzond, inge zonden naar het Gouden Roos fes tival in Montreux. Hans Sleeswijk: De opnames zijn tot stand geko men door samenwerking van Sleeswijk-Towers produkties met het NOB en de VARA. Bob Rooyens deed de regie ervan. We hebben besloten het concert in te sturen voor de catagorie 'onafhan kelijke produkties'. De VARA zendt voor het officiële circuit 'Kinderen voor Kinderen' in." door Harrie Cremers najaar gaat Milva, vanaf oktober, opnieuw op tournee door Europa. Ze wordt gewaardeerd en alom geprezen als de zangeres van 'het betere lied'. „Maar - eerlijk toege geven - er was ook een tijd dat het anders was", zo bekent Milva. „Mijn ouders waren straatarm. Wanneer ik terugdenk aan mijn jeugdjaren, dan weet ik nog goed hoe wij als kinderen heel schamel waren gekleed. Ja, honger heb ik niet geleden, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Geld om te stude ren was er niet. Ik weet dat ik heel wat keertjes aan een van die vele, ellendige avonden heb meegedaan waarop goed gesitueerde heren van platenmaatschappijen nieuw talent zochten. In het begin van de jaren zestig werd ik dan zogezegd 'ontdekt'. Op m'n eerste plaatje stond een onbenullig deuntje, maar het werd goed verkocht. En daar ging het de platenbazen na tuurlijk om'. 'Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat dit de enige ma nier is om in de echte showbizz te recht te komen. Je moet eerst naam hebben, bekend zijn. Pas later kun MILAAN (AFP/RTR) - Twintig op hout geschilderde meesterwerken in de Pinacoteca Brera in Milaan, waaronder een Madonna col Bam bino van Piero della Francesca, zijn door het te warme en droge kli maat in het museum beschadigd. De affaire, aan het licht gebracht door twee restaurateurs, heeft de omvang van een nationaal schan daal aangenomen. De klimaatrege ling van het museum functioneer de slecht en de vochtigheidsmeters AMSTERDAM (GPD) - 'Vijftig brieven aan een jonge schrijver'. Onder deze titel wil dc auteur Dirk Ayelt Kooiman de brieven publice ren die Gerard Reve aan hem schreef in de jaren 1971 en '72. De verloren gewaande corresponden tie kwam boven water toen Kooi man onlangs verhuisde. Kooiman wil de brieven onder genoemde ti tel uitgeven omdat Reve in een van de brieven zelfheeft voorgesteld ze als zodanig te publiceren. De briefwisseling tussen Dirk Ayelt Kooiman en Gerard Reve ontstond naar aanleiding van Re- ve's medewerking aan het literaire tijdschrift Soma, dat later op ging in De Revisor. Kooiman: "Het is misschien wat overdreven om te stellen dat de teruggevonden brie ven een nieuw licht werpen op Ge rard Reve, maar ze laten toch wel helemaal niét. De hitte en de droogte hebben in het schilderij van della Francesca scheuren doen ontstaan, waardoor af en toe fragmentj'. i loslaten. In 1981 gerestaureerd, is het omtrent een aantal interessante dingen zien. Men beschouwt Reve vaak als een soort superieure grappenma ker, maar uit deze brieven blijkt zeer duidelijk zijn grote belezen heid, zijn grote eruditie. Ze zijn heel humoristisch, maar tegelijk ook heel serieus. Zonder dubbele bodems. En in die zin vond ik ze, toen ik ze herlas, nogal spectacu lair". Volgens Joop Schafthuizen, de vriend van Reve, stelt de ontdek king van de oude correspondentie niet zo veel voor. Schafthuizen ver wijt Kooiman bovendien een slaa tje te willen slaan uit de terugvon den brieven. Kooiman: "Dat be grijp ik niet. Het is hoogst eigenaar dig, er spreekt een soort kinnesine uit. Als de brieven gepubliceerd worden blijven de auteursrechten 1475 voor de hertog van Urbino, Federigo da Montefeltro, gemaakte schilderij op vijf plaatsen bescha digd. De directie van het museum ver klaart de affaire met een verwijzing naar de zeer droge winter in noord- Italië en oververhitting van de ver warming. Het ministerie voor het nationaal patrimonium in Rome heeft een onderzoek gelast dat zich tot alle musea en hun beheer uitstrekt. bij Reve berusten. Ik wil ze alleen graag annoteren omdat ze anders op een aantal punten voor de lezer niet helemaal duidelijk zijn. Schafthuizen praat over brieven die hij nooit gelezen heeft. Ik kan me wel voorstellen dat Reve kopie ën heeft bewaard van de eerste, za kelijke, brieven. Maar de overige brieven, die een persoonlijke ka rakter dragen en die literair van hoog gehalte zijn, heeft hij niet ge kopieerd. Dat schrijft hij zelf in een van de brieven". Uitgever Veen, bij wie Kooiman de brieven wil laten verschijnen: "De brieven schijnen best aardig te zijn. Een aantal ervan gaat over het schrijven, en als zodanig zijn ze ex tra interessant. Maar aan een defin- tieve beslissing over de uitgave er van zijn we op dit moment nog niet toe". kennen. Die wist me ervan te over tuigen datje moet streven naar per fectie. Ik herinner me nog goed zijn woorden: 'alleen het beste is goed- genoeg voor je publiek'. Vandaar dat hij samen met mij nummers van Brecht en Theodorakis uit zocht. Ik kreeg steeds meer een he kel aan mensen die, vaak goedkope muzikale rotzooi aanboden. Ik hou niet van mensen die dom en vul gair zijn en dat laatste heeft overi gens niets te maken met het milieu waaruit je komt of met je oplei ding". Angst Milva, nu bijna dertig jaar actrice en zangeres, heeft hard gewerkt om dat te worden wat ze nu is: een ster en een rijke vrouw. Ze bezit twee bungalows en heeft heel wat geld op de bank. Bovendien zorgt zij voor het onderhoud van haar he le familie. Haar twee broers kregen van haar elk een huis. „Soms zeg ik wel eens tegen mijn zus: wat doen we wanneer ik ooit eens ziek word? Die zegt dan: ach, je hebt nog ge noeg geld op de bank en de huizen zijn er ook nog. Echter wanneer ik iets in mijn leven nóóit meer wil dan is het armoede. Ik wil niet af hankelijk zijn van de gunsten en daarmee óók de grillen van ande ren. Ik heb angst voor de dag dat ik geen werk meer heb". Angst voor de toekomst had Mil va ook al in haar jeugdjaren. „Ik sliep altijd bij mijn moeder, zelfs tot m'n zestiende jaar voor ik naar de kostschool ging. De zusters moesten me een rozenkrans geven voor ik ging slapen". De dood van een van haar nicht jes heeft diepe indruk op Milva ge maakt. „Het huis van mijn ouders lag aan een groot plein. Op een goe de zomernacht werden we opge schrikt door het luidkeels gehuil van mijn tante op straat. 'Mijn kind is dood, m'n kind is dood,' huilde ze. Mijn familie woonde een straat verderop. M'n tante kwam net uit het ziekenhuis waar haar dochter tje aan een kinderziekte was over leden. Ja, dat heeft wel diepe in druk op mij gemaakt". Liefde In haar weinige vrije uurtjes en dagen is Milva graag thuis in Mil aan samen met haar nu 24-jarige dochter Martina. „Ik hou van hui selijkheid, van genegenheid. Ik was 22 jaar toen ik trouwde met Maurizio Corgnati, toen 54. Vol gens onze wet kun je niet scheiden, dus we zijn op papier nog altijd ge trouwd. Maar omdat we een slecht huwelijk hebben, gaat ieder zijn ei gen gang.Ik heb trouwens steeds pech in de liefde. Misschien dat ik daarom wel een beetje een afkeer heb van mannen. Vijf jaar heb ik samengewoond met de acteur Ma rio Piave. Hij stierfin 1979". Al geruime tijd heeft Milva een nieuwe vriend. Massimo Gallerani. Het is haar derde man. „Ik denk dat je als zangeres en actrice moet kie zen: óf voor je partner óf voor je be roep. Het kan dus ook wel aan mij liggen dat het me vaak niet lukt om met een man gelukkig te zijn". Nog even over haar grammo foonplaten. Ze zingt daarop meer in de Duitse taal danin de Italiaan se of Franse. Hoe komt dat? Milva: „Zeg maar dat dit het be kende verhaal is van de profeet die in eigen land niet wordt gewaar deerd. Tenminste dat was zo aan het begin van m'n carrière en ik heb er nog begrip voor ook. Te wei nig mensen buiten Italië weten hoe veel sterren dat land eigenlijk heeft. Dat komt omdat we in West- Europa al jaren te maken hebben met een zeer eenzijdig, zeg maar monopool, muziekrepertoire. Alles wat Engels en Amerikaans klinkt, wordt op radio en tv gebracht. An der repertoire komt nauwelijks aan bod. Jammer, want ook in Italië zit veel en goed talent. Elk land heeft dat trouwens wanneer je maar goed om je heen kijkt'. 'Alleen in Duitsland en Frankrijk kun je eigenlijk als buitenlandse ster nog een beetje infiltreren. Maar dan moet je wèl in hun taal zingen. Vandaar dat heel veel lied jes van mij in het Duits of in het Frans werden vertaald. Sommige nummers zijn daardoor zelfs meer bekend geworden dan in de oor spronkelijke versie. Het belang rijkste is echter dat het publiek mijn muziek accepteert. Daar gaat het om". Dc zangeres/actrice Milva uit Italië treeft op 20 en 21 maart a.s. op in Carré in Amsterdam. Frank Sinatra. (foto ap> VINKEVEEN (GPD) - Het is zeer waarschijnlijk dat Frank Sinatra volgend jaar naar Ne derland komt. Volgens impre sario Lou van Rees zal 'The Vo ice' in het vooijaar in het Rot terdamse sportpaleis Ahoy' op treden. Van Rees spreekt Sina tra eind van deze maand in Washington. Hij is ervan over tuigd dat de zanger tijdens zijn Europese tournee Nederland niet zal overslaan. 'Ik heb al een aantal onderhandelingen gevoerd. Het is nu nog slechts een kwestie van een datum prikken'. Hoewel Lou van Rees eigenlijk al in 1982 is gestopt met het organise ren van grote concerten in Neder land, laat Sinatra hem niet los. .Het moet en het zal gebeuren. Ik zal de organisatie echter niet meer alleen doen. Ik heb daar al afspraken met Mojo Concerts over gemaakt. Leon Ramakers van Mojo heeft alle ken nis en mogelijkheden in huis om zorg te dragen voor een perfecte af wikkeling zoals ordediensten, po dia bouwen en accommodatie voor de zanger en zijn orkest zoeken. Ik doe dus niets op organisatorisch gebied, ik zorg er alleen voor dat The Voice komt. Dat kan ik doen omdat ik Sinatra al heel lang ken en dus over de juiste contacten be schik". Samen met 40 Sinatra-fans gaat Van Rees eind deze maand op reis naar Washington. Sinatra geeft daar een groot concert samen met Sammy Davis jr. en Dean Martin. Kooiman ontdekt brieven bij verhuizing 1 1 .The time of my life - B. Medley en J. Warnes 2 3 Angel eyes - Wet Wet Wet 3 2 1 think we're alone now - Tiffany 4 5 Get outta my dreams, get into my car - Billy Ocean 5 Rise to the occasion - Cli-' 23 32 That's the way it is Mel en mie Fisher Kim 6 8 When will I be famous - 24 35 Together forever - Rick As- Bros tley 7 10 Come into my life - Joyce 25 33 Spy in the house of love - Sims Was not Was 8 9 I want to be your man - Ro 26 13 House arrest Krush ger 27 18 A little piece of heaven - 9 Sign your name - Terence Godley en Creme Trent d'Arby 28 16 llie and I cheat - Won Ton 10 20 Tell it to my heart - Taylor Ton Dayne 29 Winter in America - Rene Froger 11 15 Tiet veur 'un pafke - Har- 30 37 Mandinka - Sinead ko en Pao O'Connor 12 Max - Paolo Conte 31 25 Girlfriend - Pebbles 13 31 Reckless - Afrika Bam- 32 30 Ella elle la France Gall baataa UB40 33 Rok da house - Beatmas- 14 14 I will survive Gloria ters en Cookie Crew Gaynor 34 29 Tired of getting pushed 15 12 Hungry eyes Eric Car around - 2 Men a Drum- men machine and a Trumpet 16 17 Man in the mirror - Mi 35 21 Father figure George Mi chael Jackson chael 17 23 Englishmen in New York - 36 I should be so lucky - Kylie Sting Minogue 18 22 New sensation - Inxs 37 The godfather - Spoonie 19 19 Satellite Hooters Gee 20 11 Hit mix Fun Fun 38 Hot in the city Billi Idol 21 27 Never knew love like this 39 My killer my shadow-Gol A. O'Neil en Cherelle den Earring 22 24 Valentine - TPau 40 34 KNMI Toni Peroni

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21