WH-
1ÏÏPÜ
aP
iaialalua ia
TELEVISIE TOEGELICH'
'Het is net een klein huwelijk'
Kletskoppen en standwerkers tv-rubriek
PAGINA 38
RADIO-TV
ZATERDAG 5 MAART 1988
Kijk TV
IN HET WEEKEINDE
ruggetrokken, vertelt Crumb
openhartig over de analogieën
van zijn getekende anti-helden
en zichzelf, over zijn fantasieën,
zijn vrouwen en zijn kijk op de
Amerikaanse samenleving. (Ne
derland 2, 23.28 uur)
In TROS' populair-wetenschap-
pelijke programma 'Kijk TV' be
steedt Wubbo Ockels vanavond
aandacht besteed aan de vezels
die worden gebruikt bij het ver
vaardigen van kogelvrije vesten,
de conservering van het Engelse
oorlogsschip de 'Mary Rose', het
ontstaan en verloop van torna
do's en de maatregelen die kun
nen worden genomen om de
schade te beperken, de verschil
lende manieren waarop de mens
heid zich door de eeuwen heen
heeft beschilderd en een nieuw
soort ruimtepak dat momenteel
door de NASA wordt getest. (Ne
derland 2, 20.00 uur).
Drie peetvaders
De TROS brengt vanavond laat
de in 1949 door John Ford ge
maakte western 'Three God
fathers'. Drie voortvluchtigen
vinden in de woestijn een moe
der en haar baby. Zowel de
vrouw als het kind zijn er slecht
aan toe. De vrouw bidt de drie
desperado's haar kind te redden.
Zij stemmen erin toe. Nu ze hun
tocht verder zetten met de baby
treden er een aantal wonderlijke
veranderingen in hun gedrag op.
De hoofdrollen in 'De drie peet
vaders' worden gespeeld door
John Wayne, Harry Carey jr. en
Pedro Armendariz. (Nederland
2, 23.40 uur).
Museumland
Bij de VARA staat Drente deze
maand centraal in het project
'Nederland Museumland'. Van
de talloze musea die Drente kent
worden er zondag vier belicht.
Hanneke Kappen bezoekt de
musea samen met popmusicus
en schilder Herman Brood. Zij
gaan naar het Drents Museum in
Assen, het Grafisch Museum in
Meppel, het Museum Kinderwe
reld in Roden en naar het Muse
um Veenhuizen in Veenhuizen.
Dieuwertje Blok presenteert de
tentoonstellingsagenda. (Neder
land 1, 17.35 uur).
Robert Crumb
The confessions of Robert
Crumb', zondag te zien bij de
VPRO, is een Engelse documen
taire over de beroemde stripteke
naar Robert Crumb. Hij werd in
de jaren zestig beroemd met
Fritz the Cat en Mr. Natural. In
een diepgaand interview, opge
nomen in een uithoek van Cali
fornia waar hij zich met zijn
vrouw Aline Kominsky heeft te-
Capitool
In het NOS-discussieprogram-
ma Het Capitool wordt zondag
gepraat over wat er met het WIR-
geld gaat gebeuren. Deelnemers
aan de discussie onder leiding
van Maartje van Weegen zijn Jan
Kamminga, voorzitter van het
KNOV en Willem Vermeend, lid
van de Tweede Kamer voor de
PvdA. De overige deelnemers
zijn nog niet bekend. (12.00-12.45
uur).
Het damestasje
De VPRO brengt zondagavond
een televisie-registratie van het
programma 'Het damestasje' dat
Freek de Jonge eind 1986 in een
aantal theaters bracht. In de serie
one-man-shows, die in 1980 be
gon met 'De komiek' en nu een
hoogtepunt heeft bereikt met
'De pretentie', was 'Het Dames
tasje' een niet geheel geslaagd
tussendoortje. Menig criticus re
ageerde teleurgesteld op het pro
gramma, dat in de beginfase zelfs
het karakter had van een ama
teuristisch in elkaar gedraaide
voorleesavond. In de tv-registra-
tie kent Freek de teksten uit zijn
hoofd en maakt hij bescheiden
gebruik van theatrale middelen,
maar de komiek kan niet echt
zijn vorm vinden. Een deel van
het bijeen geveegde strooigoed is
best amusant, maar de rest blijft
steken in een middelmatigheid
die we van Freek niet gewend
zijn. (Nederland 2, 20.10 uur).
Robert Paul met Karin Bloemen in musical
LAREN (GPD) - Imitator-entertai
ner Robert Paul (37) leeft in een
overgangsperiode. Zijn vierde one-
man-show 'Gekkenwerk' zit na
twee volle seizoenen in zijn nada
gen. Enkel nog wat reprisevoor
stellingen. Vorige maand werden
twee voorstellingen opgenomen
door de KRO-televisie, die de show
gereed maakt voor uitzending op
11 april.
Vier dagen later brengt de in Bla-
ricum wonende artiest voor die
zelfde omroep de eerste aflevering
van het spelprogramma 'D'r uit
met je geluid' waarin imiterende
Nederlanders hun kunnen mogen
demonstreren. Verder is Robert
Aloisius Paul - zoals hij voluit heet -
doende met de voorbereidingen
van een nieuw theaterprogramma:
een kleinschalige musicalproduk-
tie waarin hij voor het eerst zal sa
menwerken met Karin Bloemen.
Wij praten met Robert Paul
(zwarte coltrui, modieus jasje en
blinkende versieringen) in zijn fa
voriete Larense restaurant.
„Ik liep al een paar jaar met het
idee van een musical rond. Na vier
one-man-shows in acht jaar ben ik
op dat genre wel een beetje uitge
keken. Voor je het weet verval je in
herhalingen, want je maakt je pro
gramma's toch altijd via een be
paald systeem. Bovendien heb ik
het idee dat ik wat door het materi-
VARA en AVRO
stoppen met
schoolradio
HILVERSUM (GPD) - Aan
het eind van volgend school
jaar, medio 1989, stoppen de
AVRO en de VARA met het
maken van schoolradiopro
gramma's. Reden daarvoor is
de teruglopende belangstelling
bij de scholen voor de uitzen
dingen van de schoolradio.
"Deze vorm van educatie is
overleefd", aldus een VARA-
woordvoerder. "De klassen zit
ten niet meer rond de radio ge
schaard. Er wordt veel meer
met andere audiovisuele mid
delen gewerkt. Uitzendingen
via het open net hebben niet zo
veel zin meer".
De VARA en de AVRO zijn
de laatste twee omroepen die
nog schoolradio maken. De
KRO en de NCRV stopten er al
eerder mee.
aal heen ben. Ook wat de imitaties
betreft. In Gekkenwerk zitten tien
imitaties. Dat lijkt misschien niet
veel, maar de voorbereiding kost
toch ontzettend veel tijd. In die
musical wil ik alles .samenvatten
wat ik tot nu toe heb gedaan heb".
door
Tom Ruijfrok
Van de musical staat echter nog
geen letter op papier. Wel is be
kend wie daarvoor moeten gaan
zorgen: Eric Brey (muziek) en
Frans Mulder (tekst), samen de
harde kern van het zich steeds
meer als gelegenheidsgezelschap
manifesterende Purper.
„Ik kwam Frans tegen tijdens
een receptie. Het klikte direct. We
maakten een afspraak en hebben
toen elf uur achtereen met elkaar
zitten praten. Natuurlijk verschil
len we van elkaar, maar juist dat
contrast maakt zo'n relatie interes
sant. Hetzelfde geldt voor Karin. In
eerste aanleg had ik nooit aan die
mogelijkheid gedacht, totdat Frans
ermee aankwam. Het publiek zal
misschien aan de combinatie moe
ten wennen, maar ik heb er het vol
ste vertrouwen in. Onze karakters
kleuren bij elkaar. Dat moet ook,
want je sluit toch een klein huwe
lijk, voor minstens een jaar. En als
dat niet klikt, dan is zo'n periode
een regelrechte ramp".
Pauls inbreng in de musical (die
in september gaat draaien) zal niet
al te veel verschillen van wat hij in
zijn vorige programma's deed. De
inhoud is ook met dat doel ont
staan.
„Karin speelt een journaliste, die
een reportage wil maken over het
leven van een straatartiest, eentje
aan de zelfkant van de maatschap
pij. Dat is natuurlijk mijn rol. Daar
in kan ik immers blijven doen
waarmee ik me altijd heb bezig ge
houden: zingen, imiteren, confe
rences houden. Het grote verschil
is alleen dat het nu niet meer alleen
om mij draait, er komen zo'n tien
personen op het podium. In die zin
sla ik dus een andere richting in. Ik
verheug me er bijzonder op".
Piepende denneboom
Een ander idee waarmee Robert
Paul al lange tijd rondliep, was een
tv-programma waarin onbekende
Nederlanders hun eigen imitaties
kunnen laten horen.
„Op elk feestje is er wel iemand
die een piepende denneboom of
iets dergelijks kan nadoen. Daar
moet toch een aardig programma
Als u geen columnist bent, hoeft
u niet verder te lezen. Want dit is
een column speciaal voor of - be
ter gezegd - tegen mijn collega
columnisten.
Of nog beter gezegd: tegen de
gemakzuchtige voorspelbaar
heid van hun columns na zo'n
evenement als de Olympische
Winterspelen.
Wie krijgen het dan te verdu
ren? De televisiecommentato
ren. Wie dat ook zijn. Naar de ra
diocommentatoren luisteren de
critici nooit, zoveel belangstel
ling voor sport hebben ze nu ook
weer niet. Maar naar de bewe
gende beelden willen ze nog wel
eens kijken, en wat hun dan op
valt...
Ik bedoel: het e n i g e wat hun
dan opvalt...
Want van de b e e 1 d e n valt
hun nooit wat op. Of ze goed of
slecht zijn. Of de cameraman en
de regisseur attent reageren of
niet. Of de hoofdzaken van de
bijzaken worden onderscheiden.
Of er aandacht is voor het kleine
detail en voor het juiste mo
ment...
Daar hoor je ze niet over. Want
zij zijn immers de mannen van
het woord. Dus zijn hun oren
veel gespitster dan hun ogen en
horen zij alleen maar wat er
wordt gezegd. Daar deugt dus
niks van. Daar kun je tevoren gif
op innemen. Niets van wat Mart
Smeets en zeker niets van wat
Heinze Bakker te melden heeft.
Die tomeloze minachting voor
Mart en Heinze (ik zal straks wat
citeren) gaat zelfs zo ver dat ze bij
buitenlandse commentatoren
dingen gaan horen die er niet
zijn. Jan Blokker blijkt verrukt
van de Britse commentator om
dat die dingen uitlegde. „Zijn
taal is niet besmet door het rui-
neuze therapeutenjargon waar
mee Heinze Bakker de 7.14 heeft
volgemeierd", meldt hij enthou
siast. „De rijdsters zitten bij hem.
niet kapot, ze komen zichzelf
niet tegen", maar de Brit legt zijn
kijkers uit dat die eigenaardige
figuur met dat stuk karton in de
hand de deelneemster beduidt
hoe hard ze moet om nog een.
kans te maken! Of hoe zacht,'
maar die Brit zal er wel niet bij
hebben verteld, dat het uitgere
kend bij schaatsen ook om regel
maat en dus om zachter gaan kan
gaan.
„Je zou het na twee weken
deerniswekkend gekwaak al
weer bijna vergeten zijn, maar
waarachtig: duidelijk vertellen
van wat en hoe en waarom en
wanneer - dat noemden we vroe
ger journalistiek, al ging het dan
maar om een sportwedstrijd",
schrijft Jan Blokker.
Stel je voor dat Heinze ons had
uitgelegd wat Egbert van 't Oe
ver met die bordjes deed: hij zou
alle hoeken van de studio heb
ben gezien. Omdat hij met zijn
deerniswekkende gekwaak din
gen had verteld die iedereen al
wist!
Ik heb die BBC-verslaggever
overigens ook gehoord. Elke ra
ce versloeg hij alsof het een paar
denrace betrof, in staccato, met
overslaande stem. Dus u begrijpt
wat de columnisten zouden heb
ben geschreven als Heinze en
Mart het op diezelfde overspan-
hadden gedaan...
Leo Derksen in De Telegraaf
spreekt van 'Ten Napel, Smeets,
Bakker, heel die kolonie kake
lende kippen', van 'de rampen-
praat van een lilliputter', en van
'het meest volmaakte kindje in
dit land van kletskoppen': Mart
Smeets, 'Flip de Babbelaar'.
In Het Parool worden Smeets
en Bakker door Lambiek
Berends 'de pygmeeën van de
sportverslaggeving, de Neander
thalers van de elektronische
communicatie, de Kuifjes in Cal
gary' genoemd, alsook: 'Confe
renciers met slechte teksten.
Handelsreizigers in ranzig taal
gebruik'. En verder: 'Zelfs als
standwerker zouden ze geen
droog brood kunnen verdienen.'
De televisiecommentatoren
bij sportevenementen zijn 'de'
zittende eenden, de 'sitting
ducks' bij uitstek voor de colum
nisten. Makkelijk doelwit. Er
blijkt ook een actiecomité te zijn
opgericht: 'Stort met een piek,
Heinze Bakker uit de journalis
tiek!' Een van de actievoerders
vindt dat Heinze 'constant pun
ten wil scoren, maar hij zou zich
beter op de vlakte kunnen hou
den'.
Is dat dan de grote wens: ver
slaggevers die zich op de vlakte
houden? Die - met enerzijds Ka-
nia in het achterhoofd en anders-
zij ds Gustafson - vooral niet mo
gen roepen dat Yvonne mis
schien wel te snel is vertrokken
om het 5000 meter vol te hou
den? Geef mij maar een verslag
gever die meedenkt, meeleeft,
meetwijfelt. Die zijn hart vast
houdt zoals wij dat thuis ook de
den. En die dat (ik heb Heinzes
commentaar bij de 5000 meter
uitgetikt en gepubliceerd in mijn
Trijfel) 'on the spur of the mo
ment' in nagenoeg vlekkeloos
Nederlands doet, in goed lopen
de zinnen waaraan Han Hollan
der en Theo Koomen (wier com
mentaren ik ook ooit heb uitge
tikt) een puntje konden zuigen.
Doe het maar eens na!
En wat Mart Smeets betreft: ik
heb het grootst mogelijke res
pect voor de 'inside' kennis van
zaken, voor de juist NIET opper
vlakkige en heel persoonlijke
manier waarop hij binnen- en
buitenlandse schaatsers inter
viewde, voor de bergen werk die
hij in Calgary heeft verzet (ik heb
vier Olympische Spelen ter plek
ke meegemaakt, ik weet wat
daarbij komt kijken), en voor het
kennelijke respect dat men in
schaatskringen voor hem heeft.
Daar komt nog iets bij: ik heb
erg genoten van Calgary...
NICO SCHEEPMAKER
omheen te maken zijn? Ik dus met
dat voorstel naar René Stokvis, die
het uiteindelijk wel kwijt kon bij
de KRO. Er zijn al wat trailers uit
gezonden, met een oproep voor
kandidaten. Echt, als je de bandjes
hoort die zijn binnengekomen, dan
doe je het in je broek van het la
chen. Er zit iemand bij die eenjari
ge muis imiteert. Om het over alle
stoomtreinen en alarminstallaties
maar niet te hebben".
Voor Robert Paul is het een te
rugkeer op de televisie. Twaalf jaar
geleden bracht hij een programma
bij de TROS onder de titel 'Gast
vrij'.
„Ik had ontzettend veel lef en dat
was in die tijd nog het halve werk.
Een lang leven was het niet bescho
ren. Daarvoor waren er te veel pro-
duktieproblemen. Het publiek kon
vragen stellen aan artiesten, maar
dat werkte slechts bij een enkeling.
Op een gegeven moment wilde de
TROS Toots Thielemans in het
programma. Ik was het daarmee
niet mee. Toots is een zeer vakbe
kwaam musicus, maar je moet hem
niet aan het woord laten. Hij is geen
prater en in die zin moet je hem in
z'n waarde laten. Die uitzending
werd inderdaad een drama, dat
was voor mij de druppel".
Nu, twaalf jaar later, krijgt Ro
bert Paul weer een eigen program
ma. Het begint op een Hilversumse
rage te lijken bekende artiesten als
tv-presentatoren aan te stellen.
„Dat is niet omdat de artiesten zo
nodig moeten, maar eerder omdat
de omroepen met hun handen in
het haar zitten. Er zijn gewoon
geen nieuwe mensen te vinden die
op professionele wijze televisie
kunnen brengen. Er wordt ge
schreeuwd om nieuwe gezichten,
maar die zijn er niet. Presenteren is
een vak, je moet een vlotte babbel
hebben en alert zijn. Er gaan jaren
overheen voordat je dat beheerst.
Kijk, ik doe dit vak al zo'n vijftien
jaar. Ik heb overal gestaan, van het
schijthuis tot Carré. Niemand hoeft
mij te vertellen hoe het allemaal
werkt, hoe ik moet overkomen en
wat het publiek graag ziet. Dan is
het toch ook niet verwonderlijk dat.
Hilversum op een gegeven mo
ment bij mij terecht komt?".
In „D'r uit met je geluid", waar
van voorlopig vier afleveringen
worden uitgezonden, zullen geen
stemimitaties voorkomen.
„Daar is het aanbod te klein voor.
Karin Bloemen en Robert Paul: volgend
Wat dat betreft verkeer ik nog
steeds in een soort monopolyposi-
tie. Hoe dat komt? Omdat het zo
verdomd moeilijk is! Over het imi
teren wordt wel eens badinerend
gedaan, maar ik kan je verzekeren
dat het een hele klus is een nieuwe
stem aan je repertoire toe te voe
gen. Alle facetten van zo'n stem
moet je volledig uitdiepen. Hoe zit
de stem in elkaar, hoe is het jargon,
hoe groot, is z'n taaltuin, hoe be
weegt de melodie zich? En als je
dat eindelijk allemaal op een rijtje
hebt, dan begint het echte werk pas
en ga je de finesses toevoegen. M'n
beste imitatie? Ik denk Frank Sina
tra, maar daar ben ik dan ook een
jaar of zeven mee bezig geweest.
Het publiek denkt er trouwens an
ders over, dat houdt meer van ef
fectvolle imitaties, zoals Chriet Ti-
tulaer of Dolf Brouwers".
Toch is het opvallend: in de
Soundmixshow lijken hele volks
stammen bereid hun idool na te
doen, terwijl op het gebied van de
stemimitatie geen nieuw talent
lijkt op te staan.
Robert Paul, die in Gekkenwerk
overigens een uitgebreide persifla
ge op de Soundmixshow brengt:
„Ik vraag me weieens af hoeveel
zin zo'n programma heeft. Zo gauw
de kandidaten in de huid van een
artiest kruipen zijn ze heel profes
sioneel bezig, dan vereenzelvigen
ze zich volledig met hun idool.
Maar zodra ze op zichzelf worden
teruggeworpen valt het allemaal
flink tegen en is het talent vaak ver
te zoeken. Ik kijk er graag naar, dat
wel.'Al was het alleen maar vanwe
ge Henny Huisman. Die man is
voortreffelijk, gewoon omdat er zo
ontzettend veel aan mankeert. Dat
maakt het allemaal heel char
mant".
Te glad
„Er wordt me wel eens verweten
dat het allemaal te glad is, teveel
gericht op het gemakkelijke amu
sement. Glad, wat is dat? Ik noem
het perfectionistisch. Gelukkig in
teresseert de kritiek me niet zoveel
meer. Ik heb hard moeten werken
om te bereiken wat ik nu heb. Ik
heb het allemaal zelf gedaan, daar
ben ik trots op. De verdiensten zijn
goed, maar dat is bijzaak. Luxe is
prettig, maar het is iets extra's waar
ik me nog elke dag over kan verba
zen. Toen ik begon, woonde ik nog
vier hoog achter aan de Churchill-
laan in Amsterdam. Toen was ik
even gelukkig als nu. Veel mensen
willen dat maar niet begrijpen".
lief.; 9. Die plaats is zeker, dat is
geregeld.; 14. Sportkastijding.;
16. Opgeborgen spulletjes.; 18.
Door afleidingen drie ton be
hoorlijk de mist in?; 20. We
hebben kennis gehad van ons
innerlijk.; 21. Heb je een ver
waaide boleet in het zootje ge
vonden?; 23. Wat moet hij plat
met dat voorstel?; 25. Bent U
clubgenoot, dan in de rij.; 26.
Een voertuig en zo staan op het
land.
HORIZONTAAL: 1. Bijval in
een gekkenhuis? Idioot!; 6.
Honderd voor familie ben je je
niet van bewust.; 10. Iets van
huid om 'm te verdierlijken.;
11. Zo raak je vocht kwijt.; 12.
Benedendijk.; 13. Daar vliegen
we dan op.; 15. Niet verder
gaan dan de vissen, maar dan
ook alles samen.; 17. Voor meer
veel beroerder.; 19. Wie ver
wacht loopt daarop.; 21. Vlot
ten smeren.; 22. Voor S is het
einde gekomen en niet voor
hem alleen.; 24. Nog een offer,
dat is duidelijk.; 27. Een heet
Amerikaans verblijf voor een
jongen die onbeschaafd is.; 28.
Een takel om thee in de maat
zetten.; 29. E is in die kleding
veel geld waard.; 30. Burgers
nemen de benen.
VERTICAAL: 1. Eep arme on
der de armen.; 2. Zij runnen de
stationsrestauratie.; 3. Als 't
niet moeilijk is, is dit zacht.; 4.
Het is een wirwar om A hieruit
te redden.; 5. Je moet het wel
van te voren bepalen, maar ver
laat je hierover de autobaan?
7dan kom je er hier ze
ker weer op met veel geschud
boven.; 8. Niet lekker en niet
a aaaauauaa a
|ap
ic| ÜS^EJ JlüllsGj
i 3 H aasQ
De prijs van f 25,- werd toegekend
aan J. Verhoeven, Maredijk 11,
2316 VR Leiden.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden.
Oplossingen onder vermelding
van "Puzzel" voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zonden
aan Redactie Leidsch Dagblad,
Postbus 54, 2300 AB Leiden.
ZATERDAG
Radio 1 na 18 uur
TROS: 10.06 Coulissen. NOS:
19.02 NOS Jazzplatform. 20.02
Langs de lijn. 22.02 Metro's music.
23.05 Met het oog op morgen.
KRO: 0.02 Oogluik; 1.02- 7.00 Nie
mandsland
Radio 2 na 18 uur
16.03 Echo. 18.15 Levenskei en
Levensleed. 19.00-7.00 Zie Radio
Radio 3 na 18 uur
NOS: 18.03 De Avondspits. NCRV:
19.02 Koploper. 20.03 Harro de
Jonge, met om 20.03 Elpee Pop
Special: Pink Floyd; 21.02 Elpee-
en CD Pop; 22.02 Country style.
23.02-24.00 Late date
Radio 4 na 18 uur
NOS: 18.00 Nieuws. VOO: 18.02
Avondstemming. KRO: 20.00
Nieuws. 20.02 De kracht van het
weerloze. 20.30 KRO-Klassiek op
zaterdagavond. 20.30 Prattica Mu-
sica m.m.v. Tannie Willemstijn, ou
de muziek; 21.05 Pianomuziek.
22.00 Orgelrubriek; 22.20 Laudate;
22.45-24.00 KRO-üterair: Spekta
kel. Het tijdperk van de vissen,
hoorspel
Radio 5 na 18 uur
NOS: 18.00 Nieuws. EO: 18.10 lyi
Haberler (Goed nieuws). 18.25
Kayen Rasja (Er is hoop). IOS:
18.40 Arabisch programma. NOS:
19.00 progr. voor buitenl. werkne
mers. EO: 20.30 Laat ons de rust
dag wijden. 21.14 Metterdaad hulp
verlening. 21.15 Reflector. 21.30
Deze week. 22.00-22.15 Gouden
orgelklanken
OMROEP RIJNLAND
12.00-13.00 Hindostaans/Suri-
jramma
Noordwijk Lokaal
15.00-19.00 Vandaag de dag
19.0020.00 Voorhou* Lokaal
VLOK KATWIJK
C9.00-10.00 Warm draaien',
muziekprogramma
10.00-11.00 'Informatief',
nieuws en actualiteiten
11.00-13.00 'Jongerensoos',
jongerenprogramma
13.00-14.00 'Groeten en ver
zoeken', populair verzoekplaten-
>-15.00'Het blijft Hollands',
15.00-17.00 'Sport', o.a. voet
bal
17.00-18.00 "Vooruit met de
geit', muziekprogramma
ZONDAG
Rad» 1 voor 18 uur
NOS: Elk heel uur nieuws. KRO:
7.02 KRO's Ontbijtshow. 7.53 Ter
overweging. NOS: 8.05 Langs de
lijn. VOO: 9.02 VERONICA Sport.
TROS: 10.02 Wegwezen. VARA:
11.02 VARA Rad'io 1 zondageditie.
12.02 Ophef en vertier. NCRV:
13.05 Hier en nu. NOS: 14.02
Langs de lijn, sport en muziek.
Na 18 uur
VPRO: 18.05 Het spoor. AVRO:
19.02 Leuterkoek en zandgebak.
19.10 Kees Brusse leest voor.
19.30 De hersengymnastiek. 20.02
Toppers van toen. 21.02 Play it
again...22.02 Zoethouden, hoor
spel. NOS: 23.05 Met het oog op
morgen. 00.02 De Nachtwacht.
TROS: 4.02 Aflossing van de
nachtwacht. 5.02-.7.00 Krieken
met Adje
Rad» 2 voor 18 uur
NOS: Elk heel uur nieuws. VARA:
8.02 Vroege Vogels. 10.02 Tony
van Verre ontmoette Simon Car-
miggeit (IX). AVRO: 10.30 Uit Stu
dio en theater. 11.02 Duyscotheek.
12.02 AVRO-Magazine. 14.02 Ne
derlands op AVRO 2.15.02 Pim Ja
cobs met muziek uit de jaren 50.
16.30 Kom 'ns langs in Des Indes.
Na 18 uur
18.02 Swing Low. 19.00-7.00 Zie
radio 1 voor 18 uur
Radio 3 voor 18 uur
NOS: Elk heel uur nieuws. KRO:
8.02 Hurrie-up. 9.02 Zin in pop.
eye. 20.02 Radio Thuisland. 21.02
De krijsende tafel. 22.02-00.00 Op
Slag van Maandag
Elise. 13.00 Nieuws. 13.02 Opera
Matinee. 14.00 Onder de groene
linde. 14.15 Concert op de Zondag-
Na 18 uur
18.00 Nws. 18.02 Musica Nova.
TROS: 19.00 Continu muziek.
20.00 Nws. 20.02 Specialiteiten i
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nws. NCRV: 9.02 Zin
gend opgaan naar Jeruzalem. 9.30
Te Deum Laudamus. NOS: 9.55
Waterstanden. IKON: 10.02 Mo-
zes, hoorspel. 10.10 Hervormde
kerkdienst. 10.58 Wilde ganzen.
11.00 De andere wereld van zon
dagmorgen. NOS: 12.00 Nws.
VOO: 12.05 Het zwarte gat. (NOS:
13.00 Nws.) 14.00 Radio Romanti
ca. NOS: 16.55 Mededelingen en
schippersberichten. ZdvK: 17.00
Kerkdienst van de Baptistenge
meente. IKON: 17.58 Wilde gan-
Na 18 uur
(NOS: 18.00 Nws). 18.10 Mensen.
18.25 Liturgie en kerkmuziek. IOS:
18.40 Nederi. progr. NOS: 19.00
Progr. voor buitenl. werknemers.
19.20 Suara Maluku 19.55 Tambu
20.30 Zorg en Hoop. 21.20 NOS
Cultuur Special. Vandaag: Cark
Kraus. publicist. 22.00 Dichter bij
de dichter. Vandaag: De Turkse
dichter Aras Oren. 22.10 Jazz uit
het historisch archief. 22.40-23.00
Hobbyscoop
LOKALE OMROEP ALPHEN
20.00-21.00 Alphens Nieuw-
smagazine
21.00-22.00 Sportcarrousel
VLOK KATWUK
OMROEP RUNLAND
11.00-12.00 Sassenheim Lo
kaal
12.00-13.00 Noordwijkerhoul
Lokaal
13.00-14.00 Lisse Lokaal
14.00-18.00 Sport
20.00-22.00 Tijdmachine
MAANDAG
Radio 1 voor 18 uur
NOS: Elk heel uur nieuws. NCRV:
7.03 Hier en nu. 7.15 Het levende
woord. 7.22 Lichte muziek. (NOS:
7.30 Nws.) 7.33 Hier en nu. 8.30
gesproken.
12.56 Mede
12.50 Moment. NOS:
tuinbouw. NCRV: 13.08 Hier en nu.
VOO: 14.05 Veronica Nieuwsradio.
Met om 17.05 De wereld in een half
7.03 Een goede morgen met Ron
Brandsteder. (8.03-8.15 Tros Ak-
tua.) 9.03 TROS Gouden Uren.
11.03 Op Volle Toeren. 12.03 An-
dré van Duin. 13.06 TROS Aktua.
13.15 Tijd voor Tetske. 14.03 Mu
ziek uit duizenden. EO: 15.03 Met
muziek het hele land door. 16.03
Open huis. 16.58 EO-Metterdaad
Hulpverlening. EO: 17.03 Ronduit
radiokrant
Radio 3 voor 18 uur
NOS: Elk heel uur nieuws. AVRO:
7.03 De baas van de week. 9.03 Ar-
beidsvitaminen. 12.03 Hollands
Glorie. 14.03 Toppop Radio. 16.03
Toppop Twintig
Rad» 4 voor 18 uur
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade.
(8.00 Nws). 9.30 Daar word ik stil
van. 10.00 KRO-Klassiek op maan
dagmorgen: Finale Europees Mu-
12.00 Radio Vierklank. (13.00
nieuws) 13.50 Over Kunst en Kui
tuur. 14.00 KRO-Klassiek op maan
dagmiddag: Puccini. 16.00 In ant
woord op uw schrijven. 16.50 KRO-
Literair: over poëzie. VARA: 17.00
VARA-Klassiek: Rimsky-Korsakov.
Radio 5 voor 18 uur
NOS: 6.30-6.49 Scheepvaart- en
marktberichten en uitgebreid weer
bericht. 9.00 Nieuws. 9.02 NOS
Sportief. 9.25 Waterstanden. RVU:
9.30 Intimiteit. VARA: 10.00 Factor
5, met om 11.00 Berichten van en
over ouderen. 12.00 Nws. HUM-
VERBOND: 12.05 Het voordeel
van de twijfel. NOS: 13.00 Nws.
VARA: 13.10 Faktor 5. met Bericht
van buiten. AVRO: 14.00 Moet je
horen. VARA: Radio drie hoog ach
ter. 14.25 De muzieksleutel. 14.45
Chips die je niet kunt eten. 15.00
Bericht uit het Koninkrijk. NOS:
16.30 NOS Kindermagazine. 17.00
Wat een taal. 17.30 NOS Cultuur
magazine. NOS: 17.55 Mededelin
gen en schippersberichten
RADIO WEST
7.15-8.00 ochlendmagazine,
met nieuws, aktualiteiten, weers-
berichten en verkeersinformatie.
12.00-13.00 Lunch-uur, met
nwsoverzicht, progr.aank., ser-
vicerubr., weerber., verkeersinf.,
land- en tuinbouwinf., de kwis
Hebbes en de voorstelling van de