'Ze moeten zeggen: hij doet iets voor ons' Tegen de stoombacil bestaat geen middel 10 (slot) EN DE JAREN ZATERDAG 5 "MAART 1988 PAGINA 23 Youssef Eddini (19): Een vrouw moetje volgens de koran behandelen als een teer ding. Als een veertje, niet te hard" door Herman Joustra Youssef Eddini is 19 jaar en woont op kamers in Leiden. Op zijn vijfde verhuisde hij met zijn ouders, twee broers en vijf zussen van zijn geboorteland Marokko naar Nederland. Aanpassingsproblemen had hij nauwelijks, ook niet op school. Hij hoopt dit jaar zijn eindexamen havo te halen waarna hij een opleiding voor verloskundige wil gaan volgen. Het tiende en laatste deel in onze artikelenserie over jongeren en de jaren tachtig. "Ik wil niet dat de mensen negatief over me denken. Ze moeten zeggen: hij is behulpzaam, hij doet iets voor ons". Marokko is een schitterend land. Af gelopen zomer ben ik er voor het eerst sinds vier jaar weer geweest. Ik verwachtte niet al te veel, want het ra re is dat je de ideeën van de Hollanders over Marokko een beetje gaat overne men als je lang in Nederland woont. Dat is toch wel gek. Je wordt beïnvloed. Veel mensen hebben er een verkeerd beeld van. Als er een reportage op de televisie is gaat dat meestal over de slechte kanten van Marokko, zoals de armoede. Natuur lijk komt dat voor, maar er zijn steden die veel mooier zijn dan New York. Het verschil met het platteland is wel groot. In de steden heb je bioscopen, discothe ken, grote bedrijven en stranden met mooie dames in bikini's. Dat is niet nor maal meer. Zulke vrouwen zie je in Ne derland niet". "En het land heeft zo veel verschillen de culturen, er wonen ook zoveel ver schillende volkeren. Je hebt de Berbers, de Afrikanen die in de Sahara wonen, de joden, de Arabieren. En nog veel meer. Die hebben allemaal hun eigen cultuur en hun eigen taal. Marokko is ook zo groot, ongeveer dertien keer Nederland. Mijn vakantie daar was onvergetelijk en tegelijkertijd vreemd. Ik ben daar gebo ren, in Fez. Maar toen ik er was be schouwden ze me als een buitenlander. Terwijl ik toch een echte Marokkaan ben, al spreek ik de taal niet helemaal zoals het hoort. Ze noemden me Neder lander. Toch was het fantastisch, zo on wijs mooi. Nu ga ik er zeker elk jaar heen. Zeker weten". Bij het afval "In 1973 kwam ik met de hele familie naar Nederland, ik was vijfjaar. Veel bui tenlanders werden toen naar Nederland gehaald. De Hollanders gingen zelfs naar Marokko toe om propaganda te maken, we konden in Nederland een baan krij gen. Niemand slaat dat natuurlijk af, ze ker niet gezien de armoede die er toen in ons land heerste. Maar nu zeggen de Ne derlanders dat de buitenlanders profite ren van hun welvaart. Ze zeggen: we heb ben je niet meer nodig. Je wordt eerst ge bruikt en nu gooien ze je bij het afval". "Toen wij hier kwamen was dat nog anders. Bovendien was ik nog zo jong dat ik me gemakkelijk kon aanpassen. Je raakt er gewend na een tijdje, je leert de taal. En je krijgt vrienden die je blijken te accepteren. Het was geen punt om te in tegreren. Ze zeiden wel zwarte krullebol tegen me, maar dat was aardig bedoeld. Alleen op de middelbare school ik ging naar de mavo van de Louise de Co- ligny liep het eerst niet zo geweldig. Maar dat had niks met aanpassingspro blemen te maken. Ik kwam van de lagere school met het idee lekker te gaan keten, lol te trappen. Ik ben toen een paar keer blijven zitten, maar de laatste tijd ben ik wat serieuzer geworden. Na de mavo ben ik zelfs met de havo begonnen. Dat lukt tot nu toe aardig". Moeilijker "Maar ik denk dat de buitenlanders die nu naar Nederland komen het veel moei lijker hebben. Niemand accepteert ze nog tegenwoordig. Ze hoeven je bruine kleur en je zwarte haar maar te zien en ze denken dat je een messetrekker bent. Maar niet iedereen is toch hetzelfde? Ik maak het zelf nu ook mee. Ik kwam een keer in een discotheek in Noordwijk. Een blanke jongen vóór me kon gewoon doorlopen, maar ik werd meteen gefouil leerd door de uitsmijter. 'Voor het geval dat', zei hij. Ik liep ook een keer op een zaterdagavond door de Breestraat met een stel vrienden. Er kwam opeens een skinhead op me af die me aanraakte en uitriep dat ik nog echt was ook. Ik heb er maar niks van gezegd, voor hetzelfde geld word je in elkaar geslagen. Het is ge woon een vooroordeel dat sommige mensen hebben. Daar kun je niks aan doen". "Die lui worden ook gesteund door de Centrumpartij. Als die partij er niet zou zijn zouden ze denk ik niet zo agressief doen. Ik had nooit gedacht dat er een partij zou komen die tegen de buitenlan ders was, maar ik ben er niet echt x schrokken. Je kan toch niet 2 land uit worden gezet? Ik was wel bang dat ze geweld zouden gebruiken. Geluk kig kwamen er veel mensen in opstand tegen de Centrumpartij. Er zijn dus toch nog denkende mensen in Nederland. De protesterende mensen weten hoe het in elkaar zit. Iemand die op de Centrumpar tij stemt weet denk ik niet dat de Neder landers de buitenlanders hierheen heb ben gehaald". "Misschien dat een gedeelte van de discriminatie wat de Arabieren betreft te maken heeft met Chomeini. Hij is zo vre selijk streng. Maar zijn uitleg van de is lam verschilt nogal met die van de rest van de Arabische wereld. Bij hem mag niks. Soms denk ik wel eens dat hij het voor de rest verpest. Het is ook moeilijk om islamiet te zijn in Nederland. Ik bid en vast natuurlijk wel, maar dat is zwaar. Zeker als je als enige islamiet in de klas zit tijdens de ramadan (de vastenmaand van de islamieten, red.). Iedereen zit je dan te pesten met een lekker stuk brood, een glaasje cola of een kop koffie. Maar je moet het gewoon volhouden. Als ik mor gen zou moeten vasten zou ik het niet redden, maar tijdens de ramadan is het wat anders. Dan moet het". "Natuurlijk kom je in een land als dit ook in aanraking met het christendom. Maar ik heb nog nooit gehoord dat een is lamiet christen is geworden. Of zich heeft bekeerd tot een ander geloof. Ook al zou hij dat willen, hij kan het niet. Dat is niet mogelijk. Want een islamiet voelt in zijn hart dat hij islamiet is en nooit kan veranderen. Het gebeurt wèl dat christe nen zich bekeren tot de islam. Mensen le zen bijvoorbeeld de koran en denken: ze hebben nog gelijk ook". Bidden "Het kernpunt van de koran is het ge loven in Allah en zijn profeet Moham med. En dat je mqet bidden. Ik ken de koran natuürlijk niet uit mijn hoofd, maar je kunt daarin het antwoord op alle levensvragen vinden. Alles wat met je li chaam te maken heeft en met de reini ging ervan vind je in de koran. Neem bij voorbeeld abortus. Dat staat erin. Het is hartstikke verboden. Want als je een kind weghaalt beslis je over een leven, en dat mag een mens niet doen. Dat is alleen voorbehouden aan Allah. Ja, de koran is een gote steun voor me. Daarom kan een islamiet zich niet laten bekeren tot een ander geloof.". "Ik wil niet zeggen dat ik een echte is lamiet ben. Ja, ik ben wel islamiet, maar je moet vasten en bidden. Het vasten lukt nog wel, maar het bidden is moeilijk. Normaal moet je dat vijf keer per dag doen, en dat haal ik niet altijd. Ik heb het vroeger wel gedaan hoor, maar ik denk dat het gewoon luiheid is. Misschien dat het in de toekomst beter gaat. Een bede vaart naar Mekka is ook belangrijk voor een islamiet. Maar het is niet verplicht, behalve als je daar geld voor hebt. Een rijke islamiet moet naar Mekka. Als je wat krap bij kas zit hoeft het niet. En dan kan het ook niet, want zo'n bedevaart is behoorlijk geldverslindend. Het is niet alleen de reis op zich. Je blijft één tot twee maanden weg, de huisvesting kost dus een hoop geld. Mijn vader is er al twee keer geweest, mijn moeder één keer. Als je met serieuze bedoelingen naar Mekka bent geweest, dus niet voor de gein, ben je gereinigd van al je zon den. Dan is het net alsof je weer geboren bent, nog geen slechte dingen hebt ge daan". "Een echte islamiet is ook goed voor zijn medemensen. Dat kost mij geen moeite, ik ben erg behulpzaam. Het klinkt misschien arrogant, maar ieder een zegt dat ik het ben. Dat had ik al op de lagere school. De populaire jongens pestten altijd de zwakkeren, bijvoor beeld omdat die scheel waren. Het was mode om minachtend te doen. Ik hoorde zelf ook bij de populaire groep, maar ik pestte nooit. Dat vond ik naar. Ik pro beerde de zwakkeren altijd te helpen. Dat lag altijd al opgesloten in mijn karak ter. Iedereen die mij om hulp vraagt pro beer ik te helpen. Door bijvoorbeeld met ze te praten als ze problemen hebben. Ik wil nu ook verloskundige worden, dat geeft me het gevoel dat ik iets beteken voor de mensen. Want ik wil niet dat de mensen negatief over me denken. Ze moeten zeggen: hij is behulpzaam, hij doet iets voor ons. Verloskunde ligt me sowieso denk ik. Ik hou van kleine kin deren, het is heerlijk om ze te knuffelen. Ja, wat lijkt het me prachtig verloskundi ge te zijn". Verloskundige "Maar eerst zal ik mijn eindexamen ha vo moeten halen. M'n eerste twee school- ortderzoeken gingen niet echt dende rend, maar ook niet echt slecht. Ik heb me een tijdje geleden al aangemeld voor de opleidingen in Amsterdam en Rotter dam. In Amsterdam ben ik uitgenodigd voor een gesprek. Van de vierhonderd mensen die zich jaarlijks aanmelden worden er maar honderd uitgenodigd. Het is een soort sollicitatie. Na dat ge sprek blijven er vijfentwintig over. Als ik word afgewezen ga ik vwo doen. Geen andere studie, want ik wil per se verlos kundige worden. Ik probeer het dan na het vwo-examen nog een keer". "Het gaat wel aardig op school, maar toch ben ik heel onzeker. Ik ben bang om het niet te halen. Stel je voor dat ik zak. Dan heb ik niks bereikt in Nederland. Ik zeg de hele tijd tegen mezelf: ik moet het halen. Gelukkig heb ik voldoende aflei ding als de spanning me teveel wordt. Ik werk als technicus bij Omroep Rijnland, dat is echt heel leuk. Bovendien werk ik eens in de twee weken voor de ziekenom roep van het Diaconessen ziekenhuis. Ik heb daar een soort jongerenprogram- "Wat het belangrijkste in mijn leven is? Ja, toch dat ik later een goede islamiet word. Vóórdat ik doodga, want anders is het niet best. Ik moet dus veel bidden, vasten doe ik nu al, en mijn naaste help ik ook. En als daarvoor geld is hoop ik een bedevaart naar Mekka te maken. Mijn toekomst vind ik ook heel belang rijk. Ik hoop ook gezond te blijven. Daar bij komen dan nog de kleine dingetjes, zoals een mooie vrouw om mee te trou wen. Mooie vrouwen genoeg, maar het moet er natuurlijk wel een zijn die te ver trouwen is. Maar voorlopig denk ik daar nog niet echt aan, ik heb het nog te druk voor een relatie". "Als ik trouw denk ik niet dat dat met een Nederlands meisje zal zijn. Er zou den altijd problemen ontstaan. Ik ken een hoop Marokkaanse mannen die met een Nederlandse getrouwd zijn geweest en die vrouwen hielden het maar een paar jaar vol. Ze moeten bijvoorbeeld is lamitisch worden, en dat is toch een gro te overgang. Nee. met de positie van de vrouw in de islamitische wereld heeft het niets te maken. In de koran wordt de vrouw zelfs boven een man gesteld. Een vrouw moet je volgens de koran behan delen als een teer ding. Als een veert ie, niet te hard. Maar dat gebeurt niet altijd in Marokko. Al is daar ook sprake van emancipatie van de vrouw. Een heleboel vrouwen kunnen daar gewoon werken en studeren, als ze dat willen". Heimwee "Ik heb wel eens heimwee naar Marok ko. Iedereen verlangt toch naar zijn va derland? En ik heb gezien dat Marokko niet zo naar is als ik dacht. Het is hele maal geen primitief land. Het loopt nog wel niet zo soepel als in Nederland, maar dat komt nog wel". "Het zal wel zwaar worden voor me als ik terugga. Ik heb er niet zo lang ge woond, dus zou ik het moeilijk hebben om me aan te passen. Of ik het leven toch wel prettig vind in Nederland? Op het moment denk ik: het moet maar. Maar aan de andere kant zou ik Nederland missen wanneer ik naar Marokko ver trek. Ik heb hier toch een hoop vrienden. Het is ook zo moeilijk. Ik weet eigenlijk niet waar ik me het meest thuis zou voe len". Stoom is nog steeds in. Overal trekken de rijdende railmusea jaarlijks meer publiek. Maar de echte liefhebber wil meer, naar het buitenland bijvoorbeeld. Want het voortdurende gereis tussen Hoorn en Medeblik en van Haaksbergen naar Boekelo is voor een paar keer wel leuk, maar dat blijft niet eeuwig boeien. Op de lijnen van de NS valt ook niets te beleven. In tegenstelling tot België, West-Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk geeft Nederland bijna geen'toestemming om door het eigen land te stomen. Het 150-jarig jubileum dat in 1989 voor de deur staat, biedt in dat opzicht ook geen enkel perspectief. De NS kan met pijn en moeite één machine uit het Spoorweg museum rijvaardig maken. Naar het bui tenland dus. En voor wie het nog niet weet: er is naar gelang de inhoud van de portemonnee volop keus, tot Zimbabwe en Noordkorea toe. Verbazing Op het zuidelijke gedeelte van de Teutoburger Wald Eisenbahn, een parti culiere spoorwegmaatschappij even over de grens achter het Westduitse stad je Rheine, rijden betrekkelijk weinig treinen. Vandaar dat dé boer in zijn witte huisje vol verbazing achter de smoezeli ge ramen staat. Twee loks, volop stoom en rook brakend, kreunen en piepen twee, nee, drie keer op en neer. Aan de zijlijn staan ruim 200 Hollanders met fo totoestel en videocamera in de aanslag. De stichting Railkroniek is op pad. Met vier touringcars zijn de gelukkigen om acht uur 's ochtends uit Arnhem ver trokken. Een paar uur later staan de stoomfreaks zeer gedisciplineerd langs een drassig weiland. De twee Duitse loks laten zich willig vereeuwigen. Levensvervulling Voor velen kan dit jaar al niet meer stuk. Tegen de stoombacil is immers nog steeds geen adequaat middel gevonden. Maar aangezien er in Europa hoege naamd geen stoomloks meer in het 'wild' voorkomen moet naar een andere oplos sing worden gezocht. Want één ding is duidelijk: treinen zijn voor velen een soort levensvervulling, waarbij vrouw en kinderen vaak op de tweede plaats ko men. Freud noemt dat 'sublimatie van het libido', de stoomlokomotief als een soort lustobject. Bakermat Een voorbeeld. Voor velen heeft het tweehonderdjarig bestaan van Australië een belangrijke culturele en sociale bete kenis. Maar treinenfreaks zouden geen treinenfreaks zijn als die gelegenheid niet werd aangegrepen om met een drie tal loks achter elkaar door het feestvie rende werelddeel te stomen. Prijs van dat kaartje: achtduizend gulden. En bij Australië blijft het niet. In Enge land, de bakermat van de stoomlok, werd in de jaren zeventig de reisorgani satie TEFS opgericht: To Europe For Steam. Want sedert 1968 is dat land ge heel 'ontstoomd'. West- en Oostduits- land, Polen, Hongarije, Tsjecholslowa- kije, Oostenrijk en Joegoslavië waren de eerste reisdoelen. Maar naarmate de ont- stoming ook op het oude continent vor derde weren de grenzen verlegd: Syrië, Turkije, Zimbabwe, Zuidafrika, Paki stan, India, de Filipijnen. De arme sloe bers in de ontwikkelingslanden weten niet wat ze zien wanneer welgestelde westerlingen hijgend naar dat oud roest staan te kijken. Verwend En de grote stoomtrek is nog lang niet ten einde. Na TEFS doken nog tal van andere organisaties in dit rokerige gat in de markt. Vietnam deed verleden jaar het slot van de deur. En de jongste uitda ging heet Noord-Korea. Het eerste vlieg tuig vol freaks gaat binnenkort naar de stad Pjongjang om daar wat oud Japans materieel te zien rijden. Toen China eind jaren zeventig door de eerste treinhobbyisten werd bezocht heerste er over en weer een korzelige sfeer. De verwende lokofielen werden niet, zoals ze gewend waren, met allerlei hoogstandjes geconfronteerd. En de Chi nezen begrepen in het geheel niet waar om de westerlingen zo'n grote afstand overbrugden om naar hun treinen te ko men kijken. Inmiddels staat China op het program ma van elk zichzelf respecterend railreis bureau en biedt het tegenwoordig onge kende waar voor het dure geld. Voor die tien mille die voor een retourtje Peking op tafel moet worden gelegd, wordt ook een bezoekje gebracht aan de dubbel dekstrams van Hong Kong. Sla zo'n aan bod maar eens af. De stichting Railkroniek zoekt het dichter bij huis. Onder het motto 'de trein is er voor de hobbyist' worden over de grens complete treinen gehuurd. On derweg wordt op de mooiste fotoplekjes gestopt en kunnen er naar hartelust 'schijnvertrekken' worden gefotogra feerd. De weinige mensen die in de trein blijven wordt op onverbiddelijke wijze te kennen gegeven dat niemand het hoofd naar buiten mag steken. Dat doet afbreuk aan de waarde van de foto, dia of film. Dat de hele reis fake is per slot van rekening reden op de TWE nooit derge lijke loks met sneltreinmaterieel wordt als een soort rechtvaardig bedrog ervaren. Vroeger moest de hobbyist uren lahgs de lijn staan voor één of twee opna men. Nu zijn de rollen omgedraaid en is de trein er voor de gasten. Alleen die sen satie is al een reis waard. Perfect En eerlijk is eerlijk, de organisatie is perfect. De organisator staat met een mo bilofoon in verbinding met het lokperso- neel. Alles kan worden gearrangeerd: met veel of weinig stoom, mooie rook pluimen, loks in voorspan, naast elkaar op een station, alle mogelijkheden wor den tot op de bodem benut. En de Westduitsers zelf staan ook hun mannetje, want het officiële draaiboek vermeldt vandaag: Profis. En wat mis schien nog meer tot de verbeelding spreekt: Bewirtschaftung: Kaffee, bitte reichleich, da Hollander! Of de Chinezen ook zo gek zijn? GUUS FERREE Klikkende camera's langs de Teutoburger Wald Eisenbahn: het jaar kan niet meer stuk. (foto gpdi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23