Hoogeveen blijft kerkvolk optrommelen Nergens staat datje op zondag niet mag schaatsen GEESTELIJK LEVEN Bij h/st vlinder worden van de kerksheid groeit onder het volk de irritatie voor klokgelui op de 'vroe ge' zondagmorgen. Mensen houden langer het bed en dan komt zelfs een klok die gelovigen pas een kwartier vóór de dienst van 10 uur ter kerke roept, zeer ongelegen. Men wil niet luid. worden gewekt en mensen wil len liever ook niet op die manier worden herinnerd aan de tijd dat ze zelf nog kerkganger waren. Hier en daar zijn dan ook al pogingen gedaan om klokken het zwijgen op te leggen, behalve dan als ze laten horen hoe laat het is. In het centrum van Hoogeveen worden gelovigen nog steeds let terlijk opgetrommeld om naar de kerk te gaan. Dat gebruik is al meer dan drie en een halve eeuw oud en is zo verweven met de plaatselijke traditie, dat geen echte Hoogeve- ner daar een eind aan zou willen maken, hoewel, naar ons werd ver teld, minder kerkelijke en onker kelijke bewoners zich keer op keer nijdig omdraaien in hun bed als de man des zondags tussen half 9 en half 10 weer zijn ronde doet. Omdat de functie van 'kerkelijk trommelslager' in tegenstelling tot die van organist en koster moeilijk te vervullen was, wordt deze taak door leden van een Hoog- eveense drumband bij toerbeurt verricht. "Het gebruik hóórt bij Hoogeveen", schrijft G. Kuipers in het bij Boekencentrum (Den Haag) uitgegeven boek 'Langs kerkpa- den door Drenthe' (124 bladzijden, f. 22,90). Kuipers is geboren en ge togen in deze provincie, klom op tot referendaris bij een gemeente secretarie, is nu met pensioen, maar is nog heel actief op het ge bied van de provinciale geschiede nis, cultuur en folklore. Hij vertelt in zijn boekje ook waar die unieke tamboer van Hoogeveen vandaan komt. Toen hier in de eerste helft van de zeventiende eeuw voor de ont ginning veenarbeiders en nering doenden kwamen wonen, was er de eerste jaren nog geen kerk. Men was aangewezen op de kapel van 'Huize Echten', ongeveer vijf kilo meter ver. Omdat deze kapel geen klok had en de afstand tot Hoog eveen ook te groot was voor het ge- klep van een klok gaf jonkheer Roelof van Echten zijn trommelaar opdracht de Hoogeveners per trommel op te roepen tot de kerk dienst. Zo trokken zij elke zondag morgen achter de tamboer aan, dwars door het veld naar 'Huize Echten'. Dat gebruik werd overge nomen toen Hoogeveen in 1652 een eigen kerk kreeg. De tamboer is min of meer sym bolisch geworden voor het streek- dorp Hoogeveen. In het centrum staat een bronzen beeld van de trommelslager en het culturele centrum heet 'De Tamboer'. Zwaard Uit het verhaal van Kuipers wordt wel duidelijk, dat het geen ongevaarlijke taak is geweest, de heidenen in deze streken tot het christendom te bekeren. Maar dat lag ook aan de bekeerden zelf, want als zij afgodsbeelden wilden ver nielen, wekte dat de woede van de onbekeerden op. "Zij vielen dan de christenen aan en ook de prediker Willehad. Eén ging met getrokken zwaard op Willehad af om hem het hoofd af te slaan". Nu droeg Willehad aan een riem om de hals een kistje met relikwie ën. Het zwaard van zijn tegenstan der trof de riem, die werd doorge sneden, maar de prediker zelf bleef ongedeerd. "De heidenen zagen hierin een wonder en dachten dat Willehad onkwetsbaar was. Zij lie ten de christenen verder onge moeid". Vóór de ingang van de hervorm de kerk in Zweeloo en in de tuin van de oude pastorie in Odoorn lig gen nog heidense offerstenen, die in de christelijke tijd van een kruis teken zijn voorzien en later waar schijnlijk als altaarsteen gebruikt. De steen in Zweeloo werd bij de restauratie van de kerk in deze eeuw onder de vloer teruggevon den. Drenthe was eeuwenlang een ge ïsoleerd gebied, waar de bevolking een heel eigen leven leidde. "Wat van buiten kwam, werd argwanend bekeken, zeker als het ging om een totaal andere godsdienst dan de heidense godenverering. Dat het christendom hier toch ingang vond, was mogelijk meer een ge volg van dreiging met het zwaard dan van overtuiging. De zichtbare resultaten van het bekeringsproces kwamen dan ook zeer geleidelijk". Vóór het jaar 1000 had nog nie mand in Drenthe een christelijke voornaam. En omstreeks 1300 was dat nog maar 11 procent. Heksen Schoolmeesters en predikanten hebben in Drenthe veel strijd moe ten voeren tegen allerlei vormen van bijgeloof, zoals spoken en hek sen, witte wieven en reuzen. De hervormde kerk van Borger is omgeven door een laag muurtje. Voor de toegang ligt een zwaar ijze ren rooster. Dat moest oorspronke lijk loslopend vee van de graven rond de kerk weren. Maar het volk "Hoe vreemd het misschien ook zal klinken: 'Zondagsheiliging' en 'Zondagsrust' zijn onbijbelse woor den". Deze 'gewaagde' uitspraak komt van de Alpheuse baptisten- predikant H. G. Koekkoek, die in het tweewekelijkse blad 'Het Zoek licht' (stichter in 1919 de bekende evangelist Johannes de Heer) de vraag beantwoordt of de zondag de 'sabbath' is van de christenen. "De zaterdag als rustdag", schrijft dominee Koekkoek, "heeft God nooit aan 'de' mensen gege ven, maar uitsluitend en alleen aan het volk Israël. De Israëlieten mochten ook hun dieren geen werk laten doen. Wie op zondag wil leven als was het de christelijke sabbath, wie dus op deze manier de zondag wil heiligen, moet dat ook volledig doen. Maar de gelovige die terug wil naar deze zondagsheili ging en zondagsrust moet dan wel weten, dat hij zich onder de wet plaatst, terwijl God dat in de Bijbel niét van hem vraagt". Koekkoek bedoelt daarmee niet, dat gelovigen maar leven zoals zij zelf willen. "Het Nieuwe Testament geeft volledig aan, wat en hoe onze le venswijze moet zijn. Daar is echter één zeer opmerkelijk zwijgen: over de sabbath. Wij mogen niet liegen, niet stelen, niet doodslaan, alle Tien Geboden worden daar her haald,' behalve de opdracht om de sabbath te houden. U denkt toch niet, dat God, die zo punctueel alle andere geboden voor ons heeft la ten herhalen, per ongeluk heeft vergeten de sabbath te noemen? zag er een middel in om de duivel tegen te houden. Het Sint Jans- kruid, dat in alle boerentuintjes werd aangetroffen, moest bescher men tegen onweer. Onder de bo dem van de karn werd een kruis ge tekend. Als de melk niet wou 'bote ren', was ze behekst. Het kruis gold als afweermiddel tegen hekserij. De duivelbanners in Drentse dorpen werden bijzondere krach ten toegeschreven ter bestrijding van heksen en spoken. "Aan aller lei zaken gaf men nog lange tijd een bijzondere betekenis die met volksgeloof of bijgeloof had te ma ken". In de meer orthodoxe streken de vroegere veengebieden had men meer gevoel voor het boven natuurlijke dan in de zanddorpen, waar de vrijzinnigheid overheerst. Zo duidde het waarnemen van lichtjes in het vrije veld erop, dat daar later een kanaal zou worden gegraven, een spoorlijn zou wor den aangelegd of huizen zouden worden gebouwd. "Veel is inder daad uitgekomen...." Het mystieke is de basis geweest voor de christelijke godsdienst van de Drent. Kuipers in zijn boek: "Nu velen loskomen van de kerk, groeit ten opzichte van geloof en gods dienst de onverschilligheid. Slechts enkelen zoeken heil bij be wegingen op paranormaal en oc cult gebied". De overgang in Drenthe van het rooms-katholicisme naar het pro testantisme is voor een groot deel het werk geweest van Willem Lo- delijk van Nassau, die in 1596 daar stadhouder werd. Hij was vurig protestant en pakte de invoering van de nieuwe leer krachtig aan. De schrijvers van het Nieuwe Testament waren joden. Zij ken den het Oude Testament heel goed. Zij wisten, dat God de sabbath met al zijn voorschriften alleen aan Is raël had gegeven. God heeft ner gens speciale geboden aan de ge meente gegeven voor de zondag. De zondag is daarom niet een dag die op een speciale wijze geheiligd moet worden. Er is niet één tekst die ook maar de minste aanleiding geeft om in die richting te denken. Wij mogen de telefoon aanpakken, eten koken, met auto, bus of tram rijden. Nergens staat datje op zon dag niet mag fietsen, zwemmen of schaatsen, geen ijsje of een kopje koffie mag kopen. De zondag is geen christelijke sabbath". Eén gebod Hoe is men in de kerk daar dan toe gekomen? "Toen de kerk zich tegen de jo den en hun godsdienst ging afzet ten, werd ook een aantal zaken ge wijzigd. Zo kwam de kerk zelfs met een eigen datum voor het Paas feest. Terwijl de eerste christenen de sabbath erkenden als de dag waarop de joden zich van alle werk onthielden, begon de kerk na ver loop van tijd de joodse sabbath te verafschuwen en koos ze voor zich zelf een eigen sabbath, de zondag". Koekkoek constateert met droef heid, dat aan overigens goed be doelde gedachten, zoals 'zondags rust' en 'zondagsheiliging', kerke lijk antisemitisme ten grondslag ligt. "Deze woorden hebben geen bijbelse oorsprong, maar een ker kelijke, een antisemitische". Priesters, vicarissen, school meesters en andere kerkelijke functionarissen mochten hun werk niet meer doen en binnen drie we ken moesten alle goederen en in komsten die aan hun betrekking verbonden waren, aan de nieuwe kerkvoogdij worden overgedra gen. Pastoors die genegen waren de Reformatie te volgen, werden onderzocht op hun zuiverheid van leer. Het duurde wel zeven jaren voordat alle kerkdorperi een predi kant hadden. En typisch roomse gebruiken bleven nog jaren in zwang. Zoals het plaatsen van krui sen langs de openbare weg en op kerkhoven. Verraad Saamhorigheid is een sterke ka raktertrek van de Drenten. "Vrij heid van individueel leven was on bekend in het oude Drenthe". Vol gens Kuipers heeft deze gemeen schappelijkheid eeuwenlang een druk gelegd op de ontwikkeling van de dorpsgemeenschap. "Veel persoonlijke initiatieven werden hierdoor afgeremd. Dit werkte de ontplooiing in hoge mate tegen". De kerkelijke afscheidingsbewe gingen in de vorige eeuw vonden hier geen al te rijke voedingsbo dem. In de beslotenheid van de zanddorpen was de oude kerk dé bindende kracht van de gemeen schap. "Die gemeenschap nam het dan ook niet, dat er zomaar een scheuring ontstond. Het was onbe grijpelijk, dat men om het geloof uit de kerk der vaderen trad. Dat werd gezien als verraad aan de dorpseenheid". Toch breidde de afscheiding zich De zondag is voor de Alphense baptistenpredikant geen 'negatie ve dag van allerlei vérboden', maar een 'positieve dag met één duide lijk gébod': ga naar de eigen bijeen komst! "De eigen bijeenkomst mag de gelovige niet verzuimen. Op zondag zingen wij meer tot Zijn eer, zijn wij meer bezig met de stu die van Zijn Woord, hebben wij meer tijd om te bidden, trekken wij meer tijd uit voor contact met me degelovigen, hebben wij ook meer tijd voor het gezin". "Zo mogen wij genieten van een vrije dag, die de eerste christenen niet eens hadden. Zij moesten op zondag gewoon werken. Pas 's avonds konden zij voor hun eigen bijeenkomsten tijd vinden. Wij moeten ons geen onbijbelse wet la ten opleggen, die misschien wel bijbels lijkt omdat zoveel christe nen eronder hebben geleefd. Maar zij hadden zichzelf deze wet opge legd. Dank God voor de vrijheid die Hij u gegeven heeft". Op tijd rust "Hoewel geen absolute waarborg, mogen juist christenen toch ook grote waarde hechten aan een ver standige leefwijze", zo houdt D. Koole de lezers van het christelijke gereformeerde weekblad 'De Wek- ker' voor. "Verantwoord eten, niet roken, beheerst drinken, leven met een vast ritme, evenwicht tussen in spanning en ontspanning, op tijd rust, het zijn allemaal punten waar op ook veel christenen uit balans zijn geraakt". Koole denkt dan geleidelijk uit. Maar zelfs nu nog is er, ondanks ogenschijnlijk goede verhoudingen, een bepaalde aver sie te bespeuren van de 'grote kerk' waarmee de Hervormde Kerk wordt bedoeld tegenover de 'kleine kerk' (de afscheidingsker- ken van 1834 en 1886). 'Samen op weg', de toenadering tussen hervormden en gerefor meerden, gaat Drenthe toch niet voorbij. "Het zal een proces van ve le jaren worden", voorspelt de Drentse volkshistoricus Kuipers, "voordat belangrijke resultaten kunnen worden geboekt". Misschien dat de ontkerkelijking deze ontwikkeling iets zal versnel len, want voor sommige gemeen ten is het al een probleem een eigen predikant in dienst te hebben. Of men zoekt naar combinaties óf er moet een deeltijd-man of -vrouw komen. Was Drenthe in 1945 nog voor 60 procent Nederlands hervormd, in 1970 was dit al gedaald tot 40 pro cent. Andere gelovigen, zoals apos- tolischen, pinkstermensen, jeho va's en heilssoldaten, zijn op het Drentse kerkelijk erf geen vreem den meer. Kuipers: "De tijd dat we hier te maken hadden met één kerk ligt allang achter ons". Wie graag regionale (kerkge schiedenis leestvindt in dit boek veel van zijn gading. De schrijver vermijdt onnodige details en plaatst zijn verhaal in breed histo risch perspectief, zodat het nergens eng-provinciaal wordt. Toepasse lijke tekeningen en foto's van vroe ger en nu zorgen in de vlot leesbare tekst voor een prettige afwisseling. vooral aan jonge mensen, middel bare scholieren en studenten. "Zij moeten gewaarschuwd wor den voor de gewoonte om van de nacht een dag te maken door ver jaardagen en ontspanning in de la te uren te laten beginnen en pas diep in de nacht te laten ophouden. Vooral in de steden zie je veel jonge mensen met een grauw uiterlijk waarvan grote vermoeidheid is af te lezen". Koole over stress: "Alleen al door verziekte intermenselijke ver houdingen staan heel veel mensen onder zo hoge druk, dat het zich op langere termijn wel aan het li chaam moet meedelen". Bovendien zullen christenen, persoonlijk en in groter verband, meer dan tot nu toe hun stem moe ten laten horen tegen "verdere ver vuiling van ons leefmilieu en roof bouw op Gods schepping". "Met het tegengaan daarvan kunnen wij zelf op kleine schaal beginnen door bijvoorbeeld minder auto te rijden en meer te fietsen en te lopen. Wat dat laatste betreft, velen van onze voorouders zijn er tot op hoge leef tijd gezond bij gebleven". "Leef niet al te angstig en vooral verstandig", besluit Koole vader lijk. Islam rukt op "Het aantal leden van de chris telijke kerken in Amsterdam loopt hard achteruit", meldt het blad 'Waarheid en Eenheid', orgaan van de gereformeerde vereniging 'Schrift en Getuigenis'. "Van 1985 op 1986 liep hun aan tal terug van 350.000 naar 320.000. Daarvan behoorden 141.487 tot de rooms-katholieke, 59.475 tot de hervormde en 21.224 tot de gerefor meerde kerk. Al deze kerken en ook de kleinere, zoals de luth'ersen en de Evangelische Broederge meente lopen terug. Totaal anders staat het met de is lam. Die steeg met 3000 tot 52.722 leden en mag zich dus getalsmatig een goede derde noemen, die in 1990 stellig de Hervormde Kerk ge passeerd zal zijn en, als het zo door gaat, bij de eeuwwisseling weieens de grootste godsdienstige gemeen schap in Amsterdam zou kunnen zijn". Commentaar van 'Waarheid en Eenheid': "Het wordt eens te meer duidelijk, dat wij in een na-christe lijke cultuur leven, die onmisken baar anti-christelijke trekken ver toont". Hongerdoek In de Middeleeuwen kwam in de kerk de gewoonte op om aan het begin van de lijdenstijd een 'vas- tengordijn' (linnen doek) voor het altaar te hangen. Uiterlijke pracht en praal vond. men moeilijk te rij men met vasten en boete. Op deze 'hongerdoek', zoals hij vanwege de Vastentijd werd genoemd, kwamen al vrij gauw allerlei motieven die betrekking hadden op het lijden van Jezus. Na 1600 raakte de doek in on bruik. De Duitse Vastenactie nam in 1976 de traditie weer op en nu werken ook de rooms-katholieke, hervormde, gereformeerde en ZATERDAG 27 FEBRUARI 198 doopsgezinde kerken in Hoofd dorp ermee, samen met de rooms- katholieke en protestantse scho- len. Een uniek initiatief. In zes kerkdiensten morgen voor de - tweede keer wordt steeds aan de hand van een werkboekje een on derdeel van de 'hongerdoek' aan de orde gesteld. De Duitse Vastenactie vraagt elk jaar een gemeente of kunstenaar in de Derde Wereld zo'n doek te ma ken, dat wil zeggen een voorstel ling rond de lezingen die dat jaar in de lijdenstijd aan de orde zijn steeds gekoppeld aan eigen erva ringen van lijden en hoop. Dit jaar kwam de doek uit Haïti, waar 90j procent van de bevolking aan on dervoeding lijdt. Pastor Jack de Groot van de Hoofddorpse rooms-katholieke pa rochie in 'Centraal Weekblad' van de Gereformeerde Kerken: "Het bijzondere van deze doek is de bijbelse diepgang die de schil der laat zien in het leven van onze tijd. Hij schildert de bedroevende werkelijkheid van geweld, onder drukking en bewapening en con fronteert die met de bijbelse idea len die Jezus ons voorhoudt. En dat alles speelt zich af onder de re genboog. Bevrijding uit onheil, angst en dood voltrekt zich in de wereld waarin wij nu leven. Aan; ons de keuze of we daaraan willen meewerken of niet". Samenstelling van deze pagina: S. J. de Groot LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk zie kerk O. Vest; Marekerk 9.45 ds. L. J. Geluk, R.dam, 12 studentenekklesia, 5 dr. Meijers; Mara- nathak. (L Morsweg) 10 ds. Kramer; Oecu menische geloofsgemeenschap De Regen boog (Merenwijk) 9.30 ds. Alblas. 11.15 ds. Alblas en pastoor v. Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds. De Mey-Meulendijk, gez. dienst; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 en 5 ds. Rietveld; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Wijk 'Stevenshof' (geb. 'Dijkhof') 10 kand. C. Blok. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bovenberg. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. v. 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surina- mestr.) 10.30 dovendienst, hr. C. ïérpstra, zie ook Bethl.kerk Driftstr.; Oude Vest 10 ds. Koolstra, gez. dienst; Maranathak. zie herv. gem., Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaarden huis Groenhoven 10 hr. P. de Bruyn, O.geest; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds. Houtman, Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds. Den Hertog. Ge ref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 leesdienst. Ge ref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luih. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ziekenhuispastor H. Delemar- re. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds. Koek, afscheid ivm vertrek naar Hengelo. Baptistengemeente (Petrakerk Surinamestr.) 10 ds. Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 evang. A. Meulenberg, 10.30 evang. W. Smit. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethle- hemskerk Lammermarkt) zo. 10 evang. Zijl stra, wo. 8 gebedsdienst. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 br. E. van der Molen. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 5. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ontmoe ting', Noordhofland V.schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Chris telijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Leid- se Soefistichting 11 voorm. universele ere dienst, mevr. A. J. Maurer-Molt over 'Van ge vangenschap tot bevrijding', in zaal Pieters kerk. Netherlands Unitarian Universalist Fel lowship 11 voorm. English service, dr. Caro line Boyle-Turner over Van Gogh's spiritua lism', Rapenburg 6. Kerk van J. Chr. v.d. Heili gen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) zo. 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11Rijndijk (Leiden-Stevenshof) zat. 7, zo. 10; Steen- schuur zat. 7. zo. 8.30,10,11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lam- menschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl- straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Hammer, Rijsenhout, 7 ds. Koldewijn, De Kaag, jeugd dienst. - AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel, 7 ds. Moll. Geref. Kerk 10 ds. De Boer, Hoofddorp, 6.30 ds. Boer. Chr. Geref. Kerk ALPHEN AAN DEN RUN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds. Jonkman, 5 ds. v. 't Hof, Woubrugge; Kruiskerk 10 ds. De Graaf, H.woude; Opstandingskerk 10 ds. v. 1 Kruis, Hilversum; Nabij (Van Lennepstr.) 10 jeugd- kapel; G. Herderkerk 10 ds. Moll, 5 vicaris Al- lewijn; De Bron 9.15 ds. Verheul, 10.30 ds. Nieuwenhuis, 6.30 ds. Taselaar; Ashram (Marsdiep) 10 kand. P. J. Aartsen; Driehoorne 7 nam. rk viering; Oudshoornse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 en 6.30 ds. Ouwendijk, ha. Geref. Kerk Mar.kerk 10 en 6.30 ds. WilschutSalv.kerk 10 ds. Boer, 5 ds. Verdoorn, Wadd.veen, jeugddienst. Ge ref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Wil- lemstr.) 9.30 ds. M. de Jong, 4.30 br. M. C. Woensdregt. Chr. Geref. Kerk (Grijpen- steinstr.) 9.30 en 4.30 en 2 maart 7.30 ds. v.d. Meij. Bapt.gem. (Molenwerlstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalk- ovenw. 62) 10 ds. C. de Jong, 6.30 hr. Joh. v.d. Steen. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. D. van Steenis. Pink stergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Briljant- str. 1) zo. 10. Christengemeente 'De Hoek steen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) zo. 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 5. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Boer, ha. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoek steen', Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10.30 ds. Klijnsma. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. v. Aalst, BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Terlouw, 6.30 ds. W. Vroegindewey, Voorthuizen; Salv.kerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Harkema, Zeist; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds. Radstake, IJsselmonde, 6.30 ds. Smit, Hilversum. Geref. Kerk 10 dr. Bade, Alphen, 6.30 ds. Elderman, avondgebed. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.- Luth. Gem. 9 ds. v. Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Th. Pol, Heelsum. 6.30 ds. B. Plaisier, Den Haag; De Stek 9.30 dr. H. Vreekamp, Epe. Zendingszondag. Geref. Kerk 9.30 ds. G. de Jong, 5 Huisman. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Ribbers. Geref. Gem. 9.30 leesdienst,- 3.30 ds. B. v.d. Heiden. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 kand. J. Mulderij, Bergschenhoek, 6.30 ds. De Graaf. Geref. Kerk 10 hr. J. Buitenhuis, Utrecht, 5 ds. v. 't Hoff, Boskoop. Rk Kerk: dorp zat. 7. zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 1115; Rijn dijk zat. 7, zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Verbeek. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen") 10 ds. Hofland. 7 hr. Eric van Veen, jeugddienst. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds.v. Langevelde. Rk Kerk; Mart. zat. i. 9 en 11Jozefk. zat. 7. zo. 10 en 11 Eén van de acht afbeeldingen van een Kruisweg, vervaardigd door de jonge Duitse kunstenaar margret Russer. Holtrop, A.dam, 5 ds. Kersten; Triumfatork. 10 ds. Kersten. 5 ds. Koster. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst. 4 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. Zwarts, 7 ds. Waagmeester. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. M. Tanis. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unlzaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 (ha) en 5 ds. R. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.g (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. bachtsweg 2) 10 ds. J. A. Visser, belstudie. ten; Ontm.kerk 10 dr. v.d. Bank, Ede, 6.30 ds. Sloof. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-colle- ge) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds. Koster. 5 ds. v.d. Horst. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWUK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Visser, 6 ds. Schuurman; O. Kerk 10 ds. Sjollema, 6 ds. Volk; Ichthusk. 10 ds. Drieber gen, 5 ds. Vroegindeweij; Pniêlk. 9.30 ds. Volk, 6 ds. Sjollema; Maranathakerk (Rijnsoe- ver) 10 ds. Christ, 6 ds. Hovius. Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. g.gem. (Am- 3.15 blj- ré, 7 ds. Hoogendijk, Alphen. Hjlver I. Kerk Vr.kerk 10 dr. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 mr. J. Reugebrink, 6.30 ds. Stege- man, vesper, mmv cantorij Scheppingskerk; Hoofdstr. 10 ds. Stegeman; Scheppingsk. 9 ^^^lenrode 10 pater Poelma. Elis.-ziekenhuis 10 rector Vijftig- schild. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. de Vries. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Heymans, Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds. Los, Pijnacker. 7 dr. Bade, Alphen. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. USSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. De Gel der; Pauluskerk 10 ds. 't Hooft, 7 ds. De Gel der. Geref. Kerk 10 ds. Boswijk, 5 ds. v.d. Woude, Wassenaar. Geref. K. Vrijg. (Prinses- sestr. 1) 9.30 leesdienst, 4.30 kand. M. Wiel- houwer. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 5 ds. Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. v. Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 leesdienst. Evangeltege- meente (Heereweg 52a) 9.45 hr. M. A. Brands. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.30; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Wegerif, 6.30 ds. Eijsenga. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Waal, Nieuwerkerk a.d. IJssel, 5 avondgebed. Chr. Geref. Kerk 9.30 (ha) en 6.30 ds. Boiten, Schiedam. Remonstr. Gem. 10 dr. Cramer. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 hr. Goedhart, Nieuwkoop, 6.30 ds. De Graaff. Geref. Kerk 9.30 ds. De Zeeuw, V.schoten. 7 ds. Baane. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Mackaay. Leiden, 7 hr. J. W. v.d. Kamp, Be verwijk. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Wijn gaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 2.30 ds. Wallet. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 (ha) en 7 ds. Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds. Klap wijk, Den Haag, 7 hr. Schreuder. NOORDWUK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. v. Achterberg. Leiden, 5 ds. H. Visser, Katwijk aan Zee; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Rothfusz, H.gom, 5 ds. Kuiper; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Hovius. Katwijk aan Zee. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Zijlstra, A.dam; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Kuiper, ha, 7 ds. Ruitenburg, ha. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds. Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds. Ruitenburg, ha. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 NOORDWkJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Streefland, Nijkerk. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Kooman; Pauluskerk 10 mevr. I. Eggink-Hoog; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 mevr. J. Broström-Bruin, 7 vesper. Ge ref. Kerk 10 ds. Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 leesdienst, 4.30 ds. Feenstra, Berkel. Ned. Geref. Kerk (Gem.cen- trum) 8.45 en 4 ds. De Lange. Van Wijcker- slooth 4 nam. ds. P. Slerat. Endegeest 10 pa ter Boshouwers. Volle-evangeliegem. (Gem- .centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk z OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9 ds. Zijl, 10.30 ds. Schilt, Leimuiden. Geref. K. geen diensten in eigen kerk ivm herstel werkzaamheden, 5 in 'De Spreng' ds. De VALKENBURG: Herv. Gem. 9.45 prof. dr. v.d. Beek, radiodienst, 6.30 ds. Romein, R.dam, jeugddienst. Geref. Kerk 10 ds. Huis man, H.woude, 6.30 ds. Ribberink. Geref. K.' Vrijg. 9.30 en 5.30 ds. Heida. 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. v.d. Schoot; De Ontmoeting (Noordhof land) 10 ds. Blanken. Hulp en Heil-kerk (Scha- kenbosch) 10 ds. Honig. Herv. evang. op ge ref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. 10 ds. De Zwart, ha, 7 ds. v.d. Schoot. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 5 student J. Boer- ma. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M.' Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland laan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 2 ds. P. Beek- Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. Wagter, Samen op weg- dienst; Bethelkerk 9.30 ds. Wagter. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Kuiper, Noordwijk; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Snel, 5 zie Laurentiuskerk; Maranathakerk 9.30 hr. P. Brouwer, Katwijk. 5 ds. Cziria. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 (ha) en 5 ds. v. Sorge. Evang. Christen- gem. (aula mavo) 10 hr. H. Binnendijk. Rk Kerk zo. 10.30. RWPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 10 ds. Germans, ha, 7 ds. Keuning, Noordwijk. ha. Geref. Kerk 10 ds. Baas, ha. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Aarnoudse. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Stam. Geref. Kerk 9.30 ds. De Reus, 6.30 ds. Buike- ma. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Kunz, 5 ds. Marchand. Harderwijk; Hoeksteen 9.30 kand. W. Groeneboom, 3 ds. Goossen, aangepaste dienst, 6.30 ds. Goossen; Bet- helk. 9.30 dienst (geen nadere opgave), 5 ds., Kunz; Rehoboth-school 9.30 ds. Goossen;j Imm.kerk 10 en 5 ds. v. Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.30 en 5 ds. Bongers; Ontm .kerk 9.30 ds. De Moor. Geref. K. Vrijg. (Kruis kerk) 8.30 en 2.45 ds. R. de Boer. Ureterp. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Kleermaker, R.dam, 7 mu- Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds, Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. v.d. Woude, gezinsdienst, 7 ds Boswijk, Lisse. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Fockema Andreae. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. v. 1 Hof, 6.30 kand. A. Lagendijk, Leiden. Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders, 6.30 mevr. H. van de Mee berg, Zw.dam. jeugddienst. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) 10.30 dr. Meijering, O.geest. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 hr. J. de Haan, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 9.30 hr. M. Schreuder, 7 hr. J. de Haan, gez. dienst. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 drs. A. Wijl- huizen en ds. Wolthaus, gezinsdienst. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zo. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10; Meerburgkerk H. Rijndijk zat. 7, De kerktamboer van Hoogeveen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2