Marokkaanse islam kent vele schakeringen Ondanks vele tegenstellingen wordt de eenheid ermee in stand gehouden ZATERDAG 27 FEBRUARI 1988 EXTRA PAGINA 23 Vijf docenten en elf studenten van de vakgroep godsdienstgeschiedenis en vergelijkende godsdienstwetenschap aan de Leidse universiteit maakten onlangs een studiereis naar Marokko om daar persoonlijk kennis te maken met de vele aspecten van islamitische geloofsbeleving, alsmede de verbinding naar Marokkanen in Nederland. In een drietal artikelen wordt van die reis verslag gedaan. Vandaag het eerste: hoe de islam in feite het hele maatschappelijke leven in Marokko beheerst. De islam is krachtens de grondwet van Marokko de staatsgodsdienst van het land. Dit fundamentele prin cipe is geen dode letter. Talloze as pecten van het dagelijks leven ma ken duidelijk dat de islam een we zenlijk onderdeel van de Marok kaanse samenleving vormt. door Herman L. Beek Voor de Nederlandse toerist zijn de mos kee, het gebed waartoe de moslim vijf maal daags vanaf de minaret wordt opge roepen, de plechtige stemming tijdens de vastenmaand ramadan en de vreugde bij de twee grote islamitische feesten zin- tuigelijk waarneembare elementen van Marokko's staatsgodsdienst. De islam speelt echter zowel in het openbare als in het privéleven een grotere rol dan een buitenstaander op het eerste gezicht ver moedt. Maar er bestaan in de Marokkaanse maatschappij, al naar gelang het geogra fische en sociale milieu, verschillende opvattingen over de inhoud van de isla mitische godsdienst. Zo heeft de stedelij ke bourgeoisie niet altijd dezelfde ideeën met betrekking tot de religie als de be volking van het platteland. Marokkanen van Berberse origine kunnen in hun vi sie op de islam verschillen van Marokka nen met een Arabische afkomst. Een aanzienlijk aantal Marokkaanse moslims rekent bepaalde geloofsvormen tot de islam, die volgens de orthodoxe schriftgeleerden ketterijen of nieuwlich- terijen zijn. Marokkanen met een moder ne, universitaire opleiding of in een vrij beroep houden er ten aanzien van de is lam vaak een veel liberalere' mening op na dan traditioneel geschoolde of onge schoolde Marokkanen. De koning vult de islam heel anders in dan bijvoorbeeld fundamentalistische tegenstanders. Ondanks al deze tegenstellingen be schouwen alle groepen en personen zich zelf als aanhangers van de soennitische islam. Deze vorm van islam wordt door verreweg de meeste moslims in de we reld beleden. Hij dient onderscheiden te worden van de sji'ietische islam, die te genwoordig in Nederland vooral be kendheid geniet door het optreden van ayatollah Khomeini in Iran. Het feit dat in het huidige Marokko moslims binnen de soennitische islam er vele, onderling van elkaar afwijkende zienswijzen op na houden, kan ten dele uit de geschiedenis van het land begrepen worden. Spanningen Vanaf de eerste Arabische veroverings tochten in Marokko in de zevende eeuw hebben er spanningen bestaan tussen de Berbers en de binnendringende islami tische Arabieren. De Berbers zijn ver moedelijk de oorspronkelijke bewoners van het land. Het merendeel van hen ging tot de islam over, maar behield toch Dok een aantal oude, soms met de islam strijdige gebruiken en geloofsvoorstel- ingen. Deze moslimse Berbers werden door de moslimse Arabieren als tweederangs aurgers behandeld, hoewel de islam eert dat alle moslims gelijkwaardig zijn. Een eigen vorm van de islam verschafte Ie Berbers de legitimatie om tegen de moslimse Arabieren in opstand te ko men en naar autonomie te streven. Een lergelijke legitimerende functie heeft de slam in de loop van de Marokkaanse ge schiedenis altijd gehad. Iedereen die het uk van de overheerser van zich éf wilde .verpen en naar macht streefde, moest in zijn ideologie in elk geval de islam heb- oen opgenomen om aanhang te winnen ïn succes te hebben. Tegenwoordig kent Marokko nog steeds ïen tegenstelling tussen Berbers en Ara- Dieren. Berbers treft men ruwweg in drie streken aan: de Rif, de Atlas en de Saha ra. De Berbertalen van deze streken ver schillen van elkaar. De Berbers worden Dnder meer juist vanwege hun taal gedis- ;rimineerd. De officiële taal van Marok ko is het Arabisch, immers de taal van de <oran. Moslims geloven dat de koran de :e boek gestelde, laatste en definitieve Dpenbaring van God is. De profeet Mo- lammed heeft deze Openbaring, die voor de gehele mensheid bestemd is, van God ontvangen. Van de Berbers wordt verwacht dat zij zich als goede moslims iet Arabisch eigen maken. Vanuit poli- lek oogpunt is het Arabisch als officiële .andstaai bedoeld om de eënheid van Marokko te bevorderen. Eveneens dient vermeld te worden dat Ie genoemde streken, waar veel Berbers vvonen, tot de armere, minder ontwikkel- ie en door de regering dikwijls achterge stelde gebieden van Marokko behoren. Veel Berbers trekken daarom óf naar de grote steden öf naar het buitenland. Een niet gering percentage van de in Neder land woonachtige Marokkanen is uit de ze streken afkomstig. Het verdient aan beveling om rekening te houden met het gebied van herkomst en het oorspronke lijke, sociale milieu van de Marokkaanse moslims in Nederland, omdat die gege vens van invloed kunnen zijn op hun be leving van de islam. Heiligenverering Een bijzondere vorm van geloofsbele ving binnen de islam in het algemeen en in Marokko in het bijzonder is de heili genverering. Wie in onze tijd Marokko bezoekt ziet over het gehele land ver spreid graven van heiligen met de daar bij behorende gebouwen en koepels. Be paalde vormen van heiligenverering vin den hun oorsprong in geloofsvoorstellin gen van vöör de komst van de islam in Marokko. Van oudsher heeft in het gods dienstige leven van de Berbers de voor ouderverering een belangrijke rol ge speeld. Marokko telt talrijke Berber stammen, die oorspronkelijk in een be paald gebied onder leiding van een shaykh of stamoudste een zekere zelf standigheid genoten. Terloops zij opge merkt dat er in Marokko ook Arabische stammen leven. Iedere Berberstam had zijn eigen cultus, gecentreerd rond het graf van de voorvader of rond heilige bo men, stenen, bronnen of andere natuur lijke verschijnselen. Een dergelijke vere ring was vaak gekoppeld aan seizoenge bonden feesten en markten, moussems geheten. De plaats waar het graf zich be vond was derhalve niet alleen een reli gieus middelpunt, maar ook een sociaal, economisch en politiek centrum. De komst van de islam maakte een einde aan deze voorouderverering. De oude ge bruiken en voorstellingen van de Ber bers stierven echter niet uit. De voorou derverering werd omgevormd tot heili genverering: de voorouder van de stam werd voortaan beschouwd als de bren ger van de islam aan die stam. Zo garan deerde de verering van een heilige de continuering van wat vroeger gebruike lijk was. Op deze manier kon de voorou derverering, die vaak van groot gewicht is voor de politieke en sociale structuur van een stam, in de vorm van islami tische heiligenverering ongestoord voortgang vinden. Marokko kent ook vele heiligen met een Arabische achtergrond. Kenmerkend voor een heilige is het bezit van baraka, de zegen die hij van God heeft ontvangen en waardoor de heilige in staat is allerlei wonderen te verrichten. Deze zegen blijft verbonden met het graf van de hei lige. Om haar deelachtig te worden, be zoeken pelgrims het graf. Hun pel grimstocht brengt niet alleen hun piëteit jegens de heilige tot uiting, maar heeft ook een concreet doel. De bedevaartgan ger hoopt door bemiddeling van de heili ge een wens vervuld te zien. Dikwijls ver langt de pelgrim genezing van een of an dere ziekte, het krijgen van een kind, of regen in droge tijden. Feesten Sommige pelgrimsfeesten zijn grootse manifestaties. Deze feesten worden eveneens mousseins genoemd. Deze naam is een aanwijzing voor hun sei zoengebonden karakter, hetgeen kan be tekenen dat het feest van niet-islami- t.ische oorsprong is. Aan de bedevaart feesten rond de graven van bijvoorbeeld Idris de Eerste in Moulay Idris Zarhun, Idris de Tweede in de stad Fes en Sidi Ahmad ou Moussa in de Anti-Atlas ne men jaarlijks tienduizenden pelgrims deel. Zij komen van heinde en verre naar het heiligdom en verrichten gezamenlijk de rituelen die bij de verering van de hei lige horen. Tevens maken zij van de gele genheid gebruik om allerlei zaken op economisch, sociaal en mogelijk politiek gebied te regelen. De Marokkaanse vorsten hebben altijd een open oog gehad voor de sociale en politieke betekenis van de verering van bepaalde, grote heiligen. Zij namen zelf deel aan het pelgrimsfeest of lieten zich vertegenwoordigen. De huidige koning zet deze traditie voort. Hij wekt wel eens de indruk van zijn vader Mohammed V dè heilige van Marokko te willen maken. Het mausoleum van Mohammed V in de hoofdstad Rabat, dat als symbool van de Het portret van koning Hasan II op een openbaar gebouwtje. Voor de koning is de islam het middel nationale onafhankelijkheid beschouwd kan worden, moet in dat geval gezien worden als het graf van de schutspatroon van het onafhankelijke vaderland. De heiligenverering is niet zonder slag of stoot in de orthodoxe islam opgenomen. De koran verbiedt de heiligenverering weliswaar niet uitdrukkelijk, maar zij is ook niet eigen aan de geest van de koran (waarin elke vorm van bijgeloof wordt af gewezen). Tenslotte is de verering van heiligen in de islam opgenomen dank zij het gevoelen van overeenstemming van talrijke gezaghebbende schriftgeleer den. Geconfronteerd met de populariteit en invloed van de heiligen in de islami tische wereld, besloten zij dit gods dienstige verschijnsel te accepteren. Een heilige wordt in Marokko ook wel, zij het niet geheel terecht, marabout ge noemd. Dit woord is een Franse verbas tering van het Arabische woord murabit. Een marabout was oorspronkelijk ie mand die zich in een soort "klooster" vestigde. Dit "klooster" was doorgaans gelegen aan de grens van het islami tische rijk. Hier wijdde de marabout zich geheel aan de studie van de koran en de theologische wetenschappen. Vanuit zo'n klooster bedreven de marabouts zending en spoorden zij tot de strijd te gen omwonende niet-moslims aan. De Almoravieden, wier naam "de mara bouts" betekent, zijn de eersten in Marokko geweest die zich vanuit een dergelijk klooster over het land ver spreidden en de islam met het zwaard verkondigden. Voor hun geloof staken zij naar Spanje over en streden daar te gen de christenen. Hun dynastie ging in de twaalfde eeuw te gronde, maar hun Niet minder dan 350.000 Marokkanen namen in 1975 deel aan de 'Groene Mars' naar de westelijke Sahara: voor Godkoning en vaderland. optreden bleef kenmerkend voor latere marabouts. In tegenstelling tot de Almoravieden zijn de meeste marabouts niet in staat ge weest hun macht en invloed verder uit te breiden dan de stam waartoe zij behoor den. De marabout richt zich op die aspec ten van de islam die de groepssolidari- teit, de stabiliteit van de kleine gemeen schap en de loyaliteit aan de leider kun nen vergroten, de saamhorigheid van de stam staat centraal. De marabout wordt door zijn volgelingen als de "heilige" van zijn stam gezien. Hij treedt op als scheidsrechter bij conflicten tussen stamleden. Zijn beslissingen zijn voor hen bindend. Vergelijkbaar met de marabout is de lei der van een religieuze broederschap. Re ligieuze broederschappen zijn talrijk in Marokko. Voor de verspreiding van de islam en de verdieping van de kennis van deze godsdienst zijn de religieuze broe derschappen in Marokko van groot be lang geweest. Een religieuze broeder schap is gevestigd in een loge. In zo'n lo ge wordt onderwijs in de islam gegeven. De rituelen van de broederschap vinden er plaats. De leden van de broederschap komen er voor hun sociale contacten en kunnen er de nacht doorbrengen. Ook in het islamitische onderricht van een religieuze broederschap neemt de leer van loyaliteit aan de leider van de broederschap een centrale plaats in. De initiaties en rituelen van de broeder schap zijn daarop gedeeltelijk gericht. De leden van de broederschap zijn hun leider absolute gehoorzaamheid ver schuldigd. Religieuze broederschappen vindt men zowel in de steden als op het platteland. De leden van een broederschap komen uit alle lagen van de bevolking. Wel is het zo dat bepaalde broederschappen in be paalde sociale milieus meer aanhang hebben dan andere. Zowel de moslims met een universitaire opleiding of een vrij beroep als de meer modernistisch geschoolde islamitische schriftgeleerden beschouwen heiligen verering, marabouts en religieuze broe derschappen als een "volksgeloof', dat gemakkelijk in ketterijen of misstanden ontaardt. Dit betekent echter geenszins dat de heiligenverering in Marokko in diskrediet is geraakt. Deze verering wordt nog altijd gesteund door de tradi tioneel geschoolde schriftgeleerden of oelama's die in Marokko nog een belang rijke rol spelen. Niet zo stipt Aangezien de islam een godsdienst is die op alle sferen van het leven invloed wil uitoefenen, houden de schriftgeleerden zich niet alleen met de geloofsleer in strikte zin bezig. Zij schenken hun aan dacht ook aan de islamitische wet, die het gehele doen en laten van de moslims in het dagelijks leven behoort te regule- De strikte toepassing van de islamitische voorschriften in de praktijk van alledag door de oelama's staat regelmatig haaks op de visie van menige universitair ge schoold stedeling. Zonder de islam in z'n geheel ter discussie te stellen, staat een deel van laatstgenoemde groep open voor het westerse denken en voor de westerse cultuur. Zij nemen een aantal voorschriften van de islamitische wet niet meer zo stipt in acht. Toch laten ook zij bepaalde normen en waarden, die naar hun gevoel bij de islam horen, niet gemakkelijk los. Twee voorbeelden ter illustratie. De isla mitische wet verbiedt het huwelijk van een moslimse vrouw met een niet-mos- lim. Een Marokkaanse, moslimse vader zal - al is hij nog zo liberaal, vrijzinnig en westers georiënteerd - niet licht instem men met een dergelijke verbintenis wan neer het zijn dochter betreft. De islam staat echter wel een huwelijk van een moslim met een christelijke of joodse vrouw toe, mits de kinderen als moslims worden opgevoed. Het tweede voorbeeld betreft de besnij denis. Vrijwel alle moslimse jongens tus sen 3 en 7 jaar in Marokko worden besne den. De islamitische rechtsschool, die in Marokko gezaghebbend is, beschouwt de besnijdenis echter niet als een ver plichting maar als iets aanbevelenswaar digs. Desalniettemin vinden verreweg de meeste Marokkaanse moslims, of men nu orthodox of vrijzinnig is, dat de islam en de besnijdenis onlosmakelijk met el kaar verbonden zijn. Deze twee voor beelden geven aan dat de islam zich niet beperkt tot het geloofsleven, maar van invloed is op de gehele samenleving. Duidelijk is dat de islam in Marokko vele schakeringen kent. Ter voorkoming van conflicten, die kunnen voortvloeien uit deze verscheidenheid van opvattingen met betrekking tot de islam, heeft de Marokkaanse koning Hasan II raden van schriftgeleerden ingesteld. Een van de taken van deze uitgelezen gezelschappen is zich nauwgezet op de hoogte te hou den van alle aangelegenheden die be trekking hebben op de islam in Marok ko. Deze raden van schriftgeleerden moeten op grond van hun bevindingen de koning adviezen geven over de gods dienstige situatie in het land. De koning is echter niet altijd even tevreden over het werk van deze raden. Hij heeft ze wel verweten zich meer met haarkloverijen bezig te houden dan met de voor het land belangrijke religieuze zaken. Hij heeft derhalve in deze raden verschillende re latief jonge, moderne, hooggeschoolde en op de praktijk gerichte personen be noemd. Bevelhebber De islam speelt trouwens toch in de poli tiek van de koning een uitermate ge wichtige rol. Koning Hasan II is "bevel hebber van de gelovigen", ooit de titel van de hoogste islamitische autoriteit in wereldlijke zaken. Als bevelhebber van de gelovigen moet hij ervoor zorgen dat de Marokkaanse islamitische gemeen schap zoveel mogelijk tot haar recht komt en zich optimaal kan ontplooien. De bevelhebber van de gelovigen moet er op toezien dat de islamitische wet wordt nageleefd en uitgevoerd; dat de godsdienst in stand wordt gehouden en bevorderd; dat er vrede en veiligheid in zijn land heerst. Voor Hasan II als bevelhebber van de ge lovigen is de islam het middel om de een heid van het land tot stand te brengen. Het merendeel van de Marokkanen is im mers moslim. Door middel van de islam hoopt de koning de tegenstellingen tus sen Berbers en Arabieren, stad en platte land, orthodoxie en volksgeloof, traditio nalisme en modernisme te overwinnen. Op een ander terrein is de islam echter een legitimatie om de verdeeldheid in stand te houden. De koran leert het prin cipe van de onderlinge beraadslaging van de moslims. Dit principe impliceert volgens sommige islamitische schriftge leerden een democratisch staatsbestel met verschillende politieke partijen. De Marokkaanse constitutie schrijft een meerpartijenstelsel voor. Op deze wijze komt de koning nooit tegenover één par tij te staan. Hij kan zich boven alle partij en stellen en bij onderlinge geschillen optreden als scheidsrechter, de functie van de marabout uit het verleden. De Marokkaanse politieke partijen zijn ove rigens verplicht in hun programma's de islam en de monarchie als onaantastbare waarden te erkennen. Een atheïstische, anti-monarchistische partij is daarom uitgesloten. De fundamentalistische groeperingen in Marokko ontzien de monarchie niet. Zij verwijten de koning een houding die mo gelijk maakt dat de waarden van de islam en de voorschriften van de islamitische wet met voeten getreden worden. Het is derhalve niet verwonderlijk dat tegen de islamitische fundamentalisten, al zijn zij in Marokko van marginale betekenis, hard wordt opgetreden. Prestige Nog een religieuze troef in handen van de koning is zijn afstamming van de pro feet Mohammed. Hij is een sharif. Deze kwaliteit kan de bezitter veel prestige verschaffen en heeft in de Marokkaanse geschiedenis grote invloed gehad. Het nakomelingschap van de Profeet draagt voor vele Marokkaanse moslims zeker bij tot de legitimiteit van.Hasans koning schap. De vorst meent echter soms ook dat dank zij zijn afstamming van Moham med zijn visie op de islamitische gods dienst meer autoriteit geniet dan de op vatting van de gezaghebbende schriftge leerden. Hier treedt de koning op zoals een leider van een religieuze broeder schap dat pleegt te doen. Zijn volgelin gen, in dit geval onderdanen, zijn hem absolute gehoorzaamheid verschuldigd, ook op geestelijk terrein. De afstamming van de profeet Mohammed geeft daaraan een extra dimensie. Voor de internationale politiek van de Marokkaanse koning is de islam even eens van belang. In 1975 wist de vorst 350.000 Marokkanen rond de islam en de monarchie te mobiliseren ten behoeve van de Groene Mars naar de Westelijke Sahara. In de gespannen verhouding met het socialistische Algerije presen teert Marokko zich als het land dat de is lam verdedigt tegen het dreigende athe ïstische socialisme van het buurland. Kortom de koning weet zich uitermate bekwaam te bedienen van de mogelijk heden die de islam hem biedt. De islam en de monarchie zijn op dit ogenblik in Marokko de stabiliserende en verenigende krachten van het land. Beide drukken hun stempel op de bont- geschakeerde Marokkaanse maatschap pij. De monarchie hoopt met behulp van de islam met zijn specifiek Marokkaanse trekken alle tegenstellingen in het land te overwinnen. Voor alle Marokkanen - tot welke stam, stand, regio of gezind heid zij ook maar behoren - moet Marok ko het vaderland zijn. God. vaderland en koning zijn de drie sacrale waarden van de samenleving. Ze gelden als het devies van het koninkrijk Marokko. Dit devies ligt niet alleen in de grondwet verankerd, maar men treft het overal in het land do minant aanwezig aan. Koninklijke

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23