m
ezen
'Ik wil niet cynisch worden'
mwr Ww mui een juS ln he£"
Dagboek van een 'gek'
fa
maken kans op
'droomhuis'
Portugal
Zanger van De Dijk, Huub van der Lubbe:
Ministersauto's
fa urnen mooie bloemen he podt V02yl
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1988
PAGINA 9
AChTErGROnD
Eindredactie Paul de Tombe
Telefoon 071-144941, toestel 242
AMSTERDAM - Mylène Meester
(23) was zeventien jaar toen ze op
eigen verzoek werd opgenomen
op de open jeugdafdeling van
een psychiatrisch ziekenhuis bij
Haarlem. Volgens haar dossier
was ze 'een neurotische tiener,
met een vastgelopen ontwikke
ling, automutilatie, anorexia, de
pressief, uit een vastgelopen ge
zinssituatie'. Zelf wist ze alleen
dat het zo niet verder kon. Ze had
de gewoonte zichzelf voortdu
rend te verwonden, voelde zich
eenzaam en at nauwelijks meer.
Twee jaar lang vocht Mylène
om haar problemen te overwin
nen. En met succes: ze ging met
ontslag en heeft weer plezier in
het leven. Over die moeilijke tijd
in het 'gekkenhuis' schreef ze
een zeer persoonlijk boek: 'Uit
Balans, Twee jaar in een psychia
trische inrichting'. Het is geba-
VRAAG 1. Wie is dit?
Tim Krabbé
Youp van 't Hek
Boudewijn Büch
VRAAG 4. Waar is dit gebeurd?
VRAAG 7. Welke sport is dit?
Turnen
IJshockey
Rodelen
eu.
m.
Onze taal
Het Nederlands
Nederlandse taal
VRAAG 5. Welk woord staat hier?
•vn°
,o*
VRAAG 8. Welk woord ontbreekt
hier?
Ministers zien
af
van dure auto
definitief
misschien
voorlopig
Hagenaars
Rotterdammers
Amsterdammers
VRAAG 3. Wie is dit?
OPLOSSING
1. Letter 3 va
2. Letter 5 va
3. Letter 7 va
4. Letter 4 va
5. Letter 3 va
6. Letter 10 va
7. Letter 8 va
8. Letter 13 va
9. Letter 4 va
10. Letter 2 va
11. Letter 3 va
i vraag 3
i vraag 4
i vraag 6
ivraag 8
vraag 1
i vraag 10
i vraag 5
vraag 9
i vraag n7
Het antwoord van de 'krantleesquiz' van
vorige week was 'kamervraag'. De pla-
tenbon voor de goede oplossing gaat
naar Stefan de Goeij uit Sassenheim.
De vragen van de derde quiz hebben
betrekking op het nieuws dat in de week
- - i het
Het is de bedoe-
i 'nieuwswoord' te vormen dat be
staat uit de letters die zijn gehaald uit de
antwoorden op de vragen.
Je oplossing kun je vóór 2 maart stu
ren naar het Alphens/Leidsch Dagblad,
Kits-redactie, postbus 54, 2300 AB Lei
den. Onder de inzenders van de juiste
oplossing wordt een platen- of boeken-
bon ter waarde van 25 gulden verloot.
Schrijf even bij de oplossing aan welke
bon je de voorkeur geeft.
Veel succes.
Al staat de zomer nog niet direct voor de deur, het is wel hoog tijd om de va
kantie te bespreken. Er zullen ook dit jaar weer duizenden jongeren over de
grens trekken en velen voor het eerst zonder hun ouders.
Het is soms lastig om een geschikte bestemming te kiezen. 'Weg wezen' is
een rubriek die een (beknopte) beschrijving geeft van een aantal vakantie
oorden binnen Europa.
Voor meer informatie kun je terecht bij de bekende reisorganisaties in de
Op de kaart lijkt Portugal een
lapje dat op Spanje genaaid is,
een onderdeel ervan. -Niets is
minder waar. Het heeft zich in de
tijd van de grote ontdekkingsrei
zen ontwikkeld tot een eenheid
van volk en taal, met een eigen
cultuur, geschiedenis en fol
klore.
Vreemd dat het pas laat is ont
dekt door het toerisme. Het heeft
de klimaatvoordelen van spanje
maar mist de nadelen. In de zo
mer is het er niet zo snikheet
zoals in vele delen van Spanje. Er
heerst een Middellandse-Zeekli-
maat, ook al grenst het land ge
heel aan de Atlantische Oceaan.
Die oceaan heeft grote invloed
op het klimaat en zorgt voor
vochtigheid en een flinke zee
bries pal aan de kust, waardoor
de temperatuur wordt gematigd.
Het langgerekte Portugal heeft
een kustlijn met een lengte van
'm 800 kilometer. Moerassen,
lagunes, duinen, kapen, rotsen
en stranden geven de kust een
grote verscheidenheid. De brede
stranden van fijn zand zijn su
bliem en worden op vele plaat
sen beschut door rotsen en dui
nen. Net als bij ons is er een eb-
en vloedwerking. Dankzij een
warme golfstroom is het water
heerlijk om te zwemmen.
Er zijn hotels voor elke smaak
of beurs. Ze zijn schoon, netjes
en bieden genoeg comfort, ter
wijl de bediening altijd uitste
kend is. Er zijn een aantal jeugd
herbergen welke meestal alleen
toegangkelijk zijn voor mannelij
ke leden en trekkers in het bezit
van een internationale trekkers-
kaart. Trekkers beneden de der
tig jaar krijgen reductie.
Campings zijn, op een enkele
moderne na, eenvoudig van op
zet.
Lissabon, de hoofdstad, is een
indrukwekkende oude stad. De
grootste schoonheid is haar lig
ging, aan de oever van de rivier
de Taag en op een aantal heuvel
ruggen. Op een paar hoge punten
zijn uitzichtplaatsen aangelegd
vanwaar je neer kijkt op de hui
zenzee, de haven en de Taag.
Het land kent net als Spanje
stierengevechten. In Spanje
wordt de stier na afloop gedood.
In Portugal gebeurt dat symbo
lisch, met een houten degen.
Hier is het stieregevecht een
schouwspel van behendigheid,
bravour en kleur.
De stier wordt een dag later af
gemaakt, in het abattoir.
De Algarve trekt veel toeris
ten. Deze meest zuidelijke pro
vincie is pas in de zestiger jaren
ontdekt als een echt toeristisch
paradijs. Daama begon de grote
trek naar deze streek en er verre
zen bungalows, hotels, apparte
menten en campings aan de nog
stille stranden. Golfterreinen,
jachthavens en wegen werden
aangelegd en Faro, de hoofdstad,
kreeg een vliegveld. Maar de
kust heeft zijn rust en natuurlij
ke schoonheid behouden omdat
de regering er op toezag dat het
eigen karakter niet werd aange
tast.
Portugal is een schoon land.
De straten zijn schoon en de hui
zen worden op gezette tijden ge
schilderd en wit gekalkt, als ze
niet betegeld zijn. De keuken is
uitstekend en zorgt voor diverse
culinaire verrassingen, vooral
wat de visgerechten betreft. De
enorme sortering wijn- en port-
soorten is onovertroffen. Maar
daar kun je beter afblijven.
E.P.
seerd op dagboekaantekeningen
uit die tijd en helemaal niet moei
lijk geschreven.
Mylène Meester is nu een vlot
te jongedame die allesbehalve op
haar mondje is gevallen. We zit
ten te praten in een kraakpand in
het hartje van Amsterdam. Over
de tijd van vlak voor haar opna
me zegt ze: "Ik liep als een le
vend lijk door de schoolgangen
en had met niemand contact.
Maar ik wilde me pas na mijn
atheneum laten opnemen. Hoe
het me gelukt is mijn diploma te
halen, is mij ook een raadsel.
Oogkleppen voor en oordopjes
in. Ik wilde laten zien dat ik niet
gek was".
In haar boek beschrijft Mylène
heel openhartig het leven van al
ledag op haar afdeling. En dat
was niet gemakkelijk. Op allerlei
therapieën moesten zij en haar
medebewoners voortdurend met
de billen bloot. Ze laatje als lezer
delen in haar verdriet en twijfels.
Maar na verloop van tijd krabbel
je er met haar ook langzamer
hand weer boven op. En je be
grijpt een beetje meer wat er in
iemand omgaat die zich niet
goed voelt.
Mylène begon haar boek te
schrijven toen ze ruim een jaar
met ontslag was. "Ik had het ge
voel dat ik vreselijk veel te ver
tellen had. Maar het was wel
moeilijk. Af en toe zat ik te jan
ken boven de typemachine. Bij
het herschrijven, inkorten en
corrigeren beleefde ik alles weer
opnieuw. Ik ben wel twintig keer
opgenomen!"
Het oorspronkelijke ma
nuscript was ruim 400 dichtbe
schreven pagina's. Twee beken
de uitgeverijen stuurden het met
een koel briefje terug. Die had
den geen belangstelling. De der
de, SUA in Amsterdam, wilde
het graag hebben, maar dan
moest ze het wel inkorten. "Ze
vonden bijvoorbeeld dat ik te
veel mensen beschreef. We heb
ben over elke alinea gekibbeld of
die er wel of niet in moest. Dat
was soms wel triest. Maar het is
er wel beter door geworden. Het
is nu mijn dagboek niet meer,
maar ik sta er wel volkomen ach
ter. Dit boek is wat ik zelf had
willen lezen voor mijn opname.
Dan had ik tenminste het ver
trouwen gehad, dat ik er weer uit
zou komen".
Mylène vindt het helemaal niet
eng er over te praten dat ze in een
inrichting heeft gezeten. Ze
vindt het spannend hoe er op
haar boek wordt gereageerd,
maar ligt er echt niet wakker van.
Ze heeft nog geen concrete plan
nen voor een volgend boek, maar
maakt wel aantekeningen. Maar
het wordt in elk geval niet zo per
soonlijk. "Al dat gegraaf! Daar
heb ik nou wel tabak van. Ik
denk dat het een roman wordt.
Of een theoretisch werk".
GERLOF LEISTRA
'Uit Balans, Twee jaar in ccn psy
chiatrische inrichting; uitgeverij
SUA; 196 pagina's; f 24,90.
VORDEN - De publiciteit na het
uitkomen van de elpee 'Wakker
in een vreemde Wereld' was on
gekend. De Amsterdamse pop
groep De Dijk plukte de afgelo
pen maanden nadrukkelijk de
vruchten van de overstap van
platenmaatschappij Telstar
(Johnny Hoes) naar Phonogram.
Behalve het gebruik van de ver
maarde Wisseloordstudio's bete
kende de transfer ook een per
fecte ingang bij muziekbladen,
kranten, geïllustreerde weekbla
den en zelfs programmagidsen.
"Toen we de vorige albums uit
brachten werd altijd keurig een
persdag georganiseerd. Daar za
ten we dan te wachten, van ne
gen tot vijf. Om vier uur kwam er
iemand van Hitweek binnen en
die bleek dan ook nog op zoek te
zijn naar een andere band", blikt
zanger Huub van der Lubbe te
rug.
door
Erik Hagelstein
Een half uurtje voor een aan
vankelijk wat aarzelend, maar la
ter zeer overtuigend concert zijn
Van der Lubbe en drummer/pro
ducer Antonie Broek best bereid
de verslaggever te ontvangen.
Ook het feit dat diezelfde nacht
nog een optreden staat gepland
vermag de gastvrijheid niet té
temperen. De tevredenheid over
de gang van zaken rond de nieu
we, vierde elpee van de Neder
landstalige groep is groot, zo
wordt duidelijk.
"Die jongens van Phonogram
zijn echte fanatici. Voor het eerst
in ons bestaan zet de verkoop
van de elpee een beetje door. Bo
vendien zijn we erg veel gedraaid
op radio 3". Het singletje 'Mag
het licht uit' werd een hit, 'Dan
sen op de vulkaan' kreeg erg veel
aandacht, maar bereikte de hit
parades niet. De derde single die
van de elpee werd getrokken,
'Pure liefde, echte liefde' flopte
daarentegen weer volledig".
Wakker liggen ze niet van het
beperkte kassasucces, Huub en
Hans van der Lubbe, Antonie
Broek, Pim Kops en Nico Arz-
bach. Eind '81 zetten ze De Dijk
op poten, nadat de meesten en
kele jaren in Stampei hadden ge
speeld. De merkwaardige opris
pingen van de commercie onder
vonden ze aan den lijve, diverse
elpees werden uitgebracht,
waarvan zeker 'Elke dag een
nieuwe hoed' een uitstekend ge
halte had. Fraaie singles als
'Bloedend hart' en 'Binnen zon
der kloppen' kwamen op de
markt. Het gejuich in vakkrin
gen was algemeen, verkopen de
den ze echter voor geen meter.
Het nieuwste album heeft defini
tief bewezen dat De Dijk muzi
kaal en tekstueel tot zeer veel in
staat is.
Verziekt
Optreden, liefst zoveel moge
lijk, daar is het volgens Van der
Lubbe en Broek allemaal om be
gonnen. Het podium, daar kun
nen ze hun energie en inzet nog
het beste kwijt. 'We spelen nu on
geveer vijftien keer per maand
en doen er allemaal nog wat din
gen naast. Je kunt er een beetje
van leven, rijk word je er abso
luut niet van. We kiezen heel bè-
wust voor het contact met het
publiek en de hele rompslomp
erbij. Dat betekent een dure in
stallatie, roadies en dus ook veel
kosten. Aan het eind van de
avond hou je dan per man hon
derd piek over. Als je zoiets te
gen Herman Stok zegt, gelooft
hij je gewoon niet, maar het is
De markt wordt naar de me
iand ingaan. Ze kunnen niet
Ook langdurig studiowerk
brengt de heren niet tot groot en
thousiasme, vertellen ze. "We
hebben de elpee in een maand
opgenomen en dat is lang ge
noeg. Je gaat op den duur op
kleinigheden letten, de muziek
moet gewoon leven. Het beste
wat je met al die knoppen in de
studio kunt doen is er afblijven",
is hun ervaring.
Wat nevenactiviteiten betreft
spant Huub van der Lubbe de
kroon. Hij acteert en is actief in
opera's. De Dijk blijft voor hem
en z'n maten echter het belang
rijkste. Zijn irritatie over de aan
dacht voor nevenzaken ver
woordde hij onder meer in febru
ari 1986, toen muziekkrant Oor
hem vroeg voor een interview,
mede naar aanleiding van zijn rol
in de met een Oscar onderschei
den film De Aanslag van Fons
Rademakers. "Je bent vijftien
jaar met muziek bezig en je hoort
niks. Je speelt een lullig rolletje
van vijf minuten in een film en ze
vallen over je heen".
De muziek van De Dijk laat
zich moeilijk omschrijven, zelf
praten ze over soul en rock and
roll. Ze schrikken overigens ook
niet terug voor een lekkere
blues, maar het blijft allemaal
zeer herkenbaar. Essentieel on
derdeel zijn de teksten van Van
der Lubbe. Vaak zijn het liefdes
liedjes, heel direct en uitgespro
ken teder. Sinds kort vloeit er
ook de nodige maatschappijkri
tiek uit z'n pen, 'Dansen op de
vulkaan' en 'Blanke man', een
karikatuur van de geslaagde za-
kenpief, zijn daar voorbeelden
Domheid
Tot kretologie verlaagt Van
der Lubbe zich echter nooit, hij
vermindert de dreiging vaak
door het. te blijven zoeken in
menselijke relaties. "Ja, dat
klopt. Voor een deel is dat na
tuurlijk een vormkwestie. Het is
op een manier geschreven zoals
je het ook tegen een vriendin
zegt. Maar we hebben ons altijd
al verzet tegen domheid, je hoeft
namelijk niet dom te zijn om
popmuziek te maken. Als je nu
weer hoort over die olielozing op
de Noordzee, ik vind het zo mis
dadig. Hoe haal je zoiets in je
hoofd. De risico's die door men
sen met het leven worden geno
men, vul maar in, kernenergie,
bewapening, milieuvervuiling.
Het heeft altijd met geld te ma
ning van de Amsterdammers
verziekt door al die artiesten die
met tape-acts het land ingaan.
"Ze verdienen een stevige boter
ham, maar met muziek heeft het
niets te maken. Ze kunnen niet
communiceren met het publiek
en zijn als de dood voor reacties.
De band loopt immers door".
met het publiek". (foto gpd»
ken. Dat moet toch beter kun
nen, denk ik dan. Ik wil niet cy
nisch worden en daar heb je el
kaar als mensen voor nodig. Het
antwoord is volgens mij respect,
of noem het voor mijn part lief
de".
Hoe het allemaal precies in
zijn werk is gegaan, zal wel
nooit helemaal duidelijk wor
den. Maar wel lag er plotseling
een besluit dat ministers
dienstauto's mochten kopen
van maximaal 106.000 gulden in
plaats van ruim 60 mille. Er
stak een stormpje van veront
waardiging op. Ministers die
steeds maar roepen dat ieder
een het zuiniger aan moet doen
en die de ene pijnlijke bezuini
ging na de andere aankondigen,
zorgen zelf wel dat ze niets te
kort komen. Mooi stelletje,
daar in Den Haag, was de te
neur van veel reacties.
Wie nu precies heeft besloten
om ministers en staatssecreta
rissen veel duurdere dienstau
to's te geven, is nog altijd on
duidelijk. De meesten houden
het op minister Smit-Kroes
(verkeer en waterstaat, VVD),
maar ook de namen van Nijpels
(milieu, WD) en van premier
Lubbers zelf zijn gevallen.
Maar hoe dan ook; het ministe
rie van verkeer en waterstaat
heeft de dienstwagens onder
zijn hoede, en het voorstel (iets
anders dan het besluit) kwam
in elk geval van Smit-Kroes.
Het vreemdste aan de hele
zaak is echter dat blijkbaar
niemand in het kabinet de felle
reacties heeft voorzien. Wel
licht hadden de ministers ge
hoopt dat niemand het besluit
zou opmerken, maar ze weten
toch ook wel dat in het Haagse
wereldje weinig geheim blijft.
De PvdA nam direct het kabi
net onder vuur, terwijl het
CDA een paar dagen later
Smit-Kroes vroeg het besluit
terug te draaien. Alleen de
VVD liet niets van zich horen.
Smit-Kroes wilde in eerste
instantie van geen wijken we
ten, in tegenstelling tot haar
collega's. Lubbers besloot een
besluit over de aanschaf van
een nieuwe wagen maar even
uit te stellen, terwijl minister
De Korte (economische zaken,
WD) zijn al gekochte nieuwe
dienst-BMW maar weer afbe
stelde. Daarmee werd al duide
lijk dat Smit-Kroes uiteinde
lijk bakzeil zou halen.
Zo gebeurde het ook. Maan
dag kwam Lubbers vertellen
dat de ministers auto's van
hooguit 75.000 gulden mogen
kopen. Want, zo zei hij, 'het
geeft geen pas om in auto's van
meer dan een ton te gaan rij
den'. Maar op de vraag welke
minister nu eigenlijk het be
sluit heeft genomen, gaf hij
geen antwoord. Volgens hem is
de zaak helemaal door ambte
naren afgehandeld en heeft
geen van de ministers er iets
van geweten. Maar waarom had
De Korte dan al een nieuwe,
peperdure BMW besteld? En
waarom verdedigde Smit-
Kroes dan het besluit in eerste
instantie? Wat dat betreft blijft
de zaak een blunder van de eer
ste orde.
SJAAK SMAKMAN
ró.../iet Zijn wdde
en
in het spel i5-2po 'k
Wel deeJkenJ
...kok ï'j ook met n/eten uw
h3d je woib m>pr\ yerkope*? mut
re dwdêw M roim e^i
iveek w
ttiaalo iWjk Gelehcifeeirtf een nieuwe saxrt
Jnwn'd m# je vev/aav... J
(Wordt vervolgd)