India met gemoderniseerde ossewagen de 21ste eeuw in Pü en condoom niet langer taboe in Algerije Achtergrond Oud vervoermiddel economische factor van belang Nederlandse Missieraad verkiest open lidmaatschap PAGINA 2 WOENSDAG 24 FEBRUARI IS) NEW DELHI - Een veelgehoorde klacht over de Indiase premier Rajiv Gandhi is, dat de door hem zo hartstochte lijk nagestreefde modernisering van India vooral ten goe de komt aan de relatief kleine bevolkingsgroep die werk zaam is in de industrie of in de high-tech sector van de eco nomie. Maar voor één project gaat dit verwijt in elk geval niet op: in een aantal door de regering gesubsidieerde insti tuten werken in totaal enkele honderden deskundigen en technici aan de modernisering van de ossewagen, het tra ditionele Indiase vervoermiddel. door Dilip Ganguly/AP De westerling die denkt in elektro nische registratie op tolwegen en katalysatoren zal bij de gedachte aan een ingenieur die zijn kennis uitleeft op een ossewagen een mee warige glimlach niet kunnen on derdrukken. Wie echter de moeite neemt zich te verdiepen in het cij fermateriaal zal snel tot de conclu sie dat de ossewagen voor de India se economie een factor van belang India telt ongeveer 13 miljoen os- sewagens, die worden getrokken door 26 miljoen ossen. Ongeveer twee miljoen wagens worden ge trokken door waterbuffels, kame len, paarden, muildieren of ezels. De ossewagens worden het meest gebruikt in de dorpen op het platte land, waar 640 miljoen van de 800 miljoen Indiërs wonen. Ongeveer drie miljoen wagens worden echter ook in de steden ge bruikt, waar ze het verkeer ophou den en automobilisten soms tot ra zernij drijven. Een nog groter ana chronisme vormen de ossen die MiG-straaljagers naar parades trekken, of satellieten naar lanceer- platforms. Meer dan 20 miljoen Indiërs ver- dienen hun brood met besturen, verhuren of repareren van ossewa gens; dit cijfer is des te sprekender als men zich realiseert dat bij de In diase spoorwegen, de op drie na grootste spoorwegmaatschappij ter wereld, 'slechts' 16,3 miljoen mensen werken. Per jaar verplaatsen de ossewa gens in totaal 20 miljoen ton-kilo- meters vracht; de ossen vertegen woordigen naar schatting 40 mil joen paardekrachten, het equiva lent van 320.000 middelzware vrachtauto's. Zonder ossewagens zou India hiervoor 23 miljoen ton brandstof moeten invoeren, tegen de 17 miljoen ton ruwe olie die nu jaarlijks wordt geimporteerd. "Er is niets grappigs aan ons pro ject," zegt Mittar Pal Dhir, de direc teur van het Instituut voor Wegen- onderzoek in New Delhi dan ook. "Voor ons zijn door dieren voortbe wogen wagens van groot belang." Dhir meent dat het nog wel 50 jaar kan duren voordat India het zon der ossewagens kan stellen. De verbeteringen die aan de wa gens worden aangebracht hebben in de eerste plaats betrekking op de wielen. De houten wielen worden vervangen door luchtbanden, waarmee volgens Rupinder Gupta, een ingenieur van Dhirs instituut, de draagkracht van de ossewagens toeneemt van 1,5 ton tot 2,5 ton. Verder hebben onderzoekers uit de zuidelijke staat Karnataka een geheel uit plastic vervaardigde os sewagen ontworpen en een ban denfabriek in de staat Andra Pra desh produceert ossewagens van aluminium. Een ander voordeel van de osse wagens van plastic of aluminium is, dat hierdoor de behoefte aan hout daalt. Per jaar worden naar schatting 165.000 bomen gekapt om ossewagens van te bouwen. Rupinder Gupta licht verder toe dat men door de ossewagens te mo derniseren ook hoopt de land- bouwproduktie op te voeren, de schade aan de wegen te verminde ren en de ossen een langer leven te gunnen. Voor dit laatste doel zijn de nieu we ossewagens voorzien van ergo nomisch gevormde jukken, die op de plaatsen waar ze op de huid van de os rusten met kussentjes zijn be kleed. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat in veel gevallen de trekossen vroegtijdig de dood vin den tengevolge van de zweren die ze van de oude jukken krijgen. Schade Andere verbeteringen zijn toe passing van springveren, schok- brekers, lagering van de assen, een tuig dat kan worden aangepast aan de grootte van het trekdier en mod- derschrapers om de wielen schoon te houden. Bovendien kunnen wa gens die lange afstanden moeten afleggen worden uitgerust met een voederbak. Vooral het overschakelen op luchtbanden moet een extra bespa ring opleveren, omdat de houten wielen grote schade aanrichten aan de wegen. Volgens Dhir bedraagt deze schade per jaar zeven miljard roepies, ruim een miljard gulden. De Indiase boeren zijn over het algemeen zeer ingenomen met de nieuwe wagens. Jhadu Singh (24) uit het dorp Jharsa, 50 kilomter ten zuiden van New Delhi, vindt het "een uitstekend idee" en een 64-ja- rige dorpsgenoot meent dat men 25 jaar eerder op het idee had moeten komen. De regeringsfunctionarissen die zich met de introduktie van de nieuwe wagens bezighouden be vestigen dat ze een groot succes zijn. Zo groot zelfs, dat de produk- tie ver achterblijft bij de vraag. Kal le Khan, een econoom bij het dis trictsbureau voor plattelandsont wikkeling in Jharsa, zegt dat hij maar 16 wagens heeft gekregen, Een moderne ossewagen op luchtbanden. India telt ongeveer 13 miljoen van dergelijke vervoersmiddelen. maar al 200 aanvragen heeft. Ook zigeuners hebben belangstelling voor de wagens, maar zij maken voorlopig geen kans, omdat het project voor de boeren is bestemd. De grote vraag wordt mede ver oorzaakt doordat de regering op de AP) aanschaf van een wagen 35 procent subsidie verleent. Een moderne houten wagen kost afhankelijk van de uitvoering ongeveer 500 tot 900 gulden, een plastic of aluminium wagen 25 procent meer. De enigen die er bekaaid afko men zijn de ezels. De wagens voo:. alle soorten trekdieren worden ver beterd, behalve voor hen. De hoe veelheden vracht die een ezel ka' vervoeren zijn namelijk zo kleir dat voor deze dieren de investering niet rendabel is. DEN HAAG - Volgens Aïcha Barkl, secretaris van de nationale Algerijnse vrouwenbond, kan er in Algerije geen televisieprogramma over geboorteplanning worden uitgezonden, of de volgende dag staan er mannen en vrouwen bij apothekers en bij de 'bureaus voor de bescherming van moeder en kind' op de stoep om voorbehoedsmiddelen te kopen. Sommigen leggen zelfs honderden kilometers af, om vervolgens te horen dat de pil 'op' is of de uiterste verkoopdatum is gepasseerd. In een interview met het steeds openhartiger partij- weekblad 'Algérie Actualité' constateert Barki dat Algerije wat geboorteplanning betreft 'de schaamte voorbij' ls: er mag over gepraat worden. Of beter, er mag wéér over gepraat worden. door Anneke van Ammelrooy/ANP Algerijnse vrouwenorganisaties hebben het jarenlang niet gemak kelijk gehad. Op 9 en 10 januari van dit jaar hielden ze voor het eerst in de geschiedenis van Algerije een grote conferentie dikke rappor ten, verontrustende cijfers over de geboortegroei en soms treurige ge tuigenissen van vrouwen en man nen over de dagelijkse praktijk. Een voorbeeld: er zijn niet te wei nig voorbehoedmiddelen omdat de regering de import beperkt, maar omdat de distributie van medicij nen te wensen overlaat. Een deel neemster aan de conferentie: "Wij hebben liever dat de middelen snel worden afgeleverd, omdat de con sumptiedatum al verstreken is als ze bij ons aankomen." Algerijnse ministers nemen steeds vaker openlijk ooit-taboe- woorden als condoom, pil en spi raaltje in de mond. "Dat is belang rijk", zegt Aicha Barki. "Men geeft eindelijk toe dat geboorteplanning een cruciale kwestie is. In de klein ste uithoeken van het land wordt Vrouwen strijden voor gezinsplanning en betere status het op openbare vergaderingen aan de orde gesteld. Ik kom zelf uit het binnenland van Algerije. Enkele ja ren geleden was er ongeveer een topberaad in de familie nodig om te bepalen of het wel nodig was dat je voorbehoedsmiddelen ging ge bruiken. Nu beslist het echtpaar. En je hoeft je niet voor je probleem te schamen, erover praten mag". Geboorteplanning is noodzake lijk geworden in een land waar driekwart van de bevolking onder de dertig en de jeugdwerkloosheid het spook van deze tijd is. Maar te gelijk wil de regering geen voedsel geven aan de 'islamisten', de jonge generatie orthodoxe moslims voor wie de positie van de vrouw het breekpunt vormt van hun me ningsverschillen met het ministe rie voor religieuze zaken en met de rest van de regering. Op veel punten heeft de regering aan de islamisten toegegeven. Vooral omdat er onder de bevol king veel behoefte was aan 'reli gieuze wederopbouw' na jaren van Frans kolonialisme en van onder drukking van de Arabische taal en de islam. Na de verwoesting van moskeëen voor en tijdens de be vrijdingsoorlog wilde het volk weer een vrije geloofsexpressie in de eigen voertaal. Op een bijna historische confe rentie van de staatspartij FLN (Front de Libération National) eind vorig jaar, werd weer eens bezwo ren dat de Algerijnse onafhanke lijkheidsoorlog ook 'uit naam van de islam' is gevoerd en dat 'de is lam een religie is die zich steeds weet aan te passen aan de eisen van zijn tijd'. "Maar kunnen de mos lims dat ook?" was de vraag aan het zeer verdeelde publiek. Volgens de regering en Aïcha Bakirs vrouwen bond is geboorteplanning volgens de koran niet verboden. Barki: "Het probleem bestond al in de tijd van de Profeet. Verschei dene passages waarin vrouwen worden opgeroepen hun gezond heid en de harmonie in het gezin in stand te houden, bevestigen dat. Het ging er tijdens onze conferen tie in januari niet om, vast te stellen of geboorteplanning een zonde is of niet, die kwestie is al geregeld in de koran. We wilden praten over de toekomst en acties uit werken waarvan het verloop nauwlettend wordt gevolgd". Teleurgesteld De vrouwenbond is blijkbaar niet van mening, zoals vele Alge rijnse intellectuelen, dat de Alge rijnse staat als antwoord op het 'fundamentalisme' beter een schei ding van 'kerk' en staat kan nastre ven en dus de handen aftrekken van alles wat met de islam te ma ken heeft. Jarenlang hebben de door de overheid betaalde predi kers - imams - in de moskeeën be halve de islam ook het regeringsbe leid uitgedragen. De kleine zelfstandige imams die door heel de Arabische wereld toe ren, vinden een gretig gehoor on der degenen die na de onafhanke lijkheid welvaart en gerechtigheid van de regering verwachtten, maar in hun verwachtingen werden te leurgesteld. Deze kleine zelfstandi gen zetten zich af tegen de officiële predikers in staatsdienst. De moskeeën die de regering na de oorlog zo ijverig heeft gebouwd (in 1962 - het jaar van de onafhanke lijkheid - waren er 164 moskeeën op 640 synagogen en 240 kerken) zijn vaak leeg, terwijl de soms ge ïmproviseerde moskeeën van de onbezoldigde predikers hier en daar propvol zitten. Tegenstanders van geboortebeperking bevinden zich echter onder beide soorten imams. Aïcha Barki: "Wij vinden dat het ministerie voor religieuze zaken het godsdienstig onderwijs moet verbeteren en waakzamer moet zijn, met name wat betreft de pre ken op vrijdag. Er zijn imams die precies het tegenovergestelde van de koran preken. Die verbergen zich achter de islam terwijl ze ach terlijke ieeën uit dragen. Ze zeggen dat geboorteplanning verboden is en dat er niet naar mensen als ons geluisterd moet worden." Vrouwen Al enkele jaren wordt er tijdens inentingscampagnes voor kinde ren met Algerijnse moeders over geboorteplanning gepraat "in een taal die de vrouwen kunnen begrij pen", zegt Barki. "We hebben het niet over de pro blemen van de staat, maar over die van hun gezin, over de noodzaak je leven anders te organiseren om be- ter, gezonder te leven. Maar ge boorteplanning is geen exclusief vrouwenprobleem, zoals het Arabi sche woord voor geboorteplanning 'el wiladet' suggereert. Wij hebben het liever over 'gezinsplanning'. Vrouwen moeten ook niet de schuld van de overbevolking krij gen en de overbevolking moet niet probleem nummer één van het land worden en de oorzaak van al les wat mis gaat". De partijsecretaris van de FLN. had het woord 'wiladet' gebannen uit het werkdocument waarover tijdens de geboorteplanningscon- ferentie werd gedebatteerd. Maar de vrouwenbond, een massa-orga nisatie van de partij, wil natuurlijk meer. Vooral omdat er blijkbaar partijfunctionarissen zijn die de boel opzettelijk saboteren. Barki: "Het ministerie van ge zondheidszorg heeft 1.900 bureaus voor geboorteplanning uit de grond gestampt, maar deze 'bu reaus voor de bescherming var. moeder en kind' beschikken vaak over onvoldoende mensen en mid delen. We willen een betere contro le op de uitvoering van program ma's. De vrouwenbond zal eind 1988 bekijken, wat er is gebeurd! We hebben niks aan dikke gede tailleerde rapporten elke vier, vijl jaar. Alleen regelmatige controle is doeltreffend. Iedereen moet duidej lijk zijn verantwoordelijkheden, kennen en er moeten sancties zijn voor degenen die hun werk nief goed hebben gedaan". Voetbal Hoe breed de consensus in Alge rije is voor maatregelen tegeij 'mensen die hun werk niet goec^ doen' op het gebied van geboorte planning is nog de vraag. Barki be klaagt zich over de zwakke weer klank die de conferentie in de Alge rijnse media had. "Als geboorteplanning werkelijk1 vóór ons Algerijnen zo'n cruciale kwestie is, hoe moet je dan dat ge brek aan interesse bij de media ver klaren? Op de televisie waren tege lijkertijd uitzendingen, herhalin gen nota bene, waarin welwillend aandacht werd besteed aan de ge moedstoestand van onze voetbal lers en de kopzorgen van de trai ners... voor én na de wedstrijd". Oi zoals een Algerijnse vrouw laatst ironisch tijdens een debat over de problemen van adoptie onder isla mitische wetgeving opmerkte: "Het voetbal is de enige westerse uitvinding die de imams niet dur ven te kritiseren". "Het voorbeeld van de geïndus trialiseerde landen, die landen vanj bejaarden zijn geworden, leert ons dat we niet van het ene uiterste in' het andere moeten vervallen", zegt Barki. "Maar er moet een even wichtige situatie worden gevon den, geboorteregeling moet er zijn." En, voegt ze er als een soort oorlogsverklaring aan de heren vanl de televisie - en andere heren - aan toe, "dat betekent onvermijdelijk de verplichting om de maatschap pelijke status van de verbeteren". Wi VOOl derr gele wijs ond leer reki Fr Ei H Met bisschop Bomers (Haarlem) als voorzitter kan de Nederlandse Missieraad wel akkoord gaan, maar de eis van de bisschoppen dat al leen bisschoppelijk goedgekeurde organisaties in de raad kunnen deelnemen en bestuursleden door de bisschoppen moeten worden benoemd, gaat de raad te ver. Het bestuur wil graag een open lid maatschap. De bisschoppen kunnen moei lijk anders, gezien de verplichte aanpassing tfan de Missieraad aan het nieuwe kerkelijk wetboek, zei secretaris A. N. van Elven van de raad. De beslissing of organisaties zoals het Bureau voor Internatio nale Solidariteit in Roermond en het Missionair Centrum in Heerlen beide niet erkend door de bis schoppen - nog langer lid kunnen zijn van de raad, is nu aan het alge meen bestuur. Van Elven verwacht wel, dat het bestuur toch akkoord zal gaan, "omdat er andere manieren zijn waarop niet-erkende organisaties ,aan de Missieraad kunnen deelne men". Mocht het bestuur geen ge hoor willen geven aan de bisschop pelijke eis, dan ontstaat er, volgens Van Elven, een 'heel moeilijke situ atie'. In de Missieraad werken bijna al le rooms-katholieke instanties voor missie- en ontwikkelingswerk samen. Men is bang dat de raad na de veranderingen nog slechts ad viesorgaan voor de bisschoppen wordt. Ook bestaat de vrees dat het de bisschoppen eigenlijk gaat om aanpassing van de 'progressieve koers' van de raad. Zondag van de arbeid. De Dienst in de industriële samenle ving vanwege de Kerken (DISK) heeft de aangesloten kerken ge vraagd, op zondag 1 mei weer bij zondere aandacht te schenken aan de arbeid. Als thema wordt dit jaar voorgesteld: 'Moderne techniek, vragen bij de vooruitgang'. In een aanbeveling namens de Raad van Kerken zegt secretaris ds. W. R. van der Zee, dat de ont wikkelingen van de techniek de mensheid voor de vraag stellen of wij de aarde nog kunnen beheren. "De kerken staan nog wat onwen nig tegen dergelijke vragen aan te kijken". In de bijbehorende brochure wordt opgemerkt, dat te genover verlichting van de arbeid werkloosheid en milieuproblemen staan. Het is niet waar, dat gewone mensen machteloos zijn om iets te doen tegen uitwassen van de tech niek. "De verleiding is groot dat maar aan de 'deskundigen' over te laten. Wij moeten ons afvragen of we de techniek ondergeschikt wil len maken aan de ethiek. Niet alles wat kan is toegestaan". De brochure wordt in een oplage van 13.000 exemplaren in de ker ken verspreid. Kind en avondmaal Als een besluit van een kerke lijke instantie niet binnen dertig dagen wordt aangevochten, is het onaantastbaar. Dat eist de rechts zekerheid. Op die grond verklaarde de lan delijke commissie voor de behan deling van bezwaren en geschillen in de Hervormde Kerk een klacht van een Zoetermeers gemeentelid tegen toelating van kinderen tot het avondmaal niet ontvankelijk. De kerkeraad van de betrokken wijken had al in mei 1983 in princi pe besloten, het avondmaal open te stellen voor de hele gemeente. In twee van de drie wijken die onder verantwoordelijkheid van deze kerkeraad vallen, was het besluit al uitgevoerd, maar de derde wijk - waartoe klager behoort begon er in juli vorig jaar pas mee. Toen ook ging dit gemeentelid met zijn be zwaren naar de provinciale com missie. Klager voerde aan, dat het kerke- raadsbesluit in strijd is met de kerkorde, die deelneming aan het avondmaal met zoveel woorden be perkt tot de belijdende lidmaten. De provinciale commissie gaf hem in eerste instantie gelijk, maar de generale (landelijke) commissie denkt daar toch anders over. Kla ger had zijn bezwaren direct in 1983 moeten indienen, binnen der tig dagen. De wijkraad waaronder klager valt, heeft als commissie van de kerkeraad niet anders ge daan dan het principebesluit van 1983 uitgevoerd. De commissie verwijst ook nog naar een rapport van het synodebe- stuur uit 1974, bestemd voor classi cal (regionale) vergaderingen en plaatselijke kerkeraden, dat deel neming van gedoopte jongeren aan het avondmaal niet uitsluit. "Hier uit blijkt, dat volgens het modera- men (bestuur) van het hoogste or gaan van onze kerk, ondanks dui delijke bepalingen in de kerkorde, gezinscommunie mag worden ge- praktizeerd". Herdenking Romero. De lan delijke herdenking in ons land van de Salvadoraanse bisschop Oscar Romero (op 24 maart 1980 tijdens een eucharistieviering door een rechts doodseskader vermoord) is dit jaar op zaterdag 26 maart in de Janskerk aan het Janskerkhof in Utrecht. De dag begint met een discussie bijeenkomst van half 11 tot 1 uur. Men kan zich hiervoor aanmelden 'bij het Centraal Missie-Commissa riaat ('Romero-overleg') in Oegst- geest, 071-171771. Na een informa tiemarkt om 1 uur begint om 2 uur een viering met medewerking van bisschop Arturo Lona Reyes uit Mexico en vertegenwoordigers van het mensenrechten-comité uit El Salvador. In de kerk wordt een tentoon stelling ingericht over de vermis ten in Latijns-Amerika onder de ti tel 'Levend werden zij ons afgeno men, levend willen wij ze terug". De herdenking wordt om 4 uur be sloten. Beroepen Hervormde Kerk: aangeno men naar Moerkapelle J. W. van Estrik Mastenbroek, de benoe ming tot vicaris in Utrecht (Ka naleneiland) kandidaat mevrouw R. Oldenboom Amsterdam. Gereformeerde Kerken: beroe pen te Sleeuwijk M. de Geus West maas; aangenomen naar Nieuwe- gein (deelwerk) kandidaat me vrouw H. C. Pasterkamp Amster dam. Met vut. De bekende dr. O. Ja ger, hoofddocent aan de theologi sche universiteit van de Gerefor meerde Kerken in Kampen, hoopt in april 60 jaar te worden. Hij heeft meegedeeld, gebruik te zullen ma ken van de regeling tot vervroegde uittreding. Na predikant te zijn geweest in Vrouwenpolder (Z.), Almelo, Haar lem en Hilversum, werd Jager in 1973 benoemd aan de predikanten opleiding in Kampen, toen hoge school, nu universiteit. Hij heeft er behoefte aan, met één onderwerp langere tijd te kunnen bezig zijn, en daarom kiest hij voor de vut. Nü moet hij zijn tijd verdelen tussen preken, boeken, artikelen en colle ges. Dovendominee met vut. Ook de hervormde dovenpredikant F. A. L. Franken in Zeist gaat met de vut. De afscheidsdienst is op 20 maart in de Nieuwe Kerk aldaar. Er wordt een tv-opname van gemaakt die om kwart over 4 begint en ruim 40 minuten duurt. De tv-uitzending is op 24 april om kwart over 4 op het nieuwe net Nederland 3. Ds. Franken, die ook hervormd predikant in Woubrugge is ge- w weest, heeft veertien jaar in het dovenpastoraat gewerkt. Er komt voor hem een opvolger, maar het is nog niet te zeggen wie. Brazilië. De Rooms-Katholie- ke Kerk in Brazilië is de Vastentijd begonnen met een landelijke cam pagne tegen discriminatie van zwarten. Het is dit jaar 100 jaar geleden dat de slavernij in dit land werd afge schaft. "Maar", zegt aartsbisschop Arns van Sao Paulo, "de meeste zwarten hebben de slavernij slechts voor discriminatie ver ruild". "Nog steeds zijn er weinig zwarten op hogere posten in poli tiek, economisch leven en kerk. Vijf eeuwen achterstelling hebben hun tol geëist".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2