Hoe zal Oegstgeester middenstand de dreun verwerken?. PAGINA 2 GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 20 FEBRUARI 1988 De gereformeerde leer. Aleid Schilder (38), dochter van een vrij gemaakt-gerefor meerd hoogleraar in Kampen, speurt in een boekje ('Hulpe loos maar schuldig') naar het verband tussen neerslachtig heid van mensen en hun al of niet verdwenen gerefor- meerd geloof. Niet dat er tus sen menselijke depressie en deze religie een rechte lijn zou lopen, maar hoe komt het dan dat mensen neerslachtig wor den terwijl ze bewust gerefor meerd zijn en dat die stemming ook uit dat geloof is te verkla ren? Want laten we eerlijk zijn, volgens een bepaalde uitleg van die leer is de mens nietig en slecht, geneigd tot alle kwaad, onbekwaam tot enig goed. Slechts een klein getal wordt uitverkoren. Goede dingen worden de mens alleen uit genade geschonken, waarbij geen enkel gevoel van voldaanheid of trots past, en voor tekortkomingen en mislukkingen is hij zelf verant woordelijk. God eist van de zon daar vervulling van een onvervul bare wet. Aleid Schilder kon met dit stren ge geloofstype niet uit de voeten. Zij raakte dat geloof kwijt, maar via de oosterse mystiek kwam ze zelf later toch weer bij bepaalde gere formeerde grondprincipes uit. In haar stagetijd als studente psycho logie in Groningen sprak ze vaak met cliënten van orthodox-protes- tantse inslag, die bijna allemaal vonden dat er helemaal niéts aan hen deugde. Ze wisten nog wel te behoren tot een groep waarmee God op een of andere manier te ma ken wilde hebben, maar daarnaast voelden ze zich door en door zon dig. Vooral streng-gereformeerde vrouwen bleken in een diepe put te zitten. Aleid Schilder nu leidster van een consultatiebureau voor alcohol en drugs kreeg na de verschij ning van haar geruchtmakende boek te horen, dat ze haar stelling dat depressies meer bij gerefor meerden (van allerlei snit) voorko men dan bij anderen, onvoldoende had onderbouwd. In een later in terview erkende zij, dat er altijd meer oorzaken zijn van neerslach tigheid. Maar de vraag blijft wel hoe het één (gereformeerd) het an der (depressie) niet kan voorkó men, ja zelfs kan bevorderen. Als door het geloof twee of drie men sen neerslachtig worden, zijn dat er twee of drie te veel. Helpen Voor de Amsterdamse predikant en theoloog dr. A. A. Spijkerboer waren de publikatie 'Hulpeloos maar schuldig' van Aleid Schilder en alle emotie daaromheen aanlei ding om de 'gereformeerde leer' SPIJKERBOER ...veel water door de Rijn.... eeuwen geleden onder woorden werd gebracht nog knettergek' (uitgeverij J. H. Kok, Kampen). Spijkerboer voelde zich daartoe gedrongen "omdat die leer schade kan aanrichten in het leven van mensen". "Maar wij zouden daar nooit aan begonnen zijn als we er niet van overtuigd waren, dat een denken vanuit het middelpunt van deze leer -— namelijk dat God ons in Jezus Christus bevrijd heeft uit de macht van de zonde mensen kan helpen. Bijvoorbeeld als je in donkere schachten terechtkomt zonder dat mensen je nog kunnen bereiken". Zo althans heeft Spijkerboer de gereformeerde leer ervaren. In te genstelling dan tot Aleid Schilder, wier moeder vrouw dus van de Kamper vrijgemaakt-gereformeer- de hoogleraar evenmin met dat 'strenge geloof kon leven. Gerefor meerd (bedoeld in de oorspronke lijke en breedste zin), zegt de Am sterdamse predikant-schrijver, is die kerk die leeft bij het feit dat God in Jezus Christus de mensen genadig is, dat Hij dat in zijn Woord bekendmaakt en dat Hij door zijn Geest die genade werkzaam laat worden in het leven van mensen. "De gereformeerde leer is voor mensen in de zestiende eeuw die schipbreuk leden op de boeteprak tijk van de Rooms-Katholieke Kerk, een enorme opluchting ge weest. Ze heeft hen geholpen een nieuw leven te gaan leiden". Maar er is sindsdien veel water door de Rijn gestroomd. "En er is veel met de gereformeerde kerk gebeurd. Ze viel in nationale kerken uiteen en in afzonderlijke landen onder ging ze de ene scheuring na de an dere". Daarbij heeft de leer, met al haar eenzijdige, subjectieve en kerkse interpretaties, een noodlot tige rol gespeeld. Spijkerboer stipt in zijn boek bestemd voor niet-theologen heel wat aan. Over de hervormers en hoe het verder ging, over zonde, wet, gebed, geweten, oordeel en dienst, over Gods bewogenheid,, uitverkiezing en alverzoening, over Israëls rol in de geschiedenis en... over menselijke gevoelens. Met be trekking tot dat laatste: "De be schuldiging dat gereformeerden gevoelsarm zijn is in haar alge meenheid ongegrond, maar er is toch wel iets van waar". Samenstelling van deze pagina: S.J. de Groot Natuurlijk werpt de schrijveri een blik op de reformatorische be lijdenisgeschriften. "Je moet wel geschoold zijn om de 'muziek' in de Dordtse Leerregels te horen. Bij de Heidelberger Catechismus kun je; vragen stellen, maar iedere keerj stuit je toch weer op uitspraken waarvan je zegt: dit heeft, ook na vier eeuwen, nog niemand de op. stellers nagedaan. Maar in de Ne-j derlandse Geloofsbelijdenis vind' je uitspraken die je eenvoudig niel kunt nazeggen". Christenen moeten niet hun be lijdenis geloven, maar hun geloof belijden. Bij dat laatste kunnen de; geschreven belijdenissen helpen,, meent dr. Spijkerboer, al was het maar om te voorkomen dat de 'leu zen van de dag' tot 'het belijden van de kerk' worden verheven. "De be lijdenis van de oude kerk laat je zingen over wat God in Jezus Christus geeft. Die van de Refor matie maakt je wegwijs in de bij bel. En de Theologische Verklaring van Barmen (1934) helpt je de weg te vinden in de geschiedenis van deze eeuw". Nee, is Spijkerboers conclusie,; de gereformeerde leer is zo gek nog niet. In plaats van er knettergek van te worden kan ze nog altijd een opluchting zijn. Zelfs mensen die het er benauwd onder krijgen, kun nen er nog wel iets van hun gading in vinden, denkt hij. Dan hangt het er wel van af, hoe die leer wordt opgepakt, uitgelegd en toegepast en in verband ge bracht met wat mensen vier eeu wen later zelf ervaren. Want het isj nog altijd de letter die doodt (depri meert) en de geest die levend' maakt. Gaan we alle christenen van Oegstgeest oproepen om samen de Vastentijd m te gaan, de Veer tigdagentijd tussen Aswoensdag en Paasnacht? Twaalf mensen uit verschillende kerken gaven aan de oproep van pastor D. Kos ter van de rooms-katholieke pa rochie gehoor om op een avond met hem hierover van gedachten te wisselen. Het resultaat was po sitief. Afgelopen Woensdag gin gen de predikant R. E. da Costa en pastor Koster samen voor in een dienst in de Sint Willibrord- kerk. De (met pastoor Koster) der tien deelnemers aan het voorbe reidende overleg spreken in het 'Oegstgeester Kerkblad' de hoop uit, dat velen de stap toch eens wagen en veertig dagen de sober heid tot metgezel kiezen. H. Visch, R. Rieter, A. Grijns, B. Aparicio, L. de Goede, J. Slag molen, R. Paulsen, L. V. Nijnan- ten, C. Bekker, J. van Linden, G. Schwencke, R. de Laat en pastor Koster roepen alle christenen van Oegstgeest op tot vasten in deze veertig dagen. "Veertig is een 'heilig' getal. Noach dreef 40 dagen rond in de ark. Mozes was 40 dagen op de berg Sinaï. Elia liep 40 dagen en nachten naar diezelfde berg toe in barre nood, en Jezus was 40 dagen in de woestijn. Ook het joodse volk zwierf 40 jaar door de woestijn". "Maar de diepste symboliek ligt verankerd in het leven zelf. De mens ontstaat in 40 weken. 'Veertig' geeft de tijd aan die no dig is voor de geboorte van iets nieuws. Voor deze nieuwe ge boorte moet een mens zich beke ren, zich omkeren, een ander le ven gaan leiden. Daarvoor moet je jezelf flink aanpakken. Je zult je dingen moeten ontzeggen, boete moeten doen. Dat zuivert en maakt een mens ontvankelijk voor gebed en bezinning. Het schept ruimte in je voor de we reld buiten jezelf. Je kijkt anders naar je omgeving en hoort hoe de wereld kreunt en steunt. Dan sta je op en zegje: wat kan ik doen?" De Oegstgeester groep geeft voor het gezamenlijk vasten geen richtlijnen. "Elk mens zal zelf moeten uitmaken wat hij aanpakt. Voor velen zal het een keuze zijn voor soberheid. Bijna vanzelf zit hieraan vast, dat we weggeven wat we zo overhou den. Anderen zullen ruimte ma ken voor bezinning en gebed. Voor zo'n regelmatig gebeds halfuur heeft een mens de steun nodig van een goed boek. Dat kan de bijbel zijn". Een andere mogelijkheid heeft te maken met je houding tegenover anderen. Moet ik hierin veranderen? Zou het niet goed zijn zieken te be zoeken of gastvrij te zijn en elke week iemand thuis te ontvan gen? Hoe ga ik met de dingen (milieu bijvoorbeeld) om?" En als al deze suggesties be voogdend overkomen, dan zeg gen de dertien van Oegstgeest: "Stap er dan maar overheen en ga uw eigen gang". Overigens maakt pastor Kos ter zich wel een beetje zorgen over de plaatselijke midden stand in deze vastentijd. Uit zijn eigen parochiebericht: "Hoe zul len zij de dreun verwerken van de sterk verminderde koopdrang in die veertig dagen? Hopelijk zullen ze na Pasen hun schade weer kunnen inlopen!" Flessen wijn Toen dr. G. Faf ié (Soest, 73 jaar, luthers predikant) las hoe de lutherse gemeente in Zeist pro beert de financiële touwtjes aan elkaar te knopen, wreef hij zich wel even de ogen uit. In Evange- lisch-Luthers Kerkblad: "Hoe iemand reageert op waar schuwingen tegen alcoholge bruik is voor ieders persoonlijke verantwoording, maar als de lu therse gemeente in Zeist, die al tijd zo'n goede naam in onze kerk had, propaganda maakt voor al coholhoudende drank door on der haar eigen naam flessen wijn te koop aan te bieden, dan roept dat toch wel bedenkingen op". "Terwijl de overheid er veel aan wil doen om de reclame op dit terrein terug te dringen, lijkt de kerk zich daar niet achter te scharen. En toch zou juist zij, uit bewogenheid met de slachtof fers, voorop moeten gaan met waarschuwen. Natuurlijk zal wel weer worden gezegd dat men zelf moet beslissen, maar met dit aanbod wordt wel de suggestie gewekt dat de christelijke ge meente het allemaal zo ernstig niet neemt. Hopelijk vindt Zeist een meer creatieve oplossing voor het geldgebrek!" Buitenstaanders vragen zich vaak af of het in de Amsterdamse Bijlmermeer wél redelijk leven is. "Ja hoor, dat kan heel goed", zeg gen vier gereformeerde kerkle den in gesprek met het blad 'Kerkinformatie'. "Ik heb hier wortels gekregen en ben vergroeid geraakt met de wijk", erkent diaken Nel Vente. "Het leven in de Bijlmer is vooral boeiend omdat het zo anders is. Bijna veertig nationaliteiten zijn vertegenwoordigd in dit zuid oostelijk deel van Amsterdam. Die veelkleurigheid zou ik er gens anders missen". Predikant Piet Vliegenthart vult aan: "Het is daar zo wit en zo saai". Oorspronkelijk was de wijk bedoeld voor wat sjieker pu bliek. De grote kentering kwam toen de Surinamers er binnen stroomden en vele anderen zich genoodzaakt voelden de nieuwe stad te ontvluchten. Er ontstond een leegstand van 35 procent. Die is inmiddels weer geslonken tot 10. Maar de doorstroming Voor velen is vasten een keuze voor soberheid. blijft enorm. Zo liep de gerefor meerde kerk terug van 900 naar 350 leden. "Het is voorgekomen", vertelt kostersvrouw Mentink, "dat op ëén zondag zeven kinderrijke echtparen afscheid namen. Ik heb hier heel wat tranen liggen". De kerkelijke gemeente is te klein voor grote taken. Die wor den dan ook gezamenlijk aange pakt door een contactraad van kerken. Zo komt er in april een pastoraal-diakonaal centrum ('Bijlmerduif) in het nieuwe win kelcentrum 'Amsterdamse Poort'. Bedoeld voor mensen die met hun ziel onder de arm lopen of behoefte hebben aan een praatje en een beetje rust. Bij het verlaten van het kerke lijke onderkomen was voor Bert van der Kruk van het blad 'Kerk informatie' de gezelligheid op eens weg. "Het kerkgebouw neemt een symbolische plaats in in de Bijlmer samenleving: weg gedrukt in een donker hoekje on der een parkeergarage. De volge- kalkte muren en urinedampen geven je een ongemakkelijk ge voel. Dat gelukkig verdwijnt als Zingen in Indonesië Nederlanders die in Indone sië naar een protestantse kerk gaan, horen daar melodieën die hen terugvoeren naar het verre Nederland, tot en met de bundel van Johan de Heer. Wie geluk heeft, vindt op de orgellessenaar het koraalboek van J. Worp, een boek waarmee generaties kerkor ganisten in Nederland zijn groot gebracht. Het zendingsblad 'Vandaar' sprak met Jan Pasveer, musicus in Zaandam, die tijdens een werkbezoek aan Indonesië er voer hoezeer die muzikale ver wantschap tussen de kerken ginds en hier op prijs wordt ge steld. De dirigent-organist-com ponist leidde in Jakarata diverse workshops en ontmoette daar een leergierig publiek. "Je vindt het eigenlijk een beetje jammer als je wordt ge vraagd om in dit land dingen van de Nederlandse kerkmuziek te komen overdragen. Je bent ge neigd te zeggen: mensen, jullie hebben je eigen cultuur, probeer binnen die kaders te werken". "Maar dan wordt je al gauw duidelijk gemaakt, dat zo'n hou ding niet eerlijk is. Wij in Neder land hebben een grote ontwikke ling doorgemaakt op muzikaal gebied. Waarom, zo vragen Indo nesiërs, moeten wij dan blijven steken in de geschiedenis en gunnen jullie ons niet eenzelfde ontwikkeling? Ze hebben daar natuurlijk volstrekt gelijk in. En daarom heb ik ook van harte din gen meegenomen uit mijn eigen koorpraktijk om met koren in Indonesië te zingen". Intensief contact had Pasveer in Jakarta met de predikant Har ry van Dop, die veel heeft gedaan voor de Indonesische psalmbe rijming van 1986 en koorzettingen van de psalmen. Het Indonesi sche Liedboek bevat 478 liede ren, bestaande nummers, maar ook nieuwe. Pasveer: "Je kunt de geringe middelen niet aan de kwaliteit'van dit liedboek zien". De stichting voor de kerkmuziek in Indonesië heeft één grote wens: de oprichting van een op leidingsinstituut voor kerkmu ziek. Pasveer heeft de plannen daarvoor uitvoerig besproken. Hij heeft kennis naar Indone sië meegenomen, maar anders om kwam hij onder de indruk van de grote persoonlijke betrok kenheid van Indonesische koor leden bij wat ze zingen, het sa men uiting geven aan wat je ge looft, de betekenis van de mu ziek in de kerk en de hele sfeer van de gemeenschap. "De men sen daar durven hun mond nog open te doen. Wat bij ons uitzon dering is, bijvoorbeeld Urk, is daar gewoon". Geloofwaardig Al lezend wat de paus vorige maand tot de Nederlandse bis schoppen in Rome heeft gezegd, werd het professor P. Leenhou wers capucijnduidelijk, dat de eenheid onder gelovigen vooral tot stand moet worden gebracht door het onverkort verkondigen van de waarheid zoals uitgelegd door het kerkelijk leergezag. "Met andere woorden: door de een stemmige aanvaarding van de geloofsleer van de kerk zal de een heid, die er nu kennelijk niet is, terugkeren". Leenhouwers in 'De Roerom' (nieuws-, service- en communicatieblad ten dienste van de parochies in het Bossche bisdom): "Heel veel goedwillende en ge lovige medemensen hebben van een 'geloofwaardige kerk' toch een ander idee. Bij mij groeit de overtuiging dat 'geloofwaardig heid' ook gemeten en beoordeeld kan worden aan de hand van de vraag in hoeverre de kerk aan sluiting probeert te zoeken bij het feitelijke leven. In hoeverre worden vragen, onzekerheden, twijfel, irritatie, nieuwe ervarin gen, waardenverschuivingen se rieus genomen? In hoeverre pro beert de kerk trouw te zijn aan mensen die in dat vaak zo on overzichtelijke hedendaagse be staan niet in de eerste plaats be hoefte hebben aan een leer die ze overigens wel kennen maar aan een boodschap. Een visie die hen in staat stelt om zowel dicht bij Christus en Zijn evangelie te blijven als mens van deze tijd te zijn". Professor Leenhouwers doelt op een eenheid en verbonden heid van 'zoekende mensen', ge lovigen "die vanuit het verleden niet alles kunnen weten voor he den en toekomst omdat die in veel opzichten zo verschillen van dat verleden". Kritische groepen ziet hij niet als 'tegenstrevers van de bisschoppen', maar als 'bond genoten', "één in eenzelfde be wogenheid om een geloofwaar dige kerk". LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk Marekerk 9.45 ds. Stam, Ter Aar, 12 studentenekklesia, 5 ds. Kooien, IJsselstein; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Koolstra; Oecumenische ge loofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 9.30 en 11.15 pastoor v. Well; Bethle- hemkerk (Driftstr.) 10 ds. Hortensius, gez. dienst; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Wolthaus, Zoeterwoude, 5 ds. Hortensius; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Nauta, mmv Emoenakoor; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Wijk 'Stevenshof zie na geref. kerk. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds.v. Bei- num. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. D. W. Gesink, Noordwijk. Endegeest zie Oegstgeest. Geref Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Suri- namestr.) zie Bethl.kerk; Oude Vest 10 ds. Al- blas; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrij dingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groen hoven 10 hr. J. v. Wallinga, L.dorp; Merenwijk zie herv. gemeente. Wijk Stevenshof, ge bouwtje 'Dijkhof' (Rijndijk) 10 kand. M. R. Lim burg-Klokke. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds. Heida, 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steen- schuur) 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijrt) 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds. Koek. Baptistengem. (Petrakerk, Surina mese.) 10 hr. J. Bol, Alphen. Evang. Gemeen schap (Middelstegr. 3) 9 evang. J. Faber, 10.30 evang. A. Jansen. Evangeliecentrum- Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammer markt) zo. 10 evang. Zijlstra, wo. 8 dienst der genezing. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 br. J. Eikerbout. ha. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevende dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V.schoten)elke zat. 10 bijbelstudie, 11 predikdienst. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. 'De Christengemeen schap' zat. 27 febr. 9.45 mensenwijdings- dienst in oud-kath. kerk Zoeterw.singel. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30,10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) zo. 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11Rijndijk (Leiden-Stevenshof) zat. 7, zo. 10; Steenschuurzat. 7, zo. 8.30,10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Den Harder, Bergen op Zoom. AARLANDERVEEEN: Herv. Gem. 10 zie ge- - refkerk, 7 ds. v. Driel. Geref. Kerk 10 ds. D. C. Nicolai (Leiden), gez. zendingsdienst, 6.30 ds. Boer. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds. Ooster broek, Harderwijk. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RUN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds. Ter Bals, 5 ds. Jonkman; Kruiskerk 10 ds. Ommering; Opstandingskerk 10 ds. Hoogendijk, 6.30 ds. Ommering; G. Herderkerk 10 ds. Nieuwenhuis, 5 ds. Moll; De Bron 9.15 vic. Allewijn, 10.30 ds. Moll, 6.30 ds. Mulder; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds. A. Steinhart (Alp hen); Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Ou- wendijk, 6.30 ds. Vermaat, Maassluis. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds. Wilschut, 6.30 ds. v. Wijngaarden; Salv.kerk 10 ds. Boer, 6.30 ds. Wilschut. Geref. K. Vrijg. (aula school Bos- park) 9.30 leesdienst, 5 ds. Simpelaar. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 br. C. P. Kleingeld, 4.30 ds. M. de Jong. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds. v.d. Meij. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 ds. Koekkoek, 6.30 ds. Koekkoek, mmv 'Song of Praise', in Bonifaciuskerk. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. J. A. Jongejan, 6.30 hr. R. Mentink. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. A. v.d. Hoorn. Pinkstergem. (school Batestein 16) 10. Chris tengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Gem. (Van Manders- loostr. 36) 10 ds. Cossee. Dordrecht. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9 45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11Raad van Kerken: 5 nam. oecum. dienst in remonstr. k. Van Mandersloostr., pater J. Ver hoeven. thema: 'Voor de keuze gesteld'. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Boer, 6 ds. Kastelein, Dirksland. Geref./Herv. Gem. (dorpshuis 'De Tas') 10.30 ds. Klijnsma. Ge ref. Gem. 9.30 en 6 ds. v. Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 prof. dr. Bronkhorst, Zeist, 6.30 ds. Wieman; Salv.kerk 10 ds. Wieman, 6.30 ds. v.d. Hoef; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Wisgerhof. Amersfoort. Geref. Kerk 10 ds. Heiner, Woerden, 6.30 ds. v.d. Berg, jeugddienst. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 leesdienst, 5 ds. G. Blijdorp. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 leesdienst. Evang.-Luth. Gem. 10.30 ds. v. Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Pol, 6.30 dr. Haitsma; De Stek 9.30 ds. Vlasblom. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. v. 't Hoff. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. J. de Jong. Ge ref. Gem. 9.30 leesdienst, 3.30 ds. Rietdijk. HAZERSWOUDE Herv. Gem. 9.30 kand. N. Noorlander, Bergambacht, 6.30 ds. Eijsenga, Zw.dam, jeugddienst. Geref. Kerk 10 ds. Bos wijk, Lisse, 5 ds. Huisman. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7,'zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zat. 7, zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Rothfusz. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') 10 kand. J. van Veen, 5 ds. Verbeek. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v. Dijken. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11Jo- zefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 dr. Haitsma, Boskoop. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds. Germans, ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWUK AAN DEN RUN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 dr. Meijers, Leiden, 6 ds. Nap, Ede, jeugddienst; Ontm.kerk 10 ds. Sloof, 6.30 kand. v. Dis, Wassenaar. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds. Kersten, 5 ds. v. Breevoort. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. Vliegkamp Valkenburg 10 euch.viering, pater H. Buskermolen. KATWUK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Bogaard, 6 ds. Hovius; O. Kerk 10 ds. Vroegindeweij, 6 ds. Schuurman; Ichthusk. 10 ds. Hovius, 4.45 samenzang, 5 ds. Christ; Pniëlk. 9.30 ds. Schuurman, 6 ds. Vroeginde weij; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Vis ser. 5.45 samenzang, 6 ds. Bogaard, jeugd dienst. 'De Hoeksteen' (Burgersdijkstr.) 10 do- vendienst, hr. J. L. van Kempen. Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. Westera-Franke. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds. v. Breevoort, 5 ds. v.d. Horst; Triumfatork. 10ds. v.d. Horst, 5 ds. Kersten. Geref. K. Vrijg. 9.30 ds. Houtman, 4 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 ds. M. de Jong, 7 kand. G. Zwarls, do. 25 febr. 7.30 nam. bevestiging en intrede ds. Zwarls. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unl- zaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remi- sestr.) 10 en 5 leesdienst, di. 23 febr. 7.30 ds. Hannck. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. On- afh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 br. C. Brussel. Andij'k. ma. 8.15 ds J. A Visser, bij belstudie. Soefibeweging Universei Murad Hassil 4 nam. universele eredienst (einde Zuid-Boulevard). KOUDEKERK AAN DEN RUN Herv. Gem. 10 ds. Lapré, 7 ds. G. H. Brucks, Zaltbommel, opendeurdienst. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Lugt, 7 zie herv. gemeente. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Stegeman, 6.30 ds. J. v. Leeu wen, Maassluis; Hoofdstr. 10 ds. Knorth; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Doesburg. Ley- thenrode 10 ds. De Leeuw. Elis.ziekenhuis 9.30 hoogmis, 11 ds. Brommet, ha. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. de Vries. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt, ha. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Kooi, 7 ds. Zijl, gez. jeugddienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 (gezins- dienst) en 7 ds. 't Hooft; Pauluskerk 10 ds. Bras, S.heim, jeugddienst, mmv The Young Voice' Rijnsburg. Geref. Kerk 10 ds. Huisman, H.woude, 5 ds. Boswijk. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst, 3 ds. Grutter. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 5 ds. Brink, Haarl.meer. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. v. Langevelde. Ge ref. Gem. 10 (ha) en 4 en wo. 7.30 ds. Den De gereformeerde Maranathakerk aan de Raadhuisstraat in Alphen aan den Rijn. (foto Win» Dijkman) 8oer. Evangehegemeente (Heereweg 52a) 9 45 hr. W de Groot. Rk Kerk: Agathakerk zat 7. zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7. zo. 10.30; Mariakerk zat 7. zo. 9 en 10.30; Engel- bew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Wegerif, 6.30 ds. Schilt. Geref. Kerk 9.30 ds. Noote- boom. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 2.15 ds. v.d. Meij. Remonstr. Gem. 10 mevr. ds. M. A. Bosman-Huizinga. Evang. gem. (Kruis punt, Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. De Graaff. Geref. Kerk 9.30 hr. G. J. de Bruin, 7 ds. v.d. Kooi. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Ten Voorde, 7 ds. v. 't Hof, Woubrugge. Geref. Kerk 9.30 ds. Wijngaarden, 4.30 ds. Rang. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. H. Fahner, ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 en 7 ds. Schouten, Kockengen, ha. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds. v.d. Lee, ha, 5 ds. De Koeijer, Wilnis; Hoofdstr. (Zee) 10 en 5 ds. Ruitenburg, ha; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Kunz, Wadd.veen. Sole Mio 9 ds. v.d. Lee. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kui per, ha; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. B. J. Roos- jen, 7 ds. Kuiper. Stichtingskerk 11 hr. T. de Bock, Den Helder. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds. Huysman, Purmer. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Wa genvoorde. Bennebroek; De Zilk 10 ds. v.d. Mey. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jo- zefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds. Kooman; Pauluskerk 10 ds. Da Costa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 mevr. ds. D. C. v. Houwelingen-Verdonk, Wadd.veen, 7 drs. G. Schwencke. Geref. Kerk 10 ds. Plomp en pastoor D. Koster, oecum. dienst. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school) 9.30 leesdienst, 4.30 kand. M. Wiel- houwer, Voorburg. Ned. Geref. Kerk (Gem- .centrum) 8.45 ds. v.d. Brink, R.dam, 4 ds. Kranenburg, Groningen. Van Wijckerslooth 4 nam. ds. H. J. v. Achterberg. Endegeest 10ds. Friederich. Volle-evangeliegem. (Gem.cen- trum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. Pauluskerk 7.30 nam. dienst Radioge meente, ds. A. H. van Gent. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9 hr. J. W. Hoffenaar, Voorhout. Geref. K. 10.30 ds. Zijl, 5 ds. v.d. Kooi (in 'De Spreng'). Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. v. Driel, 7 hr. J. de Haan. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 2.15 ds. Boiten, Schiedam. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. v.d. Hoeven, Amerongen, 5 ds. Sma ling; Bethelkerk 9.30 ds. Smaling. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Ribberink, 5 ds. Attema- Roosjen, Leiderdorp; Imm.kerk 9 ds. Attema- Roosjen, 10.30ds. Rienstra, Scheveningen, 5 ds. Cziria; Mar.kerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Rib berink. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grut ter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Chnstengem. (aula mavo) I0ds. J. de Jong, Oldenzaal. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Koldewijn, De Kaag, 7 ds. Bras. Geref. Kerk 10 ds. Baas. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Aar- noudse. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 ds. J. Blaauw, A.dam. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 kand. A. C. Ver- weij, A.dam, 6.30 ds. Stam. Geref. Kerk 9.30 ds. De Reus, 6.30 ds. Aalders. Rk Kerk Aar- dam zat. 7. zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds. Batelaan, V.schoten, 6.30 ds. Vermeulen. Geref. Kerk 10 prof. dr. v.d. Beek, 6.30 ds. Snel. Geref. K. Vrijg. 8.30 ds. Geelhoed, Den Haag, 5.30 ds. Heida. Vliegkamp Valkenburg: zie Katwijk aan den Rijn. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeen schap 10 ds. C. J. de Jong. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Blanken; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. De Zwart, ha. Hulp en Heil (Schaken- i bosch) 10 dr. Verheule. Herv. evang. op geref. I grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeu wenhoekkade) 9.30 ds. Buitelaar, R.dam, 4.30 ds. G. H. v. Kooten. Geref. Kerk 10 en 7 ds. 'De Zeeuw. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10.15 en 4.30 ds. Boxman. Aulagemeen schap Noordhofland 10.30 agapè-viering. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Dekker, R.dam, 5 ds. Zoutendijk, Groningen; Hoeksteen 9.30 ds. Oosterom, Kampen. 6.30 I ds. Schipaanboord; Bethelk. 9.30 ds. Zouten- dijk, 5 ds. Goossen; Rehobothschool 9.30 ds. Willemsen, Klundert; Immanuelkerk 10 en 5 ds. v. Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.30 en 5 ds. De Moor; Ontm.kerk 9.30 ds. Gilhuis, Zeist. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 kand. M. Wielhouwer, 2.30 ds. Hagens, R.dam- Zuid. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. v.d. Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30 leesdienst. WARMOND. Herv. Gem. 10 ds. Muis. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 prof. dr. v. Gennep, Leiden, 4.30 kand. v. Dis; Kie- vietk. ('Samen op weg') 10 ds. Janse de Jon ge; Messiask. zie Zijllaankerk; Dorpscentrum 9.30 ds. Groenendijk, Sommelsdijk. Geref. Kerk Zijllaan 10 en 7 ds. v.d. Woude. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Fockema An- dreae. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. v. 't Hof, 6.30 ds. Koelewijn, Krimpen a.d. IJssel. Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders, 6.30 ds. De Reus. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 hr. J. de Haan. Geref. Kerk 9.30 ds. Snel, 7 ds. Cziria, beiden Rijnsburg. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Riet veld, Leiden. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zo. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10; Meerburg- kerk H. Rijndijk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds. Eijsen ga, 6.30 ds. Vreugdenhil, Gouda. Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. Buikema. ha. Remonstr. Gem. 10 ds. A. Went-v.d. Vring, Bloemendaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2