'Een staking leiden is geen lolletje' Een jaar sparen om een week met geld te smijten Interview Katwijk-Zeegeen zig-zag-koersbij huwen en samenwonen PAGINA 2 VRIJDAG 19 FEBRUARI 198f yR] Johan Stekelenburg, gedoodverfde opvolger van FNV-gezicht Pont: AMSTERDAM - Het zicht' van de FNV oogt ontegen zeggelijk meer als de leider van een vakbond dan zijn voorganger. Zelf bewust gaat hij de laatste week van april tegemoet. Dan zal een extra congres van de vakcentrale uitma ken of hij inderdaad de stoel kan overnemen van Hans Pont, die kort daarna naar zijn nieuwe baas, de minister van binnenlandse za ken Van Dijk, zal gaan. Her en der wordt Johan Stekelenburg als 'de gedoodverfde opvolger' be schouwd. Hij wil ook graag ('Ik am bieer die functie'), maar beseft te gelijkertijd dat het zich tegen ie mand kan keren wanneer die al te opzichtig naar voren wordt gescho ven. Heel nadrukkelijk zegt hij: "Er moet alle ruimte voor de bon den zijn om ook andere kandidaten voor te dragen". door Jan Harren Johan Stekelenburg voelt zich vakbondsman in hart en nieren. Sommigen hebben er wel eens moeite mee als een vakbondsleider niet zelf 'van de vloer', uit de fa briek, komt. Hij zelf beschouwt het allerminst als een belemmering. "Je ziet ze nogal eens: vakbondsbe stuurders die zo'n achtergrond wel hebben, maar later toch wat verge ten lijken hoe het op die werkvloer ook alweer was. Terwijl anderen, die bijvoorbeeld van een sociale academie komen, juist heel betrok ken blijken te zijn". Stekelenburg hoort bij de laatste categorie. Op 1 augustus 1966 stap te hij de vakbeweging binnen, in Friesland. Hij kwam vers van de sociale academie De Horst in Drie bergen, later een centrum in de de- mocratiserings- en vemieuwings- golf van de jaren '60. Johan Steke lenburg was nog net 'van de oude garde', 'nog uit de periode dat er ge woon hard gebuffeld moest wor den, examens gedaan en scripties van zo veel pagina's op tijd ingele verd'. Maar gevoel voor het werk van de vakbeweging had hij al van thuis meegekregen. Negen kinderen hadden zijn ou ders. Onder hen de tweelingbroer Jan die heel Nederland ook kent als een van de gezichten van Studio Sport op de televisie. Wederzijds zijn de twee broers eraan gewend dat ze overal en herhaaldelijk aan elkaar worden herinnerd of met el kaar worden verward. Vader Stekelenburg werkte bij Demka in Utrecht, waar het gezin ook woonde. Hij was er omwalser, een zo zwaar en gevaarlijk werk, dat er een-half-uur-op-half-uur-af voor gold. "Dat waren barre ar beidsomstandigheden". Ze brach ten zoon Johan toen al iets van be wustzijn bij dat daar iets aan te ver anderen zou moeten zijn en dat de vakbeweging daarin een belangrij ke rol zou kunnen vervullen. De ac tiviteiten van zijn vader in de vak- j beweging (hij was kaderlid bij de bond en voorzitter van de onderne mingsraad) vergrootten de motiva tie. Als bedrijvenmedewerker van de Metaalbedrijfsbond (de latere Industriebond) begon Stekelen- burgs carrière. Door de bond in huis gehaald voor het zoeken en opleiden van mensen die als kader lid de positie van de vakbeweging in de bedrijven zouden kunnen versterken. Henk Krul, die nu dis trictshoofd in Rotterdam is en straks hoofdbestuurslid van de In dustriebond zal worden, en Aalko van der Veen (wegens een conflict onlangs uit het hoofdbestuur ge stapt) behoren tot die zelfde gene ratie. Stekelenburg zit nu sinds eind 1984 in het bestuur van de centrale FNV. Zou hij nog een staking kun nen leiden? Indertijd in zijn pe riode dat hij in Gelderland (Tho massen, Batavus), Leiden (Grof smederij) en Rotterdam (Wilton- Fijenoord, de metaal, Shell) zat schuwde hij de actie niet. En nu, op wat grotere afstand zittend? "Ik zou nog zeer wel een actie kunnen leiden". Hij heeft het altijd 'een van de meest fascinerende dingen' ge vonden. "Het is geen lolletje laat ik dat met nadruk mogen zeggen. Het is soms heel ingrijpend in het leven. Mensen die jarenlang naast elkaar hebben gewerkt, en door een staking waaraan de één mis schien niet wil meedoen, uit elkaar worden gedreven". "Het is geen kattepis om mensen te vragen afstand te nemen van hun werk en van hun normale ar beidsverhoudingen. Maar als het nodig is, beseffen ze ook wel waar om het moet. Als vakbondsbe stuurder zul je daarom zorgvuldig bij jezelf te rade moeten gaan of je zo ver wilt en kunt gaan. Je zult een hele goeie verstandhouding met je achterban moeten hebben. Het beeld dat wel bestaat, datje maar in je handen hoeft te klappen om een staking op gang te brengen, is in ie der geval fout" Conflict Maar hoe kijkt Johan Stekelen burg dan aan tegen een conflict als over de cao voor de vrachtchauf feurs. Er was een onderhandelings resultaat waar de onderhandelaars van vakbondszijde niet echt geluk kig mee waren. Toch gingen zij er mee naar hun achterban. Die was ook ontevreden, maar durfde zich niet aan stakingen of iets dergelijks te wagen. Laat maar zitten, zo. Daar kwam het resultaat van de leden- raadpleging od neer. Stekelenburg: "Ik zou niet met een onderhandelingsresultaat naar mijn achterban gaan als ik er zelf niet achter zou staan. In feite heb je maar twee mogelijkheden: je on derhandelt en je vindt het resultaat acceptabel, dan moet je het ook verdedigen; of je vindt het niet aan vaardbaar, maar dan moet je dat ook zeggen. Als je een tussenoplos sing zoekt neutraal aan de leden voorleggen dan kom je er ach teraf altijd slechter af. Of je achter ban accepteert het, maar is in feite ontevreden over zijn bond, of je moet terug naar de onderhande lingstafel, maar hoe sterk is je posi tie dan, of je gaat een volgende keer het schip in, omdat de werkgevers kant ook niet ontgaan is wat jou overkomen is, of..., ach, je bent al tijd slechter af dan wanneer je meteen zelf de knoop doorhakt". Stakingen of andersoortige ac ties zijn niet meer het directe werk terrein van Stekelenburg. Waar het nodig is, zal hij er zijn. Hem kan al lerminst de gave van het opwek kende woord aan een groep stakers worden ontzegd. Maar voor hem liggen de robbertjes knokken veel eer op een ander terrein. In de voor bije jaren als vice-voorzitter van de FNV heeft hij veel gedaan in de Stichting van de Arbeid, de Soci aal-Economische Raad en andere instellingen. Strijdperk Is dat het strijdperk van de mo derne vakbeweging? "Zeker zijn er mensen die vinden dat de vakbe weging daar eigenlijk niet thuis hoort. En natuurlijk is er een zeker risico dat je weg drijft van de na drukkelijke belangenbehartiging. Maar toch vind ik dat de vakbewe ging moet proberen door te drin gen tot de kernen waar de alge meen maatschappelijke zaken aan de orde zijn. Om daar haar invloed uit te oefenen. Ten behoeve van je leden, maar ook ten behoeve van de hele samenleving en ten behoe ve van die groepen waar de vakbe weging ook voor wil opkomen: voor werklozen, voor jongeren, voor uitkeringsgerechtigden, voor minderheden, v Johan Stekelenburg: Ik "Dat betekent onvermijdelijk dat je compromissen moet sluiten. Met werkgevers. Met de regering. Dan zullen wij zélf aan onze achter ban moeten duidelijk maken dat we ons niet conformeren aan kabi netsbeleid of belangen verkwanse len aan werkgevers. Dan zullen we zélf duidelijk moeten maken dat het om compromissen gaat. Dan zullen wij zélf duidelijk moeten maken dat onze uitgangspunten onveranderd zijn gebleven en dat we bij nieuwe mogelijkheden weer zullen proberen er zo veel mogelijk van tot stand te brengen. Maar in het belang van de samenleving zul je om compromissen niet heen kunnen". Dat vergt een hechte samenwer king binnen FNV-verband, hoewel Stekelenburg daarmee niet wil zeg gen dat de verschillende bonden die samen de FNV vormen, aan de centrale meer invloed zouden moe ten toekennen. Maar het betekent wei dat de FNV eensgezind naar de centrale overlegplatforms toe moet kunnen. "Er wordt beter naar je ge luisterd als je gesprekspartners we ten dat je door je achterban (de bonden) gedragen wordt, dat ze je standpunten steunt en'je voedt. Dat zijn elkaar versterkende lij- Hangen Het helpt voorkomen dat centra le aanbevelingen in de lucht blij ven hangen, meent Stekelenburg. Met een voorbeeld wil hij het toe lichten. "Als ik in Den Haag moet overleggen over hoe lang de werk tijd mag zijn, dan moet je weten wat er nü aan de orde is. Dan moet je weten hoe vaak er in verschillen de bedrijfstakken nü met vergun ningen voor overwerk wordt ge werkt. Dan zul je de standpunten binnen de federatie moeten ken nen en de grenzen weten. Maar te gelijkertijd moet vastliggen dat de bereidheid bestaat dat wat je in Den Haag afspreekt, ook zal wor den ingevuld. Het kan niet zo zijn dat je centraal aan het praten bent over bijvoorbeeld een maximale werktijd per jaar van 1850 uur, ter wijl vakbondsonderhandelaars in cao-overleg daar bovenuit blijken te willen gaan om toch maar een cao te kunnen sluiten". Het leven van Johan Stekelen- burg is er sinds de aankondiging van Ponts vertrek niet eenvoudiger op geworden. Zijn agenda is inmid dels volgestroomd met bijeenkom sten die hij nu af moet, omdat Pont niet meer naar buiten treedt in 'ge zichtsbepalende en beleidsgevoeli ge zaken'. Maar hij kan toe met een korte nachtrust. Het was hem ook allerminst aan te zien, toen hij maandag in de extra vergadering van de Federatieraad (de voorzit ters van de 17 bonden) zat. Die nacht had hij nog tot half twee met Pont een biertje zitten drinken, na dat zij hun wachtswisseling had den zitten bepraten. Hij heeft de naar een ambtelijke topfunctie ver trekkende Pont overigens onver bloemd zijn vet gegeven. De over stap kan er bij Stekelenburg eigen lijk nog steeds niet in. Voorspelbaar Het gewone werk is inmiddels in volle omvang hervat. Maandag komt de Federatieraad weer bijeen om het profiel van de nieuwe voor zitter te bespreken. Het gezicht van Johan Stekelenburg zal er wel enigszins in herkenbaar zijn. En hij zal ook wel langer willen blijven dan de tweeëneenhalf jaar van Pont. Er is genoeg werk aan de winkel, want de problemen in de maat schappij zijn groot. De nog steeds gigantische werkloosheid. 'Onaan vaardbaar'. De werkgevers treft na drukkelijk een verwijt, vindt Ste kelenburg. "In het contact met de vakbeweging, maar ook in het be schouwen van algemeen maat schappelijke zaken, blijven ze al te gemakkelijk steken in voorspelba re reacties". "De vakbeweging is wat dat be treft, verder". De werkgevers, vindt hij, zien bijvoorbeeld die gro te werkloosheid nog te weinig als een gezamenlijk probleem, voor de oplossing waarvan je gezamenlijk verantwoordelijkheid draagt en waarvoor je bereid moet zijn ook onorthodoxe maatregelen te be denken en toe te passen. "Als je zo'n groot maatschappelijk pro bleem als de werkloosheid wilt op lossen, dan zul je niet steeds de be kende wijnen moeten blijven schenken". Krokusvakantie in de Oostenrijkse sneeuw: KIRCHBERG - Twee oudere Duitse dames zitten in de eetzaal van het Parkhotel in het Oosten rijkse Kirchberg. Het is een duur hotel, was hen verteld, 150 gul den per persoon per nacht, maar het was de moeite waard en voor al zeer rustig, Nog rustiger dan in de rest van het dorp. door Weert schenk Plotseling wordt hun droom wreed verstoord. Een vijftiental jongens van het type lastige voet balsupporter komt hossend bin nen. Hun gezichten zijn beschil derd en hun bovenlichamen ont bloot, want hun shirts zijn aan flarden gescheurd. Ze hebben drank op, dat is duidelijk. De in smoking gestoken kel ners worden brutaal aangespro ken. Gasten, net bezig aan het toetje, vluchten mokkend naar andere tafeltjes. De hoteldirec teur komt er bij. Hij wil dat de he ren zich fatsoenlijk gedragen. Als een schoolmeester loopt hij dreigend om de tafels. Wegstu ren kan niet, de lawaaimakers behoren tot zijn gasten. "Vrolijke jongens", zegt de hotelier even later, "komen hier vaker, maar nooit problemen". De krokusvakantie heeft een legioen van ongeveer 100.000 Ne derlandse wintersportgangers in de gelegenheid gesteld in Oos tenrijk neer te strijken. Kirch berg is een van de meest geliefde plekken van de Nederlanders. Wie in het dorp rondkijkt, vraagt zich af of er nog Nederlanders zijn thuis gebleven. Het ver keersbeeld is Nederlands. De voertaal is Nederlands of Neder lands met hier en daar een Duits woord. En het vakantievieren gaat op zijn Nederlands. Dat be tekent dat er ontzaggelijk veel geld wordt stuk geslagen en dat er zeer veel wordt gedronken. Uitgaansleven In Kirchberg, dat vooral veel jongeren trekt, zijn momenteel meer Nederlanders dan eigen in woners. Het Tiroler dorpje telt amper 4000 zielen, terwijl er nu rond de 5000 vakantiegangers uit Nederland zijn en nog eens een kleine 4000 uit Duitsland, Enge land, Zwitserland en Frankrijk. Er is geen bed meer vrij. Oosten rijk heeft de witte loper voor de wintersporters uitgelegd. Er ligt verse sneeuw en een heerlijke zon staat in een strakblauwe lucht. Voor de meeste Nederlanders is Kirchberg bekend terrein. En voor hen is 'The Londoner' het middelpunt van het uitgaansle ven. Na het skiën puilt de wat groot uitgevallen kroeg uit. Een paar honderd mensen staat dicht tegen elkaar aan. Après-ski betekent dat het feesten kan beginnen. Dat is elke dag hetzelfde. Zo rond half zes gaat de muziek nog een streepje harder. Vier nummers later klinkt de eerste Nederlandse car navalskraker. Dat is het sein voor deinen, hossen, polonaise, en dansen op de stoelen (op de ta fels staan mag niet meer). Een enkele keer wil zich dan nog wel eens iemand tot grote hilariteit zijn broek laten zakken dan wel zich geheel ontkleden. De drank is heel duur in Oos tenrijk. Een glas bier kost al gauw ruim vier gulden, een heel klein beetje bacardi een tientje en een gin-tonic vijftien gulden. De prijzen dragen er mede toe bij dat dat de eigenaar van The Londoner een dagelijkse omzet heeft van ruim 50.000 gulden. Nederlanders op vakantie letten niet op geld, weten de Oostenrij kers. Maar in Kirchberg lijkt het er op of ze allemaal de loterij heb ben gewonnen. Tien bier "Een Hollander zegt heel snel: allemaal een rondje, want dat zijn mijn vrienden", zegt direc teur Ferkher van de plaatselijke VW. "Duitsers zijn wat dat be treft heel anders. Die zeggen: een biertje voor hem en ook een voor hem". "Ik begrijp niet waar die jongens het van doen", vraagt een barkeeper van de populaire disco Arena zich af. "Ze komen hier en zeggen: 10 bier. Even la ter weer: 10 bier. Het kost goud geld". Een Nederlandse skilerares weet dat veel jongeren het hele jaar sparen voor die ene week in Kirchberg. Dan mag het gerust 2000 tot 2500 gulden kosten. Een jongeman uit Hilversum, die zelf financieel gesteund wordt door zijn bepaald niet onbemiddelde ouders, legt uit dat veel jongeren een uitkering hebben en zwart bijwerken. Op die manier heb ben ze veel te besteden. In het hele seizoen trekken dit jaar 600.000 Nederlanders naar Oostenrijk voor een ski-vakan tie. Vorig jaar dacht het Oosten rijks Verkeersbureau dat de top met 550.000 was bereikt. Tijdens de krokusvakantie gaat de groot ste hap, omdat de scholen dan dicht zijn. Kirchberg is goed voorbereid op de drukste week van het sei zoen. Het is waanzinnig druk. Als mieren op de honing gingen zondag en maandag de in de meest modieuze kledij gehulde wintersporters op de witte hel lingen af. Het wachten begint bij de skiliften. Ook al is er veel ge moderniseerd, in deze tijd is een half uur in de rij heel gewoon. Dan in tien minuten naar bene den stuntelen, roetsjen of prach tig glijden en dan weer met z'n al len langzaam vooruit schuifelen voor de volgende beurt. Het is balen, maar niemand klaagt. Iedereen wist dat het zo zou gaan. Bovendien, het is mooi weer en vanavond is het weer feest in The Londoner, al kan men natuurlijk ook terecht in za ken als de Kuhstal, waar het in Lederhosen geklede Duo Alpen express een soort Tiroler muziek verzorgt. Maar voor de jongeren zal het wel weer The Londoner worden en daarna The Arena-disco die tot drie uur 's nacht open blijft. "Het is hier elke nacht een wild feest", zegt de Arena-barman. "Het is hier barstensvol, mooie meiden, en ze worden allemaal vreselijk dronken. Maar ze blij ven lachen". Dat is niet helemaal waar. Om half drie 's nachts is er een hevige vechtpartij tussen Nederlanders en Kirchbergers, na een niet-leu- ke grap met een zakje patat. Er wordt hard gemept en geschopt. Onder het bloed gaan de partijen uit elkaar. (Van onze redactie geestelijk leven) Vandaag besluit ds. Ch. J. Sjol- lema in de hervormde kerkbode van Katwijk aan Zee zijn reeks artikelen namens de predikan ten, wijkkerkeraden en centrale kerkeraad over 'huwen en onge huwd samenwonen'; "Aan het einde van alle overwegingen spreken wij de hoop uit, dat dit alles een bijdrage mag leveren aan een kerkelijke gemeenschap van jongeren en ouderen waarin de christelijke inzettingen met betrekking tot het huwelijk hoog gehouden zullen worden. Graag wensen wij jonge mensen en hun ouders veel wijsheid en geloof toe om de goede weg te gaan en elkaar die voor te houden. Wij le ven in een tijd waarin een veel heid van meningen naar voren wordt gebracht via alle mogelij ke kanalen". In dit laatste artikel wordt vooropgesteld, dat de kerkera den de dure plicht hebben om de hoogheid en het unieke van het huwelijk 'strikt te benadrukken'. "In deze kan en mag geen zig zag-koers gegaan worden waar door gemeenteleden in het onze kere zijn". "Met name jonge mensen mogen horen op huisbe zoek, op de catechisaties en van af de kansel, dat het huwelijk een heilige en door God gewilde zaak is. die met geen andere samenle vingsvorm kan worden vergele ken en dan ook alle respect ver dient. Wij breken een lans voor het huwelijk als een unieke zaak. Niet het eigenwillig samenwo nen is levensdoel". Als samengewoond hebbende gemeenteleden een kerkelijke huwelijksbevestiging aanvra gen, komt er een gesprek met de predikant. "Indien blijkt dat men teruggekeerd is van zijn schreden en heeft ingezien dat de weg van het Woord een ande re is, dan is er reden tot barmhar tigheid". Eenzelfde handelwijze geldt voor 'gedwongen' huwelij ken. Als samenwonende gemeente leden een huwelijksbevestiging aanvragen, zal de kerkeraad in het gesprek naar voren brengen, dat deze wijze van samenleven de toets van de Schrift niet kan doorstaan en dat dus niet zomaar een kerkelijke huwelijksbevesti ging kan volgen. "Met name moet dit ook gezegd worden met het oog op degenen die zich in acht genomen hebben in de tijd vóór het huwelijk. Het zou on barmhartig zijn tegenover hen om dat zomaar te vergeten". Duidelijk Als de aanvragers na pastorale gesprekken blijk geven van ver anderde inzichten, berouw tonen en de daaruit voortvloeiende consequentie van gescheiden wonen aanvaarden, dan zou er een reden tot kerkelijke huwe lijksbevestiging kunnen zijn. "Dit alles moet duidelijk onder scheiden worden van een even tueel door de predikant en ker keraad opgelegd berouw". Is die reden er niet, "dan moet het de aanvragers duidelijk zijn dat zij zelf belemmeringen in de weg leggen waardoor het huwe lijk niet kerkelijk kan worden bevestigd". "Men maakt het dus zelf onmogelijk". Sjollema eindigt zijn uiteen zetting met te wijzen op een ver antwoordelijkheid naar beide kanten. Aanstaande paren moe ten de gevolgen van hun stappen overzien. "En de kerkeraden hebben ieder hun eigen verant woordelijkheid om te handelen overeenkomnstig bovenstaande regels, die na uitvoerige bespre kingen door de centrale kerke raad zijn opgesteld". Er wordt in Katwijk veel ge praat over deze zaak, mede naar aanleiding van wat het Leidsch Dagblad/Alphens Dagblad en het Reformatorisch Dagblad er over hebben gepubliceerd, schrijft ds. A. Christ, een van de Katwijk-Zeese hervormde predi kanten, vandaag in zijn eigen wijkbericht. Daarin legt hij er de nadruk op, dat hij als predikant van de wijkgemeente 'Ichthus' steeds bereid is een gesprek aan te gaan met mensen voor wie dit een probleem is. "Als predikant wil ik graag op een open en eerlij ke manier ieder tegemoettre- den". Het slotzinnetje van ds. Christ is niet zo leuk: "Denk niet te snel dat de krant u moet vertellen hoe onze opstelling is". Ons commentaar daarop is: De krant moét niks, maar vindt deze zaak, louter naar journalistieke maatstaf, blijkbaar van een zoda nig gewicht, dat ze erover be richt. En wat de opstelling van de Katwijkse kerkeraden betreft, die is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Daaraan kan ook ds. Christ niets veranderen. Of men nu snel of langzaam denkt, ieder is gewaarschuwd. Intrede Rijnsburg. Op zondag 17 april hoopt ds. B. Terpstra uit Dokkum intrede te doen in de gereformeerde kerk van Rijns- burg. Zijn afscheid van Dokkum is op 3 april. Promotie. Ds. E. S. Klein Kranenburg, die van 1979 tot 1985 hervormd predikant was in Ter Aar, zal volgende week don derdag, 25 februari, aan de Utrechtse universiteit promove ren tot doctor in de theologie. Rijnsaterwoude. Op een ge meente-avond van de hervormde gemeente Rijnsaterwoude is be sloten, binnenkort een beroep uit te brengen op kandidaat Th. van der Hoeven te Den Haag. 'Acht Mei'. Ds. J. van Veen, directeur van 'Kerk en Wereld' in Driebergen, zal op de manifesta tie van de 'Acht Mei-beweging' op 7 mei in Utrecht een inleiding houden over het proces van ge rechtigheid, vrede en behoud van de schepping van de Wereld raad van Kerken. Hij vervangt secretaris ds. W. R. van der Zee van de Raad van Kerken in Ne derland, die de uitnodiging af sloeg omdat de rooms-katholie- ke bisschoppen nog zoveel kri tiek op de 'Acht Mei-beweging' hebben. (Ongeveer 90 rooms-katholie- ke organisaties hebben zich met 'Acht Mei' verbonden. Elk wil op zijn terrein de kerk van binnen uit meer bij de tijd brengen. Het proces 'gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping is een initiatief van de Wereldraad. In het begin van de jaren 90 moet het uitmonden in een wereldcon ferentie. Van Veen is secretaris van een groep die in opdracht van de Raad van Kerken in Ne derland dat proces hier voorbe reidt). Misverstanden. "Onnodige misverstanden kunnen worden overwonnen door gesprek". De ze raad geeft bisschop Ernst van Breda de twee stromingen in de kerk, waarvan de een 'leer en or de' alle aandacht geeft en de an der de 'zorg voor de medemens' centraal stelt. De bisschop doet dat in een aantal overwegingen ter gelegenheid van de veertig- daagse vastentijd. Het verschil tussen beide stro mingen leidt tot zo'n vérgaande tegenstelling, dat de een in de an der een gevaar ziet voor het be houd van geloof en kerk, zegt Ernst in zijn brief. "Beide moe ten leren, met verschillen en te genstellingen om te gaan. Men moet daarbij wel bedenken, dat beide stromingen correctie be hoeven". De bisschop denkt in zijn vas- ten-schrijven ook aan de 'vele kerkverlaters', "vooral jonge mensen, die niet meer vanzelf het geloof meekrijgen". Daar door ontwikkelt zich in de kerk een 'catechetische beweging', waarin ook steeds meer de paro chies een rol gaan spelen. "Het geloof in God levend houden" acht bisschop Ernst van het grootste belang. "De noodzaak van verandering van leven is zo klaar als de dag". "De mens is ge vaarlijker geworden dan ooit, omdat hij zelf geen meester is van zijn macht, maar zich laat meeslepen in een drift van zelf zucht die dood en vernietiging brengt". Encycliek. Vandaag is in het Vaticaan een pauselijke ency cliek verschenen over de samen leving. Het stuk is een herden king van de encycliek die paus Paulus VI twintig jaar geleden wijdde aan vraagstukken van de internationale samenleving en ontwikkeling der volken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2