Frank Stella: kermis in de hel Van 't Hek blijft op de been KIJKUIT Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam KUNST AMSTERDAM De letterlijke schilderijen zijn niet meer. De bloedeloze 'maar mede daardoor ongelooflijk krachtige' doeken uit de jaren zestig hebben definitief plaats gemaakt voor frivole, barok ke objecten die het midden houden tussen schilderij en sculptuur. Wa ren de schilderijen destijds waar achtige exponenten van een tijd geest; ook nu lijken de kleurrijke reliëfs de sfeer van de tijd uitste kend weer te geven. door Rob Schoonen De 51-jarige Amerikaan Frank Stella heeft zich bij zijn werk altijd laten leiden door de drager. Dat was al zo in de tijd dat hij bekend heid verwierf met zijn serie mono chrome, zwarte doeken en de meer bekende schilderijen waar hij met banen of strepen de kaders van de drager volgde. Insiders rekenen zijn werk tot de zogenaamde post- painterly abstraction. Na het abstract-expressionisme, waarin Stella ook heel even heeft gewerkt, wordt het post-painterly abstraction wel de tweede, waar achtig Amerikaanse kunstvorm ge noemd. Los van het oude continent ontwikkelde zich in Amerika een stijl waarin de gevoelswaarde van vormen en kleuren niet meer ver wijzen naar een zichtbare realiteit. Dat kreeg een vervolg in een rich ting waarin de verf werd 'ontstoffe- lijkt'. De vaagheid van de abstract- expressionisten moest plaats ma ken voor helderheid. Met collega's als Noland en Poons laat ook Frank Stella al het overbodige in zijn werk weg. On der het veelzeggende motto 'Wat je ziet is watje ziet' diende als het wa re alles en iedereen uit zijn schilde rijen te verdwijnen. Het schilderij als object, in de meeste letterlijke betekenis. Inmiddels is Stella weer een stap verder en de expositie,die van zijn werk in het Amsterdamse Stedelijk Museum is te zien, geeft een goed idee welke ontwikkeling Frank Stella heeft doorgemaakt. De ruim veertig objecten die hij toont, geven aan dat de man die na een schuchter begin in de jaren zes tig een top bereikte met zijn mono chrome doeken, zoekende was in de jaren zeventig en nu 'met zijn sculpturale schilderijen' bijna een tweede top heeft bereikt. Spannend Dit overzicht (de tweede in Ne derland) is helder, spannend en doet uitzien naar hetgeen er de ko mende tien, twintig jaar wordt ver vaardigd. Directeur Wim Beeren heeft gelijk als hij schrift: „De orga nisatoren van expositie III in het jaar 2000 komen pas echt aan hun trekken". In de periode 1957-1970 bestaat het werk van Stella uit geometri sche vormen en egale kleurbanen. In eerste instantie houdt hij zich bezig met het evenwicht tussen ho rizontaal-verticaal, maar dat is te beperkt: het doet te veel herinne ren aan de aloude opvatting over 'het schilderij'. Hij laat daarom al snel de traditionele, rechthoekige vorm varen. U-vormen, T-vormen en zig-zag-vormen bepalen vervol gens het beeld en dus ook het schil derij. De banen die hij erop aan brengt volgen het kader van de dra ger. Het immateriële of het onper soonlijke wordt nog eens versterkt door het metaalpoeder in de verf. De fundamentele werken, waar het doek in zichzelf een bestaansre den moet vinden (zonder enige bij betekenis) staan haaks op stromin gen als pop-art of het nieuwe realis me, die zo sterk het klimaat in Amerika bepaalde. Dit post-pain terly abstraction maakt indruk, veel indruk. Niet verwonderlijk dat er een soort schrikreaktie volgde toen Stella in 1974 de sobere wer ken achter zich liet en complexe, zeer kleurrijke structuren toonde. Er is zoiets als een 'overgangs periode'. Dat is de serie 'Polish Vil lage'. De werken, waarvan de titels verwijzen naar synagogen in Pool se dorpen die zijn verwoest door Hitier, zijn houten reliëfs. Het inge togen kleurgebruik heeft plaats ge maakt voor een meer schilderach tig en uitbundig koloriet. En dat in combinatie met veel 'geschakelde' elementen; dikwijls diagonalen. Maar, en dat is niet onbelangrijk, op de een of andere manier is er nog sprake van een kader, een 'doek'. Bogen en krullen Dat wordt echt geschiedenis als hij graadbogen en linealen gaat ge bruiken. Het zijn instrumenten die worden gebruikt bij het ontwerpen van schepen. De sierlijke lijnen, bogen en krullen bieden Stella de mogelijkheid op een beredeneerde manier losser te werken, nóg meer het doek het platte vlak met al zijn beperkingen) te verlaten. Het proces wordt ook wat inge wikkelder. Hij gebruikt aluminium elementen in plaats van hout of doek en naast verf, allerlei andere materialen. En zo lijken er krullen uit de drager te komen, om even la ter weer in de basis terug te keren; maken elementen zich even los van de ondergrond of steken zelfs een eindje de ruimte in. Onderwijl gaat rood een gevecht aan met helblauw en lijken getekende krullen en ara besken zich overal onder- en tus sendoor te friemelen. Kermis in de hel, zeker in vergelijking met de grijze, monochrome doeken. Na verscheidene andere series is 'Cones en Pillars' (vanaf 1984) weer een belangrijke volgende stap. Restvormen van eerdere werken worden gecombineerd met geome trische elementen. Geometrische vormen die driedimensionaal wor den verbeeld. Weer wat later, vanaf 1986, wordt het kleurgebruik bo vendien rustiger. Veel metaal-kleu ren, met slechts zo nu en dan ac centen in rood of blauw. Stella stelt je voor problemen, zoveel is wel duidelijk. Na de ster ke monochrome doeken uit zijn be ginjaren valt er over de periode daarna, tot ongeveer 1984, niet veel lovends te zeggen. Het werk is puur decoratief. In meerdere opzichten zijn de re cente werken sterker. Was vertrou wen in eigen kunnen in die tussen liggende jaren duidelijk naar de achtergrond gedrongen, nu is daar van weer sprake. Stella heeft zich nu minder aangetrokken van het geen er zich rondom hem heen zoals afspeelt. De (voor de hand lig gende) invloeden blijken afge schud. Opmerkelijk is het dan te zien dat die ontwikkeling eigenlijk al veel eerder werd ingezet. Dat blijkt uit de tekeningen, gemaakt in de periode 1956-1970, die in Museum Overholland zijn geëxposeerd. Al in de jaren zestig experimenteert hij met 'schilderijen' die wel dege lijk ruimtelijk zijn te noemen. Het wachten is op 'expositie III'. Die zal waarschijnlijk niet in 2000, maar veel eerder te zien zijn. Tentoonstellingen: 'Frank Stel la, 1970-1987'. Stedelijk Museum, Pauls Potterstraat 13, Amsterdam. Open: dagelijks van 11.00-17.00 uur. Tot 10 april. Verjongingskuur Centre Pompidou PARIJS (AP) - Het Centre George Pompidou, het culturele complex in hartje Parijs, zal een verjon gingskuur ondergaan. Het cen trum wordt gerenoveerd en dras tisch uitgebreid. Het Centre Pom pidou is een belangrijke toeristi sche trekpleister. Dagelijks bezoe ken gemiddeld zo'n 25.000 mensen het centrum. De admistratie van het centrum zal worden ondergebracht in nieu we gebouwen, waardoor in de be staande ruimten meer plaats is voor tentoonstellingen. De grote toegangshal zal volledig gereno veerd worden. Met de renovatie en uitbreidings werkzaamheden is een bedrag van rond de 70 miljoen gulden ge moeid. LEIDEN- De Leidse Amateur Fotografen Veren iging houdt weer een Ex positie van werk van haar leden. De tentoonstelling die evenals vorig jaar wordt ingericht in de Waag, is geopend van 20 tot en met 27 februari. Er wordt op deze expositie recent werk van de verenigingsleden ge toond. De expositie omvat ongeveer 180 foto's en 80 dia's. Ze krijgt een ex tra feestelijk tintje, omdat de LAFV dit seizoen vijfenzestig jaar bestaat. Met ruim vijftig leden behoort deze vereniging tot de grootste amateurfo- tografenverenigingen van Nederland. De LAFV gaat er prat op een actie ve vereniging te zijn met druk bezochte clubavonden (op de tweede en vier de maandag van de maand). Men laat elkaar op deze clubavonden zijn fo tografisch werk ziensoms is er een spreker of een workshop. De LAFV beoogt met de Waag-expositie de aandacht van de Leidse be volking te trekken en een bijdrage te leveren aan de stimulering van de (amateur)fotografie als kunstvorm. De toegang is daarom gratis. Ope ningstijden: maandag t/m vrijdag van 12.30 -17.00 uur, zaterdag van 10- 17 uur, zondag van 12.30 -17.00 uur en donderdagavond van 19.00 - 21.00 i Cor Slegtenhorst maakt deel uit van de Aandacht voor Vondel bij K&O LEIDEN- Joost van den Vondel vierhonderd jaar geleden geboren. Aan dit feit zal de Leidse Volksuni versiteit K&O op tweeërlei wijze aandacht besteden. Vondels hekel dichten worden in een lezing door dr. H.A. Wage op dinsdagavond 23 februari besproken en liederen van Vondel worden, met muziek uit zijn tijd, ten gehore gebracht door het ensemble La Barca op donder dagavond 25 februari. Dr. Wage probeert in zijn lezing 'Joost mag 't weten; Vondel als he kelaar' een antwoord te geven op de vraag of Vondel een geenga- geerd dichter was. Vondel bemoei de zich vrij intensief met allerlei maatschappelijke verschijnselen van zijn tijd. In zijn hekeldichten haalde hij uit naar toestanden en personen op spottende, soms strie mende wijze Vooral machtsmis bruik wekte zijn woede op. Door de politieke en sociale achtergronden te belichten zal worden getracht de hekeldichten opnieuw tot leven te brengen. In het concert van La Barca zul len enkele liedteksten van Vondel ten gehore worden gebracht op de oorspronkelijke melodie, met waar mogelijk ook nog de bron van die melodie. De liederen handelen over onderwerpen als de terecht stelling van Oldenbarnevelt, de strijd tussen remonstranten en contra-remonstranten en Vondels verlangen naar vrede. Daarnaast wordt een beeld geschetst van het muziekleven in Vondels tijd door middel van muziek van o.a. Swee- linck en de Leidse componist Cor- nelis Schuyt. 'Hond op het ijs', soloprogramma van en door Youp van 't Hek. Muziek: Ton Scherp- enzeel. Gezien op 18 februari in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog vanavond en morgenavond te zien. LEIDEN Het formaat van het programmablad is iets minder omvangrijk dan de vorige keer. Puur leedvermaak was het na tuurlijk om je publiek met zo'n kolossaal blad papier op te zade len. Laat het formaat van het 'programmaboekje' nu een beetje handzamer zijn, als toe schouwers krijgen we er meer dan ooit van langs in 'Hond op het ijs'. Dit eindprogramma, dat eind '87 in premiere ging, heeft juichende kritieken gekregen. Zijn optreden in de Leidse Schouwburg stemde daarom tot hoge verwachtingen. Niemand kan staande houden dat Van 't Hek die verwachtingen heeft be schaamd. Toen is er een maar. Eerst een ci taat uit een recent interview: "Als ik dingen zie gebeuren die niet kloppen, dan trek ik m'n bek open". Dat kennen we van Youp van 't Hek, daar ligt ook de grote kracht van deze nog echt geënga geerde cabaretier. En er klopt een hoop niet: champagne drin ken in een vliegtuig boven de Sa- hel en in de krant lezen over een dreigend tekort aan dierenambu lances in Nederland. Het is één van de gruwelijke absurditeiten, die hij in dit nieuwe programma naar voren brengt. "Ik verzin die dingen niet,- ik vertel ze alleen maar na". Keihard en typerend voor Van 't Hek. Toch vraag je je soms af, of hij een enkele keer niet te hard schreewt? Zijn gelijk wordt er niet groter door, wel is het gevaar van een zekere zelfgenoegzaam heid niet helemaal denkbeeldig. Daar lag nu juist het sterke punt van het vorige programma ('Tun nel zonder vluchtstrook', samen met acteur Onno Molenkamp), waarin Van 't Hek door de weer galoze formule van het geheel werd gedwongen om zijn eigen positie van succesvol links caba retier ter discussie te stellen. Hier in 'Hond op het ijs' zijn wij toeschouwers slechts de burger mannetjes die regelmatig op hun hypocriete burgerlijkheid wor den gewezen. "Ja, ik ben het vol ledig met u eens, maar ik ben nu eenmaal niet in de positie om er over te beslissen". Duim tussen wijs- en middelvin ger is het bekende symbool voor van 'dattum': Van 't Hek ge bruikt het niet één- of twee-, maar wel twintigmaal. Samen met de 'fucks' en de gvd's is het net iets te schreeuwerig en te veel bravoure. Een rasartiest als Van 't Hek heeft dat toch niet no dig? De verhalende structuur van zijn programma zit overigens weer perfect in elkaar. Droom en wer kelijkheid lopen voortdurend door elkaar: voor, tijdens en na het bezoek aan het Tehuis voor broers die niet helemaal rood zijn'. Nadrukkelijk schaart hij zich steeds aan de kant van de zwakken. Daarop slaat ook de titel. Een hond op het ijs tracht zich op dra matische wijze te redden, terwijl het publiek lacht. Het komt in verschillende varianten terug. Iemand 'die niet helemaal goed is' zegt er dan iets van, veront waardiging alom en de betrok ken persoon wordt (meestal door 'gebloemjurkte' schoonzusters) afgevoerd. Naast de verhaallijn blijft er in het tweeënhalf uur durende pro gramma gelukkig ook weer heel wat ruimte over voor toespelin gen op de actualiteit en voor re acties op opmerkingen uit de zaal. Eén zo'n opmerking (over Katwijk) leverde een schitterend staaltje improviseren op - Youp op zijn best. WIJNAND ZEILSTRA. Leiden Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou de Singel 28-32, 'Gedrukt voor het le ven', verschillende soorten drukwerk voor het dagelijks gebruik vanaf eind van de vorige eeuw tot heden, t/m 25/4; di. t/m za. 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-117 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, 'Kawahara Keiga, foto graaf zonder camera', en 'Chimu, pre- Spaans aardewerk uit Peru', tot 11/4 di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Ra penburg 28, Arnold Niessen toont aquarellen van het Collosseum te Ro me. t/m 13/3; di. t/m za. 10-17 uur en zo. 13-17 uur. Restaurant 'Groenoord' - Willem de Zwijgerlaan 2, poppenbeurs annex expositie van o.a Bets van Boxel, Jo ke Grobben en Ria Odijk, za. 20/2; van 10.30 tot J6.30 uur 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma nente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, per manente expositie; Vijf eeuwen mode r, di. t/m za. 10-16 uur. Galerij Atelier 'Treetje Lager' - Oude Rijn 138, 'Diogenes restaureert in Lei den', fotodokumentatie van restaura tieprojecten van de Stichting Dioge-, nes, aangevuld met oorspronkelijke bouwmaterialen en gereedschap, en dokumentatie over oude bouwwij zen, t/m 26/3; woe. do. en vr. 13.30-18 uur, do. 19-21 uur, za. 12.30-17 uur en zo. 21/2 van 14 -17 uur. Galerie Fotomania - Koppenhink- steeg 6, de Amsterdamse fotograaf Robert Roos met werk dat is ontstaan tijdens een recente reis naar Kreta en Sicilië, t/m 20/2; wo. t/m za. 13-17 uur. Pand Caecilia - Caeciliastraat 18, Ilo- na van den Berg met drie doeken met olieverf, Karin Hut met aquarellen werk van Maijan Os, tot 3/3; 13-17 uur. Van Bellen - Kopermolen, Meren- wijk, 'Kosmische structuren', pastels, acryls en olieverfschilderijen van Li- die Bossen, t/m 8/3; te zien tijdens de openingsuren als van de winkels, in- cl. koopavond. Waaggebouw - Aalmarkt 21, tentoon stelling van leden van de Leidse Ama teur Fotografen Vereniging, met zeer recent werk, t/m 27/2; zo. t/m vr. 12.30- 17 uur, za. 10-17 uur, <}o. ook 19-21 uur. Lakgalerie - Cleveringaplaats 1, René van Dam met collages en tekeningen, t/m 18/3; ma. t/m za. 10-22 uur. Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, etsen van Carla Kleekamp en schilderijen van Jan de Jong, t/m 23/2; di. t/m za. 10- 17.30 uur, vr. 10-21 uur. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraat- promenade 12b, schilderijen, aquarel len, tekeningen en etsen van Poppe Damave, t/m 20/2; geopend op di. en za. op afspraak. Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder, Indo nesische dansen en portretten in aquarel en acryl van Charles Muller, t/m 11/3; op werkdagen 9-17 uur en woe. ook van 18.30-20 uur. Lisse Hotel 'De Nachtegaal van Lisse' - Heereweg 10, onder de titel 'Geen kunst aan' exposeren Gerda van Zij- derveld-de Vries, Paul van Scheldt en Jaap van Doorne met schilderijen, aquarellen en tekeningen, tot eind fe- br; 9-23 i Noorden Hotel-Restaurant 'De Watergeus' - Si mon van Capelweg 10, tekeningen en olieverfschilderijen van Thea de Bruin, t/m 4/4; di. t/m zo. vanaf 12.00 Noord wijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van der Sar met kleuretsen 'Bloemen en planten in de Orangerie', geopend dag. behalve woe. na 14 uur. Noordwijkerhout Openbare Bibliotheek - Herenweg 2, schilderijen en grafiek van beeldend kunstenaar Gerard Schoneveld en si garenbandjes van de heer W. Hoog- eboom, t/m 1/3; tijdens de ope ningsuren. Leeuwenhorst Congres Centre - Lan- gelaan 3, Marianne Vetter, gemengde technieken; Yvonne Reuyl, aquarel len en olieverf; Hans Heijman, land schappen; Pieter Hoogeboezem en Edwin Rickman, olieverf; Jan Mon- tijn, kleuretsen; Anneke Patist en Lex van Schravendijk, aquarellen en Jan Hofland e.a. sportprenten, t/m 15/3. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, permanente tentoonstel ling 'De andere Middeleeuwen'; the ma tentoonstelling 'De toekomst van Rijnsburgs Verleden', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Sassenheim Openbare Bibliotheek - Kerklaan, Lidy van der Spek met textiele vorm geving, t/m 29/2; tijdens ope ningsuren. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat 38, Sylvia Oudkerk met kleuretsen en El- ma van Leuzen met objecten van ke ramiek, Jan Smorenburg (in de voor kamer) met foto's van prieeltjes en Klassiek In de K&O- serie 'Vrouwen achter het klavier' treedt maandagavond in de Kapelzaal de pianiste Fransje Dorst op. Haar programma bestaat uit wer ken van Bach (Prelude en Fuga nr. 4). Van Beethoven (Sonate in E gr.t. opus 109). Mozart (Sonate KV 282) en Cho pin (Nocturnes). Aanvang 20.15 uur. De zangeres Paóla Tuin op woensdag avond m de Kapelzaal van K&O te be luisteren in liederen van Bertolt Brecht. Ze zal aan de vleugel worden begeleid door Ton Stauttener. Steeds terugkerende namen in dit aan Brecht - Duits auteur van gedichten, proza-werken, essays en toneelstuk ken - gewijde concert zijn die van de componisten Kurt Weill, Hans Eiser en Paul Dessau. Samen met Brecht waren deze kunstenaars in de jaren 1920-'30 in Duitsland scheppers van een nieuw politiek-sociaal genre, waarvan met name de Dreigroschero- per wereldfaam heeft verworven. Naast fragmenten uit deze opera zal Paóla Tuin liederen ten gehore bren gen uit 'Die Sieben Todsünden der Kleinbürger', 'Happy End' en de 'Tierverse'. Aanvang 20.15 uur. f», M - genoteerd. Van Immerseel geeft e recital in de Taffehzaal (Rijksmuse um van Oudenheden), waar de kla vierspeler werken van Haydn en Mo zart zal uitvoeren. Hij zal een kopie van een Walther-pianoforte bespelen. Van Immerseel, die in Antwerpen studeerde (piano, orgel en clavecym- bel), was van 1981 tot 1985 artistiek di recteur van het Sweelinck-c< torium in Amsterdam. Jos i merseel, die als musicoloog e grote bekendheid geniet, heeft ten minste plaatopnamen gemaakt. Zijn optreden in de Taffehzaal begint om 20.15 uur. Vondel geeft het gezelschap La Barca donderdagavond onder de noemer 'Vondel en de muziek van zijn tijd' een uitvoering in de Kapelzaal van K &0. Aanvang 20.15 uur. Het wekelijkse lunchconcert op don derdagmiddag bij K&O wordt dit maal verzorgd door de pianistes Cae- cile Boschman en Cathy Kotoun. Er staan composities van Saint-Saëns, Van Beethoven, Scarlatti, Mendels sohn en Brahms op het programma. Aanvang 12.45 uur. In het kader van een uitwisseling tus sen het Leidse studentenmuziekge zelschap en het Heidelberger 'Collegi um Musicum' zal dit laatste orkest op donderdagavond een concert geven in de Stadsgehoorzaal. De tachtig mu sici brengen werken ten gehore van Richard Wagner (voorspel uit 'Die Meistersinger von Nürnberg'), Wolfgang Amadeus Mozart (Konzer- tante Sinfonie KV 364), Erik Satie (Parade, balletmuziek) en Krzysztof Penderecki (Anaklasis). Aanvang 20.15 uur. Het Nederlands Studenten Kamer koor doet op zijn tournee door ons land op vrijdagavond 26 februari Lei den aan. Het gezelschap concerteert op die avond in de Ev. Lutherse Kerk (Hooglandse Kerkgracht). Het pro gramma draagt als thema 'meerkorig- heid van romantiek tot heden'. Het koor onder leiding van Cees Rotte veel en een solistenkwartet vullen sa men een avond met louter a capella- werken van o.a. Brahms, Elgar, Da- browski, Britten, Badings, Diepenb- rock, Ton de Leeuw en Daan Manne ke. Aanvang 20.15 uur. in de serie 'De vrouw als componist' is er op vrijdagavond 26 februari een op treden van Fania Chapiro (piano), Maunts Bosman (viool), Peter Dobe- ntz (cello) en Madeion Michel (so praan) in de Kapelzaal van K&O. Er zullen composities worden vertolkt van Fanny Hensel Mendelssohn, Cla ra Schumann-Wieck en Josephine Lang. Aanvang 20.15 uur. Pop Minimal Compact is een groep die wordt beïnvloed door pop en klassie ke muziek. Daarnaast is de Arabische cultuur haar evenmin vreemd, zoals morgenavond in het LVC te horen zal zijn. Minimal Compact kreeg in 1980 vorm toen Israëlische musici zich in Amsterdam vestigden en een Neder landse drummer zich bij hen pact. Vorig jaar verscheen de vijfde elpee. De zaal van het LVC gaat om 22.00 uur open. In het zoldercafé van het Leids Vrije tijdscentrum treedt vanavond de Zaanse groep Gino Cappucino op. Stevige gitaarrock met een vocalist die oude soul-tijden doet herleven. Blues Voor het eerst in het tienjarig bestaan van Jazz on Sunday komt er een bluesband op bezoek. Het is is de Hot Bluezz Band onder leiding van bas sist/zanger Peter de Koning. In het re pertoire is werk opgenomen van Muddy Waters, Eddie Vinson en Jim my Rogers. Het concert begint zon dagmiddag om 15.00 uur in Pardoeza in Leiden. Ook blues in De Droomfabriek (Lei den). Daar treedt zaterdagavond de Amerikaanse gitarist Christopher Jo nes op. Zijn repertoire varieert van heftig tot subtiel en van blues tot boogie, waarbij hij arangementen van traditonele Amerikaanse muziek heeft gemaakt. Aanvang 21.30 uur. Daaraan voorafgaand geeft de Fran- caise Catharine Ruillet een buikdans demonstratie. Aan de hand van een videoband laat ze verschillende stij len zien. Vanaf volgende week ver zorgt zij een cursus in De Droomfa briek, dit is dus een opwarmertje. Leidse Schouwburg vr 19, za 20,20.15 uur; Nieuw solo pro gramma van Youp van 't Hek met: 'Hond op het ijs'. di 23, woe 24, 20.15 uur; John Lan- ting's Theater van de lach speelt 'Den Haag vandaag', met Hein Boele, Br- van het Folkloristisch Danstheater. LAK-theater vt 19, za'20, 20.30 uur; Toneelgroep Amsterdam speelt 'Caracal', zo 21, 15.00 uur; kindervoorstelling 'Tot op de laatste steen' van Burrp. woe. 24, 20.30 uur; De Giftige Appel speelt 'Reidans'. do 25,20.30 uur; Toneelgroep Amster dam speelt 'Kwartet'. Microtheater vr 19 en za 20, 20.15 uur; Inperium speelt' Midzomerdagdroom'. Appclthcatcr vr 19, za 20, woe 24. do 25. 20.15 uur; Toneelgroep De Appel met 'Ghetto' van Joshua Sobol, met Sacha Bult huis, Carol Linssen, Eric Schneider Circustheater vr 19, za 20,20.15 uur. zo 21.14.00 uur; André van Duin Revue met o.a. Frans van Dusschoten, Simone Kleinsma, Hans Otjes e.a. woe 24 en do 25, 20.15 uur; Lee To wers 'I believe in Music' met De Jody Singers, Danny de Munk, Wally Tax, Freddy Golden, Penney de Jager en Metropole Ork. olv Harry van Hooff. Diligcntia vr 19, za 20, 20.15 uur; Jules Deelder met zijn programma 'Ja Deelder'. di 23,12.45-13.30 uur; Haags Blazeren semble Oktopus; mmv Peter van der Linden (verteller). do 25, 20.15 uur; Trio di Milano; wer ken van Haydn, Dvorak en Beetho- Koninklijkc Schouwburg vr 19, za 20. en do 25. 20.15 uur, zo 21. 14 00 uur; Haagse Comedie met 'Wou tertje Pieterse', naar Multatuli, bewer king met acteurs en poppen, met o.a. Lucas Dietens, Guido Jonckers, Ma ria Stiegels en Reinier Heidemann. vr 19, 20.15 uur; Intro-dans met 'Cel len', 'Nono' en 'Carmina Burana'. za 20, zo 21, 20.15 uur, zo ook 14.00 uur; Haagse Comedie met 'Wie trouwt de weduwe' van Carlo Goldi- ni. met o.a. Trins Snijders, ma 22 en di 23, 20.15 uur; Blijspel 'De Muziektheater vr 19, za 20,20.15 uur; Nationaal Ballet met Balanchine-programma: 'Con certo Barocco' van Bach, 'Theme and variations' van Tsjaikovski, mmv Ne derlands Balletorkest olv Adam Ga tehouse. za 20, 20.15 uur; Residentie Orkest olv Elgar Howarth, mmv Glenys Linos (alt), Carlo Chiarappa (viool) en Vladi mir Mendelssohn (altviool) met Be- rio-prrogramma. do 25, 20.15 uur; Première van 'Peb bled Path' door het Nederlands Dans- thetaer, verder 'Squares', 'Light Part 23' en 'Bodyline'. Nederlands Congresgebouw ma 22, 20.00 uur; 'Variété Nostalgia' met o.a Olga Lowina, Eddy Christiani 'Meeuw' van Tsjechov's, door theater 'kamer 5' van Neville Tranter. Muziektheater zo 21. 20.15 uur; Freek de Jonge 'De pretentie'. woe 24, 20.00 uur; De Nederlandse Opera met -'Salome' van R. Strauss mmv Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Hartmut Haenchen met Günter Neumann, Helga Dernesch do 25, 20.15 uur; Laura Dean Dancers and Musicians met 'Impact', 'Magne- t premiere van v ballet Carré ma 22, 20.15 uur; The Fureys. Concertgebouw vr 19, 20.15 uur; Radio Filharmonisch Orkest olv Alexander Lazerjew mmv David Kuyken piano. Dvorak-piano- concert in g op. 33, Van Beethoven- derde symfonie 'Eroica'. za 20, 15.00 uur; Radio Symfonie Or kest olv Jun'ichi Hirokami mmv Aldo Bennici altviool, Roussel-symfonie nr. 2 in Bes op. 23, Brahms/Berio-so- nate voor altviool en piano nr. 1 in f op. 120, Tsjaikowsky-Capriccio Ita- lien op. 45. zo 21,20.15 uur; Koor Nieuwe Muziek, Xenakis Ensemble olv Huub Ker- ma 22, 20.15 uur; Tony Bennet, woe 24, do 25, 20.15 uur; Concertge bouworkest olv Riccardo Chailly mmv Ronald Brautigam piano, Peter Masseurs trompet Mossolow-Ijzergie- terij, Sjostakowitsj-Eerste pianocon cert, Stravinsky-Le sacre du prin- C.C. Amstelveen vr 19,20.15 uur; Henny Orri en Willem Nijholt spelen 'Memoires' van John Murrell. za 20,20.15 uur; Tineke Schouten met 'Tien in topvorm'. Nieuwe de la Martheatcr vr 19. za 20. di 22, woe 23 en do 24, 20.15 uur, zo 21. 14.00 uur; De Roze- botteltijd door Paul de Leeuw. Stadsschouwburg vr 19, 20.15 uur; Toneelgroep Amster dam speelt 'In de eenzaamheid van de katoenvelden', met Marjon Brands- ma, Kitty Courbois e.a. za 20, zo 21 try-outs. ma 22 premiere, di t/m do, 20.15 uur; Toneelgroep Am- De Doelen vr 19, 20.15 uur; Het Residentie Or kest olv Elgar Howarth, mmv Jard van Nes (mezzo-sopraan) en Vladimir Mendelssonhn (altviool) met werk van Berio, Falla, Montsalvatge. vr 19, za 20 en zo 22, 20.15 uur; Kleine zaal, 'Fiesta Gitana'. Zo 21, 11.00 uur; Zondagsconcert Marthilde Santing, Mimi Kobayashi en het Mathilde Santing Ensemble, woe 24, 20.15 uur; Schubertiade, Bru no Canino en Antonio Ballista, piano quatre mains, o.a. sonate in C, op. posth. 140. D 812 en fantasie in F, op. 103, D 940. do 25, 20.15 uur; Kamerkoor van Mos kou, olv Vladimir Minin, met Slavi sche Koormuziek. do 25, 20.15 uur; Rotterdamsch Phil harmonisch Orkest olv Edo de Waart mmv Heinz Holliger (hobo) met wer ken van Bach, Madema en Elgar. Luxortheater vr 19. za 20.20.15 uur; Jenny Arean en Swami George Groot in theaterpro gramma 'Neem je een apie voor me woe 24, 20.15 uur; André van Duin re vue, 100 jaar Nederlands Amusement met o.a. Frans van Dusschoten, Simo ne Kleinsma em Hans O^jes. Theater Zuidplcin vr 19. za 20. 20.30 uur; Arlecchino 'Veenstra slaapt nog', van Cabaret Klunder. za 20, 20.15 uur; Seth Gaaikema met zijn niewe cabaret 'Seth'. di 21, 20.15 uur; 'De nibelungen', van Helmert Woudenberg met Gees Lin- nebank, Anita Menist, Michiel Ker- bosch en Wik Jongsma. woe 22, 20.15 uur; 'Den Dronkaard' gespeeld door het Mechels Miniatuur Theater. do 23,20.15 uur; Haagse comedie 'Wie trouwt de weduwe?' van Carlo Goldo- ni met Trins Srtijders.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23