'Alles is onmogelijk tot iemand het doet'
Herinneringen van BB aan MM
Amerikaanse films in Moskou
Ruwe diamant uit Japan
Zondebok in Noord-lerland
VRIJDAG 19 FEBRUARI 1988
Zegen', regie Shohei Imamura: hoofdrollen
Ken Ogata en Mitsuko Baisho; theater- Kijk-
huis. Leiden.
Sinds het succes van de 'De ballade
van Narajama' (1983) geldt Shohei
Imamura als één van de bekendere
Japanse regisseurs. De éénenzes-
tigjarige in Tokio geboren cineast
maakte voor die tijd al onvergete
lijk films.
Wie deze titels nog eens voor zijn
geestesoog afdraait, constateert
dat Imamura de maker is van onge
polijste realistische films.
Zijn nieuwste film met de titel 'Ze
gen' past volledig in dit rijtje. Het
bloed vloeit rijkelijk als dat zo uit
komt en de talloze hoeren worden
niet kuiser ten toon gesteld dan
aannemlijk is. Wreedheid, dom
heid, lafheid, achterbakse bereke
ning, het zijn even vanzelfspreken
de menselijke eigenschappen, als
oprechtheid, naïef idealisme, ver
liefdheid en gevoel voor het schone
en het goede. Imamura stelt de we
reld en de mens niet mooier voor
dan hij is, maar juist in die natuur
lijke manier waarop hij de volkse
en boerse zeden schetst, schuilt de
grote esthetische kracht van zijn
werk.
In 'Zegen' volgt hij het levensver
haal van Muraoka Iheiji, fantas
tisch gespeeld door Japans belang
rijkste acteur Ken Ogata, hier on
der andere bekend van zijn rol van
'Mishima'. Na van zijn vrouw ge
scheiden te zijn en tevergeefs zijn
geluk op zee te hebben beproefd,
raakt deze Iheiji in 1902 verzeild in
Hong Kong. Van een korte carrière
als spion voor de Japanners in
Mantsjoerije, houdt hij als overtui
ging over, dat er op het vaste land
voorposten gevestigd moeten wor
den ten behoeve van de expansie
van Japan.
Met grote bevlogenheid begint
Iheiji een bordeel in de overtuiging
op deze manier de keizer te dienen.
Hij laat Japanse meisjes ronselen
en instrueert ze dat het prima is
voor het vaderland je lichaam te
verkopen, zolang je geest maar rein
is en je veel aan de keizer denkt.
Hij maakte en geweldige carrière
als vleeshandelaar en breidt zijn
onderneming zelfs uit naar Ma
leisië. Tot zijn stomme verbazing
wil de Japanse ambassade niets
van zijn geld weten en vindt hij ook
geen steun voor zijn plan een hele
keten van staatsbordelen op te
richten.
Onbegrepen en afgetakeld pro
beert Iheiji in Maleisië een eigen
kolonie te stichten door het ver
wekken van veel kinderen. In 1941
ziet hij als zeventigjarige de Japan
se troepen arriveren, die hij onmid
dellijk van vrouwen wil voorzien.
De goedwillende barbaar is vol
strekt belachelijk en wordt door
het leger onbegrepen ter zijde ge
schoven. 'Zegen' is een film met de
kracht en de betovering van ruwe
diamant, steengoed dus.
LEONARD ENGEL
BIOSCOPEN
Ken Ogata rechts) en Mitsuko Baisho (boven) in 'Zegeii
'Boy Soldier'; regie: Karl Francis; hoofd
rollen; Richard Lynch en Emer Gillespie;
theater: Filmhuis, Leiden (tot en met
zondag)
Het Britse leger en de Noordierse
hulptroepen van de Royal Ulster
Constabulary zijn juist op dit mo
ment weer in diskrediet. Amnesty
International publiceert geregeld
rapporten over mishandeling van
IRA-gevangenen. Twee zaken die
duidelijk maken dat de in 'Boy Sol
dier' gesignaleerde misstanden
wellicht sterk aangedikt, maar ze-
ker niet uit de lucht gegrepen zijn.
'Boy Soldier' is een Britse film,
beter gezegd: een prduktie uit
Wales. Wil Thomas is een werkloze
Welshman die geen andere moge
lijkheid ziet dan dienst nemen in
het leger. Hij wordt naar Noord-
lerland gestuurd en tijdens één van
de rellen voelt Wil Thomas zich zo
bedreigd dat hij iemand dood
schiet.
Het Britse leger maakt van Tho
mas een zondebok. Hij wordt ge
slachtofferd om de schijn te wek
ken dat het leger zijn eigen nest
schoon houdt. Maar Wil laat zich
niet zonder slag of stoot in het ver
domhoekje duwen. Hij weigert
schuld te bekennen, ook als de be
wakers hem treiteren en mishande
len.
In de titel maakt regisseur Fran
cis duidelijk waar het hem om te
doen'is: pubers worden
voor de leeuwen gegooid. Hij heeft
er tevens een nationalistisch ele
ment aan toegevoegd: de Ieren en
de Welshmen vormen beiden een
minderheid die door de Engelsen
tegen elkaar uit worden gespeeld.
'Boy Soldier' is een opvallend
ongepolijste film met een onsa
menhangende montage, die niette
min overtuigt. De heftige verwar
ring in Ulster wordt er treffend
mee gesuggereerd en de bood
schap is al bijna twintig jaar actu
eel.
BART JUNGMANN
ROTTERDAM (GPD) - Drie maan
den voor zijn dood voltooide John
Huston zijn laatste film, 'The
Dead'. Het was in alle opzichten
een bijzonder project, dat hem, in
zekere zin, terugbracht naar Ier
land. Aan dat land had hij zijn hart
verpand. De opnamen werden
weliswaar gemaakt in een Ameri
kaanse studio, maar er werd een
complete cast van Ierse acteurs
voor overgevlogen.
door
Leo Bankersen
Op de set heerste een sfeer van
hechte kameraadschap, en je zou
'The Dead' bijna een familie-aange
legenheid kunnen noemen. Eén
van de hoofdrollen wordt gespeeld
door John Hustons dochter Anjeli-
ca, en zijn zoon Tony schreef het
scenario op basis van het gelijkna
mige verhaal uit de bundel 'The
Dubliners' van James Joyce.
„James Joyce was voor ons zo
iets als een oude vriend", vertelt
Tony Huston. Hij was in Nederland
voor de premiere van 'The Dead'
op het Rotterdams Filmfestival.
„Ik heb twintig jaar met 'The Dead'
geleefd, voor ik dit scenario
schreef. Ik kende het van binnen
en van buiten. Mijn vader en ik ge
bruikten 'The Dead' vaak als iets
waarop we in onze gesprekken te
rug konden vallen, zoals andere
mensen de Bijbel hebben".
„Bij het schrijven gaf dat een ba
sis van vertrouwen, hoewel er na
tuurlijk ook wel iets in Joyce zit
wat me ontzag inboezemt. Aan de
universiteiten heb je tegenwoordig
zelfs een 'Joyce-industrie'. Profes
soren die al tien interpretaties van
Joyce hebben uitgewerkt en die nu
hun carrière baseren op het ont
dekken van de elfde. Maar het be
langrijkste is dat 'The Dead' sim
pelweg een prachtig, levensecht
verhaal is. Dat heb je nodig wan
néér je een film wilt maken".
- Joyce heeft de naam een onver-
fïlmbare schrijver te zijn, maar
aan de film zie je dat niet af.
„Er wordt over die zogenaamde
onverfilmbaarheid veel onzin be
weerd. Natuurlijk zijn er aspecten
van Joyce die onmogelijk verfilmd
kunnen worden, maar dat is bij ie
dere schrijver zo. De vraag is: kun
je er iets uit lichten wat wèl een
film kan opleveren? En bij - 'The
Dead' is het antwoord: ja. Ik til daar
niet zo zwaar aan. Alles is onmoge
lijk tot iemand het doet".
bijzonder c
dit
„Het is op een heel ongebruike
lijke manier opgebouwd. Het blijft
heel lang onduidelijk welke rich
ting het op gaat, en de kans bestaat
zelfs dat je het bijna saai gaat vin
den. Waar gaat al dat gebabbel nu
eigenlijk over? De parel zit hem in
het slot, waarin alles plotseling hel
der wordt. Omdat dat zo prachtig
werkt in het verhaal, wilde ik dat
ook zo in de film hebben. Maar het
heeft niets te maken met de klas
sieke dramatische structuur die je
in ieder handboek over scenario
schrijven aantreft".
„De structuur is in dit geval vrij
wel onzichtbaar. Je beleeft het ver
haal bijna als een muzikale compo
sitie. met allerlei kleine thema's die
schijnbaar toevallig worden inge
voerd. In het begin ben je op een
feest met allerlei onbekende men
sen en in een cultuur die vreemd
voor je is, tenzij je Iers bent natuur
lijk. Je bekijkt iedereen eerst van
een afstand, maar die afstand
wordt langzaam kleiner en op een
gegeven moment word je opgeno
men in geroezemoes. De 1
beweegt zich als een vlinder door
de kamer, van de een naar de an
der. net zoals je dat zelf ook zou
doen".
- Waren er veel aanpassingen
van het oorspronkelijke verhaal no
dig
„Ik moest net zoveel zelf uitvin
den als er al geschreven was. Het
oorspronkelijke verhaal omvat niet
meer dan vijftig pagina's, en dat
moest ik verder uitwerken en aan
kleden. Mijn eerste versie was vol
strekt trouw aan Joyce, en van
daaruit heb ik allerlei toevoegin
gen gemaakt. Op sommige plaat
sen had Joyce zelf de mogelijkhe
den al aangegeven. Hij schreef bij
voorbeeld: 'Er klonk gelach uit de
aangrenzende kamer, waar Freddy
en Mr. Brown met elkaar praatten'.
Ik bedacht dan waarover ze het
hadden en maakte daar een scène
van. Ik heb er ook jeugdherinne
ringen uit Ierland in verwerkt. Als
kind had ik in Galway en biggetje
als huisdier, en zo is die anekdote
over dat varkentje in de film geko-
Toen John Huston in 1952 de
'morele rotheid', zoals hij dat hij
noemde, van de Amerikaanse amu
sementsindustrie ontvluchtte en
zich in Ierland vestigde, was Tony
drie jaar oud. Hij groeide op in Ier
land, werkte later in Engeland en
heeft zich pas kort geleden in Ame
rika gevestigd, omdat hij daar uit
eindelijk echt aan de slag kon ko
men. Was zijn Ierse achtergrond
ook een steun bij het schrijven van
dit scenario?
„Zeker. Ik geloof dat het ook een
van de redenen was dat mijn vader
voorstelde dat ik dit scenario zou
schrijven. Ik heb achttien jaar in
Ierland gewoond en bovendien
kende ik het verhaal al zo goed. Het
was een geweldige steun bij het
schrijven. Ik ken de Ieren, voel me
zelf ook Iers en ik ben zo nauw met
het land verbonden dan ik niet in
de clichés zal vervallen die buiten
landse filmmakers, vooral Amen-
kanen, er over Ierland op na hou
den".
„Veel Amerikanen zijn van Ierse
afkomst, maar ze hebben een heel
sentimenteel en primitief beeld
van Ierland. Ze zien de Ieren ook
als opscheppers en vechtersbazen.
Wanneer een Ier in New York te
rechtkomt, gedraagt hij zich mis
schien zo, maar in Ierland zelf is ie
dereen veel gemakkelijker. Daar
heeft men gevoel voor humor. Er
worden in 'The Dead' inderdaad
twee mensen dronken, maar het
blijft allemaal heel gemoedelijk".
- Was 'The Deadeen moeilijk
project om van de grond te krijgen?
Ik kan me voorstellen dat een pro
ducent nogal huiverig is voor zo'n
bijzondere film.
„Nee, helemaal niet. De produ
centen waren fantastisch. Een van
de mooie dingen die mijn vader
aan het eind van zijn carrière
mocht meemaken, was dat hij
werd benaderd door dit soort men
sen. Zij houden echt van film en ge
loven in film als kunst".
„Het Hollywood-systeem is
nooit zo vriendelijk voor mijn va
der geweest. Er waren belangrijke
producenten die hem niet als een
volwaardig regisseur zagen. Mijn
vader heeft altijd veel strijd moe
ten leveren. Er is vaak geschreven
dat veel films van John Huston een
teleurstelling waren, maar min
stens de helft daarvan is verpest
door de studio's. Mijn vader had
zich dan maar te schikken naar de
grillen van een producent. Als hij
zijn gang kon gaan werd het
meestal een prachtige film".
FILMS OP VIDEO
Door het grote succes van
'Platoon' werd het voor regisseur
Oliver Stone een stuk makkelij
ker om ook andere films in roula
tie te krijgen. Hij had 'Salvador'
al lang klaar toen 'Platoon' Os
cars won en zag de film ineens in
veel landen in de bioscopen ver
toond worden. In ons land was
het succes van 'Salvador' gering.
Misschien kwam het omdat
'Salvador' in grote lijnen het ver
haal vertelt dat ook in 'Under fi
re' van Roger Spottiswoode aan
de orde kwam, namelijk dat van
een fotograaf die zich tegen wil
en dank betrokken gaat voelen
bij oorlog en opstand in Midden-
Amerika. Esselte CIC heeft 'Sal
vador' op video uitgebracht en
dat is meegenomen voor dege
nen die houden van het genre,
want Oliver Stone kent'zijn vak
en de manier waarop James
Woods de rol speelt van een aan
lager wal geraakte fotograaf is
uitstekend.
'Black Caesar' van Larry Co-
hen gaat over een oorlogje op
kleine schaal. In de New Yorkse
wijk Harlem probeert een neger
de macht over te nemen van Itali
aanse maffiabonzen. Hij komt
een heel eind, maar dan zet de
maffia zich schrap. Omdat de ne
ger, gespeeld door Fred Willi
amson, een tamelijk akelig stuk
vreten is, komt hij bijna in zijn
eentje tegenover vele tegenstan
ders te staan. Dat wordt schieten,
maar wel schieten met mooie
muziek (van James Brown) op de
achtergrond. Van RCV 2001.
Om geweld tegen te gaan heb
je de politie. Maar daar is het
soms ook tobben. Neem 'The
last of the good guys' van Theo
dore Flicker. Agent Larry Hag-
man overlijdt een paar dagen
voor zijn pensioen. Zijn collega's
willen zijn dood geheim houden
om Hagmans vrouw aan een pen
sioenuitkering te helpen, maar
baas Robert Culp werkt tegen.
Het is amusant om te zien hoe
Hagmans collega's zich uitslo
ven. Van RCA.
Tom Hanks behoort tot de be
genadigde komedieacteurs en
veteraan Jackie Gleason kan er
ook wat van. In 'Nothing in com
mon' spelen ze zoon en vader.
Hanks is een yuppie, Gleason
een schlemielige brompot. De
film van Garry Marshall begint
als een komedie, maar krijgt
gaandeweg enkele serieuze trek
jes. Hanks en Gleason spelen
verfrissend. Van RCA.
Wie het jammer vindt dat het
A-team niet meer op tv te zien is,
zal plezier beleven aan 'Court
martial', een van de speelfilms
die van het A-team zijn gemaakt
voor de serie op de markt kwam.
Hannibal, Mr.T en hun maten ne
men het op tegen een stel terro
risten die een vliegtuig kapen.
Van Esselte CIC.
De avonturen van de Bad news
Bears, een honkbalclubje van
jeugdig tuig, slaan in Amerika
aan. Er zijn nu al drie films over
de Bears die steeds worden ge
leid door een andere coach. In
'The bad news Bears goes to Ja
pan' is Tony Curtis de leider. Hij
voert zijn ploeg aan tegen een Ja
pans juniorenteam. Net als het
A-team is de Bad news Bears-
film gemaakt voor een jeugdig
publiek dat niet te nauw kijkt.
Esselte CIC
PETER DE ZWAAN
PARIJS (AP) - Brigitte Bardot, ooit
een van 's werelds beroemdste sex-
symbolen, heeft in een interview
met een Franse krant herinnerin
gen opgehaald aan haar ontmoe
ting met een andere ster, Marilyn
Monroe.
In een interview met het dagblad
Liberation vertelt BB dat zij ooit
bij toeval tegelijkertijd met de
Amerikaanse filmster een bezoek
bracht aan de damestoiletten van
een Londens hotel, maar toen zo
onder de indruk was van Monroe
dat zij van de zenuwen geen woord
dorst uit te brengen.
„Wij keken elkaar alleen maar
even aan met een soort blik van
verstandhouding," aldus de nu 54-
jarige Bardot. „Zij was net bezig
haar neus te poederen en ik zat
mijn ogen op te maken. Ik was vre
selijk zenuwachtig. Het was zoiets
als een ontmoeting met koningin
Elizabeth. Marilyn was heel mooi".
BB hield het filmen op 39-jarige
leeftijd voor gezien. Sindsdien
leidt zij een teruggetrokken leven
in Saint Tropez. Zij laat zich alleen
nog maar in de openbaarheid zien
tijdens protestacties tegen dieren
mishandeling, een zaak waarop zij
zich met al haar energie lijkt te heb
ben geworpen.
Bardot, die in haar films de heer
sende seksuele moraal onderuit
haalde, zei in het interview 'nog
steeds geen respect voor de wereld
op te brengen omdat de wereld dat
respect niet waard is'. Op de vraag
hoe zij de filmwereld nu ziet ant
woordde zij: „Film interesseert mij
niet".
MOSKOU (Reuter/AFP) - Voor het
eerst in bijna dertig jaar zal het gro
te publiek in Moskou kennis kun
nen nemen van de Amerikaanse
film. Zelfs president Ronald
Reagan zal zijn verlaat filmdebuut
maken voor de Russische fijnproe
ver. Vandaag begint in Moskou een
festival waarin meer dan 30 Ameri
kaanse films over het grote doek
zullen rollen. Enkele grote sterren
uit Hollywood, onder wie Richard
Gere, Daryl Hannah, Marlee Matlin
en Francis Coppola zullen persoon
lijk hun opwachting maken.
Degenen die een kaartje hebben
weten te bemachtigen, zullen Ro
nald Reagan kunnen aanschouwen
in 'Kings Row' uit 1941 JJet twee
weken durende spektakel is het ge
volg van een initiatief van de in San
Francisco gevestigde organisatie
Film and Theatre Diplomacy en de
Sovjet-bond van filmmakers en de
overkoepelende staatsfilmorgani-
satie.
De meeste films die in Moskou
worden gedraaid, zijn nog niet in
de Sovjetunie te zien geweest. Zo
zullen filmliefhebbers onder meer
kennis kunnen nemen van 'An Of
ficer and a Gentleman', 'Coming
Home', 'The Killing Fields'.
'Roxanne', 'Children of a lesser
God', Close Encouters of the Third
Kind' en 'The Empire Strikes
Back'. Ook klassiekers als 'Singing
in the Rain' uit 1952, en The Wizard
of Oz' uit 1939 zullen in de filmza
len van Moskou verschijnen.
Carole Peyser, oprichter van
Film and Theatre Diplomacy, zei
dat zij de films had uitgezocht om
een objectiever beeld van de Ame
rikaanse burger te tonen. Volgens
haar zouden de video's die op dit
moment in Moskou in omloop zijn
„ons wel eens heel vreemd kunnen
doen overkomen". Het laatste gro
te festival van Amerikaanse films
in de Sovjetunie was in 1955, vier
jaar later gevolgd door een kleinere
(OP)NIEUW
'Full Metal Jacket - film van Kubrick
over onmenselijke toestanden in mili-
taire training en Vietnam, Greenway.
Voorschoten
BLIJVERS
'Amsterdamned' - spektakelfilm op
en onder Nieuw Amsterdams Peil.
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'A night on the town' - een babysitter
op avontuur, Lido, Leiden
'American Ninja II' - Michael Dudikof
laat zijn handjes weer flink wapperen
in het gevecht tegen het kwaad, Tria
non, Leiden en City, Katwijk
'Angel Heart' - occulte thriller, nu met
Mickey Rourke en Robert de Niro,
Greenway, Voorschoten en City, Kat-
'Stakeout' - politieman moet in aardi
ge thriller de vriendin van misdadiger
in de gaten houden en wordt verliefd
op haar. Lido, Leiden
'Fatal Attraction' - spannende film
over vrouw die haar 'minnaar voor
eén nacht' en zijn gezin te grazen
neemt, Lido, Leiden en Euro; Alphen
Masters of the universe' - speelgoed
komt tot filmleven, Greenway, Voor
schoten
'De reddertjes' - Disney-film uit 1977,
waarin in de gewelven van het ge
bouw van de Verenigde Naties hulp
vaardige muizen vergaderen, een
commissie van muizen besluit hulp te
bieden aan een hulpbehoevend meis
je, Euro Alphen en Lido, Leiden
'Dirty Dancing' - eenvoudige maar
charmante dansfilm, Luxor. Leiden
en Euro Alphen
The Last Emperor' - groots epos die
wellicht niet helemaal oplevert wat
de Bertolucci-liefhebber verwacht,
Lido, Leiden
SEKSFILMS
'Coming Angels' - Rex, Leiden
DEN HAAG
Dragnet' - Cineac, al.
"Dirty Dancing' - Cineac, al.
Stake Out' - Metropole (456756). al.
The Last Emperor' - Metropole. al.
Barfly' - Metropole. 12 jr.
'Innerspace' - Metropole. al.
'Half Moon Street' - Metropole. 16 jr
'Schorem van de school' - Odeon
(462400), al
Het (lot)geval' - Odeon, al
'Amsterdamned' - Odeon, 12 jr
Dirty Dancing' - Odeon, al.
'Oei Ciornie' - Studio 656402), 16 jr.
La Famiglia' - Studio. 16 jr.
'Oblomow' - Studio, 16 jr
AMSTERDAM
'Fatal Attraction' - Alfa. 12 jr.
'Angel Heart' - Alfa. 16 jr.
'Barfly' - Alhambra (233192), 12 jr
'Dirty Dancing' - Alhambra, al
'Fatal Attraction' - Bellevue Cinerama
(234876), 12 jr.
'The Pick-Up Artist' - Cinerama, al.
'Can't buy me love' - Calypso (234876).
al.
'A night on the town' - Calypso, al
'Kroniek van een aangekondigde
dood' - Cinecenter (236615), 16 jr.
Rita, Sue and Bob too' - Cinecenter.
16 jr.
'Barfly' - Cinecenter, 12 jr.
'Zegen' - Cinecenter. 16 jr
'Dirtv Dancing' - Cinema Int. (15124),
al
'Amsterdamned' - Cinema Int.. al.
'He* (lot)geval' - City (234579), al.
'Amsterdamned' - City. 12 jr
'Jaws, the revenge' - City, 12 jr.
'Schorem van de school' - City, al.
'Dragnet' - City, al.
'Innerspace' - City, al
'I've heard the mermaids singing' -
Kriterion (2317080), 16 jr.
'Yeelen' - Kriterion. 16 jr
'Blue Movie Games' - Parisien
(246540). 18 jr
'Sulka's Daughter' - Parisien. 18 jr.
'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16
- Asta (463500), jr.
'Wish you were here' - The Movies. 16
'Fatal Attraction' - Asta, 12 jr.
'Hector', Asta. al.
'Sammy and Rosie get laid' - Asta. 16
jr.
'The Pick-Up Artist' - Babylon
(471656), al.
'Fatal Attraction' - Babylon. 12 jr.
'Can't buy me love' - Babylon, al.
'Amsterdamned' - Cineac (630637), 12
La Famiglia' - The Movies, 16 jr
"Witches of Eastwick' - Tuschinski, al.
'Stake out' - Tuschinski (262633), al.
'The Last Emperor' - Tuschinski, al.
'Barfly' - Tuschinski, al.
'Dirty Dancing' - Tuschinski. al.
'Halfmoonstreet' - Tuschinski. 16 jr
'Naam van de roos' - Tuschinski Cine
ac (243639), 16 jr.
'Hersenschimmen' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
Een paar jaar geleden was er heel
wat te doen over 'The day after',
een Amerikaanse tv-film die in,
Europa bioscoopwaardig werd
geacht. Publiciteit was er in elk
geval genoeg. 'The Day After'
komt zondag op Duitsland 2
(20.15 uur). De film beschrijft de
gevolgen van een kernoorlog.
Jason Robards en Jobeth Willi
ams proberen te overleven tus
sen het nucleaire afval.
Vanavond op Nederland 2 'De
Witte Waan', een film van de on
langs overleden Adriaan Dit-
voorst. Thorn Hoffman en de
Belgische Pim Lambeau spelen
de hoofdrollen in dit drama,
waarin het gaat om een moeder-
zoonrelatie. De 25-jarige Lazlo is
een heroïne-verslaafde en het
contact met de buitenwereld
kwijt. Dan belandt zijn moeder
in het ziekenhuis en het weerzien
roept veel emoties op (23.15 uur,
Nederland 2).
In de BBC-reeks Talking Pic
tures werd afgelopen maandag
stilgestaan bij de western die de
finitief tot het verleden zou beho
ren. In 1979 maakte Walter Hill
met 'The Long Riders' één van
de laatste cowboy-films. Een
aantal broers trekt hierin als des
perado's door het land om ban
ken en spoorwegmaatschappij
en te beroven. Het aardige is dat
de hoofdrollen ook door broers
(Quaid, Carradine en Keach)
worden gespeeld. Vanavond op
Duitsland 2 (22.55 uur).
Voor alle mensen die er geen
genoeg van kunnen krijgen:
dinsdagavond zendt BBC 2 nog
eens 'The Third Man' uit. Een
mijlpaal in de filmgeschiedenis,
waarin op de tonen van het be
kende Harry Lime-thema in de
riolen van Wenen wordt gezocht
naar de man met die naam. On
vergetelijke rol van Orson Welles
(22.00 uur).
De zaak-Bachmeier deed in
1981 in Duitsland maar ook daar
buiten veel stof opwaaien. De
tragische geschiedenis van Mari
anne Bachmeier die de moorde
naar van haar dochter in de
rechtszaal doodschoot, was de
inspiratiebron voor twee films.
Een daarvan ('Keine Zeit für Tra
nen') wordt woensdag om 20,15
uur op Duisland 1 uitgezonden,
's Middags om 14.50 uur is die
zelfde dag een documentaire van
Stefan Aust te zien over het ma
ken daarvan. Bachmeier kom
zelf ook aan het woord.
FILMHUIZEN
Het midzomernachtfeest komt
volgende week tweemaal aan
bod in Filmhuis LVC. Woensdag
draait daar 'De glimlach van een
zomernacht', een film uit 1955
van Ingmar Bergman. Een ele
gante film waarin enkele welge-
stelden en hun bedienden ver
wikkeld raken in een spel van
aantrekken en afstoten (21.15
uur). Vanaf donderdag wordt die
film gevolgd door 'A midsum-
mernight's sex comedy' van
Woody Allen. Hij is een uitge
sproken bewonderaar van Berg
man en liet zich voor deze film
ook inspireren door de hiervoor
genoemde film. In 'A midsum-
mernight's sex comedy' gaat het
om drie echtparen die gezamen
lijk een weekeinde doorbrengen
(21.15 uur).
In het Kijkhuis is tot en met
zondag 'Oblomow' te zien. Niki-
ta Michalkov maakte deze film
voor het veelgeroemde 'Oei Cior
nie'. In 'Oblomow', destijds ook
een hit in de filmhuizen, is een
man liever lui dan moe en vlucht
weg in dagdromerijen (20.00
uur).
Maandag draait 'Brazil', een
waanzinnige film van Terry Gilli
am. De film is duidelijk geba
seerd op Kafka en Orwell. Een
man wordt hierin vermorzeld
door de bureaucratie; opvallend
bijrolletje van Robert de Niro
(20.00 uur). Dinsdag ruim baan
voor 'Zelig', waarin Woody Allen
een man speelt, die als een kame-
Isabelle Adjani, te zien in 'Po-
session
ANP)
leon het uiterlijk van anderen
aanneemt (20.00 en 22.15 uur).
'Le Choc' is een gangsterfilm
met Alain Delon in de hoofdrol.
Hij wil het bestaan van huur
moordenaar opgeven, maar zijn
opdrachtgevers blijven hem las
tig vallen. Catherine Deneuve
doet ook mee (20.00 en 22.15 uur).
LAK-Cinema besteedt dins
dag aandacht aan twee vrouwen
die er bizarre voorkeuren op na
houden. in 'The Mafu Cage'
speelt Carol Kane een meisje dat
apen in huis haalt en ze op rituele
wijze doodt. Lee Grant speelt
haar zuster in deze thrillerachti
ge film (20.00 uur). Daarna volgt
'Posëssion' van Andrej Zu-
lawski. Een nogal onnavolgbare
produktie, waarin Isabelle Adja
ni de liefde bedrijft met een mon
ster. Echtgenoot Sam Neil snapt
er niets van (22.00 uur).
Brigitte Bardot - diep onder
druk van Marilyn Monroe, (foto
Dineren in 'The Dead'. De
geheel rechts is Anjelica Huston.