Gedichten? Andreus had het liever over voetbal' 'Theaterwereld Amsterdam moet zich rot schamen' 'Praatjes-concerten' een succes Nostalgie in turbo-tempo Negen keer kandidaat voor Oscar Letterlijk en figuurlijk duister Andreus-biograaf Van der Vegt: Voorstelling: Jeans. Muzikale leiding: Bert Stoots. Choreografie: John Kuipers. Lichtontwerp: Tom Aukes. Gezien op 17 februari in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - 'Jeans' is kléding, 'Jeans' is een groep en 'Jeans' betekent nu ook een duizeling wekkend muziek- en dapsspek- takel met uitsluitend bekende nummers uit de jaren '50 en '60. De gouden hits van toen wor den in turbo-tempo gepresen teerd, alsof de platenkast met al die onvergetelijke singles op één super compact-disc is sa mengeperst. De veertig-plussers genieten vooral van het eerste gedeelte, als de jaren vijftig aan de beurt zijn. Na de pauze komen met name de dertigers aan hun trek ken, die trots zitten te knikken (en stiekem te swingen) bij de muziek uit hun 'sixties'. De aanwezige tieners en twens schijnen alle hits te kennen, want de roemruchte jaren '50 en '60 zijn op het ogenblik weer helemaal 'in'. Was 'My Generation' (onlangs nog in de Leidse schouwburg te zien) als musical over de jaren zestig bedoeld, 'Jeans' is pure show, waarin hooguit een zeke re chronologische muzikale volgorde valt te bespeuren. 'Jeans' is vooral een visitekaart je van een stel talentvolle jonge mensen, die in een volgende produktie met een echte musi cal voor de dag moeten komen. Zeker meer dan zestig num mers zijn in 'Jeans' in een nau welijks onderbroken medley ondergebracht. Titels noemen heeft dus geen enkele zin; het gaat van 'Peggy Sue' en 'Stupid Cupid' tot 'Aquarius' en 'Son of a preacherman', met als absolu te uitsmijter 'River Deep, mountain high' van Ike Tina Turner. Zal Madonna's muziek over twintig jaar ook nog zo veel enthousiasme teweeg kun nen brengen? De arrangementen zijn buiten gewoon handig aangepast, zo dat de overgangen soepel verlo pen. Bijkomstig voordeel van het hoge tempo van de show is dat niet steeds na elk nummer geapplaudisseerd hoeft te wor den. De choreografie is gevari eerd en heeft het hanteren van twaalf microfoons met ellen lange snoeren op originele wij ze in de bewegingspatronen verwerkt. De ensemblenummers zijn me de door het aanstekelijke en thousiasme van de groep verre weg het beste, al mogen sommi ge soli als coverversies er zeer beslist zijn. Het enige echte minpunt is het ontbreken van live muziek, dat juist bij een dergelijk programma voor de wisselwerking met het publiek zo sfeerbepalend kan zijn. 'Jeans': de naam van de spijker broek voor een enerverende show die duidelijk maakt, dat deze populaire kleding ver schillende vormen van mode en muziek heeft overleefd. Jeans is meer dan kleding - niet voor niets liet Ulrich Plenzdorf zijn romanfiguur Edger Wibeau zeggen: 'Jeans- is geen broek, Jeans is een instelling. WIJNAND ZÊILSTRA. AMSTERDAM (GPD) - Het colle ge van burgemeester en wethou ders van Amsterdam heeft de vier 'reddingsmoties' voor De Kleine Komedie, ingediend door raadsle den van D66 en WD, afgewezen en vraagt het gemeentebestuur om dit advies te volgen. Daarmee lijkt het lot van het oudste theater van Am sterdam definitief beslecht. Vrije jongens, leren jacks en sportschoentjes. Twee man sterk drentelen ze wat heen en weer langs de Amstel. Onderzoekend nemen ze de Kleine Komedie in ogenschouw "Geveltje oogt wel. Sjiek genoeg voor een nachtclub. Laten we Karei maar bellen". De aasgieren liggen al op de loer. Als volgende week het laatste uur voor Amsterdams oudste theater wordt aangekondigd, is een nieuwe be stemming al gevonden. Nacht clubs zijn winstgevender dan thea ters. Youp van 't Hek is inmiddels begonnen zijn eenmans-wan hoopsoffensief. Paginagroot in een advertentie in Het Parool. Maan dagmiddag wil hij de 500 stoelen van het theater aan de Amstel tot de laatste plek bezet zien met poli tici, kunstenaars, ambtenaren en journalisten. De raadsleden die twee dagen later moeten beslissen over het voortbestaan van het thea ter zijn persoonlijk uitgenodigd. De verantwoordelijke wethou der, mevrouw Minnie Luimstra, heeft al laten weten niet te komen. Van wethouder voor financien, Walter Etty, is het nog niet zeker. De openbare discussie die Van 't Hek heeft aangekondigd zal dan ook wel een monoloog worden. "Een wanhoopsoffensief? Niks wanhoopsoffensief. Ik schud al leen die gemeenteraad maar wak- 'The Last Emperor' BEVERLY HILLS (AP) - 'The Last Emperor', het verfilmde levensver haal van de laatste keizer van Chi na, heeft maar liefst negen Oscar nominaties in de wacht gesleept. Zeven nominaties waren voor 'Broadcast News', een romantische komedie over een Amerikaanse te levisie-nieuwsdienst. 'Empire of the Sun' en 'Moonstruck' kregen zes Oscar-nominaties. Deze drie films zijn nog niet in Nederland vertoond. 'Fatal Attraction', die nu wel in Nederland draait, maakt eveneens zes kansen op de begeer de Oscar. Op Steven Spielbergs 'Empire of the Sun' na werden al deze films genomineerd in de belangrijkste categorie: beste film. In deze cate gorie kreeg ook John Boormans 'Hope And Glory' een nominatie. Acteur Jack Nicholson, die al twee Oscars op zijn naam heeft, werd voor de negende keer geno mineerd voor zijn hoofdrol in 'Iron- weed'. Robin Williams kreeg in de categorie beste acteur eveneens een nominatie voor zijn rol in 'Good Morning Vietnam'. Hierin dingen verder mee: Michael Doug- Het schrijven van een biografie heeft wellicht iets van dweilen met de kraan open. Het is een kwestie van puzzels oplossen, puzzels die op hun beurt weer nieuwe problemen oproepen. Nooit is het einde in zicht, elk antwoord wordt al snel een nieuwe vraag. Jan van der Vegt weet daar alles van. Eigenlijk is hij leraar Nederlands in Zaan dam, maar dit schooljaar is hij thuis in Heiloo. Het Fonds voor de Letteren heeft hem vrij ge maakt voor het schrijven van een biografie over de dichter en schrijver Willem van der Zandt, beter bekend als Hans Andreus. door Hans Visser HEILOO Terwijl Van der Vegt daarmee bezig is, heeft hij een an dere biografie tijdelijk op een laag pitje gezet. Die van Adriaan Rol and Holst. Twee verschillende dichters, die beiden veel hebben bijgedragen aan de Nederlandse li teratuur. Roland Holst met zijn zo sterk persoonlijke taal- en beeldge bruik, Andreus met zijn bindende rol binnen 'de Vijftigers', de gene ratie jonge dichters die kort na de oorlog een geheel nieuwe wind door de poëzie liet waaien. Een groep van wie Andreus bovendien het duidelijkst tot het grote pu bliek sprak. ker. Kijk, ik heb maar vier jaar mulo, maar zelfs met die opleiding weet ik in die kunstbegroting van de gemeente nog wel vijf ton te vin den om de Kleine Komedie te be houden". Van 't Hek is echt boos. Als een mitrailleur vuurt hij zijn kritiek op het Amsterdamse kunstbeleid af. "Een stoel in de Stopera kost nota- bene 300 gulden per voorstelling. Dan komt er nog eens 300 gulden per stoel bij aan subsijie voor het operagezelschap. Zeshonderd gul den per stoel. Een stoel in de Klei ne Komedie kost omgerekend 8,48 aan gemeenschapsgeld. De arties ten die er staan kosten niets, want kleinkunst wordt nu eenmaal niet gesubsidieerd". Toneelgroep "Alleen al uit democratisch oog punt is het een schande wat er hier te gebeuren staat. Dat hele kunst beleid. De Kleine Komedie is het best lopende en goedkoopste thea ter van de stad. Het draait op veel inzet van de medewerkers. En op de fooi van de gemeente van 500.000 gulden per jaar. Waar pra ten we dan over. Als het vijf ton zou zijn op een begroting van twee mil joen zou het ernstig zijn. Maar het gaat om een totale begroting van 28 miljoen gulden. Neem nou de To neelgroep Amsterdam. Die staat voor 5,5 miljoen gulden op diezelf de begroting, Daar kan dat half mil joen best wel af. Die toneelgroep speelt niet te vreten stukken voor een handjevol mensen en dan ook nog eens in zwaar gesubsidieerde zalen". Het is niet toevallig dat Van 't Hek de toneelgroep Amsterdam noemt. Gekscherend: "Ik denk dat las ('Wall Street'), William Hurt ('Broadcast News') en Marcello Ma- stroianni in 'Oei Ciornie'. Bij de actrices was weer eens een nominatie weggelegd voor twee voudig Oscar-winnares Meryl Streep. Zij sleepte haar zevende nominatie in de wacht voor haar rol in 'Ironweed'. Overige nominaties in deze categorie waren voor Cher in 'Moonstruck'; Glenn Close in 'Fatal Attraction'; Holly Hunter in 'Broadcast News'; en Sally Kirk- land in 'Anna'. Als beste regisseur komen de volgende kandidaten in aanmer king: Adrian Lyne voor 'Fatal At traction', John Boorman voor 'Ho pe and Glory', Bernardo Bertolucci voor 'The Last Emperor', Norman Nog bekender was zijn naam als schrijver van kinderboeken, waar van 'Meester Pompelmoes' het be-' kendste is. Bovendien liet Andreus bij zijn dood een niet te schatten aantal hoorspelen na. Dat Van der Vegt zich juist in Roland Holst en Andreus verdiept is niet zo erg verwonderlijk. Hij heeft ze allebei diverse malen ont moet: "Ik kende ze goed genoeg om hun biograaf te kunnen zijn, maar ook weer niet te goed". Voetbal Roland Holst en Andreus heb ben een paar overeenkomsten. Zo viel het de biograaf vaak op dat bei de auteurs moeite hadden om over hun werk te praten: "Ik heb Rol and Holst eens bezocht met een journalist van De Nieuwe Linie. Voortdurend probeerde hij vragen over zijn poëzie te ontwijken. Het was bijna vermakelijk. Heel vrien delijk begon hij steeds over andere dingen of was met de thee in de weer. Andreus sprak ook niet graag over poëzie. Die had het lie ver over voetbal". Net als Roland Holst, leed ook Andreus vaak aan depressies. "Al moet je die term meer zien als een verzamelnaam voor allerlei kwa len. Je ziet het vaker bij mensen met een creatieve levenswijze. Mis schien maakt dat ze gevoeliger voor allerlei invloeden. Andreus had perioden dat hij stil in een hoekje zat en tot niets kwam". "Beide dichters hebben elkaar wel gekend, maar gingen niet vaak met elkaar om. De jongere dichter zocht het meer in zijn contacten met schilders als Lucebert en Jaap ik maandagmiddag helemaal niet ga praten over de Kleine Komedie. Ik ga het gewoon hebben over mijn vakantiedia's van Torremelinos. Dat gebeurt op het toneel ook. Daar hebben ze het over heel ande re dingen dan wat ze aangekondigd hebben. Zo krijg je dikke subsi dies." Even bedachtzamer: "Ik denk dat heel kunstminnend Amster dam zich kapot moet schamen. Ik zal ze de oren wel wassen. Op het toneel hebben ze de mond vol over solidariteit. Als ergens in Amster dam een huis dichtgetimmerd wordt, staat heel de buurt op z'n achterste poten. Maar waar zijn die kunstenmakers nu met hun pro test? Een handtekening onder een briefje waarop staat dat ze zich be zorgd maken. Nou en? Maar waar is hun protest nu? Waar is hun toe zegging om een klein deel van hun subsidie af te staan zodat die Klei ne Komedie gered kan worden?" Rekensom "Ik heb nu zoveel ambtelijke ter men gehoord. Intellectuele praat. Wat ik wil doen is gewoon de re kensom maken die al lang gemaakt had moeten worden. En dan blijft er niets meer overeind." Wat ver wacht hij van zijn actie? "Ik heb ab soluut niet het gevoel dat mijn ac tie de redding zal zijn voor de Klei ne Komedie. Maar ik zal wel duide lijk maken dat we ons in Amster dam diep, heel diep moeten scha men. Kijk, na maandagmiddag is het wat mij betreft voorbij. Dins dagavond sta ik weer in Den Bosch en gaat al mijn energie weer in de voorstellingen zitten. Ik hoop al leen dat er dan wel mensen wakker geworden zijn." Jewison voor 'Moonstruck', en de Zweed Lasse Hallstrom voor ',My Life As A Dog'. In de categorie beste buitenland se film is Louis Malle's 'Au Revoir Les Enfants' een belangrijke kan didaat. Andere films die 'De Aan slag' van Fons Rademakers kun nen 'opvolgen' zijn: 'Babette's Fe ast' (Denemarken), 'Course Com pleted' (Spanje), 'La Famiglia' (Ita lië) en 'Pathfinder' (Noorwegen). Nederland is ditmaal slechts in direct in de race om de Oscars be trokken. 'Robocop', gemaakt door Paul Verhoeven, heeft twee nomi naties: één voor de montage en één voor het geluid. De Oscars zullen in april worden uitgereikt. Boots. Toch was het Roland Holst die eraan bijdroeg dat Andreus naar Bergen kwam. Rond 1960 schreef hij hem eens een brief waarin stond dat het daar de juiste omgeving was om te kunnen wer ken". Nadat Andreus in 1962 voor de tweede maal was getrouwd is hij inderdaad voor een half jaar naar Bergen aan Zee gekomen. Later woonde het echtpaar ergens op de grens van Bergen en Egmond, maar de auteur en zijn vrouw zijn daar toch niet blijven hangen. Voor iemand die bijna dagelijks bij de radio werkte was Hilversum toen nog te ver. Klasgenoten Voor een biograaf is Andreus heel aantrekkelijk, vindt Van der Vegt. "Zijn proza is nogal 'pseudo- autobiografisch'. Het lijkt wel of hij met een soort ironie verhalen ver telt waarin hij allerlei gegevens uit zijn eigen leven in een andere vorm heeft verwerkt. Zo laat hij mensen die nog leven in zijn werk overlij den. Alsof hij zijn leven in die ver halen anders heeft willen inrich ten". 'Denise' gaat over een serieuze liefdesverhouding en een reis naar Italië. De Vijftigers vind je in 'Va- lentijn', in 'Het bezoek' vertelt hij over Amsterdam. En 'Melchior Blovoet' is geïnspireerd op zijn jeugd en zijn gezinsleven in Put ten. Vinkenoog en Odil, zijn vrien din in Parijs, zijn heel herkenbaar in 'Denise'. Van der Vegt: "Voor mij is het als biograaf ontzettend leuk om nu te zien wat de werke lijkheid achter die verhalen was". Youp van 't Hek: 'Waar blijft de solidariteit?' (foto anp> Om meer van die achtergronden te achterhalen zocht hij naarstig naar klasgenoten van vroeger. Dat kostte veel tijd, maar de moeite werd toch een paar maal beloond. Bij voorbeeld met het antwoord op de vraag hoe Andreus vroeger lite ratuuronderwijs zou hebben ge kregen: "Traditioneel, hoewel zijn leraar op de HBS wel openstond voor nieuwe invloeden". Interessant vindt de biograaf het ook te zien hoe hij zich heeft ont wikkeld. Eerst in Amsterdam, toen in Scheveningen en daarna weer in Amsterdam, waar hij voor het eerst Lucebert ontmoette, vlakbij het Marnixplein waar hij toen woonde: "Andreus wilde toen schilder wor den en Lucebert schrijver". De acteur Luc Lutz is ook zo'n oude vriend. Samen zaten ze op de toneelschool, maar Andreus maak te die niet af. "Hij is daarna nog cor rector geweest bij de Volkskrant, zijn enige betaalde baan, maar daar kent niemand hem meer". Ostaijen Hans Andreus begint al op zijn dertiende te schrijven. Later raakt hij onder de indruk van Paul van Ostaijen en wordt redacteur van het literair tijdschrift 'Podium'. In die periode ontwikkelt hij ook een eigen toon, die hij op zijn sterkst demonstreert in 1951 als zijn be kendste bundel, 'Muziek voor kijk dieren' verschijnt. Nederland is dan nog druk aan het herrijzen, al is nog niet iedereen het eens over de te kiezen richting. Moet het worden zoals het was, of kan er uit het puin iets nieuws groeien? Met andere jonge dichters als Lucebert, Vinkenoog, Schier- beek en Claus ontstaat er een vrien dengroep die als 'de Vijftigers', de na-oorlogse poëzie een ander aan gezicht zal geven. "Zelf speelde hij een weinig na drukkelijk rol", zegt Van der Vegt. "Maar dat hij die mensen naar Po dium heeft gehaald, dat is belang rijk geweest. Verder is de onderlin ge samenhang bij 'de Vijftigers' niet zo groot. Ze hadden een steeds wisselende identiteit. Wel hoor je, als hun werk leest, vaak de jazz in hun verzen doorklinken. Andreus was gek op Charlie Parker, die voel je in zijn poëzie". Zijn poëzievrienden halen hem later naar Parijs. Daar leert hij Odil kennen. Hij gaat met haar mee als ze voor werk naar Italië moet. Op Elba vond Van der Vegt geheel bij toeval een vrouw die de twee daar nog heeft meegemaakt. Odil "Ze vertelde me dat Andreus daar - net als overal - enorm veel werkte, maar ook dat hij toch ook erg veel in de zon lag. Dat laatste is interessant omdat hij ergens schrijft dat op Elba 'de zon viel'. Dat zou misschien die crisis kun nen zijn geweest die hij na zijn te rugkeer in Rome had. Maar het blijft gissen". "En wat is er verder in Rome en later in Parijs gebeurd en hoe werd hij daar opgevangen? Alleen Odil kan me dat zeggen, maar ze is nog onvindbaar. Ze zou naar Amerika zijn gegaan, maar zeker is dat niet. Ik heb al van alles geprobeerd om haar te vinden. Ik heb zelfs aan alle Liénards in Parijs geschreven". Het is één van de velé leemtes die het uiteindelijke schrijven van de biografie nog verhinderen. Net zoals Van der Vegt nog zoekt maar meer gegevens over de tijd die An dreus in Bergen doorbracht. Niet alleen mensen die hem toen heb ben ontmoet, maar ook brieven. "Alleen op die manier ontdek je hoe hij leefde en wat hem heeft be ïnvloed. Daarom is het zo fijn, dat Andreus, net als Roland Holst, zo'n fervent brievenschrijver is ge weest. Voor een biograaf is dat reu ze belangrijk, want wat mensen zich nog kunnen herinneren, mag je ook weer niet overschatten. Daarom ben ik ook zo huiverig voor de verzamelaar die wel brie ven koopt, maar ze gesloten houdt voor anderen, die een onderzoek willen doen". Andreus overleed in 1977 aan kanker, pas 52 oud. Het corrigeren van zijn laatste bundel had hij aan Van der Vegt opgedragen. "Op de dag ik nog een afspraak zou maken om daarover te praten, belde zijn vrouw mij op. Het is tamelijk snel gegaan". PRIJZEN - De regisseur Mark Timmer (34) krijgt de Perspektief- prijs 1988. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 5.000 gulden, een bronzen object en een reis naar New York. Ook worden twee Perspektief- reizen toegekend aan de schrijfster Moniek Kramer en de vormgever Hans Klasema. De drie prijzen worden op 28 fe bruari uitgereikt in het Cultureel Centrum in Amstelveen. BUDAYA INDONESIA - Afgelo pen weekend is de 50.000ste bezoe ker geteld bij de tentoonstelling Budaya Indonesia in Amsterdam. Met dit hoge aantal bezoekers in nog geen twee maanden belooft Dudaya Indonesia een van de drukst bezochte tentoonstellingen in de geschiedenis van het Tropen museum te worden. De expositie is nog tot en met 21 augustus te zien. MATTHAUS PASSION-De Ne derlandse bas-bariton Max van Eg- mond behoort tot de solisten in de eerste Matthaus Passion van Jo hann Sebastian Bach die in Jeruza lem wordt opgevoerd. Plaats van handeling is de abdij van de bene dictijnen Dormitio. De Matthaus Passion wordt op gevoerd in het kader van het 'Israël Festival' dat van 15 tot 22 mei plaats heeft. Peter O'Toole (midden) in 'The last Emperor'. Kwartet' gered door meeslepend spel werking: Sam Bogaerts; spelers: Ingeborg 3 25 februari. LEIDEN 'Kwartet' van Heiner Müller is gebaseerd op de 18e- eeuwse briefroman 'Les Liaisons Dangereuses' (1782) van De La- clos. 'Kwartet' is ook het regiede buut van Sam Bogaerts bij to neelgroep Amsterdam. Bogaerts mag in Nederland als dé specia list van dit toneelstuk worden beschouwd; zijn regie voor to neelgroep Amsterdam is de der de in successie. Eerder regisseer de Bogaerts dit toneelstuk voor toneelgroep De Witte Kraai en de Arnhemse Toneelschool. Bogaerts heeft voor Toneel groep Amsterdam een zeer inge togen voorstelling gemaakt. Het is een voorstelling waarin het ce rebrale de boventoon voert. 'Kwartet' is een conversatiedra ma bij uitstek. Niet de handeling, maar het gesproken woord draagt de conflictstof aan. Hoofdpersonen in 'Kwartet' zijn de markiezin Merteuil (Inge borg Elzevier) en graaf Valmont (Peter Oosthoek). De markiezin en de graaf zijn ex-geliefden van elkaar en halen samen herinne ringen op. In die herinneringen staan het maagdelijke nichtje van de markiezin en madame de Tourvelle centraal. Samen vor men de graaf, de markiezin, het nichtje en madame de Tourvelle het kwartet, dat we terugvinden in de titel van het toneelstuk. Het nichtje en madame de Tourvelle waren veroveringen van de graaf Valmont. In 'Kwartet' worden beide rollen ook door Ingeborg Elzevier gespeeld. 'Kwartet' heeft een decadente ondertoon. De markiezin Mer teuil en de graaf Valmont bren gen in zekere zin het a-moralisti sche sexuele utopia van De Sade in de praktijk. Het leven van alle dag wordt teruggebracht tot een mechanistische en dierlijke lust bevrediging. Elke minnaar en minnares is verwisselbaar. Tege lijkertijd is er ook sprake van een idealisering van de erotiek. De spanning in het stuk wordt be paald door een voortdurende pendelbeweging tussen een pri mair soort geilheid en geïdeali seerde en gemaskeerde gevoe lens van liefde en genegenheid. 'Kwartet' is geen gemakkelijk stuk. Wie wegdroomt op de zeer archaïsche en poëtische dialogen van Müller, moet alle zeilen bij zetten om de draad van het stuk weer op te pakken. Het decor be staat uit een kaptafel, een doos tissues, een stoel en wat spiegels. Het publiek zit er in wrakke crapauds en bankjes omheen. Al les speelt zich tussen spiegels in het duister of halfduister af. De spiegels tonen onbarmhartig het lichamelijk verval, terwijl het duister de donkere kanten van de mens accentueert. Het spel van Ingeborg Elzevier en Peter Oosthoek maakte het letterlijk en figuurlijk zeer duis tere stuk zeer acceptabel. Meer nog dan door de tekst word je meegesleept door het spel van Ingeborg Elzevier en Peter Oost hoek. Vooral Peter Oosthoek verraste. Het was een bijzondere ervaring een acteur met zo'n ogenschijnlijk gemak een derge lijke gecompliceerde rol te zien spelen. RADBOUD ENGBERSEN 'Concert met een praatje'. Yke Viersen- cello, Henk Brier- piano en Henny Ravestein- viool speelden werken van Martinu, Schumann en Piazolla. Gehoord op 17 februari in de Kapelzaal. LEIDEN - Als u ook denkt dat Beethoven twee symfonieën heeft geschreven (te weten de vijfde en de negende) dan wordt het tijd dat u eens gaat luis teren naar de concerten met een praatje. Henk Briër laat u daar kennis maken met de overige werken. U moet dan wel uw oren leren gebruiken en dat valt niet altijd mee. Neem nu het Trio in F van Schu mann; de muzikale grondgedachte waarop het hele stuk is gebouwd en die Briër de toehoorders vóór- speelt is geen wijsje dat zich onmiddellijk en onuit wisbaar in het geheugen vastzet. Evenmin zullen omschrijvingen als 'chromatisch loopje' en 'vallende kwinten' bij iedereen een lampje doen branden. Toch lijkt met de formule van het praatje zeker het voortzetten waard, mits het niet te lang duurt en niet een te groot beroep doet op het ongeoefende muzikale geheugen van het publiek. Het jaartal 1959 (sterfdatum van de Tsjechische componist Bohuslav Martinu) zal bij een enkeling misschien de vrees voor nieuwlichterij hebben doen ontstaan. Na uitvoering van de variaties voor cello en piano kan men toch alleen maar enthou siast geweest zijn over deze meeslepende Sloween- se melodieën. De cellist Yke Viersen, die zich in het Schumann trio al had laten kennen als een attent ensemble-speler, stal hier volledig de show, als je dat zo mag noemen. Zéér extravert spel, evenals in het duo voor viool en cello van dezelfde Martinu. Hier kon werkelijk niet gesproken worden van abstracte afstandelijke kunst. Hier werd zo aards en tastbaar als mogelijk gemaakt, zodat de stukken eraf vlogen. Het mooiste was, dat Henny Ravestein in spel, in streek, in in tentie zich volledig aansloot bij Yke Viersen. Niet alleen verbaal hield Briër tenslotte een pleidooi voor de Argentijn Astor Piazolla. De bevlo gen manier waarop hij Viersen begeleidde in "Le grand Tango" - ook al was het naar mijn gevoel nog iets te bescheiden - was zeer veelzeggend. De cellist zelf wist prachtig de stemmingen weer te geven die deze tango rijk is. Zolang dergelijke solisten deze 'praatjes-concerten' opluisteren, is het zonde om thuis te blijven en pla ten te draaien. MONICA SCHIKS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23