'Mijn tekst is mijn wapen' Moedig programma Virtuoze dubbelrol Robert Long blijft heilige huisjes omver gooien Opzwepende hardrock 'Samen leven in harmonie' Niks nieuws onder de zon Netjes en betamelijk Pop Zouk-muziek uit de tropen Toto kan maar niet boeien ZATERDAG 13 FEBRUARI 1988 KUNST PAGINA 33 Nieuwe Dansgroep: Zonder verrassingen Voorstelling: De Nieuwe Dansgroep met Figures in Movement I en II van Jacqueline Knoops, muziekcompositie Loek Dikker; Gypsy Pie (1985) van Bebe Miller, muziek M.ke Vargas; No Windows (1987) van Be be Miller, muziek Christopher Hyams Hart. Gezien op 12 februari LAK-theater, alwaar nog vanavond. LEIDEN - De New Yorkse cho reografe Bebe Miller danste zes jaar lang bij Nina Wiener die on langs nog in Nederland te zien is geweest. In 1984 richt Miller haar eigen groep op en lijkt ze zich snel los te maken van Wieners in vloed. Zoekt Wiener het in een meer academische stijl wat tech niek en bewegingsidioom be treft. Miller houdt het wat losser en aardser en werkt ook meer vanuit isolaties van afzonderlijke lichaamsdelen (zo kenmerkend voor de jazzdans). Gypsy Pie uit 1985 is dan ook niet zozeer een dansante, vloeiende choreogra fie maar bestaat uit een reeks van losse, bijna ongecontroleerde be wegingen die, als de titel al doet vermoeden, een zigeunerachtige sfeer uitstralen. Net als Millers tweede choreografie van deze avond No Windows uit 1987, rea geren de dansers op elkaar en zetten zij elkaar aan tot krioelen de bewegingen in een ogen schijnlijk rommelig geheel. Hoewel je Millers balletten ab stract kunt noemen, ontbreekt een expressionistisch sausje niet. Theatrale, expressieve po ses komen soms los uit het ge heel van meer abstracte patro nen, maar echt spannend is de dialoog tussen die twee niet. Kleine schuddende handge baartjes en -maniertjes geven het iets goedkoops en kitscherigs. Wat dat betreft is het werk van artistiek leidster Jacqueline Knoops veel consequenter. Haar choreografieën zijn bewegingen om de bewegingen, beelden om de beelden. Vloeiende draaien, zwaaiende armen, hoge benen: alles lijkt er op gericht pure dans te tonen. Knoops doet dat vak kundig maar enerverend of ver rassend is het niet. Mooi maar niet verbluffend. Wat wel ver bluffend is, is de muziekcompo sitie van Loek Dikker voor Figu res in Movement en de composi tie van Christopher Hyames Hart voor No Windows. Zij zijn meer dan de moeite van het beluiste ren waard. Eigenlijk trokken ze meer aandacht dan de dansers. Maar dat zal de bedoeling vast niet geweest zijn. INGRID VAN FRANKEN- HUYZEN Concert door het Helios Trio bestaande uit Annemiek IJsselmuiden-piano, Hanneke van de Bund-cello en Nancy Braithwaite- klarinet. Werken van Beethoven, Tate en d'lndy. Gehoord op 12 februari in de Kapel zaal. LEIDEN - In wezen valt er niets op Beethoven aan te merken be halve dat werken van zijn hand eigenlijk niet aan het begin van een recital gespeeld zouden moe ten worden. Het is my in alle ja ren dat ik concerten bezoek slechts eenmaal overkomen, dat Beethoven mij rode oortjes be zorgde en daar was een musicus van het gehalte van de fluitist Koos Verheul debet aan. Technisch mankeerde er niets aan het trio in Bes opus 11 van Beethoven, maar deze muziek is zó klassiek eenvoudig en tegelijk zo afstandelijk, dat het aan een grote dosis intensiteit van de spelers vergt om er werkelijk le ven in te brengen. Het 'Piece' voor klarinet en cello van de in 1911 geboren Phyllis Tate bracht de bloedsom loop weer goed op gang en deed de oren van de toehoorders duchtig klapperen met zijn voor de Kapelzaal niet alle daagse, dissonante samenklan ken. De klankkleuren die beide instrumenten produceerden, wa ren zeer uiteenlopend. Nancy Braithwaite demonstreerde een perfecte adem- en toonbeheer- sing bij het langzaam laten uit sterven van een der delen: ze suggereerde nog klank, waar ze allang was opgehouden met bla zen. Volle, warmbuikige gelui den werden op de cello afgewis seld met nerveus snarengeflad- der om tenslotte over te gaan in krachteloze muize-piepen. Een moedige programmakeus! Ooit mag men er toch wel eens aan le ren wennen. Heeft u wel eens gehoord van: "het-Water-in-de-kleppen"? Bij hobo's en klarinetten raken klei ne klep-openingen soms ver stopt door condenswater. Het is een ramp, vooral - en dat zul je altijd zien tijdens uitvoerin gen. Zo was Braithwaite gedu rende het prachtig gespeelde trio van Vincent d'lndy voortdurend in de weer met vloeipapiertjes en droogdoeken. Voor het publiek is dit nogal afleidend evenals de onzuiverheden bij sommige unisono passages tussen cello en klarinet. Kortom; een uitvoering met schoonheidsfoutjes, maar ander zijds met veel goeds en boeiends; waardoor de toegift - balkan- dansen van een onbekend, Joe goslavische componist zeker op zijn plaats was. MONICA SCHICKS 'Mijn zuster en ik' van Jos Brink. Regie: Ed dy Habbema. Toneelbeeld: Jan Aarntzen. Hoofdrol: Josephine van Gasteren. Gezien in de Leidse Schouwburg op 12 februari. LEIDEN - Enerzijds is Jos Brink de man die bij een breed publiek garant staat voor onbe daarlijke lachsalvo's, maar an derzijds kan hij zich veroorloven problemen aan te snijden waar het amusement zich meestal ver re van houdt. In de komedie 'Mijn zuster en ik' vraagt hij - en beslist niet 'tussen de bedrijven door' aandacht voor de na sleep van een 'verkeerde' beslis sing tijdens de oorlogsjaren, die even diep kan ingrijpen in de le vens van buitenstaanders als het oorlogsdrama van hen die aan de goede kant van de streep ston den. Leidraad is de hereniging van tweelingzusters, van wie er één kort na de oorlog vrijwillig het land verlaten heeft. Haar te rugkeer roept emoties op en rijt wonden open, maar dwingt de betrokkenen ook weggedrukte problemen onder ogen te zien. Als zij weer vertrekt lijkt er feite lijk weinig veranderd te zijn, maar de toeschouwer weet wel beter. Dit gegeven werd verpakt in een waterval van woordgrappen, flitsende opmerkingen en grap pige situaties, maar het stelde Brink ook in staat een virtuoze dubbelrol te creëren voor Jose phine van Gasteren, die in dit stuk haar gouden toneeljubile um viert. Dat zij van de geboden mogelijkheden wist te profiteren zal niemand verbazen en even min dat zij erin slaagde ook de se rieuze elementen voelbaar naar boven te halen. Tevens moet ech ter geconcludeerd worden, dat soms teveel gebouwd werd op de aaneenschakeling van gevatte opmerkingen, op het absurde van sommige situaties en op de truc van een actrice die door de ene deur het toneel verlaat om kort daarna als haar tweelingzus ter door een andere deur weer binnen te komen. Een spel met slagzinnen is leuk, maar niet drie bedrijven lang, en hetzelfde geldt voor een ongetrouwde en (in een blijspel dus) hysterische buurvrouw. Het zijn effecten die op de duur kunnen irriteren of waarop je gaat zitten wachten. Geen van beide reacties is goed, maar ze worden onvermijdelijk als het verrassingseffect steeds zwak ker wordt. Het goede spel van Jo sephine van Gasteren en Sacco van der Made kon dat laatste niet verhinderen, maar zorgde tevens dat de voorstelling toch tot het einde toe bleef boeien. PAUL KORENHOF AMSTERDAM Robert Long. ofwel Jan Gerrit Bob Arend Leverman heeft de leeftijd van 46 jaar bereikt, maar zijn boosheid op de maatschappij is bepaald niet kleiner geworden. Door middel van zijn liedjes blijft hij schoppen tegen dingen die hem niet aanstaan. De Evangelische Omroep, milieuvervuilers en disc- jockeys op Radio 3 moeten het op zijn nieuwste lang speelplaat 'Hartstocht' weer ontgelden. Een bijzondere man in de Nederlandse ar tiestenwereld. Geliefd, ge haat, bewonderd en ver guisd door velen. door Frederike Contant Om 'Hartstocht' te promoten ver blijft Long enkele dagen in het Am sterdamse Marriot Hotel. Niet al leen de teksten hebben aanleiding tot opwinding gegeven, maar dit keer zorgde ook de hoes voor op schudding. Afbeeldingen van man nen die elkaar bestasten zorgden er voor dat de platenhandelaren niet stonden te springen om de lp in de etalage te leggen. Long hier over: „V en D wilde de plaat in eer ste instantie niet eens hebben uit principiële overwegingen, maar toen er veel vraag naar was, kon het opeens wel. Geld verandert princi pes dus erg snel." Vorig jaar verhuisde Robert Long definitief van Hattum naar Italië. Niet omdat hij op Nederland was uitgekeken of omdat hij het niet meer naar zijn zin had, maar uitsluitend om het milde klimaat. Stuit het hem, als homofiel, niet te gen de borst om in het land van de paus en het katholieke geloof te wonen? „Nee, want de Italianen maken daar geen punt van, als je er maar niet over zeurt en gewoon blijft doen. Het katholieke geloof is eigenlijk heel menselijk. Niets mag en alles gebeurt." Ondanks zijn 46 jaar is Robert Long nog niet berustend gewor den. Op zijn lp 'Hartstocht' trekt hij weer ouderwets van leer tegen de EO en tegen de paus. Messcherpe teksten die hun uitwerking niet hebben gemist. De EO vond het zo schandalig dat de NOS het lied van Long over EO's Country Time had gedraaid, dat zij in eerste instantie besloot geen zendtijd ter beschik king te stellen aan de NOS ten be hoeve van de Winterspelen. Een nationale omroeprel door een lied. Had Robert Long dit verwacht? „Absoluut niet. Natuurlijk ging ik er van uit dat de EO niet gelukkig zou zijn met de tekst, maar ik ben niet gelukkig met hun teksten. Sterker, ze maken me razend. Waar ik van geschrokken ben is dat de NOS uiteindelijk heeft verklaard dat zij zich kan voorstellen dat door het lied mensen gekwetst zijn. Dat noem ik hypocriet. Dan mag de NOS straks zeker ook het program ma 'Homonos' niet meer uitzenden en de programma's over buitenlan ders mogen dan ook niet meer, want daar zullen de EO'ers zich ook aan storen. Kwalijke zaak is dit.' Handelsmerk Rake teksten zijn Longs handels merk geworden. Vooral als het om God of het christendom gaat. Heeft hij nooit overwogen om zich mil der op te stellen en misschien meer aan te sturen op een dialoog met zijn tegenstanders? „Nee, daar ge- Band en publiek in Katwijk, den. 'i gisteravond één in hardrockcentrum Scuum leerfans dan muzikanten op het podium ston Nasty Savage: KATWIJK Dampende rock-» muziek is tot daaraan toe. Maar wat de Amerikaanse band Nasty Savage gisteravond in het Kat- wijkse hardrockcentrum Scum ten gehore bracht gaat nog een stuk verder: wilde heavy metal, waarin met pijn en moeite enige melodie valt te ontdekken. Nu gaat het de lijvige spil van de band, zanger Nasty Ronnie, en zijn makkers ook niet zozeer om harmonieus samenspel. Het strakke drumwerk van Curtiss Beeson, de snerpende gitaarpar tijen van Ben Meyer en David Austin, de stuwende bass van Dezzo en de vocale uithalen van Nasty Ronnie dienen vooral om het publiek in beweging te krij gen. Dat lukte het Amerikaanse vijftal overigens uitstekend. Met de regelmaat van de klok klom men enthousiaste fans het podi um op om zich vervolgens al dan niet met behulp van Ronnie weer in de menigte te storten. De aans poringen van de steeds schaarser geklede gangmaker waren eigen lijk overbodig: af en toe stonden er meer fans dan muzikanten op de bühne. Of dat aan de uitstraling van dé band lag of aan de muzikale kwa liteiten van het vijftal maakte niemand wat uit. Nasty Savage wil met een toernee Europa ver overen. In Katwijk slaagde de band al een beetje in die opzet. Met oudere nummers als 'Indul gence' en 'Unchained Angel' zat de stemming er snel in. Zelfs een haperend drum- pedaal kon daarna de pret niet drukken. Ook uit de hardrock bekende clichés als vuur en wa ter, die Nasty Ronnie te pas en te onpas gebruikte, gingen er bij het publiek in als koek. Zonder iets nieuws aan het eigen genre toe te voegen hield Nasty Savage de wilde menigte in Scum uren lang zoet. TIM BROUWER DE KONING loof ik niet meer in. Wy zyn allang genoeg mild geweest. De methode van de tegenstander is ook niet mild. Inquisitie, moord, doodslag, martelen, kerkers dat is allemaal inherent aan hun overtuiging. Ik doe dat allemaal niet, ik schrijf al leen een lied. Dat is mijn wapen en het treft zeker doel want ze reage ren er allemaal op." Een jaar geleden zorgde Long voor opschudding onder zowel voor- als tegenstanders. Hij kon digde aan een tv-spelletje voor de TROS te gaan presenteren. Fans uit de linkse hoek waren geschokt en dachten dat Long zich confor meerde aan rechts en liberalen schrokken dat zo'n 'linkse rakker' zich in hun beschermde wereld zou gaan begeven. „Ik wilde eens wat andere lampen op me gericht heb ben. Dat bevalt me zeer goed. Ik be reik nu pen veel breder publiek en tot nog toe vallen de negatieve re acties op mijn TROS-programma erg mee. Het is wel zo dat ik door dit andere publiek, zonder blikken of blozen in de Honeymoon Quiz van Ron Brandsteder een loflied op de flikkers kon zingen. Dan denk ik dat wij op de goede weg zijn. Dat was zonder mijn program ma ,Mijn geheim' voor de TROS absoluut niet gebeurt. Dat geeft me een goed gevoel. Nu wacht ik er nog op dat in de Honeymoon Quiz twee homoseksuelen kunnen mee doen." Jos Brink Denkt Robert Long dat hij door zijn openhartigheid over zijn seksuele geaardheid heeft bijge dragen tot de acceptatie van homo seksuelen? „Ik weet dat niet. Ik denk dat homoseksualiteit heel best geaccepteerd wordt als je maar gewoon doet. Als ik bijvoor beeld een interview met Jos Brink lees waarin hij zegt dat hij en zijn vriend een zoon hebben die ook nog eens 'pappa' tegen hem zegt. dan krijg ik braakneigingen. Hij moet doen wat hij wil en het is een aardige jongen, maar dit gaat te ver. Dan moet er ieinand opstaan die Jos Brink met een steelpanne tje op het hoofd slaat en zegt Dit mag jij nooit meer doen. Ik was werkelijk verbijsterd toen ik die onzin las. Hij overschrijdt grenzen waar ik nooit overheen zou gaan. Ook niet om reclame te maken voor een nieuwe plaat, show of boek." Toch waren veel mensen van me ning dat Robert Long grenzen overschreed toen hij 'Mijn Geheim' ging presenteren voor de TROS-tv. „Zo zie ik dat zelf helemaal niet. In tegendeel, ik denk dat ik op die weg wil doorgaan. Ik zou graag een grote televisieshow willen presen teren. Een show vol amusement, kunst, cabaret, ballet. Eigenlijk een programma waarin van alles kan van buikspreker tot Maria Callas, alhoewel dat laatste natuurlijk niet lukt. En dat programma komt er ook. Ik kan er nog niets over zeg gen, maar ik ben er zeker van dat het gaat gebeuren. Waar ik wel erg moe van wordt is om steeds maar Robert Long: 'Op je taal moet je zuinig zijn'. (foto gpdj verantwoording te moeten afleg gen waarom ik een tv-spelletje pre senteer. De kijkcijfers en de waar dering zijn goed dus kennelijk vindt het Nederlandse publiek het leuk, dan hoef je toch niet steeds uit te leggen waarom je dat doet?." Bloedserieus Hoewel Robert Long zich nu min of meer een vaste plaats heeft ver overd in het Hilversumse wereldje, heeft dat hem niet weerhouden om forse kritiek te uiten op radiocolle ga's. De Radio 3 disc-jockey's moe ten het ontgelden in het liedje 'Ajlofjoeso' waarin hij hen beticht van het 'om zeep helpen van de Ne derlandse taal'. Robert Long is ui terst verbaasd over het feit dat de plaat juist door de 'beschuldigden' zo goed wordt gedraaid. „Ik denk dat ze de tekst niet hebben begre pen. Ze zien het als een grap, ter wijl ik bloedserieus ben." Long legt uit waarom hij het lied heeft geschreven. „Het liedje gaat niet alleen over de verkeerde mu ziekkeuze maar ook wel degelijk over de taal op zich zelf. Die men sen praten zo vreselijk krom en wat ze meedelen is vaak zo gruwelijk niet aan de orde. Ik heb het taalge bruik ernstig bestudeerd. Slecht Nederlands, onbenullig en dan denk ik hou toch je smoel kerel. Het missen van gevoel voor de Ne derlandse taal klinkt ook door in de muziekkeuze. Als je al eens een Ne derlands lied hoort is het Manke Nelis of De Zangeres Zonder Naam en dan nog heb ik het idee dat het alleen gedraaid wordt omdat de disc-jockeys de plaat zien als een grap. Jammer, want er zijn hele goede Nederlandstalige artiesten en daar moeten we trots op zijn. Het enige waardoor je je als Neder lander kunt onderscheiden van een ander mens in de wereld is je taal. Daar moet je zuinig op zijn en die moetje goed, vindingrijk of brutaal gebruiken, maar niet slordig en on benullig". Directeur Islamitische Omroep Stichting HILVERSUM (GPD) - Informatie verstrekken over de knelpunten in Nederland voor moslims. Dat is de doelstelling van de Islamitische Omroep Stichting (IOS), zegt Ibra him Görmez, directeur van de IOS: "Onze roeping is in Nederland zo'n samenleving te creëren dat de mensen, ondanks verschillende re ligieuze achtergronden, harmoni eus met elkaar kunnen leven; op straat, op de werkvloer, in woon buurten, overal. Dat is nodig, want moslims zijn hier niet meer weg te denken. De omroep, die volgens de direc teur geheel draait op overheidsgeld uit de omroeppot, richt zich zowel op de Nederlandse kijker als op moslims. "Beide groepen zijn voor ons even belangrijk. Als we een Ne derlandstalig programma hebben, ondertitelen we in het Turks en het Arabisch, andersom gebeurt het zelfde", zegt hij. De moslim-kijkersgroep bestaat volgens Görmez uit 180.000 Tur ken, 110.000 Marokkanen en 70.000 anderen, vooral Surinamers en bij voorbeeld ook een kleine groep Pakistani. Volgens de NOS-kijkcij- fers zien bovendien gemiddeld 300.000 Nederlanders de uitzendin gen van de IOS. "Onder hen is dus een grote behoefte aan informatie over de islam", concludeert Gör mez. "We hebben bijna evenveel Nederlandse kijkers als het Hu- Ibrahim Gormez. «foto gpdi manistisch Verbond. Wellicht gaan we wel zo veel moslims bij elkaar proberen te krijgen dat het moge lijk is een aspirent C-omroep op te richten". Jerry Harrison 'Casual Gods' - (WEA). Het geduld van de navolgelin- gen van The Talking Heads wordt nog even op de proef ge steld want de komst van de nieu we elpee is uitgesteld. Als lek- kermakertje heeft de toetsen man/gitarist Jerry Harrison van de ploeg van David Byrne, zijn tweede soloplaat in de platen- bakkeri doen belanden. Solo tus sen aanhalingstekens want Har rison heeft 'het' niet alleen ge daan. Onder de medewerkers be vindt zich gitarist Alex Weir van, juist ja, The Talking Heads. Net als op de eerste soloplaat doet 'Casual Gods' heel sterk aan The Talking Heads denken. Mu ziek met pulserende ritmes, een opjagende swing, Afrikaanse toestanden en voorbijvliegende elektronica. Een echt lekkerma- kertje dus. Het grote verschil zit 'm in de teksten en de voordracht daar van. Byrne's opgejaagde, panie kerige zang past veel beter bij de TH-rock dan het lieve stemge luid van Harrison. In zijn teksten is Harrison veel zwaarder op de hand dan Byrne in zijn soms absurdistische pro za. Waarmee niet gezegd wil zijn dat Harrison's teksten onder doen voor die van zijn opper hoofd. 'Casual Gods' is al met al een onderhoudende plaat waarop knap wordt gemusiceerd. De vraag naar de strategie achter de ze plaat blijft echter overeind. Harrison-solo voegt weinig toe aan wat we al lang van de Talking Heads kennen. Bovendien zijn The Talking Heads getuige hun laatste twee elpees nieuwe we gen ingeslagen en blijft Harrison op het oude TH-geluid voortbor duren. WK Durutti Column 'The guitar and other machines' (Fact 204) Vini Reilly, de man achter Durrutti Column, maakt muzi kaal behang met simpele maar mooie patroontjes. Stel je alsje- blieft niet te veel voor van zijn bedenksels; het zijn projecten van een bescheiden opzet, smaakvol en kleinschalig uitge werkt. Een enkele keer haal ik 'Without Mercy' nog wel eens uit de kast: naïeve kamermuziek voor een akoestische popband. Dit keer wordt de elektrische en akoestische gitaar door hem onder handen genomen. Reilly speelt mooie tokkeldeuntjes, waagt zich soms aan een ver vormde solo en laat zijn vingers over de fretten piepen. De tre- melo (trekhaak), die ook op de hoes staat afgebeeld, beleeft op deze plaat een revival. Wat Reilly ook met zijn gitaar doet, de klankkleur blijft mooi. De entourage van de gitaren is even zorgvuldig als die bij een maaltijd van pauwetong en lijs- terhart. In de verte klinkt de ac- cordeon van een cowboy en soms zijn er zachte vocalen, die wat passende onzin mompelen. Het blijft allemaal zeer in het net te, zoals altijd bij Durutti Co- lomn. Een enkele keer zelfs zo erg, dat het muzakkerig wordt. Dat gebeurt bijvoorbeeld in 'English landscape tradition', dat ook nog wordt ontsierd door echoënde drumklappen. Maar meestal staat de smaak van Reilly er garant voor dat de nummers aan de goede kant van het betamelijke blijven. Reilly drinkt zijn thee vast en zeker met de pink omhoog. AK 'Kassav' 'Vini pou' (CBS) Sinds Plastic Bertrand de pijp aan Maarten gaf en Jo Lemaire definitief vertrutte, is er nog maar zelden Franstalige muziek te horen die swingt. De enige uit zondering is Sapho, maar die heeft dan ook Arabisch bloed door de aderen stromen. Ook Kassav' komt van over zee. De wortels van de band lig gen op Guadaloupe en Martini que, Bounty-eilanden in het Ca- raibisch gebied. Alle invloeden die zo'n klein tropisch eiland ko men aanwaaien, worden in de muziek van Kassav' weerspie geld. Op het eerste gehoor is het vooral disco en salsa wat de klok slaat. Maar de werkwaardige me lodielijnen van de koorzang doen weer Afrikaans aan, terwijl de vernuftige arrangementen voor de blazers van James Brown ge leend zouden kunnen zijn. En als dat van pas komt, is Kassav' niet te beroerd om ouderwetse ingre diënten als een scheurende gi taarsolo of een jengelend orgel te gebruiken. De verzamelnaam die Wim Koevoet Bijdragen: Ariejan Korteweg Willem Schrama "N ze aan dat alles meegeven is Zouk. De band bestaat al bijna tien jaar en dat is aan spel en repertoi re te merken. Naast Pierre Eduard Décimus, de grote man achter de schermen, heeft Kas sav' nog heel wat andere song- schrijvers. Die zorgen ervoor dat 'Vini Pou' - de achtste lp, maar de eerste voor een groot label - een afwisselende plaat is. Hun bij dragen lopen uiteen van een han dige meezinger als 'Ayen pa mol' tot een kamp opgebouwd num mer als 'Soleil'. Als je het maar genoeg verbas tert, is het Frans een heel swin gende taal. Dat laat deze Zouk- muziek horen. AK 'The Seventh One' - Toto (CBS). Een vreemde zaak. Je zet de koptelefoon op en je geniet met volle teugen van een verbluffend geluid dat in alle opzichten staat als een huis. Je zet hem weer af en de verveling slaat gaandeweg toe. Het oude liedje dus. Tien jaar na haar debuutalbum blijkt de formatie Toto nog altijd te vech ten tegen het manco dat veel 'su- pergroepen' in de loop van de popgeschiedenis heeft geken merkt: ondanks een surplus aan technisch kunnen missen de composities in de meeste geval len een rake kern en de nodige spontaniteit. Het deze week verschenen ze vende album (de soundtrack van de SF-film 'Dune' is in deze reeks even niet meegeteld) vormt daar op geen uitzondering. Na wat on derlinge conflicten lijkt de elite van de LA-popscene het zo te ho ren eindelijk eens te zijn over de te volgen muzikale koers: veel funk, een vleugje hard-rock, met vocalen in de bekende softe westcoast-traditie. Maar echte s^ongs als 'Africa' of voor mijn part 'Holy Anna' blijken niet meer voorradig. De gezamenlij ke creativiteit van het vijftal komt slechts tot uiting in voor treffelijke arrangementen, maar die snijden uiteindelijk weinig hout als er aan de composities een ziel ontbreekt. Een bijkomend gemis is dat toetsenman David Paich (de meest karakteristieke stem van Toto) er vocaal bijna niet meer aan te pas komt. De solozang is nu vrijwel geheel in handen van Joseph Williams, en dat is geen verbetering. Kortom, het is alle maal een beetje een saaie bedoe ning. Wie kan smullen van een perfecte instrumentale onder grond is met dit album niet slecht af. Wie meer wil moet het maar laten liggen. W.S.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 33