'Ik zie erg veel mensen verslonzen' Plastische chirurgie steeds minder taboe Youp van 't Hek breekt door naar het grote publiek Dr. De Jong: 'Je moet er een beetje feeling voor hebben' ZATERDAG 13 FEBRUARI 1988 PAGINA 31 Met zijn nieuwe theaterprogramma 'Hond op het IJs' is de cabaretier Youp van 't Hek definitief doorgebroken naar het breedst mogelijke publiek, hoe nadrukkelijk hij zich ook als theatermens en niet als Bekende Nederlander opstelt. Of het nu Veendam is of een benefietvoorstelling ten behoeve van Artsen zonder Grenzen tegen dubbele entreeprijzen in Carré Van 't Hek verkoopt zijn zalen uit met het gemak van de allergrootsten. "Ik denk dat een hoop mensen in hun carrière-maken ontzettend on hebbelijke mensen aan het worden zijn. Werk moet ook leuk zijn. Ik probeer het voor mijn technici zo leuk mogelijk te maken. Het leven kan vaak veel aardiger zijn ja, niet in een verplicht onderhoud met een hotemetoot of in een versleten hu welijk. Ik zie ontzettend veel men sen verslonzen in hun relatie of hun werk; dezelfde mensen die zich te barsten lachen om mijn program- door John Oomkes De types die Van 't Hek in zijn wervelen de, nauwelijks van attributen voorziene nieuwe programma ten tonele voert legt hij dezelfde keiharde conclusie in de mond: "...Men zei dat ik dronken was, en iedereen sprak schande over mijn gedrag terwijl ik niets anders had. gedaan dan de gedachte van mijn zwagers hard uit spreken..." "Dat komt harder aan dan je denkt. Na een voorstelling komt men vaak op je af. Dat ene nummer, meneer Van 't Hek, dat is prachtig: wij hebben namelijk zulke buren. Dan zeg ik: klopt, ze vertelden mij gisteravond óók dat ze zulke buren had den". ik het programma beëindig, die jongen die alleen is en die durft te bekennen dat het niét zo goed met hem gaat. Ik bedoel het uiteraard in een groter perspectief: er is ontzettend weinig tijd voor mensen met wie het niet goed gaat. Er wordt op hen bezuinigd. Er is aandacht voor de yup! Die zegt: het gaat geweldig, de zaak loopt prima!" "Ik bedoel dit programma eigenlijk vrij positief het is een van mijn meest positieve programma's ik zeg het al leen een beetje negatief. Wat ik probeer te zeggen is dat ontzettend veel mensen zich lopen op te fokken over hoe goed het gaat: of met zichzelf, of met de zaak. Er is bijna nooit iemand die zegt: het gaat niet zo goed met me. Ik ben zo alleen. Als dat gebeurt krijg je te horen: succes er mee! Daar hebben ze geen tijd voor". Weinig tijd Minachting Het succes van Van 't Hek laat zich moeilijk verklaren. Per slot van rekening is er in dit land geen cabaretier die zijn publiek met zoveel schijnbare min achting benadert als hij. "Iedereen kent wel een boerenlul in zijn omgeving", zegt hij tegen een gehoor van zo'n duizend theaterbezoekers per keer. "Zo'n vent die eenmaal per jaar een feestje geeft waar je niet kunt wegblijven. Zo'n feestje waarvoor alleen maar vreselijk doorde weekse echtparen opdraven. U weet wel óf moeten we het zaallicht even aan doen?" Volgt een niets ontziend verhaal over mensen die maar tegenover elkaar vol houden dat ze zo gelukkig 2ijn en dat het zo prima gaat. Niemand is gelukkig, zo houdt Van 't Hek zijn publiek voor, dat desalniettemin lacht om de buurman De Vries die verlangt naar zijn grote liefde omdat zijn vrouw hem bedriegt. Het pu bliek dat bijkans huilt van het lachen om de magazijnchef De Vries die wordt weg- bezuinigd, en dat nauwelijks hardop durft te gieren om de weerloze gek die besluiteloos bij een bushalte wacht op de dingen die nooit zullen komen. "Wat ik tracht te zeggen is dat niemand aandacht heeft voor die jongen i De tijd is een concrete factor in je programma. Je hoort vrijwel voortdu rend een wekker lopen. Voor dromen de enige mogelijkheid die je ziet om aan de bittere werkelijkheid te ontsnappen lijkt er niet voldoende tijd te zijn. Als te gen het eind van de voorstelling de weer loze gek in zijn droom een rit maakt op een paard, komt die naar voren als dege ne die het meest gelukkig is. "Ik denk dat ook. De tekst luidt: Zalig zijn de armen van geest. Naarmate je minder weet, hoe prettiger het is. Voor zo'n dromer is er ontzettend weinig tijd. Toevallig at ik gisteren met een vriend van mij, die heeft nu misschien een baan.. Hij is een blinde jurist, vier jaar geleden* afgestudeerd. Dan lees ik al die cijfers: Philips zoveel winst, V&D zoveel winst. Dan denk ik: al die grote bedrijven, heb ben die nu geen studieprojekt voor een jurist? Die jongen wordt 's morgens wak ker en die heeft geen fuck te doen. Waar om is er nou niemand binnen dergelijke bedrijven die zegt: goh... Ik probeer een beetje de wisselwerking aan te geven: als dit bestaan je niet bevalt is het heel goed om weg te dromen." De maatschappij verhardt, en onze normen glijden langzamerhand weg in kleurloosheid. Dezelfde directie van de tubevul-fabriek die magazijnchef De Vries wegsaneert rijdt in turbo's rond. "Ik heb een keer die grap uitgehaald. Ging ik een nieuwe auto kopen. Zeg ik tegen een kennis, in het café: ik ga een nieuwe auto kopen. Zegt-ie: wat ga je ko pen? Ik zeg: een Saab 900. Hij zegt: tja, ja- .mooie auto. Tja. Waar ga je trouwens met vakantie naartoe? Na verloop van tijd stop ik het gesprek en zeg: weet je wat zo'n Saab kost? Zegt-ie: tja, zo'n 70, 80 mille. Ik zeg: vind je het niet raar dat ik zo'n auto ga kopen? Nou, zegt-ie: wat rijd je per jaar? Zo'n 60.000 km? Nou, vind ik Youp van 't Hek: "Ik heb altijd getracht het uniform van mensen uit te trek ken". (foto pr) eigenlijk wel normaal. Dus ik zeg: jij denkt niet dat ik dat wel kan met een kleiner autootje net als vroeger? Zegt-ie: Nou, je zult wel veel verdienen...ik zou dat ook doen. Ik: ik doe het niet. Peins er niet over. Ik kan jou dus nu in de maling nemen terwijl ik dat vroeger niet kon. Vroeger werd je kwaad; zat je in het buurtcomité van de PvdA in Amster dam-Oost. Het gemak waarr nu alles normaal vinden. Ik verbaas r erover, ik verbaas me er dagelijks ove Toch creèer je telkens weer een ont snappingsmogelijkheid uit die grauwe realiteital is het maar een kleine. Een droom bijvoorbeeld. "Je hebt natuurlijk met twee i op het podium te maken. Je hebt de schrijver, die hierboven zit te werken. Dan is het net zo stil in huis als nu. Zit ik te schrijven. Vind ik heel leuk, schrijven. Dan probeer ik het zo zwart-wit mogelijk te maken, zodat je een krachtig schilderij krijgt met goeie kleuren erin. Ik schrijf wat ik zeggen wil." In het programmaboek bij deze voor stelling komen zes verhaaltjes voor over mensen die niet helemaal goed zijn. Die schrijver kan ook heel romantisch ge raakt worden door het leven. Als je be schrijft hoe je je bent gaan hechten aan een buurtgek. Er zit een heel harde kant aan je, en een heel softe. "Die verhalen zijn echt gebeurd. Die tederheid meen ik ook. Ik blijf bij mijn voorstellingen mensen pakken. Als er een gozer met een ongelooflijk stomme geruite broek op de eerste rij zit, dan maak je een geintje. Die broek die kan uit, en daar kan iets anders voor in de plaats. Maar ik zal nooit iemand pakken wiens been geamputeerd is. Dat is te ge makkelijk. Die geruite broek is ook met echt ernstig. Daar kun je best een pilsje mee drinken. Ik houd ongelooflijk veel van mensen. Ik vind mensen prachtig." Ander publiek Maar alle types die je even als cliches neerzet in je programma zitten ook in je zaal. Er zijn niet zoveel cabaretiers die gebloemde jurken en Nijenrode-types aantrekken. "Heb ik altijd gehad. Toen ik pas be gon in schouwburgen hoorde ik dat ook. Ik heb een gans ander publiek dan Freek. Als je ziet wat voor brieven ik krijg, van ouwe mensen, van jonge men sen. Het spreekt op de een of andere ma nier aan. Ik probeer het ook altijd zo dicht mogelijk bij huis te houden. Een grap als die van boswachter Cox die ik in het bos tegenkom en aan wie ik even vraag (knipoog) hoe het in Parijs was- ...die is er volgende week waarschijnlijk uit. Maar los daarvan spreek ik wel mijn werkelijke verontwaardiging uit. Neem nou het verschijnsel van de-groep-pakt- de-zwakke. Zo gaat het in militaire dienst. Iemand die niet wil schieten wordt daar voor homootje uitgemaakt. Ik denk dat veel te veel mensen proberen bij de groep te horen. Die denken dat ze hun zwakheid kunnen uitwerken door deel uit te maken van een groep. Leuke vent. hoor. doet altijd mee!" "Ik heb altijd getracht het uniform van mensen uit te trekken. Of dat nou van de generaal of van de geruite broek is. Of dat van de neo-Jordanees in het postmo derne witte café Het Paleis, die me staat te vertellen dat werken zo verschrikke lijk is. Dan zeg ik: dat moet je tegen die bouwvakker vertellen die daar op de steiger je kraakpand aan het verbouwen is. Moet je tegen hém zeggen: vreselijk, hè, dat werken? Maar je wilt wel dat de gemeente je woning opknapt." "Ik hou van een beetje tegengasgeven. Je komt ontzettend veel mensen in groe pen tegen die het volslagen met elkaar eens zijn, of ze nou links of rechts zijn. Gewoon: eens! Ik twijfel daar zo aan. Ik denk niet dat alle kapitalisten schoften zijn, of alle arbeiders zielig. Ik denk wel dat een bepaald slag mensen niet deugt, of zielig is." Incident Na de pauze openbaart de weerloze geestelijk invalide zich in jouw voorstel ling als een gek die stottert en met zijn be nen zit te slingeren. Waarom zo aange zet? "Het is de ene avond wat erger dan de andere. Ik ben nog erg naar die Figuur op zoek. Hij moet eigenlijk maar eén klein tikje, één dingetje hebben dat niet klopt. Hij moet eigenlijk alleen maar over ande ren kunnen zeggen: is-niet-helemaal- goed, terwijl hij natuurlijk razend goed dóórheeft hoe het wél zit. Die gek be grijpt waarom magazijnchef De Vries wordt ontslagen, en hoe die man eigen lijk daardoor een hartklap oploopt." "Dat incident heb ik meegemaakt. Een man van zestig die zijn functie verliest, zijn auto moet inleveren en bij een jon gen van 28 moet vragen of hij een nieuw potlood kan krijgen. Zo'n regiem van kortom-rot-op. Die man overleed kort daarop. Bij zijn graf kreeg je te horen hoe onmisbaar hij was. Dacht ik even: he. ben ik wel op de juiste begrafenis? Dan denk ik: dat gebruik ik een keer. Bij dit programma paste het voorval opeens. Je moet het wel door die gek laten doen, niet door Youp van 't Hek." Je slaat in je programma ontelbare zijpaden in. Dat verhaal over die specia list die in de krottenwijken van Nairobi gaat uitleggen hoe zwaar hij het hier heeft. Je was in Afrika? "Afgelopen zomer in Kenia. Optreden voor Nederlanders. Voor de rest op va kantie. Wat een ellende in die stinkende krottenwijken, en dan lees je op de terug weg in het vliegtuig dat die specialisten het zo slecht hebben in ons land. Dan is het heel simpel om het op te schrijven. Ik heb wel eens gezegd: al die grappen ver zin ik niet, ik vertel ze alleen maar na. Ik heb er oog voor." Vijf sokken "Dan ga je in Afrika aan iemand daar de Honeymoon Quiz uitleggen. Dat durf je toch niet te vertellen? Er zijn zelfs mensen eerder voor getrouwd. Dan roept een kandidaat tegen het publiek: ik wil nu vijf linkersokken, en dan doen er in de zaal vijf mensen hun linkersok uit. Dat vertel je aan een Afrikaan. Die heeft iets van: hè? Oh, ja? Op televisie? Ja, op televisie! En dan krijg je een auto, en een reis naar Amerika. Hier zien we het ge woon, en dan denk je: het is niet waar. Ik kijk ook hoor, neem het op. Dan zit ik zó te kijken naar de Slaapkamer van de Be kende Nederlander." Voor steeds meer Nederlanders is dat een gewilde status. Niet voor mij, al ligt dat binnen hand bereik. De telefoon rinkelt hier onophou delijk, want in het Gooi bestaat er een groot gebrek aan creativiteit. Belt Robert ten Brihk op voor Superfan. Wil je....Néé! Luistert niet, hoor. Vraagt: waarom niet? Ik nog: omdat ik het een dom pro gramma vind. Hij: Maar ik wil juist met wat andere gasten... Néééüü". "Ik heb ook zo'n aanbod gehad voor een 06-nummer, net als André van Duin, Sjef van Oekel, of Freek de Jonge. En dan gaat het om veel geld hoor. Maar ik wil niet vanuit de huiskamer beluisterd worden. Ik heb voor het theater geko- Om hoeveel geld ging dat? Een smalle, kleine, enigszins wippende neus, dunne sensuele lippen, ovale kaakvorm, invallende 'vetloze' wangen, vergrote ogen, gladgetrokken oogplooien, een blekere teint, verhoogde jukbeenderen, gepigmenteerde onderoogleden. Dat zijn zo de veranderingen die popzanger Michael Jackson liet aanbrengen. Plastische en cosmetische chirurgen 'toverden' Jackson om van een jongen met een open, negroïde gezicht tot een 'tweeslachtig' mens, met een vrouwelijk hoofd op een jongensachtig lijf. door Margriet Hunfeld Michael Jackson is, met zijn hang naar li chamelijke perfectie, geen uitzondering in Amerika. Sinds tien jaar bestaat de trend dat mensen het al lang geen punt meer vinden om zichzelf door een chirur gische ingreep mooier te laten maken. Het zijn niet alleen de filmsterren of de presidentsvrouwen die aan zich laten sleutelen (Barbara Streisand liet haar neus verfraaien, Nancy Reagan oogt dank zij een facelift jonger), ook 'gewo ne' mensen stappen tegenwoordig naar de plastisch chirurg als zij het nodig ach ten iets aan zichzelf te laten doen. Boven dien is het in welgestelde kringen al hele maal niet meer vreemd wanneer de 18-ja- rige dochter op haar verjaardag een 'ope ratie voor een mooiere neus' krijgt, of een behandeling van flaporen. In Nederland begint deze tendens nu ook toe te nemen. Adèle Bloemendaal was nog een uitzondering, twintig jaar geleden, toen zij haar neus door een chi rurgische ingreep liet 'bijstellen'. Maar bij Lenny Kuhr werd het al veel norma ler gevonden toen ook zij na een klap op haar neus besloot om dit lichaamsdeel maar meteen te laten verfraaien. Zelfs Van Agt, die twee ontsierende pukkels plastisch liet weghalen, baarde daarmee maar 'heel even' opzien. In hoeverre het uiterlijk van de mens tegenwoordig een steeds belangrijkere rol gaat spelen, blijkt uit de behoefte die is ontstaan naar lichamelijke schoon heid. Mensen met een lelijke neus lopen zich daar inderdaad'dagelijks aan te er geren. Mensen die te dik zijn kunnen daardoor hevig gedeprimeerd raken, net als de aankomende managers met wallen ander de ogen, de oudere vrouw met rim pels en de jonge meisjes die te zwaar zijn gebouwd. Dit soort lichaamskenmerken Michael Jackson: vrouwelijk hoofd op een jongensachtig lijf. wordt steeds meer een bron van grote tobberijen. Taboe 'The brain behind the nose', noemt dr. Jan de Jong dit. Hij is als keel- neus- en oogarts verbonden aan het Oudenrijn Ziekenhuis in Utrecht. Daarnaast werkt hij als plastisch neuschirurg in de pri- vékliniek Medisch Centrum voor estheti sche geneeskunde en chirurgie in Sche- veningen. Dr. De Jong: "Vroeger werd iemand naar de psychiater gestuurd wanneer hij zijn uiterlijk door plastische chirurgie wilde laten verfraaien. Daar rustte taboe op. IJdelheid noemden de r het. Het ging, ik praat nu over zo'n dertig jaar geleden, vooral om het innerlijk van een mens. En daar moest je het dan maar mee doen. Tegenwoordig denken wij daar heel anders over. Wanneer je als chi rurg een plastische ingreep aan het ge laat doet, dan gaat het primair om het aanzien, en daarnaast vooral ook om het zelfvertrouwen van de patiënt. Ik geloof daar sterk in". "Onlangs bijvoorbeeld heb ik nog een 63-jarige vrouw een 'nieuwe' neus gege ven, omdat zij daar jarenlang over had lo- Dr. J. de Jong: steeds meer jonge mensen. <r0to gpdi pen piekeren, maar nooit de stap had durven nemen om er iets aan te laten doen. Zij was bang voor het commentaar van haar omgeving. Daarom kwam ze mij in eerste instantie schoorvoetend vertellen dat ze last had van een verstop te neus. Maar al heel snel had ze haar drempelvrees overwonnen en bleek haar probleem niet zozeer functioneel als wel cosmetisch. Deze vrouw is nu een geluk kiger mens geworden en eigenlijk vind ik dat heel schrijnend. Het had veel eer der kunnen gebeuren". Stel, u krijgt Michael Jackson bin nen en die zegt: geef me een andere neus. Dr. De Jong: "Je moet om te beginnen natuurlijk een beetje artistiek kunnen zijn, er een beetje feeling voor hebben. Maar daarbij komt dat je een en ander ook heel goed met een patiënt doorpraat. Je analyseert een neus. Zit er een bobbel op, dan zal je aangeven dat zoiets wegge haald kan worden. Waarbij ik overigens nooit bevestig dat ik een bepaalde neus ook lelijk vind". Voorbeeld "In het geval van Michael Jackson denk ik dat hij duidelijk iemand als voor beeld heeft gehad en met een foto kon la ten zien dat hij die neus wilde hebben. Dat is op zich best moeilijk, zelfs een beetje gevaarlijk voor een plastisch chi rurg omdat het in de praktijk niet altijd lukt een neus exact te kopiëren. Je kunt niet ongelimiteerd een neus verkleinen of vergroten. Je moet, vind ik, een beetje zicht hebben op kunst. Aanvoelen dat bij een bepaald gezicht een bepaalde neus wel of niet past. Wanneer je dan kijkt naar Michael Jackson, dan speelt daar natuurlijk iets anders bij. Hij heeft zich een compleet nieuw gezicht laten aan meten, waarbij zijn neus wel het meest- markante punt in zijn gelaat is gewor den". "Ik vermoed dat iemand als Michael Jackson van tevoren heel grondig heeft nagedacht over een gezichtsverandering en ook heel duidelijk overleg heeft ge pleegd met zijn chirurgen. Ik meen dat hij er wilde gaan uitzien als Diana Ross, en ik neem aan dat de artsen hebben ge tracht dat gezicht na te maken". - Vindt u zoiets niet eng? "Ja, dat vind ik zeker. Daar moet een grote psychische factor een rol gespeeld hebben, je kunt mogelijk spreken van een minderwaardigheidscomplex. Maar ik wil daar verder geen uitspraken over doen, omdat ik daar, uiteraard, niet bij ben geweest. Uit mijn eigen ervaringen weet ik dat iemand nooit 'zomaar' even zichzelf chirurgisch laat veranderen. Wel is het zo dat mensen die een opvallende metamorfose hebben ondergaan, en daartoe reken ik dan ook Michael Jack son, daar doorgaans gelukkiger van zijn geworden. Maar ook wat mijn vakgebied betreft: de neuschirurgie, daarin heb ik geconstateerd dat je een mens een enor me oppepper kunt geven wanneer je iets doet aan een lelijk gezichtskenmerk". "We leven tegenwoordig nu eenmaal in een cultuur waarin begrippen als 'jong-zijn', 'Fit-zijn' en ook 'mooi-zijn' enorme accenten hebben gekregen. En ja, die invloed daarvan vind je terug bij mij in de spreekkamer". Verbeterd - Wat stelt een plastische ingreep pre cies voor? "Om te beginnen zijn de technieken dermate verbeterd dat iemand die zich aan zijn neus laat opereren al na een dag naar huis kan. Voorts is er nooit sprake van uitwendige littekens, wat eveneens een grote vooruitgang is vergeleken met vroeger. Het vervelendste van de ingreep is, voor de patiënten, het tijdelijke onge noegen van tampons in de neusgaten. Maar ook het verhelpen van flaporen, het verwijderen van wallen en rimpels en het faceliften zijn dingen die nu in een dag worden gedaan". - Zijn er bepaalde mensentypen waar mee plastisch chirurgen het meest te ma ken krijgen? "Nee, absoluut niet. Er komen steeds meer jonge mensen bij mij, een categorie dus, die je niet zo een, twee, drie ver wacht voor een plastische operatie. Het idee dat vrouwen tussen de 35 en 45 het meest met hun uiterlijk, dus met veran deringen daaraan bezig zouden zijn, gaat zeker niet.op. Wel komen er relatief veel mensen uit de wereld van het amuse ment bij mij. Maar dat vind ik niet meer dan logisch omdat zij het tenslotte hele maal van een bepaald uiterlijk imègo moeten hebben. Meer dan een ander mens. lijkt me" - U bent behalve KNO-arts ook plas tisch neuschirurg. Heeft dat laatste te maken met het wijdverbreide gegeven dat men daar 'snel rijk van wordt'? "Nee hoor. Dat is inderdaad weer zo'n fabeltje dat rond die plastische chirurgie hangt. Misschien, als ik Michael Jackson had geopereerd, dat ik er rijker van was geworden, maar in Nederland liggen die dingen toch anders. Het is hier, net als al het andere werk, gewoon een medische ingreep die volgens de normale maatsta ven wordt gehonoreerd. Ik doe de plasti sche chirurgie dan ook vooral omdat ik het spannend vind. Het is een uitdaging om een gelaat mooier te maken en: het werk zelf heeft voor mij bovendien een heel sterk creatief accent".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 31