'Bajes is echt geen Hilton,
ook niet voor buitenlander'
Reportage
'Scheveningen' verwerpt uitwijzing criminelen
'Ouderen al
te lang door
de regering
genegeerd'
Kerkelijke uitspraken moeten duidelijk zijn en bijna unaniem
tijd voorkomen dat een groep zich
achtergesteld voelt. Tussen diverse
groepen heerst een soort gewapen
de vrede en om niets kan ineens
een oorlogje uitbreken.
Adjunct-directeur Schellekens:
"We moeten er voor zorgen dat
Chinezen en Turken, de grootste
groepen, bijvoorbeeld evenveel vi
deo-avonden hebben. Anders ko
men er onherroepelijk spanningen.
Het komt voor dat beide groepen
dan recht tegenover elkaar komen
te staan en elkaar in de haren
vliegen".
"Niemand mag het gevoel krij
gen te worden achtergesteld", on
derstreept hij, "de etnische min
derheden hier zijn nogal explosief.
Er is zo ruzie. Een Surinamer werd
hier helemaal 'in elkaar geslagen,
omdat hij iets zei over een Chinees
radioprogramma".
In de gevangenis is een heel la
biel evenwicht tussen de verschil
lende groepen, zegt Schellekens.
De bewaarders moeten de balans
zien te handhaven. "Dat betekent
dat je steeds weer moet praten.
Maar dat lukt niet altijd. Ze begrij
pen elkaar niet, ze kunnen zich niet
in de anderen verplaatsen, of ze
willen gewoonweg geen begrip op
brengen".
Invoering van het plan om twee
gedetineerden samen een cel te la
ten delen, zal de gevangenisdirec
ties zeker wat de buitenlanders be
treft extra zware hoofdbrekens be
zorgen. De Goede: "Je kan een
Turk niet bij een Chinees zetten.
Ook tussen Chinezen onderling is
een groot verschil. Zoals je ook
niet een Surinamer een cel met een
Antilliaan moet laten delen. Die
twee kunnen elkaar luchten noch
Drugskoeriers
Ondanks alle problemen die de
buitenlanders in de gevangenissen
geven, scharen De Goede en Sche-
lekens niet zomaar achter het
CDA-idee om die vreemdelingen
'terug te geven' aan het land van
herkomst.
De Goede: "Voor ons hoeft het
niet, ook al omdat we met de huidi
ge situatie hebben leren leven.
Voor drugskoeriers, die op Schip
hol worden gearresteerd, zou het
misschien wel kunnen. Maar ie
mand die hier al langer verblijft,
moet je niet zomaar wegsturen. Je
moet kijken hoe hun band met Ne
derland is".
Schellekens: "Het is niet eerlijk
als je bijvoorbeeld tweede-genera
tie-buitenlanders die geen Neder
lands paspoort hebben, het land
uitzet".
De Goede: "Komen we weer aan
de vraag: over wie heb je het als het
om buitenlanders gaat. Praat je
over etnische groepen of over het
paspoort?"
Schellekens: "Die Gualtherie
van Weezei is hier geweest. Maar
toen sprak hij niet over het wegstu
ren van buitenlanders. Nu roept-ie
dat wel vanachter zijn bureautje.
Ik vind dat laf. Laat-ie dat tegen de
mensen hier zelf zeggen. Dan kan-
ie lik op stuk krijgen".
De Goede: "Er is veel onbegrip
over de Nederlandse gevangenis
sen. De mensen weten niet wat het
is om in de bajes te zitten. Het is
hier geen Hilton-hotel. Aan de bin
nenkant van de celdeur zit geen
klink. Als je naar het toilet wilt,
moetje dat vragen. Je verkeert in
een volledig afhankelijke situatie.
Maar de Nederlands gevangenis
sen vormen een humaan stelsel.
Het doel is zo min mogelijk leed
toe te voegen aan de straf. Dat ge
beurt als je buitenlanders zonder
aanziens des persoons de grens
overzet".
RIJSWIJK - Met het overhandi
gen van de voorzittershamer aan
mr. W. van der Sluis heeft minis
ter Brinkman (WVC) gisteren in
Rijswijk de Voorlopige Raad
voor het Ouderenbeleid geïnstal
leerd. In afwachting van de tot
standkoming van een wettelijke
regeling moet de voorlopige raad
de komende jaren de weg effe
nen voor de Raad voor het Oude
renbeleid, een onafhankelijk ad
viesorgaan van de regering. In
1990 zou een wetsvoorstel daar
toe in de Tweede Kamer in be
handeling kunnen worden geno-
door
Frank Hollaar/ANP
„Eerlijk gezegd heeft het toch
wel lang geduurd eer de voorlo
pige raad er was, maar nu is het
dan zover," zei Brinkman. De
Hilversumse burgemeester W.R.
van der Sluis, voorzitter van de
uit elf leden bestaande voorlopi
ge raad, beaamt deze woorden:
"Gezien de vele ontwikkelingen
van de laatste jaren met betrek
king tot de oudere mens, komt
de instelling van de voorlopige
raad een jaar of vijf te laat tot
stand".
Volgens Van der Sluis (64) zal
in de komende decennia het ou
derenbeleid een belangrijk deel
vormen van het totale economi
sche, sociale en culturele beleid
dat moet worden voorbereid en
uitgevoerd.
"Ging het tot voor kort om een
relatief kleine, zich nauwelijks
als zodanig manifesterende en
economisch gezien oninteres
sante bevolkingsgroep, in de ko
mende jaren mag een snelle
emancipatie worden verwacht
die zich nadrukkelijk naar bui
ten toe zal uiten. Zo zijn er de ou
deren vanaf 55 jaar die niet meer
deelnemen aan het betaalde ar
beidsproces, maar nog wel vitaal
zijn. Velen van hen zullen zich,
mede door het verbeterde oplei
dingsniveau van de generaties na
1945, in toenemende mate maat
schappelijk en politiek laten gel
den", aldus Van der Sluis.
Bufferfunctie
Volgens Van der Sluis kan de
raad een zeer nuttige bufferfunc
tie vervullen tussen overheid en
ouderen. Hij hoopt dat de raad
een goede relatie zal weten op te
bouwen met de ouderenbonden,
hoewel de uitgangspunten niet
altijd dezelfde behoeven te zijn.
"De bonden doen zuiver aan be
langenbehartiging, de taak van
de raad is veel breder".
Hij zegt niet zo zeer tot voorzit
ter van de voorlopige raad te zijn
gekozen vanwege zijn deskun
digheid, maar meer vanwege zijn
bestuurlijke capaciteiten. "Ik
heb op dit moment nog niet zo
heel veel specifieke kennis van
de ouderenproblematiek, hoe
wel ik er in Hilversum natuurlijk
wel regelmatig mee ben gecon
fronteerd. Al waren het maar de
regelmatige bezoekjes aan hon-
derdjarigen en gouden bruidspa-
In hoeverre de zogeheten
'zorgzame samenleving' van mi
nister Brinkman een oplossing
kan bieden voor de ouderenop-
vang, is voor Van der Sluis nog
zeer de vraag. "Ik vraag me af in
welke mate je anno 1988 als 65-
plusser kan en mag steunen op je
kinderen. Dat is onvergelijkbaar
met vroeger. Zo woont mijn zoon
op Vancouver Island, dus daar
krijgen we weinig support van.
Wel denk ik dat de overheid goe
de voorwaarden kan scheppen
voor allerhande opvangmoge
lijkheden. Het vrijwilligerswerk
zou daarin een belangrijke rol
kunnen spelen, maar dan moet
er in de maatschappij wel meer
waardering voor dat werk ko
men. Zo zou een kleine geldelij
ke vergoeding voor menig vrij
willigerswerk beslist op zijn
plaats zijn".
15 jaar
Al sinds 1970 pleitte de volks
vertegenwoordiging, vaak via
Kamerbrede uitspraken, bij de
regering voor het instellen van
een dergelijke raad. Ook de be
jaardenbonden hebben zeker 15
jaar lang hierop aangedrongen.
Vlak vóór de verkiezingen in mei
vorig jaar besloot het kabinet
dan toch tot de oprichting van
een Ouderenraad. Op 27 novem
ber 1986 werd de voorbereidende
werkgroep Raad voor het oude
renbeleid geïnstalleerd.
Eén van prominente leden van
de werkgroep was drs. Th. Weh-
kamp, sinds 1 januari 1985 voor
zitter van Cosbo-Nederland, een
overkoepelend orgaan van de be
jaardenbonden ANBO, Unie
KBO en PCOB, dat 400.000 oude
ren in ons land vertegenwoor
digt. Hij kon het maar amper ge
loven toen 15 jaar gebakkelei ein
delijk in het voordeel van de ou
derenbonden werd beslist.
"Tqen Brinkman vlak voor de
herkiezingen plotseling overstag
ging en meldde dat er een raad
voor het ouderenbeleid zou ko
men, dacht ik dat er slechts spra
ke was van een goedkope verkie
zingsstunt. Twee weken daar
voor had hij alle toespelingen op
een ouderenraad nog resoluut
van de hand gewezen. Ik belde
hem meteen om een schriftelijke
bevestiging. Daags voor de ver
kiezingen ontving ik een brief
van Brinkman met die bevesti
ging", aldus Wehkamp.
Volgens Wehkamp is de raad
een onmiskenbaar teken van de
toegenomen macht van de oude
renbonden: een maatschappelij
ke erkenning van de groep 65-
plussers die tenslotte 12 procent
van de bevolking uitmaakt. "De
laatste jaren verliepen de contac
ten met het parlement en de mi
nister stukken beter. In toene
mende mate hecht de politiek
belang aan het horen van de be
jaardenbonden. Voor ons is dat
zeer belangrijk omdat we het van
praten moeten hebben. De actie
bereidheid onder bejaarden is nu
eenmaal gering: we zullen geen
kantoor bezetten of met span
doeken de straat op gaan".
Huisvesting
De rol die de raad in de toe
komst kan gaan spelen in de poli
tiek hangt naar de mening van
Wehkamp vooral samen met de
kwaliteit van de adviezen die de
raad levert. "De raad moet niet
op alle slakken zout gaan leggen.
Alleen op belangrijke punten
moet advies worden uitgebracht,
anders heb je geen invloed. Die
prioriteiten liggen onder meer op
het gebied van de huisvesting,
pensioenen en de vrijetijdsbeste
ding".
"Zo zal de rijksoverheid meer
aandacht moeten geven aan de
huisvesting van ouderen. Er
moet een grotere variëteit komen
aan woonvoorzieningen voor be
jaarden, opdat er in de toekomst
voldoende keuzemogelijkheden
zijn. Ook de vrije vestiging van
ouderen is een onderwerp waar
over de raad een standpunt zou
moeten formuleren. Het is be
kend dat er op de Veluwe al
plaatsen zijn die ouderen probe
ren te weren. Het lijkt me een in
teressante vraag of gemeenten
het recht hebben om iemand op
basis van zijn leeftijd te weige-
Met de komst van de raad
neemt de tjetekenis van de oude
renbonden volgens Wehkamp
niet af. „Integendeel, naarmate
de vergrijzing toeslaat zullen
steeds meer ouderen het belang
gaan inzien van het lidmaat
schap van een ouderenbond. De
invloed van de bonden zal daar
mee evenredig toenemen".
DEN HAAG - In het totaal versleten hok van de buitenportier
van de Scheveningse strafgevangenis staat een ouder Turks echt
paar. De man probeert in zeer gebrekkig Nederlands de vrouwe
lijke portier duidelijk te maken wat hij wil. Het gesprek vlot niet.
Maar uiteindelijk komt het toch goed en kan het paar een bezoek
afleggen in de gevangenis.
Het tafereeltje is typerend voor een van de problemen in de
Nederlandse gevangenissen. Het grote aantal buitenlanders dat
in ons land vast zit, maakt het werk voor de bewaarders er niet
gemakkelijker op. Ze moeten rekening houden met diverse cul
turele achtergronden. De gedetineerden onderling kunnen dat
niet altijd opbrengen. Dat geeft extra spanningen.
gen ze. Denk je dat Nederlanders
dat zomaar hadden gedaan? Die
zijn gewend om voor zichzelf op te
komen. Buitenlanders hebben iets
te verliezen als ze zich niet gedra
gen. Voor Nederlanders geldt dat
veel minder".
Het CDA-Kamerlid Gualtherie van
Weezei gaat binnenkort minister
Korthals Altes (justitie) aan de tand
te voelen over de vele vreemdelin
gen in de cellen. Volgens hem heeft
42 procent van de gevangenen in
'Scheveningen' een buitenlandse
nationaliteit. Landelijk ligt dat per
centage iets lager. De CDA'er
meent dat andere landen moeten
worden verplicht om hun 'inwo
ners' terug te nemen, wanneer ze in
ons land in verband met drugs zijn
gearresteerd.
door
Weert Schenk
Directeur J. de Goede van de
Scheveningse gevangenis zegt dat
bij hem 59 van de 116 gedetineer
den Nederlander zijn. "Maar dat
zegt niets. Is een Surinamer uit het
oude Suriname Nederlander? Er is
ook nog een verschil of die Surina
mer hier al jaren woont of bij wijze
van spreken net uit Parimaribo is
gekomen. En is een Chinees uit
Hong-Kong een Brit? Voor mij is
de cultuur bepalend en niet hun
paspoort".
Zo bekeken zitten er in de vleu
gel die adjunct-directeur H. Schel
lekens onder zijn hoede heeft,
slecht drie Nederlanders. Die vra
gen zich wel af of ze zich nog wel in
Nederland bevinden. Schellekens
beseft dat dit voor de Nederlanders
vervelend is. Toch denkt hij dat de
situatie lastiger zou zijn als hij al
leen te maken zou hebben met
veeleisende Hollandse praatjesma
kers.
"Er is hier een vechtpartij tussen
Chinezen en Turken geweest. En
kele Chinezen kregen verzwaring
van straf. Ze moesten naar Veen-
huizen. Met een lichte buiging gin
Kosjer
De gevangenisdirectie heeft in
de loop der jaren leren leven met
de diverse nationaliteiten. Zo
wordt nu zo veel mogelijk reke
ning gehouden met de eetgewoon
ten van de gedetineerden. Voor jo
den is er kosjer voedsel. Een over
tuigd vegetarier hoeft geen vlees te
eten. Voor wie geen aardappelen
lust, wordt rijst gekookt. Eventu
eel kunnen de gevangenen in ge
meenschappelijke keukentjes een
persoonlijke tintje aan de maaltijd
geven.
Directeur De Goede: "Het eten is
een dagelijks terugkerend feno
meen. Het speelt daarom een be
langrijke rol in de behandeling van
de gedetineerden. Religie hoort
daar trouwens ook bij. Kijk maar
naar het kosjere voedsel. Of de ra
madan voor de islam, waarbij al
leen na zonsondergang iets gege
ten mag worden. Heb je allemaal
mee te maken".
In de strafgevangenis in Scheve
ningen zitten de zwaarste crimine
len. "Er zijn hier geen misdienaars,
dus wat godsdienst betreft hebben
we niet zoveel moeilijkheden.
Maar in andere inrichtingen moet
daar wel degelijk aandacht aan
worden besteed. Bij de christelijke
godsdiensten is belangstelling
voorde gevallen mens. Bij de islam
ligt dat anders. Gestrafte moslims
worden juist uit de mohamme
daanse gemeenschap verstoten.
Die gedetineerden schamen zich.
Aan die dingen kan het personeel
niet voorbijgaan".
Hij vervolgt: "Als een Surina
mer overlijdt, moet je niet zomaar
een ander in zijn cel stoppen. Dat
wordt niet geaccepteerd. Voor Ne
derlanders maakt dat weinig uit,
die zijn nuchter. Maar de andere
Surinamers accepteren dat niet.
Die cel moet een tijdje leeg blij-
Steenkool-Engels
De communicatie met de buiten
landse gevangenen verloopt moei
zaam."Het personeel probeert zich
te redden met steenkool-Engels.
Dat is vaak onvoldoende. Het kost
moeite om die gevangenen wat aan
het verstand te brengen. Dat moet
dan gebeuren met handen en voe
ten of via een andere gedetineerde
die als tolk fungeert. Niet ideaal".
Maar soms is er voor de bewaar
ders geen beginnen aan. Op dit mo
ment bevindt zich in 'Schevenin
gen' een mandarijnen-Chinees. Die
man is voor niemand te verstaan.
Ook niet voor andere Chinezen,
omdat in China vele talen worden
gesproken. Dat brengt De Goede
op een ander knelpunt: het bezoek.
"De mensen hier komen van
overal vandaan. Ze zien dat Neder
landers bezoek krijgen. Uit Ver
weggistan komt niemand. Dat is
echt naar. Maar er is meer dat niet
lekker zit. Nederlanders kunnen
strafonderbreking krijgen om din
gen thuis te regelen. Er is ook een
verlofregeling. Van dat soort facili
teiten mogen de buitenlanders
geen gebruik maken. Want die
mensen ben je anders kwijt. De ba
jes is het enige dat hem aan ons
land bindt en daar heeft hij nu juist
de minste behoefte aan. Maar het
maken van dat onderscheid tussen
Nederlanders en buitenlanders
leidt hier soms wel tot agressie".
Het omgaan met al die verschil
lende buitenlanders lijkt een apart
vak. De Goede: "De bewaarder
moet weten hoe je Chinezen bena
derd. Het rechtstreekse, directe
van ons wordt niet op prijs gesteld.
Dat moet veel tactischer gebeuren.
Als een Chinees je iets aanbiedt,
kun je dat ook niet zomaar weige
ren. Dat wordt opgevat als een per
soonlijke belediging. Het is steeds
goed oppassen met wat je doet".
Gewapende vrede
De bewaarders moeten verschil
lende nationaliteiten weliswaar
apart behandelen, maar tegelijker
Gevangenisdirecteur De Goede (links) en zijn plaatsvervanger Schellekens: "Niet het paspoort maar de cultuur
is bepalend". <foto GPD)
Voor het spreken van de Gere
formeerde Kerken over samenle
vingsvraagstukken moeten geen
aparte regels worden opgesteld.
Dan zou ten onrechte de indruk
ontstaan dat het bij dergelijke
vraagstukken om een apart ge
bied gaat, met een eigen gezag en
eigen voorwaarden.
De synodecommissie ('deputa-
ten') voor de kerkorde schrijft
dat in een voorstel aan de synode
die zich daarover op 8 maart
moet uitspreken. Volgens de de-
putaten zouden er wel nadere re
gels moeten komen met betrek
king tot de bevoegdheid van een
kerkelijke vergadering om der
gelijke uitspraken te doen.
De vorige synode gaf de com
missie opdracht, het bindend ka
rakter van kerkelijke besluiten te
bestuderen, vooral met betrek
king tot samenlevingsvraagstuk
ken. Volgens de commissie heb
ben vorige synodes ten onrechte
geprobeerd, dat probleem op te
lossen door allerlei richtlijnen
voor dergelijke uitspraken op te
stellen. Ze vindt het zinvoller te
kijken naar de bevoegdheid van
een kerkelijke vergadering.
Binnen de Gereformeerde
Kerken zijn alle besluiten even
bindend, zeggen de deputaten.
Dat vaak méér gezag wordt toe
gekend aan uitspraken over
strikt kerkelijke zaken dan aan
uitspraken betreffende de sa
menleving is, naar hun mening,
een gevolg van de gedachte bij
veel gereformeerden dat ze geen
kerklid zijn geworden om syno
de-uitspraken over politieke en
maatschappelijke kwesties aan
te horen.
Ruzie
Een andere factor is de kenne
lijk geringe invloed van dergelij
ke uitspraken. "Ze hebben nau
welijks effect en veroorzaken in
de gemeenten alleen maar ruzie.
Maar dat geldt ook voor uitspra
ken over ethische zaken". Verder
droeg het onderscheid tussen de
kerk als instituut (met de leer) en
de kerk als organisme (de chris
telijke maatschappelijke organi
saties) ertoe bij, dat aan uitspra
ken over de samenleving een an
der gezag werd toegekend dan
aan uitspraken over bijvoor
beeld de liturgie of de ambtsuit- -
oefening.
Tot aan de synode van
Dordrecht (1971-1972) was de sy
node tevreden met de bepaling
in de kerkorde dat de kerken
zich 'in voorkomende gevallen'
tot overheid en volk zouden rich
ten. De synode van Dordrecht
verbreedde met het oog op de
groeiende oecumene het kerke
lijk spreken over samenlevings-
vragen. Ze onderscheidde drie
manieren van dergelijk spreken:
het deelnemen aan het maat
schappelijk gesprek, het stimu
leren van dat gesprek en het be
kendmaken van Gods eis en be
lofte.
Duidelijk
De gereformeerde synode
commissie stelt nu voor, terug te
keren naar dit besluit van de sy
node van Dordrecht en de toe
spitsingen van latere synodes te
schrappen. In de kerkorde zou
moeten komen dat het tot de roe
ping van de kerk behoort, deel te
nemen aan de discussie over be
langrijke problemen van de men
selijke samenleving en door mid
del van uitspraken de discussie
te stimuleren. Daarmee wordt
aangegeven, dat deelneming aan
en het stimuleren van de discus
sie regel is en dat uitspraken uit
zondering zijn.
Kerkelijke uitspraken moeten
bovendien duidelijk zijn en een
direct uitvloeisel van het belij
den van Jezus Christus. Die dui
delijkheid zal, volgens de com
missie, worden bereikt als een
voorstel om een uitspraak te
doen nagenoeg unaniem wordt
aanvaard. Dat betekent met te
gen hoogste vier tegenstemmers
.in de synode.
Noord wijk. Zondagavond 7
uur wordt in de Vinkenlaankerk
in Noordwijk-Binnen een muzi
kale vesper gehouden. Medewer
king verleent het Vesperkoor on
der leiding van Jaco van Leeu
wen, cantor-organist van de Gro
te of St. Jeroenskerk. Het koor
zingt onder andere een motet
van Piet Jasperse (Voorhout).
Voorganger is ds. W. van der Lee.
Leiden. 'Van marionet tot
waarlijk mens' is de titel van een
lezing op dinsdagavond 16 febru
ari om 8 uur in een zaal van de
Pieterskerk. De bijeenkomst
gaat uit van het Rozenkruisers-
genootschap.
Hervormde Kerk: aangeno
men naar Schelluinen kandidaat
P. F. Bouter Papendrecht; be
dankt voor Nijkerkerveen P. H.
van Harten Wapenveld.
Zigeuners
Na een gesprek tussen de
voorzitter van de Evangelische
Kerk in Duitsland, bisschop
Martin Kruse, en het bestuur van
de organisatie van zigeuners in
de Bondsrepubliek werd van
kerkelijke kant verklaard, dat de
kerk wil meehelpen aan de be
strijding van vooroordelen tegen
zigeuners. Ze zal er ook toe bij
dragen dat zigeuners in de
Bondsrepubliek een 'waardig le
ven' kunnen leiden.
Bisschop Kruse wees er in het
gesprek op, dat er geen zigeu
nerfamilie in de Bondsrepubliek
is die niet door het racisme van
de nazi's is getroffen. Voorzitter
Romani Rose van de zigeuners
vroeg de Evangelische Kerk,
zich in een verklaring te keren te
gen achterstelling en vervolging
van zigeuners. Kruse beloofde,
dit voorstel aan zijn kerkbestuur
te zullen voorleggen.
Waarheid. De 'Katholieke
Aktie' in Oostenrijk met bijna
een half miljoen leden de belang
rijkste lekenorganisatie in dat
land uitte gisteren scherpe kri
tiek op een 'schrikbarende baga
tellisering van de plicht tot waar
heid en waarachtigheid'.
Zonder direct de kwestie-
Waldheim te noemen, zegt de or
ganisatie in haar verklaring dat
men de innerlijke vrede niet kan
dienen als men niet steeds streeft
naar de volle waarheid. "Dat
geldt voor allen, waar zij ook
staan". "Tegenover het bagatelli
seren van de waarheid dienen
partijpolitieke overwegingen
achterwege te blijven om ons ge
meenschappelijk vaderland voor
erger te behoeden".
De organisatie verwijt de voor
zitter van het Joods Wereldcon
gres, Edgar Bronfman, dat hij
Oostenrijk en alle Oostenrijkers
beschuldigt van medeverant
woordelijkheid voor de joden
vervolging. "Het belasteren van
hele bevolkingsgroepen is, al
leen al door het verschrikkelijke
bloedspoor in deze eeuw, onge
oorloofd".
Museum. Een neo-gotische
kerk in het Zwitserse dorp Mei-
ringen (Berner Oberland) wordt
voor f. 800.000 verbouwd tot
Sherlock Holmes-museum. De
schrijver Sir Arthur Conan Doy
le, aan wiens brein de Engelse
meester-detective ontsproot, liet
zijn geesteskind in een ravijn bij
Meiringen aan z'n eind komen.
De voormalige kerk moet een
toeristische trekpleister worden.
Bijbel. Bijna tien jaar nadat
in Latijns Amerika de bijbel in
de Spaanse omgangstaal is ver
schenen, komt in juni van dit jaar
de bijbel gereed in de Portugese
omgangstaal van Brazilië. Pro
testantse en rooms-katholieke
bijbelgeleerden hebben geza
menlijk deze vertaling gemaakt.
Eerst verschijnt de bijbel met
alleen de vanouds bekende (ca
nonieke) boeken. Aan de verta
ling van de deutero-canonieke
boeken (tussen het Oude en
Nieuwe Testament) dierooms-
katholieken ook in hun bijbel
wensen wordt nog gewerkt.
Die editie komt over twee jaar
gereed.