'Geen mensen in mijn landschap Van Goghmuseum in bezit van 'gewaagde' Sluyters Boeiend toneel over taal 'Meeuw': theater als thema DONDERDAG 11 FEBRUARI 1988 Een schilder uit de Haagse School, verdwaald in de twin tigste eeuw. Zo zou je Henk van den Ende onder enig voor behoud kunnen typeren. Terugkijkend op een bijna zestig jarige loopbaan, zegt de Leidse kunstschilder: "Al die -is mes, al die nieuwlichterij, daar heb ik nooit wat voor ge voeld. Ik schilder wat ik mooi vind en hoop maar dat de mensen dat ook mooi vinden. De werkelijkheid is voor mij onuitputtelijk. En dan vooral de natuur, de stemmingsvol le natuur. Wolken, bomen, gras, water, dat schilder ik. Landschapsschilder Henk van den Ende (79): door Cees van Hoore Maar op zekere dag, toen ik naar de etalage van een kunsthandel stond te kijken, werd ik opeens aange sproken door een man. 'Schildert u zelf ook', vroeg hij, kijkend naar het schilderijtje dat ik onder mijn arm had. Ik beaamde het en al gauw bleek dat hij wel eens een schilderij van mij op een veiling had gezien en dat erg aardig vond. Zo begon het balletje te rollen. Sindsdien heb ik redelijk goed ver kocht. In de jaren vijftig vooral aan Amerikanen. Mijn schilderijen hangen in heel Amerika. Waar ze allemaal zijn gebleven, weet ik niet Worden schilderijen tegenwoor dig over het algemeen verkocht in de galerie, vroeger ging dat anders. Van den Ende: "Je stapte toen ge woon naar een kunsthandelaar toe met je werk en als die man er wat in zag kocht hij het. Dat was boter bij de vis. Zo ben ik eigenlijk altijd blijven werken. Langzamerhand Kunstschilder Henk van den Ende: 'Je fnoet zelf boksen om er te komen. gjng jk over tot het maken van wat Blijven wroeten'. (foto Henk Bouman) kleinere doeken. Met het oog op de Je moet zelf boksen om er te ko men. Blijven wroeten'. N(T)Teerste stuk is gereed DEN HAAG (ANP) - Het nieuwe Nationaal (Tournee) Theater N (T)T, heeft zijn eerste produktie ge reed. Het is de voorstelling 'Als kind al zaten zij graag in een doos', samengesteld en geregisseerd door de intendant van N(T)T Hemmo Drexhage. Hierin worden litera tuur, poëzie, toneel, mime en mu ziek met elkaar verbonden in een vorm die volgens Drexhage niet eerder in ons land werd toegepast. Uitvoerenden zijn (tekst)schrijver en acteur Herman Pieter de Boer, en de actrice en zangeres Ine Kuhr met aan de piano Andreas Balke. Mede op verzoek van bibliothe ken, literaire verenigingen, scho len worden in de boekenweek die van 16 tot en met 26 maart duurt, el ke dag voorstellingen gegeven. Over de bedoelingen van het N (T)T, dat in Den Haag is gevestigd, deelt hij mee, dat het opvoeren van klassiek en modern Nederlands en buitenlands repertoire van top kwaliteit op de eerste plaats komt. Overeenkomstig de statuten van de Stichting Nederlands Drama- Kunstvervalser overleden LüBECK (DPA) - De Westduitse schilder Lothar Malskat is op 74-ja- rige leeftijd in Wulfsdorf bij Lüb- eck overleden. Malskat, die zich zelf betitelde als 'laatste kerkschil- der', trad in de jaren vijftig op de voorgrond door een vervalsings proces. Bij de wederopbouw van de in de oorlog vernielde Marienkirche in Lübeck 'ontdekte' Malskat lange tijd onder kalk verborgen gebleven middeleeuwse metershoge heili- genafbeeldingen. Omdat op veel plaatsen in het bijna 40 meter hoge schip inderdaad onder afgebrande kalk oude schilderingen waren aangetroffen, koesterde niemand verdenking over de 'ontdekking' van Malskat. Kunsthistorici wijd den zelfs deskundige beschouwin gen aan de afbeeldingen, die de schilder daar had aangebracht waar er ruimte voor was. Aangezien zijn toenmalige meer dere uiteindelijk de eer voor de ontdekking opeiste, maakte Mals kat zich bekend en werd veroor deeld. Het kerkbestuur besloot daarop de vervalsingen te laten af wassen. Kurt Adler overleden SAN FRANCISCO, 10 feb (AP) - De Amerikaans-Oostenrijkse operadirigent Kurt Herbert Adler is op 82-jarige leeftijd aan een hart aanval overleden. Adler werkte onder Toscanini in Salzburg, tot hij in 1938 naar de Verenigde Staten verhuisde om te gaan werken bij de opera van Chi cago. In 1943 kwam hij in dienst als koordirigent bij de Opera van San Francisco, terwijl hij tevens als di rigent werkte bij de opera van New York. In 1953 werd hij benoemd tot di recteur van de opera van San Fran cisco, een functie die hij behield tot hij in 1981 met pensioen ging. tisch Werk, waaronder N(T)T valt, wordt veel aandacht besteed aan (nieuw) Nederlandstalig drama. Het credo van de intendant ver meldt onder meer, dat N(T)T graag stukken speelt die maatschappelij ke en sociale thema's van onze tijd behandelen, die de grenzen van on ze normen en waarden in beeld brengen. Dit alles zonder prekerig te worden en - als het kan - met veel humor. Subsidie voor culturele activiteiten LEIDEN (ANP) - Voor dit jaar is 3,3 miljoen gulden beschikbaar ge steld voor culturele activiteiten van niet-rijksmusea en aanverwan te instellingen. Ruim de helft kan worden gebruikt voor werkzaam heden die op het publiek zijn ge richt, 700.000 gulden mag worden besteed aan de zorg voor collecties. Een half miljoen is voor de bevor dering van de verspreiding van het aanbod van moderne kunst, en voor de resterende 400.000 gulden kunnen museummedewerkers worden na- en bijgeschoold. Die cijfers komen uit een brochure die het ministerie giste ren in het Rijksmuseum van Oud heden in Leiden heeft gepresen teerd. Vorig jaar was voor het eerst anderhalf miljoen gulden voor de incidentele activiteiten bestemd, als uitvloeisel van de Nota Muse umbeleid. Met de subsidie kunnen bijdra gen worden verstrekt voor projec ten die van van nationaal belang zijn. Zo kreeg vorig jaar het Bon- nefantenmuseum in Maastricht een bijdrage om in drie jaar zijn 'Italianen' te restaureren. LEIDEN - Frans Strijards ge vecht met de zekerheden van de taal krijgt in 'De rit over het Bo- denmeer' (1971) van Peter Hand- ke zijn zoveelste vervolg. Heel eufemistisch gezegd is dat een problematiek, die anno 1988 nogal eens aan de orde wordt ge steld. De werkelijkheid is een taalconstructie, een mogelijke of kunstmatige wereld. Mensen or denen de werkelijkheid, enigszins deftig gezegd, met 'ter minologische vensters'. Elke ter minologie geeft een perspectief op de werkelijkheid, laat bepaal de aspecten oplichten en onder drukt andere. Het maakt nogal wat verschil of ik over een "pre tentieuze", een "zeer belangwek kende" of een "narcistische neu- AMSTERDAM (ANP) - Het Rijks museum Vincent van Gogh in Am sterdam heeft onlangs een 'belang rijk' schilderij verworven. Het be treft een olieverfschilderij (Fem- mes qui s'embrassent) van Jan Sluyters (1881-1957). Het doek uit 1906 meet 92 bij 62,5 centimeter. Dit schilderij (Vrouwen die zich omhelzen) zorgde begin deze eeuw voor veel tumult. Het kostte Jan Sluijters zelfs zijn studiebeurs. Na het winnen van de Prix de Rome in 1904 kreeg de kunstenaar de ge- Georges Simenon wordt 85 jaar LAUSANNE (AP) - Een van de meest gelezen auteurs ter wereld, detective-schrijver Georges Si menon. viert morgen in zijn huis aan het Meer van Geneve zijn 85ste verjaardag. Weliswaar zou de juiste datum eigenlijk zaterdag zijn, maar Simenons bijgelovige moeder, die hem op een vrijdag de 13de ter we reld bracht, heeft destijds bij de burgerlijke stand in Luik een valse datum opgegeven. Simenon zal zijn verjaardag in fa miliekring vieren, maar de post be zorgt dagelijks gelukwensen uit de hele wereld, aldus Simenons secre taresse. De schrijver maakt het goed, maar verlaat zijn 'Maison Ro se' in de omgeving van Lausanne nog maar zelden. Hij woont er met zijn huidige, in Italië geboren le vensgezellin. bruikelijke vierjarige beurs om in het buitenland te studeren. Het doek van Sluyters is reeds te bezichtigen. Voorts heeft het museum beslag weten te leggen op een brief uit 1927 van de Franse schilder Paul Signac (1863-1935). Hierin schrijft hij, aan een voor het museum onbe kende vriend, over zijn gevoelens van vriendschap voor Vincent en over zijn woede op en minachtig voor Paul Gauguin .(1848-1903). Een korte samenwerkingsperiode tussen Gauguin en Van Gogh ein digde in 1888 met een ruzie. Deze brief met enkele andere documen ten zijn ter beschikking gesteld van de documentaire afdeling van het Van Goghmuseum. Bioscoopbezoek flink gestegen UTRECHT (GPD) - Het filmbe zoek in Nederland heeft in 1987 voor het eerst in tien jaar tijd e;en stijging te zien gegeven en wel met 4,1 procent naar 15.453.000 bezoe kers. Utrecht was koploper met tien procent, gevolgd door Amster dam met zes. In Rotterdam en Den Haag daalde het bioscoopbezoek daarentegen met circa twee pro cent. Interessant is voorts dat de bezoekcijfers over de afgelopen maand weer twee keer zo hoog zijn als die van januari 1987. AMSTERDAM - In het Amsterdamse Tuschinsky-theater ging gister avond de Nederlandse speelfilm 'Amsterdamned' van Dick Maas in pre mière. Hoofdrolspeelster Monique v.d. Ven was ook van de partij. f Mensen liever niet. Ik heb al moeite om ze ergens als een stip in een landschap neer te zetten'. Óp 23 februari wordt Henk van den Ende tachtig jaar. Hij zal zijn penselen nog lang niet voorgoed in de terpentijn zetten. Zeker niet nu er tot 7 maart een overzichtsexpositie van zijn werk wordt gehouden in de Haagse galerie Jan van Munster. Een gesprek met een schilder wiens Hollandse land schappen tot in de verste uithoeken van Amerika hangen. LEIDEN - Henk van den Ende werd in 1908 geboren in Den Haag. Hij ging naar de LTS, wilde tech nisch tekenaar worden. Het kwam er niet van. Hij zag meer in schilde ren en besloot een opleiding te gaan volgen aan de kunstacade mie. Ook daar at hij geen zak zout op. In bedompte lokalen moest hij gipsen koppen en beelden naschil deren en dat was hem als 'buiten jongen' een gruwel. Van den Ende: "Ik woonde in de stad maar ging vaak naar de duinen om te kijken naar het ruige landschap daar. Bij schilders die er zaten te werken keek ik mee over de schouder. Schilderen in de vrije natuur - dat wilde ik ook wel. Nou, dat heb ik gedaan. Ach, ik heb altijd goed mijn brood kunnen verdienen, al was het in het begin wel moeilijk. beperkte woonruimte verkocht dat beter". Erg veel commentaar op zijn ei gen werk heeft Van den Ende niet. Zijn schilderijen moeten voor zich zelf spreken, hebben geen onderti tels nodig, zo is zijn mening. Dat is volgens hem wel het geval bij veel moderne kunst, waar de kunste naar er altijd bij moet vertellen wat het voorstelt. Van den Ende: "Over de moderne schilderkunst kan ik niet oordelen, maar in dat gegooi en gesmijt met verf zie ik niks. Ik hou me maar bij de werkelijkheid, de natuur, die is voor mij onuitput telijk. Moetje daar eens op het land zitten en een donderbui zien aan komen. Die wolken, die wisseling van het licht op het water. Als de wind het gras maar even omslaat, krijgt het landschap al een andere kleur. Dat is wat mij bezighoudt. Dat valt in geen kunsttheorie te vangen. Ik heb collega's gehad, die zijn dan zogenaamd wél met hun tijd meegegaan. Een tijdje ging het goed, maar later verkochten ze niks meer. Ik heb gelukkig altijd van mijn werk kunnen leven. Sub sidies - ik moet er niet aan denken. Van den Ende doet geen jaren over een schilderij. "Niet te lang bezig blijven, anders maak je het dood". Wat opvalt aan zijn werk, is dat er bijna geen mensen in voor komen. Worden zijn schilderijen daardoor soms te 'actueel', doen de figuren van mensen soms afbreuk aan het 'eeuwige karakter' van zijn landschappen? Van den Ende: "Nou nee, maar ik heb gewoon een hekel aan mensen. Ja, niet aan u hoor, maar aan het verschijnsel 'mens' in de mooie natuur. Dat komt van binnenuit. Ik heb bij wij ze van spreken al moeite om ze als een stipje in mijn landschappen neer te zetten. Als ik bijvoorbeeld ergens een waterplas zit te schilde ren en er komt een surfer voorbij zal ik die nooit afbeelden. Dat vloekt. Oude boerderijen mogen 'De rit over het Bodenmeer' rotische" toneelregisseur spreek. Behalve datjaal de werkelijk heid ommuurt, geeft ze er ook een morele duiding aan. Ze geeft de houding aan ten opzichte van het benoemde: een pretentieuze regisseur is irritant, een zeer be langwekkende is stomverve lend, en een narcistische, neuro tische regisseur is gewoon eng. Bovendien heeft taal ook een magisch aspect ("Laat er zijn... en er was"). Woorden kunnen in vervulling gaan. Een regisseur krijgt het etiket "zeer veelbelo vend" opgeplakt en gaat zich veelbelovend gedragen; hij wordt "veelbelovend". Tegen al deze stoute kenmerken van de taal is Strijards nu al jarenlang een kruistocht aan het voeren. Of beter tegen het symbolen en ver halen makende dier dat mens heet. Strijards schept er een onuit puttelijk genoegen in om het ge- kuntselde van 'labels', etiketten, (gedrags)codes, rolpatronen en conventies te laten zien. Elke po ging tot samenhang wordt on deruitgehaald. In het wereld beeld van Strijards is de anecdo te de grote zondebok. Strijards ontkent dat er zoiets bestaat als een representatieve anecdote en dat gemeenplaatsen ons vaak een diep inzicht geven in het wel en wee van de mens. En toch was 'De rit over het Bodenmeer' een boeiende voor stelling. Handke's zeer fragmen tarische tekst, waaraan een oude romantische ballade ten grond slag ligt, is door Strijards op zijn bekende verknipte en komische wijze ingevuld. Wie het verknip te wel geloofd, kan zich ruim te vreden stellen met het vaak weergaloos komische spel van Porgy Franssen. Vooral de dialo gen met Theo Pont, die wat be treft ordinairheid Jan Rietman met vele lengten verslaat, zijn pa reltjes van geestige virtuositeit. Ook Els Ingeborg Smits en Ma rieke van Leeuwen overtuigen in hun roodfluwelen, laag uitgesne den jurken. Wim van der Grijn klapwiekt als vanouds in de vreemde geba rentaal van Strijards door de ruimte. Ik word er altijd dood nerveus van, maar dat zal wel de bedoeling zijn. Wim van de Grijn had ook duidelijk de ondank baarste rol. Talloze oorvijgen moet hij aan het slot van de twee tapdansers incasseren. Op een video-monitor zien we vervol gens zijn hoofd in een brandende televisie, waarna ook de televi sie-monitor op het toneel met gasbranders in brand wordt ge stoken. Een akelig en waar schijnlijk zeer betekenisvol slot beeld. RADBOUD ENGEBERSEN 'Opkomend onweer bij Oostmaresum' (1945). weer wel op mijn doeken. Maar als er een lelijke silo of zoiets naast staat, laat ik die ook weg. Ik fanta seer er dus niets bij, maar ik laat wel weg. Ja, zo je wilt, fantaseer ik de leegte erbij, de rust. Hoewel, rustige, stemmingsvolle plekjes zijn er echt nog wel. Sommige mensen zeggen als ze mijn schilde rijen zien: verdomd, dat is waar, dat plekje bestaat echt! Hebben ze er zelf altijd aan voorbijgekeken". Bij die laatste zin kijkt de schil der door het grote raam van zijn flat naar buiten. In de verte, boven een mager rijtje bomen dat door hem 'een bos' werd genoemd, nadert een februaristorm. "Zo. We zijn klaar", zegt Van den Ende. "Ik heb al teveel prijsgegeven". Voor het eerst tijdens dit gesprek valt mij op dat hij is gekleed in zachtbruine en -groene tinten. Een beetje de kleu ren van een jager. Kleuren die ie mand in staat stellen in een land schap te 'verdwijnen'. Samen met het werk van schil der Mathieu Simmer en beeld houwster Marian Gobius wordt het werk van Henk van den Ende tot en met 6 maart tentoongesteld in Galerie Jan van Munster, Koningin Emmakade 55 t/o Elandstraat, Den Haag. Openingstijden: woensdag tot en met zaterdag 12.00-17.00, zondag 13.00-16.00 uur. 'Meeuw' van Anthon Tsjechov door Thea ter Persona. Spelers: Edda Barends, Arjan Kindermans, Ton Kuyl, Gerardjan Rijnders, Linke Rijxman, Pascal Deverwerre, Femke 'Boersma, Nettie Blanken, Eric van der Donk en Felix Burleson. Regie: Marcelle Meuleman. Toneelbeeld: Jan Joris, La- mers en Titus Muizelaar. Gezien op 10 fe bruari in Frascati. A'dam. AMSTERDAM Waarschijnlijk is het een onjuiste instelling om bij het kijken naar de 'Meeuw' door Persona zo sterk op de curi euze samenstelling van het zoge naamde tableau de la troupe te letten. Als verdediging valt aan te voeren, dat het stuk het thea ter en het acteren thematiseert, deze voorstelling in het kader van een experiment wordt uitge bracht en het bijeenbrengen van deze groep acteurs inderdaad verrassend genoemd mag wor den. Naast elkaar zien we verte genwoordigers van het repertoi retoneel (Eric van der Donk, Ton Kuyl), van het kleine-zalen-cir cuit (de vaste acteurs van Perso na) en een belangrijke rol voor Gerardjan Rijnders. Vooral de medewerking van laatstgenoemde is zacht uitge drukt merkwaardig. Het is voor een artistiek leider van een gezel schap (Toneelgroep Amsterdam) toch al niet gebruikelijk om een gastrol bij een andere groep te vervullen, en zeker niet onder re gie van iemand die zich in een in- teview met 'Toneel Teatraal' (de cembernummer) zeer negatief over de Rijnders-produktie 'Ba keliet' heeft uitgelaten. De gastrol is ook opvallend, omdat diezelfde Rijnders zijn acteurs een dergelijke handelwijze heeft verboden. Bovendien zijn de eer ste maanden van het nieuwe Am sterdamse gezelschap niet be paald zorgeloos verlopen. Eer lijkheidshalve moet wel gezegd, dat Rijnders hier .de rol van Eric van der Donk, Ton Kuyl, Femke Boersma, Pascal Deverwer re, Felix Burleson en Nettie Blanken in 'Meeuw' (van links naar rechts). schrijver Trigorin op prachtige wijze speelt. Bij Persona staat dit seizoen in het teken van een Tsjechov-pro- ject. Marcelle Meuleman regis seert tweemaal de 'Meeuw'. De eerste versie blijft vrij dicht bij tekst en schrijver, de tweede ver sie zal een produktie worden naar aanleiding van Tsjechov en zijn thematiek. De eerste 'Meeuw' is mede door de kale en- scènering een soort openbare re petitie geworden. Het voor dit stuk zo karakteristieke zwelgen in melancholie wordt hier niet invoelbaar gespeeld, maar voor het merendeel getoond. Op de voorgrond treden de dis cussies over literatuur, theater en acteren. In dit door Persona bijeengebrachte gezelschap spreekt dat nog eens extra tot de verbeelding: er wordt een niet-al- ledaags speelstijlpluralisme voorgeschoteld. Twee andere controversiële the atermakers, Jan Joris Lamers en Titus Muizelaar tekenen voor het toneelbeeld. Er ligt een dubbel vloerkleed op de grond, er staan enkele planten links in een hoek je en tegen de achterwand hangt een doek. Slechts met deze attri buten is een enorm groot speel vlak uiterst summier afgeba kend. De spelers moeten deze omvangrijke ruimte zien te be dwingen. Door de belichting wordt het fraaie interieur van Frascati als toneelzaal geaccen tueerd. De grote ruimte brengt ook een nadeel met zich mee: afgaande op morrende geluiden na afloop liet de verstaanbaarheid van de spelers te wensen over. Mits ver staanbaar, zal deze 'Meeuw' als zelfbespiegeling van het theater de liefhebbers van het stuk ruim anderhalf uur zonder pauze kun nen boeien, of in elk geval inte resseren. WIJNAND ZEILSTRA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21