'We hebben geen ruzie en er is niemand zwanger Dolly Dots stoppen met hun zangcarrière Ode aan Balanchine virtuoos gedanst Blankestijn en Hashimoto op één spoor IVlooïe 'Midzomerdagdroom' Gekkengalerij: kwaliteitsonzin Kazuo Hara wint persprijs MAANDAG 8 FEBRUARI Een tijdperk is afgesloten. De Dol ly Dots stoppen. Nadat een paar jaar geleden Anita Heilker uit de groep stapte, besloten vrijdag de overgebleven vijf Dots de groep op te heffen. Niet dat het Ria, Angela, Patty, Esther en Angela aan werk ontbrak. Maar wat hadden ze na al hun successen nog meer nog te be reiken? De groep werd negen jaar gele den opgericht door manager Cees van Leeuwen. Hij speelde daar mee in op het succes van die tijd: 'de meidengroepen'. Hoewel Van Leeuwen zeker met de Alkmaarse Angela Groothuizen en de Lutje- broekse Ria Brieffies twee erva ren zangeressen aantrok, leden de zes lang onder de mythe niet te kunnen zingen. Maar naarmate de tijd verstreek wonnen de Dots steeds meer sym pathie en slikten zelfs de scherp ste critici hun harde woorden in. De zes stonden toen inmiddels al enige tijd zelfbewust op eigen be nen. Er volgden diverse lp's met onder anderen Richard Debois en Peter van Asten en de meiden za gen daarmee zelfs kans hun pu bliek te verbreden. De Dolly Dots gaven concerten in de grootste Nederlandse thea ters, maakten buitenlandse tour nees, waren te zien in talloze tele visieprogramma's, speelden zelfs in twee muzikale lichte drama-se ries en nog nauwelijks een jaar ge leden ging hun Amerikaanse speelfilm 'Dutch treat' in premie re. Weliswaar geen geheide hit, maar ook geen echte flop. De groep kende ook minder prettige tijden. Het zestal van nauwelijks rond de twintig werd snel volwassen en ontgroeide het meisjes-imago en de wat al te va derlijke Van Leeuwen. Een door hen zelf gezochte opvolger bracht de groep in financiële nood. In die zorgelijke tijd raakten ze ook nog betrokken bij een nachtelijk ver keersongeval, waarbij vijf van de zes zangeressen gewond raakten. De Dots komen voorlopig eerst nog hun contracten na. In septem ber volgt dan het uiteindelijke af scheid met een concert in de Am sterdamse discotheek Escape. Daaraan wordt meegewerkt door de Zaanse band Roberto Jacketti and the Scooters en uiteraard de eigen Dolly Dots begeleidings groep onder leiding van Ton op 't Hof. Energiek en zonder een spoor van weemoed in haar stem vertelt Dolly Dot Ria Brieffies in het Wie- ringer Westerland over het toch nog onverwachte, maar o zo na tuurlijke waarom van einde. "We stoppen. We hebben geen ru zie en er is ook niemand zwanger. Helemaal niets dramatisch. We zijn gewoon verzadigd. We hebben al les bereikt wat we konden. In alle zalen en discotheken hebben we gestaan. Wat hebben we nu dan nog te verwachten? We komen geen streep verder. Onze grenzen zijn bereikt, hoe hard we er ook nog voor zouden werken. Alleen als we in het buitenland nog een kans hadden, ja, dan zouden we door- door Hans Visser Natuurlijk hadden we volgend jaar ons jubileum willen halen. Maar we hebben nu eenmaal ooit afgesproken te stoppen, zodra ons plezier weg is. We hebben geen zin meer om naar 'Hollands Glorie' te komen of al die andere program ma's in Hilversum, waar ze altijd maar verwachten dat je wel even gratis optreedt. Gratis, natuurlijk. Wantje moet blij zijn als je nieuwe single op de radio komt. En als je dan ziet hoe 'Hilversum' ons toch maar blijft behandelen als een koe. Soms kregen we zelfs het gevoel dat we niet eens welkom waren. Onze platenverkoop mag dan de laatste tijd veel minder zijn geworden, maar wie verkoopt er vandaag nog wel? Het is voor alle artiesten een behoorlijk zware tijd. De economie heeft toch ook op de showbusiness veel invloed. En toch zijn we nog erg veel gevraagd. Maar we willen nu eenmaal niet als een kaarsje opbranden, ook al is het zonde om te stoppen als je be drijfje nog redeljk gezond is". Magie "We hebben altijd de klasse wil len behouden die ons publiek ver wacht, maar het kan niet meer. Bij na alles is al gedaan. Bovendien hoeft het publiek niet meer zo no dig naar een optreden, de magie is eraf. De mensen willen er niet aan dat we volwassen vrouwen zijn ger worden. De laatste tijd hebben we er veel over gesproken. We werkten niet lekker meer en daarom hadden we vorig jaar al willen stoppen. We zijn doorgegaan omdat onze platen maatschappij Ariola graag wilde dat we nog een project met de Brit se producer Waterman probeer den. Ze zijn altijd goed voor ons ge weest en daarom hebben we het ge daan, maar de zo broodnodige doorbraak in het buitenland heeft dat nooit gebracht. Natuurlijk niet. Alleen al onze naam is verkeerd: 'Dolly Dots'. Ze zien ons daar aankomen. We zijn dat tienergroepje niet meer. We zijn te oud, dit past niet meer bij ons. Wat denk je, op 23 februari word ik al 31. Toch hebben we de laatste tijd nog fijne momenten gehad. Vorige week nog, toen we met onze eigen band voor een grote zaal optraden. Je had ons moeten zien. Honderd procent beter dan normaal. Als we vaker met de band voor zo'n groot publiek zouden kunnen optreden, zouden we nog wel doorgaan. Maar voor zulke concerten is geld nodig en daarvoor is Nederland te klein". Toekomst "Om echte toekomsplannen te koesteren, hebben we te lang met oogkleppen gelopen. Ik geloof dat Patty eerst een paar maanden met wat vriendinnen in een camper wil rondreizen. Esther heb ik horen praten over een mode-opleiding. Angela gaat zich mogelijk verdie pen in massage, maar ik sluit ook niet uit dat ze nog eens een regie cursus gaat volgen. Je zou haar eens moeten zien als we een regis seur hebben die het naar ons idee verkeerd doet. Zulke dingen her ken je na zo veel jaar. Angela Groothuizen zegt dat ze zich wil te rugtrekken. Ze wil graag acteren, maar ik denk dat ze straks als pro ducer voor andere groepen gaat op treden. Zelf zal ik wat meer huisvrouw. Balanchine's Violin Concerto gedanst door het Nationale Ballet. Voorstelling: Het Nationale Ballet met een George Balanchine pro gramma. Nederlandse première van Violin Concerto (1972. mu ziek van Igor Stravinsky), verder reprises van Concerto Barocco (1941. muziek J.S. Bach) en Theme and Variations (1947, muziek Pjotr Tsjaikovski). Live begeleiding van Het Nederlands Balletor kest o.l.v. Adam Gatehouse. Gezien op 5 februari. Muziektheater Amsterdam, alwaar nog t/m 18-2. Den Haag: 19 en 20-2. AMSTERDAM - Geboren in het toenmalige St. Pe tersburg in Rusl'and (1904), kreeg Georgi Melitono- vitsj Balantsjivadze bij aankomst in het westen in 1924 van Serge Diaghilev een nieuwe naam: Geor ge Balanchine. In zijn lange carrière als choreo graaf (hij stierf in New York in 1983 met achterla ting van 149 balletten), bracht hij zijn eigen revolu tie teweeg: hij haalde de academische dans uit zijn winterslaap door de romantische verhalende tradi tie nieuw leven in te blazen met abstracte, dans- om-de-dans-choreografieën. Niks boodschap of moraal, niks verheven gevoelens en pathetiek; Ba lanchine's balletten zijn een eerbetoon aan de dans en de dansers zelf. Deze vernieuwende tegendraadsheid had ook landgenoot en componist Igor Stravinsky in zich. Balanchine en hij waren dan ook bijna onafschei delijk in de totstandkoming van eikaars oeuvre. Stravinsky's muziek is nooit een streling voor het luie oor, maar houd je daarentegen actief en oplet tend. De choreografie van Balanchine's Violin Con certo (1972) herbergt dit 'oplettende' karakter ook in zich. Zijn bewegingen zijn afwisselend hoekig en vloeiend, verstild en dynamisch en steeds met elkaar in de contramine. Dat levert speelse en grap pige delen op. Balanchine knipoogt als het ware naar de muziek waarmee hij in dialoog is. Werve lende sprongen en pirouettes voor de heren, een intiem duet, synchroom ensemblewerk; hij combi neert het in een virtuoze bewegingscompositie en een even virtuoos gebruik van de ruimte. 'Onge merkt' ontstaan, als in een speelgoed 'wonders- coop', allerlei patronen en lijnen van samenkomen de en uiteenwaaierende dansers. Dat Violin een relatief laat ballet van Balanchine is, kun je merken aan de emancipatie van de man nelijke danser die niet langer ondergeschikt, want tillend, is aan de danseres. De dansers krijgen een meer zelfstandige rol toebedeeld (dit in tegenstel ling tot Concerto Barocco uit 1941 en Theme and Variations uit 1947). Van beide geslachten eist Ba lanchine een ongelooflijk technische beheersing in de strijd tegen de zwaartekracht en het eigen li chaam. De dansers van het Nationale Ballet komen glansrijk uit die strijd naar voren en hun perfecte uitvoering is een lust voor het oog. Toch even een kanttekening. Hoe virtuoos het geheel ook is, het raakt me niet echt. Ik blijf een bewonderaar op afstand die bijna nergens betrok ken raakt. Dit geldt in nog sterkere mate voor Ba lanchine's twee andere choreografieën Concerto Barocco en Theme and Variations. Vooral Theme and Variations roept eerbied op, maar al de pracht en esthetiek is me een beetje teveel. Met een al even prachtig achterdoek dat een plafond van een paleis voorstelt (ontwerp Gerti Bierenbroodspot) en de fonkelende tutu-pakjes van de danseressen, lijken de dansers de ornamenten van een plafond a la Versailles. Hoeveel bewondering je ook kunt hebben voor de detaillering bijvoorbeeld, toch blijft het iets uit het verleden. Iets waar je kennis van neemt. Andere toeschouwers hadden hier, als te verwachten was, minder last van. Een staande ovatie viel de dansers (terecht) ten deel. INGRID VAN FRANKENHUYZEN. Marieke Blankestijn (viool) en Kyoko Has himoto (piano). Werken van Clara Schu mann. Grieg, Prokovjev. Schönberg en ne Kerkje in Oegstgeest. OEGSTGEEST De inzet van de eerste van de drie Romanzen op. 22 van Clara Schumann was tekenend voor het spel van Ma rieke Blankestijn en haar voor treffelijke partner Kyoko Hashi moto: een breed scala van klank kleuren en een grote intensiteit. In die eerste maten wist ze meteen de aandacht te boeien en gedurende het gehele recital vast te houden. Over haar affiniteit met het romantische repertoire is al meermalen geschreven. Ook nu weer wist ze de Romanzen van Clara Schumann, stukken die het waard zijn om aan de ver getelheid te ontrukken, een emo tionele geladenheid mee te ge ven zonder te vervallen in goed koop sentimenteel gedoe. In Griegs Sonate op. 45 no 3 in c, die zij dit seizoen al eerder voor K&O in de Kapelzaal speelde, wordt elke melodische lijn zorg vuldig in grote spanningsbogen opgebouwd en gekleurd. Kyoko Hashimoto zit op hetzelfde spoor: uit de onder andere han den vaak nogal hard klinkende Estonia-vleugel weet ze een ver rassend warme en rijk gescha keerde klank te toveren. De zeg gingskracht van beider spel is zo groot dat de zwakke plekken in Griegs sonate met de mantel der liefde worden bedekt. Voor haar solistisch optreden had Kyoto Hashimoto een moe dige keuze gedaan: het Kla- vierstück op. 33a van Schönberg en de Etude op. 18 no. 3 van Bar- tok zijn niet bepaald stukken waar een gemakkelijk publieks succes mee te behalen zijn. Op vallend is dat beide stukken, hoe verschillend ook, een soort indi recte verwantschap vertonen, die meer gelegen is in de struc tuur en de plotselinge omslag van stemmingen, dan in de virtu ositeit die de uitvoering vraagt. Beide werken werden door de pianiste zeer overtuigend ge bracht, maar desondanks door het publiek met kennelijke aar zeling aanvaard. Ook de magi strale Sonate op. 80 no. 1 van Prokovjev was dit duo op het lijf geschreven. Met name het intro verte Andante was exemplarisch voor het naadloze en subtiele sa menspel in dit recital. De VPRO-radio maakte opna men van dit concert voor gedeel telijke uitzending op donderdag 3 maart om 16.15 uur via Hilver sum 4. MIES ALBARDA worden. Vorige week heb ik al voor het eerst een keer zelf de ramen ge lapt. Maar het liefst wil ik nu eerst een kind. Nu kan het eindelijk, want om de andere meiden heb ik altijd gewacht. Maar stoppen met zingen? Nee dat niet. Als de tijd rijp is zal ik vast weer iets proberen, je moet immers nooit je talenten ver waarlozen. En eerlijk gezegd heb ik de laatste tijd steeds meer het ge-' voel dat ik het kan. Al zal ik eerst een andere, eigen stijl moeten zoe ken. Iets herkenbaars. Mijn man, Hans, vindt het ver standig dat we stoppen. Juist nut we nog op een hoogtepunt staan, ook al kon ik de bui zien aanko men. Ze zeggen dat dit de mooiste jaren van je leven zijn en dat is ook wel zo. Dan denk ik aan het pro gramma dat we op Barbados mochten opnemen en de film 'Dutch treat' die we in Amerika hebben gemaakt. Maar vergeet ook niet de optredens met de band in Egypte en Turkije". Japan "En dan natuurlijk Japan. Toen Hans en ik trouwden, kwamen er zelfs Japanse televisieploegen naar Wieringen. Tijdens onze tournee daar, was ik echt iets bijzonders voor die mensen: een getrouwd meisje, zo lang en ver van huis. Dat kenden die vrouwen daar niet. En dan de brieven.... Ze wilden alle maal onze borstomvang weten, want daar hebben de meisjes niet zulke grote borsten. Vanzelfsprekend hebben we in al de jaren ook wel problemen ge had, maar altijd zijn we samen sterk geweest. En samen hebben we deze knoop doorgehakt. Echt, het is beter zo. Ook al denk ik dat ons besluit voor veel mensen een klap zal zijn. In sommige gevallen zelfs een drama. Lees de brieven maar die ik kreeg toen een halfjaar geleden het gerucht ging dat we zouden stoppen. Sommigen zal ik het zelfs per soonlijk moeten uitleggen. Bij voorbeeld dat meisje uit Belgie. Ze leed aan anorexia nervosa en heeft zelfs op het randje van de dood heeft gelegen. Ik kreeg van haar een brief en ik ben bij haar ge weest. Sindsdien bellen we elkaar wekelijks op. Of dat meisje in Ja pan, dat het hele jaar spaart om ons in Nederland te zien optreden. Ze heeft wel bij me gelogeerd. En tel kens als ze dan teruggaat naar huis staan de tranen in haar ogen. Maar wat ons zelf betreft.... We zijn klaar voor nieuwe uitdagingen. Maar die zullen we ons zelf moeten scheppen, want krijgen doe je ze niet". 'Midzomerdagdroom' ('Rocket to the moon') van Clifford Odets door toneel groep Imperium. Regie: Marja Koppejan. Decor: Kees Visser. Gezien op 5 februari in het Microtheater, Oude Vest. Aldaar nog op vrijdag en zaterdag tot en met 5 maart te LEIDEN Met 'Midzomerdag droom' van de Amerikaanse schrijver Clifford Odets kiest Im perium voor het soort toneel, dat het in eerste instantie moet heb ben van precisiewerk bij de ac teerprestaties. Het is duidelijk dat regisseuse Marja Koppejan aan dat aspect de meeste aan dacht heeft willen besteden. Ze is bij een aantal acteurs daarin re delijk tot goed geslaagd. Hoofdpersonen in dit suk zijn tandarts Ben Stark, zijn echtge note, zijn schoonvader en zijn as sistente Cléo. Phil Cooper en Frenchy zijn als collega's con trastfiguren van Ben Stark. Het stuk speelt zich af in de wachtka mer van de tandartsenpraktijk van Stark, Cooper en Frenchy. De betrekkelijk kleine podium ruimte van het Microtheater is met een degelijk en overzichte lijk decor optimaal benut. Alleen, komt niet goed over, in welke pe riode van deze eeuw de inrich ting te plaatsen is. De kamer met veel bruin-beige tinten ademt toch eerder de sfeer van de jaren vijftig, terwijl de kleding van de spelers toch meer mode van later datum vertegenwoordigt. Daar naast doet een exemplaar van Vrij Nederland in een Ameri kaanse wachtkamer een beetje vreemd aan. Het decor straalt overigens wel terecht iets sombers uit, want noch Stark, noch Cooper schij nen het breed te hebben. Er blijkt zo midden in de zomer niet veel werk te zijn, zodat er voor Stark en zijn assistente Cléo ge noeg tijd overblijft om te praten en te dagdromen. Vandaar ook de titel met een knipoog naar de lievelingsauteur van Stark. "Het wordt onvermijdelijk dat Stark bezwijkt voor de charmes van Cléo". Zo clichématig als de ze zin uit de programmatoelich ting het formuleert, stelt het stuk hun beider toenadering niet voor. Cléo speelt met haar ro mantische levensvisie min of meer bewust in op de moeizame relatie van een zwak figuur als Stark en zijn (misschien daar door wel) wat overheersende vrouw Belle. Erik Siebel, Jackie Labordus (als Cléo) en Nienke van den Berg (als Belle) vullen deze rollen geloofwaardig in. Hun spel is onderhoudend en heeft voldoende naturel om niet in flets stereotiep gedrag te ver vallen. Koen van Iersel daarentegen is te jong voor de rol van Bens schoonvader. Terwijl de anderen zich juist zo realistisch mogelijk in hun personages proberen in te leven, moet Van Iersel zich force ren. Omdat ook hij Cléo avances maakt en zij hem nu juist vooral om zijn leeftijd afwijst, ligt hier een zwakke schakel. Hier had de regisseuse moeten ingrijpen en een te jong acteur niet in een wei nig overtuigend typetje mogen laten vluchten. Jacques van Schaik en Rini van Velthoven spelen hun bijrollen over het algemeen goed, al zijn zij een enkele keer iets te nadruk kelijk: Van Schaik in zijn wan hoop en Van Velthoven in zijn cynisme. Zulke dingen vallen zoals gezegd nu eenmaal op, als het in een stuk met veel alledaags aandoen de gesprekken en weinig hande ling vooral op een realistische rolopvatting aankomt. Als ge heel genomen is 'Midzomerdag droom' van Imperium een ver dienstelijke produktie gewor den, waarin de herkenbare pro blemen en verlangens van het stuk in 'de voorstelling voldoen de tot hun recht komen. WIJNAND ZEILSTRA Tandarts Ben Stark (Erik Siebelen zijn assistente Coléo (Jackie La- bordiLs), twee van de hoofdrolspelers in 'Midzomerdagdroom'. (foto Henk Bouwman) 'De Gekkengalerij' van en door het duo Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong. Gezien op 6 februari in Theater Zuid plein. Rotterdam. Van 9 tot en met 20 fe bruari te zien in Bellevue, Amsterdam. ROTTERDAM De titel is veel zeggend. Van Waardenberg en De Jong halen in hun tweede programma 'De Gekkengalerij' alleen maar doldwaze dingen uit en kunnen daarmee schijn baar moeiteloos het publiek anderhalf uur lang amuseren. Dat 'amuseren' is dan nog maar een bescheiden uitdrukking voor dé perfecte manier, waarop beiden de zaal weten te bespelen. Een staaltje van hun kunnen lie ten deze heren vorig jaar al zien, toen zij als presentatoren van de finaleavond van het Leids Caba retfestival optraden. Hun manier van presenteren bleek dermate geestig en succesvol, dat het voor de nerveuze finalekandida ten zelfs een beetje sneu was. In dit eigen programma hebben ze gelukkig het rijk alleen. Daarvan maken ze dan ook met hun hoogst vermakelijke branieach tige humor volop gebruik. De officiële premièrevoorstel ling van dit tweede avondvullen de programma had vorige week plaats. Vanaf vorig jaar augustus echter zijn ze 'De Gekkengalerij' al aan het uitproberen. Geen wonder dus, dat de voorstelling er geheid in zit en in flitsend tem po wordt gebracht. Wat doen die Van Waardenberg en De Jong dan zoal? Ze stoeien bijvoorbeeld met de decorstuk ken en requisieten. Omwille van het verrassingseffect van de vooral visuele grappen kan daar over helaas niets gezegd worden. Ze zingen ook een enkele keer, met begeleiding van De Jong op contrabas. Dat levert een eigen, lekker swingende 'sound' op. Het zijn liedjes met onzinteksten als de 'Broekie/Woogie' en over een jongen uit Appelscha in de jungle van Oeganda. Het is trou wens allemaal onzin wat ze bren gen: geen boodschap, geen ver haallijn, alleen de ambitie om verrassend te kunnen Van Waardenberg hoeft strak voor zich uit kijkend op het podium te gaan staan, en de zaal lacht al. Als hij dan op onnavolg bare sergeantentoon met plat Rotterdams accent zijn tegen speler tot underdog maakt, ont staan de leukste scènes. 'Cabaret' mag je het van hen be slist niet noemen. Dat verklaar den zij althans in een interview, dat ruim twee weken geleden in deze kolommen werd gepubli ceerd. Vanwaar die afkeer? Wie 'cabaret' alleen met piano, maat schappijkritisch engagement en barkrukken associeert, is heel lang niet in het theater geweest. Van Waardenberg en De Jong passen nou juist zo mooi bij die jonge generatie van cabaretiers, die kwaliteitsonzin willen bren gen. Van Waardenberg en De Jong, die zich als 'twee eigenwij ze Rotterdamse drollen' affiche ren, zullen het er wel niet mee eens zijn. "Ach man, pleur op, leg niet te meieren!" je hoort het ze zeggen. WIJNAND ZEILSTRA ROTTERDAM De Japanse cine ast Kazuo Hara is tijdens het Film festival Rotterdam bekroond met de Prijs van de Filmcritici voor zijn- documentaire The Emperors Na ked Army Marches On. De onder scheiding werd zaterdag overhan digd in De Doelen waar ook de twintig 'regisseurs van de toe-' komst' werden gehuldigd. Hun uit verkiezing was tot stand gekomen door middel van een enquête on der ruim honderd internationale autoriteiten op het gebied van de wereldcinema. Zeven van de topregisseurs woonden de huldiging bij: Wim Wenders (de nummer 1 van de lijst), Soulemane Cisse, Chen Kai- ge, Stephen Frears, Sergei Paradja- nov en Otar Iosseliani. Na afloop had een voorstelling plaats van Buster Keatons film The General, met live uitgevoerde muziek door het Rotterdams Philharmonisch Orkest, onder leiding van compo nist Carl Davis. Zondag kon de balans worden opgemaakt van het 17de Filmfesti val Rotterdam. Het aantal bezoe kers was 23.000 tegenover vorig jaar 20.000. Geschat wordt dat deze bezoekers (passepartout-houders meegerekend) tot een totale zaalbe zetting hebben bijgedragen van 150.000 stoelen. Er zijn in totaal 140 films vertoond. Tijdens 4e slotpersconferentie werd voorts meegedeeld dat het festival nu alles in het werk gaat stellen om te komen tot een zoge heten Tarkovski-Fonds waarmee men internationaal de productie wil stimuleren van kwaliteitsfilms. Pressburger overleden LONDEN (RTR/DPA) - Emeric Pressburger, auteur van films cripts en met Michael Powell pro ducer van Britse films van naam, is vorige week donderdag op 85-jari- ge leeftijd in Aspalls in Sussex overleden. Powell en Pressburger maakten gedurende 16 jaar films en zetten de kroon op hun werk met "The Red Shoes" uit 1948, over een meis je dat balletdanseres wordt maar dat zelfmoord pleegt wanneer het tussen carrière en liefde heen en weer geslingerd wordt. Andere be roemde films van het duo: 'A mat ter of life and death' (1945) en 'The tales of Hoffman' (1951).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 19