'Het belangrijkste is dat je plezier hebt' Heizel-drama grondig geanalyseerd Leidse politicoloog: 'Niet zomaar een paar mensen verantwoordelijk stellen' ZATERDAG 6 FEBRUARI 1988 PAGINA 21 Tjeerd Volbeda is 17 jaar en woont thuis bij zijn moeder in Leiden. Zijn oudere broer (22) en zus (20) zijn inmiddels het huis uit. Na de mavo wil Tjeerd de havo gaan doen. Met die opleiding wil hij naar de kunstacademie. Want tekenen is zijn grote hobby, net als muziek. Het zesde deel in onze artikelenserie over jongeren en de jaren tachtig. "Tekenen is voor mij een middel om mijn stemming in uit te drukken, om me af te reageren als dat nodig is". Alles wat met tekenen heeft te ma ken vind ik leuk. De laatste tijd ben ik daarmee weer veel bezig. Ik heb tekenen in mijn eindexamen pakket, en dan krijg je leuke opdrach ten. Tekenen is voor mij een middel om mijn stemming in uit te drukken, om me af te reageren als dat nodig is. Af en toe laat ik wel eens wat zien aan mijn familie, maar over een expositie heb ik nog nooit gedacht. Er hangt wel een zelfportret van mij in de lerarenka- mer. Van alle leerlingen met tekenen in het eindexamenpakket hebben ze de beste tekening uitgekozen. In mijn geval was dat dus een zelfportret. Om dat te tekenen gebruik je een spiegel. Eerst lig je dan een half uur dubbel omdat het vreemd is de hele tijd tegen je eigen kop aan te kijken. In het begin leek het nog niet zo. Tenslotte is het je spiegelbeeld datje tekent, het is nietje hoofd zoals anderen dat zien. Toen heb ik die tekening voor een spiegel ge houden en nog een paar dingen veran derd, nu ben ik daarop heel duidelijk te herkennen. Ik kan ook goed teke nen, ik wil naar de kunstacademie, maar daarvoor heb je havo nodig. Dus als alles goed gaat met mijn eindexa men mavo moet ik daarna nog twee jaar voordat ik naar de kunstacademie kan". "Ik hou ook van kunst, ik vind het wel belangrijk te weten hoe andere mensen tekenen en schilderen en welke technie ken ze gebruiken. Van moderne kunst dacht ik vroeger dat mijn zusje zoiets ook zou kunnen maken. Maar we leren er veel over op school, en nu kijk ik welke materialen ze hebben gebruikt en op welke manier. Dan kun je bepaalde kunstwerken wel waarderen, al betekent het niet per se dat je het mooi vind. Ik hou bijvoorbeeld niet van Mondriaan, en dat surrealistische van Dali hoeft ook niet voor mij. Maar zelf dergelijke dingen maken is toch niet zo eenvoudig als het lijkt". "Welke richting ik het leukst vind van de kunstacademie weet ik nog niet. Technisch tekenen lijkt me wel wat. zoals bij binnenhuisarchitectuur. Je kunt dan je eigen ideeën op papier zet ten. Ik heb wel eens tekeningen gemaakt van mijn kamer, hoe ik die wilde hebben. Van één muur zou ik dan een spiegel wand maken, en ik zou zelf ontworpen meubels in mijn kamer zetten. Verder zouden er veel planten in moeten staan". Agressief "Maar voor dat alles heb je veel geld nodig, en dat heb ik niet. Nu staat er ge woon een bed, ik heb wat planken met boeken, een stereo-installatie, en een in stallatie voor mijn gitaar. Want ook in de muziek kan ik mij afreageren. Ik ben wel eens agressief ik weet niet waarom maar dan ga ik niet de straat op om de eerste de beste een klap op zijn bek te ge ven. Ik zet dan keihard een plaatje op en ga meespelen op mijn gitaar. Die agressi viteit ben ik dan zo kwijt. Ik speel ook nog basgitaar in een Leids punkbandje, de 'Depraved Morals'. Maar binnenkort ga ik daaruit. Voordat ik bij hun speelde hebben ze al een stuk of tien bassisten gehad, en die zijn allemaal om dezelfde reden gestopt: er zit geen vooruitgang in het bandje. Ze spelen nog steeds de mu ziek die ze een paar jaar geleden al maak ten, veranderen willen ze niet. Het draait altijd uit op twee akkoorden pakken en gaan". "Als ik moest kiezen tussen een be roep als binnenhuisarchitect en een be roep als muzikant zou ik denk ik toch voor het laatste kiezen. Tenminste, als ik in een leuke band zou spelen en heel veel talent had. Ik kan wel aardig spelen, maar ik ben niet echt goed. Toch is het een kick om op te treden. Je hebt direct contact met het publiek als je op het po dium staat. Je krijgt ook meteen een re actie op je prestatie. Met tekenen heb je dat niet. Maar als architect heb je meer kans op werk dan als muzikant, het is moeilijk voor een bandje om aan de bak te komen". "Met de Depraved Morals heb ik heel weinig opgetreden. We hebben een keer bij mij op school gespeeld, we deden mee aan een soort talentenjacht, dat was wel lachen. Van tevoren had de schoollei ding gezegd dat we twintig minuten had den om te spelen, maar omdat iemand van de band die na ons moest spelen nog niet was komen opdagen kregen we toe stemming voor een half uur. Dus wij speelden stevig door, en we produceer den een muur van geluid. De leraren von den het niet zo leuk, die liepen de zaal uit, maar wij hadden het wel naar onze zin. Verder hebben we een keer in 't Bree- huys opgetreden, meer niet". Basgitaar "Ik ga waarschijnlijk met mijn broer en een paar vrienden een nieuwe band oprichten. We willen thrash- of speed-me- tal spelen, dat lijkt me schitterend. Ik ben nu hard bezig met het oefenen van gitaarsolo's, maar misschien ga ik in deze band ook weer basgitaar spelen. In Lei den lopen tenslotte weinig bassisten rond die zulke harde muziek willen ma ken. De gitaar vind ik wel het leukste in strument, maar één van onze gitaristen speelt ook bas, dus we zouden elkaar kunnen afwisselen. Mijn broer gaat zin gen, hij heeft een lage en rauwe stem. Ik hou ook niet van zangers die zo hoog zin gen, geef mij Lemmy van Motörhead maar, hij heeft een mooie lage stem". "Laatst ben ik voor het eerst naar Scum geweest in Katwijk, je denkt dan in een hardrock-centrum te komen, maar ze draaien video's van Bon Jovi en Euro pe. Daar vind ik niks aan, het is veel te soft. Ook Whitesnake hoeft niet voor mij. Motörhead is goed. En ik ben een keer naar een concert van Iron Maiden gegaan in de Groenoordhallen. Dat was onwijs mooi, ze hadden een prachtige show. Nee, ik ben toen niet gaan 'headbangen' (krachtige bewegingen met het hoofd op de maat van de muziek - red.), ik heb niet van dat lange haar en dan staat dat wat lullig. En ik ben nooit een échte hard-roc- ker geweest, ik hou van veel soorten mu ziek. Ska vind ik bijvoorbeeld erg leuk, dat is vrolijke muziek waarop je lekker kunt dansen". Kuif "Als ik in een rustige bui ben zet ik wel eens oude platen op van mijn vader, vooral big bands als die van Count Basie. Maar ben ik in een heftige bui, dan zet ik Slayer op, dat is lekker hard. Rockabilly muziek vind ik ook prachtig, ik heb een jaar of vier met zo'n kuif rondgelopen. Ik heb nog foto's van een paar jaar geleden, daarop sta ik met zulk haar. Mijn moeder heeft een föhn en daarop kun je een borstel zetten, vandaar". "Nu heb ik trouwens weer een kuif, daarvóór heb ik een tijd met een kale kop rondgelopen. Niet echt kaal hoor, maar gemillimeterd, daarop kreeg ik een hoop commentaar. Dat was echt heel maf, soms kwamen er mensen op me af en die zeiden 'jij bent zeker een nazi'. Meestal waren dat van die provo's of hippies, ik weet niet goed hoe ik ze moet noemen. In elk geval mensen die het hardst tegen vooroordelen strijden maar die je wel uit maken voor nazi. Ik was dus een skin head, maar als je skinhead zegt denken ze meteen allerlei negatieve dingen erbij. Maar natuurlijk is niet iedereen met een kaal hoofd een nazi. Ik geloof dat de skin heads oorspronkelijk uit Ierland kwa men, low-class mensen die zich afzetten tegen de hogere klassen. Maar van mij denken ze soms dat ik racistische ideeën er op na houd". "Ik heb weieens een vechtpartij gehad om mijn uiterlijk, toevallig met een stel Turken. Die riepen tegen mij dat ik tegen zwarten was en toen werd ik kwaad. Dat zou ik trouwens ook zijn geworden als het Nederlanders waren geweest, want niemand hoeft tegen mij te zeiken over dingen die ze nooit van me kunnen we ten. Omdat ik zoveel commentaar kreeg, zei mijn broer dat ik mijn haar maar weer moest laten groeien". "Ook in de brugklas had ik last van vooroordelen, ik was een van de weini gen die toen op kisten liep (grote solda tenlaarzen - red.). Ik droeg ook een leger- broek en had het haar recht overeind staan. Bovendien had ik ook nog eens een beugel, daaraan begonnen ze toen te trekken, en ze noemden me een achterlij ke hippie. De beugel heb ik in mijn bin nenzak gestopt en ik ben gaan vechten. Daarna heb ik nooit meer last van ze ge had". Solex "Ik krijg ook commentaar omdat ik op een Solex rijd. Bij mij op school komen ze aanrijden met opgevoerde brommers en cross-modellen, en dan kom ik met m'n Solexje aantuffen. Ik heb eerst ook op een brommer gereden, een Yamaha, zo'n scheurding. Hij was niet veel opge voerd, er zat alleen een grotere carbura teur op en hij reed een kilometer of vijf enzestig per uur. Dat was hard zat. Het is wel leuk om brommer te rijden, maar je betaalt tweehonderd gulden per jaar aan verzekeringen en je wordt om de haver klap gecontroleerd door de politie. Ik ben ook Solex gaan rijden omdat ik dat stijl vind hebben, het is gewoon een fiets met een motortje. Een vriend van mij knapt die dingen op, van hem heb ik er een gekocht. Hij heeft er zelf nog een stuk of acht, negen. Misschien gaan we met een paar vrienden binnenkort een toertje maken op die dingen. Ik weet dat er wedstrijden worden gehouden met Solexen, maar daaraan heb ik nog nooit meegedaan. Voor onderdelen moetje de tweewielermarkt af. die heb je twee keer per jaar in Utrecht, ze hebben er ook hele oude motoren en transportfietsen. Maar eigenlijk valt er weinig te sleutelen aan een Solex, het enige wat je kunt hebben is een verstopte benzineleiding, die blaas je dan even door en je rijdt weer verder. En als je zonder benzine staat klap je de motor omhoog en je gaat fietsen. Maar mijn Solex ziet er nu niet meer uit, hij is helemaal verroest. Het is volgens mij ook fout 'm in de stad neer te zetten, het lijkt wel of zo'n ding tot slopen uitnodigt. Meestal als ik wil wegrijden zit er weer wat scheef of er zit een nieuwe kras op". "Maar ja, het heeft stijl. Ik heb ook zo'n witte helm met leren flappen, daarop staat een grote doodskop. Een tijdlang heb ik ook zonder helm gereden, ze had den mij niet verteld dat het verplicht was. Misschien ga ik nog een stofbril ko pen, en motorhandschoenen, dat zou het helemaal afmaken. En een groot em bleem met 'Solex Angels' op mijn jas. Ik heb me toch altijd al anders gekleed dan de rest. Om me af te zetten tegen de mas sa, daar wilde ik niet bij horen. Het liefst draag ik gewoon een overhemd, een po lo-shirt of een trui. Daarin hoeven geen gaten te zitten, dat is nu in de mode, maar ik heb dus altijd gedragen wat niet in Nadenken "Ik denk ook anders dan de meeste jongens van mijn leeftijd, bij mij in de klas hebben ze het alleen maar over brommers en leuke grieten en dan houdt het op. Ik denk tenminste na over het werk dat ik wil gaan doen, die jongens zitten gewoon op school omdat ze dat moeten. Maar je moet nu kiezen, al ben je eigenlijk nog te jong om dat te doen" "Ik denk veel na over mijn toekomst, wat voor baan ik zou willen. Nu ga ik dus naar de kunstacademie, maar wie weet. misschien ga ik daarna wel heel wat an ders doen. Je moet in elk geval doen wat je leuk vind, want als je een kantoorbaan tje krijgt moet je de hele dag achter zo'n tekstverwerker zitten. En daar heb ik geen zin in. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat ik wel een goede baan vind. Maar mijn eerste zotg is nu mijn school af te maken. Ik leef niet over tien jaar". "Het belangrijkste in het leven is datje plezier hebt, datje niet in een hoekje gaat zitten van 'de wereld is toch maar klote'. Als je naast je school maar een leuke hobby hebt waarin je je ellende kunt ver geten als dat nodig is. En die heb ik met tekenen en muziek". Voor het drama in het Brusselse Heizelstadion, waarbij 39 doden vielen, kunnen niet zomaar een paar mensen verantwoordelijk worden gesteld. De cupfinale Juventus- Liverpool liep op 29 mei 1985 volledig uit de hand als gevolg van een samenloop van op zich niet eens grote fouten van de diverse betrokken organisaties. door Weert Schenk Dit staat in de wetenschappelijke analy se 'Het Heizeldrama, rampzalig organise ren en kritieke beslissingen', dat donder dag in boekvorm is gepresenteerd. Het is een belangwekkende conclusie aan de vooravond van het proces over de ge beurtenissen in het voetbalstadion. Voor de rechter zullen zich niet alleen 25 Li verpool-supporters moeten verantwoor-' den, maar ook twee Rijkswachten uit het middenkader en de ex-secretaris van de Belgische voetbalbond. De Leidse politicoloog Paul 't Hart en de Belgische socioloog Bert Pijnenburg hebben zich in het kader van een onder zoek naar crisisachtige situaties ander half jaar bezig gehouden met het Heizel drama. Het resultaat-is een diepgravende analyse van de oorzaken van de volko men uit de hand gelopen ongeregeldhe den. 't Hart zegt het te gemakkelijk te vin den om de 'hooligans' (de Liverpool-aan- hang) de schuld van alles te geven. „Na tuurlijk, zonder hun geweldsuitbarsting waren er geen doden te betreuren ge ren van de cupfinale de zaak niet beter in de hand hadden kunnen houden". Even voor de aanvang van de voetbal wedstrijd viel de 'harde kern' van de En gelse supporters het aanpalende vak Z binnen, waar voornamelijk aanhangers van het Italiaanse Juventus stonden. De ze mensen probeerden te vluchten voor de aanstormende Engelsen. In de paniek ontstond een enorme duwpartij. Een muur van het stadion begaf het. In de daaropvolgende chaos kwamen 38 men sen om. Eén supporter bezweek weken later alsnog aan de gevolgen. Routineklus Paul 't Hart: „De organisatie van de wedstrijd werd gezien als een routi neklus. België had daarvóór nauwelijks te maken gehad met voetbalvandalisme. Het was een oase van vreedzaamheid te midden van het in heel Europa opruk kende supportersgeweld. Er werd geen rekening gehouden met de mogelijke komst van buitenlandse voetbalvanda len". Volgens de onderzoeker hadden de ge volgen van de Engelse aanval nog kun nen meevallen als in Vak Z de harde kern plaats van keurige huisvaders en gezin nen. „Dan was er wel gevochten, maar de enorme paniek was uitgebleven. De slachtoffers van Vak Z vielen vooral om dat ze zelf geen wilde vechtersbazen wa ren. Dat is de bittere ironie van dit dra- Voorafgaand aan de finale heeft de Belgische voetbalbond de grootste blun der begaan, zegt 't Hart. Er is geen greep gehouden op de kaartverkoop. Het was wel de bedoeling rivaliserende groepen te scheiden. Niettemin wisten in België wonende Italianen veel kaarten te be machtigen voor het oorspronkelijk als neutraal bedoelde vak. 't Hart consta teert dat er geen maatregelen zijn getrof fen nadat duidelijk was geworden dat het met die kaartverkoop niet goed was gegaan. 't Hart en Pijnenburg stellen dat het drama te verklaren is uit een scala van or ganisatorische fouten en vergissingen. Elke fout of vergissing op zich is onvol doende geweest voor het ontstaan van een ramp. „Het waren juist de schijnbaar toevallige samenloop en de onderlinge verwevenheid van de verschillende fac toren die de catastrofe bewerkstellig- De Leidenaar zegt dat fouten in de or ganisatie zitten ingebakken, omdat het hier een groot evenement betrof waarbij veel instanties betrokken waren. „Elke instantie maakt foutjes, wijkt af van de regels. Maar in Brussel was bovendien een enorm gebrek aan coördinatie". Nalatigheid Uit het onderzoek van 't Hart en Pij nenburg blijkt dat tijdens de gemeen schappelijke vergaderingen van de di verse instanties onder meer de hulpver leners, zoals het Rode Kruis en de brand weer, ontbraken, 't Hart noemt het een grove nalatigheid dat van die gemeen schappelijke vergaderingen, waarbij wel de voetbalbond, de politie en de Rijks wacht aanwezig waren, nooit notulen werden gemaakt. „Zo konden alle deel nemers zich een eigen beeld van de af spraken vormen". Door afwezigheid van notulen kan ook geen antwoord worden gegeven op de vraag of de voetbalbond nu wel of niet om een Rijkswacht-cordon tussen de Engelsen en Vak Z heeft ge vraagd. Een andere, simpel ogende fout van de batterijen in de portofoons. Toen de rel-, len uitbraken konden mensen ter plaatse niet om hulp vragen. Een ander pro bleem waren de lange communicatie lijnen. Politiemensen konden niet recht streeks praten met de collega's van de Rijkswacht. Dat moest, conform de re gels, gebeuren via hun chefs en vervol gens via de commandanten in de hoofd kwartieren elders in Brussel. 't Hart concludeert dat er veel meer te zeggen valt over de oorzaken van het Heizeldrama dan het nagaan van de ver antwoordelijkheid van drie functionaris sen van Rijkswacht en Voetbalbond. „Het hele systeem waarbinnen deze mensen opereerden, heeft fouten ge maakt. Het systeem is dus schuldig en de diverse directies zijn verantwoordelijk. En uiteindelijk wringt de schoen het meest bij de politieke en bestuurlijke ge zagsdragers. De autoriteiten zijn niet in staat geweest een goede coördinatie, be velsstructuur en informatievoorziening tot stand te brengen". Leren 't Hart vertelt dat de Belgische autori- itpn na hpt Hpi'/pldrama fiinrlampntplp Het Heizel-drama: diepgravende analyse ontbrak tot nu toe. (foto ad vragen over het falende systeem hebben laten liggen. „Een parlementaire com missie is er dertig dagen mee bezig ge weest. De discussie over het op zich be langwekkende eindrapport is in het par lement uiteindelijk verengd tot de vraag of de minister van binnenlandse zaken weg moest of niet". Kan een dergelijk drama'in Nederland gebeuren? 't Hart: „Dat is een riskante vraag. De organisatie in ons land is beter. Maar het is gevaarlijk om te zeggen dat vergelijkbare calamiteiten rondom het voetbalveld bij ons niet kunnen voorko men. Wij hebben Nederland-Cyprus ge had met die bomgooier. En bij de wed strijd FC Den Haag-Ajax was de situatie heel benauwd toen een deel van de tribu nes werd ontruimd. Belangrijk is dat er van elke wedstrijd wordt geleerd. Niet achterover leunen en telkens hetzelfde recept afdraaien. Maar die houding over- hl.T rw.L- m.'f ZONDf0 Tjeerd Volbeda (17): "Mijn eerste zorg is nu mijn school af te maken. Ik leef niet over tien jaar'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 21