'Heerlijk om een alcoholiste te spelen'
Q
De verontrustende wereld van 'Blue Velvet'
Hoop voor Arabische film
IIws
VRIJDAG 5 FEBRUARI 1988
PAGINA 19
BIOSCOPEN
'Blue Velvet'; regie; David Lynch; hoofd
rollen: Kyle MacLachlan, Isabel Rosse-
lini en Laura Dern; theater: Greenway,
Voorschoten
"Het is een vreemde wereld", ver
zuchten de hoofdrolspelers in
'Blue Velvet' tegen elkaar. Behalve
een vreemde is het vooral een ver
ontrustende wereld die regisseur
David Lynch ons voorschotelt. Be
toverende beelden in de kleuren
van een goedkope ansichkaart ge
ven de filmische realiteit van
Lynch al meteen bij het begin een
bijzonder aanzien. Helblauwe
lucht, felgele bloemen, een vrien
delijk zwaaiende brandweerman
als suggestie van de gemoedelijke
sfeer in een buitenwijk. De wereld
van David Lynch is een bijzondere.
Dat zijn overigens niet meer dan
introductiescènes. Het verhaal be
gin pas echt als Jeffrey Beamon, de
spil waar het in 'Blue Velvet' om
draait, een afgesneden oor vindt op
een grasveldje. De camera ver
dwijnt daarbij als het ware in de
oorschelp, gaat op zoek naar scha
duwzijden in het menselijk karak
ter en komt er pas weer uit als de
krachten van het kwaad zijn over-
Lynch' nachtmerrie wordt na
melijk niet alleen in woord en
beeld verteld. Het geluid speelt
daarin een essentiële rol: oer-
schreeuwen weerklinken en op de
soundtrack krijgen zoegevooisde
liedjes als het titelnummer (Bobby
Vinton) en 'In Dreams' (Roy Or-
binson) een onheilspellende klank.
'Blue Velvet' laat zich het best
karakteriseren als een psychologi
sche thriller. Jeffrey gaat na zijn
akelige vondst zelf op zoek naar de
herkomst van het oor. Dank zij zijn
speurzin en doorzettingsvermogen
wordt niet alleen een bende opge
rold, maar hij ontdekt ook allerlei
onvermoede trekjes in zijn karak
ter. Jeffrey type ideale schoon
zoon blijkt tot zijn eigen verba
zing in staat tot sadistisch gedrag.
Via de nachtclubzangeres Doro
thy Valens betreedt hij die duistere
wereld. Het spoor van het oor voert
het eerst naar haar appartement.
De echtgenoot en zoon van Doro
thy zijn gekidnapt door de onder
wereld van Lumberton, een ty
pisch Amerikaans stadje waar het
verhaal zich afspeelt (deze week
nog in het nieuws door een gijze
ling). Bendeleider Frank, een per
verse psychopaat, chanteert Doro
thy. Hij dwingt haar tot seksueel
verkeer en ze is daaraan tot on-
steltenis van Jeffrey op zekere
manier verslaafd.
Het woordt verontrustend is in
deze recensie al gevallen en dat is
de beste typering van 'Blue Vel
vet'. Het is een film die blijft han
gen, ook al vindt u het eigenlijk ra
re flauwekul. De bijzondere, tijdlo
ze vormgeving en de manier waar
op David Lynch omspringt met het
begrip horror maken indruk, een
goede of een slechte.
Eén van de eerste scènes, waarin
het onheil wordt aangekondigd *is
een mooi voorbeeld daarvan. De
Isabel Rosselini als nachtclubzangeres Dorothy Valens.
vader van Jeffrey is zijn gazonnetje
aan het sproeien. Alledaagse onge
makken als een lekkende kraan en
het bekneld raken van de tuinslang
zijn door Lynch zodanig gemon
teerd dat het angstaanjangend
wordt. Met zijn morbide gevoel
voor humor (Lynch gaf daarvan
voor het eerst blijk in 'Eraserhead')
hoeft hij niet terug te vallen op
gangbare schrikeffecten.
Bij de bijzondere vormgeving
sluit het acteerwerk naadloos aan.
Nunaces zijn Lynch' personages
vreemd. Het zijn eenduidige typen
die ergens voor staan. Jeffrey
speelt de onschuld, Frank verte
genwoordigt het kwaad, en Doro
thy hangt als het slachtoffer tussen
beiden in.
Dennis Hopper en Isabel Rosse
lini kunnen in de twee laatste rol
len alle registers opentrekken. Ros-
selini (dochter van regisseur Ros
selini en Ingrid Bergman) heeft de
uitstraling van een vampachtige
actrice uit de jaren veertig en speelt
heel gedurfd Dorothy's masochis
tische en waanzinnige hunkering
naar liefde. Een merkwaardige
mengeling van gevoelens, die haar
de moeilijkste rol in de film hebben
bezorgd.
Dan heeft Hopper het wat mak
kelijker. Hij kan lekker zijn gang
gaan en is mede dank zij deze film
weer helemaal terug in het spot-
licht. In al zijn gelaatstrekken weet
Dennis Hopper de waanzin van
Frank te suggereren. Door dat alles
is 'Blue Velvet' een van de meest
opzienbarende films van 1987 ge
worden. Ik houd niet zo van lijstjes,
maar hij zou bij mij bovenaan heb
ben gestaan. Hoe dan ook: het is
raar dat er langer dan een half jaar
moest worden gewacht op 'Blue
Velvet'. En dat gaat dan nota bene
in Voorschoten in première. Het is
een vreemde wereld.
BART JUNGMANN
Faye Dunaway met 'Barfly' terug aan het filmfront
ROTTERDAM - Faye Dunaway is
enige tijd een vaste klant geweest
in de nachtkroegen van New York.
Dat had een professionele achter
grond: ze deed research voor haar
hoofdrol in 'Barfly', een door Char
les Bukowski ontworpen en door
Barbet Schroeder geregisseerde
film. Faye Dunaway heeft daarin
als alcoholiste een affaire met een
eveneens stevig aan de drank ver-
slingerde dichter. Mickey Rourke
speelt deze figuur die een duidelij
ke afgeleide is van Bukowski zelf.
'Barfly' ging in Nederlandse pre
mière tijdens het Film Festival
Rotterdam en draait sinds gisteren
1 ook in de bioscopen.
door
Pieter van Lierop
Faye Dunaway als een dronken
lor, het is wel even wennen. Een
heel andere Dunaway als de delica
te schoonheid die wereldfaam ver
wierf met glansrollen in legendari
sche films als 'Bonnie and Clyde',
'Chinatown', 'Network' en 'Three
Days of the Condor'.
Uit beeld
De laatste zes, zeven jaar heeft de
Amerikaanse actrice zich opval
lend rustig gehouden. Faye Duna
way: „Ik bén getrouwd met een En
gelsman en woon sinds een aantal
jaren in Londen. Ik heb alle tijd
willen nemen om me aan mijn ge
zin te wijden, de opvoeding van
mijn zoontje. Een beetje tv-werk
soms en ik heb tussendoor de vrou
welijke schurk gespeeld in 'Super-
girl'. Mijn privé-leven acht ik be
langrijker dan mijn carrière, al ben
ik best bereid er uit te breken als
zich een rol aandient waarin ik he
vige trek heb".
"Zoals de alcoholiste in 'Barfly'.
Een rol die dwars ingaat tegen mijn
glamoureuze imago als superster.
Dit vond ik zalig om te doen. Daar
heb ik lang naar uitgekeken. Een
rol van iemand die kwetsbaar is.
Veel te vaak biedt men mij rollen
van vrouwen die onbereikbaar of
ongenaakbaar lijken te zijn".
"Ik heb 'Barfly' aan Mickey
Rourke te danken. Ik had een ont
moeting met hem in Londen en hij
vertelde over dit project. Dat hij
erin zou gaan spelen en dat de cas
ting van de vrouwelijke hoofdrol
nog niet rond was. Toen hij hoorde
dat ik interesse had, heeft hij dat
onmiddellijk doorgeseind, i
ik snel de oceaan ben overgestoken
en toen was de zaak gauw geregeld.
Geluk gehad".
Kostte het veel moeite een slon
zige, aan de drank verslaafde
vrouw te spelen?
„Nee, eigenlijk niet. Hooguit een
beetje moeilijk was dat tegen het
einde van de draaiperiode ik
enigszins onderhevig raakte aan de
weerslag die overmijdelijk is als je
weken lang een vrouw staat te spe
len die bij voortduring depressief
is. Daar gaat een besmettend effect
vanuit. Maar verder is het uiterst
aangenaam werken geweest aan
'Barfly', met een uitmuntende
sfeer op de set. Een uitstekende
.verstandhouding met Mickey
Rourke, mijn belangrijkste tegen
speler. En de relatie met de Neder
landse cameraman Robbie Mueller
was ook heel bijzonder".
Wat vond u zo bijzonder aan
Robbie Mueller?
„Robbie is fantastisch! Toen ik
voor het eerst op de set kwam, zat
Mickey Rourke klaar voor zijn rol.
Hij zag er vreselijk uit; onverzorgd,
goor. Ik vroeg me af hoe ik in mijn
rol op hem verliefd kon raken.
Maar tijdens het bekijken van de
dagelijkse 'rushes' zag ik Mickey
dus op film, zoals Robbie Mueller
naar hem had gekéken en toen ont
dekte ik pas wat Mickey fascine
rend maakte. Hij is op zo'n bijzon
dere mnaier uitgelicht en gefoto
grafeerd dat het heel goed werkt.
Zonder aandacht te trekken naar
dat uitgekiende licht of de geraffi
neerde camera-techniek zelf, geeft
Robbie Mueller overal in 'Barfly'
elk personage en elke scène de ver
sterkende dosis attentie".
Licht
„Met een minder toegewijde fo
tografie zou het publiek absoluut
geen interesse kunnen opbrengen
voor deze marginale personages,
zelfs als wij verder exact hetzelfde
hadden geacteerd. Ik denk dat ook
veel van de sensualiteit in 'Barfly'
feitelijk gecreeerd is door de in
breng van Robbie. Het licht is voor
deze film van essentieel belang ge
weest. Als het slechter was ge
weest, of als het te mooi was ge
weest, zou dat de artistieke kansen
om zeep hebben geholpen."
„Ik ben heel tevreden met het
eindresultaat. Hoewel, misschien
was het toch wenselijk geweest als
Wanda, het personage dat ik speel,
ietsje meer reliëf had gekregen.
Duidelijk maken dat ze méér is dan
alcoholica. Ik bedoel: Bukowski
wist meer van haar achtergronden
te vertellen en ik ken ze ook.
Bukowski vertelde me dat Wanda
geïnspireerd is op zijn eerste liefde.
Ze schijnt geestig te zijn geweest,
sexy, slim. Ze had lef en ze was
hardnekkig in haar weigering zich
te conformeren aan sociale eisen.
Waarschijnlijk hield Bukowski
meer van haar dan zij van hem".
„Ze was zeer religieus, opgevoed
in een klooster en ze sliep altijd met
haar rozenkrans onder haar hoofd
kussen. Een erg interessant mens
moet ze geweest zijn, maar voor de
kijkers blijft ze wellicht te mysteri
eus. Ik weet het niet zeker. Het kan
ook zijn dat het juist goed is dat je
niet al te veel te weten komt. Ten
slotte worden alle mensen die in
deze film voorkomen voornamelijk
bekeken als de kroegtijgers die ze
ook eenmaal zijn. Het is meer een
studie van zo'n subcultuur. Wie
zijn ze met elkaar, die mensen die
samen blijven zuipen tot vier uur in
de nacht. Daar gaat het allemaal
- Er is een scene waarin u vecht
met Alice Krxge als de andere
vriendin van Mickey Rourke. Is dat
niet vreselijk vervelend en moeilijk
om te doen, vechten met een vrouw?
„Het is niet mijn favoriete scène,
maar het viel wel mee. Overigens
zitten Alice en ik alleen in een paar
shots die gemaakt zijn van dichtbij,
terwijl in de opnamen-op-afstand
de meer spectaculaire vechtbewe-
gingen zijn uitgevoerd door stunt-
Als die ruzie begint, zie je
mij weliswaar Alice Krige in de ha
ren grijpen en achterover van de
bar trekken. Maar dat is niet meer
dan een paar decimeter. Er wordt
dan gesneden naar een shot waarin
Alice zogenaamd met barkruk en
al achterover kiepert, maar dan is
de actrice inmiddels vervangen
door een 'stand in'. Ik heb in 'The
Wicked Lady' veel uitgebreidere
vechtscènes gedaan, ook met een
vrouw, zelfs schermscène's. Die
waren veel moeilijker'.
Faye Duhaway zegt door 'Barfly'
weer zin te hebben in acteren. „De
nieuwe projecten stapelen zich
weer op. Twee films zijn al zeker.
Eerst eentje met Klaus Maria Bran-
dauer als tegenspeler, die heet
'Burning Secrets'. Een film naar
een verhaal van Stefan Zweig. Het
is een project dat Kubrick ontwik
keld had, maar Andrew Birkin gaat
het regisseren. Hij is de broer van
Jane Birkin".
Gemist
„Ik merk nu het acteren wel te
hebben gemist. Ik begon het ge
voel te krijgen dat men me mis
schien aan het vergeten was. Want
om voeling te houden met het film
bedrijf moetje toch in Amerika wo
nen. Heel interessant vind ik de
verschuiving ten gunste van klei
nere, goedkopere produkties die
meestal gemaakt worden door on
afhankelijke maatschappijen. Die
weten dan vaak van tevoren al via
de verkoop van de video-rechten
de financiën veilig te stellen en
kunnen dan artistiek meer risico's
nemen. Dat' levert interessantere
onderwerpen op en interessantere
rollen ook".
„De grote studio's die met mon
sterbudgetten werken, mikken op
superprodukties en proberen ze
kerheid te zoeken via beproefde
formules, spektakels waarin een
actrice als ik meestal niks te zoe
ken heeft. Momenteel worden in
Hollywood al 85 procent van de
films onafhankelijk geproduceerd.
Daar moet ik het van hebben".
„In Engeland worden ook wel
films gemaakt, maar daarvoor
heeft men meestal geen Ameri
kaanse actrice nodig. Verreweg de
meeste films worden nog steeds in
Amerika gemaakt. Ik begon ook
een beetje heimwee te krijgen. Ik
heb wel eens overwogen om twee
maanden per jaar in Los Angeles te
gaan wonen, maar dat is ook niks.
En nu ik een paar maanden voor
'Barfly' terug in de States was,
kreeg ik warempel heimwee naar
Europa".
ROTTERDAM (GPD) - Als een van
de gebieden waar interessante im
pulsen voor de wereldcinema ver
wacht mogen worden, heeft het
Film Festival Rotterdam de
'Maghreb' aangewezen. Dat wil
zeggen: de landen westelijk van
Mekka zoals Egypte, Algerije, Tu
nesië en Marokko. Het in Rotter
dam aangevoerde bewijsmateriaal
slaagt er evenwel nog niet in dat
optimisme te staven, want alleen in
Tunesië lijken er in artistieke zin
opmerkelijke ontwikkelingen
plaats te vinden.
Tijdens een 'klimaatdiscussie'
op het Film Festival Rotterdam in
het Hilton werd er over dit onder
werp van gedachten gewisseld
door enige Noordafrikaanse cine
asten en officials en ook zij waren
meer vervuld van hoop dan van
vertrouwen. Uitgezonderd dan de
Tunesiërs, van wie Ferid Boughe-
dir over deze stof een uiterst ont
hullende documentaire te zien had
gegeven onder de titel 'Camera
Arabe'.
Qua produktie is Egypte het be
langrijkste filmland van Noord-
Afrika. Hun amusementsfilms do-
de bioscopen van de Ara
bische wereld. De belangrijkste ci
neast heet Youssef Chahine. Hij
haalde al twee keer de competitie
voor Cannes en doet in Boughedirs
film de smakelijk provocerende
uitspraak: „Bij de benaming Derde
Wereld denk ik aan Frankrijk, En
geland en Amerika. Niet aan Egyp
te, want tenslotte zitten wij hier al
zo'n 7000 jaar beschaafd te zijn".
De Egyptische cinema heeft aan
trekkelijke hoogtepunten gekend
in een verlate variant van het Itali
aanse neo-realisme. Een jaar of vijf
geleden heeft Rotterdam er een
fraaie bloemlezing van gepresen
teerd. Maar op dit moment is in dit
land zelf de belangstelling voor
meer pretentieuze kunstfilms na
genoeg weggevallen en zelfs Cha
hine heeft nu grote moeite om
films te blijven maken, die hem
eens roemd hebben gebracht en
v:film*
Centrale Algerijnse Filmbureau,
gaf het tijdens de discussie ruiter
lijk toe: „In de jaren zeventig leken
onze dromen, een internationale
doorbraak, ineens uit te komen.
Mohamed Lakhdar-Hamina won
in 1975 in Cannes de Gouden Palm
met 'Chronique des Années de
Braise'. En in 1977 dwong Merzal
Allouache groot internationaal res
pect af met 'Omar Gatlato'. Maar
daarna is de boel vrijwel onmiddel
lijk in elkaar gestort. En ik zou nu
niet kunnen zeggen wie de fakkel
kan overnemen, al beginnen een
paar nieuwe talenten zich voor
zichtig te ontplooien".
Marokko vertoont hetzelfde
beeld. In 1976 maakte Moumen
Smihi enige indruk met 'El Cher-
gui' ('De hevige stilte') dat ook bij
ons vertoond is. Maar na deze film
is het twaalf jaar stil gebleven. Wel
werd er in de afgelopen jaren een
degelijke structuur ontworpen
voor de produktie die de laatste aht
jaar 35 film -heeft opgeleverd.
Maar wat te denken van de
Marokkaanse cineast die we in 'Ca
mera Arabe' horen opmerken dat
hij dan wel een film heeft mogen
maken, maar intussen bij drie el
kaar opvolgende cultuurministers
vergeefs heeft geprobeerd toe
stemming te krijgen om zijn film
ook in première te brengen. „Ik ga
er vanuit dat ik wel zeven cultuur
ministers gehaald zal hebben voor
het ervan komt", zo voegt de film
kunstenaar er opgewekt aan toe.
Van zijn meer fortuinlijke land
genote Izza Genini vertoonde het
festival deze week de wereldpre
mière van 'Marokko, Lichaam en
Ziel'. Drie mini-films eigenlijk, die
tot zevenluik dienen te worden uit
gebreid en eerlijk gezegd meer qua
onderwerp dan qua vormgeving in
teressant zijn. Ze behandelen cul
turele thema's: twee religieuze fes
tiviteiten en een analyse van de
muziek van Tetouan. Mooi hoor,
maar met filmkunst heeft het wei
nig te maken.
PIETER VAN LIEROP
(OP)NIEUW
BLIJVERS
'Raw Deal' - Arnold Schwarzeneg
ger zit als een sheriff in een klein
dorpje te verpieteren als de FBI zijn
hulp inroept te bestrijding
Mafia-bons die Chicago
City, Katwijk.
'Innerspace - piloot en zijn ruimte-
toestel worden zeer verkleind en be
landen in de ingewanden van een een
voudig burgermannetje, Lido. Lei
den, City. Katwijk en Greenway,
Voorschoten.
'Stakeout' - politieman moet in aardi
ge thriller de vriendin van misdadiger
in de gaten houden en wordt verliefd
op haar, Lido, Leiden
'Raising Arizona' - kinderloos echt
paar jat in hilarische film eenvijfde
van een vijfling, Lido, Leiden
'Fatal Attraction' - spannende film
over vrouw die haar 'minnaar voor
één nacht' en zijn gezin te grazen
neemt, Lido, Leiden en Euro, Alphen
'The secret of my succes' - Michael J.
Fox maakt yuppie-carrière, Green
way, Voorschoten
'Masters of the universe' - speelgoed
komt tot filmleven, Trianon, Leiden
'De reddertjes' - Disney-film uit 1977,
waarin in de gewelven van het ge
bouw van de Verenigde Naties hulp
vaardige muizen vergaderen, een
commissie van muizen besluit hulp te
bieden aan een hulpbehoevend meis
je. Euro Alphen en Lido, Leiden
'Dirty Dancing' - eenvoudige maar
charmante dansfilm, Luxor, Leiden
en Euro Alphen
'The Last Emperor' - groots epos die
wellicht niet helemaal oplevert wat
de Bertolucci-liefhebber verwacht.
Lido, Leiden
'Van geluk gesproken' - Aanstekelij
ke film waarin plaats voor een lach en
een traan, Trianon, Leiden en Green
way, Voorschoten
'Witches of Eastwick' - duivelse Jack
Nicholson verleidt in een klein dorp
drie vrouwen, Euro, Alphen
'Hector' - leuke Urbanus redt nogal
knullig filmpje, City, Katwijk en Eu
ro, Alphen
SEKSFILM
DEN HAAG
'A night on the town1 - Asta
(463500), al.
'Fatal Attraction' - Asta, 12 jr.
'Hector', Asta. al.
'Sammie and Rosie get laid' - Babylon
(471656). 16 jr.
'Fatal Attraction" - Babylon, 12 jr.
'Angel Heart' - Babylon, 16 jr.
'Vuil Spel' - Cineac (630637), 16 jr.
'Stake Out' - Cineac, al.
'Dirty Dancing' - Cineac, al.
'Witches of Eastwick' - Metropole
(456756), al.
'The Last Emperor' - Metropole. al.
'Barfly' - Metropole, 12 jr.
'Innerspace' - Metropole. al.
'Half Moon Street' - Metropole. 16 jr.
Innerspace' - Odeon (462400). al.
'Jaws, the revenge' - Odeon. 12 jr.
The Principal' - Odeon. 16 jr.
Dirty Dancing' - Odeon. al.
'Oci Ciornie' - Studio 656402), 16 jr.
'La Famiglia' - Studio, 16 jr.
'Rita, Sue and Bob too' - Studio, 16 jr.
AMSTERDAM
Hector' - Alfa (278806). al.
'A night on the town' - Alfa. al.
'Full Metal Jacket' - Alfa, 16 jr.
'Gardens of Stone' - Alfa, al.
'Fatal Attraction' - Alfa, 12 jr.
'Barfly' - Alhambra (233192), 12 jr.
'Dirty Dancing' - Alhambra. al.
'Big Foot and the Hendersons' - Cine
rama, al.
'Sammy and Rosie get laid' - Calypso
(234876). 16 jr.
'Angel Heart' - Calypso. 16 jr
'Kroniek van een aangekondigde
dood' - Cinecenter (236615), 16 jr.
'II Camorrista' - Cinecenter. 16 jr.
'Rita, Sue and Bob too' - Cinecenter.
16 jr.
'Barfly' - Cinecenter. 12 jr.
'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124),
al.
'The Last Emperor' - Cinema Int.. al.
'The Principal" - City (234579). 16 jr.
'American Ninja 2' - City. 16 jr.
'Jaws, the revenge' - City. 12 jr.
'Stakeout' - City. al.
'Van geluk gesproken' - City. al.
Innerspace' - City, al.
'Nadine' - City, al.
'I've heard the mermaids singing' -
Kriterion (2317080), 16 jr.
'Wish you were here' - Kriterion, 16 jr.
'Show you love' - Parisien (246540), 18
Daisy Chain' - Parisien, 18 jr
'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16
Jr-
'Wish you were here' - The Movies, 16
jr-
'La Famiglia' - The Movies. 16 jr.
'Witches of Eastwick' - Tuschinski, al.
'Naam van de roos' - Tuschinski
(262633), al.
'The Last Emperor' - Tuschinski, al
'Barfly' - Tuschinski, al.
Dirty Dancing' - Tuschinski. al
'Halfmoonstreet' - Tuschinski. 16 jr.
'Jaws, the revenge' - Tuschinski Cine
ac (243639). 12 jr.
'Hersenschimmen' - De Uitkijk
TELEVISIE
Tweemaal Marcello Matroianni
volgende week op de Belgische
zender. Donderdag in 'Ginger e
Fred', de film die in de afgelopen
periode veel succes had in het
filmhuiscircuit. In deze film van
Federico Fellini vormt hij een
duo met mevrouw Fellini, Gui-
lietta Massinia. In de jaren vijftig
hadden zij veel succes als als het
dansduo Ginger Rodgers en
Fred Astaire. Een televisiesta
tion heeft ze uitgenodigd nog een
keer hun imitatie ten beste te ge
ven. Allerlei herinneringen ko
men boven, niet in de laatste
plaats bij de imitators zelf (20.15
uur, Belgie 2).
Een dag eerder op dezelfde
zender 'II bell' Antonio' van
Mauro Bolognini. Mastroianni
speelt hierin de titelrol. Antonio
heeft de reputatie van een vrou
wenjager. Zelf kan hij er eigen
lijk niet zoveel aan doen, het is
zijn vader die dat praatje de we
reld in heeft geholpen. Als Anto
nio een huwelijkspartner heeft
gevonden, lijkt alles achter de
rug. Maar Antonio blijkt impo
tent en dat is in de traditie van Si-
ciliaanse viriliteit een slechte
zaak. De reputatie keert zich te
gen hem (20.15 uur).
Die dag op Nederland 2 de
Russische klassieker 'Als de
kraanvogels overvliegen'. Re
gisseur Mikhail Kalatozov ver
telt hierin het verhaal van een
meisje dat verliefd is op een jon
gen, maar wordt verleid door zijn
broer. Aangrijpend maar niet
sentimenteel (20.20 uur).
'Conduct Unbecoming' ver
telt het verhaal van een schan
daal in Brits Indie. De weduwe
van een gesneuvelde militaire
held wordt op een nacht aange
rand en raakt zwaar gewond. Om
de eer van het regiment hoog te
houden wordt de zaak buiten de
publiciteit gehouden en wordt zo
snel mogelijk gezocht naar een
dader. Film van Michael Anders
on met hoofdrollen van Richard
Attenborough en Michael York
(22.00 uur).
FILMHUIZEN
LAK-Cinema besteedt twee
avonden aandacht aan de Russi
sche broers Michalkov. Maandag
wordt 'Siberiade' vertoond, ge
maakt door broer Andrej die in
het buitenland beter bekend
werd onder zijn tweede achter
naam Konchalovski. Deze film
maakte hij nog in de Sowjet-
Unie ter gelegenheid van het zes
tigjarig bestaan van de repu
bliek. 'Siberiade' volgt de ont
wikkelingen in een klein dorpje
waar twee families elkaar becon
curreren.
Een dag later volgen twee
Tsjechov-verfilmingen. Aller
eerst 'Oom Wanja', ook een
werkstuk van Andrej. De film
gaat over het leven op een bui
tenverblijf dat wordt verstoord
door de komst van een jonge
vrouw. Hij heeft zich bij de regie
strikt gehouden aan de aanwij
zingen van de auteur (20.00 uur),
om 22.00 uur draait 'Piano Më-
canique' van Nikita Michalkov,
een verfilming van Tsjechov's
onvoltooide toneelstuk 'Platon-
Het Kijkhuis vervolgt de voor
stellingen van 'Oci Ciornie', de
laatste film van Nikita Michalk
ov, die losjes op een aantal
Tsjechov-verhalen is gebaseerd.
Hoofdrol van Marcello Mast
roianni (19.30 en 21.45 uur). Tot
en met zondag draait in het Kijk
huis 'Een maand later' van
Nouchka van Brakel. Renée Sou-
tendijk en Monique van de Ven
draaien hierin de rollen om. De
een wordt huisvrouw, de ander
een vrolijke vrijgezel (20.00 en
22.15 uur).
Verder in het Kijkhuis: 'I Love
You' van Marco Ferreri. Vrou
wenidool geeft de voorkeur aan
de foto van een vrouw op zijn
sleutelhanger. Ze zegt 'I love
you' als hij naar haar fluit (20.00
en 2.15 uur). Dustin Hoffman
speelt de dankbare rol van han
delsreiziger Willy Loman in 'De
ath of a salesman'. De Ameri
kaanse Droom klapt in dit to
neelstuk van Arthur Miller als
een ballon uit elkaar (20.00 uur).
Woensdag is 'Eleni' van Peter
Yates te zien. Het is het waar ge
beurde verhaal van een moeder
die zich met haar vijf kinderen
staande probeert te houden in de
Griekse burgeroorlog (20.00 en
22.15 uur).
In Filmhuis LVC draait tot en
met zondag 'The Trial', de film
die Orson Welles baseerde op het
beroemde boek van Franz Kafka.
Een klerk maakt een beklem
mende tocht door het doolhof
van de bureaucratie (21.15 uur).
Woensdag twee korte films van
de onlangs overleden Neder
landse regisseur Adriaan Dit-
voorst. 'Ik kom wat later naar
Madra' is een korte film uit 1965
waarmee hij internationaal lof
oogstte. 'Paranoia' is de ver
filming van de gelijknamige no
velle van W.F. Hermans. Een jon
gen maakt zichzelf wijs dat hij
wordt gezocht als oorlogsmida-
diger en sluit zich op in een
waanwereld. Aanvang van deze
dubbele voorstelling is 20.00 uur.
Faye Dunaway schopt Mickey Rourke.
GFÜ)