'Edward II' als karikatuur
Briër brengt
theorie in
praktijk
Beurskrach
schaadt
sponsoring
kunst
'Het Nationale Toneel'
Kleine
Komedie
nog steeds
in de knel
DONDERDAG 4 FEBRUARI 1988
PAGINA 25
'Edward II' door Theaterwerkplaats InDe-
pendance. Tekst: Christopher Marlowe,
vertaling: Janine Brogt, regie: Peter Son-
neveld, spelers: Hajo Bruins, Henk Elich,
Myranda Jongeling, Ruud de Maes-
schalck, Sylvia Pooda en Stefan Walle.
Gezien op 3 februari in het LAK Leiden. Al
daar nog te zien vandaag 4 februari.
LEIDEN - 'Edward II' van
Shakespeares tijdgenoot
Christopher Marlowe is dit to
neelseizoen zowel door toneel
groep Amsterdam, als door The
aterwerkplaats InDependance
op het programma gezet. Blijk
baar fascineert het koningsdra
ma van Marlowe hedendaagse
theatermakers. Toneelgroep
Amsterdam en Theaterwerk
plaats InDependance hebben
het stof der eeuwen van de tekst
geblazen en de onverbloemd
aanwezige homoseksualiteit met
alle beschikbare theatrale mid
delen uitgebuit.
'Edward II' is één grote conflict
situatie: een getrouwde homo
seksuele koning, minnaars, een
jaloerse echtgenote, jaloerse
edelen en vijandige familieleden
en buurlanden. Lust, hartstocht,
haat, berekening, wanhoop en
machtswellust wisselen elkaar
met verbazingwekkend gemak
af.
'Edward II' is een toneeltekst die
alles in zich heeft om te ontspo
ren in woeste uitspattingen en
slachtingen. Theaterwerkplaats
InDependance bracht de con
flictstof onder controle floor te
kiezen voor een karikaturale in
vulling. Jan Ritsema van toneel
groep Amsterdam vermeed deze
neutralisering en maakte een
voorstelling hoe blijft een
raadsel - die van begin tot het ein
de overtuigend en geloofwaardig
was. Zijn 'Edward II' kan nu al
legendarisch genoemd worden.
Zoals gezegd koos InDependan
ce voor een karikaturale invul
ling. 'Edward II' (Hajo Bruins) is
een huppelende nicht, die giert
van de lach, of dikke tranen
huilt. Zijn vriend Gaveston
(Stefan de Walle) is de komiek
van de avond. De frêle, langbeni
ge Stefan de Walle, heeft zulke
trekken van moeder natuur mee
gekregen, datje meteen plat gaat
voor alles wat hij zegt. Hij kan
schitterend vals, sloom en me
lancholiek kijken en is in het be
zit van een perfecte timing.
De rest van de hofhouding van
Edward II bestaat uit verschil
lende soorten van halve garen.
De voorstelling begint heel sterk.
Het karikaturale verrast en voor
al de amoureuze relatie tussen
Edward II en Gaveston en hun
verhouding tot de rest van de
hofhouding wordt heel grappig
en trefzeker neergezet.
Het overtuigende begin krijgt
echter geen vervolg. De zes ac
teurs die in totaal ruim twintig
personages spelen, zullen ko
misch acteren, maar meeslepend
is het zeker niet. Regisseur Peter
Sonneveld heeft er verkeerd aan
gedaan het hele stuk van Marlo
we, met zijn ingewikkelde plot,
intact te laten. Als je personages
grotesk en clownesk maakt, mag
xje ook de draak steken met de
plot van een koningsdrama. Pe
ter Sonneveld heeft niet voor
plak- en knipwerk gekozen, om
dat hij in zijn voorstelling een
wending naar de ernst beoogt.
Die wending komt niet uit de
verf. Het verhaal wordt afgewik
keld en de personages verliezen
gaandeweg hun geestigheid en
overtuigingskracht. De climax
van 'Edward II' door Theater
groep InDependance ligt helaas
in het eerste deel van de voorstel
ling.
RADBOUD ENGBERSEN
Concerten met een praatje: Henny Rave-
stein-viool. Bas de Jong-klarinet en Henk
Briër-piano speelden onbekende werken
van Max Reger. Edward Elgar en Darius
Milhand. Gehoord op 3 februari in de Ka
pel-zaal.
LEIDEN - "Weer iemand die te
veel in boekjes heeft gelezen en
te weinig noten speelt", zegt
Henk Briër. Hij vertelt hoe in het
algemeen wordt geschreven over
de kamermuziek van Elgar.
Daarmee wil Briër maar zeggen:
ze hebben nooit de moeite geno
men om eens te toetsen aan de
praktijk. Zelf doet hij dat al ja
ren. Hij leest niet alleen de boek
jes - zijn 'praatjes over de te spe
len werken' zijn altijd goed gedo
cumenteerd. Maar ook (het liefst,
dunkt me) kruipt hij zelf achter
de piano om het allemaal van
binnenuit te leren kennen.
De composities die werden uit
gevoerd in dit eerste concert van
de nieuwe serie "Concerten met
een praatje" waren bepaald geen
meezingers, zoals Briër al had
voorspeld. Mensen die graag
eens onderuit mogen gaan voor
een hartstochtelijke Brahms of
een weemoedige Chopin, kon
den nu rechtop in hun stoelen
blijven zitten.
Zoals het moeilijk is om wezen
lijk contact te krijgen met een in
zichzelf gekeerd mens, zo laat
zich ok de klarinetsonate van
Max Reger bij de eerste beluiste
ring niet makkelijk opnemen on
danks het vooraf vóórspelen van
beide muzikale thema's en on
danks de zéér intense voordracht
van vooral de lyrisch spelende
Bas de Jong. Nadat hij vorig jaar
al eens is ingevallen voor een zie
ke collega, is hij gelukkig terug
gekeerd op dit kamermuziekpo-
dium.
Veel gepassioneerder van stijl is
de vioolsonate van Elgar. Boven
genoemde 'boekjes' vermelden
dat zijn inspiratiebron was opge
droogd ten tijde van zijn kamer
muziekcomposities. Ik moet eer
lijk zeggen dat de voordracht van
Henny Ravestein en Henk Briër
mij niet helemaal van het tegen
deel heeft overtuigd. Voor de laat
negentiende eeuwse stijlen (ge
schreven is het werk zelfs in
1918) moet je een enorme 'lange
adem' hebben. Daaraan ontbrak
het in de voordracht wel eens.
Toch lijkt het met de moeite
waard om op een later tijdstip
dezelfde sonate nog eens uit te
voeren; het was alsof er beloften
klonken, die in de toekomst nog
eens zullen worden vervuld.
Tot slot een echt Milhaud-stuk:
een suite bestaande uit een men
geling van stijlen: Zuid-Ameri
kaans, jazz, amusement en Pro-
vencaalse volksdansritmes.
Luchthartig van uiterlijk, maar
ook weer wat afstandelijk. Uit
muntend en met brille uitge
voerd door de drie musici in trio-
verband.
MONICA SCHIKS.
LEIDEN- Het Nieuw
Ensemble Raamteater
uit Antwerpen geeft
vanavond een voorstel
ling van Shakespeares
'Hamlet' in de Leidse
Schouwburg. De rol van
Hamlet, die zich weer
eens in een nieuw jasje
heeft gestoken, wordt
gespeeld door de in
Vlaanderen zeer ge
vierde acteur Karei
Vingerhoets. Een inter
view.
Uitvoering
muziekschool
LEIDEN- De Streekmuziekschool
geeft vrijdagavond een uitvoering
in het Groene Kerkje in Oegst-
geest. Er zal een programma van
instrumentale en vocale muziek uit
de 15de, 16de en vroeg-17de eeuw
ten gehore worden gebracht. Het
gaat om Engelse, Italiaanse en Ne
derlandse meesters uit de bloeitijd
van de muziekgeschiedenis.
Mederwerking verlenen de Renais-
sance-speelgroepen onder leiding
van Trudy v.d. Wulp en Cisca Mer-
tens in verschillende instrumenta
le bezettingen. Het Renaissance-
koor o.l.v. Piet Kunst zingt o.m.
werken van Josquin des Prez en
Orlando di Lasso. Een vocaal kwar
tet bestaande uit Els van Onselen
(sopraan), Hanneke Schneiders
(alt), Hubert van der Sommen (te
nor) en Hans Brons (bas) zingt o.l.v.
Leny Stevens-Ridderhof behalve
werken van Thomas Tallis en Adri-
aan Willaert composities van de
Nederlanders Jean Baptiste Verrijt
en Cornelis Padbrué. De duetten
van Claudio Monteverdi, 'Bacicari'
en 'Dialogo di nimfa ed pastor',
worden uitgevoerd door Els van
Onselen en Tessa Westbroek met
begeleiding van Joop Brons, die
ook als organist zijn medewerking
zal verlenen.
Muziekconcours
Chr. Lyceum
LEIDEN- Op het Christelijk Ly
ceum Dr. W.A. Visser 't Hooft
wordt vrijdagavond een concours
van klassieke muziek gehouden.
Leerlingen uit verschillende leerja
ren spelen individueel of in ensem
ble muziekwerken uit de klassieke
literatuur. Tevens treedt het
schoolorkest op onder leiding van
muziekdocent R. van Efferink. Dit
schoolorkest is ook te beluisteren
op zaterdagochtend tijdens een
open huis (van 10.00 tot 12.00 uur)
in de gebouwen aan de Kagerstraat
in Leiden en de dependance aan de
Godfried Bomansstraat in Leider
dorp.
NIEUWE PRIJS - De gemeente
Den Haag heeft een tweejaarlijkse
prijs van 5000 gulden ingesteld
voor een door een jury aan te wij
zen vrouwelijke beeldende kunste
naar.
De instelling van de prijs werd
donderdagmiddag bekendge
maakt tijdens de presentatie in het
Haagse gemeentemuseum van de
biografie van Victorine Hefting.
Hefting was van 1947 tot 1950 di
rectrice van het Gemeentemuse
um. Ze moest ermee stoppen toen
ze trouwde. Ze was al in 1938 we
tenschappelijk medewerkster van
het museum.
ROTTERDAM (ANP) - De beurs
krach van oktober vorig jaar heeft
een ongunstige invloed gehad op
de sponsoring van de kunsten door
het bedrijfsleven. Er zijn aanwij
zingen dat de kunstsponsoring, die
zich de afgelopen jaren in sterk op
waartse lijn ontwikkelde, stroever
gaat. Vooral ondernemingen die
nog geen ervaring hebben op dit
terrein gedragen zich terughou
dender. Dat bleek uit de woorden
van directeur Jurriaan Fransman
van de Stichting Sponsors voor de
Kunst op het symposium „Sponso
ring. Maar Wat? Sport of Kunst?"
Gisteren in de Erasmus Universi
teit in Rotterdam.
Hoe de ontwikkeling van de
kunstsponsoring dit jaar zal zijn is
nog onzeker. Het is vooral de vraag
of die sponsoring zich in de breedte
zal ontwikkelen, aldus Fransman.
„We zien nu duidelijk dat de beurs
krach en de daling van de dollar
koers van invloed zijn geweest op
de budgetten die het bedrijfsleven
voor steun aan de kunsten beschik
baar stelt", voegde hij er aan toe.
Helemaal pessimistisch is Frans
man nu ook weer niet. Tegenover
de ontwikkelingen in de financiële
wereld staat dat het voor de onder
nemers steeds belangrijker wordt
om zich naar buiten toe duidelijk te
profileren. En kunstsponsoring is
volgens hem daarvoor een van in
teressantste. instrumenten.
Lezingen over
architectuur
LEIDEN - In de Leidse sociëteit De
Burcht zullen onder auspiciën van
OKW binnenkort vier lezingen
over architectuur worden gehou
den. De eerste drie hebben betrek
king op de ontwikkelingen van de
regionale bouwstijlen in Neder
land, Amerika en Frankrijk. In de
vierde en laatste lezing wordt aan
dacht besteed aan de ontwikkelin
gen in het naoorlogse België. Spre
kers zijn Manfred Bock, hoogleraar
in de geschiedenis van de bouw
kunst, Robert Twombley, hoogle
raar in de architectuurgeschiede
nis en bekend publicist op het ge-
'bied van de architectuur, Nele van
der Meer, die als studente kunstge
schiedenis een jaar in Parijs ever-
bleef om onderzoek te doen naar de
geschiedenis van de Sacré Coeur,
en Geert Bekaert, hoogleraar archi
tectuurgeschiedenis en -theorie
aan de TU-Eindhoven en prijswin
naar van de Bayle-prjjs voor archi
tectuur-kritiek.
De lezingen zullen worden ge
houden op de navolgende maanda
gen: 15 februari, 29 februari, 14
maart en 28 maart. Aanvang 20.15
uur. Toegang: gratis.
Nieuw Haags gezelschap:
Toch hekken
voor balkons
Muziektheater
AMSTERDAM (ANP) - Het Am
sterdamse Muziektheater krijgt
toch hekken langs de balkons van
de foyer. In 1986 stak de Amster
damse gemeenteraad een stokje
voor de aanleg van deze hekken uit
protest tegen de grote kostenover-
schrüdingen bij de bouw van het
theater. Daardoor kon het balkon
van de foyer niet gebruikt worden
en moesten de balkondeuren ge
sloten blijven.
De architecten van het gebouw
raamden in 1986 de kosten van de
ze hekken op 255.000 gulden. Maar
nu gaat de gemeentelijke dienst
openbare werken (DOW) de hek
ken maken en aanbrengen voor
een bedrag van 90.000 gulden.
DOW heeft een voorstel ingediend
dat wat vormgeving betreft de
goedkeuring van de architecten
heeft.
door
Frans Doelman
„In het
tweede deel komt Hamlet, de prins
van Denemarken, terug en speelt
een kleine riff op zqn gitaar. Hora
tio zegt: 'Prince'. Dat is fantastisch,
want dan krijg je een Brechtiaans
effect van vervreemding, wat ogen
blikkelijk, twee seconden later, de
trefkracht verhoogt van wat daarna
gebeurt. In die zin is er sprake van
een moderne voorstelling, want ze
zet de toeschouwer op verschillen
de benen. Het is een cynische, bit
tere Hamlet en dat is misschien
ook wel een aspect waar jonge
mensen zich in zullen blijven her
kennen, in deze vrij hopeloze tij
den voor hen, de toekomstver
wachtingen, het apocalyptische
idee en noem maar op".
De Vlaamse acteur Karei Vinger
hoets (34) speelt de rol van Hamlet
in de eigenzinnige vormgeving van
dit klassieke stuk door het Nieuw
Ensemble RaamTeater. „Die elec-
trische gitaar? Dat is voor mij echt
een detail, dat maakt een voorstel
ling niet hedendaags. Ze wordt he
dendaags als ze de harten van de
mensen nog kan bereiken. Hamlet
is een muzikant, dat zegt Shake
speare zelf. Dat hij een dwarsfluit
en een electrische gitaar in handen'
heeft, is maar een ornamentje waar
de toeschouwer direct doorheen
kijkt. Want het blijft een uiteenzet
ting over macht, politiek en liefde
en dat kan je niet wegmoffelen met
een electrisch gitaartje".
„Zonder twijfel is deze 'Hamlet'
aantrekkelijk voor jongeren. We
hebben een aantal schoolvoorstel
lingen gespeeld die stuk voor stuk
bijzonder succesvol waren. Het is
nu eenmaal zo dat deze vorm de
jongeren heel snel bij de strot
grijpt. Ook omdat ze, denk ik, voor
ingenomen zijn en zich allerhande
saaie en klassieke voorstellingen
maken van Shakespeare. Die wor
den vrijwel meteen ontkracht,
waardoor ze op een ander been ge
zet worden, aangenaam verrast zijn
en iets krijgen van, verdraaid, het
kan ook simpel. De vertaling van
Hugo Claus is bovendien zeer toe
gankelijk, grappig af en toe".
„Shakespeare is zo actueel als
maar zijn kan", bezweert Karei, die
zijn loopbaan in 1974 begon bij de
Haagse Comedie. „De grote dich
ters zijn visionair en wat Shake
speare betreft, gaat die trefkracht
door de eeuwen heen. 'Hamlet' is
het ultime stuk, hoe langer ik het
speel, hoe duidelijker dat wordt. Je
kan nauwelijks iets aanraken of het
komt ter sprake: het theater, het le
ven. het leven versus theater, de
liefde, de politiek, alles zit er in ver-
In de door Walter Tillemans gere
gisseerde versie naar een bewer
king van Pavel Kohout begint de
voorstelling met het betreden van
het theater door zeven acteurs, die
de ruim twintig rollen voor hun re
kening zullen nemen. „Men ziet
hoe zij zich klaarmaken, onder de
beroemde monoloog 'zijn of niet-
zijn', die vraag stellen aan elkaar en
aan het publiek en dan begint het
spel en komt de alles vernietigende
machinerie van de geschiedenis op
gang. Je ziet hoe Hamlet zich als
een bittere clown probeert te ver
weren, ondertussen wild om zich
heen schoppend, tot er lijken be
ginnen te vallen en alles letterlijk
op z'n kop wordt gezet".
„Het verhaal van 'Hamlet' is ei
genlijk een koevoet om de steen op
te heffen, waaronder het ongedier
te, de rottende staat Denemarken
tevoorschijn komt, de corruptie.
Daarin herkennen we toch ogen
blikkelijk dingen. We worden da
gelijks geconfronteerd met macht
spelletjes, corrupte politici, giftige
vaten, gesjoemel met plutonium.
Je hoeft maar een beetje op de
hoogte te zijn met de actualiteit en
je weet dat je middenin een poli
tiek spel zit. En ja, emotioneel zien
we in Hamlet een jongeman die in
een shocktoestand verkeert, die
ons in de eerste monoloog zijn lief
de voor zijn vader, die hij net verlo
ren heeft, komt verklaren en zijn
liefde voor Ophelia opoffert. Je ziet
een man in een overgevoelige 'state,
of mind' en daardoor onbereken
baar, wat voor de macht nooit pret
tig is. Hij is gevaarlijk voor de staat,
zegt Polonius".
Karei Vingerhoets is in Vlaanderen
een gevierd acteur, die ook aan ver
schillende tv-spelen heeft meege
werkt, zoals 'Willem van Oranje' en
de hoofdrol vertolkte in de vorige
maand door de BRT uitgezonden
driedelige serie 'Langs de kade'. In
zyn geboorteplaats Lier kwam hij
al op jeugdige leeftijd in contact
met het amateurtoneel en dat ver
gemakkelijkte zijn keus na het vol
tooien van de humaniora: de Stu
dio Herman Teirlinck (toneel
school) in Antwerpen.
„Het is geen vak, het is een passie,
een soort onkruid dat in je ziel klit
en daar raak je niet meer van af.
Het is altijd zo'n plezier geweest, ik
heb nooit aan iets anders gedacht
dan beter willen worden".
Na anderhalf seizoen by de Haagse
Comedie, waar hij grote bewonde
ring koesterde voor mensen als Ko
van Dijk, Paul Steenbergen, Myra
Ward en Ida Wasserman, keerde
Karei terug naar Vlaanderen. „Ik
kwam terecht in een systeem waar
weinig kansen waren voor jonge
acteurs, waar men op een laag
vuurtje stond aan te branden, in
plaats van op een groot vuur over te
koken. Dat waren mijn moeilijke
jaren en het heeft zo'n acht jaar ge
duurd voordat ik een rol kreeg
waar echt genoeg vlees aan zat om
mijn zelfvertrouwen te herwin
nen".
Prijzen
Dat zelfvertrouwen werd natuur
lijk gevoed, toen Hij met zijn vertol
king van Cyrano de Bergerac in de
bewerking 'Arme Cyrano' van Pa
vel Kohout beide Belgische toneel
prijzen in de wacht sleepte. Die
voorstelling werd in Kerkrade,
onder matige publieke belangstel
ling ook gezien door de inten
dant van het Wiener Burgtheater.
„Hij was daar weg van. We speel
den ook onze ziel uit ons lijf, zoals
altijd, want het maakt ons weinig
uit of er 30,150 of 300 mensen in de
zaal zitten. Een paar weken later
belde hij of in Wenen wilde komen
spelen, waar ik meteen 'ja' op heb
gezegd, want dat was zo'n beetje
het enige Duits dat ik toen kende".
In anderhalf seizoen speelde Karei
Vingerhoets daar vier rollen. „Je
zit in e'e'n van de grootste theaters
van West-Europa, met een miljard
shilling subsidie, 150 acteurs in
Karei - 'Prince' Hamlet - Vingerhot
vaste dienst. Je verdient er drie
keer meer dan hier en je hebt een
status die ontzaglijk is. Dat is na
tuurlijk geweldig om mee te ma
ken. Wenen is een echte theater-
stad, daar roddelt iedereen over
theater, dag in, dag uit, alle kranten
staan vol. Je hebt daar een soort ve-
dette-cultus die wij nooit gekend
hebben, want een Vlaming die zich
profileert is nog altijd verdacht. Wij
hebben meer die kuddegeest,
waarbij iedereen die zijn kop uit
steekt naar beneden wordt getrok
ken van doe maar gewoon. In We-
nen-slaat dat weer om in het tegen
overgestelde, wat absoluut onge
zond is, hoor, die acteurs betalen
hun tol".
„Die mensen flippen gewoon, wor
den paranoia, vinden zichzelf het
centrum van de wereld, steken zich
vol drugs en alcohol. Dat is iets wat
wij niet kennen, gelukkig maar. Je
komt daar in aanraking met een
monstre sacre', waar je na twee mi
nuten gillend van wegloopt. Dat
kan niet, dat is karikaturaal, dat
zijn geen mensen meer, dat zijn ve
detten, sterren, tot in het absurde
toe".
Maar dat was niet de reden dat Ka-
rel naar Vlaanderen terugkeerde:
„Van aard en culturele instelling
ben ik nu eenmaal in deze grond
gepoot en kan ik niet aarden in We
nen en niet in Amsterdam. Ik voel
mij ook niet zo aangetrokken tot de
Nederlandse mentaliteit, dat is een
eerlijk antwoord. Toch ben ik zeer
blij als Vlaming dat we Nederland
hebben, want anders zag ik mij,
binnen het geheel van Europa, eer
der in een klein studiootje wonen,
terwijl we met de Nederlandse con
tacten toch het gevoel hebben op
een appartement met terras te zit
ten. Er is een zeer gezonde wissel
werking".
Karei, die gehuwd is met de actrice
Ann Nelissen, zit boordevol ambi
ties: „Ik heb nog altijd iets van alles
moet nog komen, alles moet nog
gebeuren, ik wil de wereld verove
ren. Ik krijg nu ook interesse uit de
filmwereld en er zijn contacten met
Hollandse producers. Natuurlijk
wil ik best in de film en als het kan
tot in Hollywood. Men wordt toch
niet acteur om ergens verstoken
van alle ambitie in een hoekje on
bekend weg te kwijnen? Maar echt
plannen, daarvoor speelt het toeval
een te grote rol".
Handschrift Vermeer gevonden
DEN HAAG (ANP) - In de Konink
lijke Bibliotheek in Den Haag zijn
120 regels origineel handschrift ge
vonden van de schilder Joannes
Vermeer van Delft (1632 - 1675) in
wat een „Meesters Boeck" heet.
De regels werden in de periode
van 1663 tot 1671 geschreven en to
nen grote verschillen. In de loop
der jaren versluiert het markante
schrift en wordt het ook onzeker
der. Wellicht kunnen deskundigen
hieruit iets nieuws afleiden, bij
voorbeeld over de lichamelijke ge
steldheid van de kunstenaar die
maar 43 jaar is geworden.
Het Meesters Boeck is van het
Sint Lucasgilde in Delft. Het gilde
werd in 1833 opgeheven. In 1870
verwierf de Koninklijke Biblio
theek voor 300 gulden en met mi
nisteriële goedkeuring het Mees
ters Boeck met handschriften van
velen uit de periode van 1613 tot
neelgroep is bijna afgerond. Over
twee maanden worden artistieke
intenties, repertoire en personele
bezetting gepresenteerd.
Over de regisseurs wordt opge
merkt dat ze deel uitmaken van het
artistiek werkverband en alleen in
de achterliggende jaren vorm heb
ben gegeven aan de meest succes
volle vernieuwingen in het Hol
landse theaterlandschap.
AMSTERDAM (ANP) - Een meer
derheid van CDA en PvdA in de
Amsterdamse gemeenteraad ziet
geen mogelijkheid om de subsidie
van 500.000 gulden aan het theater
de Kleine Komedie volgend jaar
voort te zetten. De Kleine Komedie
is het oudste theater van Amster
dam en vreest de poorten te moe
ten sluiten als ze de subsidie niet
meer krijgt.
Tijdens de financiële beschou
wingen in de raad zeiden beide par
tijen gisteravond dat ze tevergeefs
hadden gezocht naar mogelijkhe
den om de subsidie voor volgend
jaar veilig te stellen. Voor de PvdA
stond voorop dat het geld binnen
de kunstbegroting moest worden
gevonden „omdat die sector bij re
cente bezuingingsronden al rela
tief werd ontzien. Het is daarom
niet reëel om dat geld weg te halen
bij andere begrotingen".
DEN HAAG (ANP) - Het nieuwe
toneelgezelschap in Den Haag zal
Het Nationale Toneel heten. De
naam verwoordt de ambitie om het
in ons land zo verguisde repertoire-
theater weer aanstootgevend le
vend te maken, zo heeft het gezel-
schap-in-wording gisteren meeg-
deeld.
In de afweging over de naam
speelde de gedachte mee aan de
respectabele veertigjarige geschie
denis van de Haagse Comedie, die
aan haar laatste seizoen bezig is.
Minstens zo belangrijk is de pre
tentie en ambitie, zegt het nieuwe
gezelschap, zich te profileren als
een groot en nationaal ensemble.
Hans Croiset is als artistiek lei
der de spil van Het Nationale To
neel. Hij trok al regisseurs aan:
Franz Marijnen, Leonard Frank,
Shireen Strooker, Ger Thijs en van
de jongeren Albert Lubbers. Fritz
Marquardt, een Duitse theaterma
ker, komt er het volgende seizoen
bij. De samenstelling van de to-
Schouwburg
Rotterdam
bijna gereed
ROTTERDAM - In de nieuwe
Rotterdamse schouwburg
wordt hard gewerkt om de
laatste hand te leggen aan het
interieur. Op 15 april van dit
jaar zat het theater, waarin de
stoelen onlangs zijn geplaatst,
worden geopend. (toto anp>