D
Eerst 'The Dead' maken en dan sterven
Brinkman
<:FILM£
'W*9
Russische films uit de ijskast
pleit voor festival
VRIJDAG 29 JANUARI 1988
PAGINA 9
■ps
*-
o
ROTTERDAM (GPD) - Niet met
een geruststellende toezegging,
maar wel met een voor de Neder
landse filmcultuur bemoedigende
bevestiging van zijn standpunten
heeft minister Brinkman gister
avond het zeventiende Film Festi
val Rotterdam geopend. Brinkman
wil met een herschikking van de
voor cultuur beschikbare over
heidsgelden de financiële steun
voor het Filmmuseum en het Rot
terdamse festival uitbreiden en
verklaarde bereid te zijn die als
prioriteiten in de Tweede Kamer
met hand en tand te zullen verdedi
gen.
Of Brinkman inderdaad de steun
van de Kamer zal verwerven, staat
nog te bezien. Feit was wel dat in
de grote zaal van Luxor de verza
melde Nederlandse filmwereld
met welgemeend applaus reage-
eerde op de toespraak van de be
windsman van wie men gelooft dat
hij oprecht de filmcultuur een
warm hart toedraagt.
De eerste dag van het festival
bood naast de openingsfilm 'Sam
my and Rosie get laid' (zie hieron-
mmmmmmmmm
illilliillilil
Een scène uit de film 'Zegen', warin
tussen 1902 en 1941 persifleert.
ce Pialat), 'Barfly', 'Un ragazzo di
Calabria' (Luigi Comencini) en
'Lunga vita alia signora' (Ermanno
Olmi).
Tot de filmers die in Rotterdam
'kinderen aan huis' zijn, behoren:
de Chileen Raül Ruiz (met twee
nieuwe films), de Braziliaan Edou-
ardo Countinho, Jean Luc-Godard
(hij filmde een ontmoeting met
Woody Allen), Amos Gitai en Chen
Kaigé. Voorts zal er een terugblik
worden gegeven op de ontwikke
lingen van de Portugese
via negen klassiekers plus
werkstukken.
Kinobouffe
Van de speciale evenementen
springen er twee sterk in het oog.
Zondag wordt er een 'Kinobouffe'
aangericht. Een exclusieve eetpar-
tij waaraan een honderdtal cine
matografisch èn culinair geïnteres
seerden kunnen aanzitten. Voorge
zet wordt een filmprogramma be
staande uit werkstukken met eet-
onderwerpqji. Tussen 13.00 uur en
22.00 uur worden de films afgewis
seld met speciale maaltijden, klaar
gemaakt door meesterkoks.
Volgende week zaterdag wordt
in de grote zaal van De Doelen een
voorstelling gegeven van Buster
Keatons 'The General', met muziek
van Carl Davis die zal worden uit
gevoerd door het Rotterdam Phil-
harmonisch Orkest. Voorafgaand
aan die uitvoering zullen de Rotter
dam Awards worden uitgereikt aan
de twintig regisseurs die door een
internationaal gezelschap van 100
film-autoriteiten worden aange
merkt als de hoop voor de toe
komst.
ROTTERDAM - 'The Dead' ma
ken en dan sterven. Zo ongeveer
moet het er vorig jaar in het Califor-
nische Valencia aan zijn toegegaan.
Gekluisterd aan een rolstoel en een
paar slangetjes die hem verbonden
met een zuurstoffles. Op die ma
nier maakte regisseur John Huston
zijn laatste film 'The Dead'.
door
Bart Jungmann
Hij was de dood als het Ware net
te snel af. Een paar maanden na het
voltooien van de opnamen en een
paar dagen voor de wereldpremiè
re in Cannes stierf John Huston.
Hij had zijn toch al bijzondere film
carrière niet treffender kunnen af
sluiten. The Dead' is een mooie, in
getogen film die al bij voorbaat één
van de het hoogtepunten is op het
zeventiende Filmfestival Rotter
dam.
Al in 1956, tijdens de opnamen
van 'Moby Dick', speelde Huston
met de gedachte 'The Dead', een
kort verhaal van James Joyce, te
verfilmen. "Joyce is de meest in
vloedrijke schrijver in mijn leven
geweest. Zijn boek 'Ulysses' beïn
vloedde zelfs een hele generatie",
aldus Huston in een interview vlak
voor zijn dood.
'The Dead' is het slotverhaal in
de bundel 'Dubliners' (nu verkrijg
baar als goedkope uitgave bij De
Bezige Bij). Huston over het ver
haal: "Het confronteert je met be
paalde aspecten van het leven: lief
de, huwelijk, passie en dood. 'The
Dead' is één van de meest geweldi
ge verhalen in de Engelstalige lite
ratuur".
Het verhaal heeft een paar din
gen gemeen met 'Under the Volca
no', het boek van Malcolm Lowry
dat Huston in 1984 verfilmde. Het
doodsbesef klinkt er sterk in door
en het ziet er bij lezing niet bepaald
uit als stof voor een film. Van actie
is nauwelijks sprake, de handeling
speelt zich vooral af in de hoofden
van de voornaamste karakters en
laat zich in één woord samenvat
ten: een feestavond.
Diner dansant
'The Dead' in het kort: in een
huis ergens in Dublin geven twee
oudere zusters en een inwonende
nicht hun traditionele diner
dansant. Het jaar 1904 is een paar
dagen op gang. Kate en Julia wach
ten gespannen de komst van hun
gasten af. Ze kijken in het bijzon
der uit naar Gabriel, hun favoriete
neef, en vrezen de komst van Fred
dy Malins, een gast die meestal al
wat op heeft als hij arriveert.
Het avondje verloopt echter soe
pel. Er wordt gedanst, gezongen en
voorgedragen. Tijdens het diner
spreekt Gabriel dankbare woorden
tot de drie gastvrouwen. Op het
moment dat je je afvraagt waarop
die titel eigenlijk slaat, krijgt het
verhaal zijn (subtiele) wending. Bij
het vertrek hoort Gabriels echtge
note, Gretta in de verte het volks
liedje 'Het meisje van Aughrim'
zingen. Het grijpt haar zeer aan.
Gabriel begrijpt niet waarom.
Terug in hun hotelkamer vertelt
ze het hem: voordat ze Gabriel ken
de, had Gretta contact met ene Mi
chael Furey, een jongen die het lied
vaak zong. Een paar weken nadat
ze haar geboorteplaats verliet,
sterft de jongen. Gabriel is duidelij
ke geschokt en beseft hoe slecht hij
Gretta eigenlijk kent. Hij vraagt:
"Waaraan stierf hij zo jong? Tuber-
colose?". Ze antwoordt: "Ik geloof
dat hij voor mij is gestorven".
Joyce besluit zijn verhaal dan als
volgt: 'Het sneeuwde ook op het
eenzame kerkhof waar Michael Fu
rey begraven lag. De sneeuw lag
dicht opeen gewaaid tegen de ge
kromde kruisen en grafstenen, op
de punten van het kleine hek, op
het kale struikgewas. Zijn ziel ebde
langzaam weg, toen hij het zachtjes
hoorde sneeuwen door het heelal
en zachtjes sneeuwen als in het
laatste uur over levenden en do
den'.
Zoon Tony Huston, die het ver
haal bewerkte, is heel dicht bij het
verhaal van Joyce gebleven. Daar
aan dankt de film zijn introverte
karakter. Het is een vertelling die
de de toeschouwer niet overvalt
met spanning of bij de keel grijpt
door sterke dramatiek. In de tradi
tie van de paar Ibsen-verfilmingen
is 'The Dead' een film voor goede
verstaanders, waarin goed wordt
geacteerd (dochter Anjelica Hus
ton maakt als Gretta het familie
feest compleet).
'The Dead' is morgen in het Rot
terdamse Luxor-theater te zien en
zal na afloop van het festival in de
rest van het land gaan draaien.
Daarnaast wordt in Rotterdam een
documentaire vertoond, die werd
gemaakt bij de opnamen van 'The
Dead' en zijn een paar minder be
kende films en documentaires van
Huston zelf in het programma op
genomen.
'Sammy and Rosie'
De openingsfilm van het festival
gisteravond was 'Sammy and Ro
sie get laid'. Regisseur Stephen
Frears begint zijn film met een ci
taat van premier Thatcher. Ze zegt:
'We hebben een belangrijke klus in
de binnenstad te verrichten'. Dat is
cynisch bedoeld, zoals de Frears-
kenners zullen begrijpen. Hij be
hoort tot de lichting Engelse film
makers die sociale misstanden in
eigen land aan de kaak stellen.
Hij deed dat eerder met 'My Be
autiful Laundrette'. Het samen
werkingsverband met scenario
schrijver Hanif Kureishi heeft nu
geresulteerd in een film, waarmee
veel explicieter een politieke bood
schap wordt verkondigd. Enge
land is een klassemaatschappij ge
worden, aldus de makers en zij
scharen zich achter de gedupeer
den van de welvaartsmaatschappij.
Frears en Kureishi creërden daar
bij een soort oorlogssfeer.
'Sammy and Rosie get laid' is in
eigen land omstreden omdat het
een vals beeld van de Engelse wer
kelijkheid zou geven. Los daarvan
is de film nauwelijks
noemen: geforceerd en gevuld met
personages die niet tot leven ko
men. Na Rotterdam zal deze film in
landelijke roulatie worden ge
bracht.
Behalve 'The Dead' heeft het
Rotterdamse festival nog een film
die op het laatste festival van
Cannes de aandacht trok: 'Yeelen'.
De juryprijs betekende een bijzon
der erkenning voor de Afrikaanse
cinema. 'Yeelen' werd gemaakt
door de Malinees Souleymane Cis-
sé, een van de prominentste film
makers uit dit continent. In een
verhaal over de Afrikaanse cinema,
dat een paar maanden geleden in
deze krant stond, werd Cissé ge
roemd als een kunstenaar die de
Afrikaanse cultuur in ere houdt.
'Yeelen' past in dat kader. Het is
een legende-achtige geschiedenis
over een zoon die voor zijn vader
op de vlucht is. Beiden beschikken
over bijzondere gaven. In de ver
bluffende slotscène komt het tot
een confrontatie. Niet iedereen zal
zich even gemakkelijk kunnen vin
den in deze rituele geschiedenis en
het houterige spel van de acteurs.
Maar dat neemt niet weg dat 'Yee
len' een bijzondere kennismaking
is met een filmcultuur in opbouw.
Het is in elk geval een film die lang
blijft hangen. Cissé's film is vol
gende week vrijdag en zaterdag in
het Rotterdamse Luxor te zien.
'Ei'
Ook films van eigen bodem ko
men in Rotterdam aan bod, zij het
dat ze van korte duur zijn. Eén zo'n
film is 'Ei' van Danniel Danniel,
een Israëliër die het fïlmmaken
leerde op de Vrije Akademie in
Den Haag. 'Ei' is een komische film
van minder dan een uur in de tradi
tie van 'Abel' en sommige films van
Jacques Tati.
Een 35-jarige bakker woont nog
bij zijn moeder in een dorpje (Koc-
kengen levert dit fraaie decor) en
laat zich door twee vrienden over
halen om te reageren op een con
tactadvertentie. Elke middag zit hij
met zijn vrienden op het pleintje
waar de bus steevast om half een
stopt. Op een dag stapt een dame
uit: zijn penvriendin.
'Ei' is een opvallend debuut en
een komedie, waarin de toeschou
wer niet voortdurend met grappen
om de oren wordt geslagen. 'Ei' is
het best te omschrijven als een
glimlachfilm. Vanavond, zondag
en maandag in Rotterdam te zien.
Begin maart draait de film in het
Filmhuis LVC.
ROTTERDAM - Het Filmfestival
Rotterdam staat voor twintig pro
cent in het teken van de liberalise
ring in de Sovjet-cinema. In het to
tale aanbod bevindt zich veel werk
van nog piepjonge kunstenaars,
eindexamenstukken van filmaca
demici, maar ook een reeks legen
darische films uit het verleden die
tot voor kort niet openbaar moch
ten worden vertoond. Films die
zijn vrijgegeven dank zij de inspan
ningen van een commissie die
wordt voorgezeten door Andrei
Plachov, filmcriticus van de
Pravda.
door
Pieter van Lierop
Ook Plachov is naar Rotterdam
gekomen om de werkzaamheden
van zijn commissie toelichten. An
drei Plachov: „Na het zesde con
gres van de Sovjet-filmersvak
bond, in mei 1986, is er een com
missie ingesteld die moest nagaan
of er mogelijkheden waren films,
die in het verleden waren verbo
den, alsnog voor openbare verto
ning vrij te krijgen. Ik werd geko
zen tot voorzitter van die commis
sie en begon aan die taak met in
mijn achterhoofd een stuk of
twaalf films waarvoor ik me wilde
inspannen. Na anderhalf jaar is
mijn verlanglijst uitgebreid tot
ruim honderd films. Niet alleen
speelfilms, maar ook documentai
res, tv-films en zelfs animatie
films".
"Keer op keer komt de vraag ter
tafel: waarom in hemelsnaam werd
destijds deze film verboden? Vaak
kunnen we er geen enkele plausi
bele reden voor bedenken. Het is
een feit dat waanzinnig veel films
uit roulatie zijn gehouden. Soms
kwam het voor dat ze volgens de of
ficiële lezing wel degelijk vertoond
zijn, maar dat was dan gebeurd met
zo weinig kopieën dat ze nagenoeg
ongezien zijn gebleven. Dat is een
eigenaardig probleem: een nieuw
leven creëren voor films die intus
sen tien of twintig jaar oud zijn".
"Natuurlijk zijn er soms films
niet uitgebracht omdat men ze ge
woon slecht vond, mislukt, vol
strekt oninteressant. Van andere
kun je nu constateren dat ze inder
tijd eigenlijk best interessant zijn
geweest, maar dat nu niet meer
zijn: achterhaald door de tijd, ge
woon te gedateerd. Maar dan nog
zijn er geen redenen aanwezig om
ze uit de openbaarheid weg te hou
den. In zulke gevallen kunnen er
toch op zijn minst twee of drie ko
pieën gemaakt worden voor filmar
chieven en cinematheken. Maar er
waren ook erg veel films die je nog
steeds een groot publiek gunt. Die
komen nu alsnog in de bioscopen.
Dat zijn niet altijd van die fameuze
gevallen als 'Boete' van Aboeladze.
Maar even goed erg belangrijke
films".
"We beleven nu een artistieke
vrijheid en de mogelijkheid bestaat
om een heel ander soort films te
maken dan men van de Sovjetunie
gewend is. Als een paar jaar gele
den een scenarist naar een studio
kwam met een filmverhaal over
drugsproblemen of zoiets, dan
kreeg hij te horen: je bent gek, we
hebben draaiboeken nodig voor
films over fabrieken en vijfjaren
plannen. Als dezelfde scenarist
zich nu meldt met de mededeling:
ik heb nu mijn script af voor een
prachtige film over een vliegtuigfa
briek, dan wordt de schrijver thans
meegedeeld dat hij beter iets kan
bedenken over prostitutie of de
zwarte markt".
"Dat zijn problemen die relevant
zijn voor onze maatschappij en nog
nooit mochten ze in films behan
deld worden, maar er is nu perest-
roika. Zo zullen er nog een hoop
films gemaakt worden. Want het
begint ook een mode te worden na
tuurlijk. Het gekke is dat we nu die
censuur dus niet meer hebben,
maar het is net of de films ineens
stukken minder goed worden.
Bunuel heeft wel eens gezegd dat
de censuur hem heeft geholpen,
omdat hij daardoor werd gedwon
gen inventief te zijn".
Door de ontwikkelingen hebben
Sovjet-filmers nu ook de mogelijk
heid in het buitenland te werken.
Wat vindt Plachov daarvan? „Ik
denk dat het voor iedere cineast
heilzaam is als hij in contact kan
komen met de cinema van andere
landen. Dat is vooruitstrevend.
Maar er kunnen wel merkwaardige
resultaten uit voortkomen. Ik weet
niet hoe bij jullie Mikhalkovs 'Oei
Ciornie' is ontvangen, maar ik was
er niet verrukt van. De Tsjechov-
verfilmingen die Mikhalkov vroe
ger in eigen land maakte, waren
een stuk gaver".
BIOSCOPEN
(OP)NIEUW
'Raw Deal' - Arnold Schwarzenegger
zit als een sheriff in een klein dorpje
te verpieteren als de FBI zijn hulp in
roept te bestrijding van een Mafia-
bons die Chicago terroriseert, Cfty,
Katwijk.
'Innerspace' - piloot en zijn ruimte
toestel worden zeer verkleind en be
landen in de ingewanden van een een
voudig burgermannetje, Lido, Lei
den, City, Katwijk en Greenway,
Voorschoten.
'Havinck' - vrouw van advocaat
pleegt zelfmoord en stort echtgenoot
en dochter in crisis. Greenway. Voor
schoten.
'De geest van de bijenkorf - al wat ou
dere kunstfilm uit Spanje, Greenway,
Voorschoten.
BLIJVERS
'Stakeout' - politieman moet in aardi
ge thriller de vriendin van misdadiger
in de gaten houden en wordt verliefd
op haar. Lido, Leiden
'Raising Arizona' - kinderloos echt
paar jat in hilarische film eenvijfde
van een vijfling, Lido, Leiden
'Fatal Attraction' - spannende film'
over vrouw die haar 'minnaar voor
één nacht' en zijn gezin te grazen
neemt, Lido, Leiden en Euro. .Viphen
'The secret of my succes' - Michael J.
Fox maakt yuppie-carrière, City, Kat
wijk en Lido, Noordwijk
'Masters of the universe'
komt tot filmleven, Trianon, Leiden
'De reddertjes' - Disney-film uit 1977,
waarin in de gewelven van het ge
bouw van de Verenigde Naties hulp
vaardige muizen vergaderen, een
commissie van muizen besluit hulp te
bieden aan een hulpbehoevend meis
je. Euro Alphen en Lido, Leiden
'Dirty Dancing' - eenvoudige maar
charmante dansfilm, Luxor, Leider*
en Euro Alphen
'The Last Emperor' - groots epos die
wellicht niet helemaal oplevert wat
de Bertolucci-liefhebber verwacht,
Lido, Leiden
'Van geluk gesproken' - Aanstekelij
ke film waarin plaats voor een lach en
een traan, Trianon, Leiden
'Witches of Eastwick' - duivelse Jack
Nicholson verleidt in een klein dorp
drie vrouwen, Euro, Alphen
'Hector' - leuke Urbanus redt nogal
knullig filmpje, City, Katwijk en Eu
ro, Alphen
SEKSFILMS
DEN HAAG
'A night on the town' - Asta (463500),
al.
'Fatal Attraction' - Asta, 12 jr.
'Hector', Asta, al.
'Gardens of Stone' - Babylon (471656),
'Aphrodite' - Cineac (630637), 16 jr.
'Stake Out' - Cineac, al.
'Dirty Dancing' - Cineac, al.
'Witches of Eastwick' - Metropole
(456756), al.
'The Last Emperor' - Metropole, al.
'Tough guys don't dance' - Metropole.
12 jr.
'Innerspace' - Metropole, al.
'Half Moon Street' - Metropole, 16 jr.
'Innerspace' - Odeon (462400), al.
'Jaws, the revenge' - Odeon, 12 jr.
'The Principal' - Odeon, 16 jr.
'Dirty Dancing' Odeon. al
'Oci Ciornie' - Studio 656402), 16 jr.
'La Famiglia' - Studio, 16 jr.
'Amadeus' - Studio, 16 jr.
AMSTERDAM
'Full Metal Jacket' - Alfa, 16 jr.
'I've heard the mermaids singing' - Al
fa, al.
'Fatal Attraction' - Alfa, 12 jr.
'Tough guvs don't dance' - Alhambra
(233192). 16 jr.
'Dirty Dancing' - Alhambra, al.
'Big Foot and the Hendersons' - Cine-
- speelgoed 'Fatal Attracton' - Calypso (234876), 12
'Angel Heart' - Calypso, 16 jr
'Kroniek van een aangekondigde
dood' - Cinecenter (236615). 16 jr.
'II Camorrista' - Cinecenter, 16 jr.
'Rita, Sue and Bob too' - Cinecenter,
16 jr.
'Radio Days' - Cinecenter, al.
'Stake Out' - Cinema Int. (15124), al.
'The Last Emperor' - Cinema Int., al.
'The Principal' - City (234579), 16 jr.
'American Ninja 2' - City, 16 jr.
'Jaws, the revenge' - City, 12 jr.
'Stakeout' - City, al.
'Best Shot' - City, 16 jr.
'Innerspace' - City, al.
'Nadine' - City. al.
'I've heard the mermaids singing' -
Kriterion (2317080), 16 jr.
'Wish you were here' - Kriterion, 16 jr.
'When she was bad" - Parisien
(246540). 18 jr.
'White Hot' - Parisien, 18 jr
'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16
jr.
'Wish you were here' - The Movies, 16
Jr-
'La Famiglia' - The Movies, 16 jr.
'Witches of Eastwick' - Tuschinski, al.
'Naam van de roos' - Tuschinski
(262633), al.
'The Last Emperor' - Tuschinski, al
'Dirty Dancing' - Tuschinski, al.
'Van geluk gesproken' - Tuschinski,
al.
'Halfmoonstreet' - Tuschinski, 16 jr.
'Jaws, the revenge' - Tuschinski Cine
ac (243639), 12 jr.
'Hersenschimmen' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
in haar eerste grote rol trok Silva-
na Mangano de internationale
aandacht en de bijbehorende fo
to van Mangano, in korte broek
en met haar voeten in een drassig
rijstveld, staat nog in menig man-
nengeheugen gegrift. 'Riso
Amaro', misschien beter bekend
als 'Bittere Rijst', wordt morgen
avond op Duitsland 3 uitgezon
den (22.00 uur). De film speelt
zich af in de Italiaanse Po-vlakte,
waar vrouwen uit de stad elk jaar
werk vinden. Mangano laat zich
in met een misdadiger die het
heeft gemunt op de oogst. 'Riso
Amaro' werd in 1949 door Gi
useppe de Santis gemaakt.
'Author! Author!' is een komi
sche film uit 1982 met Al Pacino
als de onverwachte hoofdrolspe
ler. Normaal acterend in serieuze
rollen speelt hij hier een chaoti
sche schrijver van toneelstuk
ken. Zijn vrouw verlaat hem en
hij blijft achter met vijf kinderen.
De zorg voor dit vijftal botst wel
eens met het werk, maar geluk
kig komt Dyan Cannon, die de
ster in zijn nieuwe toneelstuk is,
een handje helpen (dinsdag, BBC
2, 22.00 uur).
Woensdag is op Duitsland 2
'Les Princes' te zien. Een bijzon
dere film van Tony Gattlif over
een zigeunerfamilie die eerst
door de politie en later door
brand van woonwagen en haard
verdreven wordt. Prachige
hoofdrol van Gérard Darmon
(22.40 uur).
In 1979 overleed John Wayne
en in 1976 maakte hij zijn laatste
film: 'The Shootist'. Een pas
send afscheid. Hij speelt hierin
een ernstig zieke revolverheid
die zijn laatste dagen in alle rust
wil slijten. Maar daarvan komt
niets terecht (20.07, Nederland 2,
maandag).
FILMHUIZEN
Het Kijkhuis heeft de Urbanus-
komedie 'Hector' overgenomen
van de bioscopen. Urbanus
speelt de gelijknamige hoofdrol
van een weesjongen die niet erg
liefdevol in een pleeggezin wordt
opgenomen. Op zijn eigen ma
nier komt hij vader, moeder en
zoon toch van pas (tot en met
zondag om 20.00 en 22.15 uur).
Weer terug in het Kijkhuis is
'Oei Ciornie', een film van Niki-
ta Michalkov met Marcello Mast-
roianni in de hoofdrol. De film is
gebaseerd op een aanal verhalen
van Tsjechov (tot en met woens
dag om 19.30 en 21.45 uur).
'The Big Chili' draait maandag
in het Kijkhuis. Een groepje dat
in de jaren zesig bevriend was,
treft elkaar weer bij de begrafe
nis van één van hen. Er volgt een
weekeinde van emotionele top
pen en dalen. Dinsdag is 'Tan
gos' van de Argentijn Fernando
Solanas te zien. Argentijnse bal
lingen willen in een tango-musi
cal hun gevoelens van onbeha
gen tot uitdrukking brengen.
Woensdag is de beurt aan 'Teore-
ma' van Pier Paolo Pasolini. Te
rence Stamp speelt de schone
jongeling die het leven van een
rijke familie in het ongerede
brengt (al deze films worden om
20.00 en 22.15 uur vertoond).
LAK-Cinema heeft zijn vaste
dinsdagavond ingeruimd voor
de populaire klassieker 'Doctor
Zhivago'. Een glamour-achige
verfilming van Boris Pasternaks
boek. De opnamen van dit lief
desverhaal dat zich afspeelt te
gen de achtergrond van de Rus
sische revolutie werden vooral in
Spanje gemaakt. David Lean
voerde de regie. Aanvang 20.00
Filmhuis LVC vertoon dit
weekeinde 'The Berlin Affair'
van Liliane Cavani. Hierin wordt
het verhaal verteld van een scan
daleuze driehoeksverhouding
tussen een diplomaat, zijn vrouw
en de dochter van de Japanse
ambassadeur. Dat allemaal aan
de vooravond van de Tweede
Wereldoorlog. Gudrun Landgre-
be speelt een van de hoofdrollen
Aanvang 21.15 uur.
Verder in het Filmhuis 'Het
Rode Huis' van de Nederlander
Jan Dop. Het is een film over de
Navaho indianen in Arizona.
Door de ontdekking van urani
um in hun woongebied dreigen
de indianen gedeporteerd te wor
den. De recensenten noemen
'Het Rode Huis' een indrukwek
kende documentaire, waarvoor
de omroepen geen belangstel
ling toonden, maar die het waard
is gezien te worden. Dat kan
woensdag om 20.00 en 22.15 uur.
Donderdag draait hier 'The
Trial', Kafka's verhaal van een
kantoorklerk als slachtoffer van
de bureaucratie werd verfilmd
door Orson Welles (21.15 uur).
Festivaldirecteur Huub Bals
vaart weer een progressieve koers.
(foto GPD)
der) twee Japanse films die bijzon
der de moeite waard zijn. In 'Ze
gen' persifleert Shohei Imamura
het Japanse imperialisme tussen
1902 en 1941, aan de hand van de le
vensloop van een vaderlandslie
vende souteneur die op gezag van
hogerhand bordelen exploiteert in
Mantsjoerije, Hong Kong en Ma
leisië.
Niet minder kras zijn de gebeur
tenissen die aan het daglicht ko
men in de eveneens door Imamura
opgezette maar door Kazua Hara
gerealiseerde documentaire 'The
Emperor's Naked Army Marches.
Veertig jaar na het einde van de
oorlog gaat een voormalig soldaat
uitzoeken wat er precies is voorge
vallen met twee vroegere vrienden
die op Nieuw Guinea, nog na de ca
pitulatie wegens desertie werden
geexecuteerd.
Naast een opvallend grote reeks
bekende films stelt directeur Huub
Bals zijn festival dit jaar volledig in
het teken van de 'toekomst'. Het
blijkt uit een omvangrijk program
ma dat bestaat uit beloftevolle
werkstukken die zijn vervaardigd
aan de filmacademies van Moskou,
Tbilisi en Poona, plus de Italiaanse
filmschool van Ermanno Olmi. Het
blijkt ook uit de aandacht voor een
jeugdige solist als de Hongaar
Miklós Acs, debuterende Duitsers
als Jan Schütte en Uwe Schrader,
en de met Nederlandse steun in het
zadel geholpen Argentijn Alejan
dro Agresti.
Maar het is, zoals gezegd, allesbe
halve een festival waarin de klin
kende namen zullen ontbreken.
Tijdens de festivals van Cannes en
Venetië zijn door Bals een reeks
voortreffelijke films opgepikt.
Naast de hieronder besproken
films 'The Dead' en 'Yeelen' zijn
dat 'Sous le soleil de Satan' (Mauri-
Een scène uit 'The Dead': de gastvrouwen Kate en Julia met hun gasten Gretta en Gabriel.