'My Generation' blikt
terug op jaren zestig
PODIÜMBUK
Flamenco
bij volle
maan
D1INSDAU Zb JAIN U AKI ïyöö
PAGINA
Redactie Pieter C. Rosier
LEIDEN - Voor entertainment
kan de theaterliefhebber deze
week volop terecht in de Leidse
Schouwburg, voor wat ernsti
ger werk zal men zijn schreden
naar het LAK moeten richten.
Tucholsky
Zo komt De Zwarte Komedie
uit Antwerpen op woensdag-en
donderdagavond naar het LAK
met 'Tucholsky', een muziékthea-
terproduktie rond de Duitse sati
rische dichter Kurt Tucholsky.
Tucholsky 1890-1935) kan wor
den beschouwd als de scherpste
criticus van de nazi's in de jaren
dertig. Hij publiceerde (onder di
verse pseudoniemen) veel in 'Die
Weltbühne' en schreef bovendien
heel wat liedteksten voor het
Duitse cabaret.
De produktie van het Vlaamse
gezelschap is opgebouwd rond ze
ventien gedichten van Tucholsky.
De levensloop van de schrijver
vormt het dramatisch kader van
de voorstelling, die wil aantonen
dat de teksten van Tucholsky ook
in de jaren tachtig nog veel
waarde hebben. De aanklacht
richt zich volgens de program
matoelichting niet alleen tegen
het fascisme maar ook tegen de
laksheid van menig democraat.
Regisseur Bert Verhoye: 'Mis
schien verspelen we er een gedeel
te van ons huidige publiek mee,
maar theater is nu eenmaal risi-
De actualiteit van Tucholsky's
protest komt overigens tot uiting
door een verrassende ingreep: in
plaats van als publicist wordt
Tucholsky voorgesteld als rock
zanger (gespeeld door Jan-Jaap
Jansen) en bij de zeventien ge
dichten blijkt de originele mu
ziek vervangen door rock-compo-
sities van Jacques Smeets, die
met zijn 'huisorkest' de begelei
ding verzorgt. Tucholsky's joodse
vriend en uitgever Carl von Os-
sietsky wordt in de voorstelling
getransformeerd in een manager
Leoni Jansen met Frans Elhart en Albert Veenendaal woensdag
avond in de Leidse Schouwburg. (foto pr>
(gespeeld door Max Schnur). Rol
len zijn ook weggelegd voor Chris
Cauwenbergs, die sympathisan
ten van Hitier tot leven wekt, en
Ineke ter Heege, die de vrouwen
in het leven van Tucholsky speelt.
Naar de maan
Beweging en klank staan cen
traal in de voorstelling 'Naar de
maan', die vrijdag- en zaterdag
avond in het LAK te zien is. Na
een aantal solo-produkties te heb
ben gemaakt staat Truus Bronk-
horst nu op de vloer met mimes-
peelster Katelijne Hoorweg en
musicus Han Bennink. Voor de
inhoud van deze voorstelling zijn
associaties met de vier jaargetij
den en de vier elementen bepa
lend geweest. 'Naar de maan' wil
de overgang aantonen van de lo
me zomer naar de gewelddadige
herfst en van de verslagenheid,
die de winter kenmerkt naar de
vage, nieuwe hoop in de lente.
Groei en ontwikkeling, versmel
ting en weer uit elkaar vallen,
daarover gaat het in deze pro-
dvjctie, die de traditionele gren
zen van het dansgebied, naar de
spelers zelf beweren, over
schrijdt.
Wiellie Wiebbel
Theatermaker Cees Brandt
was vorig jaar in het LAK met
een voorstelling voor de aller
kleinsten. Deze voorstelling,
'Wiellie Wiebel', heeft een vervolg
gekregen, dat zondagmiddag in
het LAK is te zien. Het gaat over
Ooghoekje, die nog nooit gesla
pen heeft, over Maffe Matras, die
in Wiellie's bedje woont en over
Juffrouw Pinguin, die geen tijd
heeft om haar ei uit te broeden.
Naast het verhaal zijn decor,
licht en kostuums bepalend voor
deze vrolijke voorstelling, die is
bedoeld voor kinderen van drie
tot zes jaar. Aanvang 15.00 uur.
Kat in pakhuis
Eveneens voor kinderen (en
hun ouders) is de musical 'Kat in
een vreemd pakhuis' morgenmid
dag in de Leidse Schouwburg.
Een nieuwe musical van Mies
Bouhuys en Joop Stokkermans,
die laat zien hoe twee kinderen
verzeild raken in een pakhuis vol
stof en spinnenwebben. Eens is
deze ruimte een toneelzaal ge
weest en in de verbeelding van de
kinderen gebeurt er dan van al
les. Zingend, dansend en spelend,
bijgestaan door marionetten,
gaat men dan door de geschiede
nis van het toneel. Het in de
werkelijkheid spelende verhaal
loopt daar parallel mee en vindt
zijn einde in een toneelstuk dat
de eigen belevenissen in het pak
huis weergeeft. Aanvang 14.30
Leoni Jansen
Al sinds begin oktober reist
Leoni Jansen (in de jaren vijftig
in Leiden geboren) het land door
met het programma 'It's reverbe
ration time'. Een muzikaal pro
gramma, waaraan wordt meege
werkt door de toetsenisten Frans
Elhart en Albert Veenendaal. Het
drietal geeft in dit programma
zijn visie op werk van o.a. Elton
John, Janis Ian, Paul McCart
ney, Frank Zappa, Cick Corea en
Nina Hagen. Maar ook de namen
van Igor Strawinsky, George Bi-
zet en Franz Schubert komen in
het programma voor.
Leoni Jansens theaterconcert,
waarin uiteenlopende muziek
stijlen op een anders-dan-an-
ders-manier worden verwerkt,
naast en tegenover elkaar wor
den geplaatst bovendien, is
woensdagavond in de Leidse
Schouwburg te beluisteren.
Ballet Senegal
Het Ballet National du Senegal
heeft in de loop der jaren al heel
wat kilometers afgelegd. Ook in
onze contreien zijn de dansende
Senegalezen een bekende ver
schijning. Wat zij brengen is een
vibrerend spektakel, geent op de
rijke folklore van hun land. Wie
geen genoeg kan krijgen van wat
donker Afrika aan kleurrijks te
bieden heeft, zal de show donder
dagavond in de Leidse Schouw
burg ongetwijfeld opnieuw gaan
zien. Het ensemble bestaat uit
veertig artiesten, onder wie
twaalf danseressen. Gesteund
door het opzwepende ritme van
de drums demonstreren zij hun
door de natuur gegeven soepel
heid. In moderne theatertechniek
verpakte bewegingsdrift, zo zou
men het spektakel in het kort
kunnen karakteriseren.
My Generation
Een ander soort spektakel valt
zowel op vrijdag- als op zater
dagavond in hetzelfde theater
aan de Oude Vest te aanschou
wen. Een nostalgisch theater
spektakel gebaseerd op de roeri
ge jaren zestig. Een musical, die
de ontwikkeling van het hippie
tot het yuppie-tijdperk op de kor
rel neemt. En dat gebeurt volgens
de aankondiging met veel zelf
spot. Want alles is per slot van re
kening relatief. Frits Lambrechts
en Hans van der Woude malen
deel uit van de bezetting en ook is
er een zesmansorkest onder lei
ding van Hans van Gelder. De re
gie van 'My Generation' berust
bij Jan Cocheret, die de tijd van
toen met haar Vietnam-demon-
straties, studentenopstanden,
maanlandingen en mode-ont
wikkelingen in een muzikaal ver
haal heeft willen verpakken.
Paul Haenen
Werpen we de blik nog wat ver
der vooruit dan zien we in het
maandblad van de schouwburg
voor dinsdagavond 2 februari
een optreden vermeld staan van
Paul Haenen. Bekendheid geniet
hij vooral als Margreet Dolman
en als ds. Gremdaat, maar ook in
de huid van anderen kruipt hij
even gemakkelijk. Paul Haenen
dus, in een programma, waarin
de actualiteit goed in de gaten
wordt gehouden en menig tele
foonnummer zal worden ge
draaid.
Roots
Stichting De Vrouw van Nesto-
rix speelt donderdag-, vrijdag
en zaterdagavond in het Micro
theater de voorstelling 'Roots'
van Arnold Wesker, onder regie
van Yoap Brugman.
'Roots' is het verhaal van Bea-
tie Bryant, een Engels platte
landsmeisje dat omgang krijgt
met een socialistisch-intellectuele
Londenaar. Gaandeweg het met
humor gelardeerde verhaal vol
trekt zich de zelfbewustwording
van Beatie. Aanvang 20.30 uur.
Kleine Dor rit
Jeugdtheater Dwarf brengt
woensdagmiddag Charles Dic
kens' 'Kleine Dorrit' in de Kapel
zaal van K&O. De voorstelling
wordt gespeeld door acteurs in
samenspel met poppen. Geschikt
voor kinderen vanaf zes jaar.
Aanvang 14.30 uur.
Up with People
'Time for the Music' is de titel
van de show waarmee de inter
nationale jongerengroep 'Up
with People', zoals al eerder aan
gekondigd, dinsdagavond 2 fe
bruari naar de Leidse Stadsge
hoorzaal komt. 'Up with People'
is voortgekomen uit een Ameri-
kaands initiatief om op positieve
manier mensen wat meer tot el
kaar te brengen en bewust te ma
ken van een betere wereld. Zes
groepen van jongeren zijn jaar
lijks beschikbaar om met muzi
kale kennis van zaken een kleur
rijke show op de planken te bren
gen. Aan het swingende spekta
kel dat volgende week in Leiden
is te zien werken ongeveer hon
derdjongeren uit twintig landen
mee. Ze worden bijgestaan door
een orkest van vijftien man. En
in speciaal voor hen geschreven
liedjes leveren zij, in opbouwen
de zin, kritiek op misstanden als
milieuvervuiling en rassendis
criminatie. Positieve geluiden in
flitsend tempo en kleurige kos
tuums verpakt dus. Voor een
aantal van deze buitènlandse
jongeren worden nog gastgezin
nen gezocht. Wie een jonge bui
tenlander te logeren wil hebben
kan het nummmer 071-149971
bellen.
AMSTELVEEN (GPD) -
Een nostalgische terug
blik op de muziek en idea
len van de spraakmaken
de jaren zestig. En hoe
gaat het anno 1987 met de
generatie van toen die de
wereld zo gloedvol be
stookte met nieuwe idee
ën? Dat is het gegeven van
de pop-musical 'My Gene
ration'.
Wervelende muzikale herinne
ringen slaan de toon aan in de
vrije theaterproduktie 'My Gene
ration', vernoemd naar de gou
den hit van popgroep The Who.
„De show is bruisend en geeft
voldoende stof ter overdenking",
meldt acteur/zanger Frits Lam
brechts. Hij was destijds de ver
tolker bij uitstek van idealen
waarmee de samenleving een an
der aanzien moest krijgen. Lam
brechts zegt zich dan ook bijzon
der thuis te voelen in de proble
matiek.
„Idealen zijn gedoemd om niet
uit de komen", weet hoofdrol
speler Lambrechts twintig jaar
na dato. „Idealen horen bij jonge
mensen. Het is een golfbeweging
die steeds weer terugkomt. En
dat zal altijd wel zo blijven." De
veertigers krijgen een luchtig-
kritische spiegel voorgehouden,
verpakt in een frisogend jasje.
„Bewust is gestreefd naar een
evenwichtige verhouding tussen
tekst, spel en zang."
In 'My Generation' gaat het om
vier mensen die in de jaren zestig
samen in een huis woonden en
meegingen op de golf van hun
tijd, zo vertelt Lambrechts. Be
halve de muziek speelt de poli
tieke verwachting een grote rol.
Vietnamdemonstraties waren
aan de orde van de dag, alsmede
de roep om democratisering, stu
dentenopstand en de landing op
de maan. Na zeventien jaar ko
men de voorvechters elkaar weer
tegen om ruim baan te geven aan
hun herinneringen.
Zelfspot
Veel van de verwachtingen
blijken op een zijspoor beland.
Ieder heeft zijn eigen positie in
de maatschappij ingenomen en
ziet met enige verbazing en zelf
spot terug op het nabije verle
den. Een aantal vertegenwoordi
gers van de huidige generatie
kijkt over de schouders mee.
Hun ideeën zorgen voor de nodi
ge conflictsituaties.
De voormalige hippies hebben
hun idealen laten varen en de
fakkel overgedragen aan de nieu
we generatie. Frits Lambrechts:
„De verwachtigingen van de hui
dige jongeren komen nagenoeg
op hetzelfde neer. Alleen destijds
waren de tegenstellingen vrij
eenvoudig van aard. Ook de poli
tiek gaf meer reden om je druk
over te maken. De mensen van
nu zijn meer op zichzelf terugge
worpen en moeten zelf op zoek
naar het geluk."
De schrijvers Hans van der
Woude en Jan Cocheret hebben
ruim veertig bekende songs en
muziekcollages in het verhaal
verweven, terwijl een zes koppen
tellend orkest live op het podium
voor de begeleiding zorgt. Tot de
liedjes behoren 'Happy toge
ther', 'A whiter shade of pale',
'Those were the days', 'Monday,
monday' en natuurlijk 'My Gene
ration' zelf. Voorts is er veel aan
dacht besteed aan de kleding.
De regie is in handen van Jan
Cocheret, voor het decor tekent
Myrna van Gilst. De acteurs zijn
de ervaren Hans van der Woude,
Frits Lambrechts, Cilly Dartell,
Hans van Gelder en Maeve van
der Steen, almede de nieuwko
mers Miëtt Molnar en Tanja
Even. 'My Generation' betekent
het debuut van producent Coda
Hilversum, die ook het West End
succes 'Up on the roof in voorbe
reiding heeft. Er zijn reeds tach
tig voorstellingen geboekt door
theaters in het hele land.
My Generation haakt dank
baar in op de volop bloeiende re-
Het winkelende publiek in Leiden wordt al sinds het afgelopen weekeinde op allerlei manieren attent ge
maakt op de komende voorstellingen van 'My Generation'. Zo vaart er af en toe een bootje met een groot
spandoek door de grachten van deze stad. (foto Henk Bouwman)
vival van de jaren zestig. Frits
Lambrechts en zijn collega's zijn
dan ook vol vertrouwen dat de
herkenning van muziek en emo
ties groot zal zijn bij een breed
publiek. „Iedereen kan zich vin
den in 'My Generation' aldus
de hoofrolspeler. „Niet alleen de
groep die het tijdperk aan den lij
ve heeft ondervonden."
Velen hebben al kennis kun
nen maken met de pop-musical
My Generation. De cast tracteer-
de in het najaar de bezoekers van
tal van theatermarkten op een
voorproefje. De show is onlangs
in Amstelveen in première ge
gaan.
H. J. Da Silva
(64) overleden
DEN HAAG/LEIDEN- De Haagse
impresario H.J. Da Silva is in het
afgelopen weekeinde op 64-jarige
leeftijd overleden. Hij was al gerui
me tijd ziek.
Herbert Juan Da Silva is vooral
bekend geworden als de promotor
van talloze Spaanse dansgroepen,
die met het theaterspektakel Fiësta
Gitana naar ons land kwamen. Bij
het samenstellen van deze groepen
streefde Da Silva altijd hoge kwali
teit na. Door de jaren heen is hij
met hart en ziel verknocht geweest
aan de authentieke flamencokunst.
Da Silva heeft Fiësta Gitana in to
taal eenendertig maal naar Neder
land gehaald. Da Silva's Fiesta Gi
tana maakt nu zijn laatste tournee
door Nederland, tijdens welke (op
5 februari a.s.) ook Leiden zal wor
den aangedaan.
Da Silva heeft ook vele dans- en
muziekgroepen uit Afrika, Indone
sië en Japan naar ons land gehaald.
Kwaliteit was ook daarbij zijn han
delsmerk. Da Silva zal donderdag
middag op het Haagse Ocken-
burgh worden gecremeerd.
Pall-Mallprijs
voor
'Montezuma's
Revenge'
AMSTELVEEN (GPD) - De 10e
Pall Mali Export Prijs is gisteren
overhandigd aan 'Montezuma's
Revenge'. Dit gebeurde in het Cul
tureel Centrum in Amstelveen. De
prijs bedraagt 15.000 gulden.
Bedoeling is dat het geld wordt
besteed aan de verdere ontwikke
ling van de groep. Volgens de jury
blazen de vijf, a capella zingende,
heren 'klassiekers uit een grijs en
recenter popverleden nieuw leven
in'. Hun 'stemmen bestrijken een
groot scala, ook van instrument
klanken. Er wordt met hoorbare
OPGEPAKT - De Oostduitse to
neelregisseuse Freya Klier is vol
gens welingelichte kringen gister
morgen in Oost-Berlijn aangehou
den. Eind vorige week had zij zich
met een oproep gewend tot kunste
naars in de Bondsrepubliek waarin
zij vroeg om hun inzet voor de vrij
lating van de sinds 17 januari vast
zittende kritische liederencompo-
nist Stephan Krawczyk.
muzikantenpret gewerkt, waarbij
gebruik wordt gemaakt van fanta
sievolle arrangementen, op basis
van rijke harmonieën'.
De jury die de prijs toekende be
stond uit Wim Bary, mr. Simone de
Waard, Ruud Kuyper, Martine Bijl
en Hans van Willigenburg.
De leden van 'Montezuma's Re
venge' zijn: Paul Jasper (bas), Bart
Keuskamp (bas-bariton), Kees
Taat (bariton), Maarten Mourik (ba
riton-tenor) en Rob Veldhuijsen
(tenor). Na twee jaar repeteren trad
de groep in juni 1986 voor het eerst
naar buiten. Vele optredens volg
den. In oktober 1986 won 'Monte
zuma's Revenge' de eerste prijs op
Van Gogh-bijbel gevonden in Leiden
LEIDEN - In het bezit van de Doopsgezinde Remonstrantse Gemeente
van Leiden is onlangs een bijbel aangetroffen die eigendom moet zijn ge
weest van de vader van Vincent van Gogh. De vondst is gedaan door ds.
Kuiper, die bij het doornemen van het bijbelbezit het werkje aantrof. Op
het schutblad van de bijbel staat de tekst: 'Th. van Gogh, laatstelijk predi
kant te Nuenen', zoals bekend de geboorteplaats van Vincent van Gogh.
Dit zei gisteren de heer F.T. Dijkema, lid van de Doopsgezinde Remon
strantse Gemeente in Leiden.
Hoe de bijbel in Leiden is gekomen is niet bekend. Wel wordt er door
Vincent melding van gemaakt in een brief aan zijn broer Theo. Vincent
heeft de bijbel namelijk afgebeeld op een van zijn schilderijen, getiteld
'Stilleven met open bijbel, kandelaar en de roman'.
Er zijn nog geen onderhandelingen gaande met het Rijksmuseum van
Gogh over deze curieuze, vanuit cultuur-historisch oogpunt bezien, inte
ressante vondst. 'Maar misschien dat de bijbel daar te zijner tijd een
plaats zal kunnen krijgen', aldus Dijkema.
Opening Holland
Festival in
Den Haag
AMSTERDAM (GPD) - Het is vrij
wel zeker dat het 41ste Holland
Festival (van 1 tot 30 juni) in Den
Haag zal worden geopend. Het
Haagse gemeentebestuur heeft een
subsidie van 350.000 gulden toege
zegd. Een belangrijk deel van de
voorstellingen en concerten zal
zich dan ook in Den Haag afspelen.
Eerdere onderhandelingen met de
stad Maastricht zijn op niets uitge
lopen. Amsterdam draagt aan het
Holland Festival 550.000 gulden
bij.
Volgens festivaldirecteur Ad 's-
Gravesande is het overigens niet
de bedoeling dat de Hofstad in de
programmering de hoofdstad voor
bij zal streven in de aantallen voor
stellingen. 's-Gravesande: "Am
sterdam heeft natuurlijk de meeste
instituten waarmee wij samenwer
ken. Denk maar aan dé Schouw
burg en het Concertgebouw. Maar
Den Haag zal wel een aantal voor
stellingen exclusief krijgen. Die
zullen dus niet in Amsterdam te
zien zijn".
LEIDEN - Het is niet mijn ge
woonte om mijn hemd uit te
trekken, op een stoel te gaan
staan of zelfs maar 'olé' te roe
pen als ik emotioneel door mu
ziek ben geraakt. Alles mocht
volgens Huib Wilkes, als het
maar spontaan was. Spontani
teit is een kenmerk van de fla-
Oorspronkelijk geldt
niet de virtuositeit, maar de uit
drukking van gevoelens als be
langrijkste factor in de flamen
co. Niet gitaristen met mooi
verzorgde nageltjes, maar An-
dalusische boeren spelen fla
menco na een dag werk op het
land. Ze drukken zich uit in het
gitaarspel en de toehoorders re
ageren daarop als ze geraakt
zijn. Dat wil niet zeggen dat je
als rechtgeaarde en netjes op
gevoede Nederlandse concert
bezoeker opeens kunt reageren
als een Spanjaard. Tenminste,
ik kan dat niet. Ik - als secun
dair reagerend mens - heb me
thuis pas eens van een paar
hartgrondige klanken bediend,
omdat ik inderdaad getroffen
was door het spel en de expres
sie van Huib Wilkes.
Het was geen gewoon con
cert en daar had de persoon van
Wilkes veel mee te maken. Na
een ongebruikelijke, lange in
leiding over flamenco en des-
zelfs geest, over de handelingen
van flamenco, over leven bij het
moment en improvisatie in te
genstelling tot het tegenwoor
dige gemechaniseerde en lang
vooruit geplande leven, na ver
halen over flamenco-gitaristen
en na enkele uitspraken als: "U
zult wel denken wat zit die jon
gen toch te kletsen" (hetgeen ik
inderdaad dacht), kondigde -
eindelijk, eindelijk! - de inlei
der de komst van de gitarist aan
en verdween hij achter het gor
dijn. Pas toen hij met gitaar en
al terugkwam begreep ik dat
we de hele tijd naar Huib Wil
kes geluisterd hadden. Het
meest boeiende aan zijn spel
vond ik, dat hij zo duidelijk ver
halend speelde. In een vaak
dramatisch en zeer knap ge
speeld 'Spaans' idioom vertolk
te hij zijn eigen muzikale idee
ën. Zijn 'Mokums klinkende'
toelichtingen en zijn opgewek
te volle-maans gezicht meng
den het geheel tot een waarach
tig en eerlijk vakmanschap,
waarvan het een avond lang
heerlijk genieten was.
MONICA SCHIKS