'Er is niets met mijn signaal gedaan' 'Een oorlog is onvermijdelijk' Burgerwacht-aanvoerder Max Wijnschenk werd een illusie armer ZATERDAG 23 JANUARI 1988 PAGINA 33 Opeens was daar in 1984 het verschijnsel burgerwacht. Particulieren die uit onvrede over de Amsterdamse politie en justitie zelf op boevenjacht gingen. Initiatiefnemer en aanvoerder was de Amsterdamse hotel-eigenaar Max Wijnschenk. De met veel tam-tam aangekondigde burgerwacht stierf enige maanden later een geruisloze dood. Wijnschenk was, en is nog steeds, een illusie armer. ,,We zijn totaal in de maling genomen door de autoriteiten, die niets met mijn signaal hebben gedaan". door Peter Contant „Mijn tweede vader van 76 jaar oud is enkele maanden geleden in elkaar geslagen. Een man met een slok op sloeg z'n hele kop bont en blauw. Die knakker is opgepakt, maar liep de volgende dag weer vrij rond. M'n vader heeft aan die matpartij een shock overgehouden. Hij besloot zelfs te verhuizen". "En nu blijkt dat hij niet eens recht heeft op schade. Van z'n oorlogspen sioentje moest hij een advocaat nemen, die hem direct adviseerde geen schade te verhalen. Maar dat is niet het enige. Mijn vader, altijd sterk en flink, is nu schrik achtig; doet de deur op slot. Heeft daar voor de rest van z'n leven een knak door gekregen, terwijl de dader vrolijk verder leeft. In zo'n land leven wij. Chaos, dat is het. Complete chaos". „Er is geen recht in Nederland. Hier in Amsterdam kan je ongeveer tachtig keer ongestraft een auto openbreken voordat je twee maanden de cel in moet. Als je dat één keer doet in een willekeurig dorpje ergens in het land moetje de eer ste keer al twee maanden brommen. Waar is het recht dan gebleven? Waarom hier niet en daar wel?". "Laatst hoorde ik nog een prima voor beeld over hoe de rechtspraak functio neert in Amsterdam. Een rechter die al tijd coulant was, draaide om als een blad Ondanks mijn gekanker gaat het niet slecht met me". aan een boom toen er bij hem thuis werd ingebroken terwijl z'n vrouw op dat mo ment alleen thuis was. Iedereen die voor een dergelijk vergrijp voor het hekje kwam werd keihard door hem aange pakt, terwijl hij daarvóór de vriendelijk heid zelve was". "Waar haal je het recht vandaan? denk ik dan. Als ik hier iemand voor mijn deur een auto zie openbreken en hem een stomp voor z'n hersens geef, dan spreek ik op dat moment recht. Dat zijn mijn maatstaven; maar waarom zijn die niet zo goed als van die rechter? Wie is die rechter? Die haalt zijn recht toch ook uit een boek?" Bijbel "Het wetboek is net als de bijbel; je kunt het op 750.000 manieren uitleggen. Je komt er nooit uit. Diefstal uit een auto betekent diefstal met braak, waarop maximaal drieëneenhalf jaar gevange nisstraf staat. Ik heb nog nooit een rech ter hiervoor een dergelijke straf horen uitspreken". "Die officieren van justitie en rechters zijn de heren die de klerezooi veroorza ken. Die moeten gewoon zeggen, als ze voor de 180ste keer iemand voor de balie krijgen: ik stop ermee. Dan stort alles in. Mqar dat doen ze niet. Ze rotzooien maar door. Officier van justitie Wooldnk zegt zelf: „Ik rommel maar wat aan". Een in breker wordt ingeruild tegen een ver krachter en een autodief tegen een junk. Ze zijn drukker met het opstellen van schema's dan met hun wezenlijke taak". "Hetzelfde geldt voor de politie. Ze ko men hier klagen dat het systeem niet deugt. Stop er dan mee, zeg ik, dat doe je bij een baas toch ook. Op het politiebu reau hier in de wijk vinden ze me een raar mannetje. Als ik daar kom voor iets den ken ze: daar heb je Wijnschenk weer. De genen die mij echt kennen, mijn vrien den, weten wat er in mij omgaat. Die ken nen mijn verontwaardiging. Die is niet gespeeld, maar echt. Die agenten die hier voorbijschuiven kijken me altijd aan met een blik van: jij bent een idioot, een ge vaarlijk ventje. Jij praat met onze bazen, loopt maar ons bureau in en uit". "Maar niemand bij de politie is daad werkelijk bezig met het oplossen van de kleine criminaliteit in Amsterdam. Ik heb ook nog nooit een agent, inspecteur of commissaris ontmoet die zei van: we gaan er wat aan doen. Komt u eens pra ten, zei zo'n nieuwe hoofdinspecteur laatst tegen mij. Ik wil komen, zei ik, maar we krijgen toch ruzie. Je lost toch niks op". Rotzooi "Ze lullen er allemaal een punt aan. Ze zijn niet geïnteresseerd. Alleen maar sa laris vangen. Het is dan ook een giganti sche rotzooi bij de politie, zeker bij het bureau Warmoesstraat. En toch, op een vreemde manier probeert iedereen zich toch altijd weer in te dekken. Heel raar, dat blijven ze consequent doen. De top weet niet waarmee de ondergeschikten bezig zijn. Het is gewoon een troep. Dat zie je bijvoorbeeld bij het inrekenen van inbrekers en autokrakers. ,Heb jeer weer een, Max? Ik wil hem wel komen opha len, maar waarom trap je hem niet in el kaar? We hebben toch geen cel vrij', zegt de politie. Een tijdje terug bel ik de poli tie en zeg: het is hier weer spitsuur. Ze zijn weer bezig auto's open te breken. ,Oh Max, dat is vervelend, we zitten hier maar met z'n drieën op het bureau. Pim staat de auto te wassen, Gerard haalt pa tat en ik zit binnen. Ik mag niet weg, want er moeten er minimaal twee in een surveillanceauto zitten en minstens twee op het bureau achterblijven. En het bu reau mag niet dicht". Niet zo beladen "Ik heb meteen de andere dag de in specteur gebeld. Wat dit voor onzin was? 'Ja, we hebben zieken, meneer Wijn schenk. Het zal niet meer voorkomen meneer Wijnschenk'. Het komt legio ma len voor! Laatst nog hadden ze bij m'n buurman ingebroken. Die belt eerst mij en dan pas de politie. Zonder overdrij ven, ik heb er hier de achterliggende ja ren zeker een stuk of zestig gepakt. Auto krakers, spuiters, de hele mikmak. Het laatste jaar heb ik er maar vijf aangehou den. Het heeft totaal geen nut meer. Ook voor mijn eigen rust niet, want de politie laat ze toch weer vrij". "Via die burgerwacht heb ik destijds een signaal willen geven. Door de publi citeit kwam het allemaal op gang. In een advertentie riep ik vrijwilligers op om 's nachts te patrouilleren. De twee tele foons hier stonden roodgloeiend. Dat ging constant door, dag en nacht. Ik had lijsten vol met namen van mensen die wilden meedoen". "Ik had het woord burgerwacht niet zo beladen in m'n hoofd zitten als iedereen dacht. De burgerwacht in de oorlog, daar wist ik niets van. En ook de discrimine rende achtergrond was me totaal onbe kend. Nou zat ik daar niet mee, want mijn bedoelingen waren eerlijk. Of het nou een Hollander, een Turk of een Griek is, degene die iets crimineels doet moet berecht worden, zo redeneerde ik". "Er zijn door de burgerwacht nooit boeven gevangen. Het was een complete show. Iedereen zag ook wel dat die india- nenoptocht door de stad niet kon func tioneren. Maar het sneeuwbaleffect was belangrijker. In Lelystad was er opeens ook een burgerwacht, en ook in andere plaatsen. Maar op zich stelde het alle maal weinig voor. Het was vooral de pa niek eromheen. De functie van het sig naal is door de autoriteiten nooit begre pen. We zijn totaal in de maling genomen omdat de kleine criminaliteit nooit enige prioriteit heeft gehad bij de autoriteiten. Die wauwelden maar een eind weg. Want het interesseerde ze niet. En kennelijk ook de bevolking niet. Er is nog nooit een demonstratie geweest tegen de kleine criminaliteit. Er wordt wel over gekan kerd, maar niet in die mate als bijvoor beeld tegen een kruisraket". IOC „Het laatste waarvoor ik me enorm heb ingezet is dat de Olympische Spelen niet naar Amsterdam zouden komen. Ik heb de IOC-leden in Lausanne van tevo ren opgezocht, voordat er ook maar een landgenoot te bekennen was. Eerst ke ken ze verbaasd op, dat daar zo maar een hotelier uit Amsterdam kwam aanzetten. Maar later waren ze één en al aandacht. Ik heb uren met die lui zitten praten. Ik zei ze: „Kom nou maar naar mij toe in Amsterdam, dan zet ik jullie met een fo tocamera een half uur ergens neer in de stad, en dan zien we na die tijd wat jullie nog aan je lijf hebben. Geloof mij, dat zal weinig zijn. Daarom horen daar geen Olympische Spelen". „Ondanks mijn gekanker gaat het niet slecht met me. Ik ben druk bezig rijk te worden. Als ik hier nog vijfjaar blijf zit ten hou ik per jaar een ton over. En dan heb ik in een paar jaar tijd een half mil joen gulden bij elkaar. Dan kan iedereen dood vallen, want niemand zit hier blijk baar op Max Wijnschenk te wachten. Dan ga ik heel gauw doen wat m'n buur man heeft gedaan, lekker op de Canari- sche Eilanden wonen". Vervolg vorige pagina. Hoe kijken de moslims aan tegen de re toriek van hun leiders? Het wijkhoofd: „Onze eerste zorg is werk, onze tweede zorg is medische hulp". Onafhankelijk heid, waar de moslimleiders zo mee weg lopen, komt verrassend genoeg ergerfs onderaan op zijn verlanglijstje. „Per dag sterven hier drie kinderen aan diarree, bronchitis of tbc. De koran schrijft ons voor vijf keer per dag te bidden, maar hoe kunnen we bidden met een lege maag?" Voor de moslimleiders is de kolonisa tie door „de vreemde Filipijnse over heersers" een standaardklacht in toe spraken en pamfletten. De gewone mos lims hebben zich daar echter al lang bij neergelegd en voelen zich Filippino, al verloochenen ze hun specifieke culturele en godsdienstige achtergrond zeker niet. De meeste moslims zijn arme donders, en daarin onderscheiden ze zich niet van veel christenen. „Moslims en christenen hebben een verschillend geloof, maar zijn één in armoede en uitbuiting", zegt een vertegenwoordiger van de verboden linkse verzetsbeweging Nationaal De mocratisch Front (NDF) in Cotabato. „Maar de moslim-verzetsgroepen heb ben helemaal geen politiek programma om daar iets aan te veranderen. Ze praten alleen over onafhankelijkheid, maar wat daarna moet gebeuren kan niemand je vertellen". De guerrilla-leiders zijn meer dan vriendelijk tegen de traditionele elite, omdat die de belangrijkste bron vormt van geld, wapens en vechtvolk. Een poli tiek plan en daarmee dus 'kleur beken nen' zou de moslim-beweging kunnen versplinteren. Scholing Het door christenen beheerste NDF krijgt in moslim-kringen nauwelijks voet aan de grond, omdat het zich in moslim ogen niet onderscheidt in vooroordelen en een denigrerende houding van de ove rige christelijke Filipino's. In het moslim-wereldje zelf trekken echter ook enkele organisaties zich het lot van de arme geloofsgenoten aan. AM- MA is de overkoepeling van dergelijke moslim-organisaties. Het houdt zich be zig met scholing en bewustwording, zo wel gericht op moslims als in mindere mate op christenen. „Als christenen de moslim-problemen niet kennen, zullen ze zich blijven verzetten tegen eventuele oplossingen", aldus woordvoerder Ab dul. Een oplossing voor het Mindanao- probleem, waar de christenen zich tegen verzetten, heeft volgens Abdul geen kans van slagen. „Echter, zolang de mos lim-verzetsgroepen niet met een politiek plan voor de toekomst komen, blijven de christenen ongerust en bevreesd voor wat hun boven het hoofd hangt". De enkele moslim-organisatie die ver der kijkt dan autonomie, moet echter te gen de stroom op roeien. De traditionele moslimleiders, die meestal hun schaap jes gerieflijk op het droge hebben, zien hun positie bedreigd door de progressie ve moslims. Daarnaast moet de moslim gemeenschap met 400 jaar gewapend verzet tegen buitenlandse overheersers nog wennen aan een organisatie die ver der kijkt dan de loop van het machinege weer. De AMMA-woordvoerder: „Als je wa pens hebt is het makkelijk de moslims te organiseren, maar voordat je de krotbe woners uit Campo Muslim de straat op krijgt, dat duurt nog jaren". Vuilnisbelt De stad Marawi is zelfs naar Filipijnse begrippen een vieze, stinkende vuilnis belt. Een vuilophaaldienst ontbreekt, de nauwelijks verharde wegen zijn bezaaid met diepe gaten en de waterleiding is drooggelegd. De 60.000 inwoners gaan naar de rivier om te drinken, te wassen en te poepen. Het nabijgelegen meer staat plaatselijk bekend als het grootste openbaar toilet ter wereld. Ook aan armoede geen gebrek. Terwijl in de meeste Filipijnse steden krotten wijken en villa's elkaar afwisselen, staan de optreksels in Marawi er bouwvallig bij. Alleen de talloze moskeeën, die meestal al jaren in de steigers staan, val len uit de toon door verpaupering. De Saudische donors en andere vermogen de buitenlandse moslim-broeders mo gen tevreden zijn. Niet alleen de plaatselijke puinhoop maakt Marawi uitzonderlijk. Ook de moslim-meerderheid (95 procent van de bevolking) maakt het een eilandje in het door christenen gedomineerde Man- danao. De christenen kwamen als mi granten van andere Filipijnse eilanden. Met steun van de overheid ontgonnen ze braakliggend land in het oorspronkelijk overwegend door moslims beheerste Mindanao. Die christelijke dominantie zit de moslims niet lekker. De moslims beschuldigen de migranten van 'diefstal' van hun 'nationale ergoed', het land. De christenen argumenteren echter dat de overheid hun dat land indertijd legaal heeft gegeven. Ook de uitgestrekte bananen- en ana nasplantages zijn de kleine moslim-deel- pachters een doorn in het oog. De Ameri kaanse ananas-gigant Dole heeft 'legaal' 9000 hectare moslimland ingenomen omdat de oorspronkelijke bewoners geen eigendomspapieren konden over leggen. De rijkdom van Mindanao gaat aan de neus van de moslims voorbij. Te laat „Het moslim-verwijt van Filipijns ko lonialisme heeft zeker enige grond, maar de moslims deden gewoon hun ogen te laat open", meent Manuel Celdran sr. uit Iligan, 40 kilometer van Marawi. Celdran is een van de directeuren van de National Steel Corporation, de enige staalfabriek op de Filipijnen. Hij is ook een van de le den van de door president Aquino inge stelde commissie die zich buigt over de explosieve situatie in Mindanao. "Het conflict in Mindanao is geen ge vecht tussen christenen aan de ene en moslims aan de andere kant", aldus pas toor Eliseo Mercado van de door mos lims gedomineerde parochie van Datu Piang. „De strijd woedt tussen de chris telijke en moslim-elite om de politieke posities en de economische belangen. Daarbij spannen beide kampen gewone, onschuldige christenen en dito moslims voor hun karretje". Naast de economische machtsstrijd doen ook wederzijds wantrouwen en vooroordelen een duit in het zakje. Bis schop Fernando Capalla van Iligan: „Ik ben geboren in het centrum van de Fili pijnen en groeide op in een omgeving die me leerde de moslims te haten. Het woord moslim was synoniem met duivel. Die houding tegenover de moslims is een erfenis van de Spaanse overheersers. Het zit nog steeds diep, heel diep in ons". Veel christenen waarschuwen: „Pas op! Draai nooit je rug naar een moslim". In het leven van alledag staan de chris tenen en moslims in Mindanao elkaar overigens niet naar het leven. Veel mos limkinderen gaan naar een katholieke school; gemengde huwelijken zijn onge woon, maar niet uitzonderlijk. De mos lims hebben hun eigen scholen, eigen rechtbanken en moskeeën. De meeste christenen accepteren de moslims en hun cultuur zolang ze er maar niets mee te maken hebben. De opleving van de spanning tussen christenen en moslims en de vrees dat Aquino de moslims meer zelfbeschik kingsrecht zal geven, heeft echter de af gelopen maanden veel eerzame christe nen ertoe verleid zich te bewapenen. Lo kale autoriteiten hebben ook zogenaam de 'burgerwachten' in het leven geroe pen in de strijd tegen de moslimrebellen. Maar niet alleen met wapengekletter treedt het kerkvolk de moslim-eilandge noten tegemoet. Een kleine groep chris tenen probeert een 'dialoog' te vperen met de moslims. Bisschop Capalla, een van hen, probeert via die dialoog voor lichting te geven over de geschiedenis en de oorzaken van het christen-moslim- conflict. Tot nu toe heeft de bisschop echter de wind tegen. Zowel de christe nen als de moslims blijven de uitgesto ken hand wantrouwen. De moslims zijn bang dat de kerk hen wil bekeren en de christenen vrezen dat Capalla's dialoog de deur zal openen voor meer moslim zeggenschap. Bisschop Capalla blijft aan de weg tim meren, want het wederzijdse wantrou wen torpedeert tot nu toe iedere mogelij ke vreedzame oplossing van het autono- mie-conflict in Mindanao. Een oplossing waartegen de christelijke meerderheid zich verzet maakt geen kans van slagen, maar ook een compromis waarmee de moslims niet gelukkig zijn zal de bevol king van Mindanao geen rust en orde brengen. De moslims en de christenen zijn tot elkaar veroordeeld. Ex-burgerwacht-aanvoerder Max Wijnschenk tussen twee Amsterdamse agenten: "De top weet niet waarmee de ondergeschikten bezig zijn' Moslim-guerrilla's van het Moro National Liberation Front (MNLF) houden zich op in de jungle ten noorden van ae stad Cotabato.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 33