Oude bijbels steeds meer achter slot Toen brak de hel los aan die Meer preken in Fries, zingen in Achterhoeks E3HHÖiaa35Ha ZATERDAG 23 JANUARI 191 Diefstallen uit kerken - de laatste tijd is dat weer minder geworden - en de publiciteit daarover zijn er oorzaak van, dat steeds meer oude kansel bijbels óf voorgoed óf direct na kerkdiensten veilig in kasten, kluizen of archieven worden opgeborgen. Tot die conclusie komt de directie van het Bij bels Museum in Amsterdam op grond van gegevens uit een en quête. Het museum stuurde naar onge veer 3200 plaatselijke kerkeraden een enquête-formulier. Daarvan kwamen er ruim 500 ingevuld te rug. Het bleek, dat van die 500 in 300 hervormde en 125 gereformeer de kerkgebouwen een kanselbijbel uit de zeventiende, achttiende of negentiende eeuw aanwezig is. Die ligt in de meeste gevallen tijdens de kerkdiensten op de preekstoel. In 18 procent vindt men hem op de avondmaalstafel of lezenaar bij de kansel. Samenstelling van deze pagina: S.J. de Groot In maar 6 procent van alle geval len wordt soms uit de oude Staten vertaling gelezen. Enkele kerken hebben de gewoonte dat alleen in de kerstnachtdienst te doen. Dan moet Lucas 2 klinken zoals de meeste mensen het nog kennen. Na de dienst Ongeveer 15 procent van de oude bijbels gaat na de kerkdienst ach ter slot en grendel. Dat percentage is de laatste tijd behoorlijk geste gen. Begrijpelijk. Het is nog maar kortgeleden, dat kerkdieven hun kwalijk spoor trokken door de Be tuwe, Friesland en de kop van Noord-Holland en met waardevol le lichtkronen en bijbels aan de haal gingen. Hun veroordeling is nog geen garantie dat dit nu niet meer gebeurt, en dus dienen kerk besturen op hun hoede te blijven. Ruim vijftig van de op het enquê te-formulier vermelde kanselbij bels komen van een zekere druk ker Ravesteijn. Dat gaat terug tot de zeventiende eeuw. Dan zijn er nog honderd bijbels van andere drukkers uit die periode. Jacob en Pieter Keur waren in de zeventien de en achttiende eeuw bekende drukkers in Amsterdam en Dord recht. Hun naam komt voor in 137 van de gemelde bijbels. In Zuid-Holland zijn de meeste historische kanselbijbels te vin den. Daarna volgen Noord-Hol land, Friesland, Gelderland, Gro ningen, Overijssel, Zeeland, Utrecht en Drenthe. Noord-Bra bant en Limburg sluiten de rij. On geveer tweederde van de bijbels is bezit van hervormde gemeenten. Ook zilver De maatregelen om bijbels tegen diefstal te beschermen gelden ook voor het kerkzilver en andere ge makkelijk te verplaatsen voorwer pen. Het komt zelfs voor, dat ze op andere plaatsen worden opgebor gen in geval de kerk of het bijge bouw geen goed beveiligde plek biedt. Kerken staan ook vaak zo apart, dat onraad niet onmiddellijk wordt opgemerkt. Gebleken is, dat ook de deugdelijkheid van het deurslot niet zelden te wensen overlaat. Er zijn oude kerkdeuren die je bij aanhoudend krachtig rammelen vrij gemakkelijk open trekt. De hervormde kerkvoogdij en kregen onlangs in hun landelij ke verenigingsblad het dringende advies, daar extra attent op te zijn. Maar of het mee naar huis nemen van kerkzilver door een goedwil lend kerkbestuurder - zoals ons werd verteld - nu zo'n gelukkige oplossing is, mag betwijfeld wor den. Ook daar kan van alles gebeu ren. Registratie en bewaring in een echte kluis van kostbare en onver vangbare voorwerpen is de enige methode. Statenbijbel op kansel In Friesland, zijn op het ogenblik negen friestalige voorgangers be zig met een cursus preken en schrij ven in hun 'memmetaal'. Voor het 'Ferb&n fan Fryske Foargongers', dat zich sinds 1952 sterk maakt voor meer Fries op de preekstoel, is dat een klein succesje. Bovendien hebben zes niet-friestalige voorgan gers zich aan een cursus voor begin ners gezet. De laatsten volgen een algemene cursus Fries, die ook aan andere beginnelingen wordt gegeven. De negen gevorderden zijn op een spe ciale cursus die meer gericht is op de taal van bijbel en kerk. Deze op leiding duurt een half jaar, en wie daar prijs op stelt kan aan het eind een soort diploma krijgen. Secretaris van het 'Ferban fan Fryske Foargongers' - kortweg FFF - is de predikant P. Hekstra in Beetgumermolen. De reacties op een oproep van het verband stem men hem tevreden. "Er zit in ieder geval een stijgende lijn in". In zijn eigen plaatselijke (gereformeerde) kerk worden per jaar twaalf friesta lige diensten gehouden. Hervormd Mantgum brengt het jaarlijks tot twintig. Maar dat zijn uitschieters. Hekstra schat, dat er in de Friese kerken gemiddeld zes diensten per jaar zijn in de eigen taal. Bij het FFF zijn voornamelijk hervormde, gereformeerde en doopsgezinde voorgangers aange sloten. Een voornaam punt voor het verband is de beoordeling» van Friese preken. Ze wordén vooral bekeken op hun taalkwaliteit. Maar in de vergaderingen komt ook wel op de theologische inhoud ter sprake. Naast het Ferban zijn er nog tw organisaties die streven naar m6 Fries in de kerkdiensten, namelj het Kristlik Frysk Selskip en commissie voor de Friese erediei) van de beide gereformeerde regi nale synodes in deze provincii Deze commissie richt zich op zi ver kerkelijke zaken, zoals indt tijd de vertaling van het Liedbo' voor de Kerken. Niet alleen in Friesland hecht* kerkmensen aan hun streektaal, blijkt uit een bericht in het gerefc meerde blad 'Kerkinformatie'. "Wi er in Twente al een eigen liedboe dit vooijaar zal ook in de Gelden Achterhoek een boek met psalm» en gezangen in de streektaal vt schijnen. Binnenkort komen eerste vijftig liederen uit in een lo bladig systeem. De behoefte is ontstaan doi kerkdiensten in het dialect. H 'Staring-instituut' gaf de aanzet t het laten vertalen van liederen. E instituut is een algemene instt ling, die zich bezig houdt met hi bestuderen en vastleggen van 'h| eigene' in de Achterhoek en de Li Volgens de hervormde pretj kant van Winterswijk G. W. va Dunnewold, die is betrokken b het vertaalwerk, gebeurt meer da tachtig procent van de pastora gesprekken in het dialect. Vertale is méér dan woorden omzetten i de streektaal. Van DunnewoM "Daar komt veel meer bij kijken. J moet het opnieuw formuleren". D vertalers nemen geen genoege met 'vernederlandst Achterhoeks "Het dialect geeft je gewoon d kans niet in vaktermen te verva' len". Op weg naar huis vond de predi kant A. Steinhart (Alphen) van de 'Hooge Burch' in Zwammerdam langs een stoep een kakelvers pakje boterhammen, zes stuks met boter en kaas. Hij fietste om langs een grote waterplas, waar waterhoen tjes, eenden en meeuwen hem al gauw in de gaten hadden. In het lu therse blad 'ELK': "Toen brak de hel los aan die wa terkant. Het was een kunst om de brokken zó in het water te depone ren dat ieder aan z'n trekken kwam. Maar ook hier gold dat de brutalen de halve wereld hebben. Die vraatzuchtige meeuwen doen me denken aan die onverzadigbare zakkenvullers, die overal en altijd aan het langste eind trekken (maar gelukkig niet aan de hemelpoort, als ik dat mag geloven)". Steinhart heeft het kostelijk brood op het water gegooid, maar is niet zo tevreden over de verde ling ervan. Toch vermoedt hij, dat de Goede Schepper dit aan de men sen heeft overgelaten. "Hoe verschrikkelijk is het toch, dat voedselkonvooien in Ethiopië in puin worden geschoten. Hoe on rechtvaardig is het toch, dat ook daar de rijken en machtigen er al tijd beter afkomen dan al die ande ren die we op de beeldbuis zien. Hoe erg is het, dat van elke hon derd gulden die wordt gegeven, wellicht maar voor één gulden in de magen van die kinderen terecht komt. Eerlijk zullen we alles de lenmaar hoe?" Steinhart hing zijn stukje op aan psalm 145 vers 15: "Aller ogen wachten op U en Gij geeft hun te zijner tijd hun spijze. Gij doet Uw hand open en verzadigt met welbe hagen al wat leeft". Knarsetandend Louis van den Hoven, oud-stu- dent van het vroegere Warmond en de Katholieke Theolo gische Universiteit Amsterdam, is uiteindelijk geen priester gewor den, maar wel 'loyaal aan Gods kerk' gebleven, al is het soms knar setandend. In 1984 wijdde bisschop Bar hem in Den Briel tot 'permanent di aken'. Die stap deed hij niet ge makkelijk. Het blad van de Am sterdamse universiteit had een ge sprek met hem ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van deze theo- logie-opleiding, een feest dat op 5 februari met een lustrumcongres in Amsterdam (Oudemanhuis- poort 4) wordt gevierd. "Je voelt zó'n diakenwijding soms als verraad aan de vrouwelij ke pastorale werkers, die immers geen wijding kunnen ontvangen, maar vaak bijna hetzelfde werk doen. Toen ik was getrouwd, was het diakonaat het maximum haal bare. Ik wilde me toch aan die kerk binden, zodat mensen me erop konden aanspreken". De Amsterdamse opleiding kwam onder meer voort uit het groot-seminarie in Warmond. "Bij de sluiting van Warmond hebben we een knalfeest gehouden. Ik weet nog goed, dat iedereen er vol van was om naar Amsterdam te gaan. Wég uit het beschermde we reldje en dan ook nog naar Amster dam, toén met de flower-power 'the magic centre of the world'. Ja, dat heeft wel een aantal roepingen gekost, maar achteraf gezien is het allemaal toch nodig geweest omdat de universiteit haar leden kwijt moest. Het heel belangrijke reactie op die ja ren ervóór". Het is niet allemaal koek en ei in de kerk, erkent Louis van den Ho ven, eertijds "gewoon een vroom rooms jongetje, dat priester wilde worden". "Vroeger kon ik me daar vreselijk over opwinden. Nóg wel, maar nu geldt voor mijlaat die bis schoppen maar rollend over de straat gaan, ik ben hiér aangesteld en déze mensen hebben er recht op dat er een open en eerlijk evangelie wordt verkondigd. Met grote moei te heb ik in de tijd van mijn oplei ding, toen m'n oude geloof stevige gaten begon te vertonen, leren zien wat werkelijk waarde heeft. En dat inzicht wil ik graag aan mensen meegeven". 'New Age' In het blad 'Het Zoeklicht' ("ge wijd aan het onderzoek der Schrif ten en het letten op de tekenen der tijden, onafhankelijk van enige kerk of richting") typeert eindre dacteur H. H. Blok de beweging 'New Ageals een bedreiging voor het christelijk geloof. "De tijd met de kreet 'geen God en geen meester' is lang voorbij. Ook het domme gezegde dat men alleen maar gelooft wat men met ei gen ogen kan zien, heeft z'n tijd ge had. Het zekere weten dat er een onzichtbare wereld bestaat, laat zich niet langer doodzwijgen". "Wie hieraan de conclusie ver bindt dat onze generatie meer open zou staan voor de bijbelse bood schap, maakt een grote vergissing. Het is juist de geest van de anti christ. die met demonische vin dingrijkheid inspeelt op het verlan gen van de mens dóór te dringen in de geheimen van de onzichtbare wereld". Blok ziet de zoekende mens on der invloed van tal van moderne stromingen, waarin het occulte een grote plaats inneemt, wegdrijven van het 'zuivere Woord Gods'. "Ook allerlei oosterse mystieke in vloeden, zoals yoga en transcen dente meditatie, spelen hierop in. Dit alles krijgt in de 'New Age'-be- weging steeds meer gestalte. Het is een uiterste noodzaak dat de chris tenen deze invloed onderkennen als de wegbereider voor de komen de antichrist. De toekomst is veel dichterbij dan wij denken". Volgens Blok heeft de westerse wereld zich steeds verder afge wend van haar christelijke grond slag. "De omstandigheden zijn gunstig voor het veelkleurige aan bod van vreemde religies. De ge vestigde kerken kunnen deze crisis niet wezenlijk tegemoet treden om dat zij, wegens verlies aan theologi sche inhoud, hun goddelijke vol macht grotendeels hebben verlo ren". Blok doet een appèl op zijn le zers om het 'Profetisch Woord' te bestuderen ('een lamp in een duis tere plaats') en scherp te letten op de 'tekenen der tijden'. Begrafenis... Jongeren in de kerk kunnen daar zitten met toenemend baalge- voel. Op een jongerendag in Utrecht kwamen - naar het blad 'Idea' van de Evangelische Allian tie bericht - uit gespreksgroepen deze opmerkingen: kerkmuziek is niet mijn muziek; het Avondmaal lijkt wel een begra fenis; er is zo weinig echte gemeen schap; al die mooie theologische verhalen zeggen me niks; men zit zo afschuwelijk vast aan gebruiken en tradities; ik heb grote moeite met de leer die vanaf de preekstoel wordt verkondigd; mijn geloof vindt geen voedingsbodem in de zondagse eredienst; een kleine overbelaste groep raakt overspan nen van het vele werk voor een gro te groep die er geen behoefte aan heeft; veel mensen staan alleen maar kritisch langs de kant; onze predikant lijkt wel klem te zitten tussen kerkeraad en jongeren; het gemeenteleven is vaak zo dwang matig; er is een ingeboren angst voor alles wat nieuw is; de dominee heeft erg veel tijd nodig om erg weinig te zeggen. Opvallend was, dat de kritiek zo wel van kerkelijke jongeren kwam als van jongeren uit pinkster- en volle-evangeliegemeenten. Maar, schrijft ds. Hans Eschbach uit Aalsmeer in 'Idea', men bleef niet steken in het negatieve. De vraag naar de eigen inbreng lever de ook een scala van antwoorden op, zoals: vernieuwing van de gemeente begint met je eigen vernieuwing; gebed is een machtig middel dat God ons gegeven heeft; we zullen zelf bereid moeten zijn om taken in gemeente en kerk op ons te nemen; geduld, liefde en gebed zullen ons de weg wijzen; alleen vanuit een sterke persoonlijke omgang met de Heer kan ik werkelijk inbreng heb ben in de gemeente; bouwen aan Hans Eschbach ....afhaken?.... onderlinge gemeenschap; er zijn best mogelijkheden in de kerk (zondagsschool, jeugd- en werk groepen, evangelisatiewerk, bid stonden, durf er maar in te stap pen); vanuit een dienende houding op creatieve manier zoeken naar openingen voor vernieuwing; als- ouderen teleurgesteld zijn en schuldgevoelens hebben over de leegloop van de kerken, dan mo gen wij hen bemoedigen door posi tieve inzet. Ds. Eschbach begrijpt het baai- gevoel wel: "Je mag op z'n tijd meezingen en verder toekijken. Dan toch maar afhaken? Als wij jongeren alleen maar katten op al les wat in kerk en gemeente ge beurt, zit daar dan ook niet ee soort geestelijke hoogmoed ach ter?" Handtastelijk. "Eén ding stag voor mij vast: het is voor de christe lijke gemeente van nu én morgei van levensbelang of ze erin slaag de gegeven gemeenschap der heili gen - gave van de Heilige Geest - handtastelijk beleefbaar te ma ken". (Ds. T. Poot uit Zoetermee in het hervormde blad 'Woord ei Dienst'). Vasten Pastor D. Koster (rk) in het Oi cumenisch Kerkblad Oegstgeest: "In het laatste pastoresberaai keken we al uit naar het Paasfees De behoefte groeit om de paa; vreugde met elkaar te delen. Z proberen we samen bruggen t bouwen over kloven tussen de kei ken, al zijn pastores erg onhandi in het timmeren". "Als je over Pasen praat, praat j ook over de voorbereidingstijd, d Vastentijd. Die hoort wezenlijk b bezinning en zuivering. Wij, paste res, zouden de christenen va Oegstgeest willen oproepen tc vasten in de veertigdaagse vaster tijd. Maar wat is vasten? De domi nees keken mij aan alsof ik daarii deskundig was". Pastoor Koster beloofde zijn pro testantse ambtgenoten, een oproej in het kerkblad te zullen plaatsei met de vraag wie samen met hen wil graven naar 'wortels van sober heid', "om te kijken waar gebed ei boete elkaar ontmoeten". Het eer ste gesprek daarover is afgelopei maandag geweest. Op 17 februari, Aswoensdag worden alle christenen van Oegst geest uitgenodigd voor een boete viering in de (rk) Sint Willibrord kerk, als begin van de Vastentijd. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk zie geref. kerk Oude Vest; Marekerk 9.45 dr. Meijers, 12 studentenekklesia, 5 ds. Goossen, Wadd.veen; Maranathak. (L. Morsweg) ds. v.d. Velden; Oecumeni sche geloofsgemeenschap De Regen boog (Merenwijk) 9.30 ds. Hortensius, 11.15 ds. Hortensius en pastoor v. Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds. Alblas, gez. dienst; Bevrijdingsk. (Mont- gomerystr.) 10 ds. Jansen, 5 ds. Rietveld; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Schou ten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 Ph. Fro- mont. Wijk 'Stevenshof zie na geref. kerk. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bovenberg. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. v. Achterberg. Endegeest zie Oegst geest. Geref Kerk Vredeskerk zie hen-, gem.; Petrak. (Surinamestr.) zie Bethl- .kerk herv. gem.; Oude Vest 10 ds. Kra mer; Maranathak. zie hen', gem.; Bevrij dingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 dr. v.d. Zwaan; Meren wijk zie hen', gemeente. Wijk Stevens hof, gebouwtje 'Dijkhof (Rijndijk) 10 ds. Koolstra. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 ds. Den Hertog, 5 ds. Slofstra. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Rietdijk, Moerkapelle. Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.- Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieters- kerkstr.) 10.30 ds. Koek. Baptistengem. (Petrakerk, Surinamestr.) 10 ds. Agte- reek. Evang. Gemeenschap (Middelste- gr. 3) 9 evang. T. Korff, 10.30 evang. L. Sussenbach. Evangeliecentrum-Pink- sterbew. (Bethlehemskerk Lammer markt) zo. 10 en wo. 8 evang. Zijlstra, vr. 8 jeugddienst. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw- Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordhofland V.schoten)el ke zat. 10 bijbelstudie, 11 predikdienst. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30,10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) zo. 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-Stevenshof) zat. 7. zo. 10; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30,10,11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschans weg zat. 7, zo 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7. zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijn dijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 hr. J. W. Hoffenaar, 7 ds. De Gelder, Lisse, jeugd dienst. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10ds. v. Driel, 7 ds. Vlasblom, Boskoop. Geref. Kerk 10 ds. Bras, S.heim, 6.30 ds. Wil schut. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 3 ds. Breman, Mijdrecht. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Jonkman, 5 ds. Om- mering; Kruiskerk 10 vicaris mevr. M. Lourens; Opstandingskerk 10 mevr. J. Broeijer-Bogers, 6.30 ds. J. v. Dok; G. Herderkerk 10 ds. Taselaar, 5 drs. P. J. Aartsen, jeugddienst; De Bron 9.15 ds. Moll en pastoor De Graaf, oec. dienst, 10.30 ds. Moll, 6.30 ds. Nieuwenhuis; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Ouds- hoornse kerk 10 ds. Lapré; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Geluk, Baarn, 6.30 ds. Ouwendijk. Geref. Kerk Mar- .kerk 10 ds. Wilschut, 6.30 ds. Moet, Woerden; Salv.kerk 10 (oecum. dienst) en 6.30 ds. Boer. Geref. K. Vrijg. (aula schoo) Bospark) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. M. de Jong, 4.30 br. J. K. Knol. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds. v.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Mo- lenwerfstr. 1) 10 evang. J. de Leeuw, 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. J. v.d. Steen, 6.30 hr. N. v. Gemeren. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. A. v.d. Hoorn. Pinkstergem. (school Bates- tein 16) 10. Christengemeente 'De Hoek steen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 ds. M. Roos. Rk Kerk: Bonifaci- usk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Boer, 6 ds. Exalto. Geref./Herv. Gem. (dorpshuis 'De Tas') 10.30 ds. Assies. Ge ref. Gem. 9.30 en 6 ds. v. Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 en 6.30 ds. Wieman, ha; Salv .kerk 10 en 6.30 ds. Terlouw, ha; Bethl- .kerk (Nieuwerbrug) 10 en 6.30 ds. v.d. Hoef, ha. Geref. Kerk 10 ds. Elderman, 6.30 ds. De Goede, Waarder. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Vlasblom, 6.30 ds. v.d. Pol; De Stek 9.30 ds. v.d. Pol. Geref. Kerk 9.30 ds. v. 't Hoff, 5 ds. Huisman, H.woude. Chr. Ge ref. Kerk 9.30 en 5 ds. Ribbers. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. De Graaf, ha. Geref. Kerk 10 ds. Huisman, 5 ds. v. 't Hoff, Boskoop, jeugddienst. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zat. 7, zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Roth- fusz, zie ook Martinuskerk. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds. Hofland, zie ook Martinuskerk. Chr. Geref. Kerk 11 ds. v. Dijken, 5 ds. v. Langevelde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9én 11 missen, 5 oecum. gebedsdienst, pastoor Harding en ds. Hofland; Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. 'Voeding voor iedereen' (wondere spijziging, mat- theÜS 15). (houtsnede van Rudi Seidel in Bijbels Museum Beid. Herv. Gem, 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. Westera-Franke en pastoor v. Mast wijk, oecum. dienst. Geref. Kerk Vr- .kerk 10 en 5 ds. Kersten, ha; Triumfa- tork. 10 ds. Franken, Zeist, ha, 5 ds. Kos ter, ha. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds. Hei- da. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer mavo) 9.30 en 7 kand. J. Arnold. Chr. Ge ref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5 leesdienst. Geref. Gem. in Ned. (Lou- westr.) 10 en 5. Vollè-evang.gem. (Voor- str. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) zo. 10 en ma. 8.15 ds. J. A. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 prof. dr. v.d. Beek, 6 ds. Wagter; Ontm.kerk 10 ds. Sloof, 6 ds. v. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Driebergen, ha, 6 ds. Vroegindeweij; O. Kerk 10 ds. Volk, ha, Visser. 6 ds. Schuurman, ha; Ichthusk. 10 ds. Visser, ha, 5 ds. Sjollema; Pnielk. 9.30 ds. Sjollema, ha, 6 ds. Volk, ha; Mara- nathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Hovius, ha, 6 ds. Christ. Overduin 2.15 ds. v.d. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds. Knorth; Hoofdstr. 10 ds. Doesburg; Schep- pingsk. 9 en 10.30 ds. v. Loenen. Ley- thenrode 10 ds. W. de Leeuw. Elis.zie kenhuis 9.30 hoogmis, 11 ds. E. Visser, ha. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. v.d. Zeeuw. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Kooi, 7 ds. Aalders, Woubrugge. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 7 ds. 't Hooft, ha; Pauluskerk 10 ds. De Gelder. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Lugt, Koudekerk, 5 mevr. ds. Attema-Roos- jen, Nieuwerbrug. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4.30 ds. Arntzen. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 7 ds. Vos, ha. Chr. Ge ref. Kerk 9.45 en 4.30 ds. v. Dijken. Ge ref. Gem. zo. 10 en 4 ds. Den -Boer, wo. 7.30 ds. Boogaard. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr. K. van Gelderen. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7. zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Maria- kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. We- gerif, 6.30 hr. J. Goedhart. Geref. Kerk 9.30 ds. Nooteboom. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 2.15 ds. Vlietstra, Zeist. Remonstr. Gem. 10 ds. E. H. Cossee. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Ten Voorde, 7 ds. Quak, Berkel. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 kand. M. Oos- ting. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. P. Cammeraat, Leersum, 7 ds. Geuze. Ge ref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds. Stolk, Aals meer, 7 kand. G. v.d. Linden, Wilnis. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jeroensk. (Binnen) 10 ds. Keuning, 5 ds. G. C. de Jong, Zoetermeer, 7 ds. Ruiten burg; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds. W. Dekker, R.dam. Sole Mio 9 ds. Ruitenburg. Ge ref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kuiper, 5 ds. Elgersma; Vinkenl. (Bin nen) 10 ds. Elgersma. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee O.geest. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7, zov9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk-10 ds. Kooman; Pauluskerk 10 ds. Da Costa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. R. van Warven, Kampen, 7 ds. Da Costa, vesper. Geref. Kerk 10 ds. Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 en 4.30. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds. De Lange, 4 ds. Horsman, Dordrecht. Van Wijcker- slooth 4 ds. Vegter. Endegeest 10 pater Boshouwers. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk z 7, zo. 9. VOORHOUT: Herv./Geref. KerKge- meenschap 10 ds. C. J. de Jong. Rk Kerk zat. T, zo. 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Week van gebed voor de eenheid. Herv. Gem. Dorpskerk 10.30 pastoor G. Paardekooper en ds. De Zwart, 7 ds. De Zeeuw; De Ontmoeting (Noordhofland) 10.30 pastoor Hessing en ds. v.d. Schoot. Hulp en Heil (Scha- kenbosch) 10 ds. Honig. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth'. A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds. Kunz, Wadd.veen, 4.30 ds. Kagchelland, Kamerjk. Geref. Kerk zie andere dien sten. Öeref. K. Vrijg. (Bachlaan) 8.30 ds. A. Geelhoed, 2.30 ds. Gunnink. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 10.30 ds. G. Allen, anglicaans predikant, en ds. Blanken, 10.30; Binnen z i. 9.30 e KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Ter Bals, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 ds. Boswijk, Lisse, 7 ds. 11. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 hr. J. Goedhart. Geref. K. 9.30 ds. Zijl, 5 ds. v.d. Kooi. Remon str. Gem. geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. W. L. Heymans, Alphen, 7 ds. Schilt. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 2.15 ds. v.d. Meij. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. Wagter, 5 ds. Smaling; Bet- helkerk 9.30 ds. Christ, Katwijk aan Zee. 'De Kwetterpoel' 10 ds. Smaling, open- deurdienst, mmv 'Campingsingers'. Ge ref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Ribberink, 5 ds. Meynen, Haarlem; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Rang, N.-Vennep, 5 ds. Cziria; Mar.kerk 9.30 ds. Cziria, 5 ds. Ribberink. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr. C. Vork, Heerde. Rk Kerk zo. 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Hemmes, O.geest, 7 ds. v. Achter berg. Geref. Kerk 10 ds. Baas. Chr. Ge ref. K. 10 en 5 ds. Aarnoudse. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 mevr. ds. Lui- kinga, Haarlem. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Stam. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. De Reus, ha. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr. Vermeulen, 6.30 kand. P. Verhagen, Gouda. Geref. Kerk 10 ds. Attema-Roos- jen, Nieuwerbrug, 6.30 prof. dr. v.d. Beek. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst, 5.30 ds. Heida. M. Godskerk. zat. 7, i. 9.30. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. De Koeyer, Wilnis. 5 ds. Schi- paanboord; Hoeksteen 9.30 ds. Schi- paanboord, 6.30 ds. Grisnigt, Benne- kom; Bethelk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Kunz; Rehobothschool 9.30 ds. Trouw borst, Vlaardingen; Imm.kerk 10 en 5i ds. v. Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.30 en 5 ds. Bongers; Ontm.kerk 9.30' ds. Verdoorn. Geref. K. Vrijg. (Kruis-, kerk) 8.30 en 2.45 kand. P. Groen, Kam pen. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 dsJ v.d. Want. Oud-Geref. Gem. (Mercurius- weg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. 10| ds. Hooykaas, Den Haag. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Abma, Gouda, 7 muziekdienst; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds. J. Visser; Messiask. 10 ds. v.d. Beid, Katwijk; Dorpscentrum 9.301 kand. C. N. van Dis. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. v.d. Woude, 7 ds. v.d. Zwaag, Scheveningen. Ned. Prot. Bond (Kerk- dam) 10.30 ds. Fockema Andreae. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. A. J. de Jong. Leiden, 6.30 ds. Moll, Alp-: hen, jeugddienst. Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders, 6.30 ds. Zijl. Rk Kerk zat. 7, zo. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Geuze, Noorden. Geref. Kerk 9.30 dr. Haitsma, Boskoop, 7 ds. Rang, N.-Ven- ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds.i Wolthaus. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zo.| 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10; Meer- burgkerk H. Rijndijk zat. 7, zo. 10 en, 11.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 enj 6.30 ds. Eijsenga, ha. Geref. Kerk 10 hr. M. Schreuder, Zevenhoven, 6.30 ds. Mulder, Alphen. Remonstr. Gem. 10 ds. i A. Steinhart ('Hooge Burch').

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2