Drie nieuwe opera's
'Don Giovanni' met
veel komisch effect
Tijdens komend Holland Festival
Auteurs beticht van
oorlogsverleden
Martine Bijl
soberder
KIJKUIT
Exposities
Concerten
Leiden
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
VRIJDAG 22 JANUARI 1988
PAGINA 23
AMSTERDAM/DEN HAAG
(GPD)-Van 1 tot 30 juni wordt voor
de 41ste maal het Holland Festival
gehouden. In totaal zullen er circa
70 voorstellingen en concerten in
Amsterdam en Den Haag worden
gegeven. In het programma komen
opera, concerten, dans, theater,
jeugdtheater en niet-westerse po
diumkunsten aan bod.
Er zijn drie (eigentijdse) opera-
premières te verwachten: Nixon in
China van John Adams (Neder
landse Opera, regie Peter Sellars),
Montag aus Licht van Karlheinz
Stockhausen en Europas 1 en 2 van
John Cage (opera en ballet Frank
furt).
Puccini
Het Concertgebouworkest geeft
onder leiding van zijn nieuwe diri
gent Riccardo Chailly een Puccini-
avond waarin fragmenten uit ver
schillende opera's van deze compo
nist te horen zijn. Onder aanvoe
ring van Klaus Tennstedt speelt
hetzelfde orkest werk van Aiiton
Bruckner en Richard Strauss. Bar
bara Hendricks en Arleen Auger,
twee internationaal befaamde so
pranen, zingen met begeleiding
van pianist Andrós Schiff en het
Schönberg Ensemble liederen van
Mozart, Strauss, Berg, Webern en
Schönberg. John Eliot Gardiner
leidt een uitvoering van Handels
oratorium 'Jephta', vertolkt door
de London Baroque Soloists en het
Monteverdi Choir.
Op het gebied van het theater
zijn er drie interessante groepen uit
het buitenland te verwachten: het
Wiener Burgtheater (met Mein
Kampf van George Tabori en
Nachtwache van Lars Norén), het
Italiaanse Teatro Comunale Gub-
Ballet
Amerika, Australië, Canada,
Duitsland, Engeland en onze eigen
land geven de toon aan in het HF-
balletprogramma. Avant-garde
groepen van Michael Clark, Step
hen Petronio en Lalala Human
Steps presenteren elk een gloed
nieuw werk, gedanst op live mu
ziek. Het Ballett Frankfurt komt
onder leiding van Billy Forsythe
met 'Impressing the Czar' naar Am
sterdam. Het Nederlands Dansthe
ater en Het Nationale Ballet pre
senteren nieuw werk van Jirf Ky-
lión, Nils Christe en Edouard Lock.
'Shining' is de titel van het nieuwe
werk van Graeme Murphy, een
avondvullend werk, gedanst door
de Sydney Dance Company.
Ed.Hoornik en Bert Voeten in opspraak
DEN HAAG (GPD) - Dichter/verta
ler Bert Voeten en dichter Gabriel
Smit (in '81 overleden) zijn in de
oorlog correspondent voor de Ne
derlandse Kultuurkamer geweest.
Voetens oorlogsdagboek 'Door
tocht', destijds bekroond met de
Van der Hoogtprijs, is verzonnen
en vermoedelijk na de bevrijding
geschreven. Dichter Ed. Hoornik
(in '70 overleden) was aanvankelijk
'letterknecht' van de beruchte
NSB-auteur Henri Bruning.
Deze onthullingen staan in het
eerste deel van een serie publika-
ties van schrijver-publicist Adri-
aan Venema over schrijvers en uit
gevers die tussen 1940 en '45 met de
Duitsers hebben samengewerkt.
Dit eerste deel komt van de zomer
uit bij De Arbeiderspers. In 1986
kwam van Venema al een boek
over de handel en wandel van de
vaderlandse kunsthandel tijdens
de bezetting uit.
Over Voeten, vermaard om zijn
Shakespeare-vertalingen, meldt
Venema in de Haagse Post van de
ze week onder meer: 'Voeten werd
betaald door de Kultuurkamer om
zonder dat zijn kunstbroeders dat
wisten verslag te doen van verga
deringen, literaire avondjes en ca-
fégesprekken. Daarnaast probeer
de hij zieltjes te winnen en gaf hij
informatie door over mensen die
zich tegen de Kultuurkamer keer
den'.
Voorts: 'Voeten deed in zijn oor
logsdagboek alsof hij in de oorlog
onmiddellijk de goede kant koos
en in het verzet ging. Maar dat hele
dagboek is verzonnen en gefin
geerd. Ten eerste staan er dingen in
die historisch gezien niet plaats ge
vonden kunnen hebben en ten
tweede lijkt het alsof hij onder de
Kultuurkamer gebukt ging'.
Ook over Gabriel Smit merkt Ve
nema op dat deze altijd in inter
views heeft beweerd dat hij in het
verzet heeft gezeten. Hij beschul
digt Smit ervan dat hij voor
drachtskunstenares Nel Oosthout
bij de autoriteiten heeft aangege
ven.
Volgens Venema, die voor zijn
publikaties onderzoek heeft ge
daan in Amerikaanse archieven en
bij het Rijksinstituut voor Oorlogs-
documenatie (Riod), heeft Ed
Hoornik- in een interview in 1940
opgemerkt: 'Ik hoop vooral dat uit
deze oorlog, die door velen als be
vrijding werd gevoeld, een terug
keer tot het natuurlijke leven
wordt geboren'. Hoornik schreef
ook een berucht interview met
NSB-auteur Henri Bruning voor
het Algemeen Handelsblad. Daarin
verkondigt Bruning dat het een
ramp voor Nederland zou zijn als
Duitsland de oorlog zou verliezen.
Dit vraaggesprek, volgens Venema
door Hoornik kritiekloos opgete
kend, werd later opgenomen in het
propagandablad van de NSB.
Verder schuift Venema Hoornik
in de schoenen dat deze na de oolog
artikelen publiceerde die hij zoge
naamd in de oorlog geschreven had
maar daaruit intussen tal van re
gels schrapte die de nazi's welge
vallig waren. Venema in de HP:
Ed Hoornik
'Hoornik is naar Dachau gestuurd,
dat is natuurlijk erg, al onderschrijf
ik een beetje Hermans' visie dat
zijn deportatie een misverstand is
geweest. Maar dan nog: Dachau is
niet niks, maar het is ook niet juist
om het beeld hoog te houden van
Hoornik als een groot verzetsman.
Dat is geschiedvervalsing'.
PRIJS - De schrijfster/illustratrice
Noni Lichtveld en voordrachts
kunstenares Gerda Havertong heb
ben donderdag op de Katholieke
Universiteit Brabant in Tilburg de
E. du Perron-prijs gekregen.
Deze onderscheiding - een oor
konde en een geldbedrag van 2.500
gulden - wordt jaarlijks door de let
terenfaculteit toegekend aan per
sonen of instellingen die een goede
verstandhouding tussen Nederlan
ders en etnische minderheden be
vorderen op het culturele vlak.
Fragment uit 'Don Giovanni'
'Don Giovanni' van Mozart door De Neder
landse Opera m.m.v. Het Concertgebouw
orkest. Dirigent: Nikolaus Harnoncourt. Re
gie: Alfred Kirchner. Decors: Götz Loepel-
mann. Kostuums: Joachim Herzog. Titel
rol: William Shimell. Gezien in Het Muziek
theater op 21 januari.
AMSTERDAM - Evenals Jürgen
Gosch, de regisseur van 'Tristan
und Isolde', behoort Alfred
Kirchner tot de leidende figuren
in de Duitstalige toneelwereld,
maar zijn visie op Mozarts 'Don
Giovanni' is heel wat minder
controversieel geworden. On
danks de gedeeltelijk moderne
kostuums zijn personages en si
tuaties 'herkenbaar' en zeker in
combinatie met de aanpak van
dirigent Nikolaus Harnoncourt
is er nauwelijks enige discrepan
tie tussen toneel en muziek. Wel
wordt er grote ruimte geboden
aan het theatrale effect, waar
door bovendien serk de nadruk
komt te liggen op het komische
in de situaties, maar in die aan
pak heeft hij ten dele gelijk. Mo
zart schreef tenslotte een 'dram-
ma giocoso' (blijspel) en hooguit
kan men Kirchner verwijten, dat
hij sommige komische elemen
ten te sterk uitbuit.
Grote hilariteit verwekt bij
voorbeeld de finale van de eerste
akte met o.a. de drie gemasker-
den in zuurstokkleurige, semi-
historische kostuums temidden
van een groepje geflipte danse
ressen uit onze jaren tachtig, die
zich wazig en zonder enige rela
tie tot elkaar in vage danspassen
heen en weer bewegen. Daarmee
wordt datzelfde dansgroepje ty
perend voor de voorstelling als
geheel, die mank gaat op het
punt van de onderlinge relaties
tussen en de drijfveren van de
personages. Als even later Don
na Elvira, dan weer in haar vuur
rode Cardin-creatie, bij herha
ling een flamenco-danseres na
bootst, werkt dat op zich wel hu
moristisch en het duidt ook aan
dat we te maken hebben met een
ietwat hysterische dame van
Spaanse origine, maar over haar
emoties en haar relatie tot Don
Giovanni zegt het weinig.
Zo leek ieder personage vooral
met zichzelf bezig, knap geregis
seerd en beeldend van expressie,
maar van affecties en andere
emotionele relaties bleek weinig
te merken in deze opera, waarin
vooral de erotische (overspan
ning zo'n belangrijke rol vervult.
De wereld van deze 'Don Giovan
ni' is een wereld van grove kleu
ren en accenten, gemarkeerd
door functionele maar foeilelijke
decors, die echter het voordeel
hebben dat zij een prachtig
klankbord voor de stemmen vor-
Essentieel in dit geheel is de te
kening van de titelrol, door Willi
am Shimell neergezet als een at
letische krachtfiguur, die con
stant bezig is zijn mannelijk
overwicht te bewijzen. Deze Don
Giovanni is er niet op uit vrou
wen te verleiden, maar om ze aan
zich te onderwerpen, en vanuit
die optiek moet Kirchners enscè-
nering zeker geslaagd genoemd
worden. Subtiliteiten, charme en
onderhuids venijn zijn vervan
gen door bruut machtsvertoon,
een element dat ook tot uiting
komt in de scènes met Leporello
(Michael Kraus). Daarbij is welis
waar sprake van een uitmunten
de tekstregie die dialogen vol
vuurwerk oplevert, maar veelal
gebeurt dat met een stemvolume
dat weinig kans op verfijning
biedt.
Die verfijning was wel aanwe
zig in de Don Ottavio van Hans
Peter Blochwitz, door timbre en
frasering een witte raaf onder de
tenoren (enigszins kort van adem
in zijn grote aria) en in de naïeve
charme waarmee Joan Rodgers
haar Zerlina tekende als een jong
bruidje dat zich aanvankelijk he
lemaal door de overrompelende
edelman laat inpakken. Patricia
Schuman bleek een vooral in
haar spel bezeten Donna Elvira
met goed, zij het niet uitzonder
lijk stem materiaal, en Edith
Wiens groeide uit tot een ietwat
dromerige Donna Anna, die er
overigens bij gebaat zou zijn als
zij haar rol van begin af aan lyri
scher had mogen kleuren. Een
belangrijk punt was echter dat
ook Harnoncourt had gekozen
voor een bruuske, minder ele
gante wijze van musiceren dan
we gewend zijn. Felle inzette, op
merkelijke tempo, kort afgebro
ken akkoorden en weinig legato-
bogen kenmerkten een parti-
tuurweergave die aansloot bij
wat zich op het toneel afspeelde.
Bezien vanuit dat concept werd
deze 'Don Giovanni' terecht met
groot enthousiasme onthaald,
maar ik betwijfel of iedereen zich
in deze opvattingen kan vinden.
PAUL KORENHOF
Soloprogramma van Martine Bijl. Muzikale
begeleiding: Pierre Biersma, Henk van der
Molen, Charty Angenois en Louis Debij.
Regie: Berend Boudewijn. Gezien op 21 ja
nuari in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog
vanavond en morgenavond te zien.
LEIDEN - Vergeleken met de
beide vorige theatershows heeft
Martine Bijl haar derde program
ma iets soberder aangepakt. Ze
speelt bijvoorbeeld maar één
echt typetje. Na de pauze ver
schijnt ze als een gek mens, dat
aan elk radiospelletje meedoet
en er alles (zelfs een paar echtge
noten) voor over heeft om maar
even op televisie in beeld te ko
men. Dat Martine typetjes kan
maken, weten we ook vanuit de
vorige shows. Toch heeft ze zich
hier duidelijk beperkingen opge
legd en voor een introvertere ty
pering gekozen.
Om een heroinehoertje neer te
zetten, kruipt ze niet in een of an
dere vermomming. Ze trekt een
leren jack aan en vertrouwt ver
der op de kwaliteit van de tekst
(van Jan Boerstoel) en haar eigen
spel. Terecht, anders kun je zo'n
nummer niet brengen. Helaas
past het met ballen en driehoe
ken versierde decor hier niet bij.
Zolang ze plezierig entertain
ment brengt, is het decor (met
een mannen- en een vrouwen
kant) bijzonder aardig, maar in
dit nummer moet de entourage
kaler.
Voor de rol van de carrièerva-
der, die alleen voor 'De zaak'
leeft, volstaat ze met een attaché
koffertje, een stoel en een krant.
Het is een door haar zelf geschre
ven tekst, waarin ze een fraai,-
herkenbaar miniatuurtje creëert.
"Eddy, wat is ontbijtkoek in
het Spaans", is een citaat uit een
conférence over Hollanders op
vakantie in een ver warm land.
Het thema vakantieperikelen
hebben we natuurlijk al vaker
gezien en gehoord. Desondanks
levert dit nummer toch wel een
paar leuke bespiegelingen op.
Bovendien valt op de uitwerking
en de presentatie ervan niets aan
te merken. Ook al zijn de ver
schillende nummers dan wel niet
allemaal even sterk, het pro
gramma is geen slordig samen
raapsel, maar zit solide in elkaar.
Martine Bijl brengt voor de der
de maal in successie een stijlvol
verzorgde vorm van amusement,
zingt perfect en wordt door vak
kundige musici begeleid.
Slechts één nummer valt volle
dig uit de toon. Dat is op het mo
ment dat Martine en het orkest
spelen dat ze ruzie hebben. Het is
pijnlijk ongeloofwaardig, niet
leuk en overbodig in een pro
gramma, waarin Martine Bijl
duidelijk geen genoegen heeft
willen nemen met alleen maar
gemakkelijke succesjes.
WIJNAND ZEILSTRA.
Leiden
Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou
de Singel 28-32, 'Leidse Ateliers Vil',
met werk van Peter Duivenvoorde,
Herby Nqenhuis en Rob van 't Zelfde,
t/m 15/2; di. t/m za. 10-17 uur en zo. 13-
17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1, 'Kawahara Keiga, foto
graaf zonder camera', en 'Chimu, pre-
Spaans aardewerk uit Peru', tot 11/4
di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma
nente tentoonstelling van werk van
Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo.
van 12-16 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, per
manente expositie; Vijf eeuwen mode
in miniatuur, di. t/m za. 10-16 uur.
Galerij Atelier Treetje Lager' - Oude
Rijn 138, Matjan van den Bosch met
'speelse grafiek' en diverse gedich
tenbundeltjes met eigen tekst en illi-
ustratie in de vorm van een litho, gast-
exposanten o.a. Sylvia Borreman, te
keningen en lino's; Jan van der Veer,
lino's; Anna Los, kleinkeramiek, t/m
eind jan; woe. en vr. 13.30-18 uur, do.
13.30-18 en 19-21 uur, za. 12.30 -17 uur.
Galerie Fotomania - Koppenhink-
steeg 6, de Amsterdamse fotograaf
Robert Roos met werk dat is ontstaan
tijdens een recente reis naar Kreta en
Sicilië, van 23/1 t/m 20/2; wo. t/m za.
13-17 uur.
Pand Caecilia - Caeciliastraat 18, Ilo-
na van den Berg met drie doekenmet
olieverf, Karin Hut met aquarellen
van half-abstrakte naakten, Iemke
Koster met olieverfschilderijen en
werk van Marjan Os, tot 3/3; zo. van
13-17 uur.
Holiday Inn (blauwe gang) - Haagse
Schouwweg 10, L. Baron von Richter
met foto's met de nadruk op pasteltin
ten en abstracte vormen van weer
kaatsende beelden, tot 12/2.
Art Centre Droomfabriek - Oude Sin
gel 56, Gerry Vermaesen met illustra
tieve tekeningen tot 31/1.
ARS studio - Pieterskerkgracht 9, Ex
positie Ars op zijn kop, tot 24/1; ge
opend do. t/m zo. 13-16 uur, ma. t/m
do. 19-21.30 uur.
Lak Galerie - Cleveringaplaats 1,
Riemke Kuipers met beschilderde re
liëfs, acrylcollages en grafieken,
Frans Hofmeester met tekeningen;
Koffie-eethuis 'Piggelmee', - Jan Vos-
sesteeg 59, schilderijen met als onder
werp: modelstudies en composities,
t/m 29/1.
Johan de Goede - Oude Rijn 100, ten
toonstelling van Johan de Goede 'Het
boek van Pandora'; 22/1 van 15-19
uur, 30/1 van 13-17 uur, 5/2 en 12/2 van
15-19 uur.
Waaggebouw - Aalmarkt, kunstschil
dersduo Ger Oudshoorn en Guus
Hermus (GOGH) met hun gezamen
lijk gemaakte schilderij, abstract,
spontaan en decoratief, 22,23 en 24 ja
nuari; van 10-17 uur.
Alphen
Rhijnkade elf-Rijnkade 11, etsen van
Carla Kleekamp en schilderijen van
Jan de Jong, t/m 23/2; di. t/m za. 10-
17.30 uur, vr. 10-21 uur.
Hillegom
Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraat-
promenade 12b, schilderijen, aquarel
len, tekeningen en etsen van Poppe
Damave, t/m 20/2; geopend op di. en
za. op afspraak.
Hoofddorp
Raadhuis - Nieuweweg 70, acryls,
gouaches en tekeningen van Jannèke
Tangelder en stenen beelden van
Joost Barbiers, t/m 11/2; ma. t/m do.
10-17 uur. vr. 10-12.30 uur, di.avond
18-20 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Statendaalder, zeef
drukken op textiel van Els Cornelis-
sen, t/m 29/1; ma. t/m vr. 9-17 uur.
Verpleeghuis Leythenrode - Hoog-
madeseweg 55, olieverfschilderijen
van 11 cursisten van K&O-Leider-
dorp, t/m 18/2; dag. van 10-12 uur.
Lisse
Hotel 'De Nachtegaal van Lisse' -
Heereweg 10, onder de titel 'Geen
kunst aan' exposeren Gerda van Zij-
derveld-de Vries, Paul van Scheldt en
Jaap van Doorne met schilderijen,
aquarellen en tekeningen, tot eind fe-
br; van 9-23 uur.
't Huys Dever - Heereweg 349a, ten
toonstelling 'Papier', centraal staat de
papierkunst van zestien hedendaagse
kunstenaars die proberen hun materi
aal zo goed mogelijk te benutten en
hun ideeën vorm te geven, t/m 31/1;
20 u
di. t/m z
114-17 v
Noorden
Hotel-Restaurant 'De Watergeus' - Si
mon van Capelweg 10, zeefdrukken
en aquarellen van Jan Pieterse, t/m
24/1; di. t/m zo. vanaf 12.00 uur.
Noordwijk
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van
der Sar met kleuretsen 'Bloemen en
planten in de Orangerie', geopend
dag. behalve woe. na 14 uur.
Noordwijkerhout
Openbare Bibliotheek - Herenweg 2,
Tibet, Om Mani Padme Hoem' een
unieke foto-expositie van André Hei-
i reis naar Tibet, t/m 1/2;
van 14-17 en 19-21 uur,
i 10-12.30 uur, met op 27/1
en geluids-dia show.
Leeuwenhorst Congres Centre - Lan-
gelaan 3, Marianne Vetter, gemengde
technieken; Yvonne Reuyl, aquarel
len en olieverf; Hans Heijman, land
schappen; Pieter Hoogeboezem en
Edwin Rickman, olieverf; Jan Mon-
tijn, kleuretsen; Anneke Patist en Lex
van Schravendijk, aquarellen en Jan
Hofland e.a. sportprenten, t/m 15/3.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, permanente tentoonstel
ling 'De andere Middeleeuwen'; the
ma tentoonstelling 'De toekomst van
Rijnsburgs Verleden', vr. 19-21 uur,
za. 10-16 uur.
De pianiste Edith Tankink brengt
vanavond in de Kapelzaal van K&O
hoogtepunten uit het romantisch re
pertoire ten gehore. Ze opent het pro
gramma met de Papillons opus 2 van
Robert Schumann. Daarna volgen
werken van o.a. Brahms (Rhapsodie
opus 79 nr 1), Turina, Villa-Lobos,
Scriabin (vijf Preludes opus 11) en
Rachmaninoff (twee Etudes opus 33,
de Elegie opus 3 nr. 1 en de Humores-
que opus 10 rir. 5). Aanvang 20.15 uur.
De flamenco-gitarist Huib Wilkes
geeft maandagavond een recital in de
Kapelzaal van K&O. Wilkes, die het
'vak' in Cadiz heeft geleerd, is bekend
geworden als begeleider van tal van
beroemde flamenco-zangers en -zan
geressen. Ook als solist en als duo-
partner van de befaamde Paco Pena
treedt hij nu geregeld op. Aanvang
20.15 uur.
De cellist Herre-Jan Stegenga en de
pianist Herman Uhlhorn geven
woensdagavond het laatste concert
van de Beethoven-cyclus in de Kapel
zaal van K&O. Op het programma
staan de Sonate opus 17 nr. l.dieLud-
wig van Beethoven oorspronkelijk
voor hoorn en piano heeft geschre
ven, maar later ook geschikt maakte
voor cello en piano. Bovendien speelt
Herman Uhlhorn voor piano-solo de
Bagatellen 4, 5 en 6. Aanvang 20.15
Jos van Immerseel bespeelt woens
dagavond in de Taffehzaal een piano
forte. De klavierspeler, uitgenodigd
door de Stichting Oude Muziek en
Theater, zal werken van Haydn en/of
Mozart verklanken. Aanvang 20.15
uit Zuidamerikaanse landen als Peru
en Bolivia. Ze bespelen instrumenten
die karakteristiek zijn voor deze ge
bieden: panfluiten, charango en cajas.
Aiarichi speelt muziek in de vorm van
tropa. Een tropa is een grote groep
muzikanten uit één dorp. Typerend
voor de Aymara stam, zo schijnt. Aia-
richi treedt op in De Droomfabriek,
Oude Singel 56. Aanvang 21.30 uur.
Pop
Vanavond treedt in het LVC de Leid
se groep Silenus op. Silenus maakt
symfonische pop en brengt dat ten
gehore in het zoldercafé van het LVC.
Aanvangstijdstip onbekend.
The Legendary Pinkdots begon zijn
carrière in een Londens kraakpand.
De Pinkdots produceren een uniek
geluid: lichte psychedelica die geen
trends volgt. Zanger is Edward Ka-
spel die zachtzinnige en humoristi
sche teksten laat horen. Hij brengt ze
met een kinderlijke eenvoud, maar
dat is slechts schijn. Op plaatgebied is
Legendary Pinkdots erg actief, vorig
jaar werden er twee elpees uitge
bracht. Legendary Pinkdots treedt
zaterdagavond in het LVC op. Aan
vangstijdstip onbekend.
Volksmuziek
Leidse Schouwburg
vr 22, za 23,20.15 uur; Nieuw solo-pro
gramma van Martine Bijl.
zo 24, 14.30 en 20.15 uur; 'De Preten
tie', theaterprogramma van Freek de
Jonge.
di 26,14.30 uur; Project Theater Over
dag; Carolien van den Berg en Jules
Hamel in 'Rita en Frank',
wo 27, 14.30 uur; kindervoorstelling;
musical van Mies Bouhuys en Joop
Stokkermans: 'Kat in een vreemd
pakhuis'.
wo 27, 20.15 uur; Leoni Jansen, Frans
Ehlhart en Albert Veenendaal in 'It's
reverberation Time',
do 28, 20.15 uur; Ballet National du
Senegal met 'Feerie Africaine'.
LAK-Theater
vr 22, za 23, 20.30 uur; 'Blanco' met
Harry de Wit en Elise Lorraine,
zo 24, 15.00 uur; kindervoorstelling
'De wijze kater' door Pssstt.
wo 27, do 28, 20.30 uur; 'Tucholsky'
door De Zwarte Komedie uit Antwer
pen.
Micro Theater
za 23, 20.30 uur; 'Plaza Hotel' van Neil
Simon, door Theater Toverlei, regie:
Jaap Postma.
André van Duin, komende week in
het Circustheater in Scbeveningen.
(foto ANP)
Fiesta Gitana.
di 26, wo 27, do 28, 20.15 uur; André
van Duin Revue, mmv Frans van
Dusschoten, Simone Kleinsma, Hans
Otjes, Brian Rogers Dansers en orkest
olv Ruud Bos.
Diligentia
vr 22, za 23, 20.15 uur; 'De Rozebottel-
tijd' van Paul de Leeuw mmv Elaine
Baanders, piano.
di 26, 12.45-13.30 uur; Marijke Boon
met 'Een jurk met rozen',
wo 27, 20.15 uur; Temba Theatre
Company met 'Woza Albert', mmv
Ewen Cummins en Attie Kubyane.
do 28, 20.15 uur; optreden van Rita
Reys en het Trio Pim Jacobs.
Koninklijke Schouwburg
vr 22,20.15 uur; Toneelgroep Amster
dam met 'Kwartet' van Heiner Müller.
vr 22, za, wo 27, do 28,20.15 uur, zo 24.
14.00 uur; Haagse Comedie met 'Wou
tertje Pieterse' naar Multatuli, bewer
king met acteurs en poppen,
za 23,20.15 uur, zo 24.14.00 uur; Haag
se Comedie met 'Wie trouwt de wedu
we' van Carlo Goldoru, met o.a. Trins
Snijders.
ma 25,20.15 uur; Les Galas Karsenty-
Herbert met 'La maison du Lac' van
Ernest Thomson.
di 26,20.15 uur; Groep Gertrud-D met
'Hendrik IV' van Luigi Pirandello met
o.a. Ramses Shaffy.
wo 27, do 28, 20.15 uur; 'Een bijzonder
prettig vergezicht' van Paul Haenen,
met o.a. Mary Dresselhuys.
Muziektheater
za 23, 20.15 uur; Nederlands Kamer
koor, leden Asko-ensemble, Schön
berg ensemble, en Slagwerkgroep
Den Haag olv Reinbert de Leeuw,
werken van Messiaen, Ligeti en Dal-
lapicola.
do 28, 20.15 uur; Residentie Orkest
olv Hans Vonk, mmv Joanna Madros-
kiewicz, viool en het Residentie Bach-
koor olv Gerard Akkerhuis met wer
ken van Haydn, Karlowicz en Verdi.
Nederlands Congresgebouw
za 23, 20.00 uur; Israëlische Nationale
dans- en zanggroep 'Shalom '88',
mmv Enrico Macias.
Carré
vr 22, za 23, 20.15 uur; Paco Pena's
Flamenco Gezelschap,
ma 25, 20.15 uur; De Golden Rain
bows 'Hello Goodbye', mmv Rose,
Babe, June, Double V dancers, Dazz
ling Fan-Tic, Trimi Delsol en David
Vitches, Lenny Len, Leo-Stan-Bas,
Benjamin en Jessica Claire,
di 26, wo 27, do 28, 20.15 uur; Neder
lands Volkstoneel met 'Heimwee',
van Dolf de Vries, Martin Kesseler en
Ted de Braak, met Cary Tefsen, IJf
Blokker, e.a.
Concertgebouw
vr 22, za 23, 20.15 uur; NedPho symfo
nie-orkest olv Hartmut Haenchen,
mmv Naum Grubert, piano met wer
ken van Mahler en Skriabin.
za 23, 15.00 uur; Rotterdams Philhar-
monisch Orkest olv Jeffrey Tate,
mmv Lynn Harrell, cello, werken van
Sjostakowitsj en Bruckner,
zo 24, 20.15 uur; Maurizio Pollini, pia
no met werken van Schubert en LiszL
wo 27, 20.15 uur; Vladimir Ashkena-
zy, piano met werken van Schumann
en Chopin.
C.C. Amstelveen
vr 22, aanvang 20.15 uur, Musicalgang
Amsterdam met 'Foxtrot' van Annie
M.G. Schmidt en Harry Bannink.
za 23, 20.15 uur; Hans Liberg met
'Wortel Bach Live',
di 26, 20.15 uur; 'Nonsens' van Dan
Goggin met o.a. Nelly Frijda, Josine
van Dalsum, Sylvia de Leur e.a.
do 28, 20.15 uur; Ramses Shaffy,
Christine Brandenburg, Eddy Brug
man e.a. met 'Hendrik IV' van Luigi
Pirandello.
Muziektheater
vr 22. za 23. ma 25, 20.15 uur; Nina
Wiener Dance Company met 'Enclo
sed Time'
di 26 (première), do 28,20.15 uur; Ne
derlands Dans Theater met 'Return to
a strange land' Kylian/Jan^cek,
.Bach.
zo 24, 13.30 uur, wo 27. 20.00 uur; De
Nederlandse Opera met 'Don Giovan
ni' van W.A. Mozart, mmv Concertge
bouworkest olv Nikolaus Harnon-
Nieuwe de la Mar theater
vr 22, za 23, zo 24.20.15 uur; 'Mijn zus
ter en ik' van Jos Brink, met Josephi
ne van Gasteren, Sacco van der Made,
Ellen Röhrman e.a.
di 26. wo 27, do 28, 20.15 uur; 'Droom
van een vrouw' met Anne-Wil Blan-
kers, Frans Vorstman, Ed mond Clas-
Stadsschouwburg
vr 22 t/m do 28 (beh. ma en di), 20.15
uur; De Mexicaanse hond met 'Leu
genbroeders'.
ma 25,20.15 uur; 25 jaar Folkloristisch
Danstheater.
De Doelen
vr 22, 20.15 uur; Rotterdams Philhar-
monisch Orkest olv gastdirigent Jef
frey Tate, mmv Lynn Harrell, cello,
werken van Sjostakowitsj en
Brückner.
zo 24, 20.15 uur; Doelen Jazzclub, op
treden van Chris Barber Jazz and
Blues Band.
Luxor Theater
vr 22, za 23, 20.15 uur; toneelstuk
'Droom van een vrouw' van Alan
Ayckbourn, met o.a Anne-Wil Blan-
kers, Frans Vorstman, Guusje Wes
terman en Wilbert Gieske.
zo 24, 14.00 uur; Het Scapino Ballet
met een afwisselend dansprogramma
met zowel romantisch-klassiek als
ook modern repertoire van o.a. Hans
vain Manen en Nils Christe.
ma 25, di 26, 20.15 uur; theatershow
'Pretentie' van Freek de Jonge,
wo 27, 20.15 uur; optreden van Paco
Pena vergezeld van een flamenco-en
semble.
Theater Zuidplein
vr 22, 20.15 uur; Twee eenacters 'Tus
senspel' van Noel Coward en 'Kort
sluiting' van Peter Schaffer, gespeeld
door toneelgroep Theater,
za 23, 20.15 uur; theatervoorstelling
'Als 't ware toevallig een vrouw Elisa
beth' van Dario Fo, door Kollektief
Internationale Nieuwe Scene,
zo 24, 14.00 uur; 'Op het lijf geschre
ven' ballet door Alexandra Radius en
Han Ebbelaar van Nils Christe, op
muziek van Kyoko Hashimoto en
Christiaan Bor.
ma 25, di 26, 20.15 uur; operette 'Wie
ner Blut' van Johann Strauss jr. door
Hoofdstad Operette,
wo 27, 20.15 uur; toneelstuk 'Hendrik
IV' van Luigi Pirandello, door theater
groep Gertrud D, met in de hoofdrol
Ramses Shaffy.
do 28, 20.15 uur; toneelstuk 'Een on-
derwereldse glimlach' van Lars No
ren, door Toneelgroep Amsterdam.