'Politici zijn tekstschrijvers van mijn satire i 'Geen kritisch geleuter meer' Een mislukte voorstelling Hallucinerend celloconcert Pieter-Dirk Uys, het satirisch geweten van Zuidafrika Schildersduo Henry Lewis nieuwe dirigent DONDERDAG 21 JANUARI 1 'Interieur' van theatergroep Bonheur 'Interieur' door theatergroep Bonheur naar een verhaal van Katherine Mansfield. Spel: Ria Eimers en Die van Duin. Regie: Anne- kee van Blokland. Gezien op 20 januari in LEIDEN - De voorstelling 'Inte rieur' is gebaseerd op het verhaal 'Psychologie' uit de bundel 'Bliss Other Stories' van Ka therine Mansfield. Daarmee heb ben regisseuse en spelers zich zelf een moeilijke taak gesteld. Hoe maak je namelijk een thea terbewerking van een verhaal, waarin enige ontwikkeling of clou zo goed als ontbreekt? In dit geval is voor een minutieuze sfeertekening gekozen. Een man bezoekt een vrouw in haar atelier. We zien haar in af wachting van zijn komst allerlei voorbereidingen treffen. Het is herkenbaar teuten: een stoel ver zetten, een schaaltje met lekkers klaarzetten, sigaretje roken. Als de man eenmaal is verschenen, ontwikkelt zich in aanzet een dialoog. Daarnaast verwoorden de beide spelers af en toe, hoe zij inwendig (daarom 'Interieur' als titel?!) op de situatie reageren. De stiltes overheersen echter. Het gegeven is al dermate flin terdun en die vele zwijgzame ogenblikken zijn dusdanig, dat zelfs deze nog geen uur durende voorstelling erg lang lijkt. Dat is op zich al een slecht teken. Bo vendien gaan van de voorstel- lingsduur eigenlijk nog eens ruim tien minuten af. Bij wijze van inleiding verschynt name lijk de regisseuse op het toneel en leest, zittend op een stoel voor een gordijn, een ander verhaal van Katherine Mansfield voor. Deze onmiskenbare breuk in dit o zo broze geheel is een weinig overtuigende noodoplossing, die er alleen toe lijkt te dienen om de 'voorstelling' te rekken. Wie een minutieuze sfeerteke ning wil geven, is op details aan gewezen, die bepaald niet ge makkelijk op een publiek zijn over te brengen. Het decor speelt daarbij een belangrijke rol. De vormgeving van het atelier van de vrouw mist echter op het bre de speelvlak in het LAK de ver eiste intimiteit. Het blijft een wat kale ruimte met meubelstukken en requisieten. Daarbij komt nog, dat de matige zaalbezetting (nog geen dertig toeschouwers) niet inspirerend werkte. Dat deed ook weer afbreuk aan de delicate sfeertekening. Ondanks de inzet van de spelers bleek de voorstelling reddeloos verloren. WIJNAND ZEILSTRA Concert door Anner Bijlsma op cello met de solosuites van J.S. Bach (II. IV en VI). Ge hoord op 20 januari in de Taffeh-zaal. LEIDEN - Heeft u dat gevoel ook wel eens gehad, dat het lawaai, veroorzaakt door handgeklap, de .gfeer na een concert wreed lijkt te verstoren? Dat je het liefst in stilte zou willen weggaan? Bij uitvoeringen van gewijde mu ziek wordt daarom vaak uitdruk kelijk verzocht. Terwijl de suite een aaneenrijging is van dans vormen (wereldlijker kan het ei genlijk niet), had gisteravond toch niemand de neiging om de beentjes van de vloer te laten gaan. Bach heeft op zijn onna volgbare manier deze dansvor men op een vergeestelijkt, bijna gewijd niveau gebracht. Lang duurde het anders wel, voordat Anner Bijlsma ver scheen. De Taffeh-zaal, meestal toch al niet slecht bezet bij de ou de muziek-concerten, stroomde voor deze gelegenheid bomvol. En er bleven maar mensen (en stoelen) bijkomen. Niemand wil de deze gebeurtenis missen. Toch viel het niet mee. Drie suites voor cello alleen. Drie wer ken met dezelfde volgorde van dansvormen. Drie verschillende grondtoonsoorten met daarbin nen gewaagde uitstapjes naar an dere toonaarde; verschillende maatsoorten, verschillende rit mes etc., maar met het aardse dansen hadden ze niets meer van doen. Anner Bijlsma die jaren en jaren op deze suites heeft gestu deerd, is het stadium van tech niek en beheersing allang te bo ven; hij speelt deze muziek niet meer, hij straalt ze als het ware vanzelf uit. Hij projecteert ze rechtstreeks en onmiddellijk op het pubiick. Gelukkig is daar dan nog zijn cello die die muzikale gedachten in hoorbare geluidstrillingen omzet, maar het is net alsof hij niet echt speelt. Een prachtige, rijk geschakeerde en volmaakt afgewerkte toon zweeft voortdu rend onder zijn handen vandaan. Het is bijna een hallucinatie. Rondom mij hoorde ik hoe - on getwijfeld cello spelende - toe hoorders zich verbijsterd afvroe gen hoe Bijlsma dat nu eigenlijk deed. Met de sarabands uit de partita, "waarvan fluitisten be weren dat hy voor fluit is ge schreven" nam Anner Bijlsma van zijn publiek afscheid. MONICA SCHIKS i - of >et, 71- 1e- tel. St., Van Waardenberg en De Jong en hun energieke 'gekkengalerij' ROTTERDAM - Bij het woord 'cabaret' kijken ze verschrikt op, en gevraagd naar de toe komstplannen laten ze weten hun carrière wel het minst be langrijk te vinden. Nee, Martin van Waardenberg en muzikant Wilfried de Jong maken thea ter en geen cabaret, want met dat 'maatschappij-kritisch ge leuter' willen ze niets meer te maken hebben. En misschien beginnen ze volgend jaar wel een café of storten ze zich weer in een geheel ander avontuur. Het gaat ze immers om het nu. Van Waardenberg en De Jong: twee oer-Rotterdamse, en dus zeer eigengereide knapen, die het motto hanteren dat 'alles kan en alles mag'. Het begon allemaal in 1985. Van Waardenberg, tot dan toe gezichts bepalend lid van het cabaret Van Santen: "Van Santen werd opgehe ven en de volgende dag hadden Wilfried en ik onze eerste try-out in Schiedam". Het prille begin van het programma '.Begin maar vast', een voorstelling die langzaam maar zeker tot het kleine circuit door drong. De cabaretmarathon in Rot terdam, afgelopen zomer, zorgde uiteindelijk voor de broodnodige publiciteit. Van Waardenbergs cre atie Doerak, het balorige, nogal moeilijk opvoedbare jochie, bleek als een voorhamer op ieders lach spieren te werken en de aanbiedin gen stroomden opeens binnen. door Tom Ruijfrok Het duo had echter andere plan nen: in het Doetinchemse theater tje De Kleine Holte werd de nieuwe produktie 'De Gekkengalerij' in de grondverf gezet, een voorstelling die officieel pas op 2 februari in Rotterdam in première gaat. 'De Gekkengalerij' wordt echter al van af augustus gespeeld, zodat er van proefvoorstellingen eigenlijk geen sprake meer kan zijn. "We blijven het programma ver anderen", aldus Van Waardenberg. "Ik heb altijd iets van:'Er zit nog veel meer in'. Nu, na vijf maanden beschouw ik 'De Gekkengalerij' re presentatief voor wat ik altijd al voor ogen had, maar we blijven er aan bouwen. Je streeft toch altijd naar het beste". Over hun opzet laten Van Waar denberg en De Jonge geen twijfel bestaan. Van Waardenberg: "Het publiek amuseren, laten lachen om een sliert van humor". Zijn contra- bassende collega: "Noem het alsje blieft geen cabaret. Daarvoor ge bruiken we veel te veel theatrale elementen. Een rond spotje, een barkruk, dat hoeft voor ons alle maal niet zo erg. Voor het traditio nele cabaret zijn er andere mensen, waar gelukkig nog vraag naar be staat. Maar het is ons publiek ge woon niet". De heren hebben dus opvallend weinig pretenties, en de vorm van het programma is daarmee in over eenstemming. Geen verhaallijn, geen boodschap, gewoon wat losse fragmenten die behalve de over gangen en de constante onzin abso luut niets met elkaar te maken heb ben. Een gefingeerde forumdiscus sie met het publiek geeft het twee tal de mogelijkheid tekstueel te im proviseren, maar dan wel binnen vastomlijnde grenzen. Van Waardenberg: "We gunnen onszelf wel wat vrijheid, maar het eindresultaat moet kloppen. Ik ben er de man niet naar om een num mer zo uit de losse pols te doen. Ik bedoel, de mensen hebben wel er gens voor betaald". De Jong: "Dat zelfde heb ik met de muziek. Ik ben niet vies van een solo van een paar minuten, maar je moet nooit over drijven. Een improvisatie verzandt voor je het weet in oeverloos ge- piel". Het publiek moet geboeid wor den, reden waarom Van Waarden berg en De Jong ("Dat vonden we wel een goede naam") gekozen hebben voor beweeglijk theater. Martin: "De dynamiek staat voor op. We rennen soms als idioten over het podium". Wilfried: "Die beweeglijkheid geeft een bepaald cachet aan het programma. Er gaat een vonk vanuit. De mensen moe ten naar ons kijken alsof ze een ten niswedstrijd volgen". Groot verschil met 'Begin maar vast' is de rol van contrabassist Wil fried de Jong: "In het eerste pro gramma moest ik vooral begelei den. Die scheiding is met 'De Gek kengalerij' verdwenen. Er heeft een soort versmelting plaatsgehad. Ik treed nu wat meer op de voor grond, terwijl Martin zich ook meer als muzikant manifesteert. Met zijn stem weliswaar, maar we zijn nu volkomen gelijkwaardig". In Amsterdam Theaters en musea moeten nog meer bezuinigen AMSTERDAM (ANP) - Een aantal Amsterdamse kunstinstellingen zal tot en met 1990 nog anderhalf miljoen gulden (vijf ton per jaar) moeten inleveren door het door voeren van bezuinigingen. Die moeten worden bereikt door mid del van „doelmatigheidsmaatrege len". De Dienst Moderne Musea (Ste delijk Museum, Fodor, de artothe ken en het Beeldende Kunst Be heer) moet het de komende drie jaar met 395.000 minder doen, de Stadsschouwburg met 275.000 gul den, de theatercombinatie Belle- vue/De la Mar met 20.000 gulden, het Muziektheater met 325.000 gul den, Het Nationale Ballet met 215.000 gulden en het Concertge bouworkest met een ton. Het res tant van 170.000 gulden zal worden gezocht in incidentele maatrege len. B en W hebben dit voorgesteld aan de raad. B en W hebben ook besloten een extern bureau een onderzoek te la ten verrichten naar de organisatie en efficiency bij de Stadsschouw burg, het Amsterdams Uit Buro en eventueel bij het Muziektheater. Waardenberg en De Jong: 'De mensen moeten naar ons kijken alsof ze een tenniswedstrijd volgen'. muur van prikkeldraad van apart heid. Als er een cultuur bestaat, is dat die van de apartheidsdood. Fei telijk zijn de Afrikaners in het ge heel niet geïnteresseerd in cultuur. Ze zijn slechts geïnteresseerd in snobisme. De galmende leegte van het theatrale, zoals 'De Hertzog- prijs', 'De Kultuurkamer', 'De Aca demie', 'Het Staatstheater' etc. Ik wil er niets mee te maken hebben. En de Afrikaners, die wel artistiek succes hebben in binnen- en bui tenland - André Brink, Allan Pa ton, Breyten Breytenbach - hebben dat allemaal bereikt buiten 'het laager' van de 'Die Kuituur' om". Voorlopig moet multi-raciaal Zuidafrika het nog doen met de voorzichtige uitingen van de post- apartheidscultuur, die met name in het Markettheater van Johanne sburg gestalte lijkt te krijgen. Daar was de afgelopen maand ook Pie ter-Dirk Uys te zien in zijn creatie van een Caesariaanse president Botha, die zijn enthousiast gehoor meedeelde Nelson Mandela te heb ben vrijgelaten om samen aan een nieuwe toekomst van Zuid-Afrika te werken. Jammer genoeg is dat een toe komstdroom. Net zoals de woor den van Evita Bezuidenhout in de show 'Beyond the Rubicon': "Ja, mijn vrienden, alles is veranderd. Onze oude en mooie Republiek van Zuid-Afrika is opgedeeld in 'bantustans en boerestans'. Johan nesburg is nu de stadsstaat 'Repu bliek van Egoli'. Wij blanken zijn gedwongen in een afgrijselijke to wnship te wonen. Het vliegveld Jan Smuts heet nu Winnie Man- dela-luchthaven. En ik heb be merkt, dat de D.F. Malan-snelweg nu de Allan Boesak Boulevard wordt genoemd". JOHANNESBURG GPD) - Pieter-Dirk Uys (43) is zon der twijfel de belangrijkste theaterpersoonlijkheid in Zuid-Afrika. Zijn one-man shows, die vanaf 1981 overal in het land volle zalen trek ken, hebben tevens een aan tal creaties opgeleverd, die onwrikbaar verklonken zijn met de apartheidsrealiteit van de jaren tachtig. Een daarvan springt boven alles uit en dat is Evita Bezuiden hout, voormalig ambassa deur van het gefantaseerde 'onafhankelijke' thuisland Bapetikosweti. Deze traves- tietenrol is een dermate ei gen leven gaan leiden, dat er in feite twee personen zijn ontstaan: Pieter-Dirk Uys zelf en zijn alter ego, Evita. door Ruud de Wit Op dit moment trekt Uys met zijne nieuw show 'Cry Free Mandela, the Movie' - een parodie op de film van Sir Richard Attenborough over het leven van Steve Bike en de blanke hoofdredacteur Donald Woods - langs de theaters van Johanne sburg, Durban, Port Elizabeth en Kaapstad, alvorens naar Broad way, Londen en Berlijn af te reizen. Tegenover ons verzekerde hij ook 'dolgraag' naar Nederland te willen komen: "Per slot van rekening is de hele apartheidsproblematiek te rug te voeren naar de ambivalente verhouding tussen de Kaaskoppen en de Boeren". tirisch te benaderen. Zo is ook de creatie van Evita Bezuidenhout ge groeid. Tijdens het info-schandaal aan het einde van de zeventiger ja ren had ik een column in een zon dagsblad en ik wilde dolgraag com mentaar leveren op alle geruchten, roddels en beschuldigingen die de ronde deden. Om juridische moei lijkheden te vermijden, creëerde ik de persoon van een vrouw van een Nationale Partij-parlementariër, die uit de cocktail-party's en thee kransjes klapte. En tot mijn verba zing werd dat geaccepteerd en werd Evita uitermate populair". Evita Bezuidenhout is voor Uys de vrouw geworden, die hem in huiskamers laat binnenkomen, waar zijn eigen naam op de toilet ten nog niet gefluisterd wordt: "Ik heb in alle zalen van Zuidafrika ge speeld, tot in Pietersburg en Bloemfontein in het hartje van het Boereland toe". In zijn huis in Jo hannesburg heeft Uys een hele wand met brieven, die aan hem, of beter Evita, zijn gestuurd door vooraanstaande Zuidafrikaanse politici. Van de secretaresse van P.W. Botha, van Piet Koornhof, Pik Botha tot Andries Treurnicht: "Eigenlijk is het verschrikkelijk, als iemand als Andries Treurnicht een briefje stuurt, dat begint met 'lieve vriendin'. Dan ga je weer twijfelen aan het gevoel van humor van de Afrikaner". Censuur en angst voor represail les heeft Uys al lang niet meer. "Ik moet de angst in mijn publiek be vechten. Als ze kunnen lachen om die angst, wordt zij minder erg. Zelf denk ik niet meer over de mo gelijke gevolgen. Als ik me daar door laat leiden, kan ik beter in bed blijven". Dat betekent niet, dat hij niet verbaasd is over het feit, dat hij met zijn shows ongehinderd het land door kan reizen: "Dat is een van die vreemde complexen van Zuid-Afrika. Misschien dat de machthebbers nog steeds het idee hebben, dat mijn shows toch geen impact hebben. Een ander pro bleem is, dat zij mij net zozeer ge bruiken als ik hen. Ik weet dat re geringsvertegenwoordigers met hun buitenlandse gasten naar mijn shows komen en vervolgens zeg gen: 'Hoe kan men Zuidafrika een politiestaat noemen, terwijl wij dit soort programma's toelaten?"'. Uys betwijfelt of er een Afrikaan se cultuur bestaat: "Wij hebben on ze cultuur omringd met een hoee HILVERSUM (ANP) - Heniy Lewis zal worden benoemd als chef-diri gent van het Radio Symfonie Orkest. Hij zal die functie per 1 augustus 1989 overnemen van Kenneth Montgomery die sinds 1983 chef-dirigent van het orkest en van het Groot Omroepkoor is. Montgomery zal, naast zijn chef-dirigentschap bij het groot omroep koor, als vaste gast-dirigent verbonden blijven aan het Radio Symfonie Orkest. Zijn opvolger Lewis begon zijn muzikale loopbaan op zestienjari ge leeftijd toen hij als solobassist bij het Los Angeles Philharmonic Or chestra in dienst trad. Hierna legde hij zich meer en meer toe op het diri geren en nadat hij een succesvolle tournee in 1963 in Europa had gemaakt volgden er al snel uitnodigingen van diverse orkesten in de Verenigde Staten. Hij werd in die tijd benoemd tot chef-dirigent van het New Jersey Philharmonic Orchestra. - "Kijk, ik ben er wel eens van be schuldigd met mijn creaties als P.W. Botha, Evita Bezuidenhout, Pik Botha, Piet Koornhof etc. ver antwoordelijk te zijn voor de toe stand waarin Zuidafrika zich nu bevindt. Dit boekje met uitspraken van Botha, maar ook mijn shows, geven ere wie ere toekomt. Mijn teksten komen rechtstreeks uit de monden van de Zuidafrikaanse po litici. Zij zijn de tekstschrijvers van mijn satire". Ger Oudshoorn (links) en Guus Hermsen. Hun initialen vormen de naam GOGH. Onder die naam ope reren zij als kunstschilders. Op 22, 23 en 24 januari exposeren zij hun gezamenlijk gemaakte schilderijen in het Waaggebouw. Hun stijl ken schetsen zij als 'abstrakt, spontaan en decoratief, hoewel ook het figu ratieve element in hun werk aan bod komt. De tentoonstelling zal muzikaal worden geschraagd door de composities van Chris en Gerard Koerts, getiteld 'Frames', zeven stukken 'computermuziek', vari ërend van klassiek tot disco. Het Waaggebouw is tijdens de exposi- tiedagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur. (foto pr) Het gesprek met Pieter-Dirk Uys heeft plaats de dag voordat hij met zijn show naar Port Elizabeth ver trekt. Op mijn vraag of hij niet bij de opening van het parlement be gin februari in Kaapstad moet op treden* zegt hij, gevat als hij is: "De opening van het parlement laat ik aan P.W. Botha over. Maar als ik in maart in Kaapstad kom, zal ik het wel sluiten. En vergeet niet, dat Evita Bezuidenhout nu lid van het parlement is. Door haar ben ik er ook". Uys is verbaasd, als ik hem vertel dat hij de afgelopen maanden tot twee maal toe op de Evangelische Omroep is geweest. "De Evangeli sche Omroep? Ik weet van niets. Is dat een calvinistisch televisiesta tion? Het materiaal moeten ze ge kocht hebben". Hij voegt er even wel onmiddellijk aan toe graag in Nederland zelf te willen optreden: "Toen ik begin zeventiger jaren in Londen verbleef, maakte ik her haaldelijk de overtocht naar Am sterdam. Een heerlijke stad is dat. Maar sindsdien ben ik er jammer genoeg niet meer geweest". Het feit, dat zijn shows gedeelte- creatie 'Evita Bezuidenhout, Zuid-Afrika's ambassadrice i lijk in het Engels en deels in het Afrikaans zijn, lijkt hem daarvoor geen enkel probleem: "Als de Duit sers mijn shows willen, kan dat al- helemaal geen probleem zijn in Ne derland. En met wat oefening kan ik mijn shows ook wel in het Ne derlands doen". Uys werd in 1945 in Kaapstad ge boren als zoon van een joodse moe der uit Berlijn, die naar Zuidafrika was gevlucht, en een Afrikaanse vader: "Ik kom uit een artistiek milieu. Mijn ouders waren beiden concertpianisten. En ik ben een Joodse Afrikaner. Ik behoor dus tot de twee uitverkoren volkeren op deze aardbol". Na een theateropleiding aan de Universiteit van Kaapstad verbleef hij enige tijd in Londen om in 1972 definitief terug te keren. Aanvan kelijk richtte hij zich op het schrij ven en spelen van toneelstukken, Van Radio Symfonie Orkest ;en aantal in Zuidafri ka verboden werd, maar die in Londen, Edinburgh en in de Vere nigde staten groot succes hadden. Zijn eerste one-man show 'Adapt or die', genoemd naar een uit spraak van de huidige Zuidafri kaanse president P.W. Botha, da teert uit 1981 en sinsdien hebben achtereenvolgens 'Total Onslau ght', 'Beyond the Rubicon', 'S.S. Botanic' en nu 'Cry Free Mandela, the Movie' volle zalen getrokken. Uys maakte ook een, overigens mislukte, film, 'Skating on thin Uys', waarin Evita Bezuidenhout en haar familie centraal stonden. Bovendien liet hij Evita tijdens de verkiezingen voor het blanke par lement, vorig jaar, als 'onafhanke lijk kandidaat' meedoen. Voorts schrijft hij regelmatig satirische stukken in de pers en heeft hij in middels ook twee boeken in Enge land bij Penguin gepubliceerd. Het eerste 'No one's died Laughing' be vat de teksten van zijn one-man shows en het tweede 'P.W. Botha, in his own words' is een bonte ver zameling van uitspraken van 'Pee Vee' uit diens toespraken en pers conferenties. Toen Uys in 1981 met zijn eerste one-man show begon, wist hij nog in het geheel niet waar hij naar toe wilde. "Ik moest kiezen om de waanzinnige werkelijkheid van Zuid-Afrika serieus te nemen en dus zelfmoord te plegen, of haar sa-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 25