Prettig weerzien met toneelklassieker Lichtvoetig spel Brandtheater Essentie van Mozart Utrechts danstheater springt in het diepe KIJKUIT Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam V JUj uA\* IJ JAN U AiU 1 m) KUNST PAGINA 23 'Dood van een handelsreiziger' door Raamtheater "Dood van een handelsreiziger" door het Raamtheater. Tekst: Arthur Miller. Regie: Walter Tillemans; decor: Mare Cnops. spe lers: o.a. Luc Philips. Julienne De Bruyn, Eric Kerremans. Yves Bombay, Bert An- dré. Dirk Lavrysen en Jean Verbert. Gezien op 14 januari in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - 'Dood van een han delsreiziger' van Arthur Miller is een naoorlogse (1949) Ameri kaanse toneelklassieker. De even klassiek geworden hoofd persoon is de 60-jarige handels reiziger Willy Loman. Hij beli chaamt de Amerikaan die faalt in het realiseren van de Amerikaan se droom. Via Willy Loman zet Miller ook vraagtekens bij de Amerikaanse hang naar dure consumenten. Willy heeft een ijs kast en een stofzuiger op afbeta ling en als Willy bij zijn baas een bezoek aflegt, wordt hem een bandrecorder getoond en pro feteert de baas dat binnenkort niemand meer zonder kan. Op de dag van zijn dood zal Willy pas de laatste schuld op zijn huis aflos sen. Willy is gebiologeerd door bus iness en succes. Zijn vader was een goudzoeker, die zijn gezin al vrij snel voor het avontuur ver ruilde. Zijn broer (oom Ben) is op Eric van Sauers en Linda de Wolf in 'Powderfinger'. 'Powderfinger' van E.E. Breen door het Brandtheater. Spel: Bert Apeldoorn. André Besseling. Eric van Sauers en Linda de Wolf. Regie: Koos Terpstra. Gezien op 14 januari in het LAKtheater. Aldaar nog van- avond en morgenavond te zien. LEIDEN - Drie mannen en een vrouw; dus is er concurrentie tussen de drie heren onderling, die toenadering zoeken tot deze vrouw, die Linda heet. Naar het schijnt, is Linda verliefd op Eric, is Bert heimelijk verliefd op Lin da en is André de toekijkende derde, maar zoals gezegd: "naar het schijnt". Weinig is namelijk zeker in deze voorstelling, die, in een reeks gesprekken, spelletjes speelt met de schone schijn. "Dingen zijn nu eenmaal niet wat ze lijken. Maar wat ze lijken is het enige wat je te zien krijgt. Probeer daar maar eens uit te ko men". Aldus citeert het program mablad uit een brief van schrijf ster E.E. Breen aan de regisseur. Van dezelfde schrijfster bracht het Brandtheater in mei 1986 'De lente' uit. Dat was de eerste Brandtheaterproduktie, die toen negatief opviel door een irrele vante buitenissige vormgeving. In 'Powderfinger' is gelukkig heel wat minder humbug voor handen. Wat de spelers met el kaar uithalen, is bijzonder aardig samengevat in het beeld van het goochelen. Zoals de goochelaar leeft van de schijn en zijn pu bliek op charmante wijze bedu velt, zo gaan de spelers met el kaar om. Tot het spelletje te ge vaarlijk wordt - dan vlucht men in het verhaaltjes vertellen. Dat er dus een paar goochelat- tributen gebruikt worden, ligt voor de hand. Daarbij hoort te recht een klein podium met ach terdoek, dat de wereld van het variété creëert. Verder liggen op de speelvloer overal tijdschriften verspreid. Zelfs die tijdschriften krijgen in de voorstelling een be tekenis, bijvoorbeeld als Linda een kapsel uitzoekt en kijkt, op wie ze wil 'lijken'. Op vaak grappige wijze wor stelen de vier spelers met de kloof tusssen zijn en schijn. Echt moeilijk wordt het niet, 'Powder finger' is vooral een lichtvoetige produktie. De vormgeving is on dergeschikt aan de tekst. Het spel van de vier acteurs behoudt consequent een lichte toets, zo dat er met plezier naar de voor stelling gekeken kan worden. WIJNAND ZEILSTRA zijn zeventiende de wildernis in getrokken en kwam er op zijn 21- ste uit als een gefortuneerde dia mantmijn-eigenaar. Wat is het geheim, de sleutel tot succes, vraagt Willy zijn broer vaak. Willy wil aardig gevonden wor den, populair zijn en indruk ma ken. Hij houdt zijn twee zoons voor dat voor hen een grote toe komst is weggelegd. Ze kunnen de top bereiken, ze hebben per soonlijkheid en ze moeten ge woon zelfvertrouwen hebben. Willy kan zijn optimistische droom niet verwezenlijken en geeft zijn falen aan zijn zoons door. Het stuk is een schrijnend so ciaal drama, een moderne trage die met de Amerikaanse 'lower middle class' in de hoofdrol. Het laat zien hoe de 'gewone man' stukloopt op de slogan- en ima go-cultuur van plat kapitalisme. Het gezin gaat diep gebukt onder alle mislukkingen. 'De dood van een handelsreiziger' is doorspekt met zeer dramatische momen ten. Ze balanceren op de grens van het melodrama, maar ze snij den wel door je ziel. De vernede ring van de vader die door zijn zoon betrapt wordt op een hotel kamer met een gezelschapsda me. Het feestelijke etentje van de twee zoons met de vader dat op ontluisterende wijze afloopt. Maar er is niet alleen ontluiste ring. Het stuk laat ook zien hoe gehecht de gezinsleden aan el kaar zijn. De zoons houden van elkaar, maar komen tegenover elkaar te staan. Willy vereert zijn Willy Loman (Luc Philips) wordt doorzijn twee zoons weer in de rea liteit getrokken. (foto pr) De moeder, die Willy tot het ein de toe steunt, wisselt afkeuring en begrip voor het gedrag van haar zoons af. Het is ook die menselijkheid die Willy Loman tot zo'n overtui gend en innemend personage maakt. 'Dood van een handels reiziger' beslaat de twee laatste dagen uit het leven van Willy Lo man. Hij is in de war en ziet zich steeds weer geconfronteerd met situaties uit het verleden. Terwijl hij de teleurstellende balans van zijn leven opmaakt, wordt hij ook nog ontslagen en bereiken de conflicten in de huiselijke kring hun climax. Geen gemakkelijke rol, maar de kleine en al wat oudere acteur Luc Philips speelde Willy op soms magistrale wijze. Ook de andere centrale personages - de moeder en de twee zoons - speel den overtuigend. Sommige bij rollen daarentegen waren sto rend grotesk aangezet. Toch, dat is maar een klein minpuntje bij de zeer geslaagde, hernieuwde kennismaking met deze modrne klassieker. RADBOUD ENGBERSEN Alicia de Larrocha in het Concert in Es K.V. 482. Gehoord in de Stadsgehoorzaal op 14 januari. LEIDEN - Eenvoud is het ken merk van de groten, een waar heid die hoor- en voelbaar was in het spel van Alicia de Larrocha. Haar Mozart-vertolking was er een die je bijblijft, een hoogte punt zoals dat niet zo vaak in één of zelfs meer concertseizoenen voorkomt. Degenen die het ge luk hadden dit mee te maken, hoorden een pianoklank die lo genstrafte dat hier een hamer tjesinstrument bespeeld werd: een zingende toon, een warmte, een rijkdom aan schakeringen, en dit alles doordrenkt van een voud waardoor tot de essentie van Mozarts muziek doorgedron gen werd. Verfijnd en doorleefd, maar allerminst krachteloos spel; in het middendeel met zijn Alicia de Larrocha: dramatische geladenheid kon digt zich al de romantiek aan die de muziek in de tijd na Mozart geheel zal beheersen. De con trastwerking met de veel een voudiger hoekdelen is daardoor des te groter. Zonder overdrij ving maar weer met die essentië le eenvoud bracht Alicia de Lar rocha dit Andante tot leven. Wat het Residentie-Orkest mankeerde was niet duidelijk, maar dat er veel mankeerde was helaas overduidelijk. Zelden werd zulk prachtig pianospel zo slecht begeleid; ongelijk, onzui ver, rommelig, en zelfs met ge miste inzet. In het uitbundige rondo, door de soliste met een heel subtiele vrolijkheid ge speeld, werd door het orkest bot rondgeklost, Amadeus en hou ten Klaas hand in hand. Op onbe grijpelijke wijze werd hier een kans gemist. Het Residentie-Or kest was al weinig gelukkig be gonnen met Ravel's Alborada del grazioso waarin ook al vele ste ken vielen en van Ravel's ongeë venaarde instrumentatiekunst weinig te bespeuren viel. Zoals Mozart in weinig noten alles weet te zeggen, zo weinig zegt Prokovjev in veel, tè veel no ten. Zo subtiel Ravel de grote or kestbezetting in zijn instrumen tatie weet te hanteren, zo grof doet Prokovjev dat in zijn vijfde Symfonie. Had het Residentie- Orkest zich misschien zo men taal voorbereid op dit werk, dat Prokovjevs schaduw al viel over de uitvoering van Ravel en Mo zart? Vast staat dat dit soort gooi en smijtwerk met al zijn geweld minder indruk maakte dan 8 ma ten Mozart. MIES ALBARDA UTRECHT (ANP) - Na vijfjaar in te kleine panden te hebben gezeten, heeft de Utrechtse werkplaats voor theaterdans Dansend Hart een „fantastisch gebouw" gevonden. Hoewel het pand bestemd was voor sloop, ging de gemeente over stag. Dansend Hart mag het voor malige zwembad Ozebi aan de Bilt- straat in Utrecht betrekken, mits er binnen een maand drie ton op tafel ligt voor de belangrijkste verbou wingen. Paniek in de tent, maar de dansers spelen het spel. Die drie ton komt er, daar zijn ze van over tuigd. „Het is een ramp als het niet doorgaat." Eén van de twee artistiek leiders van Dansend Hart, Wies Merkx, vertelt, één dag voor de inzamelac- tie „drie ton in dertig dagen" van start gaat, dat het een onmogelijke taak leek. „Wij zijn dansers, geen sponsormensen. Maar goed, we willen in dat pand." Het zwembad staat in de buurt van het huidige onderkomen van Dansend Hart. In de werkplaats voor theater dans, de ondertitel van Dansend Hart, wordt zowel amateuristisch als professioneel gedanst. Ook pro- dukties komen er tot stand. Zo'n 350 dansers krijgen er les van stu denten. Straks, en volgens Wies Merkx kan dat al in september 1989 zijn, vindt dat alles plaats in de Overdekte Zwem- en Badinrich ting, die twee jaar geleden dicht moest omdat het bad en de bijbe horende douches niet meer genoeg geld opbrachten. „Heel wat Utrechters hebben er zo hun herin neringen aan. De eerste zwemles bij voorbeeld. Zij zullen blij zijn dat het pand niet tegen de grond gaat." Overzichtexpositie Theo Knijpers DEN BOSCH (ANP) - Het eerste re- presentatief overzicht van het werk van Theo Kuijpers (48) wordt van 29 januari tot 10 april gegeven in het Brabants Museum in 's-Herto- genbosch. Er worden 67 schilderij en, assemblages, tekeningen en grafiek, voornamelijk uit particu lier bezit geëxposeerd. De tentoon stelling is de eerste van een reeks solo-exposities gewijd aan heden daagse Brabantse kunstenaars. Kuijpers werd in Helmond gebo ren en werkte in Suriname, Austra lië en Marokko. Hij was jaren lid van de IJmuider Kring en woont en werkt thans in Eindhoven. Het werk van Kuijpers was de laatste twintig jaar op ongeveer zeventig tentoonstellingen te zien, zowel in musea als in galeries. MAASTRICHT - Premier Lubbers en gouverneur Kremers van Limburg temidden van enthousiaste kinderen die de door de minister-president ge stempelde museumpaspoorten omhoog houden. Ruud Lubbers gaf giste ren in het Provinciehuis in Maastricht het startsein voor de landelijke ma nifestatie 'Nederland-Museumland'. (foto ANP) De expositie 'Papier' is van 16 tot en met 31 januari te zien in 't Huys Dever in Lisse. Centraal in deze tentoonstel ling staat de papierkunst van zestien hedendaagse kunstenaars, die het pa pier gebruiken als een zelfstandig beeldend middel om kunstwerken te realiseren. Ze doen dat vanuit ver schillende stromingen in de kunst. De kunstenaars proberen hun materi aal, in dit geval papier, zo goed moge lijk te gebruiken en hun ideeën vorm te geven. De tentoongestelde kunstwerken, be geleidende teksten en foto's proberen de mogelijkeheden van papier duide lijk te maken. De expositie is afge stemd op scholieren vanaf elf jaar, maar ook voor volwassenen bedoeld. De tentoonstelling is te bezichtigen van dinsdag tot en met zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Docenten die van plan zijn om de expositie met een groep leerlingen te bezoeken wordt aangeraden het telefoonnummer 02521-11430 te draaien. Leiden Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou de Singel 28-32, 'Leidse Ateliers VII', met werk van Peter Duivenvoorden, Herby Nijenhuis en Rob van 't Zelfde, t/m 18/1; di. t/m za. 10-17 uur en zo. 13- 17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, 'Kawahara Keiga, foto graaf zonder camera', en 'Chimu, pre- Spaans aardewerk uit Peru', tot 11/4 di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma nente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, per manente expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di. t/m za. 10-16 uur. Galerij Atelier 'Treetje Lager' - Oude Rijn 138, Marjan van den Bosch met 'speelse grafiek' en diverse gedich tenbundeltjes met eigen tekst en illi- ustratie in de vorm van een litho, gast- exposanten o.a. Sylvia Borreman, te keningen en lino's; Jan van der Veer, lino's; Anna Los, kleinkeramiek, t/m eind jan; woe. en vr. 13.30-18 uur, do. 13.30-18 en 19-21 uur, za. 12.30 -17 uur. Galerie Fotomania - Koppenhink- steeg 6, foto's van abstracte composi ties in het platte vlak van Ruurd van der Noord, t/m 16/1; woe. t/m za. van 13-17 uur. Pand Caecilia - Caeciliastraat 18, Ilo- na van den Berg met drie doekenmet olieverf, Karin Hut met aquarellen van half-abstrakte naakten, Iemke Koster met olieverfschilderijen en werk van Marjan Os. Holiday Inn (blauwe gang) - Haagse Schouwweg 10, L. Baron von Richter met foto's met de nadruk op pasteltin- Art Centre Droomfabriek - Oude Sin gel 56, Gerry Vermaesen met illustra tieve tekeningen tot 31/1. ARS studio - Pieterskerkgracht 9, Ex positie Ars op zijn kop, tot 24/1; ge opend do. t/m zo. 13-16 uur, ma. t/m do. 19-21.30 uur. Lak Galerie - Cleveringaplaats 1, Riemke Kuipers met beschilderde re liëfs, acrylcollages en grafieken, Frans Hofmeester met tekeningen; tot 12/2 ma. t/m vr. 10-22 uur. Koffie-eethuis 'Piggelmee', - Jan Vos- sesteeg 59, schilderijen met als onder werp: modelstudies en composities, t/m 29/1. Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, etsen van Carla Kleekamp en schilderijen van Jan de Jong, t/m 23/2; di. t/m za. 10- 17.30 uur, vr. 10-21 uur. Hillegom Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraat- promenade 12b, schilderijen, aquarel len, tekeningen en etsen van Poppe Damave, t/m 20/2; geopend op di. en za. op afspraak. Hoofddorp Raadhuis - Nieuweweg 70, acryls, gouaches en tekeningen van Janneke Tangelder en stenen beelden van Joost Barbiers, t/m 11/2; ma..t/m do. 10-17 uur, vr. 10-12.30 uur, di.avond 18-20 uur. Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder, zeef drukken op textiel van Els Cornelis- sen, t/m 29/1; ma. t/m vr. 9-17 uur. Verpleeghuis Leythenrode - Hoog- madeseweg 55, olieverfschilderijen van 11 cursisten van K&O-Leider- dorp, t/m 18/2; dag. van 10-12 uur. Lisse Hotel 'De Nachtegaal van Lisse' - Heereweg 10, onder de titel 'Geen kunst aan' exposeren Gerda van Zij- derveld-de Vries, Paul van Scheldt en Jaap van Doorne met schilderijen, aquarellen en tekeningen, tot eind fe- br; i 9-23 i Noorden Hotel-Restaurant 'De Watergeus' - Si mon van Capelweg 10, zeefdrukken en aquarellen van Jan Pieterse, t/m 24/1; di. t/m zo. vanaf 1?.00 uur. Noordwijk Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van Eethuis-cafe 'Wikke' - Kerkstraat 32, aquarellen van Ilona van der Berg; ge opend van 16-22 uur. Noordwijkerhout Openbare Bibliotheek Herenweg 2, 'Tibet, Om Mani Padme Hoem' een unieke foto-expositie van André Hei ne over Tibet, geopend ma. woe. vr. 14-17 en 19-21 uur, do. en za. 10-12.30 Leeuwenhorst Congres Centre - Lan- gelaan 3, Marianne Vetter, gemengde technieken; Yvonne Reuyl, aquarel len en olieverf; Hans Heijman, land schappen; Pieter Hoogeboezem en Edwin Rickman, olieverf; Jan Mon- tijn, kleuretsen; Anneke Patist en Lex van Schravendijk, aquarellen en Jan Hofland e.a. sportprenten, t/m 15/3. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, permanente tentoonstel ling 'De andere Middeleeuwen'; the ma tentoonstelling 'De toekomst van Rijnsburgs Verleden', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Klassiek In de cello-serie van K&O treedt van avond in de Kapelzaal Pieter Wispel- wey op. Hij zal aan de piano worden begeleid door Paul Prenen. Het duo voert composities uit van Joh. Seb. Bach (Suite nr. 1 in G gr.t.), F. Men- delssohn-Bartholdy (Sonate nr. 2 in D gr.t. opus 58), B. Britten (Suite nr. 1 in G. gr.t. opus 72) en R. Schumann (Drei Stücke opus 73). Aanvang 20.15 De Bulgaarse concertpianiste, Jenny Zacharieva, geeft maandagavond een recital in de Kapelzaal van K&O. Haar programma vermeldt de Klavierstüc- ke opus 118 van Johannes Brahms, de Sonate opus 143 van Franz Schubert en drie bewerkingen van Schubert- liederen door Franz Liszt. Aanvang 20.15 uur. Herre-Jan Stegenga (cello) en Her man Uhlhorn (piano) geven woens dagavond in de Kapelzaal het tweede concert in de Beethoven-cyclus van K &0. Ditmaal staan de sonates opus 5 nr. 2 en opus 102 nr 1 op het program ma. Bovendien zal Herman Uhlhorn nog drie Bagatellen opus 126 voor voor piano solo uitvoeren. Aanvang 20.15 uur. De cellist Anner Bijlsma geeft woens dagavond een recital in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Anner Bijlsma, die tot de meest voor aanstaande cellisten van ons land be hoort, speelt op deze avond de twee de, vierde en zesde suite voor cello so lo van Joh. Seb. Bach. Hij treedt op in het kader van de serie oude muziek, die in de Taffeh-zaal wordt gegeven. Aanvang 20.15 uur. Een kwartet, bestaande uit de pianist Wilko Jordens, de klarinettiste Chris- ta Leemkuil, de hoboist Erie van Ree- nen en de fluitiste Yvonne Peters, verzorgt donderdagmiddag het lun chconcert bij K&O. Er zullen compo- In de serie Vrouwen achter het kla vier is er op vrijdagavond 22 januari in de Kapelzaal van K&O een optreden van Edith Tankink. Het werk dat deze pianiste zal uitvoeren behoort tot de hoogtepunten uit het romantische re pertoire. Edith Tankink opent het programma met Papillons opus 2 van Robert Schumann. Daarna volgen werken van o.a. Brahms (Rhapsodie opus 79 nr.l), Turina, Villa-Lobos, Scriabin (vijf Preludes opus 11) en Rachma ninoff (twee Etudes opus 33, de Elegie opus 3 nr.l en de Humoresque opus 10 nr. 5). Aanvang 20.15 uur. Jazz Suspended Four is de naam van een groep die de romantiek van de La tijns-Amerikaanse muziek en jazz sa mensmelt tot één geheel. Deze latin jazz komt oorspronkelijk uit de slop penwijken van New York, waar de Cubanen, Puertoncanen en Chica- no's weinig terugvonden van hun Amerikaanse Droom. Suspended Four treedt zaterdagavond op in De Droomfabriek (Oude Singel 56 Lei den). Aanvang 21.30 uur Pop Melancholiek en energiek. Deze twee uitersten meent de Haagse groep Tears of Aphrodite te verenigen. Deze viermansformatie werd in 1986 opge richt en heeft naar een muziekvorm gezocht, waarin elk groepslid zich kan uiten Tears of Aphrodite treedt vanavond op in het zoldercafé van het LVC. Een dag later stelt het LVC zijn podi um weer beschikbaar aan een Neder landse popgroep: Miners of Muzo. Deze Tilburgse formatie heeft al drie elpees gemaakt, waarop ze zich laat stelijk liet kennen als maakster De pianiste Edith Tankink, vrij dagavond 22 januari in de Kapel zaal. (foto pr) Leidse Schouwburg vr 15, 20.15 uur; Muzikaal theaterfeest The Flying Pickets', za 16,20.15 uur; Ballet 'Chansons van Jacques Brei' door Ballet Contempo rain de Bruxelles. di 19, 20.15 uur; Herman Finkers met zijn theaterprogramma 'Meisje van de Slijtery'. wo 20, 20.15 uur; Nikos brengt Royal Scottish Academy of Music and Dra ma: 'As you like it', do 21,20.15 uur; Martine Bijl met haar nieuwe soloprogramma. Lak-theater vr 15, za,16, 20.30 uur; Brandtheater; Powderfinger met Bert Apeldoorn, André Besseling, Eric van Sauers en Linda de Wolf. woe 20, 20.30 uur, Bonheur; 'Interi eur' met Die van Duin, Ria Eimers. Circustheater wo 20, 20.15 uur; optreden van de for matie Paolo Conté, do 21, 20.15 uur; optreden van The Flying Pickets. Diiigentia za 16, 20.15 uur; toneelgroep Venster met 'Top-Girls', regie Guido Jonc- kers. zo 17, 11.30 uur; optreden van Arion Ensemble olv Alexandru Lascae, mmv Else Krijgsman, piano, Mozart - programma; 14.30 uur; Beaux Arts Trio, werk van Haydn, Sjostakovitsj en Brahms; 20.15 uur; David Russell, gitaar, werk van Aguado, Bach en Grieg. di 19, 12.45-13.30 uur; optreden van Ramses Shaffy. di 19, 20.15 uur; optreden van Melos Kwartet met werk van Dvorék en Brahms. do 21, 20.15 uur; Stuffed Puppet The atre met 'Studies in Fantasy' en De ze ven hoofdzonden'. Koninklijke Schouwburg vr 15, zo 17. wo 20, 20.15 uur, zo en wo ook 14.00 uur; Haagse Comedie met 'De min in 't lazarushuis', met René van Asten, Kees van Lier e.a. za 16, ma 18. di 19, 20.15 uur; Haagse Comedie met 'Wie trouwt de wedu we', met o.a Trins Snijders, za 16, wo 20 20.15 uur; Haagse Come die met 'Woutertje Pieterse', naar Multatuli, bewerking met acteurs en poppen, met o.a. Lucas Dietens en Reinier Heidemann. do 21, 20.15 uur; toneelgroep Amster dam met 'Kwartet' van Hein Muller. Muziektheater vr 15, za 16, do 21, 20.15 uur; Residen tie Orkest olv Alain Lombard, mmv Alicia de Larrocha, piano met werken van Ravel, Mozart en Prokofiev. Theater Branoul vr 15, za 16,20.30 uur, zo 17,14.30 uur; Carol Linssen speelt 'Onder het Melk woud' van Dylan Thomas. Carré vr 15, za 16, zo 17, 20.15 uur, zo ook 14.00 uur; Koninklijk Ballet van Vlaanderen met 'My fair Lady' van Alan Jay naar 'Pigmalion' van George B.Shaw, met Linda Lepomme, Luc Lutz, Anton Peeters e.a. ma 18, 20.15 uur; Youp van't Hek met zijn programma 'Hond op het ijs', di 19, 20.15 uur; optreden van Paolo André Hazes, do 21,20.15 uur; Paco Pena's Flamen co Gezelschap. Concertgebouw r 15, 20.15 uur; Rotterdams Philhar- van Van Beethoven, za 16,16 00 uur; Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor olv Kent Nagano, werken van Stravinsky, Pou- lenc en Honegger. zo 17, 14.15 uur; Nederlands Kamer koor, ASKO Ensemble, Slagwerk- groep Den Haag olv Reinbert de Leeuw, werken van Messiaen en Li- geti. i 18, 20.15 uur; Chris Barber's Jazz di 19, 20.15 uur; Nederlands Studen ten Orkest olv Lucas Vis, mmv Fred Oldenburg, piano, werken van Rokus van Roosendaal, Ravel en Rachma- wo 20. do 21, 20.15 uur; NedPho sym fonie-orkest olv Hartmut Haenchen, mmv Naum Grubert, piano, werken van Mahler en Skrijabin. C.C. Amstelveen vr 15, 20.15 uur; Musical 'Max Have- laar' van Frank Sanders, Jos Brink en Henk Bokkinga. za 16, zo 17. 20.15 uür, zo ook 14.00 uur; Nederlands Volkstoneel met 'Heimwee' van Dolf de Vries, Martin Kesseler en Ted de Braak, met Carry Tefsen, IJf Blokker, Conny Vanden- bos e.a. wo 20, 20.15 uur; Anne-WU Blankers, Frans Vorstman e.a. in 'Droom van een vrouw' van Alan Ayckboum, re gie: Willem Nijholt. do 21, 20.15 uur; Koninklijk Ballet van Vlaanderen in 'Allegro brillante', 'Brei', 'Serait-ce la mort' en 'Easy tan- ra met 'Don Giovanni' van Mozart, mmv Concertgebouworkest olv Ni- kolaus Harnocourt. Nieuwe de la Martheater dag. (beh. ma) 20.15 uur, zo ook 14.00 uur; 'Mijn zuster en ik' van Jos Brink, met Josephine van Gasteren, Sacco van der Made, Ellen Róhrman e.a. Stadsschouwburg vr 15 (première), za 16, di 19, wo 20, do 21, 20.15 uur; De Mexicaanse Hond met 'Leugenbroeders'. De Doelen vr 15, 20.15 uur; Nederlands Studen ten Orkest olv Lucas Vis, mmv Fred Oldenburg, piano, werken van Van Roosendaal, Ravel en Rachmaninov. zo 17,20.15 uur; Muziek en dans uit al le windstreken; Ballet National du Senegal met 40 dansers en musici, ma 18, 20.15 uur; Orgelconcert door Arie Keijzer, programma met Noord- duitse Barok, werken van Buxteude, Bruhns, Lubeck en Tunder. wo 20, 20.15 uur; 'Muziek van deze eeuw', concert van het Asko Ensem ble, Schonberg Ensemble, Slagwerk groep Den Haag en het Nederlands Kamerkoor olv Reinbert de Leeuw, do 21, 20.15 uur; Rotterdams Philhar- monisch Orkest olv Jeffrey Tate, Luxor Theater vr 15, za 16, 20.15 uur; Tineke Schou ten met haar theaterprogramma 'Wan Woeman Sjow'. zo 17, 14.00 uur; 'De grote meneer Kaktus Show'jeugdtheater met Peter Jan Rens, Joost Hes en Annemiek Hoogendijk. zo 17, ma 18 20.15 uur; 'De Pretentie', show van Freek de Jonge, di 19, 20.15 uur; 'Carnaval der Lache bekken'. muziektheater, wo 20, 20.15 uur; satirische theater voorstelling door het Engelse gezel schap Temba, met Ewan Cummins en Attie Cubyane. do 21, 20.15 uur; toneelvoorstelling 'Droom van een vrouw' van Alan Ayckboum, met o.a Anne-WU Blan kers, Frans Vorstman, Guusje Wes terman en Wilbert Gieske. Theater Zuidplein vr 15, za 16, 20.15 uur; 'Gekkenwerk', theatershow met Robert Paul. wo 20, 20.15 uur; 'Stauch', dansvoor stelling door Dansgroep Krizstina de Chatel. do 21, 20.15 uur; Tussenspel' van Noel Coward en 'Kortsluiting' van Pe ter Shaffer, twee eenakters door to neelgroep Theater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23