'De beul van Ommen' na 45 jaar voor zijn rechters 'Rechter moet niet zomaar iemand kunnen opsluiten' Achtergrond Behoudend deel Nieuwveense kerkeraad en bloc opgestapt DEN HAAG - Hij staat volgende week dinsdag, ruim 45 jaar na zijn vermeende misdaden, in Den Haag voor zijn rechters: de 68-jarige Nederlander die de beul van Ommen wordt genoemd. In 1942 en 1943 zou deze Marinus de Rijke in dienst van de nazi's in kamp Erika in Ommen één of meer (joodse) gevangenen zo hebben mishandeld dat ze stierven. De Rijke, geboren in het Zuidhollandse Monster, kwam zelf als gevangene in het kamp, maar hij 'klom op' en kwam aan het hoofd van een groepje mede-gevangenen te staan. De in de pers gemaakte vergelij king met de voormalige chef van de Gestapo in het Franse Lyon, Klaus Barbie, en de man die in Tre- blinka zou hebben meegewerkt aan de moord op 850.000 mensen, John Demjanjuk, gaat helemaal niet op. 'De beul van Ommen' had, behalve over de aan hem toegewe zen gevangenen niets te vertellen. Bovendien zou hij zijn sadisme mogelijk nooit zo uitbundig heb ben botgevierd als hij daartoe niet door de Duitsers in de gelegenheid was gesteld. door Barenda Grutterink/ANP Het proces tegen Demjanjuk en dat tegen De Rijke hebben echter één opvallende overeenkomst: een optreden van de Leidse hoogleraar experimentele psychologie W. Wa genaar als getuige-deskundige. Ook voor het proces tegen De Rijke is Wagenaar door de verdediging aangetrokken om uit te zoeken wat er op de getuigenverklaringen - zo lang na dato - valt af te dingen. Er zijn inmiddels bijna honderd getuigen gehoord. Het gerechtelijk vooronderzoek is een hels karwei geweest. Voor de rechtszaak tegen De Rijke werd twee keer eerder een datum vastgesteld, maar tot aanhouding besloten om het on derzoek te vervolmaken. De be handeling zal dinsdag echter door gang vinden en naast Wagenaar zijn acht getuigen opgeroepen, meldde officier van justitie mr. F. van Straelen. Winstbejag Marinus de Rijke werd op 6 maart 1919 geboren in Monster. Al vroeg toonde hij zich weinig min zaam. Hij deelde graag klappen uit, zo herinneren zich leden van de Monsterse bevolking. Aan het be gin van de oorlog brak De Rijke in een depot van de Duitsers in. Om dat hij dat puur uit winstbejag hüd gedaan, kreeg hij van de Neder landse justitie drie jaar celstraf. Daardoor kwam hij in Erika te recht. In de Nederlandse gevange nissen was namelijk geen plaats meer: ze zaten vol met gevangenen van èn Nederlanders èn Duitsers. In juni 1942 liet de ('foute) secreta ris-generaal van justitie, Schrieke, aan de rechtbanken en gerechtsho ven weten dat wegens economi sche delicten veroordeelde perso nen naar Ommen konden worden gestuurd. Kamp Erika was verwe zenlijkt om er mensen voor de Oost-inzet op te leiden en joden te scholen als voormannen in Duitse werkkampen. Van beide plannen kwam niets terecht en het kamp stond leeg. De rechterlijke macht deed wat Schrieke had gezegd (de procu reurs-generaal waren volgens dr. L. de Jong ook alle vijf fout) en in 1942 werden er 2.300 gevangenen van de Nederlandse justitie naar Erika ge stuurd, onder wie De Rijke. Aan vankelijk was hij een zogenoemde 'Knacker', een gewone gevangene. De Rijke viel echter in de smaak bij de nationaal-socialistische kamp leiding - hij zou een flinke hekel aan joden hebben gehad - en maak te snel 'carrière'. Hij werd eerst Ka- po en later Oberkapo. In Ommen heette een Kapo overigens een 'Ka- put'. Sadisme Er waren Kapo's die er voor de gevangenen het beste van tracht ten te maken, maar ook die aan de koppelriem het recht ontleenden staaltjes van sadisme te tonen. Dr. L. de Jong daarover: "De SS had er een gevoel voor om sadisten voor de functie van Kapo naar voren te halen. Zo'n Kapo kon dan een ver schrikking worden". Er waren veel niet-gedetineerde bewakers in Ommen. "We segge hier niet veel, we ramme allenig" heette een schildwacht een gevan gene eens welkom. Er werd 'ge ramd' met gummistokken, knup pels en karwatsen. De bewakers kregen speciale methoden aange leerd. Een gevangene moest bij voorbeeld zijn linkerwijsvinger in zijn rechteroor steken en zijn rech terwijsvinger in de grond. Onder stokslagen moest hij dan net zo lang om zijn as draaien tot hij neer viel. Dat heette "grammofoon plaatje draaien". 'Robben' was een andere sanctie: de gevangene moest plat op de grond gaan liggen en zich alleen met zijn ellebogen voortbewegen. Bewoog hij iets anders, dan werd meteen gemept. Oberkapo De Rij ke deed, blijkens de dagvaarding, aan deze praktijken mee. In deel acht van 'Het koninkrijk der Ne derlanden in de Tweede Wereld oorlog' van dr. L. de Jong wordt hij er ook mee in verband gebracht: "Verscheidene Kapo's traden even hard tegen hun mede-gevangenen op als talrijke bewakers en de Oberkaput was volgens een gevan gene nog erger dan Boxmeer (één van de ergste ranselaars)". Inmiddels heeft De Jong laten weten dat het hier wel om De Rijke moet gaan. Volgens de - nog niet gewijzigde - dagvaarding heeft De Rijke ook gevangenen met grind in de klompen laten lopen en gevulde kruiwagens laten duwen met een stok die in de mond moest worden gehouden. "Een klein mannetje was De Rijke, met een venijnig en vals koppie. De gemeenheid en het sadisme straalden van hébi af', verklaarde een getuige. "Hij brulde veel en mishandelde zelf, maar ik heb hem nooit een moord zien ple gen", aldus een ander. Bekend De Rijke heeft mishandelingen bekend, maar het grote probleem is of het waar is en te bewijzen valt dat die in enkele gevallen tot de dood hebben geleid. Het antwoord is aan de rechtbank, die onder voorzitterschap van mr. S. Kootte staat. Het lijkt onwaarschijnlijk dat De Rijke niet wist hoe ondervoed sommige gevangenen waren en hoe uitgeput ook van het keiharde werken op het land. Oberkaput De Rijke heeft tot 18 mei vorig jaar vrij rondgelopen. In Psychologisch hoogleraar prof. W. Wagenaar. in i optreden bij het proces tegen Demjanjuk in Israël, worden gehoord als getuige-deskundige. it nieuws sinds zijn al ook in Den Haag (foto ANP) het Westduitse Wedel bouwde hij een bestaan op. Hoe hij na de oor log heeft kunnen ontglippen wordt misschien dinsdag duidelijk. Een woordvoerder van het Rijksinsti tuut voor Oorlogsdocumentatie zei aan te nemen dat politie en justitie in de eerste tijd na de oorlog ge woon niet aan hem zijn toegeko men. De Politieke Opsporings dienst, die er speciaal voor was om oorlogsmisdadigers in de kraag te vatten, werd tussen 1946 en 1948 bij stukjes en beetjes opgeheven. De aanhouding van De Rijke is dan ook te danken aan één man, die net als dr. L. de Jong niets van dat terughoudende beleid moet heb ben: M. Welling uit 's-Graven- zande, commissaris van politie in Monster. De reeds op tv door De Jong bewierookte politieman ver telt: "In 1975 kwam ik bij de Mon sterse politie. De recherche had van een verzetsman een tip gekre gen dat De Rijke in aantocht was om zijn moeder te begraven. Aan het openbaar ministerie werd ge vraagd of hij moest worden aange houden. Nee hoor, hij staat niet meer gesignaleerd, was het ant woord. De Rijke bezocht de begra fenis en ik had goed de pest in". Volgens officier van justitie Van Straelen is De Rijke in 1969 met honderd anderen van de lijst met signalementen afgevoerd. Hun misdaden zouden in 1971 verjaren, werd gedacht. In 1971 werden ech ter de verjaringen opgeheven en werd vervolging wegens misdaden tegen de menselijkheid mogelijk. Herstel van de signaleringen heeft echter nauwelijks plaatsgehad, vermoedelijk vanwege alle tijd en moeite die het zou kosten. Slapende honden Welling: "Toen een paar jaar la ten de zaak Menten gingen spelen dacht ik 'de tijd is rijp'. Ik sprak met de procureur-generaal en mocht stukken zoeken. We consta teerden dat het onderzoek tegen De Rijke nooit was afgemaakt. De procureur stelde dat dat alsnog moest gebeuren en wel door de rijksrecherche in Amsterdam. Die kon de zaak echter geen hoge prio riteit geven. Ik heb intussen mijn mond dicht en mijn oren open ge houden. In 1983 kwam er een visu- maanvraag van De Rijke op mijn bureau en die hebben we, om geen slapende honden wakker te ma ken, gewoon in orde gemaakt. Per 1 januari 1986 hadden we De Rijke uiteindelijk weer op de signale menten-lijst". Volgens Van Straelen is De Rijke meerdere keren in Nederland ge weest. "Hij vroeg dan pas aan de grens een visum aan en kreeg dat meteen. Door in 1983 op een andere manier een visum aan te vragen zette hij zichzelf in de kijkerd. Hij had inderdaad een visum nodig, want hij had van de Duitsers alleen een Fremdenpass. Zelf dacht hij dat hij statenloos was, maar hij is altijd Nederlander geweest". De Rijke's raadsman, mr. J. Sjö- crona uit Den Haag, zal dinsdag vooral de bewijsbaarheid aanvech ten van datgene wat zijn in het Huis van Bewaring in Scheveningen verblijvende cliënt tenlaste is ge legd. "Het is een pleitbare zaak en ik heb weieens erger met mijn han den in het haar gezeten". Sjocro- na's contacten met De Rijke verlo pen moeizaam. "Als ik over het kamp begin klapt hij dicht". De voormalige 'beul' vertoont zelfmoordneigingen. Prof. J. Basti- aans onderzocht De Rijke en con stateerde: "Betrokkene klaagt er over dat hij het niet meer ziet zit ten. Hij wil maar liever dood, zo mogelijk met cyaankali. Zijn arres- taie en detentie vindt hij vreselijk, vooral voor zijn gezin. Hij moet voortdurend huilen". Krankzinnigenwet biedt weinig bescherming WAGENINGEN - "Er is de laatste jaren steeds meer begrip gekomen voor de moeilijke rechtspositie van mensen die met de Krankzinnigen wet in aanraking komen. Gebleken is dat juist hun rechtspositie bij zonder wankel is. Vandaar dat eind 1986 in het arrondissement Arn hem onder auspiciën van het bu reau voor rechtshulp Arnhem sa men met advocaten uit dit arron dissement een krankzinnigenpiket is opgesteld. Zodra iemand onvrij willig in een inrichting dreigt opge nomen te worden, wordt een dienstdoende advocaat gewaar schuwd, die de patiënt juridisch kan bijstaan. Het is alleen jammer dat naast de rechtbank hier slechts drie van de vijf kantongerechten meewerken", aldus mr. J. van Bed- af van het bureau voor rechtshulp te Arnhem. door Arnoud Cornelissen Juist bij een van die twee niet- meewerkende kantongerechten ging het kortgeleden fout. Dat is tenminste de mening van advocaat mr. G. Hamer van het Amsterdam se advocatencollectief De Pijp. Een Wageningse kantonrechter ver leende een machtiging om een in woner van de gemeente Ede tegen zijn wil in een psychiatrische in richting in Wolfheze te plaatsen. De man zou voor zichzelf en zijn omge ving een gevaar zijn. De geconsul teerde psychiater adviseerde de kantonrechter echter de man niet in zijn eigen woning te ondervra gen, maar dat op het neutrale ter rein van het Edese politiebureau te doen. Het bleef bij dat advies, maar noch de psychiater noch de kan tonrechter voerde een gesprek met de man. Wel werd een machtiging voor opname afgegeven. Met drie politieauto's werd de man opge wacht en uiteindelijk naar Wolfhe ze overgebracht. De patiënt wist echter uit de inrichting te onvluch- ten en nam in Amsterdam contact op met een psychiater en een advo caat. In een kort geding werd de man in het gelijk gesteld en herkreeg hij zijn vrijheid. "Wederrechtelijke vrijheidsbe roving", zo concludeerde de raads man over de onvrijwillige plaatsing in Wolfheze. Hij diende dezer da gen tegen de betrokken kanton rechter een strafklacht in. Binnen kort zal de Hoge Raad uitspraak doen of een rechtbank over deze kwestie kan oordelen en in welke plaats dat zal gebeuren. "In principe is het afgeven van een machtiging zonder de man of vrouw in kwestie te hebben gezien, niet tegen de wet", zo meent prof. dr. M. Zeegers van het Psychia trisch Juridisch Gezelschap in Den Haag. "Als de psychiater de rechter adviseert de man of vrouw in kwes tie niet te ondervragen, omdat de patiënt bijvoorbeeld erg agressief is, dan mag hij zonder hem te heb ben gezien, een machtiging afge ven. Zinloos Vroeger stond dat ook zo letter lijk in de wet. Na een affaire waar bij een patiënt zijn zaak voor het In ternationale Hof voor de Rechten van de rechten van de mens in Straatsburg aanbracht, werd be paald dat de rechter altijd de man of vtouw in kwestie moet zien. Maar ja, als een psychiater ver klaart dat zoiets zinloos is, mag dat toch worden nagelaten. In zo'n ge val gaat de rechter vrijuit", aldus Zeegers. De districtspsychiater in het ar rondissement Arnhem dr. J.J.H. Le Loup vindt het een absoluut vereiste dat een rechter en een psy chiater de patiënt onderzoeken. "Ik ben van mening datje er echt van overtuigd moet zijn dat een on vrijwillige opname in een inrich ting noodzakelijk is. Als je niet ze ker bent, moetje het niet doen. An derzijds ben ik ook van mening dat de wet voldoende waarborgen biedt om te voorkomen dat mensen willekeurig uit de maatschappij worden gehaald en worden opge sloten. Er moet steeds een oordeel worden gevraagd van een onafhan kelijke deskundige, waarna tel kens weer een rechter zich over de zaak buigt. Al is het natuurlijk wat wonderlijk dat een jurist, die nu niet als deskundige bij uitstek ge noemd kan worden, een beslissing moet nemen", aldus Le Loup. Ambulance In hoogbeschaafde landen, waar toe ook Nederland zich rekent, ver dwijnen niet zomaar mensen ach ter de tralies. Daarvoor hoeven uit sluitend mensen te vrezen die het met de wet niet zo nauw nemen. Maar ook mensen die geestelijk met zichzelf in de knoop liggen, lo pen de kans om tegen hun wil hun vrijheid kwijt te raken. "De maatre gel van onvrijwillige opname in een psychiatrische inrichting is ei genlijk zoiets als een geestelijke ambulance. Als je je benen breekt, dat halen we de ambulance om je naar het ziekenhuis te brengen. En als je geestelijk je benen breekt, dan fungeert die maatregel als zie kenauto", zo legt de Arnhemse rechter mr. P. Smits uit. In de meeste gevallen treedt het apparaat in werking als een psychi atrische patiënt de openbare orde in gevaar dreigt te brengen door bijvoorbeeld zijn eigen huis in brand te steken. De burgemeester en daarna de officier van justitie vorderen dan opname in een in richting. De rechtbank neemt na een rapportage van een onafhanke lijk psychiater de uiteindelijke be slissing. Nu is het echter ook moge lijk dat familie van een patiënt op name in een inrichting noodzake lijk acht. In dat geval ligt de beslis sing bij de kantonrechter. "Een twistpunt is of je die mach tiging alleen moet afgeven als er uitsluitend gevaar voor anderen bestaat, of dat je dat ook al kunt doen als de patiënt alleen een ge vaar voor zichzelf is. De algemene tendens is dat er altijd ingegrepen wordt. Maar dat is ter beslissing van de onafhankelijke rechter. Overigens geldt de machtiging van de kantonrechter voor maximaal zes maanden. Voor een verlenging moet in ieder geval de rechtbank er aan te pas komen. En ik ben van mening dat door de bank genomen de maatregel met voldoende waar borgen is omkleed om misbruik te gen te gaan. Mocht dat toch voor komen, dan zijn er altijd andere rechtsmiddelen om in te grijpen", aldus mr. Smits. Rechten "Ik ben echter van mening dat deze maatregel met de grootste om zichtigheid omgeven dient te wor den", vindt prof. dr. Zeegers. "Het is een hele ingrijpende zaak. De vrijheid van de mens is het grootste goed. Bij beslissingen over onvrij willige opnamen in psychiatrische inrichtingen dienen de rechten van de patiënt heel Koog in het vaandel te staan", zo betoogt Zeegers met nadruk. "Het is ook een hele ingewikkel de zaak.Tijdens ruzies kunnen mensen dingen zeggen die ze ei genlijk helemaal niet zo bedoelen. Het is daarom heel gevaarlijk op grond van die uitspraken diagno sen te stellen over iemands geeste lijke gezondheid. Vaak moetje zeg gen dat je niet zover moet gaan dat iemand tegen zijn wil in een inrich ting wordt geplaatst. Ik vind dat aan de wettelijke regels rond deze maatregel heel streng de hand ge houden moet worden. En psychia ters en rechters moeten er ook ze ker last mee krijgen als ze te licht vaardig met deze zaken omsprin gen", aldus Zeegers. (Van onze redactie geestelijk le ven) In een tijd dat de kerk zich om begrijpelijke redenen zorgen maakt over haar verlies aan in vloed en aantrekkingskracht in de samenleving, ontbrandt in hervormd Nieuwveen een strijd tussen behoudenden en vooruit- streveden over 'veranderingen' in de kerkelijke gemeente. Het conflict spitst zich toe op de invoering van het nieuwe Liedboek voor de Kerken. De be houdende kerkeraadsleden zijn en bloc afgetreden en een aantal gemeenteleden laat zich in de kerkdiensten niet meer zien. Op verzoek van de kerkeraad en in overleg met het provinciaal col lege van opzicht ('visitatoren- provinciaal') heeft ds. G. van Driel van Aarlanderveen de laatste maanden de kerkeraads- vergaderingen geleid, in plaats van de eigen predikant L. F. de Graaff (35 jaar, sinds november 1984 in dit dorp). De afgetreden kerkeraadsle den hebben in het dorp een rond schrijven verspreid waarin zij hun visie geven op de gang van zaken. Ze erkennen, dat de ver houding tussen behoudend en vooruitstrevend in hervormd Nieuwveen fïfty-fifty is. Toch gingen zij niet akkoord met de verkiezing van een bepaalde di aken, terwijl de rest van de ker- keraad juist vindt dat met die verkiezing de gemeente weer evenredig was vertegenwoor digd, namelijk vijf bij vijf. In een verklaring in het kerk blad concludeert, de (gehalveer de) kerkeraad, dat het de afgetre den ambtsdragers blijkbaar meer om een machtspositie te doen was dan om een eerlijke vertegenwoordiging van de ge meente. "Men wilde liever heer sen dan dienen. De afgetredenen willen blijkbaar geen oplossing op basis van gelijkheid, maar al leen dat hun wil en opvatting wet De behoudenden kwamen wel met een 'compromis' op de prop pen, maar de visitatoren zijn daar niet op ingegaan omdat daarover niet met de anderen in de kerke raad was overlegd. Een kerke raad bestaat niet uit fracties die apart vergaderen, zegt het toe zichthoudend college. 'Laster' De afgetredenen suggereren in hun rondzendbrief dat de deur naar vernieuwingen kennelijk wijd open moet. De anderen in de kerkeraad noemen dat 'laster Er is alleen besloten het Lied boek te gaan gebruiken, maar ook de oude berijming blijft nog in gebruik. De waarnemend voorzitter van de kerkeraad, ds. Van Driel, stempelt de suggestie dat zoveel mogelijk veranderingen moeten worden ingevoerd, tot een 'on waarachtige aantijging'. "Er is tijdens de discussies herhaalde lijk onderstreept dat er, onder behoud van het oude, ruimte diende te komen voor het Lied boek, zoals door velen uit de ge meente was gevraagd", zegt Van Driel in zijn 'noodzakelijke reac tie'. Op zeker moment lag er een brief van de nu afgetredenen ter tafel dat ze invoering van het Liedboek wilden gedogen, maar volgens een door hen opgesteld schema. Van Driel: "Maar zo gaat dat niet in de kerk". Dat 'gedoog- voorstel' werd dan ook niet be handeld. In hervormd Nieuwveen gaat ook de bewering rond, dat daar geen plaats meer zou zijn voor 'rechtse' prediking a la de Gere formeerde Bond. "Dat is zonder meer gelogen", reageert ds. Van Driel verontwaardigd. "Men weet dit zeer wel. Overigens, wat is 'bondsprediking'? Ik ken al leen evangelieprediking. Dan mag een 'bonder' dat met zijn woorden doen en ik in mijn woorden. Zijn we dan tegenstan ders geworden?" De predikant van Aarlander veen duidt het de verspreiders van dit gerucht zeer euvel dat ze op zo'n laag niveau willen opere ren. "De visitatoren hebben hun adviezen gebaseerd op het feit dat binnen hervormd Nieuw veen twee elkaar completerende modaliteiten (richtingen - red.) aanwezig zijn, waarbij aan beide recht moet worden gedaan. Zij zoeken naar een oplossing op ba sis van volledige gelijkwaardig heid". Groepsbelang Intussen verwijten de twee partijen elkaar 'groepsbelang'. "Men heeft geen oplossing ge wild vanwege het groepsbe lang", zeggen de afgetredenen. En de (overgebleven) kerkeraad: "Uit de reactie van de afgetrede nen blijkt heel duidelijk, dat hun groepsbelang en eigen opvattin- gen het zwaarst hebben gewo- gen, zodat ze gezamenlijk zijn opgestapt toen hun meerder heidspositie binnen de kerke raad begon te wankelen". De kerkeraad hoopt, dat in de nu ontstane vacatures ook men sen uit het behoudende deel van de gemeente zullen worden ge kozen. Omdat kerkeraadsleden hun ambt hebben neergelegd of zich niet meer herkiesbaar heb ben willen stellen (in tegenstel ling tot wat ze hadden toege zegd), moeten er binnenkort ver kiezingen worden gehouden. De aanbevelingen daartoe moeten vóór maandag 18 januari om 12 uur bij ds. De Graaff binnen zijn. (Vroeger was de hervormde ge meente Nieuwveen zelfs vrijzin nig en bestond er daarnaast een rechtse 'Evangelisatie' met een ei gen gebouw. Dat is na de oorlog anders geworden. De Evangeli satie beëindigde haar diensten en de gemeente sloeg om naar rechts. Vrijzinnigen zochten on derdak in de Oudshoornse kerk (Alphen) en bij de Protestanten bond in Woubrugge. De rechts-hervormden zitten echter - dat blijkt wel - niet op eén lijn. De helft betrekt de wacht bij het oude, de andere helft wil de eigen gemeente open houden voor ontwikkelingen in de kerk, zonder nu direct in allerlei nieu wigheden te vervallen. Het Lied boek is zo'n ontwikkeling. De be houdenden zijn natuurlijk bang dat met de invoering van dat boek het hek van de dam is). 'Chaotisch' "Als de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland niet vast houdt aan de fundamentele prin cipes van de kerk, is zij geen Rooms-Katholieke Kerk meer. Er blijft aan het eind van de eeuw nog maar een heel kleine kerk van over als de huidige chaoti sche situatie doorzet". Dat zei de pauselijke nuntius (ambassa deur) in Nederland, monseig neur dr. E. Cassidy, in een ge sprek met het ANP. Cassidy (64) is nu driejaar nuntius hier. Dat is ongeveer de helft van zijn ver blijf in Nederland. Zijn indruk is, dat het met de kerk hier snel bergafwaarts gaat. "Daarom is het dringend nodig dat de gelovigen boven hun emo ties uitkomen en elkaar weer vin den". Terugkeer naar de funda mentele principes betekent, vol gens Cassidy, niet dat de kerk weer moet worden zoals vóór het Tweede Vaticaans Concilie. "Dat kan ook niet, omdat de kerk sindsdien in veel opzichten is veranderd. Maar het betekent wél trouw aan het geloof en het wezen van de kerk. Tot dat laatste behoort ook haar hiërar chische structuur. Als het voornaamste probleem in de Nederlandse kerk ziet Cas- sidi het diepgaande verschil van mening over wat de kerk is en moet zijn. "Een uitweg is dan ook moeilijk te zien". Toch con stateert de nuntius een lichte kentering. "De spanningen zijn verkleind". "Vooruitgang kan al leen door samenwerking. Als je, ook als kritische beweging, geen onderdeel van het geheel wilt zijn, gebeurt er niets". Gereformeerde Kerken: aangenomen naar Zwammer- dam voor geestelijke verzorging in de 'Hooge Burch' (geestelijk gehandicapten) J. L. Delhaas Purmerend. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt: aangeno men naar Beilen-Hooghalen kan didaat D. H. Gritter Biddinghui zen, die daarmee bedankte voor onder andere Lisse-Oegstgeest. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Middelharnis J. Mijnders Veenendaal, voor Stol wijk A. F. Honkoop Zwjjndrecht. Overleden. In Nootdorp is, 83 jaar oud, de hervormde emeri tus-predikant P. Lugtigheid overleden. In de jaren 50 en 60 kreeg hij grote bekendheid als leider van het hervormd open- deurwerk in Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 2