'Ik ben per ongeluk presentator'
Centerhoek: 'Audioboek op cd heeft toekomst'
Jan Rietman ('Los Vast'-tv) lonkt naar België
WOENSDAG 13 JANUARI 1988
PAGINA 19
HEERLEN - 'Los
Vast' op tv wordt verder
uitgebouwd, het zit er dik
in dat dit jaar het 'Kuip-
spektakel' opnieuw wordt
gehouden en Jan Rietman
gaat nu ook in België een
radioprogramma presen
teren. „Ik ben per ongeluk
presentator, maar ik heb
na mijn opleiding aan het
conservatorium altijd mu
zikant willen worden".
door
Harrie Cremers
De 35-jarige in Doetinchem, in de
Achterhoek, geboren Rietman wil
dat wel eens nadrukkelijk kwijt.
„Dat we met de uitzendingen van
de 'Los Vast'-band zijn begonnen
is voor mij een leuk samenspel van
spelen en presenteren. Wanneer ik
mezelf terug zie bij de presentatie
van de 'Los Vast'-uitzendingen
weet ik niet wat me overkomt. Jon
gen, een gekrijs en een geschreeuw
als van een kip zonder kop! Ik zeg
helemaal niks, ik schreeuw alleen
maar. In de voorbije vijf jaar is dat
wel even veranderd. Ik ben nu vrij
serieus geworden".
De beslissing dat hij 'Los Vast'
niet meer op de radio presenteert,
vindt Jan Rietman nog steeds jam
mer. „Maar ja, het was noodge
dwongen door al dat gedonder met
de financiën van Los Vast Produc
ties met de NCRV. Een zaak overi
gens waar ik niets mee heb te ma
ken. Ze moeten het zelf maar uit
vechten", aldus Rietman. „Het
werd bij die afdeling van de radio
steeds moeilijker werken. Dus dan
is het beter om op zo'n moment uit
elkaar te gaan, maar radio blijft m'n
eerste liefde. Van de andere kant is
het goed om me nu eens helemaal
in te zetten voor tv. Dat is weer
eens iets heel anders. Ik ben over
gestapt naar Joop van de Ende Pro-
dukties, maar ik blijf werken voor
de NCRV-televisie. Net als bij de
radio heben we nu ook weer ergens
in een hal een podium, licht, décor
en publiek, maar tijdens de live
programma's voor tv is het toch
weer net een tikkeltje anders. Er
wordt meer aandacht besteed aan
het camerawerk, aan de manier
waarop ik praat en loop, aan de mu
ziek. Een zachte song, dat kon
vroeger bij de radio niet als het
geen hit was. Je kon het bijna niet
Jan Rietman: samenspel van spelen en presenteren. (foto gpdi
riskeren met het publiek in de zaal.
De mensen luisterden niet. Ze
schreeuwden alleen maar de hits
mee. Nu op tv kun je met 'Los Vast'
wel lekkere muziek brengen".
Long Tall Ernie
Op z'n zevende had Jan Rietman
voor de eerste maal pianoles. Hij
speelde in allerlei bandjes, volgde
conservatorium en kwam bij 'Long
Tall Ernie and the Shakers' terecht.
Nadien ging hij werken in studio's,
maakte arrangementen voor grote
orkesten. Als pianist behaalde hij
tijdens het Loosdrecht Jazzfestival
een tweede plaats en na 'Rainbow
Train' ontmoette hij Eddy Becker,
die indertijd 'Los Vast' presenteer
de. Becker had zijn eigen produk-
tiemaatschappij en Jan werd, nu
vijf jaar geleden, zijn opvolger als
presentator van 'Los Vast' op de in
middels tot popzender gebombar
deerde Hilversum 3. Met het pro
gramma gingen ze het land in. Hij
herinnert zich: „We begonnen in
Bunschoten/Spakenburg met 300
mensen. We waren bang dat we
geen publiek hadden, maar je
moest echt op de grond zitten,
want anders konden ze achterin de
zaal niets zien. Het was de tijd van
'Doe Maar'. We zagen een golfbe
weging. Het was gewoon niet aan
te slepen. Voor de uitzending van
twaalf uur lagen de mensen 's och
tends om vijf, zes uur al voor de
deur. Vijf- of zesduizend enthousi
aste fans, dat was geen uitzonde
ring. Ongelooflijk voor een Neder
landstalig programma. Daarna is
het weer een tijdje minder geweest
met de publieke belangstelling,
maar op het moment dat we stop
ten, in december van het afgelopen
jaar, was het weer drukker dan
ooit. Bedenk hierbij dat het de Ne
derlandse artiesten heel slecht
gaat. We hebben op dit momenl
nog maar één artiest in de hitpara
de."
'Los Vast' is een deel van zijn le
ven. Rietman kon het succes jaren
geleden niet voorspellen. Duizen
den en nog eens duizenden fans.
Heeft hem nooit een angstig gevoel
bekropen bij zo'n vaak hysterische
massa? Hij vindt het wel zinvol om
daar iets over te zeggen: „We zitten
nu in een soort cirkel waarbij het
haast ondoenlijk wordt om men
senmassa's te controleren. Je ziet
wel wat er is gebeurd bij Neder-
land-Cyprus tijdens dat bominci-
dent. Grote groepen mensen kun
nen op dit moment worden gemo
lesteerd door dertig, veertig rad
draaiers. Dat is een slechte zaak.
Het is natuurlijk te gek om los te lo
pen dat we twee- tot driehonderd
security-mensen nodig hebben om
in 'De Kuip' of in 'Ahoy' samen
feest te vieren. Maar ook bij een op
treden van Madonna moet je tegen
woordig een horde veiligheids
mensen laten aanrukken. Het is
een sociaal probleem geworden."
- Heb je ooit overwogen om een Eu
ropees programma te gaan presen
teren?
„We leven in een uniek land. Om
te beginnen spreekt negen van de
tien Nederlanders redelijk Engels
of men verstaat het. We hoeven ons
dus niet afgsloten te voelen. België,
Duitsland, Engeland, Frankrijk.
Het ligt allemaal om de hoek. Dat
zijn grote landen, ik zou wel Euro
pees willen werken. Dat vind ik
leuk, ik presenteer trouwens al
sportprogramma's bij Sky Chan
nel. De reacties zijn gigantisch. Eu
ropa wordt een eenheid, net zoals
de Verenigde Staten van Amerika.
Dat houdt je niet meer tegen. We
kunnen niet alleen meer Neder
lands blijven denken. Nederland
zal overigens altijd mijn basis blij
ven, want ik hou van dit land. Euro
pa komt echter steeds dichter bij
elkaar. Straks komt dat allemaal
wel goed als die satellietprogram
ma's een beetje doorbreken. Wat
zou er mooier zijn dan een uurtje
Italiaanse, Zweedse, Spaanse of
Zwitserse muziek op tv? Dan leren
we die culturen ook eens kennen
en de artiesten van daar. Neem nu
bijvoorbeeld in Frankrijk France
Gall. Iedereen in Nederland denkt
dan nog aan 'Poupée de cire, pou-
pée de son'. Maar na het songfesti
val is er nog wel iets meer met
France Gall gebeurd. Dat mens is
te waanzinnig, gewoonweg een
grootheid. Alleen hier hoort nie
mand er meer wat van".
Beleefdheid
Overigens is een beetje chauvi
nisme volgens Jan Rietman niet
misplaatst. „Alleen moeten we in
Nederland dan wel een consequen
te lijn volgen. Als het Nederlands
elftal speelt, dan staat het hele land
erachter, maar dat moet met de ar
tiesten ook. Economisch gezien is
dat toch een grote groep, nietwaar?
En verder: als het Nederlands leger
iets bestelt, dan kijken ze eerst of ze
bij DAF terecht kunnen en dan
gaan ze pas naar Mercedes of een
ander. Maar bij artiesten lijkt het
wel alsof het precies andersom is.
Hoe verder weg, hoe leuker het is.
Liefde voor de eigen taal dat verge
ten ze in Nederland nog wel eens.
Hier wordt veel te gauw naar Prin
ce en Madonna gegrepen. Wanneer
ik met mijn auto door België rijd,
dan hoor ik daar om de tien minu
ten ergens op een van die zenders
wel een Boudewijn de Groot of Will
Tura".
België heeft trouwens het hart
van Jan Rietman gestolen. „Ik ben
verslingerd aan dat land. De men
sen zijn er zo lief, net zoals in Lim
burg. Ze zeuren en schreeuwen
niet van 'meneer Rietman, ik mot
een handtekening'. Neen, in België
zeggen ze altijd: „Awel, meneer
Rietman zoudt gij effe tijd hebbe?"
Ik houd daar van, van die Bourgon
dische beleefdheid, want dat is het
in principe".
Idealen? Ach, Jan Rietman weet
het eigenlijk niet. „Het lijkt me bij
bijvoorbeeld vreselijk leuk om een
film te maken, maar dat is wel tijd
rovend. Ik ken mijn impulsiviteit
en ik ben bang dat ik tegen de
muur zal lopen. Overigens hebben
we vroeger met Long Tall Ernie
and The Shakers al eens een film
gemaakt: 'Het mes' met Willeke
van Ammelrooy. Ik vond het vrese
lijk leuk om te zien hoe die materie
in elkaar zit. Maar denk nu niet dat
hier een filmster tegenover je zit.
Verre van daar, maar een rolletje
als Alain Delon, een beetje listig, ja,
dat zou me wel liggen".
Op z'n minst heeft Rietman nog
twee hobby's. Om te beginnen tv
kijken. „Als ik wakker word dan
gaat die meteen aan. Al is het maar
het testbeeld of teletekst. Als het
maar beweegt, weet je wel. Ik ben
een vreselijke fan van ongecompli
ceerde films. Cowboyfilms vind ik
fantastisch en series als Perry
Mason, daar zit ik echt van te genie
ten. Dat vind ik lekker".
Voetballen
En dan voetballen! „We hebben
een 'Los Vast'-elftal met allemaal
artiesten. Als ik stoom wil afbla
zen, dan ga ik een lekker potje voet
ballen en dan hebben ze een
kwaaie aan me. Ik ben vreselijk fa
natiek, bij het gemene af soms.
Maar dan gooi ik ook alle agressie
d'ruit. Dat heb je in dit vak ook wel
nodig, want de boog kan niet altijd
gespannen zijn".
Rietman lijkt ontspannen wan
neer hij op radio of tv presenteert.
„Je moet gewoon je werk doen,
vooral niet overdrijven en zeker
niet denken dat je een hele bink
bent. Als de vuilnisman niet komt,
dan zitten we met grotere proble
men. In het leven moet je kunnen
relativeren, het moet gezellig blij
ven, je moet met z'n allen kunnen
lachen. Dan hou je het lang vol. Ik
hoop in 2025 nog te leven met mijn
gezin en alle mensen die mij dier
baar zijn. Ik hoop ook dat ik dan
nog lekkere muziek kan maken en
lekker kan presenteren. Maar het is
- denk ik - 'de tand des tijds' die dit
wel zal veranderen".
Ad Roland schrijft boekje over illegale zender
m*i_ _ii TT'i
HILVERSUM - TROS-discjockey
Ad Roland (41) heeft een boekje ge
schreven over en vooral vóór radio
piraten en amateurprogrammama
kers. Een opmerkelijke daad van
een gevestigde disc-jockey. „Ik
weet niet of mij dit wordt kwalijk
genomen door collega's bij de Hil-
versumse zenders, maar daar lig ik
niet van wakker. Ik kom zelf uit de
piraterij en heb een zwak voor alles
en iedereen die iets met radio te
maken heeft."
Roland staat bekend om zijn
voorliefde voor Nederlandse mu
ziek. In zijn nachtprogramma's
worden dan ook veel vaderlandse
platen gedraaid en schuwt Roland
de meedeiners niet waar menig
disc jockey zijn neus voor ophaalt.
Zijn grootste fans zijn vrachtwa
genchauffeurs en huisvrouwen die
de 'piraten-achtige' aanpak van Ad
Roland bijzonder op prijs stellen.
Ad Roland: „Ik weet dat er nog
steeds een hele grote behoefte is
aan Nederlandse muziek. Jaren
lang werd dit repetoire niet op de
Hilversumse zenders gedraaid.
Daarom had je in Nederland een
heel bloeiend circuit van piraten.
Hoewel piraterij tegen de wet is
neemt dat feit niet de behoefte aan
de muziek weg. De laatste tijd zijn
er niet zoveel illegale zenders meer.
De Radio Controle Dienst is hard
tegen de zenders opgetreden. De ri
sico's werden te groot en daarom
heeft een groot aantal piraten in de
loop der jaren afgehaakt. Jammer,
maar er is goed werk verricht. De
piraten hebben Hilversum wakker
geschud."
Roland doelt hiermee op de lang
zaam veranderde kijk van gevestig
de Hilversum dj's op Nederland
stalige platen. „Het gaat nu einde
lijk de goede kant op. Hilversum
kon ook niet meer om de behoefte
van het volk heen. Je ziet ook dat
de programma's met Nederlandse
muziek een enorme populariteit
hebben. De piratenzenders hebben
daarvoor baanbrekend werk ver
richt."
door
Frederike Contant
Fm luisterrijk
Het boekje dat Roland heeft ge
schreven voor radio-piraten en
amateur programmamakers draagt
de titel 'FM Luisterrijk' en behan
delt bijna alle facetten van radio
maken. Roland geeft ook een kort
overzicht van het ontstaan van de
piraterij in Nederland en zet hij nog
even de schijnwerpers op de be
roemde zeezenders waar hij zelf is
begonnen.
Vervolgens behandelt de TROS-
dj het zuilenstelsel in Hilversum en
verklaart hij waarom, zijns inziens,
piraten zo'n succes hebben. Rol
and denkt dat het succes voorna
melijk toe te schrijven is aan ver
staanbare Nederlandstalige platen
waarmee de luisteraars zich kun
nen identificeren. Ook wijdt hij een
hoofdstuk aan 'vrije radio' zoals
hem die zelf voorstaat.
Ad Roland weet waarover hij
praat als hij spreekt over vrije com
merciële radio. Sinds 1 januari is
hij niet meer in vaste dienst bij de
TROS omdat hij het te druk kreeg
met zijn nevenactiviteiten. Hij be
kleedt bij een groot aantal comm-
cerciële radiostations in het buiten
land de functie van adviseur.
„In de meeste landen is commer
ciële radio heel gewoon. Eigenlijk
mag het alleen in Nederland niet.
In Duitsland bijvoorbeeld heb ik
nu van drie stations een commer
cieel succes weten te maken. Ook
in Engeland ben ik bezig met het
reorganiseren van een aantal zen
ders. De meeste mensen denken te
makkelijk over het maken van ra
dio. Ze draaien een plaatje houden
een praatje en denken dat de luiste
raars en adverteerders dat prachtig
vinden. Zo werkt het niet. Heel be
langrijk is om onderzoek te doen
naar je doelgroep en daarop, vol
gens een uitgekiende formule, je
programma's af te stemmen. Ra
diomaken is een serieuze aangele
genheid waarbij je' best spontaan
mag zijn, maar je kan een heel sta
tion niet goed laten draaien op toe
valligheden. Er moet een basis zijn
van waaruit de mensen werken.
Dan zit er een lijn in en weten luis
teraars waaraan ze toe zijn."
Rapporteur
Roland heeft in zijn huis, in de
Betuwe, een grote studio waar hij
al zijn plannen uitbroedt. „Van le
vensbelang voor een radiostation is
dat er regelmatig 'air-checks' wor
den gedaan. Ik laat bij alle pro
gramma's van zo'n station waar ik
adviseur ben, een band meelopen
waarop je alleen de dj's hoort. De
platen worden niet opgenomen. Al
die banden luister ik thuis af en
maak aan de hand daarvan lijvige
rapporten waarmee iedereen zijn
voordeel kan doen. Ook train ik de
dj's van de diverse stations. Eigen
lijk is het meest belangrijk dat er
systematisch wordt gewerkt. Als je
een formule bedenkt die aansluit
op je doelgroep-onderzoeken, dan
kan een station eigenlijk niet meer
stuk. Dan weetje voor wie je werkt
en kan de luisteraar zich thuisvoe-
len bij dat station."
Roland is niet bang voor kritiek
van Hilversumse collega's op zijn
boekje. „Het kan me niet schelen
wat anderen daarvan denken. Mijn
radioprogramma's worden ook
lang niet door alle collega's gewaar
deerd. Misschien kijken ze er wel
China in your hand -
T'Pau
The time of my life - B
Medley en H Warnes
My baby just cares for
me - Nina Simone
When I fall in love/my
arms keep missing you -
Rick Astley
Paid in full - Eric B en
Rakim
Once upon a long ago -
Paid Mccartney
Always on my mind Pet
Shop Boys
Troy - Sinead O'Connor
Children say - Level 42
Tango - Dalbello
Need you tonight - Inxs
Never can say goodbye -
The Communards
Faith - George Michael
Say you will - Foreigner
15
(10)
16
(22)
17
(18)
18
(14)
19
(25)
20
(26)
21
(24)
22
(23)
23
24
(17)
25
(21)
26
(31)
27
(33)
28
(28)
29
(29)
30
(19)
31
(35)
32
(20)
33
(27)
34
35
36
37
Cookie
38 (32)
39
Everlasting love - San
dra
Turn back the clock -
Johnny Hates Jazz
Koud he? - The V-Boys
The way you make me
feel - Michael Jackson
Heaven is a place on
earth - Belinda Carlisle
Stuck on earth - Alf
Some guys have all the
luck Max Priest
Etienne - Guesch Patti
father figure - George
Michael
The lock of love - Madon-
Nothing's gonna change
- Labi Siffre
rits - Bertus Staigerpaip
Mijn leven - Zangeres
Zonder Naam
Love letters Alison Mo-
yet
Oh Mona! - De Haven
zangers
Hot girl - Sabrina
Ideal world - The Chris
tians
Got my mind set on you -
George Harrison
Critzicize - Alexander
O'Neal
Letter from America -
The Proclaimers
Sign your name Teren
ce Trent d'Arby
Packjammed - Stock,
Aitken en Waterman
Females (get on up) -
Crew
ESP - Bee Gees
King without a crown -
ABC
Ga niet weg van mij -
Benny Neyman.
op neer, maar dat doet me niks. Ik nog een toekomstdroom? „Zake-
werk niet voor de collega's maar lijk gezien heb ik alle grote succes-
voor de luisteraar. En die stelt mijn sen eigenlijk wel gehad. Maar ik
programma's wel op prijs." ben nog steeds op zoek naar nieu-
De populaire TROS-dj is nu 41 we uitdagingen. Ik ben een radio
jaar en heeft eigenlijk alles in radio- freak en dat zal ik altijd wel blijven
land wel meegemaakt. Heeft hij ook."
Béjart-ster leider van Viehy Ballet
PARIJS (GPD) - Jorge Donn wordt artistiek leider van het nieuwe Vichy
Ballet in de gelijknamige Franse stad. De 40-jarige Donn was jarenlang in
Brussel als danser de ster van het Ballet van de XXe Eeuw van Maurice
Béjart. Zelf besloot Béjart de afgelopen zomer overigens met zijn gezel
schap te verhuizen naar de Zwitserse stad Lausanne.
Donn heeft toestemming van Béjart om een aantal van dierts choredgra-
fieën in Vichy te gebruiken. Daaronder zijn l'Oiseau de feu, Cygne en Se-
rait-ce la mort.
Tegenover Le Monde zei Donn over de vestigingsplaats van het Ballet
Vichy: „Djaghilev was daar drie maanden voor zijn dood met Les Ballets
Russes en Béjart debuteerde er als danser".
DEN HAAG (GPD) - Willem Jan
van de Wetering van uitgeverij
Centerhoek in Weesp gelooft er
heilig in: literatuur op compact
discs heeft anno 1988 in ons land
goede mogelijkheden en zal vroe
gere teleurstellingen met het 'au-
dioboek' grondig wegwissen. Het
fenomeen van schrijvers die op
verschillende geluidsdragers
(plaat, band) uit eigen werk voorle
zen, is niet nieuw. De afgelopen
twintig jaar zijn er op het gebied
van het 'luisterhoek' diverse, niet
erg serieuze en daardoor bijna
steeds mislukte initiatieven geno
men.
Soms ging het om het voordra
gen van een verhaal of (fragmenten
uit een) boek door een acteur.
Soms deed de schrijver het zelf. Er
werd een enkele langspeelplaat uit
gegeven met zelf voorgedragen
werk van Carmiggelt, Gerard Reve
of Jules Deelder. Of - aangekocht -
een Dylan Thomas die indrukwek
kend uit 'Under Milkwood' voor-
settes) gold hetzelfde: zo nu en dan
waagde zich een uitgever aan een
experiment maar ook dat liep
steeds op mislukking uit. Er was
wellicht één uitzondering: de door
Nel Benschop geschreven en zelf
voorgedragen christelijk geïnspi
reerde dichtbundel 'Reik me je
hand'. Dit 'boek' op cassetteband
werd destijds een relatief succes.
Er werden meer dan 4.000 exem-
plaren van verkocht, weet uitgeve
rij Kok in Kampen zich te herinne
ren.
Duidelijke oorzaken voor die
verder onwillige markt waren er ei
genlijk niet. Er werd wel beweerd
dat men in kringen van (goede)
boekverkopers zijn neus voor plaat
en band ophaalde en dat het boven
dien een lastig produkt werd ge
vonden omdat het niet geruild kan
worden.
Maar Van de Wetering van Cen-
'Dat het audioboek in Nederland
niet en in het buitenland - vooral de
Verenigde Staten - wél van de
grond is gekomen, heeft voor een
belangrijk deel te maken met de af
standen die met name per automo
biel worden afgelegd. Het normale
woon-werkverkeer vergt daar vaak
uren rijden. Onderweg vallen ra
diostations in Amerika na verloop
van tijd gewoon weg, of je nu een
automatische scanner hebt of niet.
Dan zet men dus graag een bandje
of cd'tje op. Gesproken woord, een
voorgelezen roman, is dan eens iets
anders'.
De rijafstanden in ons land blij
ven uiteraard dezelfde, maar de
houding van het Nederlandse pu
bliek blijkt zich volgens Van de
Wetering de laatste tijd toch enigs
zins te wijzigen ten gunste van
spreektaal op geluidsdragers.
'Daarom zijn wij met literatuur werk.
op compact discs gekomen. Dat is
het materiaal waar de 'intelligent
sia' met de hogere inkomens eer
der haar oog op laat vallen. Het is
een prachtig, zeer verzorgd pro
dukt. Het zit allemaal in een keurig
plastic doosje, met een mooi boek
je erin met bijvoorbeeld handge
schreven gedichten van de desbe
treffende auteur'.
Uitgeverij IC in Amsterdam, van
Maurits Rubinstein (.neefje van co-
lumniste-schrijfster Renate), is het
absoluut oneens met de bewering
over de definitieve teloorgang van
het literaire cassettebandje. Sinds
eind 1986 heeft IC 9 auteurs uitge
bracht: Annie M.G. Schmidt,
Renate Rubinstein, Simon Carmig
gelt, Karei van het Reve, Maarten 't
Hart, Adriaan van Dis, F.B. Hotz,
Leo Vroman en Kees van Kooten.
Eén voor één lezen ze voor uit eigen
De bandjes hebben een wat at
tractiever verpakking gekregen
dan ze vroeger hadden, waardoor
ze wat meer aanspreken. Er wordt
ook wat meer aan reclame en pre
sentatie gedaan. Over de verkoop
resultaten is Elly Dikker van IC
niet ontevreden. 'Het gaat steeds
beter. We krijgen veel positieve re
acties. Maar we moeten blijven
vechten om het publiek met deze
vorm van literatuuroverdracht ver
trouwd te maken. Ons land loopt
wat audioliteratuur betreft ver ach
ter bij Amerika en delen van Euro-
Van de Wetering van Centerhoek
baseert zijn vertrouwen in het suc
ces met literatuur op cd op het aan
tal verkochte exemplaren met zelf
voorgelezen werk van Hugo Claus.
hebben afgezet komt weliswaar
nog niet in de buurt van de duizend
- noodzakelijk minimum om uit de
kosten te komen - maar de verkoop
loopt toch een stuk beter vergele
ken met de tot nu toe toegepaste
vormen van audioliteratuur'.
Centerhoek - overigens in sa
menwerking met platenfirma CNR
- is met de cd-literatuur heel wat
van plan. Aanstaande maandag
worden nóg drie literaire cd's ge
presenteerd. Dat gebeurt in Knok-
ke, in België waar ook de produ
cent van het project, Hans Kusters,
woont. In zfjn studio, in Aartselaar,
worden de platen opgenomen.
Van de Wetering: 'Dat gebeurt in
het algemeen binnen één dag. Onze
indruk is dat de meeste schrijvers
het een eer vinden om met ons mee
te doen. We zijn bezig nieuwe
schrijvers aan te trekken, maar de
keuze is natuurlijk beperkt omdat
slechts een klein aantal ook een in
teressante voorleesstem hebben.
Sommigen hebben zelfs hun be
reidheid uitgesproken om speciaal
voor compact disc te schrijven'.
Centerhoek 'doopte' dezerdagen
cd-werk van Jan Wolkers, Remco
Campert en (de Vlaamse dichter-
journalist) Herman de Coninck.
Wolkers leest onder meer voor uit
Serpentina's Pettycoat, Terug naar
Oegstgeest en Turks Fruit en
draagt voorts zeven sonnetten voor
die nooit eerder zijn gepubliceerd.
In het begeleidend boekje staat het
handgeschreven, eveneens nog
niet eerder gepubliceerde gedicht
Speurtocht. Verder foto's van klei
ne Jan, zijn moeder en een gesprek
met Theun de Winter. Campert
leest poëzie voor (o.m. drie gedich
ten over jazzmusici, 1955) en in het
boekje staat het handgeschreven
gedicht Vorm, plus een jeugdfoto.
Ook De Coninck draagt gepubli
ceerd en ongepubliceerd werk
voor; in het boekje een gedicht
over Eddy Merckx, alsmede het
handgeschreven gedicht Glimlach
van 24.
Ad Roland: voorliefde voor Nederlandse muziek.