'Energiegenoeg, maar structuur ontbreekt' 'Direct geluid is het allermooiste' Op zoek naar erotiek en de kriebels Fellini boos op Fransen De problemen van de Afrikaanse filmindustrie 'Du mich auch', regie: Helmut Berger; hoofdrollen: Anja Franken, Dani Levy en Helmut Berger; theater: Kijkhuis, Leiden Het lijkt wel of je tegenwoordig al leen kan vliegen over Berlijn. In Wim Wenders' prachtige, maar nog steeds niet in ons land uitgebrach te Film 'Himmel über Berlin' zweeft de hoofdpersoon als engel steeds over de ruïnes en nieuwbouw van de stad. 'Du mich auch' een low budget debuutfilm begint met een in zijn droom over Berlijn vliegen de Romeo, die om zijn Julia roept. Wanneer hij naast haar ontwaakt, maken ze ruzie, en besluiten uit el kaar te gaan. Waar is de erotiek, waar zijn de kriebels gebleven, na een jaar samenleven? Het begon allemaal zo roman tisch: hij speelde gitaar op de ene hoek van de straat, tot zij er met haar saxofoon doorheen begon te toeteren. Het resultaat: samen ver- PARIJS (AP) - De Italiaanse Film regisseur Federico Fellini wil een verbod op de verdere verspreiding van de Franse versie van zijn nieuwste Film 'Intervista'. Hij noemt de vertaling 'vulgair' en 'de graderend'. Fellini heeft de Parijse recht bank verzocht om zowel de nage synchroniseerde als de ondertitel de kopieën uit de bioscopen te ha len. Als de Filmdistributeur in ge breke blijft, eist zijn advocaat een boete van 33.000 gulden per dag. Fellini zei onlangs in een inter view met het weekblad Nouvel Ob- servateur dat hij 'beledigd was door de onbeschaamd vrije en ge makkelijke manier' waarop de Franse distributeur was omge sprongen met zijn Film, die op 23 december in Parijs in première ging. „Het Franstalige publiek ziet daarom nu een zware, vulgaire, de graderende versie, vol vette knip ogen, die niets meer met mijn film te maken heeft. Het is triest te mer ken dat de Franse dialoog is ge daan door kooplieden die de redac tie van de titels en ondertitels heb ben overgelaten aan mensen die Italiaans noch Frans kennen", al dus Fellini. Toen de Film vorig jaar op het fes tival van Cannes werd getoond, was een versie te zien met een ver taling van de schrijfster Jacqueline Risset, die door de regisseur zelf was uitgekozen. Waarom de verta ling is vervangen, was onduidelijk. der het leven door, terend op een beetje met muziek verdiend geld en veel liefde. Nu de liefde weg is, rest slechts de definitieve breuk. Dat is echter niet zo gemakkelijk. Ze treden nog een keer voor veel geld op ter ere van een gouden bruiloft. Wanneer daar de gast vrouw vermoord wordt en een compromitterende Film in de saxo foon van Julia belandt, zijn de twee in hun vlucht op elkaar aangewe- Zij benutten hun vlucht door op zoek te gaan naar een oud echtpaar dat elke morgen nog steeds even verliefd is als de eerste dag. Zij zul len het geheim niet kunnen ontfut selen, maar, wie weet, het zelf nog eens proberen. 'Du mich auch' is een van die kleine Films die dicht bij het leven van alledag staan. De herkenbaar heid is een belevenis en de lyrische toon zorgt ervoor dat het geheel bo ven de dagelijkse grauwheid wordt uitgetild. Waar kom je tegenwoor dig nog tegen dat een paartje ge armd van de camera wegloopt, hal verwege stopt en van plaats ver wisselt en de een op straat gaat lo pen en de ander op de stoep, zodat de omarming beter 'past'. 'Du mich auch' zit vol met zulke leuke details. Een vlotte montage van foto's, fantasiebeelden, werke lijkheid en in 'halfslaap' uitgespro ken dialogen geven deze Film een prettig aandoend origineel karak ter. LEONARD ENGEL. BIOSCOPEN Dani Levy en Anja Franke in 'Du mich auch'. ROME (IPS) - In de Sahara bouw den technici van het Franse minis terie van ontwikkelingssamenwer king in het stadje Dire de grootste zonne-energiecentrale ter wereld. Op 650 kilometer afstand van de Malinese hoofdstad Bamako ver rees een staaltje van stalen schoon heid en technisch vernuft. Alles was doorgerekend en uitgekiend. Maar één ding hadden de techni ci over het hoofd gezien: de Har- mattan. Enkele dagen na de ope ning stak deze krachtige woestijn wind op. De enorme zonnepanelen werden begraven onder een laag zand en stof. De centrale heeft nooit meer gewerkt. De filmindustrie in dit Westafri- kaanse land is te vergelijken met deze twintigste eeuwse 'kathe draal' in de woestijn, aldus Mustapha Diop. Alleen hier doet zich het omgekeerde voor. „We hebben genoeg energie, in de vorm van gemotiveerde mensen. Maar de structuur ontbreekt". De regisseur Diop, die zowel een paspoort van Mali en Niger heeft, hoort met zijn 42 jaar niet tot de jonge generatie Filmmakers in het Sahelland. Hij vertegenwoordigt net als zijn collega-régisseur Sou- leymane Cisse, wiens speelfilm 'Yeelen' vorig jaar tijdens het Film festival van Cannes werd onder scheiden, tot de oudere lichting. Diop vestigde in de afgelopen jaar net als zijn Malinese landge noot Cisse de aandacht van buiten landse critici op zich. De belang stelling voor hun werk en dat van hun collega's in West-Europa neemt snel toe. Filmfestivals, zoals onlangs in Nederland, waren ge heel of gedeeltelijk gewijd aan de Afrikaanse Film. Mali behoort tot de armste lan den ter wereld. Het kampt net als andere Sahellanden met droogte en voedseltekorten. Twee van de acht miljoen inwoners worden be dreigd met de hongerdood. In de ogen van veel westerlingen lijkt discussie over een eigen filmindus trie een hixe-probleem. Diop is het daarmee niet eens. Film is voor zwart Afrika van groot belang voor het creëren van een ge voel van een eigen culturele identi teit. Tegelijkertijd is het een ma nier om de geschiedenis over te dragen. „Al het audiovisuele is van groot belang voor Afrika: het stelt ons in staat een archief te creëren. Dat hebben we hard nodig". De regisseur herinnert aan een ontmoeting met een oude natuur genezer in Mali. „De man weigerde zijn kennis over te dragen aan zijn zoon, zoals dat eeuwenlang is ge beurd. Mijn zoon heeft een eigen le ven met discotheek, alcohol en si garetten, zei hij. Het genezen bete kent niets voor hem. Hij kan het niet bevatten noch positief gebrui ken. De oude kruidendokter nam zijn geheimen mee in zijn graf'. Diop: „Eigen Films en televisie programma's stellen mensen in staat om als het ware hun geheu gen terug te vinden en om zich te verzoenen met hun eigen cultuur. Cultuur is vergankelijk en veran derlijk. Cultuur past zich aan en be weegt. Dat is een goede zaak, maar er is altijd het risico dat je delen van dit collectief geheugen voor goed verliest". Erfgoed De onderwerpen die Diop kiest, illustreren de verantwoordelijk heid die hij voelt voor overlevering van het cultureel erfgoed. 'De Dok ter van Gafire' gaat over het gene ratieconflict en de botsing van cul- Thomas Sankara, de vermoorde president van Burkina Faso. (foto EPA> turen. Het vertelt over een jonge arts, die in Europa studeerde, en gaat werken in een gemeenschap waar een kruidendokter alle macht heeft. 'Mami Wata' (Creools voor Watermoeder), waarvoor de opna men net zijn begonnen, brengt een oude legende in beeld over een prachtige sirene die uit het water opduikt. De Malinees leerde van de Fran se cineast-antropoloog Jean Rouch („De eerste die zwart Afrika inte resseerde voor de camera", aldus Diop) de beginselen van het vak. In Parijs studeerde hij vier jaar lang Filmkunde. Bij de televisie van Ni ger bracht hij zijn in Frankrijk ge leerde kennis uitgebreid in prak tijk. Hij spreekt met waardering over die tijd. Terwijl de meeste Afrikaanse landen overspoeld worden met Dy nasty en Dallas, besloot Niger dat de televisie voornamelijk eigen, Ni- gereense produkties moest laten zien. Zeventig procent van de pro gramma's is eigen werk. „Een moeizaam maar belangrijk voorne men. Zeker als je televisie ziet als een instrument om je volk op te voeden", zegt Diop. De televisie was een leertijd: er was geld en materiaal. Ervaring kunnen opdoen is belangrijk, ge looft de cineast. „Het probleem in Afrika is dat niemand weet hoe je met communicatiemiddelen moet omgaan. Als de president een toe spraak van een half uur houdt, wordt die recht-toe-recht-aan op genomen en precies zo uitgezon den. Er wordt niet geknipt. De meeste programmamakers realise ren zich niet dat de boodschap be ter overkomt als ze alleen de sterke momenten uit de toespraak kie- Het gebrek aan opleiding en is slechts één van de problemen waarmee Afrikaanse Filmmakers kampen. Tekort aan geld en een ge brekkig distributienet zijn andere hinderpalen. Regisseur Cisse ver klaarde ooit dat hij jongere colle ga's nooit vertelde over de giganti sche problemen om ze niet te ont moedigen. "Het verandert name lijk niets. Iedere Filmmaker strijdt zijn eigen eenzame strijd om zijn produkt af te leveren". Zo ook Diop. „Na 25 jaar onaf hankelijkheid is er nauwelijks sprake van produktie- of distribu tiebedrijf. Een regisseur moet alles zelf doen, reizend van hot naar haar om geld of materiaal bij elkaar te versieren. Een regisseur die wil dat zijn Film in Afrikaanse landen draait, zal van land tot land moeten gaan met zijn Film onder zijn arm". Sommige Afrikaanse regisseurs noemen Burkina Faso een model- land in de Filmwereld. In 1969 na tionaliseerde de regering van het toenmalige Opper-Volta de Filmin dustrie. Daarop volgde een boycot van Franse distributeurs en produ centen. Na overleg werd besloten tot een compromis. Een deel van de opbrengst van de vertoning van de buitenlandse Films in de Burki- nese bioscopen wordt gereser veerd voor de eigen Filmindustrie. Ontmoetingspunt Jonge regisseurs krijgen zo Fi nanciële steun: de regering neemt produktiekosten in eigen land voor haar rekening. Ieder jaar wordt een regisseur uitgenodigd om een vol ledig gesubsidieerde speelFilm te maken. Ouagadougou, de hoofd stad van Burkina Faso, heeft de enige Filmacademie in Afrika en is eens in de twee jaar het'ontmoe tingspunt van Afrikaanse cineas ten tijdens het grote Afrikaans Filmfestival. Diop wordt enthousiast als Bur kina Faso ter sprake komt. „Er zijn daar mensen die het echt opnemen voor de Afrikaanse Film", zegt hij. Thomas Sankara, de enkele maan den geleden vermoorde president van Burkina Faso, was in zijn ogen eén van hen. Als er geen structuren zijn, hangt het op de persoonlijke inzet van individuen. Diop is som ber over de toekomst. „Sankara hielp Filmmakers daadwerkelijk met zijn staatsgaranties. Ik ben bang dat nu hij dood is, die regeling wordt opgeheven. Dat zou heel erg zijn". AMSTERDAM - "Nederland is een klein land", verzucht Marcel de Hoogd. "Er liggen overal snelwe gen en er komt altijd wel een vlieg tuig over". Marcel de Hoogd is ge luidsman bij speelFilms. Na vorige week op deze pagina stil te hebben gestaan bij het beroep van script girl, nu aandacht voor het werk van de geluidsman. door Rob de Kam Voor een geluidsman is lawaai het ergste dat er is. Zelfs een kolo nie mussen kan roet in het eten gooien. Filmgeluid moet zo 'schoon' mogelijk zijn. Hinderlijke achtergrondgeluiden maken na- synchronisatie noodzakelijk, iets waar Marcel de Hoogd zelf een vre selijke hekel aan heeft: "In heel weinig gevallen wordt een scène beter door nasynchroniseren". 'Direct geluid is het mooist. Het is zo jammer dat het geluidsbudget in Nederland altijd een sluitpost is. Men roept al snel: dat synchronise ren we wel na. Je moet soms bereid zijn te wachten op een rustig mo ment, waarop je met direct geluid kunt werken". Overigens worden alleen de dia logen met direct geluid opgeno men. Voetstappen, slaande deuren en gerinkel van bierglazen zijn ta boe op de geluidsband omdat het anders onmogelijk wordt korte op names naadloos aan elkaar te mon teren. Alle achtergrondgeluiden, ook kledinggeruis, *worden later toegevoegd. Bij de keuze van de kleding van de acteurs probeert Marcel de Hoogd zijn invloed te la ten gelden. Aan krakende leren jas sen heeft hij bijvoorbeeld een broertje dood. Openbaring Een speciale beroepsopleiding heeft de 29-jarige geluidsman niet gevolgd. Een paar jaar geleden zat hij nog bij gospelgroepen achter het mengpaneel. Via een aantal popbandjes belandde hij in een ge luidsstudio, maar de steriele at mosfeer beviel hem daar maar ma tig: "In een studio kun je eindeloos schaven aan een geluid, ik vind dat niet prettig. Live-geluid is veel leu ker". Zijn eerste klus in de filmwereld, een commercial, was een openba ring: "Opeens vond ik wat ik al een tijdlang aan het zoeken was. Het Filmwerk had gelijk mijn hart ge stolen. Bij film streeft iedereen naar een topniveau, iedereen wil het onderste uit de kan halen, dat geeft voldoening". 'Vroeger had ik alleen het idee dat het Nederlandse Filmgeluid niet goed was. Als je er zelf in stapt, zie je waardoor dat komt. Ameri kaanse Films hebben een beter ge luid en dat is gewoon een kwestie van geld. Het proces van het over zetten van geluid naar het kleine geluidsspoor op een Film is een heel kritisch proces. Je raakt daar bij wel de helft van je geluid kwijt. Pas de laatste jaren heb ik het ge voel dat de Nederlandse Film beter gaat klinken. Er wordt nu ook be ter gekeken of een lokatie geschikt Het opnemen van direct geluid is niet eenvoudig, het is werken op de vierkante centimeter. De geluids man moet de microfoon aan een 'hengel' zo dicht mogelijk bij een acteur houden, zonder dat het ap paraat in beeld komt of hinderlijke schaduwen werpt. Tapijttegels op de vloer en een akoestisch plafond worden vaak gebruikt om het ge luid te perfectioneren. De taak van de geluidsman houdt in Nederland niet op wan neer de laatste opnames geschoten zijn. Hij levert ook achtergrondge luiden en effecten. De Hoogd is bo vendien graag bij de montage aan wezig, omdat daar tenslotte het uit eindelijke geluid ontstaat. Het jaar 1987 bracht de jonge ge luidsman zowel een hoogte- als een dieptepunt. De opnamen voor 'Nit wits' verliepen dermate rampzalig dat De Hoogd zelfs een (vergeefse) poging deed zijn naam van de afti teling te laten schrappen. De Hoogd: "Wanneer ik op de set ver scheen, waren daar vaak drie aan nemers met een dragline bezig. Ik heb er nog nachtmerries van. Er werd absoluut niet naar me geluis terd. Dat is het ergste wat je kan overkomen. 'Havinck' is mijn beste ervaring tot nu toe. Frans Weisz in teresseert zich voor het geluid". De geluidsman ergert zich bont en blauw aan de kwaliteit van de geluidsapparatuur in de Neder landse bioscopen: "Men werkt vaak met apparatuur die twintig jaar oud is. Laatst heb ik Havinck weer in de bioscoop gezien, de bier reclame was prima te verstaan, maar voor de film moest ik eerst gaan klagen voor die verstaanbaar was. Dat is toch belachelijk". FILMS OP VIDEO KinderFilms komen mondjes maat uit. En als er dan wat komt dan is het vaak van Amerikaanse makelij, vlot gemaakt, maar meestal weinigzeggend. De Amerikaanse tekenFilms zijn bo vendien vaak erg gemakzuchtig gemaakt, het lijkt of ze allemaal hetzelfde zijn. In ons land zijn er twee regis seurs die zich met hart en ziel op Films voor kinderen hebbén ge stort: Karst van der Meulen en Henk van der Linden. De eerste is de bekendste en zonder twijfel ook de beste regisseur van de twee. Van der Meulen werkt pro fessioneel. Maar Van der Linden heeft een geheel eigen publiek. Hij heeft tientallen Films ge maakt en ze zijn regelmatig in de bioscopen te zieri. Billie Turf, Sjors en Sjimmie en Dik Trom zijn de voornaamste hoofdfigu- ren. Video Network heeft drie Dik Trom-Films op cassette gezet: 'Dik Trom en zijn dorpsgeno ten', 'Dik Trom en het circus' en 'Dik Trom knapt het op'. De Films, die in zwart-wit zijn opge nomen, duren alledrie tegen de anderhalf uur. Dat is vrij lang is voor kinderFilms. Van der Lin den heeft ook in kleur gewerkt. Een voorbeeld daarvan is 'Wie het laatst lacht' waarin het gaat om de jacht op een 'blauwe dia mant'. Tot de Films voor de oudere jeugd behoren de Police Acade- my-werken. Deel 1 was een groot succes en dus kwamen er vervol gen. Deel 4 kwam vorig jaar in de bioscopen. Weer met de ver trouwde groep acteurs: Steve Guttenberg, Michael Winslow, George Gayner. Ditmaal probe ren ze burgers bij het politiewerk in te schakelen. 'Police Acade my 4' is minder goed dan deel 1, maar beter dan de delen 2 en 3. Jim Drake regisseerde en War ner Home Video distribueert. Wat populariteit betreft kan Eddie Murphy het met gemak in z'n eentje opnemen tegen het he le Academy-team. Zijn Films trekken in de regel volle zalen. De uitzondering hierop was 'The golden child' van regisseur Mi- cheal Ritchie. Murphy gaat erop uit om een kind te redden en dat onderwerp werd niet door al zijn fans gepruimd. Toch biedt 'The golden child' alles wat van Murp hy verwacht mag worden: actie, enige ruwe taal en humor. Van Esselte CIC. De grote concurrent van Murp hy is Richard Pryor. Hij maakte 'Critical condition' en die Film van regisseur Michael Apted is naar mijn gevoel enigszins on derschat. Pryor zet op e zijn doen ingehouden een ziekenhuis op stelten en biedt daarbij dit keer meer dan alleen oppervlakkige humor. Ook van Esselte. Jerry Reed heeft als acteur eni ge bekendheid gekregen als maatje van Burt Reynolds. Hy mocht het ook eens alleen probe ren als hoofdrolspeler in 'High ballin" van Peter Carter met als tegenspelers Peter Fonda en He len Shaver. Het resultaat was niet geweldig, maar er wordt lek ker geragd over vele wegen. De Film is door RCV 2001 uitge bracht onder de titel 'Highway Heil'. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Salvador' - James Woods speelt in deze film van Oliver Stone een jour- nalist in El Salvador, Greenway, Voorschoten BLIJVERS 'Who's that girl' - Madonna en Grif- fin Dunne in flinderdunne komedie. City, Katwijk en Greenway, Voor schoten 'Donna Donna' - jongen zoekt meisje. Leiden en Euro, Alphen 'Big Foot and the Hendersons' - fami lie neemt een sneeuwman in huis, Li- do Leiden 'Masters of the universe' - speelgoed komt tot filmleven, Trianon, Leiden en Lido, Noordwijk 'De reddertjes' - Disney-film uit 1977, waarin in de gewelven van het ge bouw van de Verenigde Naties een commissie van muizen besluit hulp te bieden aan een hulpbehoevend meis je. Nederlandse gesproken door on der andere Aart Staartjes en Tineke Schouten, Euro Alphen en Lido, Lei den 'Beverly Hills Cop 2' Eddie Murphy maakt de straten van Los Angeles weer veilig, City, Katwijk, Greenway, Voorschoten en Lido, Noordwijk 'Een maand later' - rollenspel tussen Monique van de Ven en Renée Sou- tendijk, Greenway, Voorschoten 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm, Luxor, Leiden en Euro Alphen 'The Last Emperor' - groots epos die wellicht niet helemaal oplevert wat de Bertolucci-liefhebber verwacht, Lido, Leiden 'Innerspace' ruimtescheepje jaagt door een lichaam, Euro, Alpen 'Van geluk gesproken' - Aanstekelij ke film waarin plaats voor een lach en een traan, Trianon, Leiden 'Witches of Eastwick' - Jack Nichol son als de duivel die de hoofden van de vrouwen in Eastwick op hol brengt, Lido, Leiden en City, Katwijk 'Hector' - leuke Urbanus redt nogal knullig filmpje, Lido. Leiden, Green way, Voorschoten en Euro, Alphen SEKSFILM 'Devil in Mrs. Jones III' - Rex, Lei- Wish you were here - The Movie den DEN HAAG 'A night on the town* - Asta (463500), al. 'Donna, Donna' - Asta, al. 'Hector', Asta. al. 'Big Foot and the Hendersons' - Baby lon (471656), al 'Full Metal Jacket' - Babylon, 16 jr. 'Angel Heart' - Babylon, 16 jr. 'Innerspace' Cineac, al. 'Dirty Dancing' - Cineac, al. 'Witches of Eastwick' - Metropole (456756), al. The Last Emperor' Metropole. al. 'Van geluk gesproken' - Metropole. al. 'Innerspace' Metropole, al. 'Beverly Hills Cop 2' - Metropole, al. 'Spaceballs' - Odeon (462400), al. 'Nadine' - Odeon. 12 jr. 'Street Smart' - Odeon, 16 jr Dirty Dancing' - Odeon. al. 'Oci Ciornie' - Studio 656402), 16 jr. "The Untouchables' - Studio, 16 jr 'Naam van de roos' - Studio, 16 jr AMSTERDAM 'Hector* - Alfa (278806), al. 'A night on the town' - Alfa, al. 'Full Metal Jacket' - Alfa, 16 jr. 'Raising Arizona' - Alfa, al. 'Zoeken naar Eileen' - Alhambra, 12 jr. 'Donna, Donna' - Bellevue Cinerama (234876), al. 'The Untouchables' - Cinerama, 16 jr. 'Big Foot and the Hendersons' Ca lypso (234876), al. 'Een maand later' - Calypso, al. 'Kroniek van een aangekondigde dood' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Amazon women on the moon' - Cine- center, 16 jr. al. 'The Last Emperor' - Cinema Int., al. 'Spaceballs' City (234579), al. 'American Ninja' - City, 16 jr. 'Robocop' - City, 16 jr. 'Luchtmacht Academie' City, al. 'Masters of the universe' - City, al. 'Innerspace' - City, al. 'Street Smart' - City, 16 jr. 'Crazy Love' Kriterion (2317080), 16 Mi— jr. 'La Famiglia' - The Movies, 16 jr 'Witches of Eastwick' - Tuschinski, al. 'Naam van de roos' - Tuschinski (262633), al. 'The Last Emperor' - Tuschinski, al. 'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski, al. 'Blind Date' - Tuschinski Cineac (243639), al. - Cineac 'Angel Heart' - De Uitkijk (237460), 16 FILMHUIZEN 'All that jazz' komende week in het Filmhuis LVC. Woensdag draait 'Jazz on a summer's day', een impressie van het Newport Jazzfestival in 1958. Naast optre dens van onder andere Gerry Mulligan, Louis Armstrong en Mahalia Jackson, laat de film zien wat er achter de schermen gebeurt (20.00 en 22.15 uur). Een dag later wordt 'Round Midnight' vertoond. In deze in middels overbekende film speelt Dexter Gordon een saxofonist met een serieus drankprobleem. Voor en na de vertoning van 'Round Midnight' treedt te norsaxofonist Bob Rigter met zijn kwartet op (19.45 uur). In het weekeinde is 'The Cotton Club' te zien, een portret dat Francis Coppola maakte van een legen darische jazzclub in Harlem (21.15 uur). LAK-Cinema vertoont dins dag 'Ran' van Akira Kurosawa. In deze bewerking van Shake speare's 'King Lear' ontstaat er tussen drie zoons een strijd om het domein van hun vader, een Japanse warlord. Een buitenge woon epos dat Kurosawa drie jaar geleden maakte (20.00 uur). Het Kijkhuis gaat naast de pre mière van 'Du Mich Auch' nog even door met de vertoning van 'Oci Ciornie'. Marcello Mast- roianni speelt een man die in een Ja&perina de Jong. (foto gpd> kuuroord verliefd wordt op een Russische vrouw en haar achter na reist (19.30 en 21.45 uur). Maandag draait hier 'Working Girls', een film die een zo op het oog waarheidsgetrouw beeld geeft van het leven als prostitu- ée. De film 'Vroeger is dood' werd tydens de laatste Filmda gen in het zonnetje gezet en is dinsdag in het Kijkhuis te zien. Opvallende hoofdrol van Jaspe- rina de Jong. Woensdag draait 'Mona Lisa', een tragikomische thriller waarin een derderangs crimineeltje met een call-girl op stap wordt gestuurd (al deze films draaien om 20.00 en 22.15 uur). TELEVISIE Tweemaal Mariene Dietrich, tweemaal Dirk Bogarde en twee maal Nicholas Roeg deze week op de televisie. Dietrich is zater dag te zien in de reeks Film Club van BBC 2. In 'Dishonored' speelt ze een Mata Hari-achtige spionne die tijdens de Eerste We reldoorlog (23.05 uur) menig hart breekt. Bekender is 'Blonde Venus' (00.40 uur). Het verhaal is ver want aan Dietrichs eigen leven en gaat ovef een huisvrouw die de status van sexsymbool be reikt. Hoogtepunt in de film is de scene waarin Dietrich een goril- lapak aantrekt en 'Hot Voodoo' zingt. Beide films werden gere gisseerd door Josef von Stern berg. Dirk Bogarde is dinsdag te zien op dezelfde zender in 'The Servant'. Een bijzondere film die werd geregisseerd door Jo seph Losey en geschreven door Harold Pinter. Bogarde treedt als butler in dienst van James Fox en zijn kruiperige onderdanig heid maakt langzaam maar zeker plaats voor genadeloze brutali teit en de verhoudingen raken volledig zoek (22.00 uur). Deze film dateert uit het twee de deel van Bogarde's carrière. Hij begon als charmeur in een vooral in Engeland populaire doktersreeks. De eerste daarvan was 'Doctor in the house', een komedie waarin medische stu denten vooral in mooie vrouwen en een gefortuneerde loopbaan geïnteresseerd zijn (woensdag BBC 2, 19.00 uur). Nicholas Roeg is een Engelse regisseur die nogal wat contro versiële en in elk geval bijzonde re films op zijn naam heeft staan. 'Don't Look Now' is de bekend ste. Zaterdag en zondag twee re centere films van zijn hand. In 'Eureka' speelt Rutger Hauer een bijrol. Gene Hackman speelt de hoofdrol van een goudzoeker die het geluk heeft gevonden en een goed leven leidt in de Caraï ben. Maar geld heeft hem niet ge lukkig gemaakt (zaterdag, 23.15 uur, Nederland 2). 'Insignificance' (zondag 21.31 uur, Nederland 2) gaat uit van het idee dat vier beroemde Amerika nen elkaar ergens in de jaren vijf tig ontmoet hebben: Marilyn Monroe, Joe DiMaggio, Albert Einstein en Joe McCarthy. De ontmoeting heeft plaats tijdens de opnamen van Monroe's op waaiende jurk tijdens 'The Se ven Years Itch'. In beide films speelt Theresa RuSell een hoofd rol. 'Insignificance' is de verfil ming van een toneelstuk en dat is 'Death of a salesman' ook. Ar thur Miller bekendste drama werd in 1986 door Volker Schlöndorff verfilmd met Dustin Hoffman in de rol van Willy Lo- man, de handelsreiziger die met zijn rotsvaste geloof in de Ameri kaanse Droom verstrikt raakt in een web van illusies. De film wordt zondag om 20.15 uur op Duitsland 1 uitgezonden. Twee dagen later wordt op dezelfde zender 'Private Conversations' vertoond, een documentaire over de totstandkoming van de film (23.00 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 17