Feestelijke produktie bij Haagse Comedie Balletprijs voor Reinbert Martijn Kwaliteit bij Jeugdorkest Eerbetoon aan Mozart Britse mode-ontwerper Bill Gibb overleden 'Wie trouwt de weduwe' Clementine Hunter overleden AFGEDRAGEN AMSTERDAM - Aan de jonge bal letdanser Reinbert Martijn is de aanmoedigingsprijs van de Stich ting Vrienden van het Nationale Ballet voor het seizoen 1986-'87 toe gekend. De danser, die is opgeleid aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en sinds 1980 deel uitmaakt van het Nationale Ballet, kreeg de prijs uitgereikt tijdens een gala voorstelling van 'Assepoester' op Nieuwjaarsdag in het Muziekthea ter in Amsterdam. De prijs, een door Frits Stapel vervaardigd bronzen beeldje, werd hem overhandigd door stichtings voorzitter Wim Bary, die ook de toekenning van een aantal andere prijzen bekend maakte. Zo ging de choreografieprijs naar Nils Christe voor zijn ballet 'Before Nightfall'. Het ballet 'Asse poester' van Frederick Ashton kwam als beste choreografisch werk van het afgelopen seizoen uit de bus. Reinbert Martijn, die eerder op viel door zijn vertolking van Pet- roesjka in het gelijknamige ballet van Michel Fokine, danste in de nu bijna afgelopen Assepoester-reeks - er volgen in de periode van 6 tot en met 9 januari nog vier voorstel lingen in het Danstheater in Den Haag - enkele malen de spektacu- laire rol van nar. Ook tijdens de feestelijke nieuwjaarsvoorstelling in Amsterdam - het Nationale Bal let beoogde hiermee een op 1 janu ari 1987 begonnen traditie voort te zetten - oogste hij er veel succes De voorstelling verliep overi gens in artistiek opzicht niet geheel vlekkeloos. Met name gastsolist Lindsay Fischer kwam als de prins nogal onzeker over, had althans aanvankelijk moeite om in balans te blijven. En ook Jeanette Von dersaar was er als goede fee in de eerste akte even helemaal uit. Aan Jane Lord viel de eer te beurt om tijdens de galavoorstelling de rol van Assepoester te vertolken; ze deed het lieflijk maar vrij vlak. Het duo Robert Fisher en Margus Spekkers zorgden als de stiefzus ters van Assepoester op verant woorde wijze voor dolle pret. Het galafeest, dat wera 'opgeluis terd' door de kleurrijke aanwezig heid van het wandelende kunst werk -een bekende verschijning in het Amsterdamse -begon met een champagne-brunch en eindigde met de vertoning van het NOS-pro- gramma 'Schijnbewegingen', over dans en voetbal, dat eerder op de middag op de televisie was te zien. PIETER ROSIER Reinbert Martijn tijdens de pauze van 'Assepoester' met in zijn rechter hand de aanmoedigingsprijs van de Vrienden van het Nationale Ballet, een door Frits Stapel vervaardigd bronzen beeldje. (foto anp) Nationaal Jeugd Orkest o.l.v. Adam Ga tehouse met werken van Tsjaikowski en Sjostakovitsj. Soliste: Michaela Fucaè'ova, cello, in de Rococo Variaties van Tsjai kowski. Gehoord in de Stadsgehoorzaal op 3 januari. LEIDEN - Zo'n honderd in het wit geklede jonge musici, in leef tijd variërend tussen 15 en 25 jaar, allen na zorgvuldige selectie toegelaten tot het Nederlands Jeugd Orkest, bevolkten het po dium van de Stadsgehoorzaal om een geheel Russisch programma uit te voeren onder zijn vaste di rigent, Adam Gatehouse, die al sinds 1980 de dirigeerstok over het orkest zwaait. Voor de programma's worden uit het klassieke repertoire bij voorkeur werken gekozen met een monumentaal karakter. Het openingsstuk, de symfonische ballade Voyevode van Tsjai kowski was dan ook niet meer dan een opmaat, waarin het or kest kon wennen aan de akoes tiek van de zaal. Méér mensen op het podium dan in de zaal leidde tot een over-akoestiek waarin de klankverhouding moeilijk even wichtig te krijgen was. Het stuk kan gerangschikt worden onder de terecht vergeten werken, wei nig boeiend door de vele herha lingen van een muzikaal gegeven dat op zich al niet bijster vinding rijk is. Het N.J.O. kon er weinig meer mee doen dan inspelen en opwarmen. Bij een jeugdorkest past een jeugdige soliste: Michaela Fuca- het Tsjaikowski-concours en van het zojuist gehouden Schevenin- gen Cello Concours, gaf in haar spel blijk van grote muzikaliteit en een respectabele techniek. De metamorfosen van het eenvoudi ge thema werden een spannend muzikaal avontuur. dankzij prachtig genuanceerde cantile nen afgewisseld met virtuoos en pittig spel. Het orkest begeleidde haar zeer zorgvuldig al kon het niet alle klanknuances van de so liste evenaren. De 10e Symfonie was het mo numentale werk waarin het or kest al zijn capaciteiten ten toon kon spreiden. Monumentaliteit zonder een greintje licht, hoogstens met een verbeten uitbundigheid is zoals in veel van de latere Symfonieën van Sjostakovitsj ook van deze symfonie het kenmerk. Het sata nische Scherzo met een strak bij tend ritme is een portret van de vlak voor de voltooiing van het werk overleden Stalin. In de laatste delen duikt steeds drin gender het motief gebaseerd op de in muziek omgezette initialen van de componist op, uiteinde lijk leidend tot een apotheose aan het slot. Het is geen geringe prestatie dat het N.J.O. van dit speeltech- nisch en inhoudelijk zeer zware werk een overtuigende uitvoe ring kon geven, waarin alle or- kestgroepen zonder uitzonde ring op een voortreffelijk niveau musiceerden. Uitstekende solis tische bijdragen onderstreepten nog eens de kwaliteit van dit or kest van jonge musici, dat een vollere zaal verdiend had. MIES ALBARDA Premières in Muziektheater Vera Beths en Stanley Hoogland Nieuwjaars-koffieconcert door Vera Beths, viool en Stanley Hoogland, piano. Ge speeld werden van Mozart de vioolsonates KV 379, 378 en 525. Gehoord op 3 januari in de foyer van de Stadsgehoorzaal in Lei- LEIDEN - Al bij de kaartver koop stonden mensen in lange rijen te wachten. In de foyer moesten stoelen bijgezet wor den, zó groot was de toeloop voor deze twee musici. En terecht. Dit was een gelukkig begin van het nieuwe jaar. Artiesten als Beths en Hoogland zijn in staat om mij gelukkig te maken door hun Mo- zartvertolking. Het klinkt nogal afgezaagd, maar in de praktijk komt dit toch niet zó vaak voor. Als je in staat bent de rijkdom van Mozarts muzikale ideeën één voor één aan het licht te brengen in al hun gevarieerde schakerin gen, dan ben je - muzikaal ge sproken - van zeer goede komaf. Zo mooi als het was, zo moei lijk is het onder woorden te bren gen. Het was alsof de muziek ter plekke ontstond op een natuur lijke, vanzelfsprekende en ple zierige wijze. Nooit klonk iets ge forceerd of bedacht. Nooit was er een vertoon van technisch kun nen. Altijd stond de techniek in dienst van de muziek, terwijl toch een grote technische be heersing noodzakelijk is om deze sonates zo natuurlijk en moeite loos te spelen. Dat was aan de pianopartij beter te horen dan aan die van de viool. Deze sona tes kunnen eigenlijk beter beti teld worden als werken voor pia no met vioolbegeleiding. Stanley Hoogland liet de grote Estonia- vleugel op meesterlijke wijze klinken als diens voorganger de forte-piano. Bescheiden pedaal- gebruik en 'kort-ademige' frase ring waren daarbij hulpmidde len. Vera Beths sloot daar in volko men harmonie bij aan. Wat uit drukking betreft wist zij nog meer glans aan het geheel te ge ven en ontroering teweeg te brengen dan de wat introverter spelende Hoogland. Met een toon die je beurtelings de rillin gen over het lijf joeg en het hart sneller deed kloppen. En altijd was er die stroom van muziek. Eenmaal in gang gezet loopt de spanning door tot het eind. Het ene moment als een vrolijk draai molentje met vaantjes en belle tjes (rondo van KV 378), dan weer bijna tot stilstand komend om op het laatste moment toch weer in beweging te geraken (bij na alle andantes). Dit was een eerbetoon aan de componist Mozart waarmee Vera Beths en Stanley Hoogland een stampvolle foyer voor de duur van een concert (bijna) muisstil wisten te houden. MONICA SCHIKS AMSTELVEEN - De acteur Henk van Ulsen.vierde zaterdag in het Cul tureel Centrum in Amstelveen het feit dat hij veertig jaar geleden met to neelspelen begon. De 60-jarige acteur toonde zich ontroerd, toen hij het pu bliek na de première van het speciaal voor deze gelegenheid geschreven to neelstuk 'No Exit' dankte. (foto anp) LONDEN (AP) - De Britse mode ontwerper Bill Gibb, die onder an deren Elizabeth Taylor en Joan Collins onder zijn klanten had, is zaterdag in een ziekenhuis in Lon den overleden. Gibb was 44 jaar. Gibb's ontwerpen droegen er toe bij dat Londen zich in de jaren '70 ontwikkelde tot een modecentrum van faam. Zijn creaties werden ge dragen door prinses Anne en prin ses Alexandra, Ann Margret, Bian- ca Jagger en Farah Diba, de wedu we van de ex-sjah van Perzie. Een jurk die Gibb ontwierp voor het fo tomodel Twiggy maakt inmiddels deel uit van de kostuumcollectie van het Victoria and Albert Muse um in Londen. Premier Thatcher bestelde eens een pakje van Gibb maar zegde haar bestelling af, toen medewer kers van Gibb het nieuws vroegtij dig naar buiten brachten. Kate Franklyn, voormalig part ner van Gibb en goede vriendin van de ontwerper, verklaarde dat Gibb sinds maart vorig jaar ziek was. Hij onderging toen een opera tie voor darmkanker. Gibb, een boerenzoon, werd in eigen land geeerd als het Britse antwoord op de Franse ontwerper Yves Saint Laurent. Hij legde zich toe op mode-ontwerpen tijdens zijn studie aan St. Martin's School of Art en later aan het Royal Colle ge of Art. In 1970 werd hij door het modeblad Vogue uitgeroepen tot ontwerper van het jaar. Gibb was een van de eerste ont werpers die de mini-stijl van eind jaren '60 verliet en lange, kleurig bedrukte rokken introduceerde als voorloper van de etnische look. Hij verwierf zich later vooral een repu tatie met wollen kleding. Een ontwerp van Bill Gibb kost te inmiddels zo'n 4.000 pond (15.000 gulden). CHAGALLS - Dank zij de bemid deling van Herman Verbeek krijgt het Joods Historisch Museum in Amsterdam een collectie litho's, et sen en gouaches van de schilder Marc Chagall in langdurige bruik leen. Verbeek, Europarlementariër en voorzitter van de Stichting Fol- kingestraat Synagoge in Gronin gen, kwam dit najaar op het spoor van de collectie Chagalls die zich in Brabant in particulier bezit be vindt. Schilderes van 'The Old South' Wim van Rooij en René van Asten in 'Wie trouwt de weduwe'. Wie trouwt de weduwe' van Carlo Goldoni door de Haagse Comedie. Met: Trins Snij ders, Francine Dreessen, Carl van der Plas. Wim van den Heuvel, Gaston van Er ven. Jules Royaards, Wim van Rooij, Kees Coolen, Rick Nicolet, René van Asten, Kees van Lier, Peter Hoeksema en Michaël van Buuren. Regie: Guido de Moor. Gezien op 1 januari in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. DEN HAAG - Met een feestelijke nieuwjaarspremière is de Haagse Comedie aan de nog resterende maanden van haar laatste sei zoen begonnen. Spelers en pu bliek - getuige het enthousiaste spel en de vele open doekjes - hadden duidelijk zin in deze echt Haagse enscènering van Goldo- ni's komedie 'Wie trouwt de we duwe'. Goed merkbaar was er de vertrouwde kern van het gezel schap onder regie van Guido de Moor veel aan gelegen om in de ze voorstelling iets van de gran deur van weleer te laten zien - voor zover het lichtere genre naast serieuzer werk steevast deel uitmaakte van het repertoi- Trins Snijders, die zich als een vorstin door haar boudoir be weegt grijpt de vele kansen van haar dankbare rol met plezier en technisch gemak aan. Zelfs om haar zangkwaliteiten te kunnen tonen krijgt zij in deze voorstel- (foto Pan Sok) ling volop de gelegenheid. Vier mensen dingen naar de hand van de door haar gespeelde weduwe Rosaura. 'Wie trouwt de wedu we' noemt de Haagse Comedie dit werk, waarvan de oorspron kelijke titel luidt: La vedova scal- tre - De sluwe weduwe. En inder daad, 'wie mag de weduwe trou wen' is de vraag, die hier centraal staat. Monsieur Lebleu, Milord Ru- nebif, Don Alvaro di Castiglia en de graaf van Bosco Nero maken Rosaura het hof, die haar defini tieve keuze bepaalt, nadat ze de vier heren via een list op de proef heeft gesteld. In verschillende naslagwerken wordt erop gewezen, dat dit werk in de Italiaanse theaterge schiedenis, althans zeker in het oeuvre van Goldoni, een belang rijke overgang markeert - van de (volgens stereotypen improvise rende) Commedia dell'arte-vorm naar een (schriftelijk vastgeleg de) komedie-vorm met meer ge nuanceerde karakters. Als dat zo is. dan betekent 'Wie trouwt de weduwe' in elk geval een gelei delijke overgang. Pantalone, de Dottore en Arlecchino bijvoor beeld zijn hier zeker nog niet van het toneel verdwenen. Boven dien zijn de vier vrijers van Rosaura nog op en top stereoty pen. Monsieur Lebleu is niet een Fransman uit die tijd, maar De Fransman bij uitstek; hetzelfde geldt voor De Spanjaard, De En gelsman en De Italiaan. De vier acteurs, die conse quent met buitenlands accent spreken, kunnen zich in deze ty pologie volledig uitleven, het geen dan ook geschiedt. Het bui tenlands accent, de imitaties hiervan door Rosaura en Arlecc- nino, de anachronistische knip ogen (Lebleu heeft het over 'Ne me quitte pas', Runebif over 'Tea for two' en Alvaro over 'Vluchten kan niet meer'): het sorteert ruimschoots effect bij het pu bliek. 'Wie trouwt de weduwe' heeft een simpele, overzichtelijke in trige, die garant staat voor louter acteerplezier. De echte tegen standers van de Haagse Comedie zullen zich ongetwijfeld door de ze voorstelling in hun negatief oordeel gesterkt voelen. De trou we aanhangers daarentegen zul len van de - stijlvol vormgegeven - voorstelling genieten. Per slot van rekening heeft de Haagse Comedie in dit laatste seizoen ook nog haar veertigjarig be staan te vieren. Is het dan ver wonderlijk, dat men de eigen aanhang op deze feestelijke pro duktie heeft willen trakteren? WIJNAND ZEILSTRA. AMSTERDAM - Bij het Nationale Ballet gaat op 5 februari in het Am sterdamse Muziektheater 'Violin Concerto' in première. Dit 22 minu ten durende ballet van George Ba- lanchine ging vijftien jaar geleden in wereldpremière en is gezet op de gelijknamige compositie van Stra vinsky. Evenals de muziek bestaat het ballet uit vier delen. 'Violin Con certo' wordt ingestudeerd door Ka rin von Aroldingen, één van de vrouwelijke solisten uit de oor spronkelijke bezetting en op het ogenblik werkzaam als balletmees- ter bij het New York City Ballet. Het Nationale Ballet geeft negen voorstellingen van 'Violin Concer to'. By de Nederlandse Opera wordt op het ogenblik 'Salomé' van Ri chard Strauss ingestudeerd. Het gezelschap wordt muzikaal bege leid door het Rotterdams Philhar- monisch Orkest onder leiding van Hartmut Haenchen. De regie is in handen van Harry Kupfer. De pre mièrevoorstelling is op 24 februari, in het Muziektheater in Amster dam. Een dag later, op 25 februari, gaat in hetzelfde theater een choreogra fie van Laura Dean in wereldpre mière. De nog naamloze produktie komt tot stand mede in opdracht van het Muziektheater. Dit nieuwe ballet maakt deel uit van een pro gramma van recente werken van haar gebracht door de Laura Dean Dancers and Musicians uit New York. Laura Dean behoort tot de zogenoemde groep postmoderne Newyorkse dansers van het eind van de jaren zestig en begin zeven tig. Er worden slechts drie voor stellingen van gegeven in Neder land, alle in de hoofdstad. DEN HAAG - In het Haags Historisch Museum werd zaterdag een expositie geopend ter gelegenheid van het feit dat veertig jaar geleden de Haagse Comedie tot stand kwam. De tentoonstelling geeft een beeld van het toneelgezelschap in de afgelopen vier decennia. Eddy Habbema, artistiek leider van de Haagse Comedieliet zich bij de opening fotograferen temidden van kleding stukken, die tijdens een groot aantal voorstellingen werden gedragen. (foto ANP) NATCHTOCHES, LOUISIANA (Rtr/UPI) - Clementine Hunter, de voor malige katoenplukster die op latere leeftijd internationale faam verwierf door haar kleurrijke, kinderlijke schilderijen van het dagelijks leven in 'the old south', is op nieuwjaarsdag overleden. Ze is 101 jaar geworden. Ze begon pas te schilderen toen ze in de zestig was, na een leven als katoen plukster op de plantages van Louisiana en als hulp in de wasserij en de keuken. Ze leende een kwast en wat verf van een bezoekende schilder op de plantage en maakte haar eerste schilderij. Ook nadat ze beroemd was geworden met haar helder gekleurde tafere len van het plantageleven, vissers, paardrijders, bloemen en begrafenis sen, bleef ze in haar caravan langs een onverharde weg wonen. Clementi ne Hunter, afstammelinge van negerslaven, werd geboren bij Marco in Louisiana, vermoedelijk in 1886. Een van haar 'ontdekkers', Tom Whitehead uit Natchitoches, betaalde drie dollar voor zijn eerste Hunter, maar later werden bedragen tot 10.000 dollar voor een schilderij geboden. AMSTERDAM - Tijdens een 'hommage' aan de Gysbreght van Aemstel gisteren in de Amsterdam se Stadsschouwburg - de eerste op voering had 350 jaar geleden plaats - waren vier actricesdie de rol van Badeloch in de loop der ja ren vertolkten, aanwezig. V.l.n.r. Elize Hoomans, Loudi Nijhof, Si- grid Koetse en Josephine van Gas teren. (foto ANP) HITLER-DOEK - Op een kunst veiling in het Amerikaanse Louis ville heeft een waterverfschilderij van nazi-leider Adolf Hitler 36.000 dollar ca. 65.000 gulden) opge bracht. De koper van het schilderij, waarop een deel van Wenen is afge beeld, is een arts die tot de koop overging wegens de naar zijn zeg gen „artistieke en historische waar de" van het doek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 17