Q
0
Q
Norman Mailer: 'Films gaan heel, heel diep'
Letten op hoeveel slokken er uit een glas zijn
Simone Walraven heeft zo haar eigen ideeën over acteren
Het jaar waarin Hollywood veel glans verloor
DONDERDAG 31 DECEMBER 1987
PAGINA 9
p I
BIOSCOPEN
LOS ANGELES (AP) - Norman
Mailer is nooit bang geweest voor
een controverse. Hij heeft zich nu
op de film gestort met een keiharde
moordgeschiedenis dat bij de re
censenten tot even verdeelde reac
ties heeft geleid als zijn romans.
Naast positieve recensies werd er
ook door iemand geschreven: 'De
ze film tart elke beschrijving'.
'Tough guys don't dance', met
Ryan O'Neal en Isabel Rosselini in
de hoofdrollen, is door Mailer gere
gisseerd naar zijn eigen boek. Een
gewelddadig verhaal vol sex,
wreedheid en verraad in de idylli
sche badplaats Provincetown,
waar Mailer zelf een huis heeft. Tij
dens een promotiereis voor zijn
film had Mailer in Los Angeles ge
legenheid te praten met AP-ver-
slaggever Bob Thomas.
- Vindt u de film zelf
Mailer: "Dat is zoiets als een va
der om een objectief oordeel over
zijn kind vragen. Ik denk niet dat ik
daarop antwoord kan geven. Het
zou ofwel het zoeken naar eigen
roem worden of een wrede en on
gewone veroordeling van mezelf'.
op de stijl van Henry Adams'. Ik
herinnerde mij toen dat ik Henry
Adams had gelezen in mijn eerste
studiejaar en dat ik werd getroffen
door de manier waarop hij over
zichzelf in de derde persoon
schreef. Ik vond het nogal mal. En
28 jaar later deed ik het hem na".
doorregis-
Norman Mailer in Cannes bij de presentatie van zijn film.
Mailer:., "Waarom stapt iemand
op een boot en vaart de wereld
rond? De zee trekt hem. Film heeft
mij altijd geboeid. Het heeft een an
der effect op mij dan boeken. Ik
denk dat een boek een beroep doet
op het verstand en film op de psy
che. Met andere woorden: boeken
raken het bewuste verstand, maar
films gaan heel, heel diep. Ze heb
ben een plaats in onze dromen".
film regis- - En uw eerdere ervaringen met
Hollywood, zoals de verfilming van
'The naked and the dead'?
Mailer: "Dat vond ik een vreselij
ke film. De volgende verfilmingen
van één van mijn boeken, 'The
American Dream'heb ik nooit ge
zien. Vrienden zeiden me er niet
naar toe te gaan omdat ik woest zou
worden. Het boek speelt in New
York en ik hoorde dat ze het in Los
Angeles zouden opnemen. Dat is
net zoiets als dat je een film over
Ierland in Bulgarije laat afspelen.
De verfilming van 'The Executio
ner's Song' vond ik redelijk goed.
Maar daarvoor heb ik ook zelf het
scenario geschreven, dus ik ben
bevooroordeeld".
Mailer: "Bij vlagen. Soms kijk ik
een half jaar niet naar films en dan
zie ik er heel veel - twee of drie per
dag. Vooral op de videorecorder".
- Leert u daarvan?
Mailer: "Ja, maar ik kan niet zeg
gen wat. Films zijn een deel van
mijn cultuur. Ik heb ervan geleerd
zonder mij daarvan bewust te zijn.
Net als in de literatuur weetje nooit
waardoor je wordt beïnvloed. Ik
heb eens het boek 'Armies of the
night' geschreven. Dat had vrij veel
succes. Veel recensenten schreven
toen: 'De manier waarop Norman
Mailer aan zichzelf refereert, lijkt
Mailer: "Het is moeilijk om je te
laten beïnvloeden door regisseurs
die je bewondert. Ze zijn zo goed
dat ik me niet aan navolging zou
durven wagen. Om te beginnen
ben ik dol op Fellini en Bergman.
En ik heb een hoge dunk van
Coppola, Antonioni, Milos Forman
en Bunuel. Enfin, zo kan ik nog wei
even doorgaan".
- Sommige mensen beweren dat
jonge mensen tegenwoordig films
willen maken en geen romans
schrijven. Is dat zo?
Mailer: "Dat geloof ik zeker, al
leen al op grond van de jongeren
die ik ken. Er komt een glinstering
in hun ogen als ze praten over het
maken van films. En die ontbreekt
als ze het hebben over het schrij
ven van een boek. Romans schrij
ven heeft tegenwoordig iets moei
zaams over zich. Het zou me niet
verbazen als het romans zo vergaat
als het met de poëzie ging toen ik
jong was. Wie dichter wilde wor
den, rekende er bij voorbaat al niet
op daarmee d$ kost te kunnen ver
dienen. Ironisch genoeg kunnen
dichters nu heel goed hun geld ver
dienen met voorleesavonden, pla
ten en dergelijke".
AMSTERDAM - Ruim twee jaar
geleden haalde Simone Walraven
(21) plotseling de publiciteit bij
haar entree als omroepster. Zij was
allerminst het type van de fraai op
gemaakte, zoetgevooisde om
roepster, geselecteerd op een wel
gemanierde presentatie.
door
Margriet Hunfeld
Simone was anders. Hijgend en
te laat kwam zij in beeld, ging op de
jij-toer met de kijkers en gebruikte
woorden als hartstikke en té gek.
Dat viel op, zeker in de wereld van
de media. Haar optreden leverde
veertig boze brieven op en dat is
veel voor een omroepster. Maar
ook commentaar als: wat een vera
deming is dat meisje.
Haar carrière kreeg snel vorm.
Hoewel zij al twee radio-program
ma's presenteerde, werd zij ge
vraagd als invalster voor de popu
laire Adam Curry van het poppro
gramma Countdown. Toen Curry
naar Amerika vertrok, kreeg Walra
ven de kans om zich volledig te ma
nifesteren als televisiepresentatri-
Bovendien werd ze benaderd
voor een hoofdrol in de Nederland
se speelfilm 'Donna, Donna' van do
debuterende regisseurstweeling
Hans en Luc van Beek.
Help
"Help, wat gebeurt er allemaal",
zegt ze. "Zo ongeveer voelt het aan,
die plotselinge belangstelling voor
me. Van de ene op de andere dag
komt alles wat ik zeg met grote
koppen in de krant en dat is een
heel rare gewaarwording. Ik pro
beer de dingen op een rijtje te hou
den, natuurlijk. Maar daar moet ik
wel op bedacht blijven, want de
mensen denken datje zo bent zoals
je in de film of op het televisie
scherm overkomt. En ik betrap
mezelf erop dat ik moet uitkijken
voor die vreemde identiteitsver
wisseling. Dat ik dus moet vast
houden aan mezelf'.
"Die aandacht is leuk, vooral de
positieve aandacht natuurlijk. Dat
stimuleert ontzettend. Maar daar
zit ook een keerzijde aan. Je krijgt
namelijk ook veel negatieve aan
dacht en dat is vreselijk. Waarom?
Omdat er mensen rondlopen die
gewoon ziek zijn van jaloezie om
wat er met me gebeurt. Mensen die
me een hak proberen te zetten, hun
eigen frustraties op mij ventileren,
omdat ze niet kunnen verkroppen
dat ik succes heb en zij niet".
Enthousiast: "Natuurlijk heb ik
erg veel geluk gehad. Maar ik heb
er ook hard voor gewerkt. Dat
laatste wordt door sommigen nog
wel eens vergeten. Kijk, het feit dat
ik mijn vak versta, heeft te maken
met de tijd en de moeite die ik erin
heb geïnvesteerd. Presenteren kan
ik omdat ik een cursus daarin heb
gevolgd en vervolgens van alles
ben blijven leren".
"Acteren is een ander verhaal. Ik
heb daar zo mijn eigen opvattingen
over. Ik geloof dat ik een type zoda
nig in mijn hoofd kan hebben, dat
ik haar acterend gestalte kan ge
ven. Zonder een opleiding daarin,
zonder lessen dus. Dat laatste is
ook gebeurd in 'Donna Donna'. Na
dat ik was afgewezen voor een film
rol in 'Honneponnetje' van Ruud
van Hemert werd ik gebeld door
Agnes Oster, een casting-agent. Ze
zei me: volgens mij wordt er nu een
film gemaakt, waarin jij wel kunt
doen wat je in je hoofd hebt. En dat
klopte dus. Toen ik voor een ge
sprek bij de twee regisseurs kwam,
zeiden ze: we kunnen wel weer
naar huis, je weet precies wat we
bedoelen. Probeer het maar".
Oordeel
"Vervolgens kreeg ik dus een
scene mee om te repeteren. En het
script. Dat script heb ik aan veel
mensen laten lezen. Aan mensen
met een opleiding in theaterweten
schappen, aan dramaturgen en aan
regisseurs. Om er in ieder geval ze
ker van te zijn dat ik daarmee geen
fouten zou maken. Ik durfde ge
woon nog niet op mijn eigen oor
deel af te gaan".
"Iedereen vond het prachtig en
prima, en eigenlijk werd het me op
alle fronten aangeraden dat ik er
mee door zou gaan. Over die
naaktscène in de film heb ik wel
even moeten nadenken, ja. Ik be
doel, ik beschouwde het spelen
van zo'n scène toch als een noodza
kelijk kwaad. Oké, bedacht ik toen,
als ik zo nodig bij de film wil, dan
zal ik dus ook dat soort dingen
moeten doen".
Ik heb erg veel aan René van 't
Hof, mijn tegenspeler, gehad. We
hadden tegen elkaar gezegd: laten
we maar meteen de beuk erin gooi
en, anders gaat dit allemaal veel te
lang duren. Uiteindelijk moest het
toch nog dertig keer over en heeft
die naaktscène alles bij elkaar een
dag geduurd, maar je merkt dan al
heel snel dat je te maken hebt met
een professionele crew, dus dan
valt zoiets wel weer mee".
HOLLYWOOD (UPI) - Het jaar
1978 zou in Hollywood wel eens de
geschiedenis kunnen ingaan als
het jaar waarin menige legende
stierf. Nooit eerder verwisselden
zoveel groten uit de vermaaksin
dustrie in één jaar tijd het tijdelijke
met het eeuwige. Een greep: Fred
Astaire (88), Rita Hayworth (68),
Jackie Gleason (77), Danny Kaye
(74), Liberace (67) en Lee Marvin
(63).
Allen waren tientallen jaren ster
ren van de eerste orde, bekend
waar filmdoek en televisiescherm
worden aangetroffen. Ook sterren
die nog de kwalificatie 'diva' ver
dienden, verdwenen van het to
neel: Pola Negri (90) en Mary Astor
en Madeleine Carroll (beiden 81).
Belangrijke regisseurs en film
producenten overleden eveneens
in 1987: John Huston (81), Clarence
Brown (97), Bob Fosse (60), Mervyn
LeRoy (86) en Joseph E. Levine
(82). Op de dodenlijst staan verder"
de actrices Geraldine Page, Joan
Shawlee en Elizabeth Hartman, en
Er kwam in 1987 echter ook op
gewekt nieuws uit Hollywood: de
actrice Cybill Shepherd kreeg een
tweeling en uit de echtvereniging
Debra Winger-Timothy Hutton
werd een kind geboren. Tom Sel-
leck stapte voor de tweede keer in
het huwelijksbootje, Diannah Ca-
roll en de zanger Vic Damone pro
beerden het voor de vierde keer en
Bruce Willis verscheen voor het al
taar met de actrice Demi Moore.
Voor de een werkte het huwelijk
in Hollywood wel, voor de ander
niet. Eén van de meest verbitterde
echtscheidingen was die tussen
Sylvester Stallone en Brigitte Niel
sen. Joan Collins trok haar filmrol
in 'Dynasty' door naar haar privéle-
ven en maakte van haar echtschei
ding van Peter Holm een afleve
ring apart. Eén echtscheiding ging
net niet door: popster Madonna en
haar man Sean Penn, de ruziezoe
kende filmacteur, gaan 1988 toch
samen in. De romance van het jaar,
die tussen Oscar-winnaars William
Hurt en Marlee Matlin, werd met
wederzijds goedvinden afgebro
ken.
Timothy Dalton slaagde in zijn
debuut als de nieuwe James Bond.
'The Living Daylights' verdiende
in Amerika meer geld dan enige
voorgaande Bond-film. De flop van
het jaar werd de komedie 'Ishtar',
ondanks de aanwezigheid van War
ren Beatty en Dustin Hoffman. Het
grootste kassucces was 'Beverly
Hills Cop II'.
AMSTERDAM (GPD) - Tussen de
eindeloze reeks functies die bij de
aftiteling van films over het doek
rollen, zal die van scriptgirl niet
ontbreken. Natasa Hanusova is
scriptgirl. Maar, zegt ze: „Het be
grip scriptgirl klinkt wat denigre-
door
Eric Bos
rend. Daarom ben ik erg blij dat bij
de aftiteling van 'Van geluk ge
sproken' scriptcontinuity staat. Bij
het begrip scriptgirl denk je toch al
gauw aan een meisje dat daar een
beetje met een pennetje in de hand
op de set rondscharrelt. Vreemd
genoeg zijn het uitsluitend vrou
wen die dat vak beoefenen. Waar
om weet ik niet. Voor script- en
continuïteitswerkzaamheden be
staat geen opleiding".
„Ik kom uit Tsjechoslovakije,
woonde eerst in Parijs waar ik the
aterwetenschappen heb gedaan en
ben eigenlijk bij toeval in Neder
land beland. Hier in Amsterdam
deed ik de de filmacademie. Daar
na ben ik bij de film terecht geko
men. Bij de televisie is het een ge
sloten circuit, daar kom je niet in".
„Film is in dit land een onderge
schoven kindje. Het is dus heel
moeilijk om je brood te verdienen
met een functie in de filmindustrie.
Op alle onderdelen wordt bezui
nigd. Terwijl ik bijvoorbeeld van
begin tot eind bij 'Van geluk ge
sproken' was betrokken, mocht ik
niet mee voor de scène die in Italië
werd opgenomen. Dat was te duur.
Zoiets geeft een erg vervelend ge
voel".
Iemand die op het script let en
voor de continuïteit zorgt,, is van
wezenlijk belang tijdens een film-
produktie. Er moet niet alleen wor
den gelet op de juiste draaivolgor-
de van de scènes, op de juiste spul
len en kleding die bij een bepaalde
scène nodig zijn, maar vooral ook
op de continuïteit. Beroemd is het
voorbeeld van een scène in 'Ben
Hur', die er later uitgeknipt moest
worden omdat er een flesje coca co-
Ambachtelijk
„Soms", zegt Natasa Hanusova,
„moet je ook weer niet te- star zijn.
Een bloemetje op een tafel mag bij
een volgend shot, vanuit een ande
re hoek genomen, best wat opzij
worden geschoven omdat anders
de gezichten van de acteurs niet
goed in beeld komen. Zoiets merkt
niemand later. Of er iets fout is ge
gaan in 'Van geluk gesproken'? Ja,
één ding, maar ik vertel niet wat".
„Mijn werkzaamheden bestaan
uit twee dingen. Het ene is een
beetje ambachtelijk, je bent de
schakel tussen crew en cast. Je
moet dus alles noteren over be
langrijke scènes, notities die later
voor de montage en het printen van
de film gebruikt worden. Ik moet
ook in de gaten houden dat de tijd
voor een scène niet teveel over
schreden wordt, dat heeft dus ook
alles met het budget te maken. Je
bent dan eigenlijk een soort admi
nistrateur die het materiaalgebruik
in de gaten houdt. En dat andere is
de continuïteit, van de grote tot de
kleinste dingen: hoe een kraag zit,
hoeveel slokjes er uit een glas ge
nomen zijn".
Natasa Hanusova heeft een rui
me filmervaring. Ze werkte mee
aan buitenlandse producties en
doet, om brood op de plank te hou
den, ook reclame. „Het woord com
mercial heeft een negatieve klank.
Maar het verschil tussen een com
mercial en een film is alleen, dat er
bij een commercial voldoende geld
is. Dat maakt het werken juist heel
plezierig. In kort tijdsbestek maak
je toch een kleine film. Sommige
commercials zijn heel vervelend,
maar sommige zijn heel leuk".
Natasa werkte ook mee aan 'Het
bittere kruid', 'De vierde man' en
de laatste films van Pim de la Par-
ra. Bij zijn naam begint ze te glimla
chen. „Pim is een hoofdstuk apart.
Het is een waanzinnig bezeten, lie
ve man. Bij Pim is het heel anders
werken, 'Als in een roes' werd in
acht dagen opgenomen en 'Odys
see d'amour' in drie weken. Ook
omdat Pim nooit een kant en klaar
script gebruikt, is het voor mij heel
lastig werken. Maar toch ook heel
leuk. Zoiets heeft z'n voors en te-
gens".
BLIJVERS
'Who's that girl' - Madonna en Grif
fin Dunne in flinderdunne komedie,
City, Katwijk
'Full Metal Jacket' - Stanley Kubricks
soms ijzingwekkende visie op de
(Vietnam-)oorlog, City, Katwijk
'Donna Donna' - jongen zoekt meisje,
Leiden en Euro, Alphen
'Big Foot and the Hendersons' - fami
lie neemt een sneeuwman in huis, Li-
do Leiden
'Masters of the universe' - speelgoed
komt tot filmleven, Trianon, Leiden
en City, Katwijk
'De reddertjes' - Disney-film uit 1977,
waarin in de gewelven van het ge
bouw van de Verenigde Naties een
commissie van muizen besluit hulp te
bieden aan een hulpbehoevend meis
je. Nederlandse gesproken door on
der andere Aart Staartjes en Tineke
Schouten, Euro Alphen en Lido, Lei
den
'Beverly Hills Cop 2' - Eddie Murphy
maakt de straten van Los Angeles
weer veilig, City, Katwijk, Greenway,
Voorschoten en Lido, Noordwijk
'Een maand later' - rollenspel tussen
Monique van de Ven en Renée Sou-
tendijk, Lido, Noordwijk en Green
way, Voorschoten
'Dirty Dancing' - eenvoudige maar
charmante dansfilm, Luxor, Leiden
en Euro Alphen
'The Last Emperor' - groots epos die
wellicht niet helemaal oplevert wat
de Bertolucci-liefhebber verwacht,
Lido, Leiden
'Innerspace' ruimtescheepje jaagt
door een lichaam. Euro, Alpen
'Van geluk gesproken' - Aanstekelij
ke film waarin plaats voor een lach en
een traan, Trianon, Leiden
'Witches of Eastwick' - Jack Nichol
son als de duivel die de hoofden van
de vrouwen in Eastwick op hol
brengt, Lido, Leiden
'Hector' - leuke Urbanus redt nogal
knullig filmpje, Lido, Leiden, Green
way, Voorschoten en Euro, Alphen
SEKSFILMS
'Devil in Mrs. Jones III' - Rex, Lei-
DEN HAAG
'A night on the town' - Asta
(463500), al.
'Donna, Donna' - Asta, al.
'Hector', Asta, al.
'Big Foot and the Hendersons' - Babv-
lon (471656), al
'Full Metal Jacket' - Babylon, 16 jr.
'Angel Heart' - Babylon, 16 jr.
'Masters of the universe' - Cineac
(630637), al.
'Innerspace' - Cineac, al.
'Dirty Dancing' - Cineac, al.
'The Last Emperor' - Metropole, al.
'Van geluk gesproken' - Metropole, al.
'Innerspace' - Metropole, al.
'Beverly Hills Cop 2' - Metropole, al.
'Spaceballs' - Odeon (462400), al.
'Dirty Dancing' - Odeon, al.
'American Ninja' - Odeon, 16 jr.
'Luchtmacht Academie' - Odeon, al.
'De reddertjes' - Odeon, al.
'Oci Ciornie' - Studio 656402), 16 jr.
'The Untouchables' - Studio, 16 jr.
'Secret of my success' - Studio, al.
'Hannah and her sisters' - Studio, 16
AMSTERDAM
'Hector' - Alfa (278806), al.
'A night on the town' - Alfa. al.
'Full Metal Jacket' - Alfa, 16 jr.
'Raising Arizona' - Alfa, al.
'Havinck' - Alfa, al.
'Witches of Eastwick' - Alhambra
(233192), 12 jr.
'Amadeus' - Alhambra, al.
'Donna, Donna' - Bellevue Cinerama
(234876), al.
'The Untouchables' - Cinerama, 16 jr.
'Big Foot and the Hendersons' - Ca
lypso (234876), al.
'Een maand later' - Calypso, al.
'Kroniek van een aangekondigde
dood' - Cinecenter (236615), 16 jr.
'Hector' - Cinecenter, 16 jr.
'Radio Days' - Cinecenter, al.
'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124),
al.
'The Last Emperor' - Cinema Int., al.
'Spaceballs' - City (234579), al.
'American Ninja' - City, 16 jr.
'Robocop' - City, 16 jr.
'Luchtmacht Academie' - City, al.
'Masters of the universe' - City, al.
'Innerspace' - City, al.
'Zoeken naar Eileen' - City, 12 jr.
'Crazy Love' - Kriterion (2317080), 16
'Wish you were here' - Kriterion, 16 jr.
'Josefine Mutzenbacher wie sie heute
ware' - Parisien (246540), 18 jr.
'Taboe deel 3' - Parisien, 18 jr.
'Oci Ciornie' - The Movies (245790), 16
jr-
'Wish you were here' - The Movies, 16
jr-
'La Famiglia' - The Movies, 16 jr.
'Witches of Eastwick' - Tuschinski, al.
'Naam van de roos' - Tuschinski
(262633), al.
'The Last Emperor' - Tuschinski, al.
'Dirty Dancing' - Tuschinski, al.
'Van geluk gesproken' - Tuschinski,
al.
'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski, al.
'Blind Date' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Angel Heart' - De Uitkijk (237460), 16
TELEVISIE
Wie wel iets anders wil dan 'Tus- I
sen poedersuiker en kaarslicht',
het EO-programma van van
avond, kan kiezen uit een fiks I
aantal films. Op België 2 kan om 1
21.15 uur worden gekeken naar
'Jaws', waarover twee rubrieken
eerder al is geschreven. Om 23.15
uur wordt 'Springen' uitgezon
den, de succesvolste film van
1986 in België. Een luxueus be
jaardenhuis vormt het decor van
deze film. Herbert Flack speelt
de directeur van het tehuis. Een
vrouwenversierder wiens uit
zonderlijk zwaar gebouwde echt
genote wordt begeerd door zijn
adjunct. Bizar en origineel, zo
luidt de omschrijving van deze
film.
BBC 2 heeft om 18.35 uur 'Wa
tership down', de vertederende
tekenfilm van Martin Rosen, op
het programma staan. Een konij
nenfamilie maakt een gevaarlij
ke speurtocht naar een veilige
woonplaats en Art Garfunkel
zingt er het liedje 'Bright Eyes'
bij.
Het nieuwe jaar begint dank zij
BBC 1 ijzersterk. In twee delen
wordt de voortreffelijke film
'The Right Stuff' uitgezonden.
Onder die titel beschreef Tom
Wolfe een jaar of acht geleden de
geschiedenis van de Amerikaan
se ruimtevaart en dat werd in
1984 op film gezet. De film begint
op een luchtmachtbasis in de ja
ren vijftig waar piloten elkaar de
loef afsteken en hun best doen
voor het eerst door de geluids
barrière te breken.
De eerste ruimtelancering in
Rusland noopt Amerika tot een
soort inhaalrace. Maar niet veel
piloten voelen ervoor om proef
personen van de wetenschap te
zijn. Als er succes wordt geboekt
en de ruimtevaarders helden van
de Amerikaanse geschiedenis
worden, verandert die houding.
Philip Kauffman heeft er een
prachtige film van gemaakt, die
in Nederland slechts op beperkte
schaal in de bioscopen draaide.
Maandag wordt om 23.10 uur
deel een uitgezonden, deel twee
volgt woensdag om 23.20 uur.
Dezelfde avond om 22.00 uur
zendt BBC 2 'Kramer versus
Kramer' uit, een film die het
waard is vaker te zien. Dustin
Hoffman speelt de man wiens
carrière belangrijker is dan zijn
gezin en daarvoor de rekening
in in 'Rear
(Archieffoto).
gepresenteerd krijgt. Meryl
Streep laat hem zitten met hun
beider zoontje. Robert Benton
maakte er een voorbeeldige
smartlap van.
Deze week ook twee Hitch-
cock-films die tot de beste uit
zijn oeuvre worden gerekend.
Volgende week woensdag
'Strangers on a train' (België 2,
20.15 uur), gebaseerd op de eer
ste thriller van Patricia High-
smith. Twee mannen ontmoeten
elkaar in de trein en sluiten een
pact: als de één een moord pleegt
voor de ander, pleegt de ander
een moord voor de één. Zoiets is
natuurlijk koren op de molen
van Hitchcock.
Nieuwjaarsdag wordt op
Duitsland 1 'Rear Window* uit
gezonden (21.15 uur). James Ste
wart, één van Hitchcocks vaste
krachten, speelt een persfoto
graaf die door een ongeluk aan
een rolstoel is gekluisterd. Uit
verveling bespiedt hij met zijn
telelens de buren in de flat aan de
overkant. Daardoor is hij getuige
van een misdaad die hij samen
met zijn vriendin (Grace Kelly is
op haar mooist in deze rol) wil
oplossen.
Dezelfde avond op België 2
'Gejaagd door de wind', één van
de klassiekers uit de filmgeschie
denis. Een liefdesdrama tegen de
achtergrond van de Amerikaan
se burgeroorlog. Scarlett O'Hara
is verliefd op Ashley Wilkes,
maar die trouwt een ander. De
man voor wie ze dan kiest, legt
het loodje in de strijd tegen de
unionisten. Haar hart klopt nog
steeds het hardst voor Ashley,
maar ditmaal bezwicht ze voor
de avances van Rhett Butler.
Hoofdrollen van Vivien Leigh en
Clark Gable. Met een onderbre
king van een kwartier
duurt deze film van 20.20
00.10 uur.
FILMHUIZEN
Nogmaals 'Oci Ciornie' in het
Kijkhuis. Een weemoedige film
van Nikita Michalkov met een
hoofdrol voor Marcello Mast-
roianni. In deze film, gebaseerd
op een aantal verhalen van
Tsjechov, blikt Mastroianni als
Romano terug op zijn leven. Hij
heeft zich jarenlang gekoesterd
in een huwelijk met een gefortu
neerde vrouw, maar dan denk hij
in een Russische vrouw de grote
liefde te hebben gevonden (vanaf
morgen tot en met woensdag
19.30 en 21.45 uur).
'Children of a lesser god' ver
telt de geschiedenis van een op
merkelijke liefde. William Hurt
speelt de leraar op een dovenin-
stituut. Hij wordt verliefd op een
doofstomme schoonmaakster
(Marlee Matlin kreeg voor die rol
een Oscar) die geen zin heeft om
gebarentaal te leren (vrijdag tot
en met zondag 20.00 en 22.15
uur).
nadigd saxofonist die niet be
stand is tegen de verleidingen
van alcohol en liefdevol wordt
opgevangen door een Franse fan.
Woensdag draait 'The Coca Cola
Kid'. Een persiflage op het cola-
concern dat in de hele wereld op
permachtig is, maar in een on
herbergzaam stukje Australië
krijgt het bedrijf geen voet aan
de grond. Eric Roberts speelt de
vertegenwoordiger die daaraan
iets gaat doen (beide films ook
om 20.00 en 22.15 uur).
Simone Walraven: "Ik moet vasthouden aan mijzelf'
(foto GPD)